Tämä kysymys nyt ei oikein kuulu tänne mutta kysynpähän täältäkin.
Mulla matkailuauto jossa kaksi akkua, auton käynnistysakku ja ns. hupiakku joka sijaitsee kuskin penkin alla, se on 85Ah.
Voinko reissussa kytkeä erillisen lisäakun joka on 100Ah tuohon 85Ah:n akkuun käynnistys kaapeleita hyväksi käyttäen?
Lutkisim siksi että näin pakkasella riittää sähköä lämmitimen puhallukseen ja valaistukseen.
Kesällä apuna aurinkopaneeli mutta nyt siitä pimeällä iltaisin ei ole hyötyä.
Sähkäammattilaiset vastatkaa!
79
881
Vastaukset
- Anonyymi
Periaatteessa kyllä, mutta käynnistyskaapeleilla kytkeminen on hyvin tilapäinen ratkaisu.
- Anonyymi
Olisikin tilapäinen ratkaisu. Joku väittää että tämä kysymys kuuluu autopuolelle, miksi, eihän kyse ole autosta vaan "laitteesta mihin varastoitu sähköä".
- Anonyymi
🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑
🍑 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17733756H
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Ei kuulu tänne mutta mitähän näin tärkeää seuraavaksi ?
- Anonyymi
Kauanko olet tämän saman virren kirjoittanut joka aloitukseen? Vähintään vuodesta 2017. Onko sinulla mitään järkevämpää, josta olisi apua mielenterveyteen, koska selvästi tämä palsta ei ole se.
- Anonyymi
En tiedä mutta tämä taitaa autopuolen asioita
- Anonyymi
Miksi? Ei kyse ole autosta vaan akuista, laitteesta johon on varastoitu sähköä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi? Ei kyse ole autosta vaan akuista, laitteesta johon on varastoitu sähköä.
Koti/rakentaminen-valaistus ja sähkötyöt. Eli kiinteistöt ja vaihtovirta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koti/rakentaminen-valaistus ja sähkötyöt. Eli kiinteistöt ja vaihtovirta.
Ei ei ja ei, kyse ei ole kodista eikä rakentamisesta. Vaan sähkölaitteiden kytkennästä eli kyllä tämä loppujen lopuksi kuuluu tänne palstalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ei ja ei, kyse ei ole kodista eikä rakentamisesta. Vaan sähkölaitteiden kytkennästä eli kyllä tämä loppujen lopuksi kuuluu tänne palstalle.
Nimenomaan kun ei ole kyse kodista ja rakentamisesta, niin ei kuulu tänne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimenomaan kun ei ole kyse kodista ja rakentamisesta, niin ei kuulu tänne.
Vakavia asioita, isoja ongelmia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vakavia asioita, isoja ongelmia.
Älä sitten horise joutavia, että kuuluu tänne ja sitten "Ei, ei ja ei" kuulukaan. Ehkä jokin skitsofrenian hoitolaitos olisi sinulle oikea paikka, kun olet itsesikin kanssa eri mieltä?
- Anonyymi
Juu mutta autopuolen palstat aktivoidaan paljon tätä paremmin...
- Anonyymi
Tilapäisesti kyllä, mutta käynnistinkaapeli-viritykset eivät ole asiallisia eivätkä turvallisia. Meidänkin matkailuautossa oli yksi 80 Ah hupiakku, joka ei vallankaan talvella riittänyt kunnolla edes vuorokaudeksi. Oli kivasti tilaa, niin laitoin vuosi sitten 2 x 100 Ah akkua. Nyt pärjää parikin vuorokautta ilman latailua, vaikka sähkön käytössä ei erityisemmin pihistelisikään.
Tein asialliset kytkennät ja kiinnitin akut kunnolla, ei siis mikään tilapäisviritys.
Jos päädyt laittamaan kaksi akkua pysyvästi, niin niiden tulee olla samankokoisia (Ah), ja saman ikäisiä. Mieluiten kaksi samanmerkkistä identtistä akkua.
Jos et saa mahtumaan toista akkua järkevään paikkaan, niin suosittelen kuitenkin unohtamaan käynnistinkaapeliviritykset tekemään kunnollisen liitosjohdon pistokkeineen.
Karavaanarit-palsta olisi varmaan oikeampi foorumi. Sen on vaan pilannut joku himpun outo Joksu alias Reino, jolla ei ole kaikki inkkarit samassa kanootissa. Kirjoittelee päättömiä ja vastailee itselleen. Pilaa joka ainoan topiikin, jatkuvasti - vuodesta toiseen...- Anonyymi
Olisi yhden yön tilapäinen ratkaisu nuo käynnistys kaapelit. Näin talvella ei viitsi alkaa rakentelemaan tupla-akkujen järjestelmää.
Mutta eikö siinä ole auton laturi tiukoilla jos on kaksi 100Ah akkua ladattavana?
Tietääkseni auton laturi lataa ensin auton käynnistysakun ja sitten hupiakut.
Mulla hupiakku kuskin penkin alla. Sinne ei sovi 100Ah, 85Ah mahtuu. Toisen 85Ah akun voisi asentaa kuskin penkin takana olevan istuimen alle, lyhyt matka vetää kaapelit. 50-80cm pituiset kaapelit taitaisi riittää. - Anonyymi
Jos päädyt laittamaan kaksi akkua pysyvästi, niin niiden tulee olla samankokoisia (Ah), ja saman ikäisiä. Mieluiten kaksi samanmerkkistä identtistä akkua.
Ja mikä syy rinnankytkettäessä sama ah määrä?? Akkujen ikä ja sama lepojännite tärkeimmät ja hyvä jos purkaus/ lataus tapahtuisi suhteessa ah määrään suunnilleen samoin. Mitään merkitystä ei ole jos toinen on 60ah ja toinen 100ah jos akut muuten samoilla ominaisuuksilla.
2000a - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos päädyt laittamaan kaksi akkua pysyvästi, niin niiden tulee olla samankokoisia (Ah), ja saman ikäisiä. Mieluiten kaksi samanmerkkistä identtistä akkua.
Ja mikä syy rinnankytkettäessä sama ah määrä?? Akkujen ikä ja sama lepojännite tärkeimmät ja hyvä jos purkaus/ lataus tapahtuisi suhteessa ah määrään suunnilleen samoin. Mitään merkitystä ei ole jos toinen on 60ah ja toinen 100ah jos akut muuten samoilla ominaisuuksilla.
2000ahttps://sfnet.harrastus.veneet.narkive.com/q6id6uwg/akkujen-rinnankytkenta
Alla ko. sivulta kopioitua tekstiä.
Sillain hassu juttu, että itsekin kysyin ikänsä Exidellä työskenneeltä inssiltä samasta asiasta. Muistelen saaneeni kutakuinkin samanlaisen vastauksen.
"Kun itse kysyin omien 75 Ah ja 115 Ah akkujen rinnankytkentää Exiden
kavereilta, sain seuraavan vastauksen, joka on sinänsä hyvinkin
looginen:
Rinnankytkennässä on tärkeää että akut ovat samankokoiset ja
samanikäiset.
Nyt kun sinulla on erikokoiset akut koko järjestelmä toimii sen
pienemmän akun ehdoilla. Kokonaiskapasiteetti akustossasi on max 150 Ah (tämäkin vain teoriassa).Latausjärjestelmän jännitteensäätäjä mittaa pienemmän akun jännitettä koska se täyttyy ensin. Suurempi akku on vielä tässä vaiheessa vajaa eikä enää täyty tämän jälkeen, joten suurempi akku jää alivaraustilaan, elikä akuissa on jännite-eroja.
Eripariakustosta virtaa purettaessa pienenpi akku tyhjenee nopeammin
kun taas suuremmassa akussa on vielä virtaa. Yleensäkin syväpurkaukset vähentävät akun elinikää rajusti.
Jos lisäät vielä yhden 115Ah akun, niin ota se 75Ah akku pois järjestelmästä niin saat kapasiteettia 230 Ah. Tämän uuden järjestelmän huonopuoli on että järjestelmä toimii
(huonomman) vanhemman akun ehdoilla.
Tämäkin järjestelmä on huomattavasti parempi kuin tämä sinun nykyinen
eriparijärjestelmä." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi yhden yön tilapäinen ratkaisu nuo käynnistys kaapelit. Näin talvella ei viitsi alkaa rakentelemaan tupla-akkujen järjestelmää.
Mutta eikö siinä ole auton laturi tiukoilla jos on kaksi 100Ah akkua ladattavana?
Tietääkseni auton laturi lataa ensin auton käynnistysakun ja sitten hupiakut.
Mulla hupiakku kuskin penkin alla. Sinne ei sovi 100Ah, 85Ah mahtuu. Toisen 85Ah akun voisi asentaa kuskin penkin takana olevan istuimen alle, lyhyt matka vetää kaapelit. 50-80cm pituiset kaapelit taitaisi riittää.Muistaakseni 150A laturi, joten eipä se mahda tiukoilla olla. Hyvin on laturin teho riittänyt myös käytännössä, tosin maantiellähän tuolla enimmäkseen. Pikku pätkäajeluissa voisi ehkä tulla ongelmaa, en tiedä.
Muistaakseni myös tässä meidän autossa käynnistysakku latautuu ensin. Siitä mieleen, että se alkaa vedellä viimeisiään. Jospa vielä ensi kesän menisi... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://sfnet.harrastus.veneet.narkive.com/q6id6uwg/akkujen-rinnankytkenta
Alla ko. sivulta kopioitua tekstiä.
Sillain hassu juttu, että itsekin kysyin ikänsä Exidellä työskenneeltä inssiltä samasta asiasta. Muistelen saaneeni kutakuinkin samanlaisen vastauksen.
"Kun itse kysyin omien 75 Ah ja 115 Ah akkujen rinnankytkentää Exiden
kavereilta, sain seuraavan vastauksen, joka on sinänsä hyvinkin
looginen:
Rinnankytkennässä on tärkeää että akut ovat samankokoiset ja
samanikäiset.
Nyt kun sinulla on erikokoiset akut koko järjestelmä toimii sen
pienemmän akun ehdoilla. Kokonaiskapasiteetti akustossasi on max 150 Ah (tämäkin vain teoriassa).Latausjärjestelmän jännitteensäätäjä mittaa pienemmän akun jännitettä koska se täyttyy ensin. Suurempi akku on vielä tässä vaiheessa vajaa eikä enää täyty tämän jälkeen, joten suurempi akku jää alivaraustilaan, elikä akuissa on jännite-eroja.
Eripariakustosta virtaa purettaessa pienenpi akku tyhjenee nopeammin
kun taas suuremmassa akussa on vielä virtaa. Yleensäkin syväpurkaukset vähentävät akun elinikää rajusti.
Jos lisäät vielä yhden 115Ah akun, niin ota se 75Ah akku pois järjestelmästä niin saat kapasiteettia 230 Ah. Tämän uuden järjestelmän huonopuoli on että järjestelmä toimii
(huonomman) vanhemman akun ehdoilla.
Tämäkin järjestelmä on huomattavasti parempi kuin tämä sinun nykyinen
eriparijärjestelmä."Taas noita insinöörien höpinöitä, nuo ei ole asiantuntijoita vaikka hautaan asti olisivat akkfirmassa töissä.
Pienemmän ehdoilla, pienemmän ehdoilla , voi hyvää päivää.
Isompi akku akku antaa virtaa ulos enempi kuormitettaessa ja ladattaessa ottaa enempi virtaa vastaan, huomioi että näiden jännitteet ovat koko ajan SAMAT.
Nämä tapshtuvat täysin akkujen amppeerimäärien mukaan jos akkujen ikä ja ominaisuudet ovat samat.
Tietty saman merkin eri kokoisilla akuillakin saattaa olla sisäisen vastuksen eroja. Mulla on 4×125ah pverxon ja 4× 185 poverxon+ muita yhdessä aina kaksin ja kaksin kytketty 24V. Nuo 125ah ovat uusimmat ja välillä ne antavat isommilla kuormilla samaa ulos kuin 185A akut, mutta pitempään purkaessa tasoittuu ja osat vaihtuu. Maalaisjärki käsittää jos purkaa niin että jännite on vaikka 12,4v niin kaikki samoilla ominaisuuksilla olevat akut ovat noin puolillaan( Agm) 125a akkussa on reilu 60ah ja 185ah akussa on reilu 90ah
2000a - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas noita insinöörien höpinöitä, nuo ei ole asiantuntijoita vaikka hautaan asti olisivat akkfirmassa töissä.
Pienemmän ehdoilla, pienemmän ehdoilla , voi hyvää päivää.
Isompi akku akku antaa virtaa ulos enempi kuormitettaessa ja ladattaessa ottaa enempi virtaa vastaan, huomioi että näiden jännitteet ovat koko ajan SAMAT.
Nämä tapshtuvat täysin akkujen amppeerimäärien mukaan jos akkujen ikä ja ominaisuudet ovat samat.
Tietty saman merkin eri kokoisilla akuillakin saattaa olla sisäisen vastuksen eroja. Mulla on 4×125ah pverxon ja 4× 185 poverxon muita yhdessä aina kaksin ja kaksin kytketty 24V. Nuo 125ah ovat uusimmat ja välillä ne antavat isommilla kuormilla samaa ulos kuin 185A akut, mutta pitempään purkaessa tasoittuu ja osat vaihtuu. Maalaisjärki käsittää jos purkaa niin että jännite on vaikka 12,4v niin kaikki samoilla ominaisuuksilla olevat akut ovat noin puolillaan( Agm) 125a akkussa on reilu 60ah ja 185ah akussa on reilu 90ah
2000aHuvikseni kävin äsken mittaamassa niin purkaus oli 185ah akuissa 1.2A ja 125ah akuissa 0.9A
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huvikseni kävin äsken mittaamassa niin purkaus oli 185ah akuissa 1.2A ja 125ah akuissa 0.9A
Luin linkistä vielä muitakin kommentteja, ja olihan siellä ihan järkevääkin selitystä joka tukee kokemustani. Exsiden inssit ovat samaa luokkaa akkujen kanssa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas noita insinöörien höpinöitä, nuo ei ole asiantuntijoita vaikka hautaan asti olisivat akkfirmassa töissä.
Pienemmän ehdoilla, pienemmän ehdoilla , voi hyvää päivää.
Isompi akku akku antaa virtaa ulos enempi kuormitettaessa ja ladattaessa ottaa enempi virtaa vastaan, huomioi että näiden jännitteet ovat koko ajan SAMAT.
Nämä tapshtuvat täysin akkujen amppeerimäärien mukaan jos akkujen ikä ja ominaisuudet ovat samat.
Tietty saman merkin eri kokoisilla akuillakin saattaa olla sisäisen vastuksen eroja. Mulla on 4×125ah pverxon ja 4× 185 poverxon muita yhdessä aina kaksin ja kaksin kytketty 24V. Nuo 125ah ovat uusimmat ja välillä ne antavat isommilla kuormilla samaa ulos kuin 185A akut, mutta pitempään purkaessa tasoittuu ja osat vaihtuu. Maalaisjärki käsittää jos purkaa niin että jännite on vaikka 12,4v niin kaikki samoilla ominaisuuksilla olevat akut ovat noin puolillaan( Agm) 125a akkussa on reilu 60ah ja 185ah akussa on reilu 90ah
2000aNiin, mitään en väitä ja saat puolestani olla oikeassakin. Itse mietin tätäkin juttua sillain ääripään tilanteena... Eli kaikki on ok, jos kytketään rinnan vaikkapa 12 v / 4 Ah & 12 v / 200 Ah akut?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, mitään en väitä ja saat puolestani olla oikeassakin. Itse mietin tätäkin juttua sillain ääripään tilanteena... Eli kaikki on ok, jos kytketään rinnan vaikkapa 12 v / 4 Ah & 12 v / 200 Ah akut?
Kyllä jos varsinkin akkujen lepojännitteet ovat samat, muutoin esim se vanhempi normi nesteakku jossa vaikka 12.55V lepojännite tai muutoin vähän oikkarissa ja jää vaikka viikoksi tai kuukaudeksi ilman latauksia niin jos joukossa hyviä agm akkuja joissa lepojännite 13V, kaikki tyhjenee tuohon samaan huonoimman akun jännitteeseen tämä merkitsee jo suurta ah vähenemistä agm akuista. Kesäisin kun käyttöä itsellä päivittäin niin on ollut joukossa akkuja joiden lepojännite on vähempi. Yön aikanä ei purkaudu merkittävästi, mutta suurta apua ei noista huonommista akuista ole pienellä kuormalla ennen kuin agm akut ovat purkautuneet samaan jännitteeseen. Myös agm akuilla on suuria eroja eri merkeillä, esim mbat joita ostin vajaa 8v sitten ovat matalamman tyypin jännitteellä olevia vapaa-ajan akkuja n12,7V ., kun taas mulla on pari victronin yli 10v vanhoja poverxonin rinnalla ja pelittävät hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä jos varsinkin akkujen lepojännitteet ovat samat, muutoin esim se vanhempi normi nesteakku jossa vaikka 12.55V lepojännite tai muutoin vähän oikkarissa ja jää vaikka viikoksi tai kuukaudeksi ilman latauksia niin jos joukossa hyviä agm akkuja joissa lepojännite 13V, kaikki tyhjenee tuohon samaan huonoimman akun jännitteeseen tämä merkitsee jo suurta ah vähenemistä agm akuista. Kesäisin kun käyttöä itsellä päivittäin niin on ollut joukossa akkuja joiden lepojännite on vähempi. Yön aikanä ei purkaudu merkittävästi, mutta suurta apua ei noista huonommista akuista ole pienellä kuormalla ennen kuin agm akut ovat purkautuneet samaan jännitteeseen. Myös agm akuilla on suuria eroja eri merkeillä, esim mbat joita ostin vajaa 8v sitten ovat matalamman tyypin jännitteellä olevia vapaa-ajan akkuja n12,7V ., kun taas mulla on pari victronin yli 10v vanhoja poverxonin rinnalla ja pelittävät hyvin.
Sitä en tiedä jos 4ah akku menee oikkariin että mitä sitte. Ehkä räjähdysvaara suurempi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi yhden yön tilapäinen ratkaisu nuo käynnistys kaapelit. Näin talvella ei viitsi alkaa rakentelemaan tupla-akkujen järjestelmää.
Mutta eikö siinä ole auton laturi tiukoilla jos on kaksi 100Ah akkua ladattavana?
Tietääkseni auton laturi lataa ensin auton käynnistysakun ja sitten hupiakut.
Mulla hupiakku kuskin penkin alla. Sinne ei sovi 100Ah, 85Ah mahtuu. Toisen 85Ah akun voisi asentaa kuskin penkin takana olevan istuimen alle, lyhyt matka vetää kaapelit. 50-80cm pituiset kaapelit taitaisi riittää.Jis akut rinnakkain miten lataus jännite jakautuu muka ensin toiseen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://sfnet.harrastus.veneet.narkive.com/q6id6uwg/akkujen-rinnankytkenta
Alla ko. sivulta kopioitua tekstiä.
Sillain hassu juttu, että itsekin kysyin ikänsä Exidellä työskenneeltä inssiltä samasta asiasta. Muistelen saaneeni kutakuinkin samanlaisen vastauksen.
"Kun itse kysyin omien 75 Ah ja 115 Ah akkujen rinnankytkentää Exiden
kavereilta, sain seuraavan vastauksen, joka on sinänsä hyvinkin
looginen:
Rinnankytkennässä on tärkeää että akut ovat samankokoiset ja
samanikäiset.
Nyt kun sinulla on erikokoiset akut koko järjestelmä toimii sen
pienemmän akun ehdoilla. Kokonaiskapasiteetti akustossasi on max 150 Ah (tämäkin vain teoriassa).Latausjärjestelmän jännitteensäätäjä mittaa pienemmän akun jännitettä koska se täyttyy ensin. Suurempi akku on vielä tässä vaiheessa vajaa eikä enää täyty tämän jälkeen, joten suurempi akku jää alivaraustilaan, elikä akuissa on jännite-eroja.
Eripariakustosta virtaa purettaessa pienenpi akku tyhjenee nopeammin
kun taas suuremmassa akussa on vielä virtaa. Yleensäkin syväpurkaukset vähentävät akun elinikää rajusti.
Jos lisäät vielä yhden 115Ah akun, niin ota se 75Ah akku pois järjestelmästä niin saat kapasiteettia 230 Ah. Tämän uuden järjestelmän huonopuoli on että järjestelmä toimii
(huonomman) vanhemman akun ehdoilla.
Tämäkin järjestelmä on huomattavasti parempi kuin tämä sinun nykyinen
eriparijärjestelmä."Jos suuremman akun napajönnite alle latusjänniteen niin se pitää myös pienmlpn akun napajänniteen qlhaisen kyllä molemmat latautuu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos suuremman akun napajönnite alle latusjänniteen niin se pitää myös pienmlpn akun napajänniteen qlhaisen kyllä molemmat latautuu
Ei se mitään silloin lataannu jos lataus jännite on alhaisempi kuin akussa.
Mitä näin järkevää vielä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, mitään en väitä ja saat puolestani olla oikeassakin. Itse mietin tätäkin juttua sillain ääripään tilanteena... Eli kaikki on ok, jos kytketään rinnan vaikkapa 12 v / 4 Ah & 12 v / 200 Ah akut?
Toki. 200ah akut lataa 4ah akkuja, kun niistä hönkä käy vähiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki. 200ah akut lataa 4ah akkuja, kun niistä hönkä käy vähiin.
Ei ni
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://sfnet.harrastus.veneet.narkive.com/q6id6uwg/akkujen-rinnankytkenta
Alla ko. sivulta kopioitua tekstiä.
Sillain hassu juttu, että itsekin kysyin ikänsä Exidellä työskenneeltä inssiltä samasta asiasta. Muistelen saaneeni kutakuinkin samanlaisen vastauksen.
"Kun itse kysyin omien 75 Ah ja 115 Ah akkujen rinnankytkentää Exiden
kavereilta, sain seuraavan vastauksen, joka on sinänsä hyvinkin
looginen:
Rinnankytkennässä on tärkeää että akut ovat samankokoiset ja
samanikäiset.
Nyt kun sinulla on erikokoiset akut koko järjestelmä toimii sen
pienemmän akun ehdoilla. Kokonaiskapasiteetti akustossasi on max 150 Ah (tämäkin vain teoriassa).Latausjärjestelmän jännitteensäätäjä mittaa pienemmän akun jännitettä koska se täyttyy ensin. Suurempi akku on vielä tässä vaiheessa vajaa eikä enää täyty tämän jälkeen, joten suurempi akku jää alivaraustilaan, elikä akuissa on jännite-eroja.
Eripariakustosta virtaa purettaessa pienenpi akku tyhjenee nopeammin
kun taas suuremmassa akussa on vielä virtaa. Yleensäkin syväpurkaukset vähentävät akun elinikää rajusti.
Jos lisäät vielä yhden 115Ah akun, niin ota se 75Ah akku pois järjestelmästä niin saat kapasiteettia 230 Ah. Tämän uuden järjestelmän huonopuoli on että järjestelmä toimii
(huonomman) vanhemman akun ehdoilla.
Tämäkin järjestelmä on huomattavasti parempi kuin tämä sinun nykyinen
eriparijärjestelmä."Juurikin näin. Irtojohtojen kanssa saa aikaan rämäkän oikosulun, jossa ampeeria on hyvässä starttiakussa 850 A.
Omassa 95A AGM hupiakku, jolla pyörittää talvellakin parin päivän 12 V Alden lämmityksen, lieden ja kaasuhellan sytytyksen ja hanojen vesipumpun ja 12 Voltin töllön.
Valaistuksessa kaikki vaihdettu ledeihin. Joskus joutuu lataamaan invertterillä tietokonetta, kännyköitä tai lämmittää burgerin, silloin pyöräyttää dieselillä generaattoria, niin pysyy öljytkin notkeana pakkasessa jököttäessä.
Eli, ihan alkuun akku kuntoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki. 200ah akut lataa 4ah akkuja, kun niistä hönkä käy vähiin.
Missä vaiheessa rinnan kytkettäessä akkujen jännitteet eroaa toisistaan? Ennen kuin latausta tapahtuu pitää olla jännite ero.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä vaiheessa rinnan kytkettäessä akkujen jännitteet eroaa toisistaan? Ennen kuin latausta tapahtuu pitää olla jännite ero.
Ei koskaan jos sinulla on ihmeakku, joka säilyttää jännitteen tyhjänäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei koskaan jos sinulla on ihmeakku, joka säilyttää jännitteen tyhjänäkin.
Kuka sen toisen akun ensin tyhjentää jos ovat rinnan kytkettynä? Pitää olla jnnite eroja ennen kuin toinen alkaa toista lataamaan, kennon oikkari taas alkaa tyhjentämään toista akkua, mutta navoissa on suunnilleen samat jännitteet koska kaapelit ovat kiinni. Ei mitään ihmeakkuja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka sen toisen akun ensin tyhjentää jos ovat rinnan kytkettynä? Pitää olla jnnite eroja ennen kuin toinen alkaa toista lataamaan, kennon oikkari taas alkaa tyhjentämään toista akkua, mutta navoissa on suunnilleen samat jännitteet koska kaapelit ovat kiinni. Ei mitään ihmeakkuja
Toisessa on 200ah hönkää ja toisessa 4ah. Meinaat ettei 4ah tyhjene aiemmin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisessa on 200ah hönkää ja toisessa 4ah. Meinaat ettei 4ah tyhjene aiemmin?
Meinaan, ja niin se myös on. Kun 200ah akku on puolillaan on 4ah akussa 2ah jäljellä mikäli ominaisuudet samat noin muuten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meinaan, ja niin se myös on. Kun 200ah akku on puolillaan on 4ah akussa 2ah jäljellä mikäli ominaisuudet samat noin muuten.
Rinnan kytkettyinä toisesta akusta kulkee 1 prosentti virtaa. Täytyy sitten olla jännitekin 1 prosentti. Eikö ne lataile toisiaan, jos toisessa on alempi jännite? Mihin ominaisuuteen se perustuu, että pienempi akku tyhjenee hitaammin suhteessa isomman kokoon?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rinnan kytkettyinä toisesta akusta kulkee 1 prosentti virtaa. Täytyy sitten olla jännitekin 1 prosentti. Eikö ne lataile toisiaan, jos toisessa on alempi jännite? Mihin ominaisuuteen se perustuu, että pienempi akku tyhjenee hitaammin suhteessa isomman kokoon?
Perustuu siihen , se antaa jolla on.
Ei virta kahden akun välillä kulje minnekkään jos jännite on sama.
Jos taas akkuja kuormitetaan niin suurempi antaa tietty enempi virtaa samalla akun jännitealenemalla muutoin ei olisi autossakaan startatessa mitään hyötyä iso ah akusta jos pienempi pystyy samaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perustuu siihen , se antaa jolla on.
Ei virta kahden akun välillä kulje minnekkään jos jännite on sama.
Jos taas akkuja kuormitetaan niin suurempi antaa tietty enempi virtaa samalla akun jännitealenemalla muutoin ei olisi autossakaan startatessa mitään hyötyä iso ah akusta jos pienempi pystyy samaan.Useimmissa akuissa jännite laskee varausasteen mukaan. En vieläkään ymmärrä miten pienempi akku kokee pienemmän virran paitsi jos sen sisäinen vastus on paljon suurempi. Akuthan eivät edes varsinaisesti tiedä toisistaan mitään, jos niiden jännite on sama, mutta jotenkin pienemmän akun läpi kulkee valtavan paljon pienempi virta. Mitä piirianalyysi tästä sanoo?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useimmissa akuissa jännite laskee varausasteen mukaan. En vieläkään ymmärrä miten pienempi akku kokee pienemmän virran paitsi jos sen sisäinen vastus on paljon suurempi. Akuthan eivät edes varsinaisesti tiedä toisistaan mitään, jos niiden jännite on sama, mutta jotenkin pienemmän akun läpi kulkee valtavan paljon pienempi virta. Mitä piirianalyysi tästä sanoo?
Useimmissa akuissa jännite laskee varausasteen mukaan........ .
Eli toisinpäin ajateltuna; varausaste laskee jännitteen mukaan.
En ole mikään pätevä selvittäjä asialle, mielestäni tää on niin selvä juttu, jännite määrää purkuasteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useimmissa akuissa jännite laskee varausasteen mukaan........ .
Eli toisinpäin ajateltuna; varausaste laskee jännitteen mukaan.
En ole mikään pätevä selvittäjä asialle, mielestäni tää on niin selvä juttu, jännite määrää purkuasteen.Osa akkutyypeistä pitää jännitteensä lähellä maksimia lähes loppuun asti ja vasta ihan lopussa jännite romahtaa kohti nollaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osa akkutyypeistä pitää jännitteensä lähellä maksimia lähes loppuun asti ja vasta ihan lopussa jännite romahtaa kohti nollaa.
Silloinkaan ei haittaa jos pienempi ja suurempi akku on samat ominaisuudet.
Yleensä 12V akussa reilu 1 voltin ero tyhjä ja täynnä.
Kerro minkä akun ominaisuus on merkittävästi erilainen.
Eri juttu jos suuri kuormitus, niin tuntuu vaan siltä että loppuu lopuksi pikemmin, kun ett huomaa käytännössä sitä asiaa ennen kuin akku on lähes tyhjä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloinkaan ei haittaa jos pienempi ja suurempi akku on samat ominaisuudet.
Yleensä 12V akussa reilu 1 voltin ero tyhjä ja täynnä.
Kerro minkä akun ominaisuus on merkittävästi erilainen.
Eri juttu jos suuri kuormitus, niin tuntuu vaan siltä että loppuu lopuksi pikemmin, kun ett huomaa käytännössä sitä asiaa ennen kuin akku on lähes tyhjä.Se 4ah akku on tyhjä kuntoisessa akussa on vielä 196ah jäljellä ja sitten se isompi akku lataa pienempää. Ei ole ongelma, jos ei välitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se 4ah akku on tyhjä kuntoisessa akussa on vielä 196ah jäljellä ja sitten se isompi akku lataa pienempää. Ei ole ongelma, jos ei välitä.
Trolli oot.
Mikä sen 4ah akun on tyhjentänyt kun jännite on ollut koko aika lähes 12,7V. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Trolli oot.
Mikä sen 4ah akun on tyhjentänyt kun jännite on ollut koko aika lähes 12,7V.No oisko se kuorma? Vai taika-akkujako nämä onkin ja tekee tyhjästä energiaa loputtomiin.
- Anonyymi
Kun akkuja kytketään rinnan, akkujen pitää olla samaa lajia (avoin, suljettu, jne.), ja tietenkin ehjiä eli pitävät jännitteensä. Akkujen ei tarvitse olla saman kapasiteettisia, ne kyllä osaavat lataantu ja purkaantua samaan tahtiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No oisko se kuorma? Vai taika-akkujako nämä onkin ja tekee tyhjästä energiaa loputtomiin.
Ompa mielenkiintoinen juttu, kuorma tyhjentää millamagian toista akkua vaikka on rinnan ja jännite lähes täydet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ompa mielenkiintoinen juttu, kuorma tyhjentää millamagian toista akkua vaikka on rinnan ja jännite lähes täydet.
Molempia akkuja tyhjää samaan tahtiin. Ei kai se nyt ole maalaisjärjen vastaista?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun akkuja kytketään rinnan, akkujen pitää olla samaa lajia (avoin, suljettu, jne.), ja tietenkin ehjiä eli pitävät jännitteensä. Akkujen ei tarvitse olla saman kapasiteettisia, ne kyllä osaavat lataantu ja purkaantua samaan tahtiin.
Miten tuo samantahtisuus oikein on rakennettu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten tuo samantahtisuus oikein on rakennettu?
Kivasti se aika kuluu työttömältä kun täällä kysymyksiä keksii. Itsekkin jo asian ehkä ymmärrät, mutta tartut kaikkiin mahdollisiin sanoihin vastauksista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten tuo samantahtisuus oikein on rakennettu?
Armeijassakin mentiin samaan tahtiin. Jännite oli sama mutta isompi mies kulutti vähän enempi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kivasti se aika kuluu työttömältä kun täällä kysymyksiä keksii. Itsekkin jo asian ehkä ymmärrät, mutta tartut kaikkiin mahdollisiin sanoihin vastauksista.
Aika oleellinen väite, että tyhjeneekö akut prosentuaalisesti samaan tahtiin vai kuluuko ampeeritunteja yhtä nopeasti akuista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika oleellinen väite, että tyhjeneekö akut prosentuaalisesti samaan tahtiin vai kuluuko ampeeritunteja yhtä nopeasti akuista.
http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_kunnon_tarkistaminen
Kun akkujen jännite on noin 11,5 ovat molemmat akut tyhjiä, sekä 4ah että 200ah akku
Ps. Käy nyt kahvilla välillä että piristyt taas - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_kunnon_tarkistaminen
Kun akkujen jännite on noin 11,5 ovat molemmat akut tyhjiä, sekä 4ah että 200ah akku
Ps. Käy nyt kahvilla välillä että piristyt taasVoi jessus. Nytkö vertaat täysin tyhjiä akkuja? No ei lataa toisiaan, olet ihan oikeassa. Graniitin palasetkaan tai muoviämpärit ei lataa toisiaam. Suosittelen kyllä näitä vahvasti sinulle akuiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi jessus. Nytkö vertaat täysin tyhjiä akkuja? No ei lataa toisiaan, olet ihan oikeassa. Graniitin palasetkaan tai muoviämpärit ei lataa toisiaam. Suosittelen kyllä näitä vahvasti sinulle akuiksi.
Mulla on poverxonit ja victronit, pärjään niillä. Okey, ajattele sitten vaikka 12,2V mitä silloin tapshtuu kun molemmissa se on, se on väkisin molemmissa kun kytkentä on kiinni rinnan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on poverxonit ja victronit, pärjään niillä. Okey, ajattele sitten vaikka 12,2V mitä silloin tapshtuu kun molemmissa se on, se on väkisin molemmissa kun kytkentä on kiinni rinnan.
No ei ole väkisin molemmissa sama, paitsi kun täydempi akku alkaa lataamaan tyhjempää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei ole väkisin molemmissa sama, paitsi kun täydempi akku alkaa lataamaan tyhjempää.
Nut olis täydemmän syytä ladata tyhmempää
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei ole väkisin molemmissa sama, paitsi kun täydempi akku alkaa lataamaan tyhjempää.
Voitko kiinnittää itsesi älylaturiin.
- Anonyymi
Hörhöille me ei vastata mitään.
- Anonyymi
Onko rumatikki.
- Anonyymi
"Onko rumatikki."
Sarjassa karavaanipalstan Reino alias Joksun vai onko se Joksu alias Reinon tyypillistä kommenttia.
Tämä kaksoispersoona JoksuReijo / ReijoJoksu katsoo asiakseen viljellä rumatikki-sanaa joka paikassa. Liittyipä se asiaan, tai ei. Yleeensä ei - tai oikeammin ei liity koskaan.
Aloittaa myös täysin käsittämättömiä ketjuja, joihin sitten vastailee itse itselleen. Esimerkki: https://keskustelu.suomi24.fi/t/17723241/taas-on-lunta-katilla
Jos rumatikki ei sano mitään, niin lyhyesti:. Se on Trumatic-ilmakiertoinen lämmitysjärjestelmä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Onko rumatikki."
Sarjassa karavaanipalstan Reino alias Joksun vai onko se Joksu alias Reinon tyypillistä kommenttia.
Tämä kaksoispersoona JoksuReijo / ReijoJoksu katsoo asiakseen viljellä rumatikki-sanaa joka paikassa. Liittyipä se asiaan, tai ei. Yleeensä ei - tai oikeammin ei liity koskaan.
Aloittaa myös täysin käsittämättömiä ketjuja, joihin sitten vastailee itse itselleen. Esimerkki: https://keskustelu.suomi24.fi/t/17723241/taas-on-lunta-katilla
Jos rumatikki ei sano mitään, niin lyhyesti:. Se on Trumatic-ilmakiertoinen lämmitysjärjestelmä.Anteeksi vaan mutta minä en ole mikään JoksuReino!
Olen kyllä lukenut noita höhhöö viestejä karavaanarit palstalta.
- Anonyymi
Jis toinen akku ns. Vanha ja ja vialinen se yuetenkin purkaa parempaa akuua kun on sisäisessä oikosulussa
- Anonyymi
Kerroit ihan turhaan, tämä tiedettiin jo.
- Anonyymi
Qloittaja on pelle
Osaa muka mitata purkuvirrat vaikeinole mitään kytkenyt
Muista sulakeet niin ei pala koko auto kun akkukaapeleillaa puljaat
Mieti mitä teet joku erotus kytkin voisi ola kuitenkin hyvä- Anonyymi
Jos on huolellinen niin ei siinä mikään auto pala, eikä tarvitse yhden yön ajaksi mitään sulaketta väliin.
Lisä akku kuskin jalkatilaan ja sitä kuskin penkin alle käynnistys kaapelin akun napoihin kiinni ja se on siinä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos on huolellinen niin ei siinä mikään auto pala, eikä tarvitse yhden yön ajaksi mitään sulaketta väliin.
Lisä akku kuskin jalkatilaan ja sitä kuskin penkin alle käynnistys kaapelin akun napoihin kiinni ja se on siinä.Pääasia että ne käynnistinkaapelit on kokonaan irti molemmista päistä kun autolla lähdetään liikkeelle
- Anonyymi
Pitää muistaa vaan että jos hauenleuasta lähtevässä kaapelissa on vähänkään kuormaa saattaa syntyä juuri se kipinä mikä räjäyttää akun tuhannen palasiksi. Kennotulpalliset akut ovat erityisesti vaaran paikkoja. Suljetut akut turvallisempia.
- Anonyymi
Paskatse mitään räjähdä. Tuskin koskaan on räjähtänyt. Autoille annettu lisävirtaa 100 vuotta ja ei ole tainnut yhtään akkua räjähtää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paskatse mitään räjähdä. Tuskin koskaan on räjähtänyt. Autoille annettu lisävirtaa 100 vuotta ja ei ole tainnut yhtään akkua räjähtää.
Monet akut ovat räjähtäneet akkukaapeleita kytkettäessä aiheutuneesta kipinästä.
Esimerkki: https://yle.fi/a/3-8413271
- Anonyymi
Suosittelen sinua pysymään kotona ja käyttämään sähkölaitteita vain aikuisen valvonnassa.
- Anonyymi
Jutusta mieleen...
Kaverini kaksi moottoripyörää + 3 muuta pyörää olivat talvisäilössä jokunen vuosi sitten hänen tallissaan. Irrotti kaikista 12 v akut, kytki ne rinnan ja laittoi c-tek älylaturiin ylläpitolataukseen koko talveksi. Kaiken piti olla ok, mutta eipä ollut vaan kaikki 5 akkua olivat keväällä täysin tyhjiä.
Sen verran aikaa etten enää muista olivatko kaikki, vai vain osa akuista lopullisesti pilalla.
Nämä rinnankytkennät ei taida aina olla ihan yksiselitteisiä asioita... Vai osaako joku kertoa, mitä tuossä oikein tapahtui. Laturi oli ok, pistorasiassa sähköä ja latauspiuhat kunnolla kiinni. Minun(kaan) mielestä ei olisi pitänyt tapahtua mitään vahinkoa, miksi akut siis tyhjenivät..?- Anonyymi
Todennäköisesti akkujen välillä oli jännite-ero ja silloin virta kulkee akusta akkuun. Se tyhjää akut ennen pitkää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todennäköisesti akkujen välillä oli jännite-ero ja silloin virta kulkee akusta akkuun. Se tyhjää akut ennen pitkää.
Jos akut kytkee rinnan niin miinusta ja plussaa ei saa ottaa samasta akusta vaan esim miinus otettava toisen ääripään akusta. Eli jos on kolme akkua kytketty rinnan niin kahdesta reunimmaisesta plus ja miinus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos akut kytkee rinnan niin miinusta ja plussaa ei saa ottaa samasta akusta vaan esim miinus otettava toisen ääripään akusta. Eli jos on kolme akkua kytketty rinnan niin kahdesta reunimmaisesta plus ja miinus.
Siis sarjaan vai rinnan kytketyt akut?
- Anonyymi
Siel on yksi akku voinut hajota ja mennä kennot oikkariin. Ctek on asian huomannut ja lopettanut latauksen, lopputulos kaikki ovat tyhjentyneet huonoimman jännitteeseen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis sarjaan vai rinnan kytketyt akut?
Eiköhän tuolla ole ristiinkytketyt akut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos akut kytkee rinnan niin miinusta ja plussaa ei saa ottaa samasta akusta vaan esim miinus otettava toisen ääripään akusta. Eli jos on kolme akkua kytketty rinnan niin kahdesta reunimmaisesta plus ja miinus.
Entäs jos kytkee kolme akkua kolmioon. Saako vahvempaa virtaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis sarjaan vai rinnan kytketyt akut?
Rinnan kytketyt ..12V säilyy mutta ampeereita saa lisää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäs jos kytkee kolme akkua kolmioon. Saako vahvempaa virtaa?
12V akun kun lataat voimavirralla niin potkua alussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384078- 892009
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151911Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi571527Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541452Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331405VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu991322- 741226
- 971104
- 691063