Velka vanhentunut, miten käy luottomerkinnän?

Anonyymi-ap

Nyt on epäselvyys pitääkö maksuhäiriömerkintä poistaa jos velka vanhenee ? Onko se ollut aina niin että merkintä jää vai ei ? Jos on jäänyt niin tuliko asiaan muutosta uuden lain myötä ?

12

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ulosottomies ilmoittaa pyynnöstäsi rekisterinpitäjälle velan vanhentumisesta. Hän ei automaattisesti lähetä sitä, vaan sinun pitää erikseen pyytää sitä.

    • Anonyymi

      Minulla on sairaanhoitopiirin laskuista merkintöjä ja vanhimmat laskut ovat vanhenneet, mutta eivät suostu ilmoittamaan luottotietoihin uudempienkaan maksuista ennen kuin vanhat on maksettu. Velkarekisteri täytyy kuulemma olla tyhjä jotta ilmoitus lähtee.

      • Anonyymi

        Eipä tuolla ole väliä koska ne ei poisuisi siltikään.


        "Ulosottokelpoiset laskut

        Maksuhäiriömerkinnän poistuminen ei koske suoraan ulosottokelpoisia maksuja, jotka vanhenevat yleensä viidessä vuodessa. Suoraan ulosottokelpoisen maksun laiminlyönnistä seuraa maksuhäiriömerkintä vasta, jos asiakkaalta ei saada velkaa perityksi ulosotossakaan."


    • Anonyymi

      Onko näissä vanhentuneissa vielä mahdollisuus perinnän hakea asiaa uudelleen käsittelyyn? Mietin vain tätäkin, koska omiani on ns. varattomuuslausekkeella jemmassa useampi pikku summa. Kolmen vuoden välein niistä joku putkahtaa taas perittäväksi, ja saa saman merkinnän eli velallisen varattomuuden.

      • Anonyymi

        Velkojan on mahdollista hakea vanhenemiselle määräajan pidennystä, ks ulosottokaari 2 luku 26 § https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070705#L2P26

        Edellytyksenä on kuitenkin, että velallinen on olennaisesti vaikeuttanut velkojan maksunsaantia siten, että [blah blah...] tai muilla vastaavilla, selvästi sopimattomilla toimilla järjestellyt taloudellista asemaansa velkojien vahingoksi. Ulosottoperusteen määräaikaa ei kuitenkaan saa jatkaa, jos sitä voidaan pitää velallisen kannalta kohtuuttomana.

        »Velkoja voi nostaa tuomioistuimessa kanteen velallista vastaan ja vaatia ulosottoperusteen määräajan jatkamista. Tuomioistuin voi määrätä määräajan jatkumaan 10 vuotta laskettuna alkuperäisen määräajan päättymisestä tai saatavan lopullisesta vanhentumisesta velan vanhentumisesta annetun lain 13 a §:n nojalla riippuen siitä, kumpi näistä ajankohdista on aikaisempi. Edellytyksenä jatkamiselle on, että velallinen on olennaisesti vaikeuttanut velkojan maksunsaantia siten, että hän on: (19.12.2014/1125)

        1) kätkenyt tai lahjoittanut omaisuuttaan;

        2) lisännyt perusteettomasti velkojensa määrää;

        3) salannut tietoja tai antanut vääriä tai harhaanjohtavia tietoja taloudellisesta asemastaan konkurssissa, ulosotossa, yksityishenkilön velkajärjestelymenettelyssä tai yrityssaneerausmenettelyssä; taikka

        4) muilla vastaavilla, selvästi sopimattomilla toimilla järjestellyt taloudellista asemaansa velkojien vahingoksi.

        Ulosottoperusteen määräaikaa ei kuitenkaan saa jatkaa, jos sitä voidaan pitää velallisen kannalta kohtuuttomana.

        Kanne ulosottoperusteen määräajan jatkamisesta on nostettava viimeistään kahden vuoden kuluttua alkuperäisen määräajan päättymisestä taikka saatavan lopullisesta vanhentumisesta velan vanhentumisesta annetun lain 13 a §:n nojalla riippuen siitä, kumpi näistä ajankohdista on aikaisempi. (19.12.2014/1125)»


      • Anonyymi

        Pikku summa? Miksi et maksa pois? Noh, ehkä "takaisinsaanti" hakemuksella voi yrittää uudelleen käsittelyä yksipuoliseen tuomioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikku summa? Miksi et maksa pois? Noh, ehkä "takaisinsaanti" hakemuksella voi yrittää uudelleen käsittelyä yksipuoliseen tuomioon.

        Noh, meinasin koko velkasaldon osalta "pikkusummia". Siis pienimpiä kaikista. Olisin itse maksanut ne alle tonnin velat heti pois, mutta ulosotto ei suostu muuhun kuin aivan järjettömään jyvitykseen. Jokaiselle pitää antaa jotain, kuulemma. No silloin mikään velka ei vanhene, kun jo korot nostaa velan aina samalle tasolle kuin ennen maksua. Kolme vuotta on nyt mennyt eikä hyvältä näytä.
        Loppupelissä velka on vain suurentunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noh, meinasin koko velkasaldon osalta "pikkusummia". Siis pienimpiä kaikista. Olisin itse maksanut ne alle tonnin velat heti pois, mutta ulosotto ei suostu muuhun kuin aivan järjettömään jyvitykseen. Jokaiselle pitää antaa jotain, kuulemma. No silloin mikään velka ei vanhene, kun jo korot nostaa velan aina samalle tasolle kuin ennen maksua. Kolme vuotta on nyt mennyt eikä hyvältä näytä.
        Loppupelissä velka on vain suurentunut.

        Ei vanhenekaan, mutta meinasin ettei lyhene :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noh, meinasin koko velkasaldon osalta "pikkusummia". Siis pienimpiä kaikista. Olisin itse maksanut ne alle tonnin velat heti pois, mutta ulosotto ei suostu muuhun kuin aivan järjettömään jyvitykseen. Jokaiselle pitää antaa jotain, kuulemma. No silloin mikään velka ei vanhene, kun jo korot nostaa velan aina samalle tasolle kuin ennen maksua. Kolme vuotta on nyt mennyt eikä hyvältä näytä.
        Loppupelissä velka on vain suurentunut.

        "Olisin itse maksanut ne alle tonnin velat heti pois, mutta ulosotto ei suostu muuhun kuin aivan järjettömään jyvitykseen."

        Itse maksetun ylimääräisen summan voit määrätä mihin se käytetään, UO ei ole ollut ajantasalla. Voit myös UO velallisen omilta sivuilta valita velkojan ja maksaa sinne suoraan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olisin itse maksanut ne alle tonnin velat heti pois, mutta ulosotto ei suostu muuhun kuin aivan järjettömään jyvitykseen."

        Itse maksetun ylimääräisen summan voit määrätä mihin se käytetään, UO ei ole ollut ajantasalla. Voit myös UO velallisen omilta sivuilta valita velkojan ja maksaa sinne suoraan

        Joo, jonkun tonnin velan maksoinkin itse kun sain ylimääräistä rahaa, mutta nyt olen varaton. Siksi en pysty enää itse vaikuttamaan uo:n maksuihin. Siksi se varattomuusmerkintä on ja perintä niistä aina muistuttelee.


    • Anonyymi

      Jaa että sen voi valita kuin oikeudenpäätöksen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1253
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe