Jos veneen sähkönkulutus on jotain seuraavaa
- Jääkappi 10A
- Painevesi 5A
- Kulkuvalot (LED) 5A
- Sisävalaistus (LED) 5A
- Navigointi 5A
Niin riittääkö tavallinen auton 60A akku.
Akkujen koko
16
131
Vastaukset
- Anonyymi
Sulakkeistako olet laskenut noiden kulutuksen vai mistä?
- Anonyymi
Akun kapasiteetti ilmaistaan yksiköllä Ah. 60 Ah lyijyakusta voi käytännössä ottaa n. puolet eli 30 Ah. Jos tuo 10 A kuluttava jääkaappi on peltiertoiminen, se vie jatkuvasti tuon 10 A ja käy tuolla akulla n. kolme tuntia.
Jos se on kompressoritoiminen, homma riippuu kompressorin käyntiaikasuhteesta, joka voi olla 10-50% eristyksistä, kaapin koosta ja lämpötilasta riippuen. Yleensä noiden keskikulutus on 0,5-2 A ja käydessäänkin vievät vain 3-6 A. Tuollaista 60 Ah akku saattaa pyörittää yli vuorokauden.
Millaiset kulkuvat vievät LEDillä 5 A? Mulla vie 0,2 A LED trikolori. LED sisävalot vievät mulla 0,1 A/kpl. Harvoin päällä on neljää enempää.
Painevesipumppu käy muutaman minuutin vuorokaudessa. Ei sen kulutuksella ole merkitystä.
Navigointivarusteet vievät mulla n. 1,5 A. Autopilotin käyttö lisää n. 1 A tuota. Tuossa on kaiku, nopeus, tuuli, kompassi, 8 näyttöä, VHF, vastaanottava AIS ja kaksi plotteria. Mistä saat 5 A? - Anonyymi
Tavallisesta auton lyijyhappoakusta riittää ainakin 500 A kovalla pakkasellakin, veneessä lämpötilat on oletettavasti plussan puolella, jolloin samasta akusta irtoaa ainakin 600 A. Mikään mainitsemista sähkölaitteista ei siis kuluta sellaista virtaa, ettei akusta sitä irtoaisi.
Todelliset suuret kuluttajat ovat yleensä koneen starttimoottori, sekä mahdollisesti sähköiset vinssit, ankkurin nostamiseen tai purjeveneessä joskus muihinkin tarpeisiin.
Lisäksi hölmöillessä voi merkittävää kulutusta saada aikaan käyttämällä 230V sähkölämmittimiä invertterillä akkuvirralla, esim kahvinkeitin, mikroaaltouuni, vedenkeitin/-lämmitin, jne. Toki myös kymmeniä vuosia vanhat tutkat saattavat kuluttaa enemmänkin sähköä ollessaan päällä. Kaikkia noita varten pitää olla joko erillinen genu tai koneen laturi tuottamassa sähköä akkuun, muuten ei kyllä tavallinen auton akku riitä.
Energiankulutus on sitten asia erikseen, mutta siitähän et mitään ymmärtänyt edes kysyä. Yksikkökin olisi silloin Wh tai kWh, eikä suinkaan A.- Anonyymi
Miksi kirjoita tuollaisia asioita kun näet, että toinen ei ole täysin sisäistänyt näitä sähkötermejä.
Tuo 10:39:26 postaus antoi jo oikean suunnan mihin edetä.
Sinä sitä vastoin ryhdyit ylimieliseen Suomi24 tyyliin selostamaan akun hetkellistä virran kestoa.
Aloittajalle tiedoksi. Netistä löytyy hakusanalla, Sähkö ja Vene opas se on STEK julkaisema venesähköjä käsittelevä PDF kirja.
Tuosta kirjasta löydät vastaukset kaikkiin kysymyksiisi.
T. Valkohattuveneilijä - Anonyymi
500A hetkellinen virta ei ole sama kuin akun kapasiteetti Ah.
Kaikenlaista puusilmää sitä pitääkin olla ja vielä äänioikeus näillä... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
500A hetkellinen virta ei ole sama kuin akun kapasiteetti Ah.
Kaikenlaista puusilmää sitä pitääkin olla ja vielä äänioikeus näillä...Kuka niin on väittänyt? Taidat itse olla puusilmä.
- Anonyymi
Ei siis ole mitään väliä laatako akkua vai ei?
- Anonyymi
Riittä, jos sitä lataa tarpeeksi usein.
- Anonyymi
Pari asiallista postausta on tullut aloittajalle.
Toisessa oli ohje mennä hakemaan tuo STEK: opas, joka kyllä antaa ohjeet akun valintaan. - Anonyymi
Asiallinen vastaus: Ei riitä.
- Anonyymi
Mikä noista ei riitä?
- Anonyymi
Yksi kertaisella laskulla riittää noin kahdeksi tunniksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksi kertaisella laskulla riittää noin kahdeksi tunniksi.
Liian yksinkertaista. Kaksi tuntia niin akku on ylipurettu ja sökö.
- Anonyymi
Joo, ilmainen STEK-opas on hyväksi kuten edellä sanottu.
Mutta tuntematta mikä vene ja mikä kulutus ja lataako kone akkua ja miten siellä asutaan (vai asutaanko), niin heitetään nyt jotakin: kompressorijääkaapilla tuo akku saattaa vuorokaudeksi riittää, ellei jatkuvasti päällä olevat navigointilaitteet ihan hirveästi vie. Mutta ei kyllä pidemmälle. Varaudu myös siihen, että jos virta loppuu niin mitäs sitten; paperikartalla kotiin?
Omasta kokemuksesta: 2 x 70Ah akkuja (eli nettokapasiteetti 70 Ah) riitti 30-jalkaisessa purkkarissa noin kahdeksi vuorokaudeksi, eli yönyli-retkelle. Aurinkopaneelin oston jälkeen olemme käytännössä omavaraisia samoilla akuilla. - Anonyymi
Nuo kulutuslukemat ovat ihan pielessä. Noilla lukemilla 60 Ah akku riittäisi tunniksi.
Ilman lähtötietoja ei voi mitään hyvää ohjeistusta antaa, mutta jos nyt ylipäänsä on jääkaappi käytössä, niin kannattanee miettiä 200 Ah akustosta ylöspäin, jos lyijuakkua hankkii ja 100Ah litiumilla. Tämä siis minimi. Akkukapasiteetissa enemmän on aina enemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannan kirja USA:n bestseller!
"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä14711332- 278063
Metsäalan rikolliset
Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.565850Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"
Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..1594522Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai314306Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas834164- 843448
- 803216
- 471689
- 91684