Reunakiveys jyrkässä kulmassa risteyksissä, takarengas kolahtaa kanttareeseen

Anonyymi-ap

Etenkin parkkipaikoilla ja pihakaduilla kanttare on "risteyksissä" usein aika jyrkässä kulmassa. Onko näissä käytännöt muuttunut nimittäin muutaman viime vuoden aikana vasta havainnut ongelman ja pari aluvanteen reunaa saanut vähän kosketusta. Muutaman kerran olen tarkemmin katsonut ja kyllä aika jyrkässä kumassa on, eikä mitään näkyvää estettä, ettei kulmaa olisi voitu tehdä pyöreämmäksi. Onko kukaan muu huomannut samaa?

29

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En ole huomannut. Minä en kolhi takarenkaitakaan kanttareisiin, kierrän ne vähän kauempaa. Kuuluu perusasioihin hamottaa, mistä renkast kulkevat.

      • Anonyymi

        Mitkä kulkevat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitkä kulkevat?

        Osumat johtuvat *vain* kuskin väärästä toiminnasta. Reunakivi ei koukkaa.

        Tien- ja kadunsuunnittelussa käytetään ns. ajouramalleja ajokaistojen mitoittamiseen. Jos käyttämäsi ajoneuvo ei mahdu kulkemaan kanttikivien välissä, kannattaa mennä ottamaan muutama ajotunti osaavassa autokoulussa. Siellä kerrotaan, kuinka saat autosi kulkemaan oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osumat johtuvat *vain* kuskin väärästä toiminnasta. Reunakivi ei koukkaa.

        Tien- ja kadunsuunnittelussa käytetään ns. ajouramalleja ajokaistojen mitoittamiseen. Jos käyttämäsi ajoneuvo ei mahdu kulkemaan kanttikivien välissä, kannattaa mennä ottamaan muutama ajotunti osaavassa autokoulussa. Siellä kerrotaan, kuinka saat autosi kulkemaan oikein.

        Juuri näin. Mahtuaksesi isommalla ajoneuvolla ahtaaseen paikkaan sitä rattia vaan pitää vääntää vähän enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Mahtuaksesi isommalla ajoneuvolla ahtaaseen paikkaan sitä rattia vaan pitää vääntää vähän enemmän.

        Mitä turhia, isommalla ajoneuvolla se kanttareiden yliajaminen ei tunnu missään ja talvellahan tuo ei haittaa edes pienempää ajoneuvoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osumat johtuvat *vain* kuskin väärästä toiminnasta. Reunakivi ei koukkaa.

        Tien- ja kadunsuunnittelussa käytetään ns. ajouramalleja ajokaistojen mitoittamiseen. Jos käyttämäsi ajoneuvo ei mahdu kulkemaan kanttikivien välissä, kannattaa mennä ottamaan muutama ajotunti osaavassa autokoulussa. Siellä kerrotaan, kuinka saat autosi kulkemaan oikein.

        Mitä sitä nyt asiasta autokoululle "maltaita" maksamaan, kun kaltaiseltasi herra täydellisyydeltä on saatavissa samat neuvot/ohjeet ilmaiseksi ja vielä omakehullasi sekä vittuilulla höystettynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sitä nyt asiasta autokoululle "maltaita" maksamaan, kun kaltaiseltasi herra täydellisyydeltä on saatavissa samat neuvot/ohjeet ilmaiseksi ja vielä omakehullasi sekä vittuilulla höystettynä.

        Voi kiitos.

        Halvempaa tämä on kuin uudet vanteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kiitos.

        Halvempaa tämä on kuin uudet vanteet.

        Ja sitten ne "halvat" ohjeet?


    • Anonyymi

      En tiiä onko muuttunut, mutta saman oon huomannu. Vähän isompi auto kun alla, ihan autom. Takarengas oikaisee kanttareen päältä.

      • Anonyymi

        Kyllä tuo on huomattu,varsinkin parkkipaikoilla tuohon ilmiöön törmää.


      • Anonyymi

        Ei oikaise. Kyllä se pyörii alla siinä ihan samassa paikassa kuin suorillakin.

        Kuskin tehtävä on pitää auto ajoradan puolella. Tiensuunnittelijan tehtävä on tehdä väyliä, jotka vievät paikasta toiseen yllätyksettömästi. Jos yllätyt siitä, että autosi hyppii reunakivien yli, vika ei välttämättä ole tiessä tai kadussa.


      • Anonyymi

        Se takarengas mitään itsenäisiä oikaisupäätöksiä tee. Kuljettaja päättää mistä kohdasta ajaa. Jos hankalaa sinulle, niin osta vaikka sellainen kahden istuttava Smart. On sitten helpompi hahmottaa, kun takarenkaatkin ovat suunnilleen penkin alla.


    • Anonyymi

      Voin kertoa parikin kulmaa, lepuskissa puuportti 2 , kalliossa arena center kellariparkista tullessa, tulee ihan kuin puskista et olis pitänyt kiertää vastaantulevan kaistan kautta ettei osuisi renkaaseen, (mikähän turvallisuusnäkökohta tämäkin suomalainen tapa on)

    • Anonyymi

      Ei risteyksissä pidä reunoja nuuhkia, vaan kunnolla risteykseen sisään suoraan ajaen ja sitten jyrkempi käännös. Pitää siis tehdä jyrkempi käännös. Nokka metrin verran pidemmälle risteykseen ja sitten jyrkempi käännös, niin ei mene lähellekään kanttikivetystä/rotvallin reunaa.

      Talvella näkee usein, että urat menevät risteyksen reunaa viistäen oikealle käänyttäessä. Jos ajaa niin, että oikea rengas meneekin vähän pidemmälle, eli ajaa sen vasemman renkaan uran kohdalta ja tekee jyrkemmän käännöksen, niin takapää ei ole lähelläkään risteyksen reunaa.

      • Anonyymi

        Entäs kun jotkut vetävät ensin vastakkaiseen suuntaan?

        Viimeksi tulin tietä, jossa oli erilliset kaistat vasemmalle ja oikealle kääntyville. Olin itse menossa oikealle. Joku vasemmalle kääntyvä ohjasi ensin kaistaltaan keskiviivan päälle. Tööttäsin sille, kun arvelin että se voi tulla vielä pidemmälle eteeni.


    • Anonyymi

      Ne joudutaan tekemään jyrkiksi juuri kaltaistesi välinpitämättömien autoilijoiden takia, jotka muuten pilaavat kanttarin takana olevan nurmikon tms, kun eivät jaksa keskittyä ajamaan siinä missä kuuluu.

      • Anonyymi

        Rauhasta logiikkaa🤪


    • Anonyymi

      Minä ku oon täältä maalta niin mikäs se on se kanttare ?

      • Anonyymi

        Olisko se: Kanttikivi eli kanttare eli rotvalli eli reunakivi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko se: Kanttikivi eli kanttare eli rotvalli eli reunakivi?

        On se.

        Sen tehtävä on pitää tunarit autoilijat tien puolella. Ilman niitä ajolinjat loivenevat liikaa ja lopulta mikään tila ei riitä risteykselle. Mennään vaikka ojanpohjan kautta, jotta säästetään niitä ohjausniveliä ja omaa vaivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se.

        Sen tehtävä on pitää tunarit autoilijat tien puolella. Ilman niitä ajolinjat loivenevat liikaa ja lopulta mikään tila ei riitä risteykselle. Mennään vaikka ojanpohjan kautta, jotta säästetään niitä ohjausniveliä ja omaa vaivaa.

        Voihan se olla, että ohjausnivelet ei tykkää ojanpohjista. Nykyautot on kovin heikkoja alustoistaan.


    • Anonyymi

      Kannattaa hankkia pienempi auto, jos on vaikeuksia hahmottaa nykyisen mittasuhteita.

      • Anonyymi

        Jos kulma olis vähän pyöreämpi, ei tarttis odotella vastaisesta suunnasta tulevia. Nyt moni vetää kanttareen päältä ihan tietoisesti. Mutta eihän tuo mitään uutta ole. Joko suunnittelijat on ammattitaidottomia tai sitten vaan huono päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kulma olis vähän pyöreämpi, ei tarttis odotella vastaisesta suunnasta tulevia. Nyt moni vetää kanttareen päältä ihan tietoisesti. Mutta eihän tuo mitään uutta ole. Joko suunnittelijat on ammattitaidottomia tai sitten vaan huono päivä.

        Kun autoilija tekee jyrkemmän kulman itse, niin pystyy ajamaan jyrkempää kulmaa. Nokka suoraan pidemmälle risteykseen, ennen kuin alkaa kääntämään sitä rattia.


    • Anonyymi

      Kulma ja pyöreä on eri asoita. Kulma ei ole pyöreä eikä pyöreä ole kulma.

      • Anonyymi

        Laitappa Googlen hakuun "pyöreä kulma" ja kappas... Näin se selviää sinullekin ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitappa Googlen hakuun "pyöreä kulma" ja kappas... Näin se selviää sinullekin ;)

        Pitikö oikein googtella. ;-)) ;-))))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitikö oikein googtella. ;-)) ;-))))

        Oho...eiku ;)


    • Anonyymi

      Limusiini malleissa on akseliväli pitempi kun insinöörin aivonystyrät!🚛

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4692
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      184
      2023
    3. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1722
    4. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      167
      1333
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1211
    6. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1076
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

      Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      973
    8. Miks et tahtonut

      Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      946
    9. Hyvää huomenta!

      Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      902
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

      Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      273
      884
    Aihe