psykoosin ehkäisy

Anonyymi-ap

Sain lukea tänään että unilääkkeeni onkin psykoosin ehkäisyyn.Aikasemmin kantapalvelussa luki unettomuuteen,mutta nyt on merkitty psykoosin ehkäisyyn.Haluisin kokemuksia ketipinorista ja peratsinista ja varsinkin kun ne otetaan yöksi.Eli miten nuo lääkkeet ehkäisee yöllä psykoosia?Olen 15 vuotta käyttänyt unettomuuteen joka sanotaan myös reseptissä.Psykoosia ei ole koskaan mainittu lääkärinlausunnoissa ja mulle tuli yllätyksenä että syönkin psykoosin ehkäisyyn lääkkeitä. Koska kukaan ei ole ikinä sanonut psykoottiseksi tai terveydenhuollossa tästä mainittu.Tuli ihan puskista että olen ollut psykoottinen 23 vuotta ja minulla ei ole muuta lääkitystä tai hoitosuhdetta ollut koskaan tämän takia. Kiinnostaa tietää kun ottaa psykoosin estolääkityksen illalla niin kuinka kauan se vaikuttaa?Olen todella hämilläni että unettomuus muuttui psykoosin ehkäisyyn.

64

1213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sama lääke, monta eri käyttö tarkoitusta eri annoksilla. Se on vaan hytealueen uusi hieno tietojärjestelmä laittanut tuoteselosteen enimmäisen rivin sinun kanta palveluun. Ei vaikuta psykooisttomuuteesi millään tavalla.

      • Anonyymi

        Lääkäri oli kirjoittanut että psykoosi voi olla vaikka ei olisi oireita. Minulla kohdalla on näin että ei ole oireita vaikka on psykoosi kuulemma ollut 23 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkäri oli kirjoittanut että psykoosi voi olla vaikka ei olisi oireita. Minulla kohdalla on näin että ei ole oireita vaikka on psykoosi kuulemma ollut 23 vuotta.

        Olisi tosi kiva saada tietää, miten voi olla psykoosi ilman oireita.
        Miten se psykoosi voidaan todeta, jos ei mitään oireita ole ?
        Omituinen lääkäri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi tosi kiva saada tietää, miten voi olla psykoosi ilman oireita.
        Miten se psykoosi voidaan todeta, jos ei mitään oireita ole ?
        Omituinen lääkäri.

        Koska mun unilääkkeet on psykoosilääkkeitä.Reseptissä lukee univaikeuksiin.Eikö siinä pitäisi lukea psykoosiin.Mä luulin 15 vuotta että mä syön lääkkeitä unettomuuteen mutta en syönytkään vaan psykoosiin.

        Miksi mun perheenjäset ja ystävät ei ole huomanneet mitään

        Tulostin kantapalvelusta tekstin ja siinä oli ettei lääkäreiden tarvitse kertoa oireista lausunnoissaan koska se eil ole lausunnon tarkoitus. Eli lääkärit pääsee helpolla kun niiden ei tarvitse miettiä potilaan oireira.Kuitenkin diagnoosin löytävät vaikka oireita ei tarvitse kertoa potilaalle.

        Olis ollu kiva että se psykoosi diagnoosi olisi näkynyt jossain ettei 15 vuotta myöhemmin tartte tietää ettei mulla olekaan unettomuutta vaan psykoosi.

        No onneks sain torstaille kriisikeskukseen ajan niin voin kysyä miten tällänen on mahdollista. Lääkärithän voi antaa mitä tahansa diagnooseja kun niitä ei tartte potilaalle perustella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkäri oli kirjoittanut että psykoosi voi olla vaikka ei olisi oireita. Minulla kohdalla on näin että ei ole oireita vaikka on psykoosi kuulemma ollut 23 vuotta.

        Voi sentään että ihmiset vielä nykyaikana ovat noin vailla tietoa.
        Sinä olet saanut lääkkeesi siihen vaivaan mistä olet ollut lääkärissä
        Joten älä sekoita asioita , monet lääkkeet auttaa eri sairauksiin , joten ei siinä ole mitään ihmeellistä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska mun unilääkkeet on psykoosilääkkeitä.Reseptissä lukee univaikeuksiin.Eikö siinä pitäisi lukea psykoosiin.Mä luulin 15 vuotta että mä syön lääkkeitä unettomuuteen mutta en syönytkään vaan psykoosiin.

        Miksi mun perheenjäset ja ystävät ei ole huomanneet mitään

        Tulostin kantapalvelusta tekstin ja siinä oli ettei lääkäreiden tarvitse kertoa oireista lausunnoissaan koska se eil ole lausunnon tarkoitus. Eli lääkärit pääsee helpolla kun niiden ei tarvitse miettiä potilaan oireira.Kuitenkin diagnoosin löytävät vaikka oireita ei tarvitse kertoa potilaalle.

        Olis ollu kiva että se psykoosi diagnoosi olisi näkynyt jossain ettei 15 vuotta myöhemmin tartte tietää ettei mulla olekaan unettomuutta vaan psykoosi.

        No onneks sain torstaille kriisikeskukseen ajan niin voin kysyä miten tällänen on mahdollista. Lääkärithän voi antaa mitä tahansa diagnooseja kun niitä ei tartte potilaalle perustella.

        Voi miten tietämätön olet , ota todella selvää lääkäriltäsi asia, näin se menee kun ei ole lääketieteestä edes aavistusta ja vedetään omia johtopäätöksiä asioista . Joku lääke auta univaikeuksien samalla kun juuri heille millä on osykooseja, se ei tarkoita että sinulla olisi mitään psykoosia Sillä sait lääkkeen unihäiriöihin .iän se ihmeellistä kun ei niin yksinkertaista asiaa ymmärretä .


    • Anonyymi

      tämä on veikkaus ei täyttä faktaa, montaa psykoosilääkettä käytetään off labelina nimenomaan nukahtamiskäyttöön kun niiden haitat toleranssin suhteen on vähäisemmät kuin unilääkkeiden, jotka tehoaa vain yksittäisessä käytössä satunnaisesti. ehkä konsensus vaatii nykyään off label käytön vähentämistä niin saadaan tilastot kauniimmiksi kun antipsykootit on tilastoissa psykoosinestoon nukahtamisen sijaan.

    • Anonyymi

      Ketipinor kuuluu neurolepteihin, jotka ovat psykoosilääkkeitä.
      Näitä lääkkeitä käytetään aika paljon uniongelmien ja unettomuuden hoidossa, ilmeisesti väsyttävän vaikutuksen takia.

      Ei tarvitse olla psykoosisairautta, vaikka näitä käyttäisikin, jos ne on oikeasti tarkoitettu nukkumisen tukemiseen.
      Lääkäri on varmaan kirjoittanut reseptiin, että ne on unilääkkeeksi tarkoitettu, ja sen takia se lukee siellä Kannassakin niin, samalla lailla miten reseptiin laitettu.
      Pääasiallinen käyttötarkoitus Ketipinorilla on kuitenkin psykoosilääkkeenä.

      Aloittajalla ei siis tarvitse olla psykoosisairautta, vaikka on Ketipinoria saanutkin.

      • Anonyymi

        Mutta kun nimenomaa mulla on lääkärin mielestä psykoosi koska käytän ketipinoria ja peratsinia.Lääkkeiden takia minulla on ollut 15 vuotta psykoosi ilman että kukaan olisin puuttunut mun käytökseen. Lääkäri suoraan on kirjoittanut että lääkitys on psykoosin estoon. Tämä tekee tästä jutusta vielä hullumman.Estolääkitys diagnoosiin jota ei ole ikinä diagnosoitu.Sama kuin syöpälääkkeen syöminen estämään syövän synty.

        Miksi mulle ei suositeltu mitää hoitosuhdetta kun mulla kuitenkin on psykoosi.Miksi mulla ei ole osastohoitoja yhtään kappaletta. Onko minut heitteille jätetty koska diagnoosiin ei ole tarjottu esim terapiaa. Ainoastaan lääkkeet jotka otan illalla jotta saan unta. Mistä hitosta mä tiedän yöllä psykoosista kun mä nukun. On aika tehokkaat lääkkeet kun vaikuttavat jatkuvasti koko vuorokauden. Hyvin ovat tehonneet psykoosiin kun niitä oireita ei ole tullut vieläkään.Oireita odotellessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun nimenomaa mulla on lääkärin mielestä psykoosi koska käytän ketipinoria ja peratsinia.Lääkkeiden takia minulla on ollut 15 vuotta psykoosi ilman että kukaan olisin puuttunut mun käytökseen. Lääkäri suoraan on kirjoittanut että lääkitys on psykoosin estoon. Tämä tekee tästä jutusta vielä hullumman.Estolääkitys diagnoosiin jota ei ole ikinä diagnosoitu.Sama kuin syöpälääkkeen syöminen estämään syövän synty.

        Miksi mulle ei suositeltu mitää hoitosuhdetta kun mulla kuitenkin on psykoosi.Miksi mulla ei ole osastohoitoja yhtään kappaletta. Onko minut heitteille jätetty koska diagnoosiin ei ole tarjottu esim terapiaa. Ainoastaan lääkkeet jotka otan illalla jotta saan unta. Mistä hitosta mä tiedän yöllä psykoosista kun mä nukun. On aika tehokkaat lääkkeet kun vaikuttavat jatkuvasti koko vuorokauden. Hyvin ovat tehonneet psykoosiin kun niitä oireita ei ole tullut vieläkään.Oireita odotellessa.

        Jos sinä nyt oikein kuvittelet tuolla tavalla, niin tuota ajatusmaailmaahan ei selitä mikään muu kuin psykoottisuus. Vai trollaatko vaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sinä nyt oikein kuvittelet tuolla tavalla, niin tuota ajatusmaailmaahan ei selitä mikään muu kuin psykoottisuus. Vai trollaatko vaan?

        Siis kuvittelen lääkärin kirjoittaman tekstin?Niinkö?Tavataanko niin voin näyttää tuon tulostetun a nelosen sulle.Miksi mun pitäis kuvitella kun on mustaa valkosella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis kuvittelen lääkärin kirjoittaman tekstin?Niinkö?Tavataanko niin voin näyttää tuon tulostetun a nelosen sulle.Miksi mun pitäis kuvitella kun on mustaa valkosella.

        Älä esitä tyhmää, siinä on se vaara että joku ottaa sen tosissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sinä nyt oikein kuvittelet tuolla tavalla, niin tuota ajatusmaailmaahan ei selitä mikään muu kuin psykoottisuus. Vai trollaatko vaan?

        Mä vaan ihmettelen että miksi reseptissä lukee univaikeuksiin ja lääkäri kirjoittaa ettei ketipinoria ja peratsinia voida määrä jos ei ole psykoosia.Valitettavasti mulle ei tehoneet mm imovane ja tenox. Silloin kun suostuin ottamaan ketipinorin ja peratsinin unettomuuteen niin mulle oli silloin tärkeintä saada unta ja nukuttua.Olen ihminen jolle ei riitä 3 tunnin yöunet.En ole myöskään valvoja tyyppiä ja valvominen oli tosi tylsää silloin kun 23 vuotta sitten unettomuus alkoi.Mikään ei ole tylsempää kuin kuunnella yön hiljaisuudessa herätyskellon tikitystä.Jokainen voi kokeilla tota ja sanoa saiko siitä jotain nautintoa kun kello tikittää ja miettii että miksi ihmeessä en nuku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä vaan ihmettelen että miksi reseptissä lukee univaikeuksiin ja lääkäri kirjoittaa ettei ketipinoria ja peratsinia voida määrä jos ei ole psykoosia.Valitettavasti mulle ei tehoneet mm imovane ja tenox. Silloin kun suostuin ottamaan ketipinorin ja peratsinin unettomuuteen niin mulle oli silloin tärkeintä saada unta ja nukuttua.Olen ihminen jolle ei riitä 3 tunnin yöunet.En ole myöskään valvoja tyyppiä ja valvominen oli tosi tylsää silloin kun 23 vuotta sitten unettomuus alkoi.Mikään ei ole tylsempää kuin kuunnella yön hiljaisuudessa herätyskellon tikitystä.Jokainen voi kokeilla tota ja sanoa saiko siitä jotain nautintoa kun kello tikittää ja miettii että miksi ihmeessä en nuku.

        Voi että ärsyttää tuollainen tyhmyys asioista . Eikö tälle kukaan voi selvittää että HÄN on saanut lääkkeen ainoastaan univaikeuksiinsa, siis ei psykoosiin .
        Samaa lääke on moniin asioihin , ja tämä se jankuttaa samaa koko ajan


    • Anonyymi

      Toisaalta, vaikkei olisi psykoosia, lääkäri on saattanut kirjoittaa sen psykoosin ehkäisyyn Kelan takia.
      Näistä lääkkeistä ei saa Kela-korvausta, jos niitä ei ole määrätty psykoosin hoitoon.
      Kela-kortista löytyy takaa numero 112, jos on merkattu psykoosisairaus olevaksi.
      Jos lääkkeet olisi vain unilääkkeiksi tarkoitettu, eikä olisi psykoosidiagnoosia, niihin ei saisi Kela-korvausta.

      Ja jos olet sairastanut psykoosin joskus aiemmin, et välttämättä muista, mitä juuri silloin lääkäri on sanonut ( psykoosissa ollessa menee herkästi asiat ohi, ei tajua mistä on kyse ).
      Psykoosit eivät yleensä jää olemaan jatkuvasti päällä, vaan psykoosisairauksissakin niitä voi joskus tulla, ja sitten ne menee taas ohi. Ja siihen määrätään yleensä ne lääkkeet juuri siksi, ettei tulisi ihan herkästi psykoosia uudestaan.
      Psykoosi ei välttämättä vaadi sairaalahoitoa, jos se on lievempänä, ja lääkkeet tehoavat hyvin jo alkuvaiheessa.

      On ristiriitaista, kun kerrot, että sinulla on lääkärin mielestä psykoosi, ja kuitenkin väität, ettei sinulla ole todettu koskaan psykoosia.
      Onko nimenomaan se lääkäri kirjoittanut johonkin tietoihisi, että sinulla on psykoosi ? Vai oletko saanut ajatuksen päähäsi vain, koska lääkepakkauksessa lukee kyseessä olevan psykoosilääke ?

      • Anonyymi

        Miksi kelaan kelpasi 12 vuotta unettomuus mutta nyt ei kelpaakaan.Mulla on ollut tuolla 112 koodilla lääkkeet unettomuuteen ja kela ei ole ottanut koskaan yhteyttä kysyäkseen psykoosista. Miksi psykoosia ei huomattu terapiassa kun kävin kaksi kertaa viikossa vuonna 2008-2009.

        Jos olisin sairastaniu psykoosin niin miksi mulle ei ole terveydenhuollossa sanottu mitään tai miksi mun ystävät ei ole maininneet mitään?

        Sun mielestä stressin ja ahdistuksen aiheuttama unettomuus on siis psykoosi.Miksi mulle ei esim työkokeilussa psykologi sanonut siitä mulle.Kuitenkin nähtiin monta kertaa viikossa ja ei maininnut psyykosia lausunnossaan. Miksei jos kerta mulla on ollut psykoosi.

        Eli sun mielestä stessi on sama asia kuin psykoosi?Okei saat olla tätä mieletä jos haluat.

        Mulla on psykoosin estolääkitys eli mulla ei sitten ole ollut psykoosia vielä kun sitä pitää ehkäistä.Mä en kyllä ymmärrä miten 9 tunnin yöunet laukais psykoosin mutta sitä odotellessa että mikä aamu mulla onkin psykoosi.

        Mä olen lukenut noita kantapalvelun tekstejä ja lääkärin ja psykologien lausuntoja kyllä mä osaan lukea.Epäiletkö etten osaa lukea.

        Voit tulla katsomaan noi lääkärinlausunnot jos haluat todisteita.

        Mähän sanoin että lääkäri on kirjoittanut tietoihini.Mä olen 46 vuotias ja osaan kyllä lukea.Epäiletkö että olen tulostanut kantapalveluista valkoisen paperin.Siskoni näki kyllä tämän paperin jossa asiat on mainittu.Jos mä haluan tyhjän a nelosen niin saan sen tuolta laatikosta kaivettua.


    • Anonyymi

      Potilaskertomuksen lääkelistan mukaan käytössä on edelleen Peratsin- ja Ketipinor-lääkitys, joista molempia käytetään psykoosin estoon ja Ketipinoria myös masennuksen estoon. Yleistynyttä tuskaisuutta ei nähtävästi hoideta tällä hetkellä; käytettävissä ei ole tietoa, onko oireitakaan. Psyykenlääkkeiden käyttö myös estolääkkeenä edellyttää aina perustetta eli diagnoosia, vaikka ajankohtaisesti minkään häiriön oireita olisikaan havaittavissa. Tällöin masennuksen osalta suositeltavin on F33.4 eli toistuvan masennuksen elpymävaihe tai F32.8 masennuksen jälkitila; psykoosilääkkeen käyttöä voisi perustella samoin jä (F21 tai F29 Jälkitila).

      En muuten itse keksinyt noin hienoa tekstiä.

      • Anonyymi

        Käytettävissäni olevista psykiatrisista asiakirjoista (Lifecare), en löydä kuvausta psykykoosipiirteisen persoonallisuuden kriteerit täyttävistä oireista.

        Mitä tämä kertoo diagnoosien paikkansapitävyydestä? Diagnooseja saa ja oireita ei tartte kuvailla.


    • Anonyymi

      Itse ehkäisen psykoosia välttelemällä psykiatrian aineita mitkä on koukuttavia keholle ja mielelle ja voi puhkaista mm.extrapyramidaalioireita ja historiani aikana on puhkaisseet vieroituksessa unettomuutta, levottomuutta ja ahdistusta. Nämä kaikki saivat kerran psyykeeni pettämään puhkaisten vieroituksessa 'psykoottisen masennuksen' missä voi vain miettiä mitä osaa näytteli lääkkeiden haittapuolet. Hitaamman alasajon kautta loppui moni ongelma mukaanlukien psykoottiseksi toteaminen.

      Jos pitäisi hyviä psykoosinesto"lääkkeitä" listata sanoisin:
      1. Terveelliset elämäntavat jotka tukee hyvää nukkumista. Kohtuus kaikessa.
      2. Hidas asteittainen vieroittautuminen psykiatrian aineista
      3. Psykiatrian bullshittiin varauksella suhtautuminen
      4. Päihteet ja myös psykiatrian aineet voi sotkea päätä ja puhkaista vieroitusoireita milloin nuppi voi myös sotkeentua. En käytä kumpaakaan.

    • Anonyymi

      Joka lääkkeillä on oma alueensa vaikuttaa, että jos sillä ehkäistään psykoosia joidenkin potilaiden kohdalla, niin sinulle se on määrätty unilääkkeeksi. Joten ei se sinun kohdallasi ole kirjoitettu psykoosia estäväksi.
      Joten kun lukee asioita niin pitää tietää alustavasti paljon asioita eikä vetää yksinkertaisia johtopäätöksiä asioista.
      Esim eräitä syöpälääkkeitä käytetään muihinkin tarkoituksiin se kun ainoastaan syöpää parantavaksi.
      Monet krooniset säryt saadaan aisoihin myös psyykkeen lääkkeillä .
      Joten älä funtsi asioita joihin sinulla ei ole koulutusta . Kyllä se lääkäri osaa hommansa joka kirjoittaa lääkkeen , kun aikansa epäilee joka asiaa niin voi olla se psykoosiin ajankohtainen pelkoja täynnä olevassa kuplassa.

    • Anonyymi

      Siinä taas yksi ” tulkitsia” tekee niitä omia johtopäätöksiään . Mene keskustelemaan lääkärisi kanssa asiasta Vaikeahan tälläiselle on selittää asioita joka ei näytä ymmärtävän niin yksinkertaista asiaa että samaa lääkettä käytetään myös unettomuuteen ilman psykoosin sekoittamista asiaaan

    • Anonyymi

      Täältähän sitä kannattaa kysellä eikä esim. tk:sta tai lääkäriltä...😆

      • Anonyymi

        Todella tälltä kannataa kysellä.ei sietä mistä läke resepti kirjoitettu siis läkäriltä.Eikä sietä mistä ne läkeet hakee Apteekki.Molemista olisit saanut oikean tiedon asiasta.Muistahan untasi häirtsee jos käytät alkoholia tupakkaa? Moni käyttä alkoholipitoisa aineita ja valitavat umetomus,panikki.Saavat läketä ja unohtavat sen tosi asian tuhoavat elimistön läkeikkä ja alkoholi kuin tupakka. No on toki sekoitus.Ensin menen toinen jalka,sit toinen oireilee,Rollatori on se vimeinen apukeino jo monella 50-55-60 v. Oli mies tai nainen siitä sitten sirtyvät autuaimille poluille lopulta kulkemaan.Kun saavat sydis ja verensyöksy


    • Anonyymi

      Mä en voi kysyä tätä asiaa terveydenhuollosta koska siitä tulee merkintä että olen ilmoittanut että käytän unettomuuteetn.Terveydenhuollossa kaikki asiat kirjoitetaan ylös. Mä olen vaan hämilläni siitä että lääkäri ei voi potilastietoihin merkata että otan lääkkeet iltaisin.Ihan kuin se olisi salaista tietoa.Mä soittasin terveydenhuoltoon mutta kun siitä tulee merkintä mun potilastietoihin.

    • tärkeintä on kai se että saa nukuttua psykoosin ehkäisyssä, ehkä ravinto ja ystävät seuraavaksi tulee

      • Anonyymi

        Joo saan nukuttua.Mutta miksi lääkäri ei maininnut että lääkkeet on univaikeuksiin.Ennen se oli lääkkeiden yhteydessä mainittu potilastiedoissa ja nyt mun unettomuutta ei oltu mainittu sanallakaan. Kysyn miksi ei? Mulla oli ennen ketipinoria ja peratsinia muita nukahtamislääkkeitä käytössä eli 8 vuotta ennen noita nykysiä lääkkeitä. Eli psykoosi alkoi heti kun läkkeet vaihtui.Ennen ketipinoria ja peratsinia ei oltu psykoosia manittu.Nyt tällä viikolla ekan kerran kuulin sairastavani psykoosia. Mä olisin halunnut potilastiedoissa lukea mitä psykoosin oireita mulla on. Mutta lääkäreitten mielestä se ole ollennaista tietoa.


    • Anonyymi

      Kyselepä sellaiselta lääkäriltä, joka siihen osaa vastata.
      Potilastietoihin ei aleta tuosta vain muutella mitään tietoja, ja vaikka sinne jotain kirjattaisiinkin, se ei vaikuta sinuun yhtään mitenkään, eikä myöskään lääkityksiisi.

      Jankkaat ja jankkaat samaa asiaa, eikä täällä kukaan pysty rautalangasta sinulle vääntämään vastausta tuohon, joten käänny sinne lääkäreiden puoleen.
      Joku heistä varmasti osaa sen sinulle selittää, niin että ymmärrät.

      • Anonyymi

        Etkö sä ymmärrä etten mä voi ottaa terveydenhuoltoon yhteyttä koska siitä tulee merkintä potilastietoihin.Tajuutko.Multa voi lähteä työkyvyttömyyseläke jos alan vielä sotkee asioita.Mä olen jo 46 vuotias ja mulla ei ole työkykyä alottaa kuntoutustoimenpiteitä alusta.Mulla meni jo 7 vuotta siihen.Mä en jaksa sitä rumbaa uudelleen.Koska motiivi ois saada paikkansapitävä diagnoosi eikä päästä työelämään kun olen lähemmäs 60 vuotias.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö sä ymmärrä etten mä voi ottaa terveydenhuoltoon yhteyttä koska siitä tulee merkintä potilastietoihin.Tajuutko.Multa voi lähteä työkyvyttömyyseläke jos alan vielä sotkee asioita.Mä olen jo 46 vuotias ja mulla ei ole työkykyä alottaa kuntoutustoimenpiteitä alusta.Mulla meni jo 7 vuotta siihen.Mä en jaksa sitä rumbaa uudelleen.Koska motiivi ois saada paikkansapitävä diagnoosi eikä päästä työelämään kun olen lähemmäs 60 vuotias.

        Kun kerran on vankka motiivi, niin silloin olisi hyvä hoitaa asia alta pois.
        Täällä palstoilla ei kukaan voi muutella sinun diagnoosejasi.
        Ainoa keino diagnoosien korjaamiseen tai muuttamiseen on juuri ne lääkärit, sitä ei voi kukaan muu tehdä.
        Ja tuskin olet ainoastaan unettomuuden takia eläkkeelle päässyt, se kun ei riitä työkyvyttömyyseläkkeen hakemisen syyksi.
        Tietenkin pitkäaikaisesta unettomuudesta voi seurata vaikka mitä, jopa niitä psykooseja.

        Sinulla on motiivi saada paikkansa pitävä diagnoosi, eikä psykoosi kelpaa, vaikka pelkäät eläkkeesi katkaisua.
        Mitä sitten haluaisit diagnoosillesi tehtävän, miksikä se pitäisi muuttaa ?
        Olisi hyvä miettiä järjellä, mitä haluaa ja mitä ei, sekä miten sen sitten pitäisi omasta mielestä tapahtua.
        Jos kerran pyytelet neuvoja ja täällä porukka yrittää neuvoa, ja silti vaan vänkäät vastaan, niin mikä on ongelman ydin ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kerran on vankka motiivi, niin silloin olisi hyvä hoitaa asia alta pois.
        Täällä palstoilla ei kukaan voi muutella sinun diagnoosejasi.
        Ainoa keino diagnoosien korjaamiseen tai muuttamiseen on juuri ne lääkärit, sitä ei voi kukaan muu tehdä.
        Ja tuskin olet ainoastaan unettomuuden takia eläkkeelle päässyt, se kun ei riitä työkyvyttömyyseläkkeen hakemisen syyksi.
        Tietenkin pitkäaikaisesta unettomuudesta voi seurata vaikka mitä, jopa niitä psykooseja.

        Sinulla on motiivi saada paikkansa pitävä diagnoosi, eikä psykoosi kelpaa, vaikka pelkäät eläkkeesi katkaisua.
        Mitä sitten haluaisit diagnoosillesi tehtävän, miksikä se pitäisi muuttaa ?
        Olisi hyvä miettiä järjellä, mitä haluaa ja mitä ei, sekä miten sen sitten pitäisi omasta mielestä tapahtua.
        Jos kerran pyytelet neuvoja ja täällä porukka yrittää neuvoa, ja silti vaan vänkäät vastaan, niin mikä on ongelman ydin ?

        Olen päässyt eläkkeelle masennuksen ja psykoosipiirteisen persoonallisuuden takia.En tiedä mitä oireita minulla on ollut kun lääkärin ei tarvinnut niitä lausuntoon laittaa. Mulla oli unettomuutta vuodesta 2000 lähtien jolloin alkoi lääkitys unettomuuteen.En siis ole kärsinyt unettomuudesta 23 vuoteen mutta ilma unilääkkeitä en saa unta.Mä nukun yössä ainakin 9 tuntia .Musta se on ihan riittävä määrä.Lääkitystä ei voi muuttaa koska se on sidoksissa psykoosipiirteiseen persoonallisuuteen.

        Etkö sä ymmärrä etten voi ottaa lääkäriin yhteyttä kun siitä tulee merkintä potilastietoihin.Otin jo psykoosipiirteisen persoonallisuuden takia ja sen takia lääkäri ei voinut mainita unettomuutta koska kela ei saa tietää että lääkkeet on unettomuuteen.Voi hemmetti.Ymmärrätkö vai miten mun pitää sulle tää kertoa.

        Mä haluisin diagnoosin jonka lääkäri on perustellut mutta lääkärin ei tarvitse perustella ja mainita oireita.Koska se nähdään tarpeettomana.

        Alkuperäistä diagnoosia ei voida muuttaa.Diagnoosi pysyy vaikka ei ole oireita ja lääkäri sanoo sen potilastiedoissa ettei oireita tarvita.Mulla oli muutamaa kuukautta aikasemmin diagnosoitu ahdistuneisuushäiriö ja muutamassa kuukaudessa oireet muuttuikin psykoosipiirteiseksi persoonallisuudeksi vaikka lääkäri ei nähnyt minua noina muutamana kuukautena.

        Ymmärrätkö miltä tuntuu lukea potilastiedoista näistä asioista kun niitä ei uskalleta puhelimessa sanoa kun ei saa vastaanottoaikaa terveydenhuoltoon.

        Olin tyhmä kun halusin perustelut psykoosipiirteiseen persoonallisuuteen kun niistä ei oltu mulle kerrottu ja eikä kerrota koska niillä oireilla ei ole merkistystä .

        Tää tais olla nyt tässä.Mä olen vaan vieläkin järkyttynyt että mun aikasempia potilastietoja muutetaan ilman että mulle on ilmoitettu.Lääkärillä oli mahdollisuus kertoa vuonna 2011 että sairastan psykoosia mutta miksi hän ei voinut kertoa sitä mulle.Vaan saan tietää 15 vuotta myöhemmin tästä lukemalla potilastietoja kantapalvelusta.

        Lääkärit aivan varmasti näkevät reseptistä mihin lääkkeet on määrätty.Mutta näköjään lääkäri saa muutta käyttötarkoituksen.

        Mä joudun lukee netistä diagnoosien oireita kun mulle ei voida kertoa mitä oireita minulla on.

        Mä luulin että lääkärien pitää kertoa potilastietoihin potilaan oireet mutta nähtävästi ei tarvitsekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen päässyt eläkkeelle masennuksen ja psykoosipiirteisen persoonallisuuden takia.En tiedä mitä oireita minulla on ollut kun lääkärin ei tarvinnut niitä lausuntoon laittaa. Mulla oli unettomuutta vuodesta 2000 lähtien jolloin alkoi lääkitys unettomuuteen.En siis ole kärsinyt unettomuudesta 23 vuoteen mutta ilma unilääkkeitä en saa unta.Mä nukun yössä ainakin 9 tuntia .Musta se on ihan riittävä määrä.Lääkitystä ei voi muuttaa koska se on sidoksissa psykoosipiirteiseen persoonallisuuteen.

        Etkö sä ymmärrä etten voi ottaa lääkäriin yhteyttä kun siitä tulee merkintä potilastietoihin.Otin jo psykoosipiirteisen persoonallisuuden takia ja sen takia lääkäri ei voinut mainita unettomuutta koska kela ei saa tietää että lääkkeet on unettomuuteen.Voi hemmetti.Ymmärrätkö vai miten mun pitää sulle tää kertoa.

        Mä haluisin diagnoosin jonka lääkäri on perustellut mutta lääkärin ei tarvitse perustella ja mainita oireita.Koska se nähdään tarpeettomana.

        Alkuperäistä diagnoosia ei voida muuttaa.Diagnoosi pysyy vaikka ei ole oireita ja lääkäri sanoo sen potilastiedoissa ettei oireita tarvita.Mulla oli muutamaa kuukautta aikasemmin diagnosoitu ahdistuneisuushäiriö ja muutamassa kuukaudessa oireet muuttuikin psykoosipiirteiseksi persoonallisuudeksi vaikka lääkäri ei nähnyt minua noina muutamana kuukautena.

        Ymmärrätkö miltä tuntuu lukea potilastiedoista näistä asioista kun niitä ei uskalleta puhelimessa sanoa kun ei saa vastaanottoaikaa terveydenhuoltoon.

        Olin tyhmä kun halusin perustelut psykoosipiirteiseen persoonallisuuteen kun niistä ei oltu mulle kerrottu ja eikä kerrota koska niillä oireilla ei ole merkistystä .

        Tää tais olla nyt tässä.Mä olen vaan vieläkin järkyttynyt että mun aikasempia potilastietoja muutetaan ilman että mulle on ilmoitettu.Lääkärillä oli mahdollisuus kertoa vuonna 2011 että sairastan psykoosia mutta miksi hän ei voinut kertoa sitä mulle.Vaan saan tietää 15 vuotta myöhemmin tästä lukemalla potilastietoja kantapalvelusta.

        Lääkärit aivan varmasti näkevät reseptistä mihin lääkkeet on määrätty.Mutta näköjään lääkäri saa muutta käyttötarkoituksen.

        Mä joudun lukee netistä diagnoosien oireita kun mulle ei voida kertoa mitä oireita minulla on.

        Mä luulin että lääkärien pitää kertoa potilastietoihin potilaan oireet mutta nähtävästi ei tarvitsekaan.

        Syyt miksi olet päässyt eläkkeelle osittaa että kun sinulla on ollut psykoosipiirteisen Persoonallisuustesi takia niin onko se ihme että unilääkkeesi myös estää psykoosia , koska jos ei ihminen nuku niin joutuu helposti psykoosiin jos on masentunut , joten jätä asia ja luota siihen että lääkäri on kirjoittanut asiatiedot kuten lääketiede ne tulkitsee.
        Äläkä vaibåvaa sillä päätäsi, ja äläkä lue niin kovasti kaikenlaisista oireista se ei helpota kenenkään tilannetta vaan aiheuttaa stressiä ainoastaan .joten kun nukut hyvin lääkkeen kanssa niin sehän on pääasia .


    • Anonyymi

      Unettomuus aiheuttaa psykoosin, joten kaippa se voi olla sitten unilääke ja teksteissä syynä psykoosin esto. Sama asia eri sanoin.

      • Anonyymi

        Etkö sä osaa lukea mulla alkoi unettomuus vuonna 2000 johon sain lääkityksen.Ne lääkitykset tehosi aina jonkun ajan jonka jälkee vaihtui ja tehosi jonkun aikaa kunnes halusin lääkkeen joka kestää pidemmän ajan.Oletko nyt ymmärtänyt? Jos mulla olis ollut psykoosi niin emmä olis pystynyt käymään kuntoutuksessa. Kyllä ne olis kuule huomannut kuntouttavassa työtoiminnassa jos olisin tehnyt töitä psykoosissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö sä osaa lukea mulla alkoi unettomuus vuonna 2000 johon sain lääkityksen.Ne lääkitykset tehosi aina jonkun ajan jonka jälkee vaihtui ja tehosi jonkun aikaa kunnes halusin lääkkeen joka kestää pidemmän ajan.Oletko nyt ymmärtänyt? Jos mulla olis ollut psykoosi niin emmä olis pystynyt käymään kuntoutuksessa. Kyllä ne olis kuule huomannut kuntouttavassa työtoiminnassa jos olisin tehnyt töitä psykoosissa.

        Luit sö muuten mitä lääkkeitä käytän unettomuuteen?Mutta mä lopetan tämän keskustelun.Kävin tänään kriisikeskuksessa ja mun ei tartte enää jankuttaa tästä kun jotkut ei jaksa lukea viestejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö sä osaa lukea mulla alkoi unettomuus vuonna 2000 johon sain lääkityksen.Ne lääkitykset tehosi aina jonkun ajan jonka jälkee vaihtui ja tehosi jonkun aikaa kunnes halusin lääkkeen joka kestää pidemmän ajan.Oletko nyt ymmärtänyt? Jos mulla olis ollut psykoosi niin emmä olis pystynyt käymään kuntoutuksessa. Kyllä ne olis kuule huomannut kuntouttavassa työtoiminnassa jos olisin tehnyt töitä psykoosissa.

        Jos se on ennalta ehkäisevää lääkettä , lopeta jo jankuttamasta , ei täällä kukaan voi ratkaista sinun ongelmaasi , ja kysy lääkäriltä asiaa jos se sinua niin kovasti vaivaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos se on ennalta ehkäisevää lääkettä , lopeta jo jankuttamasta , ei täällä kukaan voi ratkaista sinun ongelmaasi , ja kysy lääkäriltä asiaa jos se sinua niin kovasti vaivaa

        Ei vaivaa enää.Se on siellä tiedoissa ja olkoot kun sillä saan pitää eläkkeeni ka kelakorvauksen.


    • Anonyymi

      Potilastietoihin, eli Kantaan tai minne vaan, mitä niitä onkaan, lääkärit ei välttämättä kirjoita oireita, vaan diagnoosin.
      Varmasti potilas keskustelee oireista lääkärin vastaanotolla, lääkärit jopa kyselevät niistä, koska lääkärin on tehtävä diagnoosi oireiden perusteella.

      Jos on todettu psykoosipiirteinen persoonallisuushäiriö, niin ehkä siihen kuuluu lääkitykseksi psykoosilääkkeet, ettei välttämättä tule varsinaista psykoosia, jonka riski on olemassa jo tuon psykoosipiirteinen-sanan perusteella ( toki silloin siihen psykoosin oireetkin kuuluvat, jos psykoosi sattuu tulemaan ).

      Oireista pystyy tosiaan itsekin ottamaan selvää, ja jos on jollain tavalla sairas, niin kyllä niitä oireita pitäisi itsekin osata jotenkin itsessään tunnistaa.

      Jos on käynyt useamman lääkärin luona, niin jokaisella on omat näkemyksensä, ja tiedossa on aika hyvinkin, että jokainen ne omat näkemyksensä tietoihin kirjaa.
      Eikö ap:lla ole mahdollisuutta käydä jossain psykiatrian poliklinikalla tms. keskustelemassa ? Jotenkin on tullut vaikutelma, että kaikki hoito on jotenkin repaleisena siellä täällä, kenties terveysaseman varassa (?).

      Eläkettä ei taideta poikkaista, jos haluaa diagnoosit ottaa puheeksi ja kysäistä sitä psykoosi-asiaa, että miksi niin on tietoihin kirjattu.
      Kerroit kuitenkin, että sinulla on masennusta ja se psykoosipiirteinen persoonallisuushäiriö, ne ovat riittävät diagnoosit eläkkeen jatkumiseksi ( ainakin niin olettaisi ).
      Jos psykoosia ei ole edes ikinä ollut, on täysi oikeus pyytää tietojen korjausta.

      Tai sitten jos menee liian vaikeaksi ( lähinnä kai itselle ), niin ehkä on parempi antaa asian olla, ja jatkaa elämää kuten tähänkin asti.
      Jos missä vaan asiassa tulee joku epäkohta, joka häiritsee itseä tai haittaa jotenkin henkistä tasapainoa, niin silloin on selvitettävä asiat heidän kanssaan, jotka ovat asiaan osallisia, kukaan ulkopuolinen ei pysty tekemään tai muuttamaan yhtään mitään.

      • Anonyymi

        Miten mä voin kysyä kun sain lukea diagnoosista lääkärinlausunnosta.Luuletko että halusin enää ottaa yhteyttä lääkäriin jonka kaa ei tullut toimeen. Mä en muista kysykö lääkäri miksi en halunnut mennä klubitalolle ja aluksi kuntosalille. Olin niukkasanainen kun en kertonut mitä juttelen ystävien kanssa.Kun vastasin että katotaan leffoja ja vietetään aikaa. Lääkärille ei kuulu mun ystävien henkilökohtaset asiat ja keskustelut mun kanssa. No mulla alkoi ne lääkkeet jo ennen kuin mä sain ton diagnoosin. Kolme vuotta aikasemmin. Kuitenkin luotan siihen kun reseptissä lukenut univaikuksiin.Kuten lääkkeet onkin. Mulle on kuitenkin tärkeää saada nukuttua. Mulla ei ole ollut muita lääkkeitä 23 vuoden aikana kuin ketipinor ja peratsin.Eli ei mun "oireet" vakavia voi olla kun ei ole muita lääkkeitä tyrkytetty.

        Joo luin itse oireet netistä kun lääkäri ei niitä mulle ollut kertonut. Tässä on se ongelma etten mä esim. usko taikauskoon tai telepatiaan.Jos uskosin telepatiaan niin mä en miettis näitä juttuja jos mä olisin osannut lukea lääkärin ajatuksia.

        Mä juttelin kaksi kertaa psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa puhelimessa.Hän jopa kirjasi mitä oireita mulla EI ole.Mutta niillä ei ollut mitään merkitystä.Kun lääkärit luki vaan vanhoja diagnooseja joissa oli myös diagnoosina yleinen tuskaisuus vuodelta miekka ja kilpi.Johon lääkäri oli laittanut ettei tiedä onko minulla oireita.

        Mä olisin halunnut kasvotusten puhua mutta kun ihmiset irtisanoo itsensä psykiatrian puolelta niin siellä ei ole ihmisiä ottamassa vastaan.Tämä psykiatrinen sairaanhoitaja jonka kanssa puhuin puhelimessa oli töissä toisessa kaupungissa .Ei siis kotikaupungissani.

        Olen täällä kertonut ettei mulla ole koskaan ollut psykoosia.Tänään kriisikeskuksessa jopa väänsin tästä vitsin. Että voin aina sanoa että johtuu psykoosista tai psykoosipiirteisestä persoonallisuudesta jos tulee hetkiä jolloin ei ole mitään sanottavaa sosiaalisissa tilanteissa. Koska oireilla ei ole merkitystä niin otetaan huuomorin kannalta.Aina voi perustella diagnoosilla asioita.

        Lääkäri on luultavasti kirjoittanut tuon psykoosin juurikin lääkkeiden takia.Mutta ei maininnut että ne on iltasin univaikeuksiin.Kysyin tänään kriisikeskuksen työntekijältä lukeeko kelassa kelan virkailijat ihmisten potilastietoja. Eivät lue eikä kuulemma pääse edes lukemaan potilastietoja.

        Mutta tiedämpähän nyt että diagnoosit pysyy kuolemaan asti ja toivottavasti en ole kuolemassa vielä vähään aikaan.

        Mutta mielenkiintoista oli huomata miten eri tavalla psykiatrinen sairaanhoitaja ja useampi lääkäri tulkitsee mun elämää.Lääkäreillä on enemmän valtaa kuin psykiatrisella sairaanhoitajalla ja lääkärillä on se valta tehdä omia johtopäätöksiä vanhojen diagnoosien pohjalta.Psykiatrinen sairaanhoitaja paneutui tähän hetkeen kun lääkärit menneisyyteen.

        Mutta kait mun pitää otta noi diagnoosit huumorilla koska ei tässä muu auta.Mä en ala elämään elämääni netistä luettujen oireitten mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten mä voin kysyä kun sain lukea diagnoosista lääkärinlausunnosta.Luuletko että halusin enää ottaa yhteyttä lääkäriin jonka kaa ei tullut toimeen. Mä en muista kysykö lääkäri miksi en halunnut mennä klubitalolle ja aluksi kuntosalille. Olin niukkasanainen kun en kertonut mitä juttelen ystävien kanssa.Kun vastasin että katotaan leffoja ja vietetään aikaa. Lääkärille ei kuulu mun ystävien henkilökohtaset asiat ja keskustelut mun kanssa. No mulla alkoi ne lääkkeet jo ennen kuin mä sain ton diagnoosin. Kolme vuotta aikasemmin. Kuitenkin luotan siihen kun reseptissä lukenut univaikuksiin.Kuten lääkkeet onkin. Mulle on kuitenkin tärkeää saada nukuttua. Mulla ei ole ollut muita lääkkeitä 23 vuoden aikana kuin ketipinor ja peratsin.Eli ei mun "oireet" vakavia voi olla kun ei ole muita lääkkeitä tyrkytetty.

        Joo luin itse oireet netistä kun lääkäri ei niitä mulle ollut kertonut. Tässä on se ongelma etten mä esim. usko taikauskoon tai telepatiaan.Jos uskosin telepatiaan niin mä en miettis näitä juttuja jos mä olisin osannut lukea lääkärin ajatuksia.

        Mä juttelin kaksi kertaa psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa puhelimessa.Hän jopa kirjasi mitä oireita mulla EI ole.Mutta niillä ei ollut mitään merkitystä.Kun lääkärit luki vaan vanhoja diagnooseja joissa oli myös diagnoosina yleinen tuskaisuus vuodelta miekka ja kilpi.Johon lääkäri oli laittanut ettei tiedä onko minulla oireita.

        Mä olisin halunnut kasvotusten puhua mutta kun ihmiset irtisanoo itsensä psykiatrian puolelta niin siellä ei ole ihmisiä ottamassa vastaan.Tämä psykiatrinen sairaanhoitaja jonka kanssa puhuin puhelimessa oli töissä toisessa kaupungissa .Ei siis kotikaupungissani.

        Olen täällä kertonut ettei mulla ole koskaan ollut psykoosia.Tänään kriisikeskuksessa jopa väänsin tästä vitsin. Että voin aina sanoa että johtuu psykoosista tai psykoosipiirteisestä persoonallisuudesta jos tulee hetkiä jolloin ei ole mitään sanottavaa sosiaalisissa tilanteissa. Koska oireilla ei ole merkitystä niin otetaan huuomorin kannalta.Aina voi perustella diagnoosilla asioita.

        Lääkäri on luultavasti kirjoittanut tuon psykoosin juurikin lääkkeiden takia.Mutta ei maininnut että ne on iltasin univaikeuksiin.Kysyin tänään kriisikeskuksen työntekijältä lukeeko kelassa kelan virkailijat ihmisten potilastietoja. Eivät lue eikä kuulemma pääse edes lukemaan potilastietoja.

        Mutta tiedämpähän nyt että diagnoosit pysyy kuolemaan asti ja toivottavasti en ole kuolemassa vielä vähään aikaan.

        Mutta mielenkiintoista oli huomata miten eri tavalla psykiatrinen sairaanhoitaja ja useampi lääkäri tulkitsee mun elämää.Lääkäreillä on enemmän valtaa kuin psykiatrisella sairaanhoitajalla ja lääkärillä on se valta tehdä omia johtopäätöksiä vanhojen diagnoosien pohjalta.Psykiatrinen sairaanhoitaja paneutui tähän hetkeen kun lääkärit menneisyyteen.

        Mutta kait mun pitää otta noi diagnoosit huumorilla koska ei tässä muu auta.Mä en ala elämään elämääni netistä luettujen oireitten mukaan.

        Minäkin olen jo luopunut ajatuksesta, että diagnooseista pääsisi joskus eroon.
        En ole kuullut kenenkään niistä päässeen.
        Siellähän roikkuvat, elämäni jatkuu oman näköisenäni, ja teen itselleni mielekkäitä asioita.
        En mieti niitä diagnooseja, tai että olisin jotenkin viallinen, kaikki on jo vuosia sitten kääntynyt parempaan suuntaan.

        Minun ei tarvitse olla tai käyttäytyä sillä tavalla, miten diagnosoidusta sairaudesta kerrotaan oireiden olevan. Elämässä törmää tilanteisiin, että jotkut saattavat luulla minun olevan juuri sellainen, millaiseksi diagnoosi jotakin kuvaa, eikä se ole kovin mukavaa, että kohdellaan ala-arvoisesti ja halveksien edes tuntematta minua, pelkkien ennakkoluulojen ja asenteiden takia.

        En tunne itseäni mitenkään sairaaksi, tai huonommaksi kuin muutkaan ihmiset.
        Olen paljon kanssakäymisissä ihan tavallisten, ns. terveiden ihmisten kanssa, teen asioista heidän kanssaan, ei siinä useinkaan puhuta mielenterveydellisistä asioista. Kaikki ei edes tiedä, että minulla on joskus ollut ongelmia psyyken kanssa. Jotkut ovat jopa yllättyneet, jos olen sattunut ottamaan asian puheeksi.

        On vain elettävä sen asian kanssa, että diagnoosi ilmeisesti tulee pysymään hamaan elämän loppuun asti. Sen ei kuitenkaan tarvitse antaa häiritä.
        Monen erilaisen asian kanssa pärjää aivan hyvin, kun ei ala pyöritellä niitä mielessään vimmaisesti, vaan ymmärtää, että jokin saattaa olla olemassa, ja sen kanssa on vain elettävä. Se/ne kulkevat mukana tahtomattakin, mutta eivät ole este millekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin olen jo luopunut ajatuksesta, että diagnooseista pääsisi joskus eroon.
        En ole kuullut kenenkään niistä päässeen.
        Siellähän roikkuvat, elämäni jatkuu oman näköisenäni, ja teen itselleni mielekkäitä asioita.
        En mieti niitä diagnooseja, tai että olisin jotenkin viallinen, kaikki on jo vuosia sitten kääntynyt parempaan suuntaan.

        Minun ei tarvitse olla tai käyttäytyä sillä tavalla, miten diagnosoidusta sairaudesta kerrotaan oireiden olevan. Elämässä törmää tilanteisiin, että jotkut saattavat luulla minun olevan juuri sellainen, millaiseksi diagnoosi jotakin kuvaa, eikä se ole kovin mukavaa, että kohdellaan ala-arvoisesti ja halveksien edes tuntematta minua, pelkkien ennakkoluulojen ja asenteiden takia.

        En tunne itseäni mitenkään sairaaksi, tai huonommaksi kuin muutkaan ihmiset.
        Olen paljon kanssakäymisissä ihan tavallisten, ns. terveiden ihmisten kanssa, teen asioista heidän kanssaan, ei siinä useinkaan puhuta mielenterveydellisistä asioista. Kaikki ei edes tiedä, että minulla on joskus ollut ongelmia psyyken kanssa. Jotkut ovat jopa yllättyneet, jos olen sattunut ottamaan asian puheeksi.

        On vain elettävä sen asian kanssa, että diagnoosi ilmeisesti tulee pysymään hamaan elämän loppuun asti. Sen ei kuitenkaan tarvitse antaa häiritä.
        Monen erilaisen asian kanssa pärjää aivan hyvin, kun ei ala pyöritellä niitä mielessään vimmaisesti, vaan ymmärtää, että jokin saattaa olla olemassa, ja sen kanssa on vain elettävä. Se/ne kulkevat mukana tahtomattakin, mutta eivät ole este millekään.

        Noinhan se on. Kuitenkin olen elänyt elämäni onnellisinta aikaa tämän 12 vuotta. Mä olen luonteeltani herkkä ja välillä jos joku sanoo jotain,niin sen täytyy olla totta. Tämän takia nämä viime päivät on olleet vaikeita. Kun sitä alkaa epäilee että mitä jos toinen onkin oikeassa ja itse ei ole huomannut mitään. Siinä unohtaa sen että läheiset ja ystävät tuntee ja näkee mua enemmän kuin lääkärit.

        Koska ajatukset olleet sekavia viime päivät niin sitä varmistusta omasta mielenterveydestä on hakenut läheisiltä ja ystäviltä. Jos mulla ei ois ketään elämässä niin hyvin vois käydä että lääkärin sana on se ainoa ja oikea. Onneks näin ei ole.


    • Anonyymi

      Sain asiani käsiteltyä terveydenhuollon kanssa.Kiertoteitse pääsin puhumaan esimiehen kanssa asiasta. Kun olin laittanut palautetta niin siin sitä kautta kantapalveluun ei tule tuosta soitosta merkintää.Eli nyt asia selvitetty.Ja kaikki on nyt hyvin ja elämä jatkuu tavalliseen tapaan.

    • Anonyymi

      Älkää missään tapauksessa menkö mielenterveydenhoitoon Suomessa missään asiassa. Psykoosin tapauksessa teidän kaikki viestimennä ovat vaikka loppuelämänne monitoiroinnissa ja vaikka koti voidana ottaa monitorointiin. Ja sieltä voidaan keksiä tai tulkita vaikka mitä oiretta, vaikka olisi jotain ristiriitatilanteita ihmisten kanssa. Tällä on todella dramaattiset vaikutukset, kun vaikkapa lääkärissä saatetaan käskytellä selän takan jotain teidän varallenne. Käytännössä Suomessa statistiikkojen mukaan tänne hoitoon joutuminen on noin kuudesosakuolemantuomio kaikkine sivuvaikutuksineen.

      • Anonyymi

        Muistithan tätäkin kehotusta tehdessäsi, että kolmekymmentä prosenttia hoitamattomista psykoosisairaista on agressiivisia tai jopa väkivaltaisia lähimmäisiä kohtaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistithan tätäkin kehotusta tehdessäsi, että kolmekymmentä prosenttia hoitamattomista psykoosisairaista on agressiivisia tai jopa väkivaltaisia lähimmäisiä kohtaan?

        Eikö psykoosi olisi pitänyt diagnosoida aikasemmin jotta sitä voidaan ehkäistä?


      • Anonyymi

        Kukaan ei monitoroi missään, ei edes kotona.
        Psykoosissa oleva ihminen voi väittää häntä seurattavan erilaisin tavoin, mutta se ei ole totta.
        Kukaan ei juoni selän takana mitään ikäviä juttuja, joista olisi jotain vahingollisia tai huonoja seurauksia.


    • Anonyymi

      Voiko psykoosissa oleva olla asiallinen esim lääkärin vastaanotolla,kun mulla on kaikissa lääkärin lausunnoissa mun olevan asiallinen ja psykoosia ei ole mainittu.Niin jos ihminen on psykoottinen niin eikö lääkärin tarvitse sitä mainita lausunnoissaan. Katsoin eilen ohjelman jossa oli psykoottisia ihmisiä ja he olivat hoitohenkilökunnan edessä myös psykoottisia.

      Onko jollain kokemusta piilossa olevasta psykoosista kun psykiatrinen sairaanhoitaja mainitsi ettei mulla ole avointa psykoottisuutta .Niin jos psykoosi on piilossa niin onko ihmisellä silloin psykoosi kuitenkin kun psykoosi on koko ajan piilossa.

      • Anonyymi

        Mulla diagnosoitiin jo monia vuosia sitten psykoosisairaus.
        Monet vuodet on jo mennyt ilman minkäänlaista oireiluakaan.
        Joskus lääkärillä tai hoitajalla käytyäni on teksteissä lukenut myös tuo, ettei ole avointa psykoottisuutta.
        Ehkä he joskus todetun sairauden takia kirjoittelevat avoimen psykoosin poissaolosta, kun näkevät ja toteavat vastaanoton aikana, ettei ole psykoottisuutta. Ei näy olemuksesta, eikä kuulu puheesta mitään psykoottisuuteen viittaavaa.

        Psykoosi voidaan myös merkitä olevaksi remissiossa, eli se on jossain kokonaan taka-alalla ( eli vähän kuin piilossa ), vaikka voidaan väittää, että sen mahdollisuus on koko ajan olemassa, että voisi tulla päälle joissain tilanteissa.
        Omalla kohdallani tiedän, mitkä tekijät kauan sitten laukaisivat minulle psykooseja, ja olen osannut välttää asioita, jotka niitä aiheutti. Eli näinkin niitä voi vältellä, en toki väitä, että se olisi aina ja jokaisella niin yksinkertaista.
        Loppujen lopuksi kenelle vain voi tulla psykoosi, jos elämässä tulee eteen jokin tekijä, joka sen voi laukaista. Yleensä kyllä todennäköisemmin silloin, jos on olemassa alttiutta psykoosille, eikä ihmiset varmaankaan tiedä omasta mahdollisesta alttiudestaan, jos ei ole koskaan psykoosia ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla diagnosoitiin jo monia vuosia sitten psykoosisairaus.
        Monet vuodet on jo mennyt ilman minkäänlaista oireiluakaan.
        Joskus lääkärillä tai hoitajalla käytyäni on teksteissä lukenut myös tuo, ettei ole avointa psykoottisuutta.
        Ehkä he joskus todetun sairauden takia kirjoittelevat avoimen psykoosin poissaolosta, kun näkevät ja toteavat vastaanoton aikana, ettei ole psykoottisuutta. Ei näy olemuksesta, eikä kuulu puheesta mitään psykoottisuuteen viittaavaa.

        Psykoosi voidaan myös merkitä olevaksi remissiossa, eli se on jossain kokonaan taka-alalla ( eli vähän kuin piilossa ), vaikka voidaan väittää, että sen mahdollisuus on koko ajan olemassa, että voisi tulla päälle joissain tilanteissa.
        Omalla kohdallani tiedän, mitkä tekijät kauan sitten laukaisivat minulle psykooseja, ja olen osannut välttää asioita, jotka niitä aiheutti. Eli näinkin niitä voi vältellä, en toki väitä, että se olisi aina ja jokaisella niin yksinkertaista.
        Loppujen lopuksi kenelle vain voi tulla psykoosi, jos elämässä tulee eteen jokin tekijä, joka sen voi laukaista. Yleensä kyllä todennäköisemmin silloin, jos on olemassa alttiutta psykoosille, eikä ihmiset varmaankaan tiedä omasta mahdollisesta alttiudestaan, jos ei ole koskaan psykoosia ollut.

        Mutta eikö kenestäkään ole outoa että mulla alkoi psykoosi sinä päivänä kun sain unettomuuteen lääkkeet. Tai siis tänä vuonna muutettiin psykoosin ehkäisyyn koska eivät ole nukahtamislääkkeitä. Eikö ole outoa ettei psykoosia ole mainittu koskaan ja mä sentään kävin vuosikausia terapioissa ja niissä ei koskaan psykoosia otettu esille.Miksei?Jos kerta mulla on ollut psykoosi niin miksi siitä ei ole mainintaa missään.Eikö psykoosia tarvitse mainita potilaskertomuksissa ja lääkärintodituksissa? Eikö potilaalle tarvitse kertoa jos kerta olen ollut psykoottinen.Kun kerta diagnoosin olen saanut mutta siitä ja niistä oireista ei ole kyselty ja juteltu mitään. Sain ketipinorin ja peratsinin unettomuuteen koska imovanet ja tenoxit ei tehonneet. Miksi mun ystävät ei ole koskaan sanoneet mun olevan psykoottinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta eikö kenestäkään ole outoa että mulla alkoi psykoosi sinä päivänä kun sain unettomuuteen lääkkeet. Tai siis tänä vuonna muutettiin psykoosin ehkäisyyn koska eivät ole nukahtamislääkkeitä. Eikö ole outoa ettei psykoosia ole mainittu koskaan ja mä sentään kävin vuosikausia terapioissa ja niissä ei koskaan psykoosia otettu esille.Miksei?Jos kerta mulla on ollut psykoosi niin miksi siitä ei ole mainintaa missään.Eikö psykoosia tarvitse mainita potilaskertomuksissa ja lääkärintodituksissa? Eikö potilaalle tarvitse kertoa jos kerta olen ollut psykoottinen.Kun kerta diagnoosin olen saanut mutta siitä ja niistä oireista ei ole kyselty ja juteltu mitään. Sain ketipinorin ja peratsinin unettomuuteen koska imovanet ja tenoxit ei tehonneet. Miksi mun ystävät ei ole koskaan sanoneet mun olevan psykoottinen.

        Minun korvaan tuo kuulostaa enempi psykoosipiirteiseltä persoonallisuudelta ja siihen liittyvältä ajatusvänkäämiseltä. Mutta mitäpä minä näistä tietäisin, kunhan kuljen netissä ja soitan suutani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta eikö kenestäkään ole outoa että mulla alkoi psykoosi sinä päivänä kun sain unettomuuteen lääkkeet. Tai siis tänä vuonna muutettiin psykoosin ehkäisyyn koska eivät ole nukahtamislääkkeitä. Eikö ole outoa ettei psykoosia ole mainittu koskaan ja mä sentään kävin vuosikausia terapioissa ja niissä ei koskaan psykoosia otettu esille.Miksei?Jos kerta mulla on ollut psykoosi niin miksi siitä ei ole mainintaa missään.Eikö psykoosia tarvitse mainita potilaskertomuksissa ja lääkärintodituksissa? Eikö potilaalle tarvitse kertoa jos kerta olen ollut psykoottinen.Kun kerta diagnoosin olen saanut mutta siitä ja niistä oireista ei ole kyselty ja juteltu mitään. Sain ketipinorin ja peratsinin unettomuuteen koska imovanet ja tenoxit ei tehonneet. Miksi mun ystävät ei ole koskaan sanoneet mun olevan psykoottinen.

        Jos on todettu psykoosipiirteinen persoonallisuushäiriö (?), niin voivathan he lääkkeitä kirjoittaa psykoosin ehkäisemiseksi, vaikka ei psykoosia olisi ollutkaan.
        Tarkoittavat nimenomaan sitä, ettei se psykoosi sitten välttämättä tulisikaan ollenkaan, jos lääkkeet vaikka pitäisivät sen loitolla.

        Jos nyt aletaan saivarrella, niin syöhän jotkut naisetkin ehkäisypillereitä, vaikka eivät olisi koskaan vielä lapsia saaneetkaan.
        Kun se sana ehkäisy tarkoittaa juuri sitä ehkäisyä. Sama kai se on lääkkeen kuin lääkkeen kanssa.


    • Anonyymi

      Mikä on lääkkeen nimi ?

      • Anonyymi

        Ketipinor ja peratsin.Mulla ei ollut psykoosia todettu ennen kuin noi lääkkeet alkoi ja ne on psykoosin ehkäisyyn.Miten voi ehkäistä jotain mitä ei ole todettu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketipinor ja peratsin.Mulla ei ollut psykoosia todettu ennen kuin noi lääkkeet alkoi ja ne on psykoosin ehkäisyyn.Miten voi ehkäistä jotain mitä ei ole todettu?

        Mä otan siis lääkkeet illalla jotta saan nukuttua mutta ne onkin psykoosin ehkäisyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä otan siis lääkkeet illalla jotta saan nukuttua mutta ne onkin psykoosin ehkäisyyn.

        Mulla siis tuli psykoosi diagnoosi samana päivänä kun lääkkeet määrättiin univaikeuksiin.Ennen lääkkeitä ei ollut psykoosia ja eikä lääkkeiden jälkeenkään ole merkintää potilasasiakirjoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla siis tuli psykoosi diagnoosi samana päivänä kun lääkkeet määrättiin univaikeuksiin.Ennen lääkkeitä ei ollut psykoosia ja eikä lääkkeiden jälkeenkään ole merkintää potilasasiakirjoissa.

        Tarkoitatko, että sait diagnoosin ja siihen lääkkeen samana päivänä? Mikä yllätys...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko, että sait diagnoosin ja siihen lääkkeen samana päivänä? Mikä yllätys...

        Kyllä.Psykoosidiagnoosi tuli lääkkeiden myötä.Tätä ennen ei ollut diagnoosia.Jos mulla ei ole noita lääkkeitä niin mulla ei olis psykoosidiagnoosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä.Psykoosidiagnoosi tuli lääkkeiden myötä.Tätä ennen ei ollut diagnoosia.Jos mulla ei ole noita lääkkeitä niin mulla ei olis psykoosidiagnoosia.

        Siis diagnoosi tuli 15 vuoden jälkeen ku lääkkeet oli ensin unettomuuteen mutta tänä vuonna ne olikin psykoosin ehkäisyyn ja lääkäri on nähnyt minut viimeksi 12 vuotta sitten.Eli terveydenhuolto ei ole nähnyt minua 12 vuoteen ja nyt minulla onkin psykoosi ollut.Mä yritän vieläkin sopeutua siihen että mulle ei ole kerrottu että mulla on psykoosi.Olis ollut kiva jos siitä olis maininta potilaskertomuksissa.


    • Anonyymi

      Pisteen jälkeen aivan oikein isolla. Jätetään pieni väli ennen uutta lausetta kiitos.

    • Anonyymi

      Näyttää, että tilanne ei olekaan ihan helppo - vaan virhe toistuu säännön mukaisesti.

    • Anonyymi

      Taloudellinen tilanteenne ja velan määrä? Mikä se on?

    • Anonyymi

      Oppiarvonne asumisenne oletteko naimisissa lapsia? Kaikki nämä vaikuttavat tilanteeseenne.

    • Anonyymi

      Omaisuutenne reaaliarvo nyt?

    • Anonyymi

      Onko autoa muuta kulkuneuvoa?

      • Anonyymi

        Taitaa mopo keulia....


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      320
      3293
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      203
      2677
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      141
      2473
    4. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      1995
    5. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      15
      1972
    6. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1642
    7. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      19
      1491
    8. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      10
      1426
    9. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      121
      1248
    10. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      246
      1201
    Aihe