Orca navisysteemi

Anonyymi-ap

Millaisia kokemuksia on kertynyt Orcasta? Voisi listata plussat ja miinukset suhteessa ns vanhoihin ratkaisuihin.

Olen uusimassa vanhaa navisysteemiä (ei tule tutkaa) mutta AIS plotterissa on kyllä tätä päivää.

16

964

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mulla on kännykkäversio antennilla. Toimii aika hyvin, reitittäminen joskus takkuaa. Ihan kivoja ominaisuuksia kuten tuulitoedot yms. Saa nähdä kuinka pitkäikäinen systeemi on.

    • Anonyymi

      Hieman hankala käytössä, mutta oliskohan se maksullinen versio sitten pare?

    • Anonyymi

      Kaikki nämä aipädit sun ynnä muut mobiililelut on ihan jotakin muuta kuin plotteri. Orca jopa itsekin sanoo niin että kyseessä ei ole plotteri, joten miksi sitä sitten sellaisena pitää?

      Osta plotteri joka on tehty plotteriksi ja toimii sekä käyttäytyy kuin plotteri.

    • Anonyymi

      Päinvastaiset kokemukset. Plotterit ovat olleet leluja. Padit ja puhelimet toimineet aina 100 %.

    • Anonyymi

      Orcasta saa Orcasmin.

    • Anonyymi

      Eikö Orca juuri parannellut ilmaisversioitaan?

      Mun mielestä eräs Tiki 26 joka seilasi Atlantin yli Karialle jne, piti ensimmäisenä navivälineenä karttojen lisäksi Orcaa ( https://www.exploratio-mundi.ch/wayan/ ) eikä ainakaan raportoinut että olisi ollut ongelmia. Taisi joku gepsi olla toki varalla...

      Ilmeisesti ihan soiva peli?

      • Anonyymi

        Paitsi että Orcalla ei ole Karibian kartastoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi että Orcalla ei ole Karibian kartastoa.

        Tässä on Orcan kartat, mutta alueet laajenevat jatkuvasti.

        ---‐-----

        Belgium

        Coastal: Flemish Hydrography

        Inland waterways: VisuRIS

        Croatia

        Coastal: Hydrographic Institute of the Republic of Croatia (HHI)

        Inland: CRUP – Inland Navigation Development Centre Ltd.

        Denmark

        Coastal: Geodatastyrelsen (DGA)

        Finland

        Coastal: Traficom

        France

        Coastal: Service hydrographique et océanographique de la Marine (SHOM)

        Inland: Voies navigables de France (VNF)

        Germany

        Coastal: Bundesamt für Seeschifffahrt und Hydrographie (BSH)

        Inland: Wasserstraßen- und Schifffahrtsverwaltung des Bundes

        Great Britain

        Coastal: U.K. Hydrographic Office (UKHO)

        Greece

        Coastal: Hellenic Navy Hydrographic Service

        Ireland

        Coastal: Geological Survey Ireland (GSI)

        Netherlands

        Coastal: Hydrographic Service of the Royal Netherlands Navy

        Inland: Rijkswaterstaat

        New Zealand

        Coastal: New Zealand Hydrographic Office at LINZ

        Norway

        Coastal: Sjøkartverket

        Portugal

        Coastal: Instituto Hidrográfico

        Spain

        Coastal: Instituto Hidrográfico de la Marina

        Sweden

        Coastal and main inland waterways: Sjöfartsverket

        United States

        NOAA: National Oceanic and Atmospheric Administration

        USACE: U.S. Army Corps of Engineers


    • Anonyymi

      Käsittääkseni orcalla on suomi kartat, mutta ei swedu karttoja.

    • Anonyymi

      Orcan kartat ovat yleiskarttoja, tarkkoja satamakarttoja ei ole. Tarkistappa huviksesi nettisivustoltaan. En millään jaksa uskoa että voivat uhata Navionicsin tai C-Mapin asemaa, näiden hinnat ovat jo hyvin kohtuullisia vaikkapa Välimerelke ulottuville purjehduksille. Köyhäilijän kannattaa muelummin ostaa Open CPN:n maksulliset kartat, esim Suomen merialueet alle 20,-.

      OT oikeaa plotteria ei päihitä mikään padi-pohjainen ratkaisu kun seilataan hiukan pidempää matkaa myös hankalissakin olosuhteissa. Varalaitteina tietysti hyviä jos molemmat veneen plotterit hajoavat. Meillä sisällä 9 tuumainen ja ulkona 16, molemmat B&G Z3.

      • Anonyymi

        》》》Köyhäilijän kannattaa muelummin ostaa Open CPN:n maksulliset kartat, esim Suomen merialueet alle 20,-.

        Olen vähän tällainen, köyhäilijä, joka ei tietotekniikasta ymmärrä enenempää kuin niiden ohjelmien käyttö vaatii joita töissä käytän.

        Olen pohtinut tuota Open CPN systeemiä ja karttoja, mutta ne on kovin hankalia toteuttaa/luoda. Onko näihin jotakin suom kielellä toteutettuja kursseja tai ohjeita?


    • Anonyymi

      Olen ladannut Orcan yhteen tablettiin, mutten ole juuri käyttänyt, enkä mitenkään perehtynyt.
      Omassa käytössä havaittu feelu pääkaupunkisedulla on, ettei kartta tiedä Hevossalmen sillan olevan avattavan. Saisikohan asetuksista tuon korjattua?

      Toinen on, etten ole löytänyt kohtaa, josta saisi automaattisen vierityksen päälle?

    • Anonyymi

      Kesä on taas , ja uskallan taas udella hieman tätä Orca -asiaa, että onkohan nyt kellään muodotnut enempää kokemuksia? Itsellä vielä vanha navisysteemi veneen päällä, mutta irtoaa nyt syksyllä ja "jotakin" tulee tilalle.

      Jos siis Orcasta kokemuksia, niin otan edelleen mieluusti vastaan.

      Toisaalta, jos kokemuksia on myös Navionics Boating navilaitteesta/ohjelmasta, niin mielenkiinnolla kuuntelen kokemuksia siitäkin :)

      • Anonyymi

        Tuo Navionicsin systeemi luotettavampi kartoiltaan ja varmasti kattavampi. Tosin en tiedä millainen käyttötarkoitus sinulla on.

        Jos liikut pääasiassa Suomen aluevesillä ja haluat tabletti tyyppisen ratkaisun ,niin sailmate lienee parempi, ja jos haluat laajempaa karttaa Itämeren alueelta niin 0100100 lienee tässä suhteessa sitten parempi.


      • Anonyymi

        Olen sen reititystä käyttänyt, mutta se on kyllä puutteellinen. Kapeille väylille saaristossa se ei reititä lainkaan, vaan kiertää ne kaukaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen sen reititystä käyttänyt, mutta se on kyllä puutteellinen. Kapeille väylille saaristossa se ei reititä lainkaan, vaan kiertää ne kaukaa.

        Mulla on karttapöydän seinässä Orca iPadissa. Ulkona B&G 12'. Orcalla saa tehtyä vertailevaa reititystä ja en välttämättä menisi sieltä mistä Orca näyttää. Maarianhaminasta Särsöhön Ruotsin puolelle se ehdotti Svartlögan ja Rödlögan eteläpuolista reimaamatonta merialuetta. No, onhan sitä käytetty mutta on aika kivikkoinen paikoitellen.
        Orcasta saa reaaliaikaisia tuulitietoja ja NMEA2000 anturitiedot. iPad telineessä oli lähinnä tilakysymys.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe