Paha lumimyräkkä mutta harvalla palaa takasumuvalo, miksette käytä sitä?

Anonyymi-ap

Takasumuvalo löytyy kuitenkin jokaisesta autosta. Johtuuko tietämättömyydestä vai ymmärtämättömyydestä?

Eilen länsirannikkolla sellainen lumimyräkkä että joissakin kohdin näki vain 30-40m eteenpäin. Ja moni auto perä ihan lumen peitossa niin että hädin tuskin erotti normaaleja takavaloja. Ja vielä pahempi kun edessä ajaa joku tai rekka tulee vastaan, helposti näkyvyys häviää täysin lumipöllyssä.

Takasumuvalo on helppo keino ehkäistä peräänajetuksi joutumista, esim jos yllättäen pitää hidastaa tai jopa pysähtyä. Vai ollaanko vain sellaisia jääriä että ajatellaan että "peräänajavan vakuutuksestahan se menee"? Kannattaisi muistaa ettei vakuutus vanhaan autoonne välttämättä paljon suostu korvaamaan ja autonne menee helposti lunastukseen, joudutte myös ottaman taksin kotiin. Aika paljon vaiva tuossa tulee myös peräänajetulle.

44

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Terveysriskeistä puhumattakaan, vaikka vastapuolen vakuutus korvaisi hyvin auton vauriot, ei paljon lohduta jos loppuelämän saa elää niskakivuissa.

    • Anonyymi

      Lumityräköitähän on ollut kauan ennen sen keksimistä kuitenkin😂🤣😅

      • Anonyymi

        Harva tarvitsi tuolloin takasumuvaloa hevoskärryissä tai hevosreessä. Tuskin lappalaisetkaan pororeessään.


    • Anonyymi

      Ei ollut niin paha keli, joten jätin käyttämättä. Ei muutenkaan pidä ajaa liian lähellä toisen perää, vaan jättää reippaasti turvaväliä. Jos lumi pöllyää, niin jätetään vieläkin pidempi turvaväli.

      • Anonyymi

        Se on varsin helppoa jättää reippaasti sitä turvaväliä kun varsin heikosta näkyväisyydestä johtuen ei ole mitenkään mahdollista tietää, että missä se takasumuvaloa käyttämätön edessä menevä liikenteenvaarantaja menee. Eikö niin?


      • Anonyymi

        Miten turvaväli jätetään kun ei lumipöllyssä pysty yhtään näkemään kuinka lähellä se edellä ajava on? Vastaantulevatko nostää lunta ilmaan, pitäisikö pysähtyä maantielle aina kun tulee rekka vastaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten turvaväli jätetään kun ei lumipöllyssä pysty yhtään näkemään kuinka lähellä se edellä ajava on? Vastaantulevatko nostää lunta ilmaan, pitäisikö pysähtyä maantielle aina kun tulee rekka vastaan?

        Kyllä näkyy, jos jättää tarpeeksi pitkän turvavälin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on varsin helppoa jättää reippaasti sitä turvaväliä kun varsin heikosta näkyväisyydestä johtuen ei ole mitenkään mahdollista tietää, että missä se takasumuvaloa käyttämätön edessä menevä liikenteenvaarantaja menee. Eikö niin?

        Jos jättä oikein pitkän turvavälin, niin kyllä se pöllyävä lumi hälvenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jättä oikein pitkän turvavälin, niin kyllä se pöllyävä lumi hälvenee.

        Toki lumipölly hälvenee mutta kas pirua, kun siihen kilometrin väliin saattaa joku onneton vaikka sivutieltä tuupata ja taas pöllyää, eikä yhtään tiedä kuinka kaukana se pöllyttäjä menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki lumipölly hälvenee mutta kas pirua, kun siihen kilometrin väliin saattaa joku onneton vaikka sivutieltä tuupata ja taas pöllyää, eikä yhtään tiedä kuinka kaukana se pöllyttäjä menee.

        Sitten jätetään jälleen lisää turvaväliä. Jos sitä tai jos tätä. Jos tädillä olisi pyörät, olisi hän kuorma-auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten jätetään jälleen lisää turvaväliä. Jos sitä tai jos tätä. Jos tädillä olisi pyörät, olisi hän kuorma-auto.

        Mites sitä väliä jätetään kun sen lumen pöllyämisen takia sitä väliä ei ole mahdollista nähdä?
        Halpahintaisella jossittelulla ei tuo varsin vakava kysymys selviä.


    • Anonyymi

      Autoilu on yksilölaji, joten älkää tulko minulle selittämään.
      Sitä paitsi, autoa ajetaan maalaisjärjellä.

      • Anonyymi

        Autoilu on yhteispeliä liikenteessä, kortti pois niiltä jotka ei tätä ymmärrä


      • Anonyymi

        maalaisjärki ei riitää kaikilla, siksi kehitettiin lait


      • Anonyymi

        Tuossa olet täysin väärässä. Autossa olet yksilö, mutta liikenne on joukkuepeliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        maalaisjärki ei riitää kaikilla, siksi kehitettiin lait

        Väitetäänkö täällä, että maalaisjärki olisi väärässä?
        Eihän se voi olla totta, koska sitten kaikki maalaisjärjen perään kuuluttavat kommentit on väärässä.
        Lainaus pahimmasta esimerkistä:
        "Oikeusoppinut kuuluttaa maalaisjärkeä ja kyseenalaistaa pääministerin harkintakyvyn."


    • Anonyymi

      Eihän kaikki ymmärrä laittaa edes ajovaloja päälle vaan ajavat päivävaloilla.

    • Anonyymi

      Takasuvaloista ,niin paljon itketty. Kukaan ei uskalla käyttää?

      • Anonyymi

        Takasumuvalojen aiheettomasta käytöstä on annettu joskus sakkoja. Mikäli sumu tai pyry oli niin vähäinen, että oli mahdollista nähdä yli 50m niin sakot sai. Pitkään oli myös kielletty keskellä ylhäällä oleva jarruvalo. Siitäkin sai aikoinaan sakot. Sen vältti kun otti polttimon pois.


    • Anonyymi

      Automatiikka ei ole kehittynyt riittävän pitkälle jotta kytkisi sumuvalon päälle

    • Anonyymi

      Pääasia on kuitenkin se, että ajetaan yöllä, ja päivällä etusumuvalot päällä, vaikka on tähtitaivas, tai auringon paiste! 😆

    • Anonyymi

      Kannattaa ostaa auto, jossa on toimiva valosysteemi. Minulla on sellainen. Siinä on kojelaudassa kiertokytkin, jonka laitan Loka/ Marraskuussa "talvi" asentoon ja voila: ajovalot ja takavalot palavat automaattisesti aina kun ajan!

      Maalis/Huhtikuussa saatan kääntää sen "kesä" asentoon (siinä lukee: "auto") ja silloin auto itse valoisuuden mukaan käyttää haluamiaan valoja.

      Monesta autosta tällainen toimiva systeemi näyttää puuttuvan. Vai olisiko kuskien osaamattomuutta?

      • Anonyymi

        Omassa autossani valot menevät aina päälle kun auton starttaa. Ei tarvitse asiaa erikseen miettiä. Jos haluaa pitkiä valoja käyttää, niin sitten pitää koelaudan valokytkimestä vääntää erikseen pari pykälää. Jos ei aja pimeällä, niin ei tuotakaan tarvitse tehdä.


      • Anonyymi

        Ei siihen kiertokytkimeen, oikeissa autoissa tarvitse koskaan koskea, onhan se jo auton luovutustilanteessa auto asentoon asetettu, joka on lähes kaikissa tilanteissä se varsin sopiva asento.


      • Anonyymi

        On sulla hieno auto, oikein kiertokytkimestä määrättyinä kuukausina valot päälle ja pois. Mulla on tavallinen vanha auto ja siinä syttyy valot päälle kun moottori käynnistyy.
        Kerronpa sulle siitä valojen auto- asennosta. Kun käytät sitä saat melko varmasti vikakoodia aina silloin tällöin mutta ei se haittaa kun ne saa poistettua merkkikorjaamolla muutamalla satasella. Suosittelen käyttämään ajovaloasentoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omassa autossani valot menevät aina päälle kun auton starttaa. Ei tarvitse asiaa erikseen miettiä. Jos haluaa pitkiä valoja käyttää, niin sitten pitää koelaudan valokytkimestä vääntää erikseen pari pykälää. Jos ei aja pimeällä, niin ei tuotakaan tarvitse tehdä.

        joo tässä on taas täys pösilo,,,ajat sitten päivällä lumituiskussa päivävaloilla,,sulla ei takavalot pala,,,ei ihme että näitä kymmenien autojen perään ajoja on tämän tästä,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo tässä on taas täys pösilo,,,ajat sitten päivällä lumituiskussa päivävaloilla,,sulla ei takavalot pala,,,ei ihme että näitä kymmenien autojen perään ajoja on tämän tästä,,,

        Tietenkin palaa. Kerroin selvästi että valot syttyvät kun auton käynnistää. En sanout että vain osa valoista syttyvät. Kaikki tarpeelliset valot syttyvät. Luetun ymmärtäminen taitaa teikäläisellä olla hivenen heikkolaatuista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sulla hieno auto, oikein kiertokytkimestä määrättyinä kuukausina valot päälle ja pois. Mulla on tavallinen vanha auto ja siinä syttyy valot päälle kun moottori käynnistyy.
        Kerronpa sulle siitä valojen auto- asennosta. Kun käytät sitä saat melko varmasti vikakoodia aina silloin tällöin mutta ei se haittaa kun ne saa poistettua merkkikorjaamolla muutamalla satasella. Suosittelen käyttämään ajovaloasentoa.

        "Kerronpa sulle siitä valojen auto- asennosta. Kun käytät sitä saat melko varmasti vikakoodia aina silloin tällöin"
        Mistä ihmeestä se vikakoodi muka tuossa tapauksessa tulisi? Ettet nyt vaan kuvittelisi olemattomia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siihen kiertokytkimeen, oikeissa autoissa tarvitse koskaan koskea, onhan se jo auton luovutustilanteessa auto asentoon asetettu, joka on lähes kaikissa tilanteissä se varsin sopiva asento.

        Ja nyt äkkiä se auton ohjekirja kätöseen ja opiskelemaan oman auton valojen käyttöä.. Ettet olisi se keskimääräistä selvästi huonompi kuski perävalot pimeänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja nyt äkkiä se auton ohjekirja kätöseen ja opiskelemaan oman auton valojen käyttöä.. Ettet olisi se keskimääräistä selvästi huonompi kuski perävalot pimeänä.

        Auton ohjekirja on läpi luettu ja lukeminen ymmärretty, Silti ja siitä huolimatta ei ole syytä juuri koskaan siihen valojen kiertokytkimeen koskea.
        Päivävaloilla ei takavaot pala, eikä tarvitse palaa. Auton automatiikka huolehtii siitä koska on tarpeen käyttää ajovaloja jolloin myös takavalot palaa.
        Tässä toki ilmenee automerkkien välillä jopa huomattavia eroja.
        Varsin suuri on se autoilijoiden joukko joilla ei päiväsaikaan autossa takavalot pala väitettä, että olisivat keskimääräistä selvästi huonompia kuskeja ei voitane pitää oikeana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton ohjekirja on läpi luettu ja lukeminen ymmärretty, Silti ja siitä huolimatta ei ole syytä juuri koskaan siihen valojen kiertokytkimeen koskea.
        Päivävaloilla ei takavaot pala, eikä tarvitse palaa. Auton automatiikka huolehtii siitä koska on tarpeen käyttää ajovaloja jolloin myös takavalot palaa.
        Tässä toki ilmenee automerkkien välillä jopa huomattavia eroja.
        Varsin suuri on se autoilijoiden joukko joilla ei päiväsaikaan autossa takavalot pala väitettä, että olisivat keskimääräistä selvästi huonompia kuskeja ei voitane pitää oikeana.

        Ei siihen usein tarvitsekaan koskea. Mutta pitää tietää, milloin tarvitsee. Auton hallintalaitteiden käytön osaaminen on tärkeä osa ajotaitoa, samoin kuin sen arvioiminen, että milloin tarvitaan takavalot päälle tai vaikka se takasumuvalo pippeli päälle. Jos valo ei pala silloin kuin pitäisi, on kuski laiminlyönyt jotain, eli taidoissa on ainakin siltä osin parantamisen tarvetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siihen kiertokytkimeen, oikeissa autoissa tarvitse koskaan koskea, onhan se jo auton luovutustilanteessa auto asentoon asetettu, joka on lähes kaikissa tilanteissä se varsin sopiva asento.

        Juuri kaltaisesi osaamattomat kuskit ajavat valokytkin "auto" asennossa perä vaarallisesti pimeänä sumussa, sateella ja lumipöllyssä! Se "auto" = hämärätunnistin kun ei toimi useimmissa autoissa noissa tilanteissa okein. Haloo!


    • Anonyymi

      vai sumuvalo,,,,tuolla lumipöllyssä tollot ajavat ilman takavaloja,,,,se on se automatiikka,,pitäis jokaisen tutustua autojensa valojen toimintaan.automatiikka kytkee päivävälot päälle ja perä on pimeänä

      • Anonyymi

        Niinhän sen perä kuuluukinolla pimeänä päivävaloilla ajettaessa, siis joissakin aitoissa, ei aivan kaikissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän sen perä kuuluukinolla pimeänä päivävaloilla ajettaessa, siis joissakin aitoissa, ei aivan kaikissa.

        ei päivällä ajeta lumituiskussa päivävaloilla tyhmä,perä on pimeänä,,,,,,


      • Anonyymi

        Ei ne normi takavalot juurikaan auta kun lumi pöllyää kunnolla. Nimenomaan takasumuvaloa tarvittaisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei päivällä ajeta lumituiskussa päivävaloilla tyhmä,perä on pimeänä,,,,,,

        Eihän kukaan ole väittänyt lumituiskussa päivävaloilla ajettavan. Eikä se perä ole kaikissa pimeänä päivävaloilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne normi takavalot juurikaan auta kun lumi pöllyää kunnolla. Nimenomaan takasumuvaloa tarvittaisiin.

        Se takasumuvalo on juurikin varsin tarpeellinen, mainituissa olosuhteissa liikuttaessa.


    • Anonyymi

      niin ,kun lumi pöllyää,pitää siitä katkaisijasta laittaa oikeat ajovalot päälle että myös takavalot palaa,haloo tollot.

    • Anonyymi

      tänään taas kolisee oikein urakalla,,

    • Anonyymi

      Riittääkö se, että ajan etu sumuvalot päällä ajovalojen kanssa aina, kun olen liikenteessä? Noin niin kuin varmuuden vuoksi...

      • Anonyymi

        Juu, kyllä se riittää.


    • Anonyymi

      Jos et näe edessä olevaa autoa, jonka perässä palavat normaalit takavalot, niin miten ajattelit nähdä hirven, ihmisen tai vaikkapa keskelle tietä hyytyneen ja pimeäksi menneen auton?

      Tieliikennelaki vaatii yksiselitteisesti, että ajoneuvo on pystyttävä pysäyttämään edessä näkyvällä tieosuudella. Jos näet vain 30 metriä, niin ajonopeutesi on oltava sellainen, että saat autosi pysähtymään 30 metrin matkalla, reaktioaika huomioiden. Itsesuojeluvaisto vaatii tämän saman monella ihmisellä, mutta aika moni on sen verran typerä tai itsetuhoinen, että on pitänyt ihan lakiin kirjata.

    • Anonyymi

      Liikenteessä on kovia kuskeja,joilla ei edes pala ajovalot pimeässä/lumituiskussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe