Huoltoneuvojat / työnjohtajat yleensä

Anonyymi-ap

Miten noihin hommiin pääsee porukkaa jotka itse oikeasti eivät tajua ajoneuvoista ja niiden tekniikasta yhtään mitään ja ovat aivan kädettömiä käytännössä? Eivät itse millään tavoin harrasta ajoneuvoja eikä mitään tuntumaa alaan oikeasti.

12

430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihan ekana pitäs miettiä, että mitä varten huoltoneuvoja / työnjohtaja on autokorjaamossa.

      Korjaako se autoja?
      Ei

      Huoltoneuvoja on asiakasrajapinnassa työskentelevä henkilö, joka ottaa asiakkaiden työtilauksia vastaan, hoitaa yhdessä varaosamyyjän kanssa ne asiat, jotka pitää olla valmiina, kun auto tulee korjaamolle.
      Jakaa työt asentajille, valvoo työn suorittamista, auttaa asentajaa tiedonhaussa, välittää asiakkaalle tietoa korjauksen aikana, laskuttaa ja niin edelleen.

      Toki ei se ole haitaksi, että tietää jotain autoista yleisellä tasolla ja tuntee yleisemmin käytettävien osien nimikkeet.
      Mutta asentajan tietotaitoa ei huoltoneuvojalta vaadita.

      Mutta, kuten sanottu.
      Huoltoneuvoja "korjaa" asiakkaat ja asentaja asiakkaan auton.
      Huoltoneuvojan tärkein taito on hyvä sosiaalinen vuorovaikutus ja erilaisten ihmisten kanssa pärjääminen.

      Työnjohtaja on taas enempi siellä korjaamohallin puolella touhuamassa.
      Johtaa asentajien työtä ja varmistaa, että asentajilla on mahdollisuus tehdä sitä omaa työtä mahdollisimman tehokkaasti ja tuottavasti.


      Asiakas soittaa huoltoneuvojalle.
      A: Autossa on X vika, miten se korjataan?
      H: Hyvää päivää. Kenen kanssa keskustelen?
      A: Make
      H: Hei Make. Autossa vikaa. Saisinko auton rekisteritunnuksen?
      A: En muista pee hoo koo tai jotain... Eikun oo tee ee... muminaa ja kävelyn ääniä... tee koo pee 3 3 3
      H: Siis Tauno, Kalle, Pekka 333
      A: Eikun Tee Hoo Bee 333
      H:Selvä. Täältä löytyy Nissan Corolla N30
      A: Siinä on vikaa
      H: Selvä juttu. Varataanko aika korjaamolle, niin asiaa voidaan tutkia.
      A: Eikun ajattelin, jos saisin vähän neuvoja.
      H: Kyllä neuvominen onnistuu, kun asentaja on tutkinut auton
      A: Ei onnistu muuten
      H: Vianmääritys ei vielä oikein etänä onnistu.
      A: SELVÄ NÄKEMIIN
      H: Näkemiin

      A kaverille myöhemmin: Olipas paska huoltoneuvoja, kun ei tiennyt autoista yhtään mitään.

    • Anonyymi

      Nykyäänhän ei se auton korjaaminen olekaan se pääasia vaan asiakkaan rahastaminen. Autoa ei edes korjaamon kannata kuntoon saadakaan ensimmäisellä kerralla, jolloin samaa asiakasta voidaan nylkeä ainakin toisenkin kerran vaihtamalla summassa kalliita osakokonaisuuksia mahdollisimman monta kertaa turhaan.
      Nykyään merkkikorjaamoissa ei edes osata kunnollista vikadiagnoosin tekemistä, tekosyynä on vaan se, että tuntityö on niin kallista että ennemmin kannattaa arvailla ja vaihdella summassa niitä osia, mutta se on vain osaamattomuuden peittelyä.
      Eihän ne asentajatkaan ole mitään muuta kuin määräaikaisia juuri ammattikoulusta häthätää valmistuneita matalapalkkaisia vuokratyöntekijöitä.
      Nykyisen ammattikoulun opetuksen tasokin on täysin ala-arvoista.

    • Anonyymi

      Nojoo, jos asiakkaankin ymmärrys on tuota tasoa kuin yllä esitetty "autossa on vikaa" niin eipä kai sitten enempää ymmärrystä tarvita neuvojaltakaan. Kunhan vaan osaa sanoa että tuo korjaamolle, ja katsoa kalenterista vapaan ajan.

      Vai olisiko hyvä, että huoltoneuvoja osaisi hieman kysellä vian oireita ja sitä kautta alustavasti jo selvittää vikaa? No, asiakkaan kannalta kyllä, mutta korjaamon kannalta ei. Pahimmillaanhan asiakkaan ongelma voisi sitten jopa ratketa ilman korjaamolla käyntiä, ja korjaamolta jäisi vianhakutyö ja korjaus laskuttamatta.

      Joku asiakas sitten voi taas tietää tarkemmin mitä haluaa autolleen tehtävän. Sen verran työn vastaanottajalla pitäisi olla ymmärrystä että tieto menee perille ilman "rikkinäinen puhelin" efektiä. Monissa paikoissa toki saa jo esittää asiansa netin kautta kirjallisesti aikaa varatessaan ja sinne kirjoitettu toivomus tulee sellaisenaan printatuksi asentajallekin työmääräykseen, niin ei ole juurikaan vaaraa, että tiskillä asia olisi ymmärretty jotenkin väärin.

      • Anonyymi

        Ongelmana on usein, että asiakas ei ymmärrä autoista mitään ja heidän puheensa vaan sotkee asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelmana on usein, että asiakas ei ymmärrä autoista mitään ja heidän puheensa vaan sotkee asioita.

        Ja ongelma pahenee sillä, että asiakas on vähän Googlaillut ja esittää sen perusteella korjausohjeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ongelma pahenee sillä, että asiakas on vähän Googlaillut ja esittää sen perusteella korjausohjeita.

        Tubessahan on hyviä korjausohjeita ja esimerkkejä joissa merkkiliike ei ole osannut kuin rahastaa vaihtelemalla summassa turhia osia eikä auto ole tullut kuntoon. Sitten kunnon spesialisti tekee diagnoosin ja auto on tullut kuntoon jollain ihan yksinkertaisella fiksauksella johon ei ole mitään osia edes tarvittu, korkeintaan vähän uutta sähköjohtoa hiiren syömien tilalle tai korroosion runteleman maadoituspisteen puhdistus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelmana on usein, että asiakas ei ymmärrä autoista mitään ja heidän puheensa vaan sotkee asioita.

        Niinno sitten olisi hyvä jos siellä korjaamon puolella asiakasrajapinnassa olisi teknistäkin ymmärrystä niin että saataisiin asia hoidettua ilman höpöpuheista sotkeentumista. Saahan se asiakas omia arvelujaan esittää, mutta jos niissä ei ole oikeasti mitään järkeä, niin ei sen tarvitse häiritä oikeaa vian selvittelyä tai korjaamista, tai aiheuttaa ylimääräisiä töitä tms. ellei asiakas ole nimen omaan pyytänyt esim. tarkastamaan jotain toistakin asiaa sen pääasiallisen ongelman korjaamisen lisäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ongelma pahenee sillä, että asiakas on vähän Googlaillut ja esittää sen perusteella korjausohjeita.

        Tuohonpa olen kyllä itsekin syyllistynyt. Silloin asenne pitää olla se, että pyydetään korjaamoa tekemään tietty asia, ja se on sitten ihan omalla vastuulla korjaako se vian vai ei. Ei silloin edes kannata esittää asiaa korjaamolle niin, että minulla on nyt tällainen vika ja haluan että korjaatte sen näin. Pyydetään vain vaihtamaan esim. se tietty osa eikä sen kummempaa, eikä tietenkään valiteta jälkeen päin jos vika ei sitten korjaannukaan.

        Joskus viat voi johtua hieman yllättävästä syystä, joka voi olla halvalla korjattu, mutta ei tule välttämättä ammattilaisellakaan mieleen, ainakaan ennen kuin on uusittu iso läjä muita osia jotka voi olla kalliitakin.

        Tuollainen tapaus omalla kohdalla oli pösön kaasupolkimen yliherkkyys, lähes on/off:mainen toiminta. Googlaten näin että monille oli vaihdeltu kaasuläppäkoteloa, kaasupolkimen potikkaa ja erilaisia antureita ilman tulosta, mutta lopulta oli selvinnyt että vika johtuu rikkinäisestä nopeusanturista. Joten pyysin korjaamoa vaihtamaan kyseisen anturin, ihan vaan että jospa vika minullakin olisi noin yksinkertainen, ja olihan se. Toki olin OBD lukijalla myös tarkistanut, että ko. anturi ei toimi oikein ennen kuin laitoin sen vaihtoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohonpa olen kyllä itsekin syyllistynyt. Silloin asenne pitää olla se, että pyydetään korjaamoa tekemään tietty asia, ja se on sitten ihan omalla vastuulla korjaako se vian vai ei. Ei silloin edes kannata esittää asiaa korjaamolle niin, että minulla on nyt tällainen vika ja haluan että korjaatte sen näin. Pyydetään vain vaihtamaan esim. se tietty osa eikä sen kummempaa, eikä tietenkään valiteta jälkeen päin jos vika ei sitten korjaannukaan.

        Joskus viat voi johtua hieman yllättävästä syystä, joka voi olla halvalla korjattu, mutta ei tule välttämättä ammattilaisellakaan mieleen, ainakaan ennen kuin on uusittu iso läjä muita osia jotka voi olla kalliitakin.

        Tuollainen tapaus omalla kohdalla oli pösön kaasupolkimen yliherkkyys, lähes on/off:mainen toiminta. Googlaten näin että monille oli vaihdeltu kaasuläppäkoteloa, kaasupolkimen potikkaa ja erilaisia antureita ilman tulosta, mutta lopulta oli selvinnyt että vika johtuu rikkinäisestä nopeusanturista. Joten pyysin korjaamoa vaihtamaan kyseisen anturin, ihan vaan että jospa vika minullakin olisi noin yksinkertainen, ja olihan se. Toki olin OBD lukijalla myös tarkistanut, että ko. anturi ei toimi oikein ennen kuin laitoin sen vaihtoon.

        Jos korjaamolle sanoo että autossa on tällainen oire, korjatkaa se, niin korjaamo saattaa vaikka kokemuksesta tietääkin suoraan, mikä on vikana, mutta rahastuksen vuoksi vaihdetaan koko auto osa osalta uuteen ja sitten viimeiseksi vasta se vialliseksi tiedetty osa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tubessahan on hyviä korjausohjeita ja esimerkkejä joissa merkkiliike ei ole osannut kuin rahastaa vaihtelemalla summassa turhia osia eikä auto ole tullut kuntoon. Sitten kunnon spesialisti tekee diagnoosin ja auto on tullut kuntoon jollain ihan yksinkertaisella fiksauksella johon ei ole mitään osia edes tarvittu, korkeintaan vähän uutta sähköjohtoa hiiren syömien tilalle tai korroosion runteleman maadoituspisteen puhdistus.

        Siispä sinun kannattaa aina käyttää spesialistia . Kerrotko mistä tälläisen löytää ? Voisin joskus itsekin kokeilla .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos korjaamolle sanoo että autossa on tällainen oire, korjatkaa se, niin korjaamo saattaa vaikka kokemuksesta tietääkin suoraan, mikä on vikana, mutta rahastuksen vuoksi vaihdetaan koko auto osa osalta uuteen ja sitten viimeiseksi vasta se vialliseksi tiedetty osa...

        Vaihda korjaamoa .


    • Anonyymi

      Ajattele miten tämä asia menee. Käy Helsingissä jääkiekko ottelussa niin kuulet vierelläsi monta 110 kiloista vatsakasta asiantuntijaa. Ja tämä on tapahtunut monta kertaa. Sama voi sanoa miehistä jotka antaa naisvinkkejä nuorille jannuille. Tyypillinen mies on se joka on ollut yhden ainoan naisen (vaimon) kanssa noin 35 vuotta. Tämä takuuvarmasti esittää hyviä neuvoja miten nainen isketään. Älkää ihmeessä uskoko että korjaaja siistyisi palveluneuvojaksi vaan sen vuoksi että ymmärtää korjaamisesta jotain. Pitää olla sosiaalisia taitoja. Hankalia asiakkaita tulee. Jotkut köyhiä. Jotkut rahattomia. Pitää osata jopa eri kieliä. Välttää kiroilemista. Hyväksyä palkan pienemiseen. Korjaaja ei halua asiakaspalveluun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe