Yleinen vai eläkkeensaajan asumistuki?

Anonyymi-ap

pohdin tuossa työmarkkinatuen loppumisen jälkeen vaihtavani vuokra-asuntoa eli heinäkuun alussa. Olen tällä hetkellä ns varhennetulla osa-aikaeläkkeellä.

Onko minulla mahdollisuus saada heinäkuun alusta eläkkeensaajan asumistukea vaikka jatkan osa-aikaeläkkeellä enkä siirry vielä täyttä eläkettä nauttimaan?

15

764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kelan sivuillahan tuo selkeäläl suomen kielellä lukee.

      Et voi.

      • Anonyymi

        Sori, lähti turhan nopeasti tuo edellinen viesti. Siis... Kelan sivuilta kopioitu:

        Et voi saada eläkkeensaajan asumistukea, jos saat pelkästään esimerkiksi

        osatyökyvyttömyyseläkettä
        osa-aikaeläkettä
        osittaista varhennettua vanhuuseläkettä (OVE).


    • Anonyymi

      Kato, joo. Näin näyttää olevan... Kiitos!

    • Anonyymi

      Mitens sitten kun toinen saa jo eläkettä, mutta toinen puoliso ei? Pitääkö hakea eläkkeensaajan asumistukea vai tavallista? Laskurilla leikin ja sanoi etten voi saada, kun en vielä saa eläkettä. Voiko eläkkeellä oleva hakea?

      Kertokaas miten byrokratia sujuu!

      • Anonyymi

        Molempien täytyy saada eläkettä, joka oikeuttaa eläkeläisen asumistukeen.
        Teidän kohdalla, haette yleistä asumistukea.

        Haetaan ihan kirjautumalla Kelan sivuille, mielestäni se hakee, jonka nimissä vuokrasopimus on. Jos omistusasunto, kumpi vain voi hakea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Molempien täytyy saada eläkettä, joka oikeuttaa eläkeläisen asumistukeen.
        Teidän kohdalla, haette yleistä asumistukea.

        Haetaan ihan kirjautumalla Kelan sivuille, mielestäni se hakee, jonka nimissä vuokrasopimus on. Jos omistusasunto, kumpi vain voi hakea.

        kiitän, eipä taida tippua meille kumpaakaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kiitän, eipä taida tippua meille kumpaakaan

        Jompaa kumpaa on tiputtava jos muuten edellytykset täyttyvät. Hakemus vaan vetämään ja Kela sitten päättää saamiensa tietojen perusteella kumman lain mukaan tekee päätöksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jompaa kumpaa on tiputtava jos muuten edellytykset täyttyvät. Hakemus vaan vetämään ja Kela sitten päättää saamiensa tietojen perusteella kumman lain mukaan tekee päätöksen.

        Kelalla on tuossa ratkaisupakko ja neuvontavelvollisuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kelalla on tuossa ratkaisupakko ja neuvontavelvollisuus

        Juu, mutt ei täyty edellytykset. Omavastuu +650€/kk, mutt heidän mukaansa meillä alle 200 kuluja/kk. Oma tupa, omat kulut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, mutt ei täyty edellytykset. Omavastuu 650€/kk, mutt heidän mukaansa meillä alle 200 kuluja/kk. Oma tupa, omat kulut!

        No, paljonko se sitten on sinun mielestäsi, se kuukausikulu?
        Täytyyhän se todentaa Kelalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, paljonko se sitten on sinun mielestäsi, se kuukausikulu?
        Täytyyhän se todentaa Kelalle.

        Miksi pitäis todentaa? Kela sanoo, että kulut on +100 eikä mun auta todistaa muuta. Joskus on todistettu kuluja, muttei se enää ole niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitäis todentaa? Kela sanoo, että kulut on 100 eikä mun auta todistaa muuta. Joskus on todistettu kuluja, muttei se enää ole niin.

        Tarkoitin, että kyllähän vuokran määrä täytyy todistaa vuokrasopimuksella/vuokrakuitilla, samoin yhtiövastikkeet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin, että kyllähän vuokran määrä täytyy todistaa vuokrasopimuksella/vuokrakuitilla, samoin yhtiövastikkeet.

        Vuokrat, vastikkeet ja korot on helppo todistaa selvillä lapuilla, mutta tuvan omistajilla on epäselvempää.
        Käyttösähkö taisi 2022 jäädä alle 2000, ehkä 1600€, joskus on ollut +2000€, kun oli käyttäjiä 4 ja lämmitettiinkin sähköllä. Nuohooja 100, vesim. 200, jäte 100 ja puutarhaankin jotain pitää ostaa. Likakaivojen tyhjäys ? Mitähän unohtuu? Ehkä kuukausikustannus jää alle 200€?

        Viime vuonna jouduttiin ostamaan 3 kodinkonetta ja 1 viihdelaite. Vuokralaisen ei tarvi maksaa hellaa eikä kai pyykkäriäkään kokonaan itse? Valittaa vaan vuokranantajalle! Ehkä sitten s-laskut pienenee, kun on uusia koneita? Vanhin uusittu taisi olla +20v ja uusinkin 10v eli turhaan ei uusittu mitään vaan menivät rikki. Eikä ostettu kaikkein halvimpia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuokrat, vastikkeet ja korot on helppo todistaa selvillä lapuilla, mutta tuvan omistajilla on epäselvempää.
        Käyttösähkö taisi 2022 jäädä alle 2000, ehkä 1600€, joskus on ollut 2000€, kun oli käyttäjiä 4 ja lämmitettiinkin sähköllä. Nuohooja 100, vesim. 200, jäte 100 ja puutarhaankin jotain pitää ostaa. Likakaivojen tyhjäys ? Mitähän unohtuu? Ehkä kuukausikustannus jää alle 200€?

        Viime vuonna jouduttiin ostamaan 3 kodinkonetta ja 1 viihdelaite. Vuokralaisen ei tarvi maksaa hellaa eikä kai pyykkäriäkään kokonaan itse? Valittaa vaan vuokranantajalle! Ehkä sitten s-laskut pienenee, kun on uusia koneita? Vanhin uusittu taisi olla 20v ja uusinkin 10v eli turhaan ei uusittu mitään vaan menivät rikki. Eikä ostettu kaikkein halvimpia.

        No, nämähän on asioita, mitkä olette aikoinaan valinneet, kun olette halunneet omistusasunnon.
        Kotitalousvähennykseenhän saatte osan kuluista (nuohooja, likakaivot, lumityöt).
        Pieniltähän nuo kulut vaikuttavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, nämähän on asioita, mitkä olette aikoinaan valinneet, kun olette halunneet omistusasunnon.
        Kotitalousvähennykseenhän saatte osan kuluista (nuohooja, likakaivot, lumityöt).
        Pieniltähän nuo kulut vaikuttavat.

        Kiitti vaan vinkistä, mutta kotitalousvähennyksessä on 100€ omavastuu eli meille ei sitäkään käytännössä tule ainakaan 2022-vuodelta, kun tehdään itse.

        Se mikä jäi pois, on puulämmitys. Ei ole ajatustakaan, mitä polttoaineet maksaa. Kai tiedät, ettei puut ilmaannu sopivan pituisina latoon? Eikä kävele itse uuniin! Kai sitten saisi kotitalousvähennyksen, jos palkkaisi jonkun siihen hommaan puurengiksi?! Hahhaa!

        Kun finaaliin päästään, muutetaan vuokralle ja saadaan tukia, jos niitä silloin vielä saa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1445
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1235
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1175
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe