Karavaanauspurjevene

Anonyymi-ap

Jos suunniteltaisiin purjevene, joka olisi suunniteltu mahdollisimman paljon asumisen ehdoilla, niin miten se saataisiin purjehtimaan.

Jos veneellä olisi pituutta 15 metriä ja leveyttä 6 metriä, niin olisiko mitään mahdollisuutta saada sitä purjehtimaan avotuuliin jotenkin järkevästi?

32

846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei.

      • Anonyymi

        Tottakai olisi, onhan niitä katamaraaneja ja trimaraaneja ja hyvin purjehtivat. Asuttavuuskin huippuluokkaa kun kipparin voi sulkea omaan äänieristettyyn koppiinsaa kuorsaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai olisi, onhan niitä katamaraaneja ja trimaraaneja ja hyvin purjehtivat. Asuttavuuskin huippuluokkaa kun kipparin voi sulkea omaan äänieristettyyn koppiinsaa kuorsaamaan.

        Yhbellä suolla näin semmosen ...karavaanipurjeveneen!Mun käsityksen mukaan se oli liikkunu ainakin 5 metriä vuoden aikana!Aika livakka peli!


    • Anonyymi

      Missä se ongelma muka edes olisi?
      Varsinkaan avotuulella.
      Tuollainen nyt toimisi jopa yksirunkoisenakin, mutta onnistuu asumisen ehdoilla rakentamalla 6m*15m kokoinen omakotitalo veneenrakentamiseen soveltuvista materiaaleista kahden ponttoonin päälle. Yksirunkoisen keula tuskin soveltuu yhtä hyvin asumiseen kuin suorakulmion muotoinen omakotitalo. Tai jos yksirunkoisen tekee 6*15 suorakulmioksi jää suorituskyky kaikkiin suuntiin aika heikoksi, toki silloinkin voi vielä purjehtia.

    • Anonyymi

      Karavaanaushommasta sen verran, että leveimmät vaunut taitavat olla 2,5m leveitä.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Tuon kokoisia veneitä löytyy pilvin pimein paremmin varusteltuna, kuin asuntovaunuja.

    • Anonyymi

      Beneteau Sense 60.

      Siinä purjehtiva hotellihuone.

      • Anonyymi

        Sori 55


    • Anonyymi

      Trollö 40, osaamista löytyy ja piirustuksia, kokemusta 60 luvulta alkaen. Suomalaisena käsityönä. Rakenne vain kovenee iänmyötä, ja alku investointina kyseeseen tulee lähinnä kvartsihietaa, kalkkia sekä lapio ja betonimylly. Kanaverkkoa ja säkkitolkulla ruduksen sementtiä. Voi talvehtia jäissä ja vielä ehtii kesäksi vesille kun käärii hihat ja aloittaa

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Luola mikä luola vaikka tilaa on, ei kelpaa minulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luola mikä luola vaikka tilaa on, ei kelpaa minulle.

        No sun täytyy tyytyä siihen Busteriin. Siinä ei ole luolafiilistä.
        Luolia ne on ruotsinlaivatkin....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sun täytyy tyytyä siihen Busteriin. Siinä ei ole luolafiilistä.
        Luolia ne on ruotsinlaivatkin....

        Ei tarvitse, omassa aluksessa pilothouse 360° näkymillä.

        Salogissa molemmin puolin isot ikkunat, istuen näkyy ulos, kuten myös veneen perään. Perässä katettu avara tila josta 180° näkymät.

        Grotta löytyy pilothousesta keulaan, jossa wc, suihku huone, kaksi hyttiä. Seisten näkyy tuolta ulos, mutta se on hyväksyttävää, kun siellä ei aikaa tule vietettyä, kuin nukkuen tai asioidessa.

        Ei kelpaa busteri.


    • Anonyymi

      Jos ihan puhtaasti karavaanarihommana tätä tekisi, niin joku tällainen on aika lähellä pientaloasumista

      https://www.cata-lagoon.com/en/55

      .. mutta mihinkään Saaristomeren satamaan et tuota saa - ehkä Marista, Turkua ja Hankoa lukuunottamatta. Niihinkin etukäteen sopimalla. Sen tosin haluaisin itsekin nähdä, miten tuo ujutetaan Sottungan septilaituriin ;)

      Matalahko syväys auttaa muuten ankkuroinnissa.

      Siksi ehkä oma valinta silti olisi kompromissina max 45-jalkainen mukavuuspainotteinen vene. Ehkä Örustin saarelta.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Paljonko painaa? Linkissä ei kerrota.
        Aika olematon maksimivauhti koneella (8 solmua), vaikka tehoa on noin 208 hp. Ei lähelläkään runkonopeuttaan. Tuollaiseen vauhtiin pitäisi riittää noin 2 hp/tonni, eli painoa voi olla jopa yli 100 tonnia vajaan 20m pituisessa veneessä, jossa vesilinjaa 16,5 m.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko painaa? Linkissä ei kerrota.
        Aika olematon maksimivauhti koneella (8 solmua), vaikka tehoa on noin 208 hp. Ei lähelläkään runkonopeuttaan. Tuollaiseen vauhtiin pitäisi riittää noin 2 hp/tonni, eli painoa voi olla jopa yli 100 tonnia vajaan 20m pituisessa veneessä, jossa vesilinjaa 16,5 m.

        Painaa 50 000kg tuo 8 solmua on taloudellinen matkanopeus ja max on 12 solmua koneilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Painaa 50 000kg tuo 8 solmua on taloudellinen matkanopeus ja max on 12 solmua koneilla.

        Linkissä lukee että maksiminopeus on 8 solmua ja matkavauhti 7 solmua.
        Väittämäsi painon perusteella yli 4 hp tonnia kohti pitäisi mahdollistaa reilusti yli 9 solmun vauhti 16,5 metrin vesilinjalla.

        Väittämäsi 12 solmua koneella tyynessä on tuolla teholla ja vesilinjalla ja väittämälläsi painolla täysin mahdotonta.


      • Anonyymi

        Kelpais mulle. Ainut ongelma on hinta :).

        Meikäläinen pystyy maksimissaan laittamaan kiinni sen 100-130 tuhatta.
        Toisaalta - tuollaisessa voisi asua ihan yksinomaan (tietysti välillä voi majailla maissa jossain pikkukämpässä vuokralla) ja täten jos myisi talot ja autot jne. maallisen romun pois ja muuttaisi tuollaiseen alukseen asumaan....ymmärrän pointtisi.

        Tuollaisella voisi kiertää maailmaa lopun ikäänsä - mikä se aika sitten tulee olemaan.

        Terveisin hra 55


    • Anonyymi

      Nähtyäni jalattoman yksinpurjehtijan tulevan isohkolla Pogolla satamaan, sitovan sen täysin vaivoitta itse kiinni ja myöhemmin jeesaavan pyörätuolista käsin muita saapuvia, lopetin oikeastaan kaiken tällaisen aatostelun.
      Se oli pysähdyttävä kokemus Leixoesin satamassa Porto'ssa vuosia sitten.
      Ariel 336.

      • Anonyymi

        A ha, oraakeli on puhunut...


      • Anonyymi

        Joo menee asiat ja ongelmat järjestykseen kun näkee tuollaista. Hävettää omat nurkumielet ja stressailut noissa hetkissä kun näkee jonkun suoriutuvan hyvillä mielin tolleen rajoitetuin resurssein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo menee asiat ja ongelmat järjestykseen kun näkee tuollaista. Hävettää omat nurkumielet ja stressailut noissa hetkissä kun näkee jonkun suoriutuvan hyvillä mielin tolleen rajoitetuin resurssein.

        Saanko kysyä mistä tuo kommentti mahtaa kertoa?

        ” A ha, oraakeli on puhunut...”

        Minulla on pieni aavistus. Onkohan se pieni punainen ukkeli siellä olkapäällä, jota kateudeksi kutsutaan, supatellut korvaasi jotain tuohon viittaavaa.

        Korjaa ihmeessä, jos olen erehtynyt - sekin on inhimillistä, kuten kateuden tunteminenkin.

        Tuo nimimerkki on kertonut meille jo vuosien ajan purjehtijan elämästä Välimerellä.
        Olemme seuranneet hänen menoaan suurella mielenkiinnolla.
        Mainittakoon se, että hän ei ole koskaan kerskaillut tekemisillään, vaan tuonut tapahtumat esiin kuten kuka tahansa tavallinen purjehtija.

        Etenkin tässä tapauksessa tuo yhden rivin heitto puskista on todella mauton ja vastenmielinen.

        Ikävä kyllä Provon Tarkastaja joutui tämän toteamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saanko kysyä mistä tuo kommentti mahtaa kertoa?

        ” A ha, oraakeli on puhunut...”

        Minulla on pieni aavistus. Onkohan se pieni punainen ukkeli siellä olkapäällä, jota kateudeksi kutsutaan, supatellut korvaasi jotain tuohon viittaavaa.

        Korjaa ihmeessä, jos olen erehtynyt - sekin on inhimillistä, kuten kateuden tunteminenkin.

        Tuo nimimerkki on kertonut meille jo vuosien ajan purjehtijan elämästä Välimerellä.
        Olemme seuranneet hänen menoaan suurella mielenkiinnolla.
        Mainittakoon se, että hän ei ole koskaan kerskaillut tekemisillään, vaan tuonut tapahtumat esiin kuten kuka tahansa tavallinen purjehtija.

        Etenkin tässä tapauksessa tuo yhden rivin heitto puskista on todella mauton ja vastenmielinen.

        Ikävä kyllä Provon Tarkastaja joutui tämän toteamaan.

        Arielin juttu sinänsä on mielenkiintoinen ja asiallinen, mutta konteksti tähän ketjuun ohut kuin kaljatölkin suhaus avattaessa, kun pohdintana oli...

        "Jos suunniteltaisiin purjevene, joka olisi suunniteltu mahdollisimman paljon asumisen ehdoilla, niin miten se saataisiin purjehtimaan.

        Jos veneellä olisi pituutta 15 metriä ja leveyttä 6 metriä, niin olisiko mitään mahdollisuutta saada sitä purjehtimaan avotuuliin jotenkin järkevästi?"

        Toiseksi en näe suurta ihailua Arielin veneessä asumisessa, sillä itse en jaksa, kuin hieman yli puolivuotta veneessä asumista vuodessa. Voisin kyllä asua, mutta mukavampi saada vaihtelua elämään, kun muutaman kuukauden on maissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arielin juttu sinänsä on mielenkiintoinen ja asiallinen, mutta konteksti tähän ketjuun ohut kuin kaljatölkin suhaus avattaessa, kun pohdintana oli...

        "Jos suunniteltaisiin purjevene, joka olisi suunniteltu mahdollisimman paljon asumisen ehdoilla, niin miten se saataisiin purjehtimaan.

        Jos veneellä olisi pituutta 15 metriä ja leveyttä 6 metriä, niin olisiko mitään mahdollisuutta saada sitä purjehtimaan avotuuliin jotenkin järkevästi?"

        Toiseksi en näe suurta ihailua Arielin veneessä asumisessa, sillä itse en jaksa, kuin hieman yli puolivuotta veneessä asumista vuodessa. Voisin kyllä asua, mutta mukavampi saada vaihtelua elämään, kun muutaman kuukauden on maissa.

        Kyllä mä voisin vaikka heti muuttaa pysyvästi veneeseen jonnekin Italian rannikolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arielin juttu sinänsä on mielenkiintoinen ja asiallinen, mutta konteksti tähän ketjuun ohut kuin kaljatölkin suhaus avattaessa, kun pohdintana oli...

        "Jos suunniteltaisiin purjevene, joka olisi suunniteltu mahdollisimman paljon asumisen ehdoilla, niin miten se saataisiin purjehtimaan.

        Jos veneellä olisi pituutta 15 metriä ja leveyttä 6 metriä, niin olisiko mitään mahdollisuutta saada sitä purjehtimaan avotuuliin jotenkin järkevästi?"

        Toiseksi en näe suurta ihailua Arielin veneessä asumisessa, sillä itse en jaksa, kuin hieman yli puolivuotta veneessä asumista vuodessa. Voisin kyllä asua, mutta mukavampi saada vaihtelua elämään, kun muutaman kuukauden on maissa.

        ” Arielin juttu sinänsä on mielenkiintoinen ja asiallinen, mutta konteksti tähän ketjuun ohut kuin kaljatölkin suhaus avattaessa, kun pohdintana oli...”

        Ei tuo aiheesta poikkeaminen kyllä kovin vakava ole verrattuna moniin muihin keskusteluihin.

        Haiskahtaa menevän hieman selittelyn puolelle tuo kommentti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arielin juttu sinänsä on mielenkiintoinen ja asiallinen, mutta konteksti tähän ketjuun ohut kuin kaljatölkin suhaus avattaessa, kun pohdintana oli...

        "Jos suunniteltaisiin purjevene, joka olisi suunniteltu mahdollisimman paljon asumisen ehdoilla, niin miten se saataisiin purjehtimaan.

        Jos veneellä olisi pituutta 15 metriä ja leveyttä 6 metriä, niin olisiko mitään mahdollisuutta saada sitä purjehtimaan avotuuliin jotenkin järkevästi?"

        Toiseksi en näe suurta ihailua Arielin veneessä asumisessa, sillä itse en jaksa, kuin hieman yli puolivuotta veneessä asumista vuodessa. Voisin kyllä asua, mutta mukavampi saada vaihtelua elämään, kun muutaman kuukauden on maissa.

        Vastaan nyt mahdollisimman tarkoin tähän aloituksessa esitettyyn kysymykseen.
        15 -metrinen runko tarjoaa mahdollisuudet erinomaiseen asumistasoon. Siihen saa täydellisen keittiön, erillisen kylpyhuoneosaston saunan ja pyykkikoneen kera, kaksi parivuodekajuuttaa, salongin avarin ikkunoin, keskuslämmityksen ja -viilennyksen, kuukauden autonomian tarjoavat tankit. Rungon volyymi antaa reilun seisomakorkeuden joka paikassa.
        Lukuisia tällaisia veneitä on Suomessakin rakennettu, kuten Nauticat 525, 515 ja 441.
        Kaksi ensimmäistä noista jopa nousevat tuuleen, 441 menee sitten niissä avotuulissa joista kysymyksessä oli kyse. Noista veneistä ei puutu yhtään asuttavuudeksi koettavaa elementtiä.
        Ranskalaiskatamaraaneissa on ajatusta myös, en sulkisi niitä ollenkaan pois.
        Ihmiset maailmalla eivät kuitenkaan asustele yleisesti kuvatuissa veneissä. Siellä/täällä asutaan sellaisissa veneissä kuin vanha Hallberg-Rassy 352, itserakennetut teräsveneet, vanhat ranskalaistekoiset charter -veneet jne. Yksinpurjehtijat asustelevat jopa alta kasimetrisissä 70 -luvun veneissään.
        Todellisten rahamiesten +80 -jalkaisissa veneissä taas asuvat miehistöt, omistajat eivät koskaan niissä pysyvämmin asu.
        Veneasumisen mahdollistavista asioista eräs vähiten merkitsevä tekijä on itse vene. Ensin tulee kyky ja uskallus asettua asumaan veneeseen. Siihen kuuluvat sellaisten asioiden taaksejättö kuin palkkatyö, vanhat sosiaaliset suhteet, siteet ja paineet, uskallus luopua KELA:n turvaverkosta ym. Siksi koko kysymys optimiasuttavasta veneestä edes teoriassa koskettaa korkeintaan puolta prosenttia kaikista seiloreista. Vuosikymmenessä sellaisia optimiasuttavia veneitä lähtee Suomesta reissuun ja asumaan ehkä 3-4 kpl. Muut lähtevät sillä kalustolla mitä heillä on ja valtaosa ei koskaan asetu asumaan veneeseen.
        Vastaukseni kysymykseen on siis Nauticat 441.
        Se on vene jossa asuttavuudesta ei ole tingitty yhtään.
        Sori muusta pohdinnastani.
        Ariel 336.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaan nyt mahdollisimman tarkoin tähän aloituksessa esitettyyn kysymykseen.
        15 -metrinen runko tarjoaa mahdollisuudet erinomaiseen asumistasoon. Siihen saa täydellisen keittiön, erillisen kylpyhuoneosaston saunan ja pyykkikoneen kera, kaksi parivuodekajuuttaa, salongin avarin ikkunoin, keskuslämmityksen ja -viilennyksen, kuukauden autonomian tarjoavat tankit. Rungon volyymi antaa reilun seisomakorkeuden joka paikassa.
        Lukuisia tällaisia veneitä on Suomessakin rakennettu, kuten Nauticat 525, 515 ja 441.
        Kaksi ensimmäistä noista jopa nousevat tuuleen, 441 menee sitten niissä avotuulissa joista kysymyksessä oli kyse. Noista veneistä ei puutu yhtään asuttavuudeksi koettavaa elementtiä.
        Ranskalaiskatamaraaneissa on ajatusta myös, en sulkisi niitä ollenkaan pois.
        Ihmiset maailmalla eivät kuitenkaan asustele yleisesti kuvatuissa veneissä. Siellä/täällä asutaan sellaisissa veneissä kuin vanha Hallberg-Rassy 352, itserakennetut teräsveneet, vanhat ranskalaistekoiset charter -veneet jne. Yksinpurjehtijat asustelevat jopa alta kasimetrisissä 70 -luvun veneissään.
        Todellisten rahamiesten 80 -jalkaisissa veneissä taas asuvat miehistöt, omistajat eivät koskaan niissä pysyvämmin asu.
        Veneasumisen mahdollistavista asioista eräs vähiten merkitsevä tekijä on itse vene. Ensin tulee kyky ja uskallus asettua asumaan veneeseen. Siihen kuuluvat sellaisten asioiden taaksejättö kuin palkkatyö, vanhat sosiaaliset suhteet, siteet ja paineet, uskallus luopua KELA:n turvaverkosta ym. Siksi koko kysymys optimiasuttavasta veneestä edes teoriassa koskettaa korkeintaan puolta prosenttia kaikista seiloreista. Vuosikymmenessä sellaisia optimiasuttavia veneitä lähtee Suomesta reissuun ja asumaan ehkä 3-4 kpl. Muut lähtevät sillä kalustolla mitä heillä on ja valtaosa ei koskaan asetu asumaan veneeseen.
        Vastaukseni kysymykseen on siis Nauticat 441.
        Se on vene jossa asuttavuudesta ei ole tingitty yhtään.
        Sori muusta pohdinnastani.
        Ariel 336.

        Ariel 336, mielestäni sinä et tarvitse pyydellä anteeksi keneltäkään.
        Täällä nyt vain on joitakin kanssa kulkijoita, joille ei sovi mikään pirtoihin.
        Heidän aivoitustensa mukaan emme ryhdy täällä elämään.

        Jatka vain vierailuitasi entiseen malliin ja unohda nuo kalikan heittelijät.
        Me muut haluamme lukea juttujasi sieltä suuresta maailmasta.
        Masaesbosta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mä voisin vaikka heti muuttaa pysyvästi veneeseen jonnekin Italian rannikolle.

        Mikset lähde?


    • Anonyymi

      Ainoa järkevä asuttava vene on suuri moottorikatti, jos tarkoitus on asua luonnonsatamissa. Siihen saa aurinkopaneelit varjottomasti kiinni, eikä se sen kalliimmaksi tule kuin purjevenekään käytössä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Uskalla lähestyä minua

      Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6484
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

      Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3352
    3. Oulaskankaan päätöksistä

      https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2676
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

      Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2308
    5. Tiedoksi että

      En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1861
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

      Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      357
      1822
    7. Oikeasti tekisi

      Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1600
    8. Kyllä mä sen joudun tekemään

      Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1452
    9. Miten menee?

      Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1448
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

      Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      226
      1423
    Aihe