svensk musik

Fifi

Hej!

Jag lyssnar mycket på musik. Mest jazz, soul, funk, ...

Jag älskar svenska artister som Lisa Nilsson, Lisa Ekdahl, Göran Fristorp, Evert Taube, GES, Patrik Isaksson, Peter Jöback, Tommy Körberg, Carola, The real group, Bo kaspers Orkester, Pappas eget band.. m.fl.

Vad gillar ni? Vad finns det för finlandssvensk musik som ni skulle vilja göra reklam för?

Själv har jag hört gruppen FORK, som försöker patetiskt (enligt mig) efterapa The real group och rajaton. Visst låter det rent men musiktekniskt är arrangemanget ofta ganska blä.

Här under skulle det vara kul att tala lite musik med er. Antingen om nya roliga snapsvisor eller sen helt seriöst. Finlandssvenskarna är ju kända att göra bra musik, kolla bara finska artisters låtskrivarlistor. Vem hittar vi inte där om inte Patrik Sarin, Markus Grahnberg (?), Niko Nylund o MÅNGA FLER!! O hur många var vi? 5% av Finlands befolkning. :D:D

28

3382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jag sku nämna också Tomas Ledin, Eva Dahlgren, Nicklas Strömstedt, Nordmann... Listan på svenska artister är jättelång! =)

      • nyt vastattava

        Miksi antennisi osoittavat Ruotsiin?


      • nyt vastattava kirjoitti:

        Miksi antennisi osoittavat Ruotsiin?

        Inte har jag några antenner på mitt huvud *kollar* =)

        Ingen av oss kan väl påstå att svenskarna inte sku ha gjort bra musik. Musik av svensk ursprung spelas i många länder varje dag.. även du har väl hört om sådana grupper som Kent, Abba och Roxette? =)

        Visst lyssnar jag på finsk musik också.. och tysk, engelsk.. musik är en av de saker som inte känner till landsgränser.


      • Fifi
        nyt vastattava kirjoitti:

        Miksi antennisi osoittavat Ruotsiin?

        Antennini osoittavat varmasti samaan suuntaan kuin sinun! Näen Yle 1,2, MTV 3, Nelosen, ja SVT:n.

        Mitä taas jankutat? Tämä keskustelu on nyt suomenruotsalaisille, ja jos et ymmärtänyt kysymystä, mitä en tänhtävästi tenhyt et kuulu tänne. Onko se niin vaikeata jättää se näppis rauhaan? Lopettakaa tuo älytön herneen nenään vetäminen! Loppu slut!

        Jaa.. Shampanjaruusu: D finns det! Massor! Vissa bra o vissa mindre bra! En som jag själv hatar är Jari Sillanpää! Iallafall då han försöker efterapa Peter Jöbacks allra vackraste sång (ej av honom skriven) Kristina från duvemåla, guldet blev till sand. D låter helt sjukt då Jari sjunger den!

        Vilka snapsvisor brukar förekomma runt ert bord?

        tack för svaren! ni förstår säkert mitt ställningstagande då dendär personen kom hit igen och klaga. Om vi äntligen har hittat ett samtalsämne vi vill snacka om så då får dom låta bli. Det finns tillräckligt debatterande trådar redan på detta forum.. Hålls där.


      • Finlandssvensk74
        nyt vastattava kirjoitti:

        Miksi antennisi osoittavat Ruotsiin?

        Därför att svensk radio och TV är så mycke bättre...


      • nyt vastattava
        Finlandssvensk74 kirjoitti:

        Därför att svensk radio och TV är så mycke bättre...

        Eli olet siis täysin ruotsalainen.


      • Fifi
        nyt vastattava kirjoitti:

        Eli olet siis täysin ruotsalainen.

        Svenska Yle, eli FST, VEGA, ja X3M tekevät todella hyviä ohjelmia. Kun kohderyhmä on pienempi ohjelmat kohdistuvat jokaiselle ihmiselle, eli joikaiselle on jotain. Ja vielä ruotsiksi suomessa! Sehän on aina plussaa!

        Koita jo ymmärrtää, älä yhdistä meitä enään Ruotsalaisiin, ok? Se on tyhmää ja näytät vain kuinka epäsivistynyt ihminen voi olla. Jos olet lukenut historiaa edes vähän niin ymmärtäisit mitä tarkoitan.

        Helan går


      • Fifi kirjoitti:

        Antennini osoittavat varmasti samaan suuntaan kuin sinun! Näen Yle 1,2, MTV 3, Nelosen, ja SVT:n.

        Mitä taas jankutat? Tämä keskustelu on nyt suomenruotsalaisille, ja jos et ymmärtänyt kysymystä, mitä en tänhtävästi tenhyt et kuulu tänne. Onko se niin vaikeata jättää se näppis rauhaan? Lopettakaa tuo älytön herneen nenään vetäminen! Loppu slut!

        Jaa.. Shampanjaruusu: D finns det! Massor! Vissa bra o vissa mindre bra! En som jag själv hatar är Jari Sillanpää! Iallafall då han försöker efterapa Peter Jöbacks allra vackraste sång (ej av honom skriven) Kristina från duvemåla, guldet blev till sand. D låter helt sjukt då Jari sjunger den!

        Vilka snapsvisor brukar förekomma runt ert bord?

        tack för svaren! ni förstår säkert mitt ställningstagande då dendär personen kom hit igen och klaga. Om vi äntligen har hittat ett samtalsämne vi vill snacka om så då får dom låta bli. Det finns tillräckligt debatterande trådar redan på detta forum.. Hålls där.

        Helan går är nog min favorit... Och den blir ju roligare desto mera man har tagit...


      • Jonne
        Fifi kirjoitti:

        Antennini osoittavat varmasti samaan suuntaan kuin sinun! Näen Yle 1,2, MTV 3, Nelosen, ja SVT:n.

        Mitä taas jankutat? Tämä keskustelu on nyt suomenruotsalaisille, ja jos et ymmärtänyt kysymystä, mitä en tänhtävästi tenhyt et kuulu tänne. Onko se niin vaikeata jättää se näppis rauhaan? Lopettakaa tuo älytön herneen nenään vetäminen! Loppu slut!

        Jaa.. Shampanjaruusu: D finns det! Massor! Vissa bra o vissa mindre bra! En som jag själv hatar är Jari Sillanpää! Iallafall då han försöker efterapa Peter Jöbacks allra vackraste sång (ej av honom skriven) Kristina från duvemåla, guldet blev till sand. D låter helt sjukt då Jari sjunger den!

        Vilka snapsvisor brukar förekomma runt ert bord?

        tack för svaren! ni förstår säkert mitt ställningstagande då dendär personen kom hit igen och klaga. Om vi äntligen har hittat ett samtalsämne vi vill snacka om så då får dom låta bli. Det finns tillräckligt debatterande trådar redan på detta forum.. Hålls där.

        Ett par av mina favoriter är "undulaten", speciellt då man visualiserar det hela.. och sedan "det var en stor kuk" den är helt otroligt rolig:)


      • Jenny
        Fifi kirjoitti:

        Antennini osoittavat varmasti samaan suuntaan kuin sinun! Näen Yle 1,2, MTV 3, Nelosen, ja SVT:n.

        Mitä taas jankutat? Tämä keskustelu on nyt suomenruotsalaisille, ja jos et ymmärtänyt kysymystä, mitä en tänhtävästi tenhyt et kuulu tänne. Onko se niin vaikeata jättää se näppis rauhaan? Lopettakaa tuo älytön herneen nenään vetäminen! Loppu slut!

        Jaa.. Shampanjaruusu: D finns det! Massor! Vissa bra o vissa mindre bra! En som jag själv hatar är Jari Sillanpää! Iallafall då han försöker efterapa Peter Jöbacks allra vackraste sång (ej av honom skriven) Kristina från duvemåla, guldet blev till sand. D låter helt sjukt då Jari sjunger den!

        Vilka snapsvisor brukar förekomma runt ert bord?

        tack för svaren! ni förstår säkert mitt ställningstagande då dendär personen kom hit igen och klaga. Om vi äntligen har hittat ett samtalsämne vi vill snacka om så då får dom låta bli. Det finns tillräckligt debatterande trådar redan på detta forum.. Hålls där.

        Kommer ej ihåg en ganska rolig snaps visa, d e så länge sen jag sjöng den sist. Den gick någolunda så här "... o de va pung o pung o pung o pung, pungeli punga punga...."
        Korrigera mig ifall jag har helt fel ord och allt. Jag hade tagit ett par snaps innan jag sjöng den sist ;)


      • Nippertippan
        Jonne kirjoitti:

        Ett par av mina favoriter är "undulaten", speciellt då man visualiserar det hela.. och sedan "det var en stor kuk" den är helt otroligt rolig:)

        Hej Jonne, Kuken?? orden pliis o vilken melodi. Jag kan mängder men den är mej obekant. Mina favoriter är 'Minnet' och 'De sova i sina flaskor', 'Imbelupet glaset står på bräcklig fot' massor massor till.


      • Finlandssvensk74
        nyt vastattava kirjoitti:

        Eli olet siis täysin ruotsalainen.

        Ja och...

        De finns fins en del som jag gillar i Finland eftersom jag nu bor här men Svensk media är mycket bättre eftersom man förstår allt.


      • Jenny
        Nippertippan kirjoitti:

        Hej Jonne, Kuken?? orden pliis o vilken melodi. Jag kan mängder men den är mej obekant. Mina favoriter är 'Minnet' och 'De sova i sina flaskor', 'Imbelupet glaset står på bräcklig fot' massor massor till.

        Minnet gillar jag oxå!
        "...e ja svensk eller finne...."


      • en ymmärrä
        Finlandssvensk74 kirjoitti:

        Ja och...

        De finns fins en del som jag gillar i Finland eftersom jag nu bor här men Svensk media är mycket bättre eftersom man förstår allt.

        Mikset sitten voi opetella suomen kieltä kunnolla, jotta ymmärtäisit suomalaista mediaa?
        Kun asut sentään Suomessa!


      • Jonne
        Nippertippan kirjoitti:

        Hej Jonne, Kuken?? orden pliis o vilken melodi. Jag kan mängder men den är mej obekant. Mina favoriter är 'Minnet' och 'De sova i sina flaskor', 'Imbelupet glaset står på bräcklig fot' massor massor till.

        Första gången jag hörde sången tänkte jag trilla
        av stolen..tyvärr kommer jag inte ihåg vad melodin heter..

        Balladen om Theobald Thor


        En man som hette Theobald Thor
        han var en skicklig tamburmajor
        succe'n han gjorde var alltid stor
        när han snurra och svängde sin kuk.

        För det var en stor kuk
        lång och kraftig och tung
        från dess topp till dess rot
        var den tre, fyra fot
        och en medelstor ryggsäck till pung, pung,
        pung, pungelipung, pung pung..

        En dag gick Theobald ut en stund
        att gå för sig själv i en lummig lund
        han mötte en söt liten dam med en hund
        som fick se honom svänga sin kuk.
        För det var en....

        Och Theobald pröva han ett trick han lärt
        Han släppte sin lem med en kraftig snärt
        i huvudet på hunden som avled tvärt
        när han snurra och svängde sin kuk.
        För det var en....

        Men damen hon blev helt bestört
        hon svor och skrek nå't oerhört
        så det var ingen lyckad flirt
        att snurra och svänga sin kuk.
        För det var en....

        Till följd av damens arga gnäll
        han anhölls redan samma kväll
        att sitta i en ensam cell
        och snurra och svänga sin kuk.
        För det var en....

        När målet kom i rätten opp
        sa åklagarn' det får bli stopp
        man får ej vifta med sin snopp
        och snurra och svänga sin kuk.
        För det var en....

        Men domarn' han var tolerant
        han sa: Själv gör jag likadant
        jag tycker det är intressant
        att snurra och svänga min kuk.
        För det var en....

        Så Theobald han släpptes fri
        och liksom domarn tycker vi
        att damer dom ska skita i
        om man snurrar och svänger sin kuk.
        För jag har en stor kuk
        lång kraftig och tung
        från dess topp till dess rot
        är den tre, fyra fot
        och en fjällräven-kånken till pung.


      • Jenny
        Jonne kirjoitti:

        Första gången jag hörde sången tänkte jag trilla
        av stolen..tyvärr kommer jag inte ihåg vad melodin heter..

        Balladen om Theobald Thor


        En man som hette Theobald Thor
        han var en skicklig tamburmajor
        succe'n han gjorde var alltid stor
        när han snurra och svängde sin kuk.

        För det var en stor kuk
        lång och kraftig och tung
        från dess topp till dess rot
        var den tre, fyra fot
        och en medelstor ryggsäck till pung, pung,
        pung, pungelipung, pung pung..

        En dag gick Theobald ut en stund
        att gå för sig själv i en lummig lund
        han mötte en söt liten dam med en hund
        som fick se honom svänga sin kuk.
        För det var en....

        Och Theobald pröva han ett trick han lärt
        Han släppte sin lem med en kraftig snärt
        i huvudet på hunden som avled tvärt
        när han snurra och svängde sin kuk.
        För det var en....

        Men damen hon blev helt bestört
        hon svor och skrek nå't oerhört
        så det var ingen lyckad flirt
        att snurra och svänga sin kuk.
        För det var en....

        Till följd av damens arga gnäll
        han anhölls redan samma kväll
        att sitta i en ensam cell
        och snurra och svänga sin kuk.
        För det var en....

        När målet kom i rätten opp
        sa åklagarn' det får bli stopp
        man får ej vifta med sin snopp
        och snurra och svänga sin kuk.
        För det var en....

        Men domarn' han var tolerant
        han sa: Själv gör jag likadant
        jag tycker det är intressant
        att snurra och svänga min kuk.
        För det var en....

        Så Theobald han släpptes fri
        och liksom domarn tycker vi
        att damer dom ska skita i
        om man snurrar och svänger sin kuk.
        För jag har en stor kuk
        lång kraftig och tung
        från dess topp till dess rot
        är den tre, fyra fot
        och en fjällräven-kånken till pung.

        TAck för orden! Det var precis denhär jag också menade!


      • Finlandssvensk74
        en ymmärrä kirjoitti:

        Mikset sitten voi opetella suomen kieltä kunnolla, jotta ymmärtäisit suomalaista mediaa?
        Kun asut sentään Suomessa!

        För att de är ett främmande språk och finsk media är tråkig...


      • hahhhaa
        Finlandssvensk74 kirjoitti:

        För att de är ett främmande språk och finsk media är tråkig...

        Och ändå vill du tvinga majoriteten svenska?


      • safdsdf
        Fifi kirjoitti:

        Svenska Yle, eli FST, VEGA, ja X3M tekevät todella hyviä ohjelmia. Kun kohderyhmä on pienempi ohjelmat kohdistuvat jokaiselle ihmiselle, eli joikaiselle on jotain. Ja vielä ruotsiksi suomessa! Sehän on aina plussaa!

        Koita jo ymmärrtää, älä yhdistä meitä enään Ruotsalaisiin, ok? Se on tyhmää ja näytät vain kuinka epäsivistynyt ihminen voi olla. Jos olet lukenut historiaa edes vähän niin ymmärtäisit mitä tarkoitan.

        Helan går

        Svenska Yle, eli FST, VEGA, ja X3M tekevät todella hyviä ohjelmia koska niille annetaan liikaa rahaa. ylen budjetista menee 20% (!!!!!) ruotsinkielisille ohjelmille, vaikka kansanosanne on 5%!

        eli suomalaisille ohjelmille jää vain 80%!

        eipä tarvi tuon jälkeen ihmetellä kun telkkarista ei tule suomeksi hyvää ohjelmaa!!!


      • sverge
        en ymmärrä kirjoitti:

        Mikset sitten voi opetella suomen kieltä kunnolla, jotta ymmärtäisit suomalaista mediaa?
        Kun asut sentään Suomessa!

        kan du prata svenska


      • Nordbon
        safdsdf kirjoitti:

        Svenska Yle, eli FST, VEGA, ja X3M tekevät todella hyviä ohjelmia koska niille annetaan liikaa rahaa. ylen budjetista menee 20% (!!!!!) ruotsinkielisille ohjelmille, vaikka kansanosanne on 5%!

        eli suomalaisille ohjelmille jää vain 80%!

        eipä tarvi tuon jälkeen ihmetellä kun telkkarista ei tule suomeksi hyvää ohjelmaa!!!

        Du vet väll att allt utom nyheter och barnprogram är textat på finska på FST5. Med andra ord så är nästan hela FST:s utbud öppet för båda språkgrupper. Yle 1 och Yle 2 har bara textning på finska. Räknar man till att du får lära dig svenska i skolan så borde HELA Yle:s utbud vara tillgängligt för dig


    • Jenny

      Jag lyssnar främst på rnb, hiphop och rap. Så svenska artister av detta slag, skulle jag kunna nämna t.ex. Petter. Honom gillar jag bäst. Men sen lyssnat jag nog mest på engelsk musik.

      Av dessa andra artister, så gillar jag Ledin och Dahlgren allra bäst. Ängeln i rummet är såååå härlig :)

      PS: Nu när sheriffen är här, så kan du snälla besvara min fråga som jag förut ställde?

      • Fifi

        Och man skall ju alltid stöda det som är inhemskt, eller iallafalla på samma språk.

        Mera till min lista: Timbuktu, The Ark, Monica Zetterlund, Håkan Hellström, Björn Rosenström.. m.m


      • Wahls Örar
        Fifi kirjoitti:

        Och man skall ju alltid stöda det som är inhemskt, eller iallafalla på samma språk.

        Mera till min lista: Timbuktu, The Ark, Monica Zetterlund, Håkan Hellström, Björn Rosenström.. m.m

        http://www.ankdammen.com/svenskmusik/index.shtml

        På Ankdammen finns också en diskussionssida och annat smått och gott...


    • Wussy88

      Svensk musik sucks. Likasom finsk, norsk, dansk, tysk jne.

      Okey, visst finns de några bra svenska bändin (The Ark, In Flames.. ). Men musik på svenska?.. mikä läppä. Engelska är de enda språket, när de gäller musik.

      Kommer bara på en bra svensk biisi, Mauro Scocco-Till Dom Ensamma. Enda bra bändin som sjunger på finska e CMX, biisin som Olet Tässä & Melankolia.

    • Carsten05

      Jag tänkte påminna om att det ju också finns väldigt många fantastiskt bra finlandssvenska utövare av klassisk musik, som jag själv tycker om ... T ex operasångarna Tom Krause, Monica Groop, Tove Åhman, Camilla Nylund alla världsstjärnor, sångerskan Wivan Nygård-Fagerudd ...

      Kompositörerna Erik Bergman och Otto Donner, till exempel .. musikgurun Rainer Holmgård från Korsholm och Patrik Wingren från Jstad...

      Och sen på jazz- och mjukpopsidan syskonen Ami & Monika Aspelund, Anna Stenlund, trabaduren Håkan Streng, många många fler

      För att nu inte glömma Lasse Mårtenson och allt vad han gjort för Finland

    • dummadialekt

      Jag tycket att Lisa Nilson e väldig fantastisk. Jag älskar henne lyriken och henne ton. Också Kent e helt okej men någon sin stycken e ganska pessimistisk. Tomas Ledin e härlig! Har ni hört om Raymond och Maria? Er stycke 'Ingen vill veta vart du köpt din tröja' är mitt favoritstycke i världen! Haha och Petri Nygård e också ganska lasciv!

      • dummadialekt

        ps åb11


    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      428
      2993
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2344
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      360
      2071
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1923
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    7. 158
      1222
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe