Autismikirjon ihmisten monikertainen itsemurhariski

Anonyymi-ap

Autismikirjon ihmisten riski kuolla itsemurhaan on kymmenkertainen verrattuna muuhun väestö

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/autistinen-daniel-teki-itsemurhan-15-vuotiaana-kuoleman-jalkeen-loydetyt-synkat-piirustukset-ja-runot-avasivat-vanhemmille-millaista-tuskaa-poika-sisallaan-kantoi/7941364

34

669

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Varmaan jos vähänkään pahemmat oireet. Jos siis verrataan koko väestöön, suikkariski on varmaan moninkertainen useassa muussakin sairaudessa, kuten vakavat muut neur. dgt ja tietyt syövät, paljon keskiarvoa suurempi. Jos ajatellaan toimintakykyä ja elämänlaatua kokonaisuutena, itseä vähän ihmetyttää autismilaisten kaiketi kärkipaikka. Kyllähän he monessa suhteessa hyvin herkkiä ovat mutta silti.

Monisairas

• Anonyymi

"Jos ajatellaan toimintakykyä ja elämänlaatua kokonaisuutena, itseä vähän ihmetyttää autismilaisten kaiketi kärkipaikka. Kyllähän he monessa suhteessa hyvin herkkiä ovat mutta silti."

Tähän vaikuttaa paljon ympäristön suhtautuminen autisminkirjon ihmisiin. Autisminkirjon henkilöt joutuvat usein kohtaamaan hyvin negatiivista asennetta muilta ihmisiltä. Jos ihminen kokee, että muut eivät hyväksy häntä, niin ei ole ihmekään, että masentuu vakavasti. Esimerkiksi koulukiusaaminen todistettavasti lisää uhrin itsemurhariskiä.

"suikkariski on varmaan moninkertainen useassa muussakin sairaudessa, kuten vakavat muut neur. dgt"

Jälleen kerran täytyy todeta, että autisminkirjoisuus ei ole sairaus. Tuossakin parempi muotoilu olisi ollut, että riski on moninkertainen monessa muussakin poikkeavuudessa. Pyydän sinulta nimimerkki Monisairas ihan vakavasti, että lopeta autismista ja Aspergeristä puhuminen sairautena. Eiköhän yksi asia, joka voi lisätä todennäköisyyttä sille, että ihminen päätyy tekemään itsemurhan, ole se, jos hänelle pienestä pitäen uskotellaan, että hän on synnynnäisesti mieleltään sairas.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Jos ajatellaan toimintakykyä ja elämänlaatua kokonaisuutena, itseä vähän ihmetyttää autismilaisten kaiketi kärkipaikka. Kyllähän he monessa suhteessa hyvin herkkiä ovat mutta silti."

Tähän vaikuttaa paljon ympäristön suhtautuminen autisminkirjon ihmisiin. Autisminkirjon henkilöt joutuvat usein kohtaamaan hyvin negatiivista asennetta muilta ihmisiltä. Jos ihminen kokee, että muut eivät hyväksy häntä, niin ei ole ihmekään, että masentuu vakavasti. Esimerkiksi koulukiusaaminen todistettavasti lisää uhrin itsemurhariskiä.

"suikkariski on varmaan moninkertainen useassa muussakin sairaudessa, kuten vakavat muut neur. dgt"

Jälleen kerran täytyy todeta, että autisminkirjoisuus ei ole sairaus. Tuossakin parempi muotoilu olisi ollut, että riski on moninkertainen monessa muussakin poikkeavuudessa. Pyydän sinulta nimimerkki Monisairas ihan vakavasti, että lopeta autismista ja Aspergeristä puhuminen sairautena. Eiköhän yksi asia, joka voi lisätä todennäköisyyttä sille, että ihminen päätyy tekemään itsemurhan, ole se, jos hänelle pienestä pitäen uskotellaan, että hän on synnynnäisesti mieleltään sairas.

Totta tosiaan, että ympäristön suhtautumisella on iso merkitys ja sama se on monen muunkin havaittavan sairauden tai poikkeavuuden kanssa.

Eikä se ole enemmänkin vivahde-ero, onko kyse airaudesta tai poikkeavuudesta, kun kumminkin on annettu oma dg-nimike koodistoon.

Monisairas

• Anonyymi

No sillai sitten! Sinulle autismi on tavalla tai toisella hyvin läheinen ja siksi vahvasti tuo mielipide. Jos ajatellaan sairauden määritelmänkin kautta ja mitä oireita autismin kirjossa voi olla niin... Mut turha näistä on loputtomiin vääntää

Monisairas

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta tosiaan, että ympäristön suhtautumisella on iso merkitys ja sama se on monen muunkin havaittavan sairauden tai poikkeavuuden kanssa.

Eikä se ole enemmänkin vivahde-ero, onko kyse airaudesta tai poikkeavuudesta, kun kumminkin on annettu oma dg-nimike koodistoon.

Monisairas

"Eikä se ole enemmänkin vivahde-ero, onko kyse airaudesta tai poikkeavuudesta, kun kumminkin on annettu oma dg-nimike koodistoon."

Kyse ei ole vivahde-erosta. Sairaus ja poikkeavuus ovat selvästi eri käsitteitä. Jos ihmisestä sanotaan, että "Hän on sairas" tai jos sanotaan, että "Hän on erilainen", niin noista lauseista tulee huomattavan eri mielikuvat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No sillai sitten! Sinulle autismi on tavalla tai toisella hyvin läheinen ja siksi vahvasti tuo mielipide. Jos ajatellaan sairauden määritelmänkin kautta ja mitä oireita autismin kirjossa voi olla niin... Mut turha näistä on loputtomiin vääntää

Monisairas

No sehän ihan oma ongelmasi jos haluat asiaa sairauden, oireiden tai peräti poikkeavuuden kautta määritellä tai ajatella. Ihmisillä on paljon ongelmia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No sehän ihan oma ongelmasi jos haluat asiaa sairauden, oireiden tai peräti poikkeavuuden kautta määritellä tai ajatella. Ihmisillä on paljon ongelmia.

Täällä nyt taitaa vähän olla tahallista väärinymmärystä muun ohessa. Sairauskäsitteelle on tietysti omat kriteerinsä kuin myös erilaisuudelle jne. Ei siinä minun mielipiteeni mitään paina.

Jos ajatellaan autismin oirekirjoa ja siis nimenomaan sitä, niin ei ole suuri vääryys puhua sairaudesta. Erilaisuuden käyttö on vähän kaunistelevaa "valkopesua". Tykkääkö autistit itsekää siitä, että ajatellaan heidän olevan vain vähän erilaisia normaaleja, tuskin. Autismiin muuten voi kuulua tuollainen veivaaminen termien kanssa ja että on vain yksi totuus kerrallaan.

Ajankohtaisista teemoista mm. sp-erot on erilaisuutta eli homot on erilaisia eikä sairaita, mutta (evoluutio) biologiesti katsottuna epänormaaleja. Niinku nimimerkistä voi päätellä, on paljon sairauksia ja ehkä myös erilaisuutta jonkun mielestä, mutta mulle on aivan sama mitä termejä kukin käyttää. Paljon paljon tärkeämpää on millaisia ongelmia ne tuo käytännön elämässä sekä mitkä on kyvyt kahlata näiden läpi mihin vaikuttaa monet tekijät, joista itse dg. on vain yksi. Itse olen tilanteeni huomioiden kohtuu vahva ja hyvä resilienssi, paljon enenän kuin moni paremmassa tilanteessa oleva, vaikka runsaasti kaikkea negaa kohdannut.

Monisairas

Monisairas

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täällä nyt taitaa vähän olla tahallista väärinymmärystä muun ohessa. Sairauskäsitteelle on tietysti omat kriteerinsä kuin myös erilaisuudelle jne. Ei siinä minun mielipiteeni mitään paina.

Jos ajatellaan autismin oirekirjoa ja siis nimenomaan sitä, niin ei ole suuri vääryys puhua sairaudesta. Erilaisuuden käyttö on vähän kaunistelevaa "valkopesua". Tykkääkö autistit itsekää siitä, että ajatellaan heidän olevan vain vähän erilaisia normaaleja, tuskin. Autismiin muuten voi kuulua tuollainen veivaaminen termien kanssa ja että on vain yksi totuus kerrallaan.

Ajankohtaisista teemoista mm. sp-erot on erilaisuutta eli homot on erilaisia eikä sairaita, mutta (evoluutio) biologiesti katsottuna epänormaaleja. Niinku nimimerkistä voi päätellä, on paljon sairauksia ja ehkä myös erilaisuutta jonkun mielestä, mutta mulle on aivan sama mitä termejä kukin käyttää. Paljon paljon tärkeämpää on millaisia ongelmia ne tuo käytännön elämässä sekä mitkä on kyvyt kahlata näiden läpi mihin vaikuttaa monet tekijät, joista itse dg. on vain yksi. Itse olen tilanteeni huomioiden kohtuu vahva ja hyvä resilienssi, paljon enenän kuin moni paremmassa tilanteessa oleva, vaikka runsaasti kaikkea negaa kohdannut.

Monisairas

Monisairas

Odotinkin koska pöytään vedetään homokortti,😂Siis ilmiselvästihän määritelmä ei ole sinulle se ja sama. Nimenomaan haluat määrittää autismin seksuaali vähemmistöt jne.ym. sairauden,piikkeavuuden tms. kautta.
        Ja teet sen sen vuoksi koska olet maailmankuvasi on ahdasmielinen, kapeakatseinen ja leimaava. Eli toisinsanoen typerys tai ihan em. kuspiä..👍

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Odotinkin koska pöytään vedetään homokortti,😂Siis ilmiselvästihän määritelmä ei ole sinulle se ja sama. Nimenomaan haluat määrittää autismin seksuaali vähemmistöt jne.ym. sairauden,piikkeavuuden tms. kautta.
        Ja teet sen sen vuoksi koska olet maailmankuvasi on ahdasmielinen, kapeakatseinen ja leimaava. Eli toisinsanoen typerys tai ihan em. kuspiä..👍

Eipäs todellakaan, vaan homous on vaan esimerkkinä terveestä ihmisen erilaisuudesta, jolle ei edes löydy omaa dg-koodia. Ei minulla ole autismille mitään omaa määritelmää tai lokerointia tuolla tavoin, ei todellakaan. Tämähän nyt on ihan päivänselvää, kun itselläkin on sitä sun tätä oiretta ja isosti haittaavat sosiaalista toimintaa. Nyt menet vielä enemmän väärinymmärryksen puolelle. Mutta niinku todettu, turha tästä on loputtomiin vääntää...

Monisairas

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eipäs todellakaan, vaan homous on vaan esimerkkinä terveestä ihmisen erilaisuudesta, jolle ei edes löydy omaa dg-koodia. Ei minulla ole autismille mitään omaa määritelmää tai lokerointia tuolla tavoin, ei todellakaan. Tämähän nyt on ihan päivänselvää, kun itselläkin on sitä sun tätä oiretta ja isosti haittaavat sosiaalista toimintaa. Nyt menet vielä enemmän väärinymmärryksen puolelle. Mutta niinku todettu, turha tästä on loputtomiin vääntää...

Monisairas

Sinun mielestä siis homoseksuaalisuus on tervettä erilaisuutta ja autisminkirjoisuus epätervettä erilaisuutta? Nähdäkseni Asperger ja autismi ovat ilmiöinä nimenomaan verrattavissa homoseksuaalisuuteen. Molemmat ovat tärkeä osa ihmisten moninaisuutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinun mielestä siis homoseksuaalisuus on tervettä erilaisuutta ja autisminkirjoisuus epätervettä erilaisuutta? Nähdäkseni Asperger ja autismi ovat ilmiöinä nimenomaan verrattavissa homoseksuaalisuuteen. Molemmat ovat tärkeä osa ihmisten moninaisuutta.

Tärkeä osa? No jaa. Miksi nämä asiat pitää arvottaa? Hyvä-huono, terve-sairas jne.
        Eikö ne voisi olla vaan kirjoa?

• Anonyymi

Tuo linkitetty artikkeli (alun perin lokakuulta 2020) kannattaa lukea.
      Siinä sanotaan mm. näin:
      "– Daniel kiihtyi nollasta sataan, jos häntä arvosteltiin asioissa, johon hän koki, että ei voinut vaikuttaa. Ammattilaispuolellakin on paljon työntekijöitä, joilla ei ole oikeaa tietoa siitä, kuinka kohdata autismikirjon ihminen oikealla tavalla."

Kysyn alkupostaajalta:
      Tunnetko olevasi hiukan samassa tilanteessa kuin tuo Daniel?
      Mitä ohjeita antaisit kaikille ihmisille, jotta he oppisivat
      kohtaamaan autismikirjolaiset oikealla tavalla?

• Anonyymi

Kyllä se noin on. Jos kokee useamman vuoden ajan aikuisena assina sellaista toimintaa, mikä aiheuttaa jatkuvaa stressiä, ahdistusta ja kaikenlaista oireilua, niin silloin menettää elämänhalunsa. Mikään ei tunnu miltään.

• Anonyymi

Olen Asperger. Minua on nyt kiusattu suurella joukolla, jopa jokunen viranomainen.
        Kovin herkkäkin mielestään olen. Tätä on jatkunut pitkään,
        Todella törkeää menoa, mutta elämänhaluun se ei ole vaikuttanut yhtään, eikä
        ikinä tule vaikuttamaan. Herkkyys tai kiusaaminen tai mikään ei ole mielestäni mikään järkevä syy elämänhalun vähenemiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen Asperger. Minua on nyt kiusattu suurella joukolla, jopa jokunen viranomainen.
        ikinä tule vaikuttamaan. Herkkyys tai kiusaaminen tai mikään ei ole mielestäni mikään järkevä syy elämänhalun vähenemiseen.

jatkuu.
        Syrjitty on nyt lukemattomilla tavoilla ym.
        Yhtään ei ole vähentänyt elämänhaluani, joka on oikein hyvä.
        Ei mulla ainakaan asperger elämänhalua vähennä, päinvastoin mulla on
        huippua yksinäisyydensietokyky.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

jatkuu.
        Syrjitty on nyt lukemattomilla tavoilla ym.
        Yhtään ei ole vähentänyt elämänhaluani, joka on oikein hyvä.
        Ei mulla ainakaan asperger elämänhalua vähennä, päinvastoin mulla on
        huippua yksinäisyydensietokyky.

👍 Juuri tuosta kyvystä sietää vaikeuksia ja epävarmuutta näissä paljon kyse.
        Mutta miksi toiset sietää vaikka mitä ja toiset esim. masentuu kovasti aika herkästikin...?
        Olipa sitten Asperger tai muu kirjolainen tai mikä hyvänsä muu neur. tai psyk. sairaus. Hakeepa joku saikkuhakin heti, kun päässä vähän kiristää - mä luulen, että ilmainen raha siinä lähinnä kiinnostaa 😉
        Kyllä mäkin oon aika kovapäinen, vaikka elämä täynnä monenmoisia vaikeuksia, mutta en tiedä, onko tuosta sinnikkyydestä sitten hyötyä isommin.

Monisairas

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

👍 Juuri tuosta kyvystä sietää vaikeuksia ja epävarmuutta näissä paljon kyse.
        Mutta miksi toiset sietää vaikka mitä ja toiset esim. masentuu kovasti aika herkästikin...?
        Olipa sitten Asperger tai muu kirjolainen tai mikä hyvänsä muu neur. tai psyk. sairaus. Hakeepa joku saikkuhakin heti, kun päässä vähän kiristää - mä luulen, että ilmainen raha siinä lähinnä kiinnostaa 😉
        Kyllä mäkin oon aika kovapäinen, vaikka elämä täynnä monenmoisia vaikeuksia, mutta en tiedä, onko tuosta sinnikkyydestä sitten hyötyä isommin.

Monisairas

Ja tarkotan lähinnä noita alle 10 pv:n saikutuksia, kun saa täyden palkan. Onpa sitä tosin jossain tesseissä oikeus saada jopa pari kuukautta. Nupis vähä kiristää - ja chillaillaan jossain beachillä! Samaan aikaan oikeasti sairaat, vammautetut on asennevikaisia ja haluttomia vapaasta tahdosta puuttumaan ongelmiinsa, työhaluttomia, mukamas!!! - ja köyhiä syrjäytyneitä

Mäkin olen moneen moneen kertaan tuonut esiin omat jutut, koska ja mitä sekä mitä olisi pitänyt tehdä koska ja kenen yms. Silti vaan intetään ja hannataan vastaa ja mikä hulluinta, että mä olisin omasta vapaasta tahdosta nykymoodissa! Ei mene jakeluun vaikka miten yrität selittää ja tehdään vikoja niistä mitkä ei ole eikä niistä mistä pitäisi. Kyllä on ihmisissä lähipiiiristä virkamiehiin paljon tunneälyn ja varmaan oikean älyn puutetta sekä epäsosiaalista persoonaa.

Monisairas

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sehän on niin että juuri niillä kiusaajilla on suuret ongelmat koska eivät osaa ajatella muuta kun hyvin yksinkertaisesti .
        Kun ihminen hyväksytään sellaisena kun hän on niin kiusaajiakin on vähemmän.
        Kaikki eivät ole valettu samaan muottiin. Niin on ollut aina.

• Anonyymi

toimittajinen väkivaltainen kuolema on ihana unelma

• Anonyymi

Missä mennään hieman kehittyneimmissä maissa autismin syiden selvittelyssä:
      https://t.me/c/1878216607/580
      Lääketeollisuus haraa vastaan kaikkia todisteita, jotka viittaavat rokotteiden sisältämän elohopean (thimerosal) olevan suurin syy autismin kehittymisessä. Sekä tilastot kaksoisrokotteiden aloittamisesta ja autismin lisääntymisen alkamisesta, korreloivat keskenään. Samoin kaikki laboratoriokokeet aineella ja ihmisen hermo- ja aivokudoksella todistavat aineen toksisuuden ilman epäilystä.
      Miksi siis aineen käyttöä rokotteissa jatketaan, kun sillä ei ole mitään hoidollista funktiota?

• Anonyymi

Rokotteet eivät aiheuta autismia. Asiasta voi lukea lisää vaikkapa täältä:
        https://fi.wildorchidchildren.com/las-vacunas-no-causan-autismo

On täysin vastuutonta kirjoitella rokotevastaisia kirjoituksia. Rokotteet ovat hävittäneet maailmasta monia vakavia sairauksia, joihin ihmiset ennen kuolivat nuorena ja jotka aiheuttivat kärsimystä. Niistä kannattaa olla kiitollinen. Etenkin lapsikuolleisuus on vähentynyt lääketieteen ansiosta.

• Anonyymi

Minä sain tietää vasta kaverini itsemurhan jälkeen, että hänellä oli diagnosoitu autismi. Jos olisi pyydetty arvaamaan, mikä diagnoosi hänellä on, olisin veikannut kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Autismia en olisi osannut epäillä.

• Anonyymi

Itsemurhariski ei ole sisäänrakennettu itse autismiin, vaan
      se riski nousee siitä tietämättömyydestä, millä autisteja
      ympäröivä neurotyypillinen enemmistö - koko yhteiskunta -
      autismiin yhä suhtautuu.

Meidän kaikkien tulisi ymmärtää se, että tämä yhteiskunta
      on rakennettu ja räätälöity vain neurotyypilliselle ihmiselle
      sopivaksi. Se on suuri rakenteellinen epäkohta ja rasite kaikille
      meille autismikirjoisille.

• Anonyymi

Näinkin mutta kyllä suikkaririski taitaa lähteä ennen kaikkea siitä miten suhtautuu negatiivisiin kokemuksiin, ja minun käsittääkseeni autisteille on tyypillisempää, että tämä kyky on muita heikompi. Ja käsittääkseni autistit ei saa helposti vastaansanottua ja laitettua paitsi ne agressiiviset, jotka vaippa tappaa jonkuin iha mitättömän ärsytyksen takia.

Kyse lienee paljolti resilienssistä, ylipäänsä tunteiden käsittelystä ja kognitiivisesta kapasiteetista, ennen kaikkea arkisten ongelmien ratkaisukyvystä. Itsellä nämä kyvyt on valitettavasti aika hyvät, valitettavasti (kyllä vain kun ei hyötyä!), vaikka muuta puhuisin, mutta mun puhe (sanavalinnat) ei aina vastaa ajattelua eikä tarkoituista (joskus itsekin ihmettelee että mitähän ihmettä🥴) Kiitos kuuluu ennen kaikkea useille itsestä riippumattomille aivovammoille, tyksin anestesiologille ja muutamalle muulle lääkärille, Panacodille ja Tizanidille sekä mainittujen myötä pahalle surjäytymiselle, uninihäiriöille, ehkä semidissosiointiakin ym. No onneksi mä pääsääntöisesti puhubn ihan järkeviä ja olen ns. orientoitunut, eikä mulla ole puhe-,käytös,-tai kevadiagnoosia. Jos otetaan joku muu tilanne kuin vapaa lörpötys, mä pärjään tod. näk. paremnmin kuin nää ketä puhuu kuin "runebergit".

Sitten tänään yhessä kaupassa oli jotain kaupustelijoita, jotka siinä virnuili jollekin sanomiselle. Piti mennä kysyy mikä hymyilyttää ja vähä opettaa tavoille, ja piti laittaa palautetta mutku en muista mikä firma😉Nii että sitä vaan että näitä negakokomuksia riittää oikeastaan ihan aina, täälläpäin poikkeuksellisen paljon, mutta sitähän sanotaan "tyhjä pää, vähän voimaa..."

Monisairas

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näinkin mutta kyllä suikkaririski taitaa lähteä ennen kaikkea siitä miten suhtautuu negatiivisiin kokemuksiin, ja minun käsittääkseeni autisteille on tyypillisempää, että tämä kyky on muita heikompi. Ja käsittääkseni autistit ei saa helposti vastaansanottua ja laitettua paitsi ne agressiiviset, jotka vaippa tappaa jonkuin iha mitättömän ärsytyksen takia.

Kyse lienee paljolti resilienssistä, ylipäänsä tunteiden käsittelystä ja kognitiivisesta kapasiteetista, ennen kaikkea arkisten ongelmien ratkaisukyvystä. Itsellä nämä kyvyt on valitettavasti aika hyvät, valitettavasti (kyllä vain kun ei hyötyä!), vaikka muuta puhuisin, mutta mun puhe (sanavalinnat) ei aina vastaa ajattelua eikä tarkoituista (joskus itsekin ihmettelee että mitähän ihmettä🥴) Kiitos kuuluu ennen kaikkea useille itsestä riippumattomille aivovammoille, tyksin anestesiologille ja muutamalle muulle lääkärille, Panacodille ja Tizanidille sekä mainittujen myötä pahalle surjäytymiselle, uninihäiriöille, ehkä semidissosiointiakin ym. No onneksi mä pääsääntöisesti puhubn ihan järkeviä ja olen ns. orientoitunut, eikä mulla ole puhe-,käytös,-tai kevadiagnoosia. Jos otetaan joku muu tilanne kuin vapaa lörpötys, mä pärjään tod. näk. paremnmin kuin nää ketä puhuu kuin "runebergit".

Sitten tänään yhessä kaupassa oli jotain kaupustelijoita, jotka siinä virnuili jollekin sanomiselle. Piti mennä kysyy mikä hymyilyttää ja vähä opettaa tavoille, ja piti laittaa palautetta mutku en muista mikä firma😉Nii että sitä vaan että näitä negakokomuksia riittää oikeastaan ihan aina, täälläpäin poikkeuksellisen paljon, mutta sitähän sanotaan "tyhjä pää, vähän voimaa..."

Monisairas

Vaikka tietty toi yksi sana piti olla 😀
        No näitä tulee... yksi parhaista mitä tiedän niin jonkun piti laittaa pullia mutta tulikin pillua ja viesti oli naiselle 😂

Autismista vielä se, että toiset pitää sitä kaikkein pahimpina, mitä se ei millään mittarilla ole kuin ne äärimuodot, jos tuntee vaikka neurologian tautikirjoo muuten ja on myös nähnyt näitä. Mä oon ja mä tunnen myös. Mutta sitten monet autistit pärjää aivan älyttömän hyvin ja keskittyy vahvuuksiin eikä elämä pyöri koko ajan autismin ympärillä mm: Tuomas Enbuske, Juice, Albert Järvinen, Elon Musk, Anthony Hopkins, Jean Sibelius, Isaac Newton, Ludvid van Beethoven

Telkkarissa sarjassa pyöritään autismin ympärillä ja valitetaan kaikesta, ei edes yhtä esseetä saada eli jakseta vaikkei ole mikään paha yliopistossa opiskelevalle nyt ainakaan. Parempi olisi funtsia positiivisen ja omien vahvuuksien kautta. Mäkin oon vähän jotain esseeitä tehnyt ja oon saanu ihan peruskoulusta alken kehua kirjoittamisesta ja suht virheettömästä tekstistä. Mutta sitten on kyllä niinkin, että aivovammojen myötä minusta tuli vähän autisti ja virheet lisäänty ym. (joista tärkein ja toinenkin tuli juuri koulussa, ja tästä seuras vaikka mitä kamalaa - mutta tehtiin keva 😡) Silti mulla on edelleen ihmeen hyvä kognitio ja olisi sisäinen motivaatio niinku se on ollut ekasta koulutupäivästä lähtien.
        Vanhemmat ja isovanhemmat ei todellakaan olleet kouluttautuneita mutta sukulaisissa on korkeasti koulutettuja mm. opettajia ja talousosaajia.

Monisairas

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Monisairas

"Ja käsittääkseni autistit ei saa helposti vastaansanottua ja laitettua paitsi ne agressiiviset, jotka vaippa tappaa jonkuin iha mitättömän ärsytyksen takia."

Nimimerkki Monisairas, minä pyydän vakavasti, lopeta tuo kirjoittelu autisteista, jotka vaikka tappavat mitättömistä syistä. Tuollainen kirjoittelu on oikeasti haitallista, eikä se ole totta. Wikipediasta voi tarkistaa, että Asperger-henkilöt eivät syyllisty muita useammin rikoksiin. Aspergerin oireyhtymä lapsuudesta aikuisuuteen -kirjasta voi tarkistaa, että tämä koskee myös vakavia väkivaltarikoksia. Tarkkoja sitaatteja en nyt ehdi etsiä (tästä päivästä on tulossa minulla hyvin kiireinen päivä), mutta ne tarkat sitaatit olen jo aiemmin laittanut useampaan ketjuun nimenomaan sinun viesteihin vastatessani.

• Anonyymi

Hei monisairas, ymmärrätkö autismista paljonkaan?
      Assina näen, että et vaikuta kovin kyvykkäältä tuntemaan
      todellista empatiaa (myötätuntoista eläytymistä) autismikirjoisia
      kohtaan. Pelkäät autisteja, koska olet ulkopuolella.
      Pelkäät että he tappavat, jos vähänkin ärsyyntyvät!
      Se on täyttä huuhaata! Pelkosi on valitettavasti
      totta mutta ne pelkosi ovat aiheettomia. Elät
      autistien suhteen harhamaailmassa.

Eivät autistit käy kimppuusi siitäkään huolimatta,
      että et vaikuta ymmärtävän heidän tilannettaan.

Ihmettelen, miksi oikein kirjoittelet tänne.
      Sinunhan pitäisi löytää monisairauksien
      keskusteluketjuja, jotta voisit välttyä
      aiheelliselta kritiikiltä ja olisit vihdoinkin
      siellä, missä olet kokemusasiantuntija.

• Anonyymi

En minä niitä pelkää ym, mä oon lukenut ja katsonut telkkarista ja joitain diagnosoituja seurannut jonkin verran vierestä, mutta kellään hyvin tuntemallani ei tätä ole.

Pienenä yksityiskohtana vielä että TAYS:ssa ja Niuva on erityisyksiköt vain ja ainoastaan äärimmäisen vaarallisille autisteille ja muille nepsyille (esim adhd), lapsille ja aikuisille omat osastot. En muista mistä luin mutta oli tunnettu ja arvostettu medialähde. Kyseisessä jutussa nimenomaan mainittiin, että heidän potilaat saattavat ärsyyntyä kovasti mitättömistäkin asioista, ärsykkeistä yms. Toki aina pieni osa nepsyistä on vaarallisia

Monisairas

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En minä niitä pelkää ym, mä oon lukenut ja katsonut telkkarista ja joitain diagnosoituja seurannut jonkin verran vierestä, mutta kellään hyvin tuntemallani ei tätä ole.

Pienenä yksityiskohtana vielä että TAYS:ssa ja Niuva on erityisyksiköt vain ja ainoastaan äärimmäisen vaarallisille autisteille ja muille nepsyille (esim adhd), lapsille ja aikuisille omat osastot. En muista mistä luin mutta oli tunnettu ja arvostettu medialähde. Kyseisessä jutussa nimenomaan mainittiin, että heidän potilaat saattavat ärsyyntyä kovasti mitättömistäkin asioista, ärsykkeistä yms. Toki aina pieni osa nepsyistä on vaarallisia

Monisairas

Fakta kyllä on, että ei ole olemassa mitään tieteellisiä todisteita sille, että Asperger olisi murhaan vaikuttava ominaisuus. Tämä tieto on tarkistettavissa esimerkiksi Aspergerin oireyhtymä lapsuudesta aikuisuuteen -kirjasta.

• Anonyymi

Mitä heikommat tiedot autismista on, sitä enemmän ihminen
      pelkää autisteja.

Jos autismista ei ole edes alkeistietoja, se johtaa siihen, että
      autisteihin suhtaudutaan täysin väärin. Se ärsyttää suuresti
      autisteja - ja ne, jotka suhtautuvat autisteihin täysin
      väärin, kuvittelevat harhaisen omahyväisesti, että
      autistit ärsyyntyvät silloin "aivan pikku asiasta".

• Anonyymi

No en tiedä. Mulle on melko yhdentekevää mitä muut autismista ajattelee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et siis halua kuunnella esim. itse autisteja ja huomata, että
        omat käsityksesi autismista ovat harhauskoisia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"No en tiedä. Mulle on melko yhdentekevää mitä muut autismista ajattelee."

Minun mielestäni on tärkeää oikaista levitetyt väärät käsitykset autismista. Virheellisten negatiivisten autismikäsitysten levittäminen on oikeasti vaarallista.

Aikoinaan juutalaisista valehdeltiin, että he muka myrkyttävät kaivovesiä ja syövät lapsia satanistisissa tilaisuuksissa (hassua kyylä sama valhe, jota nykyään q-anon on levittänyt demokraattipoliitikoista, samat valheet toistuvat, kohteet vain vaihtuvat). Milloin tällaisia valheita juutalaisista esitettiin? 30-luvun Saksassa? Ei suinkaan. Noita valheita esitettiin keskiajalla. Siis satoja vuosia ennen natsismia. Natsit eivät keksineet juutalaisvastaisuutta. He vain veivät sen kaikkein äärimmilleen. Juutalaisista levitettiin kaikenlaisia vihamielisiä valheita satoja vuosia. Lopulta se johti holokaustiin. Sama, mikä tapahtui juutalaisille Natsi-Saksassa, voisi tapahtua jossain myös autisteille tai mille tahansa vähemmistölle tai ihmisryhmälle. Jos mistä tahansa ihmisryhmästä levitetään virheellisiä negatiivisia väitteitä, niin siitä voi seuraukset olla äärimmillään erittäin pahat.

Vaikka ei tapahtuisikaan mitään holokaustin tapaista (viestini tarkoitus ei todellakaan ole väittää, että se olisi kaikkein todennäköisin tulevaisuus), niin voi tällaiset virhekäsitykset haitata assien elämää kuitenkin pienemmässä mittakaavassa. Jos negatiiviset käsitykset pääsevät kovin laajalle leviämään, niin se voi vaikeuttaa Asperger-henkilöiden töiden saantia noin esimerkiksi.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      83
      4363
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      163
      3532
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3139
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      195
      1940
    5. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      44
      1756
    6. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      27
      1747
    7. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      23
      1744
    8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1694
    9. Mukavaa perjantaita

Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19
      1597
    10. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      18