HR, Malö ja Najad?

Anonyymi-ap

Kenelläkään kokemusta yllämainituista?

Tavallaan tekisi mieli kokeilla ruotsalaista "laatuvenettä", hienojahan nuo ovat sisältä, eivät todellakaan IKEA-lastulevyvirityksiä - mutta painavia ja ovatko keveissä tuulissa onnettoman hitaita, ts. pakotettu koneajoon?
Purjettahan saa lisää mastoon mutta noissa vanhemmissa kaikki nostimet ovat mastolla, joten yksinpurjehdus taitaa olla aikamoista varsinkin jos keli yltyy kunnolla?

Atlantin ylitys aikavälillä x on mielessä ja sitä silmälläpitäen vakaa ja turvallinen - vaikka vähän hitaampikin - alus on mielessä.
Mutta kiva sitä olisi käyttää Suomenkin vesillä, mutta ovatko nuo ruotsalaiset järkyttävän alirikattuja?

Muita seikkoja joita olen videoita/kuvia katsellessa miettinyt, onko 180-senttisen järkeä iskeä käsiään tuollaiseen, jos niissä lyö päänsä kylmäboksilla käydessään joka kerta sisäänvedettyyn sitloodan kulmaan?

Eli pitääkö peräkajuuttaan kontata vai jättää käyttämättä muuten kuin varastona?

Kompromisseja veneen hankinta tietenkin on, mutta en haluaisi lähteä Atlantille 4,5m leveällä avoperäisellä veneellä. Voisi tulla kelissä kakka housuun, kahden ratin välissä jumppaaminen ja kallistuksessa keikkuminen 3-4m korkeudessa ei kyllä kuulosta kovin mukavalta vaikka olisi millä valjailla kiinni.

Lisäksi tuollaiseen biminin rakentaminen tekee jos sellaisen tuulipussin että sehän lentää kovassa puuskassa ties minne. Ai niin senhän voi pistää myrskyn ajaksi kasaan? No voihan sen pressuhallinkin purkaa aina kovan tuulen ajaksi, totta....

Mutta siis onko kokemusta noista otsikon ruåtsalaisveneistä, plussat ja miinukset?
Jos heikolla tuulella noilla pääsee edes genualla/spinnulla eteenpäin niin sellaista voisi harkita. Tuulen kovetessa noilla on varmasti turvallisen tuntuista edetä.

Mihinkään kisoihin en ole osallistumassa, mutta jos tuulen alaraja on 3 m/s ja on siirryttävä koneajoon, sekään ei houkuttele....

11

217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minkä ikäisistä olet kiinnostunut. Uusissa HR:ssä on leveää perää, tuplaratteja ja tuplaperäsimiä. Ne purjehtivat hyvin. Vanhoissa ennen Frersin tuloa suunnittelijaksi vauhti 3 m/s tuulessa on todella surkeaa eikä se kovemmassakaan kaksista ole.

    • Anonyymi

      Jos purjehdit maailman ympäri, kuinka monta päivää enemmän vietät purjehtien raskaalla veneellä kuin nopeammalla veneellä purjehtiva?

      Niin vähän, ettei sillä ole mitään merkitystä.

      Vene käyttötarkoituksen mukaan. Pitkille reissuille ei kannata missään tapauksessa muuta harkitakaan kuin raskasta tankkia.

      • Anonyymi

        Atlantia tuossa vain oltiin mahdollisesti ylittämässä. Sen on moni suomalainen tehnyt "kevyelläkin" veneellä. Oli myös tai paremminkin lähinnä kiinnostus purjehtia Suomessa. Siihen 70/80-luvun HR/Najad ovat aika toivottomia, siis puhtaasti moottoripursia, joilla ei viitsi 3 m/s tuulessa yrittääkään purjehtia ja keskituulessakin eteneminen on hidasta, varsinkin kryssillä.

        Frersin suunnittelemat HR 36 ja 34 edustivat sitten jo purjeveneitä ja siitä on edetty lisää purjehdukselliseen suuntaan. Najadilla vastaava kehitys kai lähinnä ruotsalaisin suunnitelijoin.


    • Anonyymi

      Entäs Forgus 36?
      Harmittaa hieman kun menin vaihtamaan veneen -21, Nettiveneessä oli -22 pahuksen hieno Najad ja hintakin oli kohdallaan.

      HR 36 mk2, Najad 37. Kelpais. Nyt mennään Pohjanmaalaisella toistaiseksi.

      Blocketissa on muuten 2 kpl Vindö 65:ta. Pahuksen hienoja nekin ja hinta nippa nappa 100t€. Toisella on muistaakseni ilmon mukaan seilattu pallon ympäri joten lienee lastentaudit sairastettu.

    • Anonyymi

      Kantsii ehkä kysellä kv. foorumeilta, ei välttämättä kovin moni suomalainen ole HR:llä maailman merillä pyörinyt. Mitä niitä 90-luvun malleja nyt on vesillä näkynyt, niin ei ne mitään raketteja ole, mutta tuskin se on oleellista. Atlantin ylityksessä 5 solmua vs 4,5 solmua keskivauhti tekee ajassa eroa jotain 2 vrk. Sen verran luultavasti on varaa hävitä tuollaisella reissulla. Kaikista nopeimmat veneet on aallokossa yleensä jollamaisuuden takia epämukavia, pois lukien nopeat avotuulet, mutta avotuulet on mukavia kaikilla veneillä, joten sillä ei ehkä ole niin isoa merkitystä. .

    • Anonyymi

      Båtagentissa näyttäisi olevan Forgus.
      Uusi tuttavuus minulle, mutta samalla ideologialla tehty kuin muutkin ruotsalaiset.

      Pitkälle reissulle varmasti hyvä ehdokas.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Onko siis oleellista myös yksinpurjehdus? Vaikka miellyttäviä keskiohjaamot on kelissä vesillä, niin satamissa ei ole perinteisen sitlootan voittanutta kun yksin vedellään meneen. Aika pitkälti isommat HR ja muut Örustin tuotokset taitaa olla keskiohjaamolla. Klassikko HR 352 näkyy olevan nettiveneessä. Tilava vakaa pallonkiertovene. Näissähän on rikauksissa eroa, niitä on myyty myös korkeammalla rikillä, vähä niinkuin meidän sisämerille. Silloin voi olla reivaustarpeita jo keleissä missä joku muu vastaavalla veneellä vetelee täysin purjein. Luonnollisesti myös heikoissa tuulissa liikutaan paremmin kun on räteissä kapasiteettia. Ja nää painavat syvällä uivat jytkyt on tietenkin ihania vedättää isolla spinnulla keveissä tuulissa?

      • Anonyymi

        Tarkoititko, että massiivisuus ja spinnu ovat jotenkin hankalahko yhdistelmä?

        En tiedä muusta kuin kevyistä ja pienistä veneistä, spinnulla.
        Onko raskas uppouma spinnun kanssa jotenkin hankala juttu?

        Olisi kiva oppia tästä lisää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoititko, että massiivisuus ja spinnu ovat jotenkin hankalahko yhdistelmä?

        En tiedä muusta kuin kevyistä ja pienistä veneistä, spinnulla.
        Onko raskas uppouma spinnun kanssa jotenkin hankala juttu?

        Olisi kiva oppia tästä lisää?

        Itselläkään ei ole kokemusta painavien veneiden spinnusta, olettaisin että se on ihan oikeasti mukavaa, kun iso vene tasaa voimia jos yllättäviä puuskia. Toki vastaavasti spinnu voi olla isossa veneessä todella suuri eli onhan siellä sitä myötä voimia. Genaakkeri ainakin ja iso vene vaikutti mukavalta yhdistelmältä, kun miehistössä olin. Mutta itsekkin isojen veneiden spinnuilusta kuulisin, jos jollain kokemusta. T. Sama


    • Anonyymi

      Neljäneloseen Najadiin voi ottaa etätuntumaa RAN Sailingin tubekanavalta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      175
      6471
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1784
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1558
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1300
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      982
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      37
      938
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      97
      901
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      849
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      235
      804
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      799
    Aihe