Psykiatrin ihmeelliset kysymykset

mitä helvettiä!?

Kävin psykiatrilla masennuksen vuoksi ja minua ihmetytti psykiatrin esittämät toistuvat kysymykset. Tai ei siis ne itse kysymykset, vaan hän toisti ne monta kertaa tai ikään kuin väärinymmärsi vastaukseni. Esimerkiksi olin vähän aikaisemmin kertonut, että masennukseni on alkanut jo joskus armeija-aikoina ja se aika oli minulle todella vaikeaa. Vähän myöhemmin kerroin, että yläaste- ja lukioaika oli elämäni onnellisinta aikaa ja psykiatri jostakin ihmeellisestä syystä kuuli "lukio- ja armeijaaika oli onnellisinta aikaa?". Toinen oli semmoinen, että olin aikaisemmin kertonut, mistä olen kotoisin ja menee vähän aikaa ja psykiatri kysyy, mistä olen kotoisin. Tai sitten kun kerroin paikkoja, missä olen asunut ja ajanjaksoja ja psykiatri sitten kyselee muka "unohtaa" ajanjaksoja, joista olen jo kertonut vähän aikaa sitten. Näitä vastaavia ihme kysymyksiä oli useita ja alkoi tulla vähän semmoinen tunne, että testaako se minua näillä kysymyksillä vai puhunko niin epäselvästi, että hän ei saa selvää puheestani vai kiinnittääkö hän ollenkaan huomiota siihen mitä sanon vai oliko psykiatri kertakaikkiaan niin tyhmä, että ei ymmärtänyt selvää suomenkieltä. Sanokaas nyt, mistä moinen samojen kysymysten toistelu ja väärinymmärtämiset johtuu? Onko tämä joku psykiatrien kikka testata potilasta vai onko psykiatri tyhmä?

41

3532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että hän

      haluaa testata ovatko puhumasi asiat totta, liioittelua tai esim. haluatko järkyttää. Eli, jos haluaisit shokeerata tai esim. testaisit häntä, miten hän reagoi tms. vastauksesi olisivat luultavasti epäjohdonmukaisia ja muuttuisivat, kun et enää muistaisikaan mitä viimeksi olit vastannut. Voithan tietenkin kysyä asiaa psykiatriltasi, se on sallittua. Saattaahan olla, että hän oli vain väsynyt tai hänellä oli jokin asia mielessä, eikä kaikki mennyt perille?

      • addi

        Niillä on subkliininen tarkkaavaisuushäiriö ;). Itsekin olen pariin tuollaiseen törmännyt...ei muista muutamaa minuuttia jotain ihan perusfaktaa, vaikka tekee muistiinpanotkin...no, ihmisiä hekin vain ovat?


      • Anonyymi

        Ei testaa ainoastaan ajatteli ihan muita asioita , ei kai tavallista nuoruuden kertomaa mitenkään tartte testata . Aina näitä epäluuloisia


      • Anonyymi
        addi kirjoitti:

        Niillä on subkliininen tarkkaavaisuushäiriö ;). Itsekin olen pariin tuollaiseen törmännyt...ei muista muutamaa minuuttia jotain ihan perusfaktaa, vaikka tekee muistiinpanotkin...no, ihmisiä hekin vain ovat?

        Ihmisiä ja ovat hieman viihteellä liikaa raskaasta henkisestä työstä silloin tällöin mutta tuppaa siinä kun liikaa viihteellisyyttä aivot lagaa.


      • Anonyymi
        addi kirjoitti:

        Niillä on subkliininen tarkkaavaisuushäiriö ;). Itsekin olen pariin tuollaiseen törmännyt...ei muista muutamaa minuuttia jotain ihan perusfaktaa, vaikka tekee muistiinpanotkin...no, ihmisiä hekin vain ovat?

        Eli tässä on tätä JOHDATTELUA jolloin haetaan ja jankataan sinua sanomaan tietyt asiat tietyssä muodossa, jolloin ne kirjataan noin Kantaan. Tämä tuttua Kuulusteluissa mutta nykyään myös Psykiatriassa mikä pelottavaa.


    • 2suuntanen

      mulleki käyny niin et ku oon jutellu lääkärin kans vaikuttaa ihan silt ku se ei kuuntelis yhtään.. esim sanoo et kävi jossain perheen kans ja se sit kysyy vähän ajan pääst et kenen kans olin siel.. jne... oli aikas rasittavaa, sen jälkeen en enää sinne mennykään ku tuli semmonen olo et hän ei kummiskaan oo keskittyny, ja miks jauhaisin asioistani ihmiselle joka ei kummiskaan kuuntele mua

    • kuuntele

      minunkaan psykiatrini mitä hänelle puhun ja kun käyn sen psykiatrisen sairaanhoitajan luona, hän ei muista koskaan mistä on aiemmin juteltu tai sitten hän kertoo minun puhuneen sellaista mitä todellakaan en ole puhunut.
      Yhdeksän kuukautta olen siellä juossut säännöllisesti, mutta mitään hyötyä niistä käynneistä ei ole ollut, kuin ei myöskään niistä lääkityksistä mitä ovat määränneet, jo kolmas lääkitys menossa, ei mitään avun tunnetta vieläkään.
      Pelkästään kiusallisia haittavaikutuksia niistä lääkkeistä, eikun masennus lisääntyy vain.

      • Anonyymi

        Samoin kävi suositteli vaan töihinpaluuta vaikka oli päällä keskivaikea masennus ja työuupumus...vaimo aiko haastaa sen psygiatrin oikeuteen hoitovirheestä...itse en jaksanu muuta kun selvitä vaan seuraavaan päivään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoin kävi suositteli vaan töihinpaluuta vaikka oli päällä keskivaikea masennus ja työuupumus...vaimo aiko haastaa sen psygiatrin oikeuteen hoitovirheestä...itse en jaksanu muuta kun selvitä vaan seuraavaan päivään.

        Kurjaa ettei ihmisten sairauksia oteta vakavasti ymmärrän vaimoasi, niin tekisin minäkin. Ei kai kukaan mene huvikseen lääkäriin sillä kun sen askeleen ottaa niin tuntee tarvitsevansa apua. Silloin on lääkärin kuunneltava potilasta .


    • ..............

      ..voi olla myös sitä, että psykiatrisi haluaa haastaa sinun ajattelutapaasi ymmärtämällä tahallaan väärin ja kääntämällä ajatuksesi päin vastoin. Psykoterapiassahan tarkastellaan asioita monelta eri kantilta.

    • Ihmettelijä

      Oli syy mikä tahansa, kannattaa vaihtaa lääkäriä. Jos on tosiaan noin tarkkaamaton, ei käynneistä varmaan ole mitään hyötyä ja jos teki jotain "testailujaan" ei kuulosta sekään järkevältä. Ainakin psykiatrit ja psykologit, joilla olen käynyt kuuntelee tarkasti ja kyselee tarkentavia kysymyksiä eikä tuolla tavalla unohtele tai tahallaan pelleile potilaan kustannuksella.

    • Meitä on moneksi....

      Noilla palkoilla pitäisi vaivautua paneutumaan työhön, ei se asikas saisi olla mikään pelinappula, jonka kanssa pelleillään. Muistan itselläni olleen mm. psykiatrin, joka joka lauseessa kommentoi kertomaani: onhan tuo ikävää, jos SE ON TOTTA! Eikö ihminen lähde hakemaan apua, eikä kertomaan satuja!!!

      Heitä ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta tavallisen pulliaisen tavallinen elämä, itse elävät hyvin palkattua eliittielämää.

    • Vaihtoonheti

      Vaihda psykiatria. Varhaisdementia tai muuten psyyke häiriintynyt.

    • Potilas234525

      Monet psykiatrit ja mielenterveyshoitajat ovat itse aika sekaisin, olen sen huomannut jo usean vuoden kokemuksella. Vastaan pitää osata aika kovasti sanoa että heidän kanssaan pärjää. Joillakin hoitajista oon huomannut sosiopaattisia piirteitä. Väärän alan ovat monet heistä valinneet.

      • Potilas234525

        eikä tämä ole päästä keksitty juttu jos sitä epäilette


      • Anonyymi

        Eikä se sanominen edes riitä. Mennään puhtaasti työntekijän mielipiteellä riippumatta faktoista.

        Osa lienee sitä, etteivät tee työtään järkevissä määrin. Koko ajanhan on otsikoita, miten paljon töitä siellä tehdään. Jostakin se on poissa eli osa ei kykene työhönsä määräänsä enempää, mutta ei lakkaa ottamasta lisää töitä.


    • IkuinenAhdistus

      Melkein 10 vuotta sitten kun olin juuri muuttanut toiselle paikkakunnalle ja hakeuduin siellä psykiatrian poliklinikalle oli siellä työskentelevän lääkärin ensimmäinen kysys että " minkä takia sä tänne muutit". Lievästi sanottuna omituinen kysyms. No tuo samainen lääkäri suhtautui muutenkin tosi tylysti ja nihkeästi minuun ja tuntui vähättelevän minun ongelmia.

      • Anonyymi

        Tottakai se oli ihan normaali kysymys kun kysyy miksi muutit silläkin voi olla merkitystä sairauden kanssa


    • Anonyymi

      Halusi syöttää päähäsi ajatuksia, uudelleenohjelmoida mutta luultavasti myös itse mömmöissä millä selittyy nuo kömmähdykset millä ei mitään voi saaavuttaa. Heistä on mukava leikkiä ihmismielen insinööriä.

      • Anonyymi

        Ei halunnut syöttää ainoastaan oli muissa ajatuksissa eikä,kuunnellut mitä potilas kertoi
        Ei pitäisi silloin ottaa vastaan potilasta jos lääkäri tuntee ettei jaksa keskittyä potilaan kertomaa.


      • Anonyymi

        Ei kukaan sinua/minua mitenkään ohjelmoi tai syötä ajatuksia päähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan sinua/minua mitenkään ohjelmoi tai syötä ajatuksia päähän.

        Niinhän sitä luulisi, mutta psykiatriset potilaat tietävät paremmin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän sitä luulisi, mutta psykiatriset potilaat tietävät paremmin...

        Minullakin todettiin tosi kauan sitten psykoosisairaus, mutta olen edelleen sitä mieltä, ettei kukaan ohjelmoi eikä syötä yhtään mitään.
        Aikoinaan psykoosissa ollessani oli toisenlaista harhaisuutta, ei tuollaisia luuloja.


    • Anonyymi

      En usko että mitenkään testasi. Saattoi olla vaikea pitää asiat järjestyksessä ihmisellä joka kuunteli.
      Vaikka onkin psykiatri niin ei se sitä merkitse että heillä olisi jokin suuri kyky muistaa kaikki asiat mitä toinen sanoo, saattoi olla muissa ajatuksissa ja kuunteli huolimattomasti siksi sotki asiat keskenään.
      Sanoisin että epäonnistunut käynti. Parempi jos olisit kirjoittanut itse kaikki paperille etukäteen ja lähtiessäsi jättänyt hänelle kopion

      Olen itsekkin törmännyt sellaisiin ihmisiin jotka kyselee asioita ja sitten sekoittavat eri asiat keskenään , vaikka en nyt psykiatria mutta työkaveria.
      Joten vaihda psykiatria ja mene seuraavalle ja selitä miksi tulit ja sanot että sinua ei kuunneltu edellisessä paikassa.
      Kun hakee apua vaivoihinsa niin tuollaiset asiat kyllä painaa mieltä , aitä tuntee ettei ole edes sen arvoinen että joku kuuntelisi, joten unohda se lääkäri ja etsi toinen paikka jos vaikka saisit oikeaa apua , kun saat kertoa miten olet kokenut asioita tsemppiä

    • Anonyymi

      Johtuu varmaan siitä, että kannattaa juosta ko. psykiatria karkuun ihan helvetin lujaa ja kääntyä jatkossa toisen, järkevämmän psykiatrin puoleen?

      • Anonyymi

        Kun lähtee sutta pakoon, tulee karhu vastaan!


    • Anonyymi

      Minulla oli vähän päinvastainen tilanne, kun kävin psykiatrilla. Ei juuri koskaan kysellyt mitään. Itse piti arvata ja osata kertoa asioita itsestään, mutta miten osaa kertoa oikeita asioita, kun ei ole alan ammattilainen. Ärsyttävimpiä kysymyksiä oli: "Miltä tänään tuntuu?" Olisi pitänyt kai tiukasti sanoa, että ahdistaa niin hemmetisti!

      Nyt vuosikymmenten päästä tilasin paperit vastaanottokäynneistäni ja luin niitä ja olin ihmeissäni. Niissä kertoiltiin ihan sivuseikoista, mutta ei juuri vaivoistani, joiden takia olin alkanut käydä vastaanotolla. Paljon puhuttiin pakkoneuroosistani (mikä kyllä olikin totta) ja masennuksesta, mutta ei juuri mitään ahdistuksestani/ sosiaalisten tilanteiden pelosta, joka oli syy, miksi alunperin aloin käydä psykiatrilla.

      Papereissa oli joitain juttuja, jotka olivat ihan älyttömiä. Suorastaan väärinkäsityksiä ja -tulkintoja! Jos hän ei ymmärtänyt jotain asiaa tai ollut varma asiasta, eikö hän voinut kysyä suoraan?

      Ja lopuksi omituisin asia: Kävin psykiatrin vastaanotolla noin 10 vuotta, mutta missään kohtaa ei kerrottu syytä, miksi kävin vastaanotolla eli mikä oli vaivani. Muistan psykiatrin kerran maininneen, että minulla oli ahdistus- ja pakkoneuroosin yhdistelmä. Tämä jäi vahvasti mieleeni, koska minähän juuri halusin tietää, mikä minua vaivaa! Mutta papereissa asiaa ei missään mainittu.

      • Anonyymi

        " Olisi pitänyt kai tiukasti sanoa..."
        Juurikin näin, olisi pitänyt sanoa. Mikset sanonut ?
        Psykiatri mainitsi sinulla olleen ahdistus- ja pakkoneuroosin yhdistelmä, siis hänhän kertoi, mikä sinua vaivasi ( hänen mielestään ).

        Eivät he kaikkea kirjoita, mitä heille puhuu. Joskus kyllä kirjoittavat aivan muuta, mitä potilas sanoo, asiaa saatetaan jopa kääntää tekstissä päinvastoin.
        Olen itsekin aikoinaan ihmetellyt joidenkin psykiatrien kirjoituksia ja lausuntoja omalla kohdallani. Vuosia sitten taisi jopa hallinto-oikeuskin ihmetellä lääkärinlausuntojen tekstejä, kun antoivat minulle mahdollisuuden antaa vastineen.
        Sain hallinto-oikeudelta kahden eri psykiatrin lausuntojen kopiot luettaviksi, joten näin, mitä epäkohtia niissä oli. Sen pohjalta pystyin laatimaan vastineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Olisi pitänyt kai tiukasti sanoa..."
        Juurikin näin, olisi pitänyt sanoa. Mikset sanonut ?
        Psykiatri mainitsi sinulla olleen ahdistus- ja pakkoneuroosin yhdistelmä, siis hänhän kertoi, mikä sinua vaivasi ( hänen mielestään ).

        Eivät he kaikkea kirjoita, mitä heille puhuu. Joskus kyllä kirjoittavat aivan muuta, mitä potilas sanoo, asiaa saatetaan jopa kääntää tekstissä päinvastoin.
        Olen itsekin aikoinaan ihmetellyt joidenkin psykiatrien kirjoituksia ja lausuntoja omalla kohdallani. Vuosia sitten taisi jopa hallinto-oikeuskin ihmetellä lääkärinlausuntojen tekstejä, kun antoivat minulle mahdollisuuden antaa vastineen.
        Sain hallinto-oikeudelta kahden eri psykiatrin lausuntojen kopiot luettaviksi, joten näin, mitä epäkohtia niissä oli. Sen pohjalta pystyin laatimaan vastineen.

        " " Olisi pitänyt kai tiukasti sanoa..."
        Juurikin näin, olisi pitänyt sanoa. Mikset sanonut ?"

        Ainahan ne psykiatrit kyselevät, miltä tuntuu? kuin se olisi jokin keskustelun aloitusfraasi. Mutta kun oli jo monta kertaa asia käsitelty ja ahdistuksen takia juuri olin kääntynyt psykiatrin puoleen. Tuntui oudolta, että ei muka mennyt perille. Ns. "normaali" ihminen olettaa, että ammattilainen osaisi asiansa...

        "Psykiatri mainitsi sinulla olleen ahdistus- ja pakkoneuroosin yhdistelmä, siis hänhän kertoi, mikä sinua vaivasi ( hänen mielestään )."

        Niin mainitsi sitten lopulta (minulle), mutta miksihän siitä ei sitten kuitenkaan jäänyt mitään kirjallista dokumenttia tai lausuntoa. Onneksi kuitenkin sain lääkityksen... :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " " Olisi pitänyt kai tiukasti sanoa..."
        Juurikin näin, olisi pitänyt sanoa. Mikset sanonut ?"

        Ainahan ne psykiatrit kyselevät, miltä tuntuu? kuin se olisi jokin keskustelun aloitusfraasi. Mutta kun oli jo monta kertaa asia käsitelty ja ahdistuksen takia juuri olin kääntynyt psykiatrin puoleen. Tuntui oudolta, että ei muka mennyt perille. Ns. "normaali" ihminen olettaa, että ammattilainen osaisi asiansa...

        "Psykiatri mainitsi sinulla olleen ahdistus- ja pakkoneuroosin yhdistelmä, siis hänhän kertoi, mikä sinua vaivasi ( hänen mielestään )."

        Niin mainitsi sitten lopulta (minulle), mutta miksihän siitä ei sitten kuitenkaan jäänyt mitään kirjallista dokumenttia tai lausuntoa. Onneksi kuitenkin sain lääkityksen... :)

        Minulta ei ole kysytty, miltä tuntuu. Enemmän on kyselty, mitä kuuluu.
        Ehkä joskus aikoinaan lääkkeistä saatettiin jotain tuntemuksista kysellä.


    • Anonyymi

      Oli varmasti omissa ajatuksissaan tai kärsi ahdistuksesta ja sillä järki seisoi

      • Anonyymi

        Vitut kun olette vaan niin lampaita sanokaa sille helvetin lääkärille jotain älkääkä vaan alistuko vituu e ootte ääliöitä ei ihme että olette noin vatipäitä ei lääkäri ole mikään ylin herra .


    • Anonyymi

      Jokainen psykiatri on erilainen.
      Motiivi voi olla mikä tahansa asioiden jankkaamiselle.
      Asiakkaan, eli potilaskandidaatin on tärkeä kuitenkin muistaa, että kysymys on hölynpölytieteestä, mikä perustuu vain sen psykiatrin johtopäätöksiin.

      • Anonyymi

        Vai onko niin, että se on ihan sama mitä kysytään, kun vastaukseksi rupeaa tulemaan sekoa, niin se on sitten siinä?


    • Anonyymi

      Tuskin sellaista aikaa tulee koskaan, että potilas veisi psykiatrille käyntiä varten ohjeet, miten tälle potilaalle pitäisi puhua, mitä häneltä tulisi kysyä.
      Johan menee mahdottomaksi, kun lääkäri ei saisi kysyä ja sanoa, mitä hänelle tulee mieleen potilaan kanssa jutella.
      Ja miksi se on aina se psykiatri, joka kyselee hölmöjä ? Ihan kuin kukaan muu ikinä missään ei joskus kyselisi vähän hölmöjä asioita, olematta kuitenkaan psykiatri, eikä siitä anneta mitään palautetta.
      Onko psykiatrit ainoita ihmisiä, jotka " astuvat toisen varpaille " ?

    • Anonyymi

      Psykiatri on, tyhmä tai sitä ei kiinnosta potilaan puheet tai hän haluaa kiusata asiakasta. Vaikea muuta sanoa.

      • Anonyymi

        Itse huomasin, kun pääsin parempaan kuntoon, niin psykiatrien kanssa keskustelu oli helpompaa ja selkeämpää.


    • Anonyymi

      Perusongelma on siinä, että psykiatrian linjalle ajautuvat lääkäreistä henkisesti huonokuntoisimmat, ne jotka kiinnostuvat siitä OMIA ONGELMIA ratkoakseen. Samoin usein pappisalalla ja aikamme vastineen, psykologien, keskuudessa.

      Näin ei saada kunnollisia työntekijöitä, vaan monella tapaa vajaita ja kieroutuneita. Vain pakkokollegiallisuus rajoittaa muita lääkäreitä lausumasta JULKISESTI, mitä mieltä he oikeasti ovat psykiatreista.

      • Anonyymi

        Mitähän tapahtuis, jos joskus kysyisit psykiatreilta itseltään, että miten ovat ammattiinsa ajautuneet.

        Niin ei tarvitsisi niitä OMIA ONGELMIA tunkea sinne psykiatrin pääkoppaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän tapahtuis, jos joskus kysyisit psykiatreilta itseltään, että miten ovat ammattiinsa ajautuneet.

        Niin ei tarvitsisi niitä OMIA ONGELMIA tunkea sinne psykiatrin pääkoppaan.

        No eikö tuolla periaatteella voisi alkaa psykiatriksi itsekin, eikä hakeutua/ajautua sinne psykiatriaan asiakkaaksi/potilaaksi ?
        Jos jokainen pystyisi olemaan oman elämänsä psykiatri ihan itse, niin kyseinen ammattikuntahan olisi ihan turha.


    • Anonyymi

      Eli tässä on tätä JOHDATTELUA jolloin haetaan ja jankataan sinua sanomaan tietyt asiat tietyssä muodossa, jolloin ne kirjataan noin Kantaan. Tämä tuttua Kuulusteluissa mutta nykyään myös Psykiatriassa,

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe