Urho Kekkonen

Alias Timo. Ryssän asialla jo rauhanoppositiota lähtien.

21

431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ETYKsissä Kekkosta vietiin, kuin litran mittaa, raukka luuli tekevänsä palveuksen Suomelle ja Euroopalle ETYKissä. ETYK oli ryssien junailema hanke, missä ryssien tavoite oli saada sementoitua valloituksensa lopullisesti ja siihen tarvitsivat hyväuskoisen ja jossakin määrin uskottavan marionetin, joka olisi kuitenkin täysin ryssien ohjailtavissa. Kekkonen sopi siihen rooliin täydellisesti. Länsi ymmärsi asian, mutta näkivät samalla neuvostoliiton uppoavan varustelukierteeseen ja näinhän siinä sitten kävi. Ei taida tulla kummoiset ETYKin 50 v juhlat.

      • Tulkintasi asioiden kulusta ja seurannaisvaikutuksista taitaa olla kyseenalainen. Länsimaat kyllä aluksi suhtautuivat ETYKiin NL:n juonena. Myös myöhemmin presidentti Reagan suhtautui asiaan penseästi. Mutta hyvin yleisesti on ajateltu, kokouksen ns. kolmas kori ja sen hyväksyminen oli NL:lle aikapommi, joka sitten myöhemmin jysähti. Myös Saksan liittokansleri Schmidt on sanonut, että ETYK-prosessi johti Saksojen yhdistymiseen.

        Tuo kolmas kori koski vapaata liikkumista ja tietojen vaihtoa idän ja lännen välillä. Se synnytti erityisesti NL:n satelliittivaltioihin ihmisoikeusjärjestöjä, jotka alkoivat toimia aktiivisesti. Tämä johti myöhemmin esim. Puolassa kansalaisprotesteihin. Se saattoi osaltaan sysätä myös NL:n perestroika- ja glasnost -politiikan tielle. Ilman tiedonvälityksen vapauttamista aikaisemmasta, tällainen prosessi ei ehkä olisi päässyt alulle. Varustelukierteellä ja Reaganin tähtien sota sumutuksella oli toki vaikutuksensa NL:n taloudelliseen romahdukseen. Mutta kun ote hieman kirposi myös kansalaisvalvonnassa, tulos oli se mikä oli. Ja tässä kohdin siis ETYK:llä on ollut merkitystä, jota ei varmaan osattu arvata, kun sopimus tehtiin.


      • Muutama vuosi sitten tuli hyvä dokumentti Reykjavikin huipputapaamisesta missä tyylikkääseen ulsteriin pukeutunut Reagan nöyryytti huonosti pukeutunutta Gorbatshovia.


      • Anonyymi

        Kekkonen ei ollut ETYKissä huomion keskipisteenä, eikä sitä täällä kummasteltu. Meillehän kokouksen järjestäminen Suomessa merkitsi lähinnä sitä, että sen toivottiin lisäävän matkailua ja menekkiä Finlandia-votkalle. Pidettiinhän kokous samannimisessä talossa, jonka oli piirtänyt Alvar Aalto, jota pidettiin tietyissä piireissä maailmankuuluna ja jopa oman setelin ansaitsevana nerona. Vielä ei tiedetty, että Aalto oli määrännyt Finlandia-taloon surkeat ulkoseinämateriaalit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kekkonen ei ollut ETYKissä huomion keskipisteenä, eikä sitä täällä kummasteltu. Meillehän kokouksen järjestäminen Suomessa merkitsi lähinnä sitä, että sen toivottiin lisäävän matkailua ja menekkiä Finlandia-votkalle. Pidettiinhän kokous samannimisessä talossa, jonka oli piirtänyt Alvar Aalto, jota pidettiin tietyissä piireissä maailmankuuluna ja jopa oman setelin ansaitsevana nerona. Vielä ei tiedetty, että Aalto oli määrännyt Finlandia-taloon surkeat ulkoseinämateriaalit.

        Luulin Pysty että olet heittänyt lusikan nurkkaan.
        Mutta miksi olet puskassa?


      • OikeistoSosDem kirjoitti:

        Luulin Pysty että olet heittänyt lusikan nurkkaan.
        Mutta miksi olet puskassa?

        Kekkosella oli myös kova kiire DDR:n tunnustamisen suhteen.
        Tuomitsi myös kommunismia vastaan käydyn Vietnamin sodan.


    • Anonyymi

      Hyvä,että niistä ajoista päästiin.Nyt on PÅutte lätissään ainakin tehnyt yhden hyvän ulkopoliittisen asian:Lobbasi Suomen ja Ruotsin Natoon...Ja Putte lätissään teki myös sen,että nyt ei olla ryssien kanssa frendejä.Ja ne niinku sen tajunnut.

    • Anonyymi

      Elätettävät maalaiset jahkailevat mennyttä....

      • Painu vittuun. Tää keskustelu on sulle liian vaikeaa.


      • Anonyymi
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Painu vittuun. Tää keskustelu on sulle liian vaikeaa.

        Punahoro.n lapsukainen..osta edes oma kotisi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Punahoro.n lapsukainen..osta edes oma kotisi

        Hejhhhhh, vuokralainen puhuu hyyryläisistä.. hhhheeeh!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Punahoro.n lapsukainen..osta edes oma kotisi

        Taitas olla osastohoito ja leparit tarpeen. Ei siksi että vittuakaan välittäisin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hejhhhhh, vuokralainen puhuu hyyryläisistä.. hhhheeeh!

        Ryssähän tämä on. Mikään muu ei noin ali-ihmisen tasolle voi vajota.


    • Anonyymi

      Köyhä, isätön pohjalaisrunkkari kuvittelee kuuluvansa stadilaiseliittiin. Mokoman vuokralaisen tulisi palata hoitamaan punahoroaan.

      • Mutsis ja faijas ollu serkuksia? Ja sitten sinusta tuli pullossa kasvanu urpo joka puhuu fogekeists ja sjungssmisesta.
        HO HO HOO!


    • Anonyymi

      Kekkosen aika oli Suomelle rikastumisen ja rauhan aikaa.
      Nykypolitrukit ovat vaan varjo entisistä valtio miehistä

      • Ja aikaa jolloin Ryssä päätti meidän presidentinvaaleista ja hallituksesta
        Rauhan ja rikastumisen tae oli Aseveliajseli!
        Eläköön Matti Virkkunen!
        Eläköön Kaarlo Pitsinki!
        Eläköön G.C.Ehrnroth!
        Eläköön Tuure Junnila!
        Eläköön Valo Nihtilä jolta Ryssä riisti ansaitsemansa kenraalin laatat.


      • Anonyymi
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Ja aikaa jolloin Ryssä päätti meidän presidentinvaaleista ja hallituksesta
        Rauhan ja rikastumisen tae oli Aseveliajseli!
        Eläköön Matti Virkkunen!
        Eläköön Kaarlo Pitsinki!
        Eläköön G.C.Ehrnroth!
        Eläköön Tuure Junnila!
        Eläköön Valo Nihtilä jolta Ryssä riisti ansaitsemansa kenraalin laatat.

        Mittamiehen reisille leväyttämä pohjalaispoitsu on taas syönyt kuormasta...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mittamiehen reisille leväyttämä pohjalaispoitsu on taas syönyt kuormasta...

        Vai oliko mutsis ja faijas sisaruksia?


      • OikeistoSosDem kirjoitti:

        Vai oliko mutsis ja faijas sisaruksia?

        PS. Edesmennyt äitini ei ollut kaltaisesi ämmä.


      • Anonyymi
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Ja aikaa jolloin Ryssä päätti meidän presidentinvaaleista ja hallituksesta
        Rauhan ja rikastumisen tae oli Aseveliajseli!
        Eläköön Matti Virkkunen!
        Eläköön Kaarlo Pitsinki!
        Eläköön G.C.Ehrnroth!
        Eläköön Tuure Junnila!
        Eläköön Valo Nihtilä jolta Ryssä riisti ansaitsemansa kenraalin laatat.

        Etkö enää toivo, että myös Unto Varjonen ja oppipoikansa Väinö Tanner eläisivät vielä pitkään?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe