Alias Timo. Ryssän asialla jo rauhanoppositiota lähtien.
Urho Kekkonen
21
431
Vastaukset
- Anonyymi
ETYKsissä Kekkosta vietiin, kuin litran mittaa, raukka luuli tekevänsä palveuksen Suomelle ja Euroopalle ETYKissä. ETYK oli ryssien junailema hanke, missä ryssien tavoite oli saada sementoitua valloituksensa lopullisesti ja siihen tarvitsivat hyväuskoisen ja jossakin määrin uskottavan marionetin, joka olisi kuitenkin täysin ryssien ohjailtavissa. Kekkonen sopi siihen rooliin täydellisesti. Länsi ymmärsi asian, mutta näkivät samalla neuvostoliiton uppoavan varustelukierteeseen ja näinhän siinä sitten kävi. Ei taida tulla kummoiset ETYKin 50 v juhlat.
Tulkintasi asioiden kulusta ja seurannaisvaikutuksista taitaa olla kyseenalainen. Länsimaat kyllä aluksi suhtautuivat ETYKiin NL:n juonena. Myös myöhemmin presidentti Reagan suhtautui asiaan penseästi. Mutta hyvin yleisesti on ajateltu, kokouksen ns. kolmas kori ja sen hyväksyminen oli NL:lle aikapommi, joka sitten myöhemmin jysähti. Myös Saksan liittokansleri Schmidt on sanonut, että ETYK-prosessi johti Saksojen yhdistymiseen.
Tuo kolmas kori koski vapaata liikkumista ja tietojen vaihtoa idän ja lännen välillä. Se synnytti erityisesti NL:n satelliittivaltioihin ihmisoikeusjärjestöjä, jotka alkoivat toimia aktiivisesti. Tämä johti myöhemmin esim. Puolassa kansalaisprotesteihin. Se saattoi osaltaan sysätä myös NL:n perestroika- ja glasnost -politiikan tielle. Ilman tiedonvälityksen vapauttamista aikaisemmasta, tällainen prosessi ei ehkä olisi päässyt alulle. Varustelukierteellä ja Reaganin tähtien sota sumutuksella oli toki vaikutuksensa NL:n taloudelliseen romahdukseen. Mutta kun ote hieman kirposi myös kansalaisvalvonnassa, tulos oli se mikä oli. Ja tässä kohdin siis ETYK:llä on ollut merkitystä, jota ei varmaan osattu arvata, kun sopimus tehtiin.Muutama vuosi sitten tuli hyvä dokumentti Reykjavikin huipputapaamisesta missä tyylikkääseen ulsteriin pukeutunut Reagan nöyryytti huonosti pukeutunutta Gorbatshovia.
- Anonyymi
Kekkonen ei ollut ETYKissä huomion keskipisteenä, eikä sitä täällä kummasteltu. Meillehän kokouksen järjestäminen Suomessa merkitsi lähinnä sitä, että sen toivottiin lisäävän matkailua ja menekkiä Finlandia-votkalle. Pidettiinhän kokous samannimisessä talossa, jonka oli piirtänyt Alvar Aalto, jota pidettiin tietyissä piireissä maailmankuuluna ja jopa oman setelin ansaitsevana nerona. Vielä ei tiedetty, että Aalto oli määrännyt Finlandia-taloon surkeat ulkoseinämateriaalit.
Anonyymi kirjoitti:
Kekkonen ei ollut ETYKissä huomion keskipisteenä, eikä sitä täällä kummasteltu. Meillehän kokouksen järjestäminen Suomessa merkitsi lähinnä sitä, että sen toivottiin lisäävän matkailua ja menekkiä Finlandia-votkalle. Pidettiinhän kokous samannimisessä talossa, jonka oli piirtänyt Alvar Aalto, jota pidettiin tietyissä piireissä maailmankuuluna ja jopa oman setelin ansaitsevana nerona. Vielä ei tiedetty, että Aalto oli määrännyt Finlandia-taloon surkeat ulkoseinämateriaalit.
Luulin Pysty että olet heittänyt lusikan nurkkaan.
Mutta miksi olet puskassa?OikeistoSosDem kirjoitti:
Luulin Pysty että olet heittänyt lusikan nurkkaan.
Mutta miksi olet puskassa?Kekkosella oli myös kova kiire DDR:n tunnustamisen suhteen.
Tuomitsi myös kommunismia vastaan käydyn Vietnamin sodan.
- Anonyymi
Hyvä,että niistä ajoista päästiin.Nyt on PÅutte lätissään ainakin tehnyt yhden hyvän ulkopoliittisen asian:Lobbasi Suomen ja Ruotsin Natoon...Ja Putte lätissään teki myös sen,että nyt ei olla ryssien kanssa frendejä.Ja ne niinku sen tajunnut.
- Anonyymi
Elätettävät maalaiset jahkailevat mennyttä....
- Anonyymi
OikeistoSosDem kirjoitti:
Painu vittuun. Tää keskustelu on sulle liian vaikeaa.
Punahoro.n lapsukainen..osta edes oma kotisi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Punahoro.n lapsukainen..osta edes oma kotisi
Hejhhhhh, vuokralainen puhuu hyyryläisistä.. hhhheeeh!
Anonyymi kirjoitti:
Punahoro.n lapsukainen..osta edes oma kotisi
Taitas olla osastohoito ja leparit tarpeen. Ei siksi että vittuakaan välittäisin.
Anonyymi kirjoitti:
Hejhhhhh, vuokralainen puhuu hyyryläisistä.. hhhheeeh!
Ryssähän tämä on. Mikään muu ei noin ali-ihmisen tasolle voi vajota.
- Anonyymi
Köyhä, isätön pohjalaisrunkkari kuvittelee kuuluvansa stadilaiseliittiin. Mokoman vuokralaisen tulisi palata hoitamaan punahoroaan.
Mutsis ja faijas ollu serkuksia? Ja sitten sinusta tuli pullossa kasvanu urpo joka puhuu fogekeists ja sjungssmisesta.
HO HO HOO!
- Anonyymi
Kekkosen aika oli Suomelle rikastumisen ja rauhan aikaa.
Nykypolitrukit ovat vaan varjo entisistä valtio miehistäJa aikaa jolloin Ryssä päätti meidän presidentinvaaleista ja hallituksesta
Rauhan ja rikastumisen tae oli Aseveliajseli!
Eläköön Matti Virkkunen!
Eläköön Kaarlo Pitsinki!
Eläköön G.C.Ehrnroth!
Eläköön Tuure Junnila!
Eläköön Valo Nihtilä jolta Ryssä riisti ansaitsemansa kenraalin laatat.- Anonyymi
OikeistoSosDem kirjoitti:
Ja aikaa jolloin Ryssä päätti meidän presidentinvaaleista ja hallituksesta
Rauhan ja rikastumisen tae oli Aseveliajseli!
Eläköön Matti Virkkunen!
Eläköön Kaarlo Pitsinki!
Eläköön G.C.Ehrnroth!
Eläköön Tuure Junnila!
Eläköön Valo Nihtilä jolta Ryssä riisti ansaitsemansa kenraalin laatat.Mittamiehen reisille leväyttämä pohjalaispoitsu on taas syönyt kuormasta...
Anonyymi kirjoitti:
Mittamiehen reisille leväyttämä pohjalaispoitsu on taas syönyt kuormasta...
Vai oliko mutsis ja faijas sisaruksia?
OikeistoSosDem kirjoitti:
Vai oliko mutsis ja faijas sisaruksia?
PS. Edesmennyt äitini ei ollut kaltaisesi ämmä.
- Anonyymi
OikeistoSosDem kirjoitti:
Ja aikaa jolloin Ryssä päätti meidän presidentinvaaleista ja hallituksesta
Rauhan ja rikastumisen tae oli Aseveliajseli!
Eläköön Matti Virkkunen!
Eläköön Kaarlo Pitsinki!
Eläköön G.C.Ehrnroth!
Eläköön Tuure Junnila!
Eläköön Valo Nihtilä jolta Ryssä riisti ansaitsemansa kenraalin laatat.Etkö enää toivo, että myös Unto Varjonen ja oppipoikansa Väinö Tanner eläisivät vielä pitkään?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291343
- 100861
- 75703
- 50587
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa12493ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40474Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381
