LIIAN MONI AJAA KESKITALVEN LUMIPÖLLYSSÄ PERÄ PIMEÄNÄ

Anonyymi-ap

Modernit huomiovalot edessä eivät riitä, kun ilta hämärtää tai näkyvyys on muuten heikentynyt. Huonoissa olosuhteissa on käytettävä sekä ajo- että takavaloja
Ajo lumituiskuisella moottoritiellä havahduttaa. Edessä ajavalla ei mitään valoja perälaudassa. Puolessatoista tunnissa lasken reilusti toistakymmentä takavalotonta autoa. Keli oli sen verran huono, mikä vaati tarkkaa keskittymistä ajamiseen, ettei vaan aja pimeä peräisten perään. Muitakin valovikoja näkee tiellä riittämiin. Eräskin ajoi pelkät parkit päällä ja muutamassa paloi vain toinen ajovalo.
Takasumuvaloa osasi tai halusi käyttää vain yksi ainoa autoilija, vaikka kelin puolesta edellytykset sen käytölle täyttyivät kirkkaasti.
Valojen käytössä ei siis ole ymmärtämystä eikä osaamista. Valtaosa perä pimeänä ajavista ei varmaan edes tiedosta lainkaan, etteivät takavalot juuri sillä hetkellä pala. Oman auton valojen toimintaperiaatteisiin ei siis ole tutustuttu kunnolla. Kuljettaja ei välttämättä koske juuri koskaan auton valokatkaisimeen kojelaudassa tai ohjauspylvään viiksikytkimessä. Erityisen harvinaista tämä on sen jälkeen, kun katkaisija on kerran käännetty niin sanottuun Auto-asentoon. Tällöin autossa palavat keulan huomiovalot (päivänajovalot). Takavalojen toiminta on automerkki-, -malli tai jopa ohjelmistokohtaista.
Auto-asennossa valojen toimintaa ohjaavat muun muassa hämärätunnsitin ja usein myös sadetunnistin tai tuulilasinpyyhkijöiden käyttö. Järjestelmä vaihtaa huomio- ja ajovalojen välillä olosuhteiden mukaan. Ajovalojen palaessa myös auton takavalot palavat. Huomiovalojen kanssa näin ei läheskään aina ole. Automatiikoiden toimintaherkkyydessä on eroja: osa järjestelmistä toimii hyvin ja osa taas ei. Jos valokatkaisija on 0-asennossa, autossa palavat huomiovalot tai ei vaoloja ollenkaan.
Kuljettajan on siten itse selvitettävä omien valojensa toiminta.
Autonvalmistajat perustelevat takavalojen osittaista toimimattomuutta energiansäästöillä. Nykyisten led-valojen aikakaudella perustelu kuulostaa lievästi sanottuna oudolta.
Jos et itse lumipöllyn tai sumun takia näe kunnolla edellä ajavan auton perää tai huomaat sen vasta liian läheltä, voit ajatella, että oman autosi takana tilanne on sama. Takasumuvalon käyttöä ei tarvitse pelätä eikä aristella.

41

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Asiaa! Mutta takavaloja tarvitaan myös kirkkalla ilmalla, silloin kun aurinko talviaikaan paistaa matalalta.

      • Anonyymi

        Takavaloja kirkkaalla ilmalla ei, näkökyvyltään ajo-oikeuden kunnossa olevalla näkökyvyllä varustetut tarvitse. Puolisokeille puusilmille, jotka ei edes saisi liikenteessä kuljettaja liikkua, asia näyttäytynee varsin erilaisena.


      • Anonyymi

        Olihan aivoton heitto. Vai auringonpaisteella ei autoa näe jos ei ole perässä valoja, voihan pässi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takavaloja kirkkaalla ilmalla ei, näkökyvyltään ajo-oikeuden kunnossa olevalla näkökyvyllä varustetut tarvitse. Puolisokeille puusilmille, jotka ei edes saisi liikenteessä kuljettaja liikkua, asia näyttäytynee varsin erilaisena.

        On siis sinunkin etusi, että takavalot palavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On siis sinunkin etusi, että takavalot palavat.

        Miten se minua, jonka näkökyky on hyväksytyllä tasolla, mitenkään auttaisi tai etu olisi jos kirkkaalla ilmalla autoissa palaisi takavalot?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se minua, jonka näkökyky on hyväksytyllä tasolla, mitenkään auttaisi tai etu olisi jos kirkkaalla ilmalla autoissa palaisi takavalot?

        Sitä sinun kannattaakin miettiä. Fiksut ymmärtävät edun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takavaloja kirkkaalla ilmalla ei, näkökyvyltään ajo-oikeuden kunnossa olevalla näkökyvyllä varustetut tarvitse. Puolisokeille puusilmille, jotka ei edes saisi liikenteessä kuljettaja liikkua, asia näyttäytynee varsin erilaisena.

        Takavaloja on käytettävä aina, vaiko etkö puusilmä tätä tajua ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se minua, jonka näkökyky on hyväksytyllä tasolla, mitenkään auttaisi tai etu olisi jos kirkkaalla ilmalla autoissa palaisi takavalot?

        Älä viiti lässyttää, niinkuin lässytätä tuollakin liikenneonnettomuudet palstalla. Jätä edes tämä palsta rauhaan provosoinneiltasi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä sinun kannattaakin miettiä. Fiksut ymmärtävät edun.

        Ei ole uskottavaa, että kukaan ymmärtäisi edun jota ei ole olemassa. Joten mietihän asia uudelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takavaloja on käytettävä aina, vaiko etkö puusilmä tätä tajua ?

        Laki ei ainakaan noin vaadi tai edellytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viiti lässyttää, niinkuin lässytätä tuollakin liikenneonnettomuudet palstalla. Jätä edes tämä palsta rauhaan provosoinneiltasi

        Kerrohan mitä provosointia se mielestäsi on kun täällä tai muualla muistuttaa siitä, että se mitä liikennelaissa sanotaan pätee liikenteeseen?
        Joten älä ala omaa osaamattomuuttasi tai ymmärtämättömyyttäsi tarpeettomasti korostamaan, vaan vastaa esitettyyn kysymykseen:
        Miten se minua, jonka näkökyky on hyväksytyllä tasolla, mitenkään auttaisi tai etu olisi jos kirkkaalla ilmalla autoissa palaisi takavalot?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takavaloja on käytettävä aina, vaiko etkö puusilmä tätä tajua ?

        Ei enää nykyisten määräysten mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei enää nykyisten määräysten mukaan.

        Voi ja saa tehdä paremmin kuin lain (minimi)vaatimus, kunhan vain ei riko lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole uskottavaa, että kukaan ymmärtäisi edun jota ei ole olemassa. Joten mietihän asia uudelleen.

        Toistaiseksi sinä olet ainoa, joka ei ole ymmärtänyt. Ehkä tänne eksyy joku muukin ajatusongelmainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toistaiseksi sinä olet ainoa, joka ei ole ymmärtänyt. Ehkä tänne eksyy joku muukin ajatusongelmainen.

        Se ajatusongelma on sinulla kun kuvittelet, että jotain mitä ei ole olemassa olisi jollekin etu.
        Jatkahan miettimistä, ehkä se sinulle se selviää tai sitten ei.


    • Anonyymi

      Liian moni ajaa talvikelillä aivan liian keskellä, eikä reunassa, missä kuuluu ajaa. Ajourat menevät muutenkin välillä missä sattuu. Jos ei osata edes kesällä, niin se paljastuu hyvin talvella.

      • Anonyymi

        Tuskin sinäkään, lumisateen jälkeen ensimmäisenä, vasemmalle kääntyvässä mutkassa kykenet ajamaan niin ettet keskiviivaa varsin lähelle ajautuisi. Joten varsin turhaa morkkausta tavallista autoilijaa kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin sinäkään, lumisateen jälkeen ensimmäisenä, vasemmalle kääntyvässä mutkassa kykenet ajamaan niin ettet keskiviivaa varsin lähelle ajautuisi. Joten varsin turhaa morkkausta tavallista autoilijaa kohtaan.

        Miksi en kykenisi? Ajan tietenkin siellä missä kuuluu ajaa. Monesti ajan nytkin polanteiden päällä säästäen talvirenkaita, jossa kädettömät ovat vetäneet ladut niin keskelle, että voin näin tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi en kykenisi? Ajan tietenkin siellä missä kuuluu ajaa. Monesti ajan nytkin polanteiden päällä säästäen talvirenkaita, jossa kädettömät ovat vetäneet ladut niin keskelle, että voin näin tehdä.

        Kyse olikin ensimmäisenä lumisateen jälkeen ajamisesta. On sinällään varsi hieno ja kaikin puolin hyvä asia, että kaltaisiasi kaikessa ja joka paikassa täydellisyyttä hipoen ajamaan/toimivaan kykeneviä ainakin muutamat kuvittelee olevansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse olikin ensimmäisenä lumisateen jälkeen ajamisesta. On sinällään varsi hieno ja kaikin puolin hyvä asia, että kaltaisiasi kaikessa ja joka paikassa täydellisyyttä hipoen ajamaan/toimivaan kykeneviä ainakin muutamat kuvittelee olevansa.

        Täydellisyyteen on nimenomaan aina pyrittävä. Miksi ei pyrkisi? Kyllä tutulla tiellä pitää kaistat tuntea ja osata. "Turistit" ovat sitten asia erikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täydellisyyteen on nimenomaan aina pyrittävä. Miksi ei pyrkisi? Kyllä tutulla tiellä pitää kaistat tuntea ja osata. "Turistit" ovat sitten asia erikseen.

        Se pyrkimys täydellisyyteen on sinällään hieno asia, mutta kuten mainitsit et sinäkään muualla kuin "tutulla tiellä" ole muuta kuin "turisti" jotka mainitussa tilanteessa saattaa ne ensimmäiset jäljet aja hieman lähempänä keskiviivaa kuin olisi välttämätöntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se pyrkimys täydellisyyteen on sinällään hieno asia, mutta kuten mainitsit et sinäkään muualla kuin "tutulla tiellä" ole muuta kuin "turisti" jotka mainitussa tilanteessa saattaa ne ensimmäiset jäljet aja hieman lähempänä keskiviivaa kuin olisi välttämätöntä.

        Iso osa ihmisistä ovat ihmeellisiä laumasieluja, jotka seuraavat sokeasti jonkun vetämiä uria. Kaikki eivät ole mutta nämä taitavat olla vähemmistössä. Itse en ainakaan seuraa lumisateen jälkeen niitä ensimmäisiä uria jos näen, että ne menevät päin prinkkalaa. Meitä on toki moneen junaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iso osa ihmisistä ovat ihmeellisiä laumasieluja, jotka seuraavat sokeasti jonkun vetämiä uria. Kaikki eivät ole mutta nämä taitavat olla vähemmistössä. Itse en ainakaan seuraa lumisateen jälkeen niitä ensimmäisiä uria jos näen, että ne menevät päin prinkkalaa. Meitä on toki moneen junaan.

        Niin, kun "turistina" huomaat ja näet, että ensimmäiset jäljet on liikaa ajoväylän väärässä laidassa niin toki ne huomiotta jätät. Nyt olikin kyse siitä, että miten "turistina" ensimmäiset jäljet ajavana näet, pystyt ja kykenet hahmottamaan ettei mennyt hieman lähempänä keskiviivaa kuin olisi välttämätöntä.
        Kuten itsekin olet huomannut, näitä tapaasi "näkeviä" ei juurikaan muutamaa poikkeustapausta lukuun ottamatta ole.


    • Anonyymi

      Pimeä peräiset autot on pääosin Toyotia, automatiikka ei toimi kovin hyvin ja kuskit on taidottomia naisia ja dementoituneita vaareja jotka eivät edes tiedä onko siellä perässä valot vai ie.

      • Anonyymi

        Ainakin volkkarin pakujakin olen nähnyt perä pimeänä tilanteessa kun ajovaloja on käytettävä.


      • Anonyymi

        Teslassa eivöt takavalot toimi edes erään tesla mainos videoita tekevän kaverin videoissa valoot ihnansekaisin ja kaverinei osaa edes kubåbiinnkorjautaa autoaan


    • Anonyymi

      Tää on just parasta koska kuvaa ihmisten himoa lähestyä pientä punaista perävaloa.
      Itse ajan aina perä pimeänä koska keskivertoa fiksumpi perässätulija jättää silloin hyvän turvavälin.
      Panee valot päälle niin eikö siinä kohta perseessä joku ohituskyvytön lutkuta.

      • Anonyymi

        Ei se valojen käyttö vaikuta siihen, liimautuuko joku perään vai ei. Tekstisi kuvastaa vain omaa itsekästä asennettasi.


    • Anonyymi

      Hämärätunnistimella toimivalle automatiikalle on päivällä lumisade tai sumu vaikea paikka, kun valoa on tarpeeksi, vaikka näkyvyys on muuten huono.

      • Anonyymi

        Näin on, vaikka kyse olikin kirkkaalla ilmalla ja varsin hyvän näkyvyyden kyseessä ollen, takavalojen tarpeesta/ tarpeettomuudesta mielipiteiden esittäminen.


    • Anonyymi

      Se valokykimen "auto" asento = hämärätunnistin ohjaa päivä/ajovaloja, ja useissa autoissa siis myös perävaloja. Ei toimi missään autossa talviaikaan kaikissa tilanteissa oikein!

      Ratkaisu: käänna se valokytkin Marraskuussa "ajovalot" asentoon ja unohda koko juttu. Kevällä Maalis-Huhtikuussa voit sitten kääntää sen takaisin "auto" asentoon, jos haluat.

      • Anonyymi

        Ei sinällään yhtään hullumpi idea , vaikka itsellä ja varmaan monella muullakaan ei vuosikausiin ole mitään syytä valokytkimen "auto" asentoa muuttaa.


    • Anonyymi

      Pahimpia on ne halvat (?) autot joissa ei ole automatiikkaa. Kaupungissa ajetaan "päivävaloilla" perä pimeänä pimeälläkin kun katuvalot valaisee riittävästi ettei tajuta sytyttää ajovaloja.

      • Anonyymi

        Omassa vanhemmassa autossani on niin fiksu automatiikka, että kaikki ajovalot, eli myös takavalot syttyvät aina kun automatiikkaa käyttää.


    • Anonyymi

      Voi voi. Ja tätäkin ominaisuutta käytän ihan v-ttuillessani liikenteessä kaikkien kiusaksi.
      Täältä palstalta saa kyl hyviä vinkkejä millä ärsyttää muita 😂😂😂

      • Anonyymi

        Vinkeillä ei kuitenkaan tee mitään, jos ne eivät perustu liikennesääntöihin ja sääntöjen mukaan toimimiseen.


    • Anonyymi

      Paras ratkaisu olisi, jos maahantuoja lainsäädännöllä pakotettaisiin asentamaan valot niin, että takavalot palavat aina kun etuvalotkin. Kuten ennenvanhaan. Saabissa oli jo valoautomatiikka 1975.

      • Anonyymi

        EU:n luiskaotsat aikanaan energian säästön nimissä päätti, ettei takavalot tarvitse päivävalojen yhteydessä palaa.
        Suomessa varsin suuren puusilmä kuskien painostuksen ansiosta luiskaotsat muutti päätöstään niin, että auton valmistajalle jäi mahdollisuus päättää kuinka takavalot valokytkimen "auto" asennossa toimii.
        Joten paluu mainitsemallesi esihistorialliselle tasolle lainsäädännön kautta, ei liene tällä vuosituhannella toteutettavissa.


    • Anonyymi

      Mut ku ilmastonmuutos! Valot kuluttavat.

      • Anonyymi

        Säästetään myös takavaloja, koska ne ovat entistä useammin LED-valoja ja kun ne pimenee, joutuu uusimaan koko valaisimen.


    • Anonyymi

      Moni = Toyotat ja Kiat

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe