Kysymyksiä skitsofreenikoille

Anonyymi-ap

1.-koetko koskaan nöyryytyksen tunteita asioidessasi terveydenhoito palveluissa liittyen sairaudentilaasi?
2.-oletko koskaan jättänyt vastaamatta/menemättä tapaamiseen vain välttääksesi nöyryytetyksi tulemisen tunteita eikä siksi että olisit harhassa?
3.-muuta keskusteltavaa aiheesta?

23

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      1. En koe mitään nöyryytyksen tunteita, koska en edes käy sairauteeni liittyen missään mt-palveluissa.

      2. Aikoinaan jätin useinkin menemättä tapaamisiin. Ja lopetin käynnit, etenkin siksi, koska niissä avohoidon tapaamisissa kyseltiin jonninjoutavuuksia, tyyliin: mitä teet päivisin, tai syötkö lääkkeesi? Eli hoidossa ei paljon kyselty minua itseäni kiinnostavia asioita. Tai keskitytty oireiden taustalla oleviin juurisyihin. Toipumiseni, tervehtymiseni, tai yhteiskuntaan integroituminen sen sijaan ei kiinnostanut hoitohenkilöstöä, vaan se, että käytän lääkkeitäni, ja syön niitä psykoosien ennaltaehkäisemismielessä.

      3. Aiemmin minulle annettu diagnoosikin on todennäköisesti päin per*että, eli väärä. Kunhan vaan saatiin toimimaan järjestelmässä toimivien mukaisesti. Ja hyödyttämään lääkeyhtiöitä. Nykyisin olen ollut ilman lääkkeitä jo yli vuoden ja ihan hyvin menee. Jopa paremmin, silloin kun käytin aivojani ja terveyttäni tuhoavia lääkkeitä.

      Miksi tällaisia kyselet täällä? Oletpa aika utelias.

      • Anonyymi

        1.pakkohan niissä on käydä

        2.jos jättää menemättä tapamisiin joutuu m1-lähetteellä suljetulle (kuukausiksi)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1.pakkohan niissä on käydä

        2.jos jättää menemättä tapamisiin joutuu m1-lähetteellä suljetulle (kuukausiksi)

        Ja kissanviikset mitään on pakko niissä käydä. Ja jos jokin virkataho joko uhkaa M1 lähetteellä , tai sen tekemisellä se rikkoo ihmisten perus ja ihmisoikeuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kissanviikset mitään on pakko niissä käydä. Ja jos jokin virkataho joko uhkaa M1 lähetteellä , tai sen tekemisellä se rikkoo ihmisten perus ja ihmisoikeuksia.

        "1.pakkohan niissä on käydä"

        Lain mukaan ei ole.

        "2.jos jättää menemättä tapamisiin joutuu m1-lähetteellä suljetulle (kuukausiksi)"

        Jos jättää ilmoittamatta menemättä, hoitotaho voi huolestua.Kannattaa ilmoittaa, että haluaa lopettaa hoidon, tällöin hoitotahon vastuu potilaasta lakkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kissanviikset mitään on pakko niissä käydä. Ja jos jokin virkataho joko uhkaa M1 lähetteellä , tai sen tekemisellä se rikkoo ihmisten perus ja ihmisoikeuksia.

        Ei tietenkään uhkaa mutta se tulee silti, uhkailu ja toteuttaminen on kaksi eri asiaa. Itse olin suljetulla joku 4-6 kertaa ja opin tuntemaan kuviot.

        Jättää menemättä --> taho huolestuu --> tarkkailu osastolla kuukausia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään uhkaa mutta se tulee silti, uhkailu ja toteuttaminen on kaksi eri asiaa. Itse olin suljetulla joku 4-6 kertaa ja opin tuntemaan kuviot.

        Jättää menemättä --> taho huolestuu --> tarkkailu osastolla kuukausia

        Voinnistahan tämäkin on kiinni.
        Jos ihminen voi riittävän hyvin, ei hoidolle ole mitään tarvetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voinnistahan tämäkin on kiinni.
        Jos ihminen voi riittävän hyvin, ei hoidolle ole mitään tarvetta.

        Ok. Kukaan ei tosin näe kenenkään sisälle täysin että miten tämä voi. Ja onko joku ihminen tilivelvollinen voinneistaan jatkuvasti tuntemattomille? Mitä mieltä olet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Kukaan ei tosin näe kenenkään sisälle täysin että miten tämä voi. Ja onko joku ihminen tilivelvollinen voinneistaan jatkuvasti tuntemattomille? Mitä mieltä olet.

        En nyt ajatellutkaan asiaa siltä suunnalta.
        Lähinnä tarkoitin, kun mainittiin tuosta käynneiltä pois jättäytymisestä, josta saattaisi seurata hoitotahon huolestuminen, tarkkailuun asettaminen (?), jne. että ei ketään oteta hoitoon/pakkohoitoon, jos hoitava taho ei näe sitä tarpeelliseksi.
        Ei tietenkään kukaan tuntematon pysty väittämään, kuka on kunnossa ja kuka ei.


    • Anonyymi

      Onko tämä ihan oikea gallup? Onpa aika suppea kysymyksiltään.

      • Anonyymi

        Kaikki ihmiset eivät halua kuulla monipuolisia vastauksia.


    • Anonyymi

      Itse sain sairastavani psykoosia 15 vuoden jälkeen. Minulla ei ole hoitosuhdetta eikä sellaista ole tarjottu,koska olen oireeton aina ollut. Olen siis psykoottinen unilääkkeiden takia. Olkaa tarkkoja lääkityksen kanssa eli pyytäkää lääkitys joka ei välttämättä tehoa unettomuuten kuin psykoosilääke joka vie tajun.

    • Anonyymi

      Niin, ja eihän tämä mikään gallup ollut, pelkkiä kysymyksiä vain.
      Ja onhan tuossa aloituksessa hyvät kysymykset, vastata voi vaikka kuinka laajasti, jos haluaa.

    • Anonyymi

      1. En
      2. En
      3. Omalla kohdallani ongelmana on ollut "muu alisuoriutuminen"

    • Anonyymi

      Elämä "psykoosissa" on kuin sinulla olisi jatkuvasti töissä projekti kesken.

    • Anonyymi

      No on suhtaudutta kaikkialla ihan asiallisesti. Vaikka välillä yleisterveyden puolella vähän nolottaa tai arastelee sanoa diagnoosia tai lääkkeitä.

      En ole jättänyt menemättä.

      Mielestäni kannattaa olla rehellinen, siten saa parasta hoitoa ja apua oikeisiin asioihin.

      Käytän lääkkeitä, psyykenlääkettä ja masennus. Toimii hyvin eikä oikeastaan ole sivuvaikutuksia.

      Jos en ota niin saan oireita, enkä halua niitä. Koska olin ilman lääkitystä ihan toimintakyvytön.
      Se oli ihan kamalaa ja olen kiitollinen lääkkeistä. Nykyään on vielä aika hyviä lääkkeitä.

    • Anonyymi

      Miksi kysymykset oli suunnattu nimenomaan skitsofreenikoille, eikä esim. masennuksesta tai ahdistuksesta kärsiville?

      Keskustelussa ja kysymyksien asettelussa on aika tavalla leimaava ja jopa tikun nokkaan asettava sävy.

      • Anonyymi

        Olen aloittaja ja en ymmärrä että ketä kohtaan kysymykseni ovat leimaavia? Kyllä skitsofreenikkojen pitäisi tietää olevansa skitsofreenikkoja ja jos ei niin sitten ei.


    • Anonyymi

      Itse en halua ainakaan profiloitua minkään tietyn diagnoosin omaavan rooliin, tai tiettyjä lääkkeitä käyttäväksi. Vaan olen ihan oma itseni, oma persoonani, luonteen ja muine ominaisuuksineni. Minulla on aivan oma historiani, kokemukseni, hyvät ja huonot puoleni.

      Enkä halua, että minua pidetään jonakin skitsofreenikkona. Vaan olen ihminen, siinä missä kaikki muutkin.

      • Anonyymi

        Lisäys edelliseen: minulla on myös asioista omat mielipiteeni, ajatukseni ja toivon, että muut kuuntelevat ja ottavat ne myös huomioon minut kohdatessaan. Minulla on myös omat arvot, joiden mukaan elän.

        Olen ihminen, enkä halua, että minut vedetään jonkin termin tai sanan sisälle, ja kohdellaan ja minuun suhtaudutaan vain sen mukaan.

        Diagnoosit vain leimaavat ihmisiä, vievät itsetuntoa monilta diagnosoiduilta; sekä terveydenhuollossa toimivat kohtelevat usein alentuvasti, huonosti ja syrjivästi "diagnosoituja", eli elämässään vaikeuksista kärsiviä. Kaikenlaisista diagnooseista, ihmisten ominaisuuksien määrittelemisestä, arvioimisesta ja potilaiden hoitamisesta vain lääkkeillä tulisi luopua kokonaan.


      • Anonyymi

        Ymmärrän tuon ajatuksen "en halua ainakaan profiloitua minkään tietyn diagnoosin omaavan rooliin". Kysymys ei kuitenkaan ollut tästä aloituksessa.

        Nuohan tilanteen joissa kokee häpeää voi juuri olla liittymäkohtia muistoihin sairaudesta ja osastolla olemisesta kun muulloin arjessa voi kokea normaaliutta eikä muista koko asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys edelliseen: minulla on myös asioista omat mielipiteeni, ajatukseni ja toivon, että muut kuuntelevat ja ottavat ne myös huomioon minut kohdatessaan. Minulla on myös omat arvot, joiden mukaan elän.

        Olen ihminen, enkä halua, että minut vedetään jonkin termin tai sanan sisälle, ja kohdellaan ja minuun suhtaudutaan vain sen mukaan.

        Diagnoosit vain leimaavat ihmisiä, vievät itsetuntoa monilta diagnosoiduilta; sekä terveydenhuollossa toimivat kohtelevat usein alentuvasti, huonosti ja syrjivästi "diagnosoituja", eli elämässään vaikeuksista kärsiviä. Kaikenlaisista diagnooseista, ihmisten ominaisuuksien määrittelemisestä, arvioimisesta ja potilaiden hoitamisesta vain lääkkeillä tulisi luopua kokonaan.

        Vastaan myös tällä neljännellä viestillä toiseen viestiisi eli "Kaikenlaisista diagnooseista, ihmisten ominaisuuksien määrittelemisestä, arvioimisesta ja potilaiden hoitamisesta vain lääkkeillä tulisi luopua kokonaan."

        Että nyt mennään nyky hetken mukaan vaikka voihan noin joskus käydäkin en tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys edelliseen: minulla on myös asioista omat mielipiteeni, ajatukseni ja toivon, että muut kuuntelevat ja ottavat ne myös huomioon minut kohdatessaan. Minulla on myös omat arvot, joiden mukaan elän.

        Olen ihminen, enkä halua, että minut vedetään jonkin termin tai sanan sisälle, ja kohdellaan ja minuun suhtaudutaan vain sen mukaan.

        Diagnoosit vain leimaavat ihmisiä, vievät itsetuntoa monilta diagnosoiduilta; sekä terveydenhuollossa toimivat kohtelevat usein alentuvasti, huonosti ja syrjivästi "diagnosoituja", eli elämässään vaikeuksista kärsiviä. Kaikenlaisista diagnooseista, ihmisten ominaisuuksien määrittelemisestä, arvioimisesta ja potilaiden hoitamisesta vain lääkkeillä tulisi luopua kokonaan.

        Tässä huomaa hyvän asenteen, ja suhtautumisen itseään kohtaan.
        Pisteet tästä.


    • Anonyymi

      Lopetin hoitosuhteen siksi, että se oli täysin hyödytöntä. Psykiatriassa medikalisoidaan ja redusoidaan ihmisen kehollisiksi ongelmiksi asioita, jotka voitaisiin ratkaista paljon kustannustehokkaammin maalaisjärjellä. Psykiatriset diagnoosit eivät oikeasti ole diagnooseja, koska diagnoosi käsitteenä viitaa syy-seuraussuhteen ymmärtämiseen eli etiologiaan. Skitsofrenia on kulttuurisesti rakentunut konstruktio, jolla ei ole minkäänlaista selkeää etiologiaa. Valtamediassa, oppikirjoissa ja tutkimusraporteissa riskitekijät usein sotketaan etiologiaan, mitä ne eivät ole. Esimerkiksi kuolemisella on paljon riskitekijöitä, joista ehkä merkittävin on ikä. Ikä nostaa kuolemisen riskiä etenekin tietyn ikävaiheen jälkeen huomattavasti, mutta kukaan ei oikeasti kuole siihen että on yli 65-vuotias. Toinen yli 65-vuotias voi kuolla levinneeseen syöpään, toinen autokolarissa saatuun vammaan. Samalla tavalla lääketieteessä ollaan sotkettu korrelaatio ja kausaatio ihan perusasioiden suhteen. Esimerkiksi LDL-kolesterolin suhteellinen korostuminen on yhteydessä valtimoiden kalkkeutumiseen (joka syntyy pitkäkestoisen hapetustressin ja tulehdusprosessin johdosta), mutta se ei tarkoita että kolesteroli itsessään tukkisi verisuonet. Kolesterolin yhtenä funktiona on osallistua soluvaurioiden korjaamiseen, jolloin maksa lisää LDL-kolesterolin tuotantoa tulehdustilojen yhteydessä. Jos ihan perus lääketieteessä, jossa on olemassa kehittynyttä diagnostiikkaa ja somaattisesti määriteltyjä ongelmia, tehdään tuollaisen loogisia virhepäätelmiä, niin on ihan ymmärrettävää että psykiatriassa ei muuta tehdäkään.

      Kun psykiatrisilla luokituksilla on valtava määrä, usein toistensa kanssa yhteisiä riskitekijöitä, niin palaudutaan tilanteeseen, jossa ainoa toimiva selitys ihmisen ongelmille on yleensä se, minkä ihminen itse ja usein hänet tuntevat läheiset ihmiset tuottavat. Paradoksaalisesti tämä ihmisen oma kokemusmaailma kuitenkin sivuutetaan etenkin, kun hoidetaan vaikeita mielisairauksia. Jos ihmisellä on lääkärin mielestä mahdottomia kokemuksia ja höpsöjä uskomuksia, hän ei voi ymmärtää ongelmiensa todellista luonnetta. Itse kun yritin jäsentää ongelmien ilmeisiä juurisyitä, niin hoitotaho sivuutti kokemukset irrelevantteina. Minun piti sairastaa jotain pseudosairautta ja syödä kiltisti lääkkeeni ja hakea kuntoutustuelle, vaikka olin ns. psykoottisena päässyt opiskelemaan kahteen korkeakouluun ja ollut töissä vuosikausia. Hoidossa ei ollut minkäänlaista ideaa paitsi se, että maksettiin korkeaa palkkaa puoskareille, jotka eivät muistaneet edes nimeäsi.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4955
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3134
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1217
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe