Muhoksella seisoi pitkään ennen romuttamista Oulujoki oy:n valtavankokoinen laahauskaivinkone Marion 7400. Muistaako kukaan
-mihin kone jätettiin seisomaan
-minkä värinen se oli, kun se seisoi
-missä konetta Oulujoen varrella käytettiin?
Muhoksen Marion 7400
15
3348
Vastaukset
- Anonyymi
Oliskohan Muhoksen kotiseutuyhdistyksellä asiasta mitään tietoa.? Tai Oulujoki OY:n historiikassa?
Suomen Elinkeinoelämän Keskusarkisto (ELKA) kirjoitti näin historiikassaan; Marion 7400, aikansa jättiläisiä
Oulujoki Oy:n jättiläisnosturi ruoppasi Vuoksen Niskakoskella vuonna 1952. Kone tuotiin Vuokselle purettuna osiin niitti niitiltä. Kuljetukseen tarvittiin 72 junanvaunua ja kasaamiseen kaksi ja puoli kuukautta. Marionin tarinan kertoi Enso-Gutzeitin henkilökuntalehti 1/52.
Aikamoinen hökötys kuvista päätellen. - Anonyymi
Muhoslainen mies. Ainoa pohjois Suomessa joka omasi Marionin laahakauhan heiton.
Nimeä en muuten kirjoita kuin sen että E L miehen nimen etu- ja sukunimen ensimmäiset kirjaimet.- Anonyymi
Taisi olla Utajärveläinen mies. Eero Mustikka. Oli ruoppaamassa Sotkajärveä,mikä jäi Oulujoki Oy:n Marionin viimeiseksi savotaksi.
- Anonyymi
Paltamon Kiehimänjoelle se tuli uutena. Eka kerran kasttiin Paltamossa. Väri oli puna-valkoinen.
- Anonyymi
Faktoja valeiden sijaan:
Suomussalmen Aittokosken voimalan alapuolella seisoi 60-luvulla Marion n. 10 vuotta hyljätyn näköisenä ruosteisena romuna käpykankaalla. Ristikkopuomi irrallaan kankaalla, ikkuna-aukoissa yms. laudoitukset.
Kiipeiltiin monesti katolle maisemia katselemaan. Perusväri haalistunut keltaruskea.
Sieltä se sitten jossain vaiheessa purettiin ja siirrettiin lavetti-/junakuljetuksina "jonnekin", ehkä juuri Oulu- tai Iijoen perkauksiin?
Muistan kun katselin autosta Ämmänsaaressa Marionin kasausta nykyisen betonisillan kohdalla peruskallioon louhitussa jokikanavassa, katselupaikkana vanhan tien puusilta rajavartioston lähellä.
Vuosi ehkä 1956 ja tammikuinen pakkaspäivä, n. -30.
Marion oltiin tuotu osina junakuljetuksina. Koekäytössä kasaajapomo oli vaatinut kävelyttämistä vastoin asentajien tietämystä - Marionin tassut eivät kestäisi yli -20 pakkasta.
Niinpä ensi polkaisulla oli tassuista lohkeillut heti palasia, joita ei miesvoimin oltu jaksettu nostella. Kertojana vaalalainen Marionkuski, joka asui meildän vintillä vuokralaisena.
Mm. Marionien historiaa:
Marion 7400 - kaivinkoneet.com - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Faktoja valeiden sijaan:
Suomussalmen Aittokosken voimalan alapuolella seisoi 60-luvulla Marion n. 10 vuotta hyljätyn näköisenä ruosteisena romuna käpykankaalla. Ristikkopuomi irrallaan kankaalla, ikkuna-aukoissa yms. laudoitukset.
Kiipeiltiin monesti katolle maisemia katselemaan. Perusväri haalistunut keltaruskea.
Sieltä se sitten jossain vaiheessa purettiin ja siirrettiin lavetti-/junakuljetuksina "jonnekin", ehkä juuri Oulu- tai Iijoen perkauksiin?
Muistan kun katselin autosta Ämmänsaaressa Marionin kasausta nykyisen betonisillan kohdalla peruskallioon louhitussa jokikanavassa, katselupaikkana vanhan tien puusilta rajavartioston lähellä.
Vuosi ehkä 1956 ja tammikuinen pakkaspäivä, n. -30.
Marion oltiin tuotu osina junakuljetuksina. Koekäytössä kasaajapomo oli vaatinut kävelyttämistä vastoin asentajien tietämystä - Marionin tassut eivät kestäisi yli -20 pakkasta.
Niinpä ensi polkaisulla oli tassuista lohkeillut heti palasia, joita ei miesvoimin oltu jaksettu nostella. Kertojana vaalalainen Marionkuski, joka asui meildän vintillä vuokralaisena.
Mm. Marionien historiaa:
Marion 7400 - kaivinkoneet.comPaljon havainnollisia videoita:
youtube marion 7400 - Anonyymi
Oulujoen Marion tuli uutena Jylhämän voimalaitostyömaalle,väri harmaa/musta. Vesipekan Marion oli puna-valkoinen,ja ilmeisesti Paltamossa.
- Anonyymi
Tämä oli Vesi-Pekan Marion. Uusin Suomen Marioneista,taisi olla 1966.
- Anonyymi
Tuosa on faktaa
https://www.maaseutumedia.fi/marion-7400-oli-tarunhohtoinen-kaivinkone/ - Anonyymi
Ei ollut Muhoksen puolella. Sotkajärven Oulun puolen päässä oli. Toki Muhoksen raja lähellä. Ruoppasi Sotkajärven,ja jäi sitten odottamaan uusia savotoita,joita ei tullut.
- Anonyymi
Jäi vielä tuo väri kertomatta. Koneistosuoja oli harmaa,A-torni ja puomi musta.
- Anonyymi
Isä ajoi aikanaan kyseistä laitetta Pohjolan Voiman voimalaitostyömailla. Kävin joskus vuosituhannen vaihteessa katsomassa kyseistä laitetta Yli-Iissä. Minulla löytyy kuvia kyseisestä koneesta työssä.
- Anonyymi
Minullakin muutama kuva Iin Raasakkakosken läheltä ennen lopullista romuttamista ja hävittämistä. Puomi oli pitkällään maassa ja sen rakenteitten läpi kasvoi ranteen paksuisia koivuja. Kauhaan olisi mahtunut minun autoni.
- Anonyymi
Jaalangassa oli vielä 1981-82 ruostumassa, kunnes se romutettiin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1033983
Satuit vain olemaan
Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se512870- 1152683
24/7 sinä mielessä, ihan jatkuvalla syötöllä
Aamulla herätessä, päivällä melkein nonstop, illalla nukkumaan mennessä, öisin herätessä. Mikä viddu tässä on 🤣422202Jotain pitää nyt keksiä että sinut näkisi
Ensiviikolla viimeistään. Tälle on pakko saada kunnon piste tai sitten aloitetaan loppuelämä yhdessä, tulen hulluksi muu311950Mulla tulee vaan niin
Paha olo siitä mitä teidän välillä on. Vaikka se on sun päätös mitä haluat. Tuntuu että menetän jotakin vaikka tiedän et291783Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks
Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann2421763Mitkä olivat viimeiset sanasi ikävoinnin kohteellesi
Ja milloin? Mitä olisit sanonut jos olisit tiennyt että ne jäävät viimeisiksi -ainakin toistaiseksi?891628- 271622
- 251435