Lihaksisto pienenee ja vyötärö on isompi

Anonyymi-ap

Kuin ennen. Liikunta on pienentynyt. Ennen kävelin joka päivä paljon. En käynyt salilla. Nytten sama, en käy salilla mutten kävelee paljoa. 5-8% lihakset ovat pienentyneet inbodyn mukaan, vyötärö on kasvanut samassa painossa 5 cm joten voi olla totta tuokin inbody mittaus, kun vyötärö kasvanut noin paljon. Joten kysymys piilee: Kumpi ongelma, kävelyn lopettaminen VAI se että olen vähentänyt proteiinia? Ennen söin proteiinia 110-150 g per päivä. Nyt vain 80-90 g päivä (syön hiilareita enemmän). Rasvaton painoni on 49.5 kiloa ja olen 70 kg nainen. 168 cm.

28

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näyttäisi minusta siltä, että saat proteiinia tarpeeksi.

    • Anonyymi

      Inbody mittauksessa viime huhtikuussa lihakseni olivat normaalin ja kasvaneen rajamailla, mutta rasvaprosenttini oli vain 8 (olen nainen yli 60 v.), painoindeksi 22. Liikuntani oli kävelyä 6 kertaa viikossa (n. 10 000 askelta) ja hulavanteen 1,5 painoilla pyöritystä n. 20 min per päivä. Lisäsin hieman rasvojen syöntiä ja mitään muuta en muuttanut ja nyt tammikuun lopulla toisessa Inbody mittauksessa (eri laite) rasvaprosentti oli noussut melkein 25 prosenttiin, lihasmassa oli jonkun verran pienentynyt, paino on täysin ennallaan, viskeraalista rasvaa ei ollut nytkään. Miksiköhän lihasmassan oli pienentynyt ja saisikohan rasvaprosenttini kuitenkin olla matalampi? Jos vähennän kävelyä ja sen edestä ryhdyn käymään kuntosalilla lihaskuntoa parantamassa pari kertaa viikossa mikäköhän vaikutus sillä sitten olisi? Koska olen vartalotyyoiltä omppu tärkeintä ja vaikeinta on pitää vyötärön seutu niin kapeana ettei sitä viskeraalista rasvaa synny. Painonpudotus on sinällään helppoa, mutta tämän kaiken muun ylläpiti ja oikealla tolalla pitäminen on vaikeaa ja vaatii koko ajan työtä (lihaskunto, vyötärön ympärys, rasvaprosentti).

      • Anonyymi

        Minäkin olen omppu/ jos enemmän valintoja olen suorahko omppu eli lantio ja rinnat ovat pienempiä kuin vyötärö. Banaani taisi olla vertaus. Osa sanoo sitä kaarevaksi suoraksi. Jollain on sellainen omppu, et vyötärö isompi ku lantio. T ap


      • Anonyymi

        Sama Mut eri laite. Mikä ironisinta, ennen söin suklaata paljon enemmän tms kun sain paremmat tulokset. Lisäsin hyviä rasvoja tuli korkeampi rasva% ja vähemmän kovaa rasvaa. Tap


      • Anonyymi

        miten ratkaiset ongelman? jatkatko yhä rasvan käyttöä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miten ratkaiset ongelman? jatkatko yhä rasvan käyttöä?

        Rasvojen määrästä saa erilaisia ohjeita jopa saman alan asiantuntijoilta, pää alkaa olla sekaisin sen suhteen kuinka paljon niitä saa ja pitää syödä. Se nyt on kuitenkin selvää, että ei kovia vaan pehmeitä rasvoja. Minä käytän leivän päällä Benecolia ja ruuan laitossa rypsiöljyä ja oliiviöljyä. Jos yrittää kasvattaa lihaksia se ei kai onnistu vähillä rasvoilla? Ottaakohan nämä rasva-asiantuntijat ohjeistaessaan ihmisiä huomioon ihmisten erilaiset vartalotyypit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rasvojen määrästä saa erilaisia ohjeita jopa saman alan asiantuntijoilta, pää alkaa olla sekaisin sen suhteen kuinka paljon niitä saa ja pitää syödä. Se nyt on kuitenkin selvää, että ei kovia vaan pehmeitä rasvoja. Minä käytän leivän päällä Benecolia ja ruuan laitossa rypsiöljyä ja oliiviöljyä. Jos yrittää kasvattaa lihaksia se ei kai onnistu vähillä rasvoilla? Ottaakohan nämä rasva-asiantuntijat ohjeistaessaan ihmisiä huomioon ihmisten erilaiset vartalotyypit?

        Fogelholm sanoi kerran että makrojen keskinäisillä osuuksilla ei ole niin paljon väliä, mutta laadulla on.


      • Anonyymi

        Hieman epäilyttävät nuo InBodyn lukemat.
        Rasva % heittelee tolkuttomasti ja 8% on ylen kuivan puolella ja varsinkin naisella. Olen nähnyt kaksi kisakuntoon trimmattua naista. Vapaaottelija tytön rasva oli 13% ja sen näki. Bikinfitness kisoihin lähteneen ja voittaneen tytön lukema oli sama.
        Olematon viskeraali on mahdottomuus!
        Uskottavuus?????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieman epäilyttävät nuo InBodyn lukemat.
        Rasva % heittelee tolkuttomasti ja 8% on ylen kuivan puolella ja varsinkin naisella. Olen nähnyt kaksi kisakuntoon trimmattua naista. Vapaaottelija tytön rasva oli 13% ja sen näki. Bikinfitness kisoihin lähteneen ja voittaneen tytön lukema oli sama.
        Olematon viskeraali on mahdottomuus!
        Uskottavuus?????

        Kyllä minä siitä viskeraalisesta rasvasta eroon pääsin (varmistettu verikokeella ja kehon koostumusmittauksessa) , mutta kovan työn takana se oli. Vyötärö piti saada 81 centtiin ennen kuin viskeraalirasva oli pois. Painoa pudottamalla lähti n. centti per kilo ja asiaa auttoi myös reipastahtinen kävely ja hulavanteen pyöritys sekä tietysti niiden kovien rasvojen vaihto pehmeisiin. Sitä liian matalan rasvaprosentin oikeellisuutta vajaan vuoden takaisessa Inbodymittauksessa vähän itsekin epäilen, sillä en todellakaan ole fitnes mitoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä siitä viskeraalisesta rasvasta eroon pääsin (varmistettu verikokeella ja kehon koostumusmittauksessa) , mutta kovan työn takana se oli. Vyötärö piti saada 81 centtiin ennen kuin viskeraalirasva oli pois. Painoa pudottamalla lähti n. centti per kilo ja asiaa auttoi myös reipastahtinen kävely ja hulavanteen pyöritys sekä tietysti niiden kovien rasvojen vaihto pehmeisiin. Sitä liian matalan rasvaprosentin oikeellisuutta vajaan vuoden takaisessa Inbodymittauksessa vähän itsekin epäilen, sillä en todellakaan ole fitnes mitoissa.

        Kuinka paljon ennen käytit rasvaa kun rasvaprosentti oli 6% ja paljon käytit nyt? Laite on eri myös.. ei aina sata varmoja noi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka paljon ennen käytit rasvaa kun rasvaprosentti oli 6% ja paljon käytit nyt? Laite on eri myös.. ei aina sata varmoja noi.

        En ole pitänyt tarkkaa lukua rasvoista, aika reippaalla kädellä olen mm. lorauttanut oliiviöljyä salaattiin ja muihinkin ruokiin ja on siihen leivän päälle saattanut sitä Benecolia mennä teelusikallisen sijasta ruokalusikallinen. Jos rasvan syöntini on ollut liiallista mikä sitten nosti kehoni rasvaprosenttia niin miksi liika rasvan syönti ei sitten nostanut myös painoani?


    • Anonyymi

      Itselläni vatsanseutu kasvaa jos käytän maitotaloustuoteita. Eli jugurttia, rahkaa,juustoa.Kävelen 7 päivää vikossa aina.Eli joka päivä 12km lenkin. Joulukuu aloitin 4 kertaa viikossa ryhmä liikunnan voimistelusalissa..Kehoni myös alkanut tulla pärynä muotoa ja lihakset kadonet käsivarteni. Pikkuhiljaa kohotan kuntoni.Mitään ei tapahdu hetkessä,Nukun ritävästi.Tunustan ilta syöntini on ogelma vatsani kasvuun.Juuri maitotaloustuoteifen kanssa. Täytyy taas opetella en nitä kotiin osta.Vatsakin pienenee.Karkia en en syö ,en vuosikymeniin.Sokerista saan mikreenin.Saisimpa jugurtista,rahkasta ja juustostakin.

      • Anonyymi

        »Kävelen 7 päivää vikossa aina. Eli joka päivä 12km lenkin. »

        Kovakuntoista porukkaa saitilla. Itse kävelin tänään edestakaisin kauppamatkan yhteensä 7,8 km, ja jalat ovat nyt aika kipeät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        »Kävelen 7 päivää vikossa aina. Eli joka päivä 12km lenkin. »

        Kovakuntoista porukkaa saitilla. Itse kävelin tänään edestakaisin kauppamatkan yhteensä 7,8 km, ja jalat ovat nyt aika kipeät.

        itse kävelin ennen 15 tai jopa yli 20 km joka päivä. t . ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        »Kävelen 7 päivää vikossa aina. Eli joka päivä 12km lenkin. »

        Kovakuntoista porukkaa saitilla. Itse kävelin tänään edestakaisin kauppamatkan yhteensä 7,8 km, ja jalat ovat nyt aika kipeät.

        Minä painan kuusi kiloa.


      • Anonyymi

        maitotaloustuotteita olen itsekkin vähentänyt mutta ongelma: soijatuotteet tekevät näppyjä, ihottumaa. sit kokeilin munia, ne teki saman ongelman. maitotuotteet laktoosittomat ei tee näppyjä tai ihottumaa, siis ainakaan siinä kaavassakuin noi 2. aika niukasti siis jää proteiininlähteitä, pitäisi syödä vain lihaa muuten. t . ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä painan kuusi kiloa.

        ja veijo asuu Korvatunturilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja veijo asuu Korvatunturilla?

        kuusi kiloa on kyllä aika pieni paino :D 60 kg tais olla oikea.. epäilen kirjotus virhettä.. olisi jos pitkä ees normipituinen suomalainen mies eli lähes 180 cm. t. ap


      • Anonyymi kirjoitti:

        maitotaloustuotteita olen itsekkin vähentänyt mutta ongelma: soijatuotteet tekevät näppyjä, ihottumaa. sit kokeilin munia, ne teki saman ongelman. maitotuotteet laktoosittomat ei tee näppyjä tai ihottumaa, siis ainakaan siinä kaavassakuin noi 2. aika niukasti siis jää proteiininlähteitä, pitäisi syödä vain lihaa muuten. t . ap

        On olemassa muitakin papuja kuin soijapapuja, kalaa ja broilerjauhelihaa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        On olemassa muitakin papuja kuin soijapapuja, kalaa ja broilerjauhelihaa.

        Suosittelen aloittajalle tätä, jos soijarouhe ei kelpaa: https://www.s-kaupat.fi/tuote/harkisr-harkapapurouheseos-350g/6430043010430

        Se on valmiiksi kypsennettyä rouhetta, johon ei ole lisätty suolaa. Sisältää myös hernettä.

        Ravintosisältö / 100 g:

        Energia 1400 kJ / 335 kcal
        Rasva/Fett 3,1 g
        >josta tyydyttynyttä/ 0,3 g
        Hiilihydraatit/Kolhydrater 26 g
        >joista sokereita/varav socker 3,7 g
        Ravintokuitu/Kostfiber 12 g
        Proteiini/Protein 47 g
        Suola / Salt 1,0 g


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suosittelen aloittajalle tätä, jos soijarouhe ei kelpaa: https://www.s-kaupat.fi/tuote/harkisr-harkapapurouheseos-350g/6430043010430

        Se on valmiiksi kypsennettyä rouhetta, johon ei ole lisätty suolaa. Sisältää myös hernettä.

        Ravintosisältö / 100 g:

        Energia 1400 kJ / 335 kcal
        Rasva/Fett 3,1 g
        >josta tyydyttynyttä/ 0,3 g
        Hiilihydraatit/Kolhydrater 26 g
        >joista sokereita/varav socker 3,7 g
        Ravintokuitu/Kostfiber 12 g
        Proteiini/Protein 47 g
        Suola / Salt 1,0 g

        Pitää kokeilla . Kysyn että voiko vatsani mitenkään tottua tuohon? Tulee 30 kananmuna pierua usein. Mut voihan sitä kokeilla. Kikherneitä yms papuja kestän paremmin kuin lihankorvikkeita. Niistäkin joo tulee ripulia mutta ei tuu nii paljoo pieruja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pitää kokeilla . Kysyn että voiko vatsani mitenkään tottua tuohon? Tulee 30 kananmuna pierua usein. Mut voihan sitä kokeilla. Kikherneitä yms papuja kestän paremmin kuin lihankorvikkeita. Niistäkin joo tulee ripulia mutta ei tuu nii paljoo pieruja.

        Kuulostaa kovin IBS:ltä ja voi olla että vatsa ei totu.


    • Anonyymi

      Itse syön kyllä silloin tällöin papuja vaikka ne vähän pierettävätkin, kohtuullinen määrä pieruja päivässä taitaa sitä paitsi olla hyväksikin. Kauratuotteet sopivat vatsalleni hyvin ja suosinkin niitä nykyään. Suosittelen kaurajauhista jota olen itse käyttänyt jauhelihan tapaan ja siitä valmistettu ruoka on maistunut myös lihan syöjille. Suosittelen myös riisin korvikkeeksi ruokakauraa tai ruokaohraa, ovat helpommin sulavaakin ruokaa kuin riisi ja ovat myös kotimaisia tuotteita. Itse käytän lisäksi myös muita kauratuotteita kuten kauramaitoa ja -kaurakermaa, täysjyväkauraleipää ja pastaa.

    • Anonyymi

      Liikaa kortisolia eli stressiä, ehkä myös liikaa sokeria tai alkoholia omaan kehoon nähden? Liikunnan väheneminen ja proteiinin tippuminen yhdessä ei yleensä ainakaan lihota, ellei se proteiini ole suoraan korvattu lisähiilareilla, mutta ainahan se liikunta on hyvästä aineenvaihdunnan ylläpitämisen vuoksi. Toki puhuit vain lihasmassan pienenemisestä etkä lihomisesta, mutta samaan aikaan oli vyötärö kuitenkin kasvanut. Ja mikä ihme on rasvaton paino?

      Voin kyllä olla näin ikäihmisenä tippunut kärryiltä jo vuosikymmeniä sitten näissä uutuusmittauksissa. Silloin aikoinaan kävin kehon rasvamittailuissa, joissa rasvaprosentti oli aina lähemmäs 30, vaikka hoikka urheilija olinkin (mutta päärynämallia). Mittanauha oli kuitenkin reisissä, vyötärössä ja käsivarsissa paras lihasten mittaaja, kun harrastin aktiivisesti. Omaan aikaan rasvaa ja lihaa meni paljon (kunnon rasvaisena lihana perunan kera), ja alkoholia ei urheilukautena saanut juoda ollenkaan. Nykyäänhän tuo proteiini on monesti prosessoitua (jos kasvilähteistä tai jauheista, vaikka kuinka heraa olisikin), joten senkin mahdollinen syy seuraus suhde kannattaa huomioida. Ja kävely on aerobista, se ei koskaan kasvata lihaksia ainakaan liikaa (ennemminkin jäntevöittää), mutta aerobinen runsas liikunta voi myös kituruokavalioon yhdistettynä syödä ne lihakset ensimmäisenä. Kuitenkin vaikka se kävely ja proteiini olisivat jääneet vähiin ja lihasmassa pienentynyt, voi syy olla kuitenkin silti muuallakin etenkin kun vyötärön ympärys kasvanut. Tosin tässä et edes maininnut kehosi rasvaprosenttia, eikä ole hajua, mitä tuo rasvaton kehon paino edes tarkoittaa. Itse olen 165cm, paino nyt vanhempana 57kg ja nyt ei tietoa edes rasvaprosentista, kun en harrasta enää, mutta aikoinaan se oli 30 painon ollessa 50kg ja alle (ja kolesteroli oli kunnossa silloin myös, vaikka naiselle 30 on kova lukema, mutta minulla kaikki kertyi alavartaloon, eriparia olen aina ollut).

      Älä liikaa tuijottele lukua jostain mittauksesta, vaan mittanauhalla katselet itseäsi, ja vaikka lihakset vievätkin enemmän tilaa, mieluummin sitten peiliä käytät apunasi. Jos tosiaan olet vaikka jo sen ikäinen/nainen, että vaihdevuodet tulossa tai olet yli 40 vuotta, voi sekin jo geenien kanssa vaikuttaa alttiuteesi kehittää vyötärölle läskiä nopeasti, kehon rasvaprosenteista tai mistään lukemista viis. Jos olet nuorempi, myös liika silloin tällöin laihdutus hidastuttaa aineenvaihduntaa, ja sekin voi monella jojottaa lukemia myöhemmin, päälle alttius omena tai päärynävartaloon. Omena kuitenkin viittaa ainaa liikaan kortisolituotantoon, eli lähinnä vyötäröä ja vatsaa kerryttävillä se voi tosiaan olla merkki liiasta stressistä, unettomuudesta tai sokerista, geenit mukana tai ei.

      • Anonyymi

        Mittailuista.
        Käyn vuosittain samassa InBody720 vekottimessa kehon koostumusanalyysissä. En hae absoluuttista totuutta vaan keskenään vertailukelpoisia tuloksia koska teetän analyysin aina samassa tilanteessa, samaan vuorokauden aikaan.
        Ikääntyessä ovat sekä rasvat, että lihakset vähentyneet vastaan rimpuilusta huolimatta.
        Ravintoa on riittävästi kuten myös proteiinia eri muodoissaan ja lihasvoimaharjoittelu on säännöllistä 6krt/vko mutta painoissa on ollut pakko antaa hiljalleen periksi puhukoot mitä tahansa soopaa loputtomasta kehittymisestä vanhenemisesta huolimatta,

        Ultrauksessa todettu aortan läpän vuotaminen haittaa lihasten hapettumista = palautumista joka tuntuu varsinkin reisissä ja lienee kokonaisuudessaan osallinen lihaskatoon.


      • Anonyymi

        Olen vasta 23 v. Ja muutos lyhyessä ajassa n. 2 vuodessa. Tressi kova, minulla myös nälänhallinta sellane et on jatkuva nälkå. Nälän oon saannut pois vaan jos syön yli 100 g proteiinia päivässä,. Vaikka söisin ne hiilarin muodossa tai rasvan, ne ei poista nälkää jos saan "vaan" 80 g protskua..


      • Anonyymi

        Rasvaton paino = paino osa joka on muu kuin rasvaprosentti


      • Anonyymi

        Ei ole kitudeitti, mahtunut 1 kg kuussa vauhtia. Oikeestaan syön paljon höttöä, kun jos en syö proteiinia paljon, niin tulee mieliteko nälä takia suklaaseen vaik söisin riittävästi, en tiiä miks olen täynnä vaan sillo jos syön 100-150 g prtoskua :D ihan samassa kalorimäärässä nälkä poistuu. Mut oon yrittänyt väkisin vähentää protskua


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4823
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4603
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      620
      4204
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3177
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2711
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2213
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      222
      2182
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      348
      2168
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1797
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe