Reunakiveys jyrkässä kulmassa risteyksissä, takarengas kolahtaa kanttareeseen

Anonyymi-ap

Etenkin parkkipaikoilla ja pihakaduilla kanttare on "risteyksissä" usein aika jyrkässä kulmassa. Onko näissä käytännöt muuttunut nimittäin muutaman viime vuoden aikana vasta havainnut ongelman ja pari aluvanteen reunaa saanut vähän kosketusta. Muutaman kerran olen tarkemmin katsonut ja kyllä aika jyrkässä kumassa on, eikä mitään näkyvää estettä, ettei kulmaa olisi voitu tehdä pyöreämmäksi. Onko kukaan muu huomannut samaa?

29

370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En ole huomannut. Minä en kolhi takarenkaitakaan kanttareisiin, kierrän ne vähän kauempaa. Kuuluu perusasioihin hamottaa, mistä renkast kulkevat.

      • Anonyymi

        Mitkä kulkevat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitkä kulkevat?

        Osumat johtuvat *vain* kuskin väärästä toiminnasta. Reunakivi ei koukkaa.

        Tien- ja kadunsuunnittelussa käytetään ns. ajouramalleja ajokaistojen mitoittamiseen. Jos käyttämäsi ajoneuvo ei mahdu kulkemaan kanttikivien välissä, kannattaa mennä ottamaan muutama ajotunti osaavassa autokoulussa. Siellä kerrotaan, kuinka saat autosi kulkemaan oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osumat johtuvat *vain* kuskin väärästä toiminnasta. Reunakivi ei koukkaa.

        Tien- ja kadunsuunnittelussa käytetään ns. ajouramalleja ajokaistojen mitoittamiseen. Jos käyttämäsi ajoneuvo ei mahdu kulkemaan kanttikivien välissä, kannattaa mennä ottamaan muutama ajotunti osaavassa autokoulussa. Siellä kerrotaan, kuinka saat autosi kulkemaan oikein.

        Juuri näin. Mahtuaksesi isommalla ajoneuvolla ahtaaseen paikkaan sitä rattia vaan pitää vääntää vähän enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Mahtuaksesi isommalla ajoneuvolla ahtaaseen paikkaan sitä rattia vaan pitää vääntää vähän enemmän.

        Mitä turhia, isommalla ajoneuvolla se kanttareiden yliajaminen ei tunnu missään ja talvellahan tuo ei haittaa edes pienempää ajoneuvoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osumat johtuvat *vain* kuskin väärästä toiminnasta. Reunakivi ei koukkaa.

        Tien- ja kadunsuunnittelussa käytetään ns. ajouramalleja ajokaistojen mitoittamiseen. Jos käyttämäsi ajoneuvo ei mahdu kulkemaan kanttikivien välissä, kannattaa mennä ottamaan muutama ajotunti osaavassa autokoulussa. Siellä kerrotaan, kuinka saat autosi kulkemaan oikein.

        Mitä sitä nyt asiasta autokoululle "maltaita" maksamaan, kun kaltaiseltasi herra täydellisyydeltä on saatavissa samat neuvot/ohjeet ilmaiseksi ja vielä omakehullasi sekä vittuilulla höystettynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sitä nyt asiasta autokoululle "maltaita" maksamaan, kun kaltaiseltasi herra täydellisyydeltä on saatavissa samat neuvot/ohjeet ilmaiseksi ja vielä omakehullasi sekä vittuilulla höystettynä.

        Voi kiitos.

        Halvempaa tämä on kuin uudet vanteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kiitos.

        Halvempaa tämä on kuin uudet vanteet.

        Ja sitten ne "halvat" ohjeet?


    • Anonyymi

      En tiiä onko muuttunut, mutta saman oon huomannu. Vähän isompi auto kun alla, ihan autom. Takarengas oikaisee kanttareen päältä.

      • Anonyymi

        Kyllä tuo on huomattu,varsinkin parkkipaikoilla tuohon ilmiöön törmää.


      • Anonyymi

        Ei oikaise. Kyllä se pyörii alla siinä ihan samassa paikassa kuin suorillakin.

        Kuskin tehtävä on pitää auto ajoradan puolella. Tiensuunnittelijan tehtävä on tehdä väyliä, jotka vievät paikasta toiseen yllätyksettömästi. Jos yllätyt siitä, että autosi hyppii reunakivien yli, vika ei välttämättä ole tiessä tai kadussa.


      • Anonyymi

        Se takarengas mitään itsenäisiä oikaisupäätöksiä tee. Kuljettaja päättää mistä kohdasta ajaa. Jos hankalaa sinulle, niin osta vaikka sellainen kahden istuttava Smart. On sitten helpompi hahmottaa, kun takarenkaatkin ovat suunnilleen penkin alla.


    • Anonyymi

      Voin kertoa parikin kulmaa, lepuskissa puuportti 2 , kalliossa arena center kellariparkista tullessa, tulee ihan kuin puskista et olis pitänyt kiertää vastaantulevan kaistan kautta ettei osuisi renkaaseen, (mikähän turvallisuusnäkökohta tämäkin suomalainen tapa on)

    • Anonyymi

      Ei risteyksissä pidä reunoja nuuhkia, vaan kunnolla risteykseen sisään suoraan ajaen ja sitten jyrkempi käännös. Pitää siis tehdä jyrkempi käännös. Nokka metrin verran pidemmälle risteykseen ja sitten jyrkempi käännös, niin ei mene lähellekään kanttikivetystä/rotvallin reunaa.

      Talvella näkee usein, että urat menevät risteyksen reunaa viistäen oikealle käänyttäessä. Jos ajaa niin, että oikea rengas meneekin vähän pidemmälle, eli ajaa sen vasemman renkaan uran kohdalta ja tekee jyrkemmän käännöksen, niin takapää ei ole lähelläkään risteyksen reunaa.

      • Anonyymi

        Entäs kun jotkut vetävät ensin vastakkaiseen suuntaan?

        Viimeksi tulin tietä, jossa oli erilliset kaistat vasemmalle ja oikealle kääntyville. Olin itse menossa oikealle. Joku vasemmalle kääntyvä ohjasi ensin kaistaltaan keskiviivan päälle. Tööttäsin sille, kun arvelin että se voi tulla vielä pidemmälle eteeni.


    • Anonyymi

      Ne joudutaan tekemään jyrkiksi juuri kaltaistesi välinpitämättömien autoilijoiden takia, jotka muuten pilaavat kanttarin takana olevan nurmikon tms, kun eivät jaksa keskittyä ajamaan siinä missä kuuluu.

      • Anonyymi

        Rauhasta logiikkaa🤪


    • Anonyymi

      Minä ku oon täältä maalta niin mikäs se on se kanttare ?

      • Anonyymi

        Olisko se: Kanttikivi eli kanttare eli rotvalli eli reunakivi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko se: Kanttikivi eli kanttare eli rotvalli eli reunakivi?

        On se.

        Sen tehtävä on pitää tunarit autoilijat tien puolella. Ilman niitä ajolinjat loivenevat liikaa ja lopulta mikään tila ei riitä risteykselle. Mennään vaikka ojanpohjan kautta, jotta säästetään niitä ohjausniveliä ja omaa vaivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se.

        Sen tehtävä on pitää tunarit autoilijat tien puolella. Ilman niitä ajolinjat loivenevat liikaa ja lopulta mikään tila ei riitä risteykselle. Mennään vaikka ojanpohjan kautta, jotta säästetään niitä ohjausniveliä ja omaa vaivaa.

        Voihan se olla, että ohjausnivelet ei tykkää ojanpohjista. Nykyautot on kovin heikkoja alustoistaan.


    • Anonyymi

      Kannattaa hankkia pienempi auto, jos on vaikeuksia hahmottaa nykyisen mittasuhteita.

      • Anonyymi

        Jos kulma olis vähän pyöreämpi, ei tarttis odotella vastaisesta suunnasta tulevia. Nyt moni vetää kanttareen päältä ihan tietoisesti. Mutta eihän tuo mitään uutta ole. Joko suunnittelijat on ammattitaidottomia tai sitten vaan huono päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kulma olis vähän pyöreämpi, ei tarttis odotella vastaisesta suunnasta tulevia. Nyt moni vetää kanttareen päältä ihan tietoisesti. Mutta eihän tuo mitään uutta ole. Joko suunnittelijat on ammattitaidottomia tai sitten vaan huono päivä.

        Kun autoilija tekee jyrkemmän kulman itse, niin pystyy ajamaan jyrkempää kulmaa. Nokka suoraan pidemmälle risteykseen, ennen kuin alkaa kääntämään sitä rattia.


    • Anonyymi

      Kulma ja pyöreä on eri asoita. Kulma ei ole pyöreä eikä pyöreä ole kulma.

      • Anonyymi

        Laitappa Googlen hakuun "pyöreä kulma" ja kappas... Näin se selviää sinullekin ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitappa Googlen hakuun "pyöreä kulma" ja kappas... Näin se selviää sinullekin ;)

        Pitikö oikein googtella. ;-)) ;-))))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitikö oikein googtella. ;-)) ;-))))

        Oho...eiku ;)


    • Anonyymi

      Limusiini malleissa on akseliväli pitempi kun insinöörin aivonystyrät!🚛

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks

      Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann
      Maailman menoa
      243
      1776
    2. Olen niin kesken

      Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys
      Ikävä
      13
      1182
    3. Tietääkö joku ylläpidosta?

      Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi
      Sinkut
      198
      1132
    4. Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)

      Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä
      Ikävä
      185
      1085
    5. Nainen olet ensimmäinen tarpeeksi vahva

      joka kestää tämän kokonaisuuden, minut. Persoonani, tunteeni, kipuni, pelkoni. Olen aina pidätellyt itseäni ja antanut v
      Ikävä
      60
      873
    6. TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."

      Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p
      Tanssii tähtien kanssa
      18
      864
    7. Tunnisteita kaipaajille

      Onko jokin juttu mistä sun kaivattu tietää et viesti ois hälle? ☎️📝
      Ikävä
      51
      806
    8. Minkä ikäinen

      Minkä ikäinen on kaipauksesi kohde?
      Ikävä
      58
      775
    9. Mä tuun aina rakastamaan sua J

      Mutta en pysty kertomaan, että mikä mulla on hätänä. Mä en kertakaikkiaan pysty. Joskus naureskelit muiden ihmisten vai
      Ikävä
      61
      753
    10. Martina ei mennyt naimisiin

      IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      747
    Aihe