Jos toimii omaishoitajana kahdelle samassa taloudessa asuvalle vanhukselle. Esimerkiksi omalle isoäidille ja isoisälle. Saako omaishoidon tukea heistä molemmista erikseen?
Voiko omaishoitajana toimia henkilölle joka ei ole verisukulainen? Esimerkiksi isoäidin puoliso joka ei kuitenkaan ole oma isoisä suvullisesti.
Voidaanko omaishoitajaksi luokitella henkilö, joka lähinnä auttaa omaa isoäitiä esim. kaupassa käymisessä, pankkiasioiden hoitamisessa, kirjeiden lukemisessa, sellaisissa pienissä päivittäisissä arjen askareissa jne. koska hän ei itse enää kykene tähän apuvälineistä huolimatta, mutta pystyy muutoin olemaan omillaan?
Olen kyllä lulkaissut nuo omaishoidon verkkosivut läpi, mutta kiinnostaisi tietää konkareiltä että mitä se käytännössä on. Ja missä vaiheessa omaishoitoa tulee se raja vastaan, että voisi olla aiheellista hakea omaishoidon tukea koska läheinen tarvitsee apua arjessa niin usein.
Muutama kysymys omaishoidosta noin yleisesti
3
542
Vastaukset 3
- Anonyymi
Näin taviksen ajattelumuodolla jos antaa apua kahdelle ihmiselle niin eikö silloin olisi myös korvaus kahden auttamisesta , toisinaan sekin voi olla oikein kokopäivä työtä kun asiat jumittuu jotenkin . Kiva seurata miten osaavat antavat sinulle vastauksia miten nämä asiat käytännössä hoituu
- Anonyymi
Omasta mielestäni kaikista mainitsemisestasi töistä kuuluisi saada omaishoitajan palkkaa. Asiasta päättää kuitenkin byrokraatti, joka tulee kotiin arvioimaan tilannetta. Hän päättää tarvitaanko omaishoidon tukea vai ei. Perustulon kaltainen järjestelmä olisi tietysti parempi, mutta sellaista maassamme ei ole. Joten voi olla että vaikka omaista haluaisikin auttaa, työtä voi joutua tekemään nollatuloilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1021162
- 51965
- 119913
- 146893
En haluaisi sanoa tätä
Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari40689- 70687
Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.
Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.118671Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?
Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu187637- 70609
- 33604
Muistelen lämmöllä
Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti48592- 81551
Vasemmiston aloite
Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja62544- 39519
Onko suhtautuminen kaivattusi
Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin35494Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu
Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i4493- 46490
Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi
Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks64479Näyttää siltä ettet edes sinä.
Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa31476- 42470