Takasumuvalo löytyy kuitenkin jokaisesta autosta. Johtuuko tietämättömyydestä vai ymmärtämättömyydestä?
Eilen länsirannikkolla sellainen lumimyräkkä että joissakin kohdin näki vain 30-40m eteenpäin. Ja moni auto perä ihan lumen peitossa niin että hädin tuskin erotti normaaleja takavaloja. Ja vielä pahempi kun edessä ajaa joku tai rekka tulee vastaan, helposti näkyvyys häviää täysin lumipöllyssä.
Takasumuvalo on helppo keino ehkäistä peräänajetuksi joutumista, esim jos yllättäen pitää hidastaa tai jopa pysähtyä. Vai ollaanko vain sellaisia jääriä että ajatellaan että "peräänajavan vakuutuksestahan se menee"? Kannattaisi muistaa ettei vakuutus vanhaan autoonne välttämättä paljon suostu korvaamaan ja autonne menee helposti lunastukseen, joudutte myös ottaman taksin kotiin. Aika paljon vaiva tuossa tulee myös peräänajetulle.
Paha lumimyräkkä mutta harvalla palaa takasumuvalo, miksette käytä sitä?
44
134
Vastaukset
- Anonyymi
Terveysriskeistä puhumattakaan, vaikka vastapuolen vakuutus korvaisi hyvin auton vauriot, ei paljon lohduta jos loppuelämän saa elää niskakivuissa.
- Anonyymi
Lumityräköitähän on ollut kauan ennen sen keksimistä kuitenkin😂🤣😅
- Anonyymi
Harva tarvitsi tuolloin takasumuvaloa hevoskärryissä tai hevosreessä. Tuskin lappalaisetkaan pororeessään.
- Anonyymi
Ei ollut niin paha keli, joten jätin käyttämättä. Ei muutenkaan pidä ajaa liian lähellä toisen perää, vaan jättää reippaasti turvaväliä. Jos lumi pöllyää, niin jätetään vieläkin pidempi turvaväli.
- Anonyymi
Se on varsin helppoa jättää reippaasti sitä turvaväliä kun varsin heikosta näkyväisyydestä johtuen ei ole mitenkään mahdollista tietää, että missä se takasumuvaloa käyttämätön edessä menevä liikenteenvaarantaja menee. Eikö niin?
- Anonyymi
Miten turvaväli jätetään kun ei lumipöllyssä pysty yhtään näkemään kuinka lähellä se edellä ajava on? Vastaantulevatko nostää lunta ilmaan, pitäisikö pysähtyä maantielle aina kun tulee rekka vastaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten turvaväli jätetään kun ei lumipöllyssä pysty yhtään näkemään kuinka lähellä se edellä ajava on? Vastaantulevatko nostää lunta ilmaan, pitäisikö pysähtyä maantielle aina kun tulee rekka vastaan?
Kyllä näkyy, jos jättää tarpeeksi pitkän turvavälin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on varsin helppoa jättää reippaasti sitä turvaväliä kun varsin heikosta näkyväisyydestä johtuen ei ole mitenkään mahdollista tietää, että missä se takasumuvaloa käyttämätön edessä menevä liikenteenvaarantaja menee. Eikö niin?
Jos jättä oikein pitkän turvavälin, niin kyllä se pöllyävä lumi hälvenee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos jättä oikein pitkän turvavälin, niin kyllä se pöllyävä lumi hälvenee.
Toki lumipölly hälvenee mutta kas pirua, kun siihen kilometrin väliin saattaa joku onneton vaikka sivutieltä tuupata ja taas pöllyää, eikä yhtään tiedä kuinka kaukana se pöllyttäjä menee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki lumipölly hälvenee mutta kas pirua, kun siihen kilometrin väliin saattaa joku onneton vaikka sivutieltä tuupata ja taas pöllyää, eikä yhtään tiedä kuinka kaukana se pöllyttäjä menee.
Sitten jätetään jälleen lisää turvaväliä. Jos sitä tai jos tätä. Jos tädillä olisi pyörät, olisi hän kuorma-auto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten jätetään jälleen lisää turvaväliä. Jos sitä tai jos tätä. Jos tädillä olisi pyörät, olisi hän kuorma-auto.
Mites sitä väliä jätetään kun sen lumen pöllyämisen takia sitä väliä ei ole mahdollista nähdä?
Halpahintaisella jossittelulla ei tuo varsin vakava kysymys selviä.
- Anonyymi
Autoilu on yksilölaji, joten älkää tulko minulle selittämään.
Sitä paitsi, autoa ajetaan maalaisjärjellä.- Anonyymi
Autoilu on yhteispeliä liikenteessä, kortti pois niiltä jotka ei tätä ymmärrä
- Anonyymi
maalaisjärki ei riitää kaikilla, siksi kehitettiin lait
- Anonyymi
Tuossa olet täysin väärässä. Autossa olet yksilö, mutta liikenne on joukkuepeliä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
maalaisjärki ei riitää kaikilla, siksi kehitettiin lait
Väitetäänkö täällä, että maalaisjärki olisi väärässä?
Eihän se voi olla totta, koska sitten kaikki maalaisjärjen perään kuuluttavat kommentit on väärässä.
Lainaus pahimmasta esimerkistä:
"Oikeusoppinut kuuluttaa maalaisjärkeä ja kyseenalaistaa pääministerin harkintakyvyn."
- Anonyymi
Eihän kaikki ymmärrä laittaa edes ajovaloja päälle vaan ajavat päivävaloilla.
- Anonyymi
Takasuvaloista ,niin paljon itketty. Kukaan ei uskalla käyttää?
- Anonyymi
Takasumuvalojen aiheettomasta käytöstä on annettu joskus sakkoja. Mikäli sumu tai pyry oli niin vähäinen, että oli mahdollista nähdä yli 50m niin sakot sai. Pitkään oli myös kielletty keskellä ylhäällä oleva jarruvalo. Siitäkin sai aikoinaan sakot. Sen vältti kun otti polttimon pois.
- Anonyymi
Automatiikka ei ole kehittynyt riittävän pitkälle jotta kytkisi sumuvalon päälle
- Anonyymi
Pääasia on kuitenkin se, että ajetaan yöllä, ja päivällä etusumuvalot päällä, vaikka on tähtitaivas, tai auringon paiste! 😆
- Anonyymi
Kannattaa ostaa auto, jossa on toimiva valosysteemi. Minulla on sellainen. Siinä on kojelaudassa kiertokytkin, jonka laitan Loka/ Marraskuussa "talvi" asentoon ja voila: ajovalot ja takavalot palavat automaattisesti aina kun ajan!
Maalis/Huhtikuussa saatan kääntää sen "kesä" asentoon (siinä lukee: "auto") ja silloin auto itse valoisuuden mukaan käyttää haluamiaan valoja.
Monesta autosta tällainen toimiva systeemi näyttää puuttuvan. Vai olisiko kuskien osaamattomuutta?- Anonyymi
Omassa autossani valot menevät aina päälle kun auton starttaa. Ei tarvitse asiaa erikseen miettiä. Jos haluaa pitkiä valoja käyttää, niin sitten pitää koelaudan valokytkimestä vääntää erikseen pari pykälää. Jos ei aja pimeällä, niin ei tuotakaan tarvitse tehdä.
- Anonyymi
Ei siihen kiertokytkimeen, oikeissa autoissa tarvitse koskaan koskea, onhan se jo auton luovutustilanteessa auto asentoon asetettu, joka on lähes kaikissa tilanteissä se varsin sopiva asento.
- Anonyymi
On sulla hieno auto, oikein kiertokytkimestä määrättyinä kuukausina valot päälle ja pois. Mulla on tavallinen vanha auto ja siinä syttyy valot päälle kun moottori käynnistyy.
Kerronpa sulle siitä valojen auto- asennosta. Kun käytät sitä saat melko varmasti vikakoodia aina silloin tällöin mutta ei se haittaa kun ne saa poistettua merkkikorjaamolla muutamalla satasella. Suosittelen käyttämään ajovaloasentoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omassa autossani valot menevät aina päälle kun auton starttaa. Ei tarvitse asiaa erikseen miettiä. Jos haluaa pitkiä valoja käyttää, niin sitten pitää koelaudan valokytkimestä vääntää erikseen pari pykälää. Jos ei aja pimeällä, niin ei tuotakaan tarvitse tehdä.
joo tässä on taas täys pösilo,,,ajat sitten päivällä lumituiskussa päivävaloilla,,sulla ei takavalot pala,,,ei ihme että näitä kymmenien autojen perään ajoja on tämän tästä,,,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
joo tässä on taas täys pösilo,,,ajat sitten päivällä lumituiskussa päivävaloilla,,sulla ei takavalot pala,,,ei ihme että näitä kymmenien autojen perään ajoja on tämän tästä,,,
Tietenkin palaa. Kerroin selvästi että valot syttyvät kun auton käynnistää. En sanout että vain osa valoista syttyvät. Kaikki tarpeelliset valot syttyvät. Luetun ymmärtäminen taitaa teikäläisellä olla hivenen heikkolaatuista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On sulla hieno auto, oikein kiertokytkimestä määrättyinä kuukausina valot päälle ja pois. Mulla on tavallinen vanha auto ja siinä syttyy valot päälle kun moottori käynnistyy.
Kerronpa sulle siitä valojen auto- asennosta. Kun käytät sitä saat melko varmasti vikakoodia aina silloin tällöin mutta ei se haittaa kun ne saa poistettua merkkikorjaamolla muutamalla satasella. Suosittelen käyttämään ajovaloasentoa."Kerronpa sulle siitä valojen auto- asennosta. Kun käytät sitä saat melko varmasti vikakoodia aina silloin tällöin"
Mistä ihmeestä se vikakoodi muka tuossa tapauksessa tulisi? Ettet nyt vaan kuvittelisi olemattomia? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siihen kiertokytkimeen, oikeissa autoissa tarvitse koskaan koskea, onhan se jo auton luovutustilanteessa auto asentoon asetettu, joka on lähes kaikissa tilanteissä se varsin sopiva asento.
Ja nyt äkkiä se auton ohjekirja kätöseen ja opiskelemaan oman auton valojen käyttöä.. Ettet olisi se keskimääräistä selvästi huonompi kuski perävalot pimeänä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja nyt äkkiä se auton ohjekirja kätöseen ja opiskelemaan oman auton valojen käyttöä.. Ettet olisi se keskimääräistä selvästi huonompi kuski perävalot pimeänä.
Auton ohjekirja on läpi luettu ja lukeminen ymmärretty, Silti ja siitä huolimatta ei ole syytä juuri koskaan siihen valojen kiertokytkimeen koskea.
Päivävaloilla ei takavaot pala, eikä tarvitse palaa. Auton automatiikka huolehtii siitä koska on tarpeen käyttää ajovaloja jolloin myös takavalot palaa.
Tässä toki ilmenee automerkkien välillä jopa huomattavia eroja.
Varsin suuri on se autoilijoiden joukko joilla ei päiväsaikaan autossa takavalot pala väitettä, että olisivat keskimääräistä selvästi huonompia kuskeja ei voitane pitää oikeana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auton ohjekirja on läpi luettu ja lukeminen ymmärretty, Silti ja siitä huolimatta ei ole syytä juuri koskaan siihen valojen kiertokytkimeen koskea.
Päivävaloilla ei takavaot pala, eikä tarvitse palaa. Auton automatiikka huolehtii siitä koska on tarpeen käyttää ajovaloja jolloin myös takavalot palaa.
Tässä toki ilmenee automerkkien välillä jopa huomattavia eroja.
Varsin suuri on se autoilijoiden joukko joilla ei päiväsaikaan autossa takavalot pala väitettä, että olisivat keskimääräistä selvästi huonompia kuskeja ei voitane pitää oikeana.Ei siihen usein tarvitsekaan koskea. Mutta pitää tietää, milloin tarvitsee. Auton hallintalaitteiden käytön osaaminen on tärkeä osa ajotaitoa, samoin kuin sen arvioiminen, että milloin tarvitaan takavalot päälle tai vaikka se takasumuvalo pippeli päälle. Jos valo ei pala silloin kuin pitäisi, on kuski laiminlyönyt jotain, eli taidoissa on ainakin siltä osin parantamisen tarvetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siihen kiertokytkimeen, oikeissa autoissa tarvitse koskaan koskea, onhan se jo auton luovutustilanteessa auto asentoon asetettu, joka on lähes kaikissa tilanteissä se varsin sopiva asento.
Juuri kaltaisesi osaamattomat kuskit ajavat valokytkin "auto" asennossa perä vaarallisesti pimeänä sumussa, sateella ja lumipöllyssä! Se "auto" = hämärätunnistin kun ei toimi useimmissa autoissa noissa tilanteissa okein. Haloo!
- Anonyymi
vai sumuvalo,,,,tuolla lumipöllyssä tollot ajavat ilman takavaloja,,,,se on se automatiikka,,pitäis jokaisen tutustua autojensa valojen toimintaan.automatiikka kytkee päivävälot päälle ja perä on pimeänä
- Anonyymi
Niinhän sen perä kuuluukinolla pimeänä päivävaloilla ajettaessa, siis joissakin aitoissa, ei aivan kaikissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinhän sen perä kuuluukinolla pimeänä päivävaloilla ajettaessa, siis joissakin aitoissa, ei aivan kaikissa.
ei päivällä ajeta lumituiskussa päivävaloilla tyhmä,perä on pimeänä,,,,,,
- Anonyymi
Ei ne normi takavalot juurikaan auta kun lumi pöllyää kunnolla. Nimenomaan takasumuvaloa tarvittaisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei päivällä ajeta lumituiskussa päivävaloilla tyhmä,perä on pimeänä,,,,,,
Eihän kukaan ole väittänyt lumituiskussa päivävaloilla ajettavan. Eikä se perä ole kaikissa pimeänä päivävaloilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne normi takavalot juurikaan auta kun lumi pöllyää kunnolla. Nimenomaan takasumuvaloa tarvittaisiin.
Se takasumuvalo on juurikin varsin tarpeellinen, mainituissa olosuhteissa liikuttaessa.
- Anonyymi
niin ,kun lumi pöllyää,pitää siitä katkaisijasta laittaa oikeat ajovalot päälle että myös takavalot palaa,haloo tollot.
- Anonyymi
tänään taas kolisee oikein urakalla,,
- Anonyymi
Riittääkö se, että ajan etu sumuvalot päällä ajovalojen kanssa aina, kun olen liikenteessä? Noin niin kuin varmuuden vuoksi...
- Anonyymi
Juu, kyllä se riittää.
- Anonyymi
Jos et näe edessä olevaa autoa, jonka perässä palavat normaalit takavalot, niin miten ajattelit nähdä hirven, ihmisen tai vaikkapa keskelle tietä hyytyneen ja pimeäksi menneen auton?
Tieliikennelaki vaatii yksiselitteisesti, että ajoneuvo on pystyttävä pysäyttämään edessä näkyvällä tieosuudella. Jos näet vain 30 metriä, niin ajonopeutesi on oltava sellainen, että saat autosi pysähtymään 30 metrin matkalla, reaktioaika huomioiden. Itsesuojeluvaisto vaatii tämän saman monella ihmisellä, mutta aika moni on sen verran typerä tai itsetuhoinen, että on pitänyt ihan lakiin kirjata. - Anonyymi
Liikenteessä on kovia kuskeja,joilla ei edes pala ajovalot pimeässä/lumituiskussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40841