Miksi kommunistinen aate ei ole toiminut?
Neuvostoliitto luopui siitä, samoin itä-euroopan maat.
Eikä hyvin mene Kuubassa eikä Pohjois-Koreassakaan. Kiinakin omaksuu jo markkinataloutta.
Kommunismista
7
495
Vastaukset
- infidel
kapitalismin menestys on juuri siinä että se kilpailuttaa ihmisiä ja antaa heille virikkeitä suurempiin työpanoksiin.
kommunismi missä valtio on rikas ja kansa tasapuolisesti köyhää ei anna ihmisille virikkeitä vaan muuttaa ihmiset passiiviseksi. - Lesko.Fernando
Kommunismia ei ole osattu käyttää oikein, se johtuu täysin ihmiskunnasta, kommunismi on liian hyvää ihmisille jotka välittävät vain rahasta ja itsestään... Jokaisen pitää taistella omasta puolestaan mutta myös lähimmäisen. Seuraava kommunistinen kansa nousee pikkuhiljaa ja ihmiset yhtyvät siihen pikkuhiljaa, ei voi koskaan tapahtua niin että joku maa vain "tulee kommunistiseksi"
Kun ihmiset osaavat avata silmänsä ja katsoa
-Neuvostoliitto ei ainoastaan ollut epämarxilainen, vaan täydellinen vastakohta kaikelle sille, mitä marxismi on.
-Kuuba on selvinnyt yhdeksästä Yhdysvaltain presidentistä ja neljästä paavista. Ehkä jo pelkästään siitä hyvästä Castro voisi nauttia tyytyväisin mielin eläkepäivistään.
En tiedä oliko tässä nyt mitään vastausta kysymykseesi...- infidel
ihmiset karkailevat kuubasta jatkuvasti sekä ainoa millä koko valtio pysyy koossa on "kauhun tasapaino"
Kommunismi siellä tulee loppumaan Castron kuolemaan...köyhä ja kidutettu kansa tulee vaatimaan parempaa - Joppe
infidel kirjoitti:
ihmiset karkailevat kuubasta jatkuvasti sekä ainoa millä koko valtio pysyy koossa on "kauhun tasapaino"
Kommunismi siellä tulee loppumaan Castron kuolemaan...köyhä ja kidutettu kansa tulee vaatimaan parempaaettä kuinka Kuubassa kidutetaan kansaa (kuten asian ilmaisit)?
Tämä on kyllä jokseenkin off-topic mutta sait mielenkiintoni syttymään.
Itse en ole kuullut Kuubasta mitään tuollaista, pikemminkin se on eri medioiden mukaan ollut hyvinkin avoin ja rento valtio. Hauskana sivuhuomautuksena todettakoon, että 1990-luvulla Suomessa oli Amnesty Internationalin mukaan enemmän poliittisia mielipidevankeja kuin Kuubassa :D
"köyhä ja kidutettu kansa tulee vaatimaan parempaa"
Varmasti, niinkuin köyhyyden ja kidutuksen aiheuttaneen kauppasaarron sekä miamilaisten terroristien toiminnan lopettamista. - thinktank
Jos jokin aate ei toimi käytännössä, ei vika ole ihmisissä vaan aatteessa.
- Kale
kommentti, johon ei juurikaan tarvita lisäystä.
Tiedoksi: kommunismi Marx´in mukaan on talousjärjestelmä, jota ei ole ollut toistaiseksi ole
massa! Sen esiaste on sosialismi, jota sitäkään ei ole kauaa kokeiltu!
vom
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101104
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82824Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18649Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264616- 76590
- 104574
- 54547
- 26522
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49513- 47437