Kelakuljetuksia hoitavat välittäjät rikkovat tilaajavastuulakia

Anonyymi-ap

Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20061233
velvoittaa työn tilaajan selvittämään, että sopimuskumppanit täyttävät sopimuspuolina ja työnantajina lakisääteiset velvoitteensa.

Useimmat taksiyhtiöt eivät täytä alla mainittuja ehtoja, eikä kelakuljetuksia välittävät yhtiöt reagoi mitenkään. Kela ja valvontaviranomainen eli AVI ei myöskään välitä taksitoiminnan sopimuksien vastaisesta tilasta.

Laki edellyttää tilaajaa tarkistamaan, ja sopimuskumppania toimittamaan tilaajalle, enintään kolme kuukautta vanhat tiedot ja selvitykset, joita ovat:

Selvitykset ennakonperintärekisteriin, työnantajarekisteriin ja arvonlisävelvollisten rekisteriin kuulumisesta.
Kaupparekisteriote.
Selvitykset verovelasta.
Selvitykset työntekijöiden eläkevakuutuksesta ja eläkemaksujen maksamisesta.
Selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista.
Selvitys työterveyshuollon järjestämisestä.

13

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ´Selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista.´

      Taksiala on ainut mistä tämä sopimus tai keskeiset työehdot puuttuu koskien julkisia hankintoja. Ketään ei kiinnosta, sillä ne on vaan taksinkuljettajia. Renkejä !

      • Anonyymi

        AVIN pitäisi valvoa työnantajien toimia. Taksialalla erityisesti työaikoja sekä palkkausta.

        Työnantajalta pitää löytyä lisäksi mm. seuraavat lakisääteiset asiakirjat:

        sopimukset: työsopimus (työsopimuslaki 3 §) sekä etätyösopimus ja liukuvan työajan sopimus (jos käytössä)
        työaikakirjanpito (työlaki 37 §)
        perehdyttämissuunnitelma (työturvallisuuslaki 14§)
        työsuojelun toimintaohjelma (työturvallisuuslaki 9§)
        vaarojen arviointi (työturvallisuuslaki 10§)
        työterveyshuollon toimintasuunnitelma (työterveyshuoltolaki 11.1§)
        rekisteriseloste eli työsuhderekisteri (henkilötietolaki 10, tietosuoja-asetus 13 ja 14 artikla)
        pakollinen esillä pidettävä lainsäädäntö
        sähköpostiohjesääntö (laki yksityisyyden suojasta työelämässä 18 §)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AVIN pitäisi valvoa työnantajien toimia. Taksialalla erityisesti työaikoja sekä palkkausta.

        Työnantajalta pitää löytyä lisäksi mm. seuraavat lakisääteiset asiakirjat:

        sopimukset: työsopimus (työsopimuslaki 3 §) sekä etätyösopimus ja liukuvan työajan sopimus (jos käytössä)
        työaikakirjanpito (työlaki 37 §)
        perehdyttämissuunnitelma (työturvallisuuslaki 14§)
        työsuojelun toimintaohjelma (työturvallisuuslaki 9§)
        vaarojen arviointi (työturvallisuuslaki 10§)
        työterveyshuollon toimintasuunnitelma (työterveyshuoltolaki 11.1§)
        rekisteriseloste eli työsuhderekisteri (henkilötietolaki 10, tietosuoja-asetus 13 ja 14 artikla)
        pakollinen esillä pidettävä lainsäädäntö
        sähköpostiohjesääntö (laki yksityisyyden suojasta työelämässä 18 §)

        Taitaa suurin osa Menevää lukuunottamatta näistä kelaa ajavista olla itsenäisiä ammatinharjoittajia joten voit työntää ne finlexit ihan sinne missä ei aurinko paista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa suurin osa Menevää lukuunottamatta näistä kelaa ajavista olla itsenäisiä ammatinharjoittajia joten voit työntää ne finlexit ihan sinne missä ei aurinko paista.

        Monella kelakyytejä ajavallaitsenäisellä ammatinharjoittajalla on työntekijöitä käytössään ja tämä koskee kaikkia henkilökuljetuksia.
        Mietitkö koskaan miksi taksinkuljettajan palkkauksesta ei juurikaan puhuta julkisesti?
        Sen sijaan usein on pula ”hyvistä kuljettajista” jotka suostuvat ajamaan vailla minkäänlaisia työehtoja puoli ilmaiseksi.

        Taksiliitto ei palkoista puhu, vaikka edustaa yrittäjiä. Luulisi että he kertoisivat kuinka palkat kuuluu maksaa, jottei sitten tarvitse lähteä oikeuden kautta niitä maksamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monella kelakyytejä ajavallaitsenäisellä ammatinharjoittajalla on työntekijöitä käytössään ja tämä koskee kaikkia henkilökuljetuksia.
        Mietitkö koskaan miksi taksinkuljettajan palkkauksesta ei juurikaan puhuta julkisesti?
        Sen sijaan usein on pula ”hyvistä kuljettajista” jotka suostuvat ajamaan vailla minkäänlaisia työehtoja puoli ilmaiseksi.

        Taksiliitto ei palkoista puhu, vaikka edustaa yrittäjiä. Luulisi että he kertoisivat kuinka palkat kuuluu maksaa, jottei sitten tarvitse lähteä oikeuden kautta niitä maksamaan.

        Taksinkuljettajien palkkauksesta ei puhuta julkisesti siitä syystä, että kukaan ei suostuisi maksamaan kuljetuksesta sellaista hintaa, jota asiallinen palkkaus edellyttäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taksinkuljettajien palkkauksesta ei puhuta julkisesti siitä syystä, että kukaan ei suostuisi maksamaan kuljetuksesta sellaista hintaa, jota asiallinen palkkaus edellyttäisi.

        Hinta vaihtelee nytkin riippuen siitä kuka on maksaja, yksityinen ihminen maksaa enemmän kuin julkinen sektori.
        Välitysyhtiön taksa on korkeampi kuin esim. kaupunkien maksama taksa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa suurin osa Menevää lukuunottamatta näistä kelaa ajavista olla itsenäisiä ammatinharjoittajia joten voit työntää ne finlexit ihan sinne missä ei aurinko paista.

        Yrittäjien kohdalla ei poistu selvitysvastuu. Tilaaja on velvollinen selvittämään, onko sopimuskumppani merkitty ennakkoperintä- ja työnantajarekistereihin sekä arvonlisävelvollisten rekisteriin. Samoin tulee selvittää, onko sopimuskumppani maksanut verot ja ottanut yrittäjän eläkevakuutukset.

        Lisäksi ns. kelakyydeissä yrittäjällä on oltava sopimuksen mukainen vastuuvakuutus, joka korvaa vahingot 500 000 euroon asti. 90 prosentilla sopimuskumppaneista ei sellaista ole, joten kuljetettaville tapahtuvia vahinkoja ei korvaa kukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa suurin osa Menevää lukuunottamatta näistä kelaa ajavista olla itsenäisiä ammatinharjoittajia joten voit työntää ne finlexit ihan sinne missä ei aurinko paista.

        Menevä on välitysyhtiö. Älä tollo ulise, kun et tiedä alasta mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hinta vaihtelee nytkin riippuen siitä kuka on maksaja, yksityinen ihminen maksaa enemmän kuin julkinen sektori.
        Välitysyhtiön taksa on korkeampi kuin esim. kaupunkien maksama taksa?

        Taksinkuljettajia ja yrittäjiä huijaavat ja hyväksikäyttävät pääasiassa Kela ja muu julkinen sektori sekä alustataloudet eli välitysyhtiöt. Alustatalousyhtiöt ovat pilanneet koko toimialan ja halveksivat taksinkuljettajien työtä ja hyväksyvät koko toimialalla yleisen laittoman alipalkkauksen. Mm. alla mainitut alustataloudet välittävät taksiyrityksille tilauksia, joiden hinnat ovat niin alhaiset, että verot ja vakuutukset on pakko jättää maksamatta ja toimia palkkojen osalta laittomasti. Lasku lankeaa yhteiskunnalle eli tavallisille kansalaisille veroina.

        Taksi Saimaa Oy
        Yango
        Taksi Päijänne Oy
        Keskustaksi Oy
        Ubet
        Vaasan Ulataksi Oy
        DRide Oy (DRide, Alueellinen Kelataksi)
        Ekvator Oy (Etelä-Savon Taksivälitys)
        Lounais-Suomen Taxidata
        Pohjois-Suomen Taksi Oy (Otaxi Kelataksi)
        Tampereen Aluetaksi Oy
        DRide Oy (Dride, Alueellinen Kelataksi)
        Vaasan Ulataksi Oy (Pohjanmaan Kelavälitys)
        Joensuun Taksi Oy (Taksi Itä-Suomi)
        Lahden Aluetaksi Oy
        Keskustaksi Oy
        Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti)
        Taksi Helsinki Oy
        Menevä Oy


    • Anonyymi

      Taksiliitto ei jyrähdä. Vastuu Group ja luotettava kumppani palvelu todistaa kaiken olevan kohdallaan.
      Jokainen Taksi joka ajaa yhteiskunnan ajoja maksaa 140e alv%0 vuodessa luotettava kumppani palvelusta ja näin on kaikki hyvin.

      Kuinka monta maksavaa Kelakyytejä ajavaa Taksi yritystä mahtaa Suomessa olla?

      Tuskin on kummoinen bisnes keksitty

      • Anonyymi

        Mistä taksiyritys saisi 140€ ylimääräistä?


    • Anonyymi

      Onneks en aja vieläkään yhtään Kela-kyytiä


      Hinnat kohdalleen, niin palataan asiaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan Emma gaala.

      Luuleeko Martina olevansa koko Emmagaalan pääjehu vai mikä on? Monta päivää jo laittanut itseään gaalaa varten,ja tottakai, pois kotoa hotelliin pakko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      272
      1883
    2. Ilman heijastinta ?

      Kauhavalla lenkkeilijä menehtyi auton törmättyä päin. Kyllä se heijastin on halpa henkivakuutus pimeällä, toki ei ole tietoa että onko heijastinta käy
      Kauhava
      12
      1570
    3. Olen tajunnut että tein virheen

      Kun meidän yhteys katkesi. Olisit ollut se oikea nainen mulle, miten enää voisin asian korjata? Olen pahoillani.
      Ikävä
      109
      1329
    4. Pilaa sun tunteista

      Sitähän minä vaan teen täällä. Ootko tajunnut?
      Ikävä
      239
      1122
    5. Sofia lähti taas matkalle

      sinä ja minä emme....
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      1029
    6. Kerro itsestäsi jotain, joka tulisi todennäköisesti yllätyksenä kaivatullesi

      Hyvässä tai pahassa. (Mutta mieluummin tietysti olisi kiva kuulla niitä hyviä asioita!)
      Ikävä
      87
      1025
    7. Erika Vikman Emmagaalassa

      Luulin nähneeni tuolta harakalta kaiken, mutta erehdyin. Mikä hiton riepu sillä on päällä? Hirveä ilmestys!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      899
    8. Miehen malli ja rooli tässä yhteiskunnassa

      Eli olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että miehen rooli on ollut murroksessa jo vuosikymmenien ajan ja yhä edelleen se on vähän hakusessaan. En ole
      Sinkut
      228
      875
    9. Martina, uusi hirviö Jocelyn Wildenstein

      Emma gaalan matolla Martinan esiintyi tänään, naama muuttuneena hirviön kaltaiseksi, kuten överi kauneusleikkauksia itselleen tehnyt Jocelyn Wildenste
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      858
    10. 82 prosenttia kannattaa Natoa!!!

      SUOMALAISTEN Nato-jäsenyyden kannatus on koko ajan vahvistunut ja vankistunut. IS:n Taloustutkimuksella teettämän kyselyn mukaan 82 prosenttia on sit
      NATO
      163
      665
    Aihe