Autismikirjon ihmisten monikertainen itsemurhariski

Anonyymi-ap

Autismikirjon ihmisten riski kuolla itsemurhaan on kymmenkertainen verrattuna muuhun väestö

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/autistinen-daniel-teki-itsemurhan-15-vuotiaana-kuoleman-jalkeen-loydetyt-synkat-piirustukset-ja-runot-avasivat-vanhemmille-millaista-tuskaa-poika-sisallaan-kantoi/7941364

22

354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Varmaan jos vähänkään pahemmat oireet. Jos siis verrataan koko väestöön, suikkariski on varmaan moninkertainen useassa muussakin sairaudessa, kuten vakavat muut neur. dgt ja tietyt syövät, paljon keskiarvoa suurempi. Jos ajatellaan toimintakykyä ja elämänlaatua kokonaisuutena, itseä vähän ihmetyttää autismilaisten kaiketi kärkipaikka. Kyllähän he monessa suhteessa hyvin herkkiä ovat mutta silti.

      Monisairas

      • Anonyymi

        "Jos ajatellaan toimintakykyä ja elämänlaatua kokonaisuutena, itseä vähän ihmetyttää autismilaisten kaiketi kärkipaikka. Kyllähän he monessa suhteessa hyvin herkkiä ovat mutta silti."

        Tähän vaikuttaa paljon ympäristön suhtautuminen autisminkirjon ihmisiin. Autisminkirjon henkilöt joutuvat usein kohtaamaan hyvin negatiivista asennetta muilta ihmisiltä. Jos ihminen kokee, että muut eivät hyväksy häntä, niin ei ole ihmekään, että masentuu vakavasti. Esimerkiksi koulukiusaaminen todistettavasti lisää uhrin itsemurhariskiä.

        "suikkariski on varmaan moninkertainen useassa muussakin sairaudessa, kuten vakavat muut neur. dgt"

        Jälleen kerran täytyy todeta, että autisminkirjoisuus ei ole sairaus. Tuossakin parempi muotoilu olisi ollut, että riski on moninkertainen monessa muussakin poikkeavuudessa. Pyydän sinulta nimimerkki Monisairas ihan vakavasti, että lopeta autismista ja Aspergeristä puhuminen sairautena. Eiköhän yksi asia, joka voi lisätä todennäköisyyttä sille, että ihminen päätyy tekemään itsemurhan, ole se, jos hänelle pienestä pitäen uskotellaan, että hän on synnynnäisesti mieleltään sairas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos ajatellaan toimintakykyä ja elämänlaatua kokonaisuutena, itseä vähän ihmetyttää autismilaisten kaiketi kärkipaikka. Kyllähän he monessa suhteessa hyvin herkkiä ovat mutta silti."

        Tähän vaikuttaa paljon ympäristön suhtautuminen autisminkirjon ihmisiin. Autisminkirjon henkilöt joutuvat usein kohtaamaan hyvin negatiivista asennetta muilta ihmisiltä. Jos ihminen kokee, että muut eivät hyväksy häntä, niin ei ole ihmekään, että masentuu vakavasti. Esimerkiksi koulukiusaaminen todistettavasti lisää uhrin itsemurhariskiä.

        "suikkariski on varmaan moninkertainen useassa muussakin sairaudessa, kuten vakavat muut neur. dgt"

        Jälleen kerran täytyy todeta, että autisminkirjoisuus ei ole sairaus. Tuossakin parempi muotoilu olisi ollut, että riski on moninkertainen monessa muussakin poikkeavuudessa. Pyydän sinulta nimimerkki Monisairas ihan vakavasti, että lopeta autismista ja Aspergeristä puhuminen sairautena. Eiköhän yksi asia, joka voi lisätä todennäköisyyttä sille, että ihminen päätyy tekemään itsemurhan, ole se, jos hänelle pienestä pitäen uskotellaan, että hän on synnynnäisesti mieleltään sairas.

        Totta tosiaan, että ympäristön suhtautumisella on iso merkitys ja sama se on monen muunkin havaittavan sairauden tai poikkeavuuden kanssa.

        Eikä se ole enemmänkin vivahde-ero, onko kyse airaudesta tai poikkeavuudesta, kun kumminkin on annettu oma dg-nimike koodistoon.

        Monisairas


      • Anonyymi

        No sillai sitten! Sinulle autismi on tavalla tai toisella hyvin läheinen ja siksi vahvasti tuo mielipide. Jos ajatellaan sairauden määritelmänkin kautta ja mitä oireita autismin kirjossa voi olla niin... Mut turha näistä on loputtomiin vääntää

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta tosiaan, että ympäristön suhtautumisella on iso merkitys ja sama se on monen muunkin havaittavan sairauden tai poikkeavuuden kanssa.

        Eikä se ole enemmänkin vivahde-ero, onko kyse airaudesta tai poikkeavuudesta, kun kumminkin on annettu oma dg-nimike koodistoon.

        Monisairas

        "Eikä se ole enemmänkin vivahde-ero, onko kyse airaudesta tai poikkeavuudesta, kun kumminkin on annettu oma dg-nimike koodistoon."

        Kyse ei ole vivahde-erosta. Sairaus ja poikkeavuus ovat selvästi eri käsitteitä. Jos ihmisestä sanotaan, että "Hän on sairas" tai jos sanotaan, että "Hän on erilainen", niin noista lauseista tulee huomattavan eri mielikuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sillai sitten! Sinulle autismi on tavalla tai toisella hyvin läheinen ja siksi vahvasti tuo mielipide. Jos ajatellaan sairauden määritelmänkin kautta ja mitä oireita autismin kirjossa voi olla niin... Mut turha näistä on loputtomiin vääntää

        Monisairas

        No sehän ihan oma ongelmasi jos haluat asiaa sairauden, oireiden tai peräti poikkeavuuden kautta määritellä tai ajatella. Ihmisillä on paljon ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sehän ihan oma ongelmasi jos haluat asiaa sairauden, oireiden tai peräti poikkeavuuden kautta määritellä tai ajatella. Ihmisillä on paljon ongelmia.

        Täällä nyt taitaa vähän olla tahallista väärinymmärystä muun ohessa. Sairauskäsitteelle on tietysti omat kriteerinsä kuin myös erilaisuudelle jne. Ei siinä minun mielipiteeni mitään paina.

        Jos ajatellaan autismin oirekirjoa ja siis nimenomaan sitä, niin ei ole suuri vääryys puhua sairaudesta. Erilaisuuden käyttö on vähän kaunistelevaa "valkopesua". Tykkääkö autistit itsekää siitä, että ajatellaan heidän olevan vain vähän erilaisia normaaleja, tuskin. Autismiin muuten voi kuulua tuollainen veivaaminen termien kanssa ja että on vain yksi totuus kerrallaan.

        Ajankohtaisista teemoista mm. sp-erot on erilaisuutta eli homot on erilaisia eikä sairaita, mutta (evoluutio) biologiesti katsottuna epänormaaleja. Niinku nimimerkistä voi päätellä, on paljon sairauksia ja ehkä myös erilaisuutta jonkun mielestä, mutta mulle on aivan sama mitä termejä kukin käyttää. Paljon paljon tärkeämpää on millaisia ongelmia ne tuo käytännön elämässä sekä mitkä on kyvyt kahlata näiden läpi mihin vaikuttaa monet tekijät, joista itse dg. on vain yksi. Itse olen tilanteeni huomioiden kohtuu vahva ja hyvä resilienssi, paljon enenän kuin moni paremmassa tilanteessa oleva, vaikka runsaasti kaikkea negaa kohdannut.

        Monisairas

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä nyt taitaa vähän olla tahallista väärinymmärystä muun ohessa. Sairauskäsitteelle on tietysti omat kriteerinsä kuin myös erilaisuudelle jne. Ei siinä minun mielipiteeni mitään paina.

        Jos ajatellaan autismin oirekirjoa ja siis nimenomaan sitä, niin ei ole suuri vääryys puhua sairaudesta. Erilaisuuden käyttö on vähän kaunistelevaa "valkopesua". Tykkääkö autistit itsekää siitä, että ajatellaan heidän olevan vain vähän erilaisia normaaleja, tuskin. Autismiin muuten voi kuulua tuollainen veivaaminen termien kanssa ja että on vain yksi totuus kerrallaan.

        Ajankohtaisista teemoista mm. sp-erot on erilaisuutta eli homot on erilaisia eikä sairaita, mutta (evoluutio) biologiesti katsottuna epänormaaleja. Niinku nimimerkistä voi päätellä, on paljon sairauksia ja ehkä myös erilaisuutta jonkun mielestä, mutta mulle on aivan sama mitä termejä kukin käyttää. Paljon paljon tärkeämpää on millaisia ongelmia ne tuo käytännön elämässä sekä mitkä on kyvyt kahlata näiden läpi mihin vaikuttaa monet tekijät, joista itse dg. on vain yksi. Itse olen tilanteeni huomioiden kohtuu vahva ja hyvä resilienssi, paljon enenän kuin moni paremmassa tilanteessa oleva, vaikka runsaasti kaikkea negaa kohdannut.

        Monisairas

        Monisairas

        Odotinkin koska pöytään vedetään homokortti,😂Siis ilmiselvästihän määritelmä ei ole sinulle se ja sama. Nimenomaan haluat määrittää autismin seksuaali vähemmistöt jne.ym. sairauden,piikkeavuuden tms. kautta.
        Ja teet sen sen vuoksi koska olet maailmankuvasi on ahdasmielinen, kapeakatseinen ja leimaava. Eli toisinsanoen typerys tai ihan em. kuspiä..👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Odotinkin koska pöytään vedetään homokortti,😂Siis ilmiselvästihän määritelmä ei ole sinulle se ja sama. Nimenomaan haluat määrittää autismin seksuaali vähemmistöt jne.ym. sairauden,piikkeavuuden tms. kautta.
        Ja teet sen sen vuoksi koska olet maailmankuvasi on ahdasmielinen, kapeakatseinen ja leimaava. Eli toisinsanoen typerys tai ihan em. kuspiä..👍

        Eipäs todellakaan, vaan homous on vaan esimerkkinä terveestä ihmisen erilaisuudesta, jolle ei edes löydy omaa dg-koodia. Ei minulla ole autismille mitään omaa määritelmää tai lokerointia tuolla tavoin, ei todellakaan. Tämähän nyt on ihan päivänselvää, kun itselläkin on sitä sun tätä oiretta ja isosti haittaavat sosiaalista toimintaa. Nyt menet vielä enemmän väärinymmärryksen puolelle. Mutta niinku todettu, turha tästä on loputtomiin vääntää...

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipäs todellakaan, vaan homous on vaan esimerkkinä terveestä ihmisen erilaisuudesta, jolle ei edes löydy omaa dg-koodia. Ei minulla ole autismille mitään omaa määritelmää tai lokerointia tuolla tavoin, ei todellakaan. Tämähän nyt on ihan päivänselvää, kun itselläkin on sitä sun tätä oiretta ja isosti haittaavat sosiaalista toimintaa. Nyt menet vielä enemmän väärinymmärryksen puolelle. Mutta niinku todettu, turha tästä on loputtomiin vääntää...

        Monisairas

        Sinun mielestä siis homoseksuaalisuus on tervettä erilaisuutta ja autisminkirjoisuus epätervettä erilaisuutta? Nähdäkseni Asperger ja autismi ovat ilmiöinä nimenomaan verrattavissa homoseksuaalisuuteen. Molemmat ovat tärkeä osa ihmisten moninaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun mielestä siis homoseksuaalisuus on tervettä erilaisuutta ja autisminkirjoisuus epätervettä erilaisuutta? Nähdäkseni Asperger ja autismi ovat ilmiöinä nimenomaan verrattavissa homoseksuaalisuuteen. Molemmat ovat tärkeä osa ihmisten moninaisuutta.

        Tärkeä osa? No jaa. Miksi nämä asiat pitää arvottaa? Hyvä-huono, terve-sairas jne.
        Eikö ne voisi olla vaan kirjoa?


    • Anonyymi

      Tuo linkitetty artikkeli (alun perin lokakuulta 2020) kannattaa lukea.
      Siinä sanotaan mm. näin:
      "– Daniel kiihtyi nollasta sataan, jos häntä arvosteltiin asioissa, johon hän koki, että ei voinut vaikuttaa. Ammattilaispuolellakin on paljon työntekijöitä, joilla ei ole oikeaa tietoa siitä, kuinka kohdata autismikirjon ihminen oikealla tavalla."

      Kysyn alkupostaajalta:
      Tunnetko olevasi hiukan samassa tilanteessa kuin tuo Daniel?
      Mitä ohjeita antaisit kaikille ihmisille, jotta he oppisivat
      kohtaamaan autismikirjolaiset oikealla tavalla?

    • Anonyymi

      Kyllä se noin on. Jos kokee useamman vuoden ajan aikuisena assina sellaista toimintaa, mikä aiheuttaa jatkuvaa stressiä, ahdistusta ja kaikenlaista oireilua, niin silloin menettää elämänhalunsa. Mikään ei tunnu miltään.

      • Anonyymi

        Olen Asperger. Minua on nyt kiusattu suurella joukolla, jopa jokunen viranomainen.
        Kovin herkkäkin mielestään olen. Tätä on jatkunut pitkään,
        Todella törkeää menoa, mutta elämänhaluun se ei ole vaikuttanut yhtään, eikä
        ikinä tule vaikuttamaan. Herkkyys tai kiusaaminen tai mikään ei ole mielestäni mikään järkevä syy elämänhalun vähenemiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen Asperger. Minua on nyt kiusattu suurella joukolla, jopa jokunen viranomainen.
        Kovin herkkäkin mielestään olen. Tätä on jatkunut pitkään,
        Todella törkeää menoa, mutta elämänhaluun se ei ole vaikuttanut yhtään, eikä
        ikinä tule vaikuttamaan. Herkkyys tai kiusaaminen tai mikään ei ole mielestäni mikään järkevä syy elämänhalun vähenemiseen.

        jatkuu.
        Syrjitty on nyt lukemattomilla tavoilla ym.
        Yhtään ei ole vähentänyt elämänhaluani, joka on oikein hyvä.
        Ei mulla ainakaan asperger elämänhalua vähennä, päinvastoin mulla on
        huippua yksinäisyydensietokyky.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jatkuu.
        Syrjitty on nyt lukemattomilla tavoilla ym.
        Yhtään ei ole vähentänyt elämänhaluani, joka on oikein hyvä.
        Ei mulla ainakaan asperger elämänhalua vähennä, päinvastoin mulla on
        huippua yksinäisyydensietokyky.

        👍 Juuri tuosta kyvystä sietää vaikeuksia ja epävarmuutta näissä paljon kyse.
        Mutta miksi toiset sietää vaikka mitä ja toiset esim. masentuu kovasti aika herkästikin...?
        Olipa sitten Asperger tai muu kirjolainen tai mikä hyvänsä muu neur. tai psyk. sairaus. Hakeepa joku saikkuhakin heti, kun päässä vähän kiristää - mä luulen, että ilmainen raha siinä lähinnä kiinnostaa 😉
        Kyllä mäkin oon aika kovapäinen, vaikka elämä täynnä monenmoisia vaikeuksia, mutta en tiedä, onko tuosta sinnikkyydestä sitten hyötyä isommin.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        👍 Juuri tuosta kyvystä sietää vaikeuksia ja epävarmuutta näissä paljon kyse.
        Mutta miksi toiset sietää vaikka mitä ja toiset esim. masentuu kovasti aika herkästikin...?
        Olipa sitten Asperger tai muu kirjolainen tai mikä hyvänsä muu neur. tai psyk. sairaus. Hakeepa joku saikkuhakin heti, kun päässä vähän kiristää - mä luulen, että ilmainen raha siinä lähinnä kiinnostaa 😉
        Kyllä mäkin oon aika kovapäinen, vaikka elämä täynnä monenmoisia vaikeuksia, mutta en tiedä, onko tuosta sinnikkyydestä sitten hyötyä isommin.

        Monisairas

        Ja tarkotan lähinnä noita alle 10 pv:n saikutuksia, kun saa täyden palkan. Onpa sitä tosin jossain tesseissä oikeus saada jopa pari kuukautta. Nupis vähä kiristää - ja chillaillaan jossain beachillä! Samaan aikaan oikeasti sairaat, vammautetut on asennevikaisia ja haluttomia vapaasta tahdosta puuttumaan ongelmiinsa, työhaluttomia, mukamas!!! - ja köyhiä syrjäytyneitä

        Mäkin olen moneen moneen kertaan tuonut esiin omat jutut, koska ja mitä sekä mitä olisi pitänyt tehdä koska ja kenen yms. Silti vaan intetään ja hannataan vastaa ja mikä hulluinta, että mä olisin omasta vapaasta tahdosta nykymoodissa! Ei mene jakeluun vaikka miten yrität selittää ja tehdään vikoja niistä mitkä ei ole eikä niistä mistä pitäisi. Kyllä on ihmisissä lähipiiiristä virkamiehiin paljon tunneälyn ja varmaan oikean älyn puutetta sekä epäsosiaalista persoonaa.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen Asperger. Minua on nyt kiusattu suurella joukolla, jopa jokunen viranomainen.
        Kovin herkkäkin mielestään olen. Tätä on jatkunut pitkään,
        Todella törkeää menoa, mutta elämänhaluun se ei ole vaikuttanut yhtään, eikä
        ikinä tule vaikuttamaan. Herkkyys tai kiusaaminen tai mikään ei ole mielestäni mikään järkevä syy elämänhalun vähenemiseen.

        Sehän on niin että juuri niillä kiusaajilla on suuret ongelmat koska eivät osaa ajatella muuta kun hyvin yksinkertaisesti .
        Kun ihminen hyväksytään sellaisena kun hän on niin kiusaajiakin on vähemmän.
        Kaikki eivät ole valettu samaan muottiin. Niin on ollut aina.


    • Anonyymi

      toimittajinen väkivaltainen kuolema on ihana unelma

    • Anonyymi

      Missä mennään hieman kehittyneimmissä maissa autismin syiden selvittelyssä:
      https://t.me/c/1878216607/580
      Lääketeollisuus haraa vastaan kaikkia todisteita, jotka viittaavat rokotteiden sisältämän elohopean (thimerosal) olevan suurin syy autismin kehittymisessä. Sekä tilastot kaksoisrokotteiden aloittamisesta ja autismin lisääntymisen alkamisesta, korreloivat keskenään. Samoin kaikki laboratoriokokeet aineella ja ihmisen hermo- ja aivokudoksella todistavat aineen toksisuuden ilman epäilystä.
      Miksi siis aineen käyttöä rokotteissa jatketaan, kun sillä ei ole mitään hoidollista funktiota?

      • Anonyymi

        Rokotteet eivät aiheuta autismia. Asiasta voi lukea lisää vaikkapa täältä:
        https://fi.wildorchidchildren.com/las-vacunas-no-causan-autismo

        On täysin vastuutonta kirjoitella rokotevastaisia kirjoituksia. Rokotteet ovat hävittäneet maailmasta monia vakavia sairauksia, joihin ihmiset ennen kuolivat nuorena ja jotka aiheuttivat kärsimystä. Niistä kannattaa olla kiitollinen. Etenkin lapsikuolleisuus on vähentynyt lääketieteen ansiosta.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2483
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2287
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2021
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe