Kelakuljetuksia hoitavat välittäjät rikkovat tilaajavastuulakia

Anonyymi-ap

Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20061233
velvoittaa työn tilaajan selvittämään, että sopimuskumppanit täyttävät sopimuspuolina ja työnantajina lakisääteiset velvoitteensa.

Useimmat taksiyhtiöt eivät täytä alla mainittuja ehtoja, eikä kelakuljetuksia välittävät yhtiöt reagoi mitenkään. Kela ja valvontaviranomainen eli AVI ei myöskään välitä taksitoiminnan sopimuksien vastaisesta tilasta.

Laki edellyttää tilaajaa tarkistamaan, ja sopimuskumppania toimittamaan tilaajalle, enintään kolme kuukautta vanhat tiedot ja selvitykset, joita ovat:

Selvitykset ennakonperintärekisteriin, työnantajarekisteriin ja arvonlisävelvollisten rekisteriin kuulumisesta.
Kaupparekisteriote.
Selvitykset verovelasta.
Selvitykset työntekijöiden eläkevakuutuksesta ja eläkemaksujen maksamisesta.
Selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista.
Selvitys työterveyshuollon järjestämisestä.

15

448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ´Selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista.´

      Taksiala on ainut mistä tämä sopimus tai keskeiset työehdot puuttuu koskien julkisia hankintoja. Ketään ei kiinnosta, sillä ne on vaan taksinkuljettajia. Renkejä !

      • Anonyymi

        AVIN pitäisi valvoa työnantajien toimia. Taksialalla erityisesti työaikoja sekä palkkausta.

        Työnantajalta pitää löytyä lisäksi mm. seuraavat lakisääteiset asiakirjat:

        sopimukset: työsopimus (työsopimuslaki 3 §) sekä etätyösopimus ja liukuvan työajan sopimus (jos käytössä)
        työaikakirjanpito (työlaki 37 §)
        perehdyttämissuunnitelma (työturvallisuuslaki 14§)
        työsuojelun toimintaohjelma (työturvallisuuslaki 9§)
        vaarojen arviointi (työturvallisuuslaki 10§)
        työterveyshuollon toimintasuunnitelma (työterveyshuoltolaki 11.1§)
        rekisteriseloste eli työsuhderekisteri (henkilötietolaki 10, tietosuoja-asetus 13 ja 14 artikla)
        pakollinen esillä pidettävä lainsäädäntö
        sähköpostiohjesääntö (laki yksityisyyden suojasta työelämässä 18 §)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AVIN pitäisi valvoa työnantajien toimia. Taksialalla erityisesti työaikoja sekä palkkausta.

        Työnantajalta pitää löytyä lisäksi mm. seuraavat lakisääteiset asiakirjat:

        sopimukset: työsopimus (työsopimuslaki 3 §) sekä etätyösopimus ja liukuvan työajan sopimus (jos käytössä)
        työaikakirjanpito (työlaki 37 §)
        perehdyttämissuunnitelma (työturvallisuuslaki 14§)
        työsuojelun toimintaohjelma (työturvallisuuslaki 9§)
        vaarojen arviointi (työturvallisuuslaki 10§)
        työterveyshuollon toimintasuunnitelma (työterveyshuoltolaki 11.1§)
        rekisteriseloste eli työsuhderekisteri (henkilötietolaki 10, tietosuoja-asetus 13 ja 14 artikla)
        pakollinen esillä pidettävä lainsäädäntö
        sähköpostiohjesääntö (laki yksityisyyden suojasta työelämässä 18 §)

        Taitaa suurin osa Menevää lukuunottamatta näistä kelaa ajavista olla itsenäisiä ammatinharjoittajia joten voit työntää ne finlexit ihan sinne missä ei aurinko paista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa suurin osa Menevää lukuunottamatta näistä kelaa ajavista olla itsenäisiä ammatinharjoittajia joten voit työntää ne finlexit ihan sinne missä ei aurinko paista.

        Monella kelakyytejä ajavallaitsenäisellä ammatinharjoittajalla on työntekijöitä käytössään ja tämä koskee kaikkia henkilökuljetuksia.
        Mietitkö koskaan miksi taksinkuljettajan palkkauksesta ei juurikaan puhuta julkisesti?
        Sen sijaan usein on pula ”hyvistä kuljettajista” jotka suostuvat ajamaan vailla minkäänlaisia työehtoja puoli ilmaiseksi.

        Taksiliitto ei palkoista puhu, vaikka edustaa yrittäjiä. Luulisi että he kertoisivat kuinka palkat kuuluu maksaa, jottei sitten tarvitse lähteä oikeuden kautta niitä maksamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monella kelakyytejä ajavallaitsenäisellä ammatinharjoittajalla on työntekijöitä käytössään ja tämä koskee kaikkia henkilökuljetuksia.
        Mietitkö koskaan miksi taksinkuljettajan palkkauksesta ei juurikaan puhuta julkisesti?
        Sen sijaan usein on pula ”hyvistä kuljettajista” jotka suostuvat ajamaan vailla minkäänlaisia työehtoja puoli ilmaiseksi.

        Taksiliitto ei palkoista puhu, vaikka edustaa yrittäjiä. Luulisi että he kertoisivat kuinka palkat kuuluu maksaa, jottei sitten tarvitse lähteä oikeuden kautta niitä maksamaan.

        Taksinkuljettajien palkkauksesta ei puhuta julkisesti siitä syystä, että kukaan ei suostuisi maksamaan kuljetuksesta sellaista hintaa, jota asiallinen palkkaus edellyttäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taksinkuljettajien palkkauksesta ei puhuta julkisesti siitä syystä, että kukaan ei suostuisi maksamaan kuljetuksesta sellaista hintaa, jota asiallinen palkkaus edellyttäisi.

        Hinta vaihtelee nytkin riippuen siitä kuka on maksaja, yksityinen ihminen maksaa enemmän kuin julkinen sektori.
        Välitysyhtiön taksa on korkeampi kuin esim. kaupunkien maksama taksa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa suurin osa Menevää lukuunottamatta näistä kelaa ajavista olla itsenäisiä ammatinharjoittajia joten voit työntää ne finlexit ihan sinne missä ei aurinko paista.

        Yrittäjien kohdalla ei poistu selvitysvastuu. Tilaaja on velvollinen selvittämään, onko sopimuskumppani merkitty ennakkoperintä- ja työnantajarekistereihin sekä arvonlisävelvollisten rekisteriin. Samoin tulee selvittää, onko sopimuskumppani maksanut verot ja ottanut yrittäjän eläkevakuutukset.

        Lisäksi ns. kelakyydeissä yrittäjällä on oltava sopimuksen mukainen vastuuvakuutus, joka korvaa vahingot 500 000 euroon asti. 90 prosentilla sopimuskumppaneista ei sellaista ole, joten kuljetettaville tapahtuvia vahinkoja ei korvaa kukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa suurin osa Menevää lukuunottamatta näistä kelaa ajavista olla itsenäisiä ammatinharjoittajia joten voit työntää ne finlexit ihan sinne missä ei aurinko paista.

        Menevä on välitysyhtiö. Älä tollo ulise, kun et tiedä alasta mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hinta vaihtelee nytkin riippuen siitä kuka on maksaja, yksityinen ihminen maksaa enemmän kuin julkinen sektori.
        Välitysyhtiön taksa on korkeampi kuin esim. kaupunkien maksama taksa?

        Taksinkuljettajia ja yrittäjiä huijaavat ja hyväksikäyttävät pääasiassa Kela ja muu julkinen sektori sekä alustataloudet eli välitysyhtiöt. Alustatalousyhtiöt ovat pilanneet koko toimialan ja halveksivat taksinkuljettajien työtä ja hyväksyvät koko toimialalla yleisen laittoman alipalkkauksen. Mm. alla mainitut alustataloudet välittävät taksiyrityksille tilauksia, joiden hinnat ovat niin alhaiset, että verot ja vakuutukset on pakko jättää maksamatta ja toimia palkkojen osalta laittomasti. Lasku lankeaa yhteiskunnalle eli tavallisille kansalaisille veroina.

        Taksi Saimaa Oy
        Yango
        Taksi Päijänne Oy
        Keskustaksi Oy
        Ubet
        Vaasan Ulataksi Oy
        DRide Oy (DRide, Alueellinen Kelataksi)
        Ekvator Oy (Etelä-Savon Taksivälitys)
        Lounais-Suomen Taxidata
        Pohjois-Suomen Taksi Oy (Otaxi Kelataksi)
        Tampereen Aluetaksi Oy
        DRide Oy (Dride, Alueellinen Kelataksi)
        Vaasan Ulataksi Oy (Pohjanmaan Kelavälitys)
        Joensuun Taksi Oy (Taksi Itä-Suomi)
        Lahden Aluetaksi Oy
        Keskustaksi Oy
        Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti)
        Taksi Helsinki Oy
        Menevä Oy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa suurin osa Menevää lukuunottamatta näistä kelaa ajavista olla itsenäisiä ammatinharjoittajia joten voit työntää ne finlexit ihan sinne missä ei aurinko paista.

        Vaatimukset koskevat nimenomaan alihankkijoita eli itsenäisiä ammatinharjoittajia.

        Kannattaisi opetella lukemaan.


      • Anonyymi

        Eli rikollinen toiminta on sallittua Kelan henkilökunnan mielestä.


    • Anonyymi

      Taksiliitto ei jyrähdä. Vastuu Group ja luotettava kumppani palvelu todistaa kaiken olevan kohdallaan.
      Jokainen Taksi joka ajaa yhteiskunnan ajoja maksaa 140e alv%0 vuodessa luotettava kumppani palvelusta ja näin on kaikki hyvin.

      Kuinka monta maksavaa Kelakyytejä ajavaa Taksi yritystä mahtaa Suomessa olla?

      Tuskin on kummoinen bisnes keksitty

    • Anonyymi

      Onneks en aja vieläkään yhtään Kela-kyytiä


      Hinnat kohdalleen, niin palataan asiaan.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      121
      2642
    2. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      69
      1094
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      210
      1054
    4. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      39
      982
    5. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      931
    6. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      894
    7. 36
      876
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      853
    9. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      4
      829
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      812
    Aihe