Modernit huomiovalot edessä eivät riitä, kun ilta hämärtää tai näkyvyys on muuten heikentynyt. Huonoissa olosuhteissa on käytettävä sekä ajo- että takavaloja
Ajo lumituiskuisella moottoritiellä havahduttaa. Edessä ajavalla ei mitään valoja perälaudassa. Puolessatoista tunnissa lasken reilusti toistakymmentä takavalotonta autoa. Keli oli sen verran huono, mikä vaati tarkkaa keskittymistä ajamiseen, ettei vaan aja pimeä peräisten perään. Muitakin valovikoja näkee tiellä riittämiin. Eräskin ajoi pelkät parkit päällä ja muutamassa paloi vain toinen ajovalo.
Takasumuvaloa osasi tai halusi käyttää vain yksi ainoa autoilija, vaikka kelin puolesta edellytykset sen käytölle täyttyivät kirkkaasti.
Valojen käytössä ei siis ole ymmärtämystä eikä osaamista. Valtaosa perä pimeänä ajavista ei varmaan edes tiedosta lainkaan, etteivät takavalot juuri sillä hetkellä pala. Oman auton valojen toimintaperiaatteisiin ei siis ole tutustuttu kunnolla. Kuljettaja ei välttämättä koske juuri koskaan auton valokatkaisimeen kojelaudassa tai ohjauspylvään viiksikytkimessä. Erityisen harvinaista tämä on sen jälkeen, kun katkaisija on kerran käännetty niin sanottuun Auto-asentoon. Tällöin autossa palavat keulan huomiovalot (päivänajovalot). Takavalojen toiminta on automerkki-, -malli tai jopa ohjelmistokohtaista.
Auto-asennossa valojen toimintaa ohjaavat muun muassa hämärätunnsitin ja usein myös sadetunnistin tai tuulilasinpyyhkijöiden käyttö. Järjestelmä vaihtaa huomio- ja ajovalojen välillä olosuhteiden mukaan. Ajovalojen palaessa myös auton takavalot palavat. Huomiovalojen kanssa näin ei läheskään aina ole. Automatiikoiden toimintaherkkyydessä on eroja: osa järjestelmistä toimii hyvin ja osa taas ei. Jos valokatkaisija on 0-asennossa, autossa palavat huomiovalot tai ei vaoloja ollenkaan.
Kuljettajan on siten itse selvitettävä omien valojensa toiminta.
Autonvalmistajat perustelevat takavalojen osittaista toimimattomuutta energiansäästöillä. Nykyisten led-valojen aikakaudella perustelu kuulostaa lievästi sanottuna oudolta.
Jos et itse lumipöllyn tai sumun takia näe kunnolla edellä ajavan auton perää tai huomaat sen vasta liian läheltä, voit ajatella, että oman autosi takana tilanne on sama. Takasumuvalon käyttöä ei tarvitse pelätä eikä aristella.
LIIAN MONI AJAA KESKITALVEN LUMIPÖLLYSSÄ PERÄ PIMEÄNÄ
41
82
Vastaukset
- Anonyymi
Asiaa! Mutta takavaloja tarvitaan myös kirkkalla ilmalla, silloin kun aurinko talviaikaan paistaa matalalta.
- Anonyymi
Takavaloja kirkkaalla ilmalla ei, näkökyvyltään ajo-oikeuden kunnossa olevalla näkökyvyllä varustetut tarvitse. Puolisokeille puusilmille, jotka ei edes saisi liikenteessä kuljettaja liikkua, asia näyttäytynee varsin erilaisena.
- Anonyymi
Olihan aivoton heitto. Vai auringonpaisteella ei autoa näe jos ei ole perässä valoja, voihan pässi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Takavaloja kirkkaalla ilmalla ei, näkökyvyltään ajo-oikeuden kunnossa olevalla näkökyvyllä varustetut tarvitse. Puolisokeille puusilmille, jotka ei edes saisi liikenteessä kuljettaja liikkua, asia näyttäytynee varsin erilaisena.
On siis sinunkin etusi, että takavalot palavat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On siis sinunkin etusi, että takavalot palavat.
Miten se minua, jonka näkökyky on hyväksytyllä tasolla, mitenkään auttaisi tai etu olisi jos kirkkaalla ilmalla autoissa palaisi takavalot?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten se minua, jonka näkökyky on hyväksytyllä tasolla, mitenkään auttaisi tai etu olisi jos kirkkaalla ilmalla autoissa palaisi takavalot?
Sitä sinun kannattaakin miettiä. Fiksut ymmärtävät edun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Takavaloja kirkkaalla ilmalla ei, näkökyvyltään ajo-oikeuden kunnossa olevalla näkökyvyllä varustetut tarvitse. Puolisokeille puusilmille, jotka ei edes saisi liikenteessä kuljettaja liikkua, asia näyttäytynee varsin erilaisena.
Takavaloja on käytettävä aina, vaiko etkö puusilmä tätä tajua ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten se minua, jonka näkökyky on hyväksytyllä tasolla, mitenkään auttaisi tai etu olisi jos kirkkaalla ilmalla autoissa palaisi takavalot?
Älä viiti lässyttää, niinkuin lässytätä tuollakin liikenneonnettomuudet palstalla. Jätä edes tämä palsta rauhaan provosoinneiltasi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä sinun kannattaakin miettiä. Fiksut ymmärtävät edun.
Ei ole uskottavaa, että kukaan ymmärtäisi edun jota ei ole olemassa. Joten mietihän asia uudelleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Takavaloja on käytettävä aina, vaiko etkö puusilmä tätä tajua ?
Laki ei ainakaan noin vaadi tai edellytä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä viiti lässyttää, niinkuin lässytätä tuollakin liikenneonnettomuudet palstalla. Jätä edes tämä palsta rauhaan provosoinneiltasi
Kerrohan mitä provosointia se mielestäsi on kun täällä tai muualla muistuttaa siitä, että se mitä liikennelaissa sanotaan pätee liikenteeseen?
Joten älä ala omaa osaamattomuuttasi tai ymmärtämättömyyttäsi tarpeettomasti korostamaan, vaan vastaa esitettyyn kysymykseen:
Miten se minua, jonka näkökyky on hyväksytyllä tasolla, mitenkään auttaisi tai etu olisi jos kirkkaalla ilmalla autoissa palaisi takavalot? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Takavaloja on käytettävä aina, vaiko etkö puusilmä tätä tajua ?
Ei enää nykyisten määräysten mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei enää nykyisten määräysten mukaan.
Voi ja saa tehdä paremmin kuin lain (minimi)vaatimus, kunhan vain ei riko lakia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole uskottavaa, että kukaan ymmärtäisi edun jota ei ole olemassa. Joten mietihän asia uudelleen.
Toistaiseksi sinä olet ainoa, joka ei ole ymmärtänyt. Ehkä tänne eksyy joku muukin ajatusongelmainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toistaiseksi sinä olet ainoa, joka ei ole ymmärtänyt. Ehkä tänne eksyy joku muukin ajatusongelmainen.
Se ajatusongelma on sinulla kun kuvittelet, että jotain mitä ei ole olemassa olisi jollekin etu.
Jatkahan miettimistä, ehkä se sinulle se selviää tai sitten ei.
- Anonyymi
Liian moni ajaa talvikelillä aivan liian keskellä, eikä reunassa, missä kuuluu ajaa. Ajourat menevät muutenkin välillä missä sattuu. Jos ei osata edes kesällä, niin se paljastuu hyvin talvella.
- Anonyymi
Tuskin sinäkään, lumisateen jälkeen ensimmäisenä, vasemmalle kääntyvässä mutkassa kykenet ajamaan niin ettet keskiviivaa varsin lähelle ajautuisi. Joten varsin turhaa morkkausta tavallista autoilijaa kohtaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin sinäkään, lumisateen jälkeen ensimmäisenä, vasemmalle kääntyvässä mutkassa kykenet ajamaan niin ettet keskiviivaa varsin lähelle ajautuisi. Joten varsin turhaa morkkausta tavallista autoilijaa kohtaan.
Miksi en kykenisi? Ajan tietenkin siellä missä kuuluu ajaa. Monesti ajan nytkin polanteiden päällä säästäen talvirenkaita, jossa kädettömät ovat vetäneet ladut niin keskelle, että voin näin tehdä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi en kykenisi? Ajan tietenkin siellä missä kuuluu ajaa. Monesti ajan nytkin polanteiden päällä säästäen talvirenkaita, jossa kädettömät ovat vetäneet ladut niin keskelle, että voin näin tehdä.
Kyse olikin ensimmäisenä lumisateen jälkeen ajamisesta. On sinällään varsi hieno ja kaikin puolin hyvä asia, että kaltaisiasi kaikessa ja joka paikassa täydellisyyttä hipoen ajamaan/toimivaan kykeneviä ainakin muutamat kuvittelee olevansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse olikin ensimmäisenä lumisateen jälkeen ajamisesta. On sinällään varsi hieno ja kaikin puolin hyvä asia, että kaltaisiasi kaikessa ja joka paikassa täydellisyyttä hipoen ajamaan/toimivaan kykeneviä ainakin muutamat kuvittelee olevansa.
Täydellisyyteen on nimenomaan aina pyrittävä. Miksi ei pyrkisi? Kyllä tutulla tiellä pitää kaistat tuntea ja osata. "Turistit" ovat sitten asia erikseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täydellisyyteen on nimenomaan aina pyrittävä. Miksi ei pyrkisi? Kyllä tutulla tiellä pitää kaistat tuntea ja osata. "Turistit" ovat sitten asia erikseen.
Se pyrkimys täydellisyyteen on sinällään hieno asia, mutta kuten mainitsit et sinäkään muualla kuin "tutulla tiellä" ole muuta kuin "turisti" jotka mainitussa tilanteessa saattaa ne ensimmäiset jäljet aja hieman lähempänä keskiviivaa kuin olisi välttämätöntä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se pyrkimys täydellisyyteen on sinällään hieno asia, mutta kuten mainitsit et sinäkään muualla kuin "tutulla tiellä" ole muuta kuin "turisti" jotka mainitussa tilanteessa saattaa ne ensimmäiset jäljet aja hieman lähempänä keskiviivaa kuin olisi välttämätöntä.
Iso osa ihmisistä ovat ihmeellisiä laumasieluja, jotka seuraavat sokeasti jonkun vetämiä uria. Kaikki eivät ole mutta nämä taitavat olla vähemmistössä. Itse en ainakaan seuraa lumisateen jälkeen niitä ensimmäisiä uria jos näen, että ne menevät päin prinkkalaa. Meitä on toki moneen junaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Iso osa ihmisistä ovat ihmeellisiä laumasieluja, jotka seuraavat sokeasti jonkun vetämiä uria. Kaikki eivät ole mutta nämä taitavat olla vähemmistössä. Itse en ainakaan seuraa lumisateen jälkeen niitä ensimmäisiä uria jos näen, että ne menevät päin prinkkalaa. Meitä on toki moneen junaan.
Niin, kun "turistina" huomaat ja näet, että ensimmäiset jäljet on liikaa ajoväylän väärässä laidassa niin toki ne huomiotta jätät. Nyt olikin kyse siitä, että miten "turistina" ensimmäiset jäljet ajavana näet, pystyt ja kykenet hahmottamaan ettei mennyt hieman lähempänä keskiviivaa kuin olisi välttämätöntä.
Kuten itsekin olet huomannut, näitä tapaasi "näkeviä" ei juurikaan muutamaa poikkeustapausta lukuun ottamatta ole.
- Anonyymi
Pimeä peräiset autot on pääosin Toyotia, automatiikka ei toimi kovin hyvin ja kuskit on taidottomia naisia ja dementoituneita vaareja jotka eivät edes tiedä onko siellä perässä valot vai ie.
- Anonyymi
Ainakin volkkarin pakujakin olen nähnyt perä pimeänä tilanteessa kun ajovaloja on käytettävä.
- Anonyymi
Teslassa eivöt takavalot toimi edes erään tesla mainos videoita tekevän kaverin videoissa valoot ihnansekaisin ja kaverinei osaa edes kubåbiinnkorjautaa autoaan
- Anonyymi
Tää on just parasta koska kuvaa ihmisten himoa lähestyä pientä punaista perävaloa.
Itse ajan aina perä pimeänä koska keskivertoa fiksumpi perässätulija jättää silloin hyvän turvavälin.
Panee valot päälle niin eikö siinä kohta perseessä joku ohituskyvytön lutkuta.- Anonyymi
Ei se valojen käyttö vaikuta siihen, liimautuuko joku perään vai ei. Tekstisi kuvastaa vain omaa itsekästä asennettasi.
- Anonyymi
Hämärätunnistimella toimivalle automatiikalle on päivällä lumisade tai sumu vaikea paikka, kun valoa on tarpeeksi, vaikka näkyvyys on muuten huono.
- Anonyymi
Näin on, vaikka kyse olikin kirkkaalla ilmalla ja varsin hyvän näkyvyyden kyseessä ollen, takavalojen tarpeesta/ tarpeettomuudesta mielipiteiden esittäminen.
- Anonyymi
Se valokykimen "auto" asento = hämärätunnistin ohjaa päivä/ajovaloja, ja useissa autoissa siis myös perävaloja. Ei toimi missään autossa talviaikaan kaikissa tilanteissa oikein!
Ratkaisu: käänna se valokytkin Marraskuussa "ajovalot" asentoon ja unohda koko juttu. Kevällä Maalis-Huhtikuussa voit sitten kääntää sen takaisin "auto" asentoon, jos haluat.- Anonyymi
Ei sinällään yhtään hullumpi idea , vaikka itsellä ja varmaan monella muullakaan ei vuosikausiin ole mitään syytä valokytkimen "auto" asentoa muuttaa.
- Anonyymi
Pahimpia on ne halvat (?) autot joissa ei ole automatiikkaa. Kaupungissa ajetaan "päivävaloilla" perä pimeänä pimeälläkin kun katuvalot valaisee riittävästi ettei tajuta sytyttää ajovaloja.
- Anonyymi
Omassa vanhemmassa autossani on niin fiksu automatiikka, että kaikki ajovalot, eli myös takavalot syttyvät aina kun automatiikkaa käyttää.
- Anonyymi
Voi voi. Ja tätäkin ominaisuutta käytän ihan v-ttuillessani liikenteessä kaikkien kiusaksi.
Täältä palstalta saa kyl hyviä vinkkejä millä ärsyttää muita 😂😂😂- Anonyymi
Vinkeillä ei kuitenkaan tee mitään, jos ne eivät perustu liikennesääntöihin ja sääntöjen mukaan toimimiseen.
- Anonyymi
Paras ratkaisu olisi, jos maahantuoja lainsäädännöllä pakotettaisiin asentamaan valot niin, että takavalot palavat aina kun etuvalotkin. Kuten ennenvanhaan. Saabissa oli jo valoautomatiikka 1975.
- Anonyymi
EU:n luiskaotsat aikanaan energian säästön nimissä päätti, ettei takavalot tarvitse päivävalojen yhteydessä palaa.
Suomessa varsin suuren puusilmä kuskien painostuksen ansiosta luiskaotsat muutti päätöstään niin, että auton valmistajalle jäi mahdollisuus päättää kuinka takavalot valokytkimen "auto" asennossa toimii.
Joten paluu mainitsemallesi esihistorialliselle tasolle lainsäädännön kautta, ei liene tällä vuosituhannella toteutettavissa.
- Anonyymi
Mut ku ilmastonmuutos! Valot kuluttavat.
- Anonyymi
Säästetään myös takavaloja, koska ne ovat entistä useammin LED-valoja ja kun ne pimenee, joutuu uusimaan koko valaisimen.
- Anonyymi
Moni = Toyotat ja Kiat
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40841