Itä-Suomessa psykiatri haluaa päättää asioista eikä potilaan tahtoa totella. Lääkkeiden sivuvaikutukset eivät ole syy lääkkeenvaihdolle!!!!
Psykiatri ei halua kuin itse päättää asioista ja käyttää liikaa lääkkeitä toisin kuin muualla Suomessa!
Psykiatri on hajonnut robottipää toisin kuin etelä-suomessa!!
Itä-Suomen psykiatria ei toimi!
13
149
Vastaukset
- Anonyymi
Jos jokin lääke aiheuttaa sivu/haittavaikutuksia, tai itse asiassa useimmathan niistä niitä tottakai tekevät ja aiheuttavat, niin riippuen siitä, miten pahoja ja vakavia ne ovat, lääkkeen vaihtaminen on aiheellista ja itse asiassa suositeltavaakin. Vastuuntuntoinen ja eettisesti toimiva lääkäri toimii niin.
Mutta asiasta toiseen, suurin osa markkinoilla olevista ja hoidoissa käytetyistä lääkkeistä ovat enemmän tai vähemmän haitallisia. Niillä ei selvitetä ja ratkota oireiden ja ongelmia aiheuttavia taustalla olevia syitä. Esim. masennuslääkkeistä saattaa tulla monenlaisia, pitkäkestoisiakin ongelmia, etenkin erektion ja sukupuolielämän alueella. Lisäksi ne eivät paranna masennusta, vaan lyhytaikaisen oireiden vähenemisen jälkeen masennus saattaa tulla uudestaan. Nuorilla SSRI-lääkkeet saattavat aiheuttaa masennuksen, ja itsetuhoisuuden pahenemista, sekä johtaa väkivaltaisuutena ja väkivaltaisten tekojen ilmenemisenä.
Psilosybiineistä, ja muista aiemmin psykedeeleinä tunnetuista aineista voisi olla enemmän hyötyä, etenkin traumoja kokeneille ja masennuksesta kärsiville. Mutta kyseiset lääkkeet ovat vasta testausvaiheessa esim. Ruotsissa. Niiden tuleminen markkinoille tulee kestämään vielä jonkin aikaa.
Mutta kuten sanoin, suurin osa markkinoilla ja potilaille hoitosuositeltavina olevista lääkkeistä ovat, etenkin pitkäaikaisessa käytössä enemmän terveydelle haitallisia, vahingollisia, ja tuhoavia. Esim. psykoosien hoidossa käytetyissä lääkkeissä on monissa verenkiertoelimistöön ja sisäelinten toimintaan olevia haitallisia vaikutuksia, infarktien syntymisen ja verensokerinsäätelyyn liittyvien vaikutusten takia. Mitään kunnollisia ja puolueettomia tutkimuksia psyykelääkkeiden vaikutuksista, etenkin pitkäaikaisessa käytössä on edelleen aivan liian vähän. Lähinnä kai markkinataloudellisista syistä, eli lääkeyhtiöiden harjoittaman bisneksen takia
Itse en suosittele käyttämään mitään psyykelääkkeitä muutamaa vuotta pidempään, etenkään ottamatta selvää lääkkeiden haitta/sivuvaikutuksista, tai jos itselle tulee vakavia haittavaikutuksia. Niiden käyttäminen tulisi lopettaa heti, asteittain vähentämällä. Nykyiset markkinoilla olevista lääkkeistä suurin osa on enemmän tai vähemmän hyvinvointia ja terveyttä vahingoittavia ja tuhoavia. Psykiariassa pitäisi keskittyä ihmisten auttamisessa enemmän muihin, keskustelupohjaisiin ja oireiden taustasyiden selvittämiseen, eikä diagnoosi/lääkekeskeiseen ja pohjaiseen malliin. Mm. traumaterapiaa on julkisella puolella aivan liian vähän. Ja sitä ei anneta ja tarjota tietyn diagnoosin omaaville lainkaan. - Anonyymi
Eiköhän tuota samaa, eli sitä, että potilasta ei kuunnella tapahdu edelleen muuallakin Suomessa, eikä ainoastaan Itä-Suomessa. Ilmiötä on, ikävä kyllä, ollut jo useamman vuosikymmenen ajan, eikä se ( tapa toimia ja asennoitua potilaaseen) ole muuttunut miksikään, vieläkään. 🙁
- Anonyymi
Aika monikin asia on muuttunut sillä aikaa, mitä minä olen tätä mankelia läpi vetänyt. Mikä avoimen narsismin malli se nyt pitäisi olla että se "asenne" riittäisi?
- Anonyymi
Samoin oli parikymmentä vuotta sitten, samalla alueella. Partajörpykkä (psyko) yritti ylitse kävellä ja noin vain pakottaa käyttämään antipsykootteja. (Silloinen tk-lääkäri ei sanonut eikä tehnyt mitään vakavan, terveydella lopullista tuhoa aiheuttaneen pahoinpitelyn jälkeen vaan usutti hullun lääkemäärääjän kimppuuni kun yritin vaihtaa lääkäriä. Siihen ei silloinen ylilääkärikään suostunut. Jäävejä olivat omalla porukalla asiasta päättämään ne ylipalkatut tyrannit.) No, pakkohoitolähetteellä jörpykkä oli nolaamassa minua koska lääkkeistä kieltäydyin jyrkästi. Se oli asiatonta alistusyritystä joka epäonnistui hurjalla täysin. Haastattelun jälkeen en enää kuullut vainoajastani mitään vaikka perään soittelin ja joku akka oikein henkilötunnuksen otti ylös, eipä kuulunut epärehellisistä mitään sen koommin. Iso palkka vailla mitään vastuuta. Hoitovirheeksihän tuommoisen vainon voi laittaa ja pahat olisi voineet seuraukset olla jos en olisi puoliani pitänyt. Jo silloin tk:ssa jyrättiin apua hakevia henkilöitä tässä muka hyvinvointivaltiossa.
Aloittajalle. Ota yhteys potilasasiamieheen ja kerro ongelmasta. Koeta saada vaihdettua piittaamaton lääkäri. Jos se ylitsesi kävelee eikä kuuntele vaan sanelee, se on huono asia. Voimia. - Anonyymi
Aloituksessa mainitut asiat pitävät varmasti muuten paikkansa, paitsi että koko tässä maassa ei toimi se psykiatria ja siinä käytössä olevat hoitomenetelmät. Kivikaudella ollaan, valitettavasti! Kuinkahan paljon ja monta uhria on psykiatriassa ja tässä maassa ennätetty jo saada aikaan? Kyse lienee useista sadoista tuhansista. Ja lisää tulee vaan tulemaan jatkossakin, jos ei alalla olevat ala herätä ja uudistaa niitä käytössä olevia hoitokäytäntöjä. Diagnosointeja, oireiden hoitamista vain ja ainoastaan lääkkeillä ja lääkemääräyksiä kyllä tehdään, mutta ihmisten kokonaisvaltainen ja juurisyihin pureutuva hoito ja keskusteluun pohjautuva hoito puuttuu täysin. Sama koskee traumaterapiaa.
- Anonyymi
Itä suomalaisille on oma paikka ja se on Niuvanniemen sairaala. Omistaan täyttyy.
- Anonyymi
Niuvanniemi taitaa olla enemmänkin oikeustieteellisissä, eli oikeuslaitoksissa pakkohoitotuomion saaneiden, kuin varsinaisesti tavis mt-ongelmista kärsivien hoitopaikka. On siellä varmaan eri ikäisiä ja erilaisen taustan omaaviakin, mutta tullut lähinnä tunnetuksi vakaviin rikoksiin syyllistyneiden hoitolaitoksena.
Mielipiteet ja niiden esittäminen ei riitä syyksi epäillä, tai kyseenalaistaa kenenkään, tai someen kirjoittavien mielenterveyttä, vihjata tai kehottaa sitä, että heidät pitäisi sijoittaa Niuvanniemeen. Koska Suomessa on kuitenkin sanan ja mielipiteen ilmaisemisen vapaus. Jos ei kestä, tai hyväksy erilaisia mielipiteitä, ja niitä aletaan pitää jotenkin ei-hyväksyttävinä, niin sitten tämä on autoritäärinen valtio, eikä täällä ole silloin sananvapautta. Ja käsittääkseni täällä on vielä edelleenkin olemassa sananvapaus, jota saa käyttää. Jokaisella on tässä asiassa itseensä menemisen ja peiliin katsomisen paikka, että mistä ja miksi ärsyyntyy. Erilaiset mielipiteet, kokemukset ja tunteet ovat vain rikkautta. Ja se, jonka ajattelussa on avarakatseisuutta ja laaja-alaista älykkyyttä, kykenee näkemään ja erittelemään asioita monelta eri kantilta, eikä katso asioita kapea-alaisesti. Sananvapaus ja mielipiteen ilmaisuoikeutta ei ole rajoitettu ketään yksilöä, tai ryhmää kohtaan, nk. ei pidä mennä tekemään. Suomessa on demokratia.
Eri asia on sitten somessakin tehty esim. kunnianloukkaus, henkilökohtaisten tietojen levittäminen, tai rikoksen tekeminen. Siinä tapauksessa voi tehdä rikosilmoituksen.
- Anonyymi
Unohtui mainita sekin asia vielä, että kriittinen ajattelu ja asioiden kyseenalaistaminen kuuluu myös olennaisena osana älykkyyttä. Jos jotkin hypoteeseja ja teorioita aletaan pitää kaiken selittävinä totuuksina, silloin ollaan ns. hakoteillä. Jokaisen tieteen perusta, pohja ja ylipäätään kehittyminen eteenpäin on kriittisyydessä, analyyttisyydessä, asioiden tarkastelussa monelta eri puolelta, erilaisten näkemysten huomioonottamisessa, kehitys ja uudistuskyvykkyydessä.
- Anonyymi
-Ja sama koskee hoitotieteitä- psykiatriaakin. Mikään tiede kun ei ole koskaan täysin valmis, nk. ei ihminenkään. Se kehittyy nimenomaan uudistusten ja muutosten avulla ja niiden kautta.
- Anonyymi
Asian kategorinen vastutaminen ei ole sen kehittämistä, mutta sen luuleminen kehittämiseksi on harhaisuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asian kategorinen vastutaminen ei ole sen kehittämistä, mutta sen luuleminen kehittämiseksi on harhaisuutta.
Lukkoon lyötyjen kategorioiden, kiveen hakattuina totuuksina pidettyjen diagnoosien, vain ja ainoastaan lääkkeiden kaikkien sairauksien parantavaan voimaan uskomisen epäileminen ja potilaiden systemaattisen leimaamisen kyseenalaistaminen, sekä keskusteluun pohjautuvana/avoimeen dialogiin pohjautuvaan hoitoon panostaminen ja potilaiden näkökulman ja toiveiden huomioon ottaminen hoitokäytännöissä on viisauden alku. Kaikille ja jopa alalla olevillekin.
Kaikella ystävällisyydellä.
- Anonyymi
Jatkoa vielä edelliseen: kiveen hakattuina totuuksina ja aiemmin käytössä olevien hoitometodien kyseenalaistaminen on myös alku valaistumiselle ja viisaudelle.
- Anonyymi
Psykiatriassa käytössä olevien hoitomenetelmien, sekä lääke/diagnoosikeskeisen hoitometodien, sekä potilaita leimaavien asenteiden kyseenalaistaminen on paitsi tervettä ja osoitus oman älyn ja järjen käytöstä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145895Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324007- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182966Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2502017Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881984- 1421771
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421743Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881549