Etenkin parkkipaikoilla ja pihakaduilla kanttare on "risteyksissä" usein aika jyrkässä kulmassa. Onko näissä käytännöt muuttunut nimittäin muutaman viime vuoden aikana vasta havainnut ongelman ja pari aluvanteen reunaa saanut vähän kosketusta. Muutaman kerran olen tarkemmin katsonut ja kyllä aika jyrkässä kumassa on, eikä mitään näkyvää estettä, ettei kulmaa olisi voitu tehdä pyöreämmäksi. Onko kukaan muu huomannut samaa?
Reunakiveys jyrkässä kulmassa risteyksissä, takarengas kolahtaa kanttareeseen
29
314
Vastaukset
- Anonyymi
En ole huomannut. Minä en kolhi takarenkaitakaan kanttareisiin, kierrän ne vähän kauempaa. Kuuluu perusasioihin hamottaa, mistä renkast kulkevat.
- Anonyymi
Mitkä kulkevat?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitkä kulkevat?
Osumat johtuvat *vain* kuskin väärästä toiminnasta. Reunakivi ei koukkaa.
Tien- ja kadunsuunnittelussa käytetään ns. ajouramalleja ajokaistojen mitoittamiseen. Jos käyttämäsi ajoneuvo ei mahdu kulkemaan kanttikivien välissä, kannattaa mennä ottamaan muutama ajotunti osaavassa autokoulussa. Siellä kerrotaan, kuinka saat autosi kulkemaan oikein. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osumat johtuvat *vain* kuskin väärästä toiminnasta. Reunakivi ei koukkaa.
Tien- ja kadunsuunnittelussa käytetään ns. ajouramalleja ajokaistojen mitoittamiseen. Jos käyttämäsi ajoneuvo ei mahdu kulkemaan kanttikivien välissä, kannattaa mennä ottamaan muutama ajotunti osaavassa autokoulussa. Siellä kerrotaan, kuinka saat autosi kulkemaan oikein.Juuri näin. Mahtuaksesi isommalla ajoneuvolla ahtaaseen paikkaan sitä rattia vaan pitää vääntää vähän enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. Mahtuaksesi isommalla ajoneuvolla ahtaaseen paikkaan sitä rattia vaan pitää vääntää vähän enemmän.
Mitä turhia, isommalla ajoneuvolla se kanttareiden yliajaminen ei tunnu missään ja talvellahan tuo ei haittaa edes pienempää ajoneuvoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osumat johtuvat *vain* kuskin väärästä toiminnasta. Reunakivi ei koukkaa.
Tien- ja kadunsuunnittelussa käytetään ns. ajouramalleja ajokaistojen mitoittamiseen. Jos käyttämäsi ajoneuvo ei mahdu kulkemaan kanttikivien välissä, kannattaa mennä ottamaan muutama ajotunti osaavassa autokoulussa. Siellä kerrotaan, kuinka saat autosi kulkemaan oikein.Mitä sitä nyt asiasta autokoululle "maltaita" maksamaan, kun kaltaiseltasi herra täydellisyydeltä on saatavissa samat neuvot/ohjeet ilmaiseksi ja vielä omakehullasi sekä vittuilulla höystettynä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sitä nyt asiasta autokoululle "maltaita" maksamaan, kun kaltaiseltasi herra täydellisyydeltä on saatavissa samat neuvot/ohjeet ilmaiseksi ja vielä omakehullasi sekä vittuilulla höystettynä.
Voi kiitos.
Halvempaa tämä on kuin uudet vanteet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi kiitos.
Halvempaa tämä on kuin uudet vanteet.Ja sitten ne "halvat" ohjeet?
- Anonyymi
En tiiä onko muuttunut, mutta saman oon huomannu. Vähän isompi auto kun alla, ihan autom. Takarengas oikaisee kanttareen päältä.
- Anonyymi
Kyllä tuo on huomattu,varsinkin parkkipaikoilla tuohon ilmiöön törmää.
- Anonyymi
Ei oikaise. Kyllä se pyörii alla siinä ihan samassa paikassa kuin suorillakin.
Kuskin tehtävä on pitää auto ajoradan puolella. Tiensuunnittelijan tehtävä on tehdä väyliä, jotka vievät paikasta toiseen yllätyksettömästi. Jos yllätyt siitä, että autosi hyppii reunakivien yli, vika ei välttämättä ole tiessä tai kadussa. - Anonyymi
Se takarengas mitään itsenäisiä oikaisupäätöksiä tee. Kuljettaja päättää mistä kohdasta ajaa. Jos hankalaa sinulle, niin osta vaikka sellainen kahden istuttava Smart. On sitten helpompi hahmottaa, kun takarenkaatkin ovat suunnilleen penkin alla.
- Anonyymi
Voin kertoa parikin kulmaa, lepuskissa puuportti 2 , kalliossa arena center kellariparkista tullessa, tulee ihan kuin puskista et olis pitänyt kiertää vastaantulevan kaistan kautta ettei osuisi renkaaseen, (mikähän turvallisuusnäkökohta tämäkin suomalainen tapa on)
- Anonyymi
Ei risteyksissä pidä reunoja nuuhkia, vaan kunnolla risteykseen sisään suoraan ajaen ja sitten jyrkempi käännös. Pitää siis tehdä jyrkempi käännös. Nokka metrin verran pidemmälle risteykseen ja sitten jyrkempi käännös, niin ei mene lähellekään kanttikivetystä/rotvallin reunaa.
Talvella näkee usein, että urat menevät risteyksen reunaa viistäen oikealle käänyttäessä. Jos ajaa niin, että oikea rengas meneekin vähän pidemmälle, eli ajaa sen vasemman renkaan uran kohdalta ja tekee jyrkemmän käännöksen, niin takapää ei ole lähelläkään risteyksen reunaa.- Anonyymi
Entäs kun jotkut vetävät ensin vastakkaiseen suuntaan?
Viimeksi tulin tietä, jossa oli erilliset kaistat vasemmalle ja oikealle kääntyville. Olin itse menossa oikealle. Joku vasemmalle kääntyvä ohjasi ensin kaistaltaan keskiviivan päälle. Tööttäsin sille, kun arvelin että se voi tulla vielä pidemmälle eteeni.
- Anonyymi
Ne joudutaan tekemään jyrkiksi juuri kaltaistesi välinpitämättömien autoilijoiden takia, jotka muuten pilaavat kanttarin takana olevan nurmikon tms, kun eivät jaksa keskittyä ajamaan siinä missä kuuluu.
- Anonyymi
Rauhasta logiikkaa🤪
- Anonyymi
Minä ku oon täältä maalta niin mikäs se on se kanttare ?
- Anonyymi
Olisko se: Kanttikivi eli kanttare eli rotvalli eli reunakivi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisko se: Kanttikivi eli kanttare eli rotvalli eli reunakivi?
On se.
Sen tehtävä on pitää tunarit autoilijat tien puolella. Ilman niitä ajolinjat loivenevat liikaa ja lopulta mikään tila ei riitä risteykselle. Mennään vaikka ojanpohjan kautta, jotta säästetään niitä ohjausniveliä ja omaa vaivaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se.
Sen tehtävä on pitää tunarit autoilijat tien puolella. Ilman niitä ajolinjat loivenevat liikaa ja lopulta mikään tila ei riitä risteykselle. Mennään vaikka ojanpohjan kautta, jotta säästetään niitä ohjausniveliä ja omaa vaivaa.Voihan se olla, että ohjausnivelet ei tykkää ojanpohjista. Nykyautot on kovin heikkoja alustoistaan.
- Anonyymi
Kannattaa hankkia pienempi auto, jos on vaikeuksia hahmottaa nykyisen mittasuhteita.
- Anonyymi
Jos kulma olis vähän pyöreämpi, ei tarttis odotella vastaisesta suunnasta tulevia. Nyt moni vetää kanttareen päältä ihan tietoisesti. Mutta eihän tuo mitään uutta ole. Joko suunnittelijat on ammattitaidottomia tai sitten vaan huono päivä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kulma olis vähän pyöreämpi, ei tarttis odotella vastaisesta suunnasta tulevia. Nyt moni vetää kanttareen päältä ihan tietoisesti. Mutta eihän tuo mitään uutta ole. Joko suunnittelijat on ammattitaidottomia tai sitten vaan huono päivä.
Kun autoilija tekee jyrkemmän kulman itse, niin pystyy ajamaan jyrkempää kulmaa. Nokka suoraan pidemmälle risteykseen, ennen kuin alkaa kääntämään sitä rattia.
- Anonyymi
Kulma ja pyöreä on eri asoita. Kulma ei ole pyöreä eikä pyöreä ole kulma.
- Anonyymi
Laitappa Googlen hakuun "pyöreä kulma" ja kappas... Näin se selviää sinullekin ;)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laitappa Googlen hakuun "pyöreä kulma" ja kappas... Näin se selviää sinullekin ;)
Pitikö oikein googtella. ;-)) ;-))))
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitikö oikein googtella. ;-)) ;-))))
Oho...eiku ;)
- Anonyymi
Limusiini malleissa on akseliväli pitempi kun insinöörin aivonystyrät!🚛
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733