Oliko V. Linnan tulkinta oikea: "taistelu alkaa.. Suomen armeija saa selkäänsä"

Anonyymi-ap

Linnan Sotaromaanin teksti kesältä 1944 on aika hyytävää niille jotka hurahtaneet höpöttelemään "torjuntavoitosta". Ehkä Linna muistaa niin hyvin kesän 1941 euforian Suur-Suomea ja sen miten tuota kesän henkistä ilmapiiriä on pyritty tietoisesti häivyttämään kansakunnan tietoisuudesta. Kukaan ei itsenäisyyspäivänä halua sitä muistella. Tätä taustaa vasten on helpompi ymmärtää miksi Linna kirjoitti v 1954 niin kuin kirjoitti. "Suomen armeija saa selkäänsä".

8

752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suomi voitti itsenäisyytensä vaikkakin vajaana. Pääkaupunkia ei miehitetty ja saatiin pitää oma yhteiskuntajärjestyksemme. Hallitsijat kuuntelivat herkällä korvalla Neuvostoliittoa, suomettumiseksi sitä kutsuttiin. Sen ajan reaalipolitiikkaa. Rautaesiripun maat Neuvostoliitto piti tankein ruodussa Unkarin 1956 ja Tsekkoslovakian 1968.
      Meidän tie olisi voinut olla Baltian maiden tie muutoin.

      Toki natsien aseveljinä hävisimme sodan. Kuitenkin tulimme hyväksi kakkoseksi. Suomelle paras vaihtoehto!
      Kauheeta, jos meillä olis maata Uraliin asti!

    • Anonyymi

      No, Linnahan olikin N-liiton puolella siinä sodassa ja toivoi puna-armeijan vapauttavan Suomen.

      • Anonyymi

        Tuskinpa nyt sentään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa nyt sentään!

        Kyllä näin oli. Lapsuudesta periytynyt katkeruus aatelistoa, papistoa, talonpoikia ja virkamiehiä kohtaan ja koville ottanut kapinan tappio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä näin oli. Lapsuudesta periytynyt katkeruus aatelistoa, papistoa, talonpoikia ja virkamiehiä kohtaan ja koville ottanut kapinan tappio.

        Sääli että Suomi tarvitsi siihen aikaan niin paljon tekijöitä, työläisiä ja maalaisia! Ja että niitäkin pidettiin ihmisinä!


      • Anonyymi

        De va kukku de!🤡😅👍🤪😂👏


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä näin oli. Lapsuudesta periytynyt katkeruus aatelistoa, papistoa, talonpoikia ja virkamiehiä kohtaan ja koville ottanut kapinan tappio.

        Väinö Linna syntyi 1920, joten hän tietänee itse sinua paremmin mitä silloin ajatteli!

        Jos yksittäinen lause kuvaa muka koko sotaa/kirjaa niin on siellä tällainenkin lause: ”Taistelut U-asemasta alkoivat ja vihollinen havaitsi taas iskevänsä päätään seinään”!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3139
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2791
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2588
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2578
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2446
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2295
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1733
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1677
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1535
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1396
    Aihe