Millä eroon alkosta

Anonyymi-ap

Olen 40v nainen. Olen juonut humalahakuisesti 16vuotiaasta asti. Alkoholi on aina ollut se ns mun juttu.. tai siltä tuntunut. Olen siitä saakka juonut kännit keskimäärin 1-4päivänä viikossa. Välillä juonut monta päivää putkeen aamusta iltaan. Ainoat tauot alkoholista on ollut 1-2kk mittasia, joita on ollut ehkäpä 3kertaa tämän 24vuoden aikana. satunnaisesti ollut aikoja etten ole juonut joka viikko. Juon iloon, suruun, juhlaan, muuten vaan, yksinäisyyteen ja kun kaverit kysy kaljalle, en pysty kieltäytyyn vaan heti alkaa suupieli napsuun jne.. Erottuani pari vuotta sitten, olen alkanut juomaan yksinäisyyteen, tylsyyteen, tyhjyyden täyttämiseen. Olen muuttunut aikaansaamattomaksi ja krapuloissa olen niin masentunut että voisin vain maata ja itkeä. Olen ennenkin pitänyt itseäni alkoholin suurkuluttajana mutta nyt mua ei enää kiinnosta juoda. Vaan tarve juoda on muuttunut pakonomaiseksi. Juon vaikkei yhtään huvita. Ja lähes joka juomiskerran jälkeen otan seuraavana päivänä vähintäänkin muutaman krapulaan, useimmiten vedän pään täyteen.
Nyt haluaisinkin keinoja selvitä masennuksesta ja täyttää yksinäisyys jollain muulla kuin alkoholilla.
Ja en nyt halua kommentteja että lähde harrastukseen ja mee lääkäriin. Masennukseni on pahimmillaan krapulassa. Kun olen ollut muutaman päivän juomatta, olen energinen ja aikaansaava. Eli haluan vaihtoehtoja alkolle.. selviytymiskeinoja, ajatusmalleja millä pystyn psyykkaan itteeni että saisin mieleni muualle kuin alkoon.
Ja voin sanoo että suurin osa kavereistani myös alkoholiin taipuvaisia. Toki on myös kavereita kenen kanssa selvinkin päin tehdään asioita, mutta en heitäkään voi kuormittaa 24/7.
Ja olen työssäkäyvä ja aina työni hoitanut, alkolla ei ole välitöntä vaikutusta työhöni, tosin välillä ollut krapulasssa töissä ja tietenkin alavireinen ollut juomisen jälkeisinä päivinä.

10

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ota elämäsi omaan hallintaasi! Alkoholi ei tule itsestään luoksesi eikä tunge suuhusi. Sinä päätät hankkia alkoholia ja juoda tai sinä päätät tehdä jotain muuta.

      Ala vaikka opiskella espanjaa. Tai ala käydä uimahallissa. Tai mitä tahansa... Päätä itse!

    • Anonyymi

      Jos olet avoin niin voisit kokeilla rukoilemista. Jumala on valmis auttamaan. Voisit aloittaa elämänmuutoksen tällä ilmaisella Raamattukirjekurssilla. Mukana on muitakin hyviä kursseja. Kurssi ei sido mihinkään ja sen voi lopettaa ihan milloin vaan. Jos vielä kieltäydyt niin uskon, että et vielä ole pohjalla ja valmis.

      https://www.raamattuavautuu.fi/

    • Anonyymi

      Kertomuksestasi päätellen sinä olet tyypillinen alkoholisti, eli sairastat alkoholismia.
      Alkoholismissa ei ole ratkaisevaa se kuinka usein juot, tai kuinka paljon juot kerralla. Pelkistäen voisi sanoa että alkoholismissa ratkaisevaa on se mitä mielessä tapahtuu ennen sitä ensimmäistä ryyppyä, ja mitä tapahtuu heti sen ekan ryypyn jälkeen.
      Alkoholistiksi ei tulla juomalla usein tai paljon viinaa. Sitä voi vapaasti kokeilla ja se ei vaan toimi niin. Siksi alkoholismista ei myöskään vapaudu sillä että lopettaa juomisen, kuten näköjään tuossa ylempänä jo ehdittiin opastaa.
      En tunne ketään joille olisi kehittynyt alkoholiriippuvuus juomalla paljon viinaa, mutta tunnen useita alkoholisteja joille kehittyi alkoholiriippuvuus jo muutaman juomiskerran jälkeen (ja nämä kyllä juovat sitten vuosien myötä paljon viinaa).

      Suomessa on arvioitu olevan jopa 400.000 työssä käyvää alkoholistia, ja nämä jakaantuvat tasaisesti eri ammattiryhmiin, muurareista opettajiin, rekkakuskeista pappeihin ja kaupan myyjistä lääkäreihin. Kaikissa ammattiryhmissä on alkoholisteja, ja nimenomaan työssä käyviä alkoholisteja. Alkoholisti ei siis tarkoita siltojen alla majailevaa spurgua.

      Alkoholismi on noussut länsimaissa suurimmaksi työikäistä väestöä tappavaksi sairaudeksi. Suomessa se on ohittanut miehillä eturauhassyövän ja naisilla rintasyövän. Alkoholismi johtaa hoitamattomana aina ennenaikaiseen kuolemaan.

      Alkoholismia osataan nykyään hoitaa myös meillä Suomessa, vaikka monet terveydenhoitoalan ammattilaisetkin hoitaisivat vielä mielummin alkoholismin oireita kuin itse sairautta.
      Oireita hoidettaessa alkoholisti vain kuivitetaan, pestään ja lääkitään uutta turneeta varten, eli siirretään lopullisen ratkaisun tekemistä tuonnemmaksi.
      Oikeassa hoitolaitoksessa alkoholistille kerrotaan miksi hän juo, ja mitä hänen pitää tehdä päästäkseen eroon alkoholista (sekä jo siinä vaiheessa jostain mukaan tarttuneista pameista).

      Kaikki, eli jokainen juova alkoholisti väittää ja luulee, että hän itse on ainoa ihminen maailmassa joka joutuu kärsimään tästä juomisesta. Ja että juominen johtuu aina ulkoisista tekijöistä tai muista ihmisistä.
      Kumpikin luulo ja väite on potaskaa.
      Jokaisen juovan alkoholistin takana on laskettu olevan 20 ihmistä jotka joutuvat kärsimään tämän yhden juomisesta. He ovat perheenjäseniä, muita läheisiä ja työkavereita. Pahiten kärsivät alkoholistin lapset. jotka oireilevat pitkään lasisesta lapsuudestaan.
      Jokainen alkoholisti juo siksi koska sairastaa alkoholismia, ei siksi että puoliso jätti tai ajokortti ja työpaikka meni. Nämä eivät ole syynä juomiseen vaan yleensä seurausta juomisesta.

      Alkoholimista voi toipua täysin, ja parhaiten se edelleenkin onnistuu perinteisillä 12 askelmalla.
      Aloittajan kannattaisi jo pikaisesti ottaa se ensimmäinen askel, eli lopettaa itsekusetus ja myöntää itselleen olevansa alkoholisti.

      Vastaan vielä lopuksi erääseen aiemmin saamaani kysymykseen:
      Kerroin silloin että minä olen käynyt alkoholismin ja sekakäytön korkeakoulun.
      Joku kysyi minulta että missä sellaisen voi käydä, ja vastaus kuuluu että "kentällä".

    • Anonyymi

      Eihän tuo ole vielä mitään. Oon 75, juonu jokapäivä 55 vuotta ja tahti kihtyny mutta ei oo vielä tavaks tullu.

    • Anonyymi

      Vaihtoehtoja ovat ehkä että menee lenkille kun oikein tekee mieli alkoholia,
      Ja sanoit ettet halua lääkäriin menosta kuullakaan.
      Ei muuten halunnut minunkaan omaiseni kuulla lääkäriin menosta . Siksi että silloin olisi muunnos tullut kerralla , sinä et tosissasi vissiin haluakaan päästä siitä eroon, koska mainitset heti kerralla ettei lääkäriin nuolet sen verran iäkäs että riippuvaisuus alkaa pian tuntua muuallakin kehossasi ja silloin se onkin vaikeampaa päästä vaivoistaan eroon.
      Siis avain selvään elämään on sinulla itselläsi , koska tunnistat melkein tilasi, riippuvuudesta eroon pääseminenkin on kovaa työtä joten siihen ei ole mitään universaalista ratkaisua, kaikki riippuu omasta tahdosta tehdä muutos elämässään.
      (Omaiseni muuten kuoli myöhemmin alkoholiin, kun ei siis mennyt lääkäriin silloin kun hoito olisi vielä ollut mahdollista.)

    • Anonyymi

      Joo joka perjantai rentouttavat ja nyt tuntuu että se on paha tapa josta ei millään pääse eroon.Kohmelo olo ja ketutus monta päivää kunnes tulee taas perjantai.Yksin on vaikea päästä eroon,tuntuu että tarvis jotain tukea ja muuta tekemistä.Mut jos koittaa ens perjantaina olla ottamatta olis pieni edistys sekin.Olisko muitakin jotka ottaisi haasteen vastaan ja kertoisi miten meni...

    • Anonyymi

      Olisit lopettanut siinä vaiheessa kun huomasit että alkaa maistumaan liikaa. Sen jälkeen vaikeampaa ja tämä toisilta diipa daapa kyseleminen, siitä ei ole mitään apua.

    • Anonyymi

      Mää oon vähän sua nuorempi, mutta ongelmat ehkä vaikeammat. En kykene työhön. Kaikki löydetyt työpaikat, joita on löytynyt, sillä olen hyvä puhumaan ja tsemppaamaan hetkeksi, on viimesen kymmenen vuoden aikana mennyt juomisen takia. Samoin parisuhteet... Mulla on ollu kuitenkin viimesen vajaan vuoden aikana parempi vaihe. Välillä kyllä juon ja sitten on heti putki päällä ja jossain vaiheessa ollaan päivystyksessä... Mutta selviä kausia on alkanut tulla ja alkoholi ei enää pyöri päivittäin mielessä. Alkoholismi kylläkin pyörii. Pakko muistaa olevansa alkoholisti ja järjestää elämänsä tarkkaan niin, ettei tarvitse juoda- Mulla auttaa se, että mietin lähitulevaisuudesta, noin kahden viikon päähän jonkun kivan asian, jonka toteutuminen vaatii, että olen selvinpäin. Jos edessä on jotain, mikä voi saada juomaan, jotain kovasti stressaavaa tai vierailu juovan ihmisen luona, otan antabusta. Mutta en ota jatkuvasti antabusta, koska olen huomannut silloin alkavani laskemaan "Milloin voisin juoda taas?" Vastaus on, että en koskaan, koska haluan elää, mutta koskaan on liian pitkä aika, joten on elettävä vain päivä kerrallaan. Itte en tykkää käydä a-a:ssa, mutta siellä on kuitenkin paljon juoppoa auttavia oppeja, joihin kannattaa tutustua, jos haluaa raitistua.

    • Anonyymi

      Hyvä, kun haluaa lopettaa juomisen. Itse kärsin tuskaisia hetkiä kun olin yhteydessä paljon juovaan henkilöön ja nyt ymmärrän kun en pidä yhteyttä, miten se ahdistus tarttui minuunkin. Turhaan koetin tsempata ja väsyin lopulta itse. Toivon et selviää itse kuiville.

    • Anonyymi

      En jaksanut lukea. Aikuisena ihmisenä jos olet töissä.Työpaikka lekurilta lähete A-plk.Jos kotona makaamassa ? Saman paikaan lähete haet terveyskeskus.Saat ilmasta terapiaa,läkeitä ja onistut selvytymään ilman päihteitä.Hienoa itse huomasit tilanteen.On hirveä sivulisena nähdä ja kulla kuinka moni yli 55v ihan lähes 80v astiNaiset juovat kun asuvat yksin.Ilman miestä. Moni on masenuksesta eläke ja kelan tukipäivnä notkuvat iltapäivästä jo ostarin paarit. paarien edessä välillä röökillä.Sit nillä onkin nenän valkasuviikot 2 viikoa enen seuraavia kelan tuki rahoja.Valvovat aamu yöhön ja ihmetelvät kun miestä eivät saa.Katsoisivat peiliin mitä alkoholi heille tehnyt ja keholle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2362
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1980
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      187
      1825
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1747
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1651
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1629
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1534
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe