Rottasotako vei linnutkin ?

Anonyymi-ap

Bongauspäivänä täällä Tampereen omakoti/rivitaloalueella ei lauantaina käynyt katsomassa kuin yksi vakikundi talitintti. Ei edes harakat ja varikset yrittäneet siepata lintulaudalla olevaa talipalloa. Muuta ruokaa en uskalla panna enää tarjolle viimekesäisen rottasodan takia. Asukkaat olivat suorastaan hysteerisiä ja lintujen ruokkijat olivat suurrikollisia. Tosiasia oli että siilit olivat lisääntyneet ja keväällä hämärän tullen juoksivat kiima-aikaan perheenlisäys mielessä ja pitivät ääntä. Seremonia kestää asiantuntijoiden mukaan useita tunteja. Minäkin luulin keskikesällä helteellä keskipäivällä näkeväni jo oikean rotan. Olin tyhjentänyt pakastimessa olevia vanhoja liharuokia biojätteisiin ja koiraa ulkoiluttaessani tuli ihan rotan näköinen olento suoraan vastaani roskakatosta kohden. Lähitarkastelu paljasti , että kyseessä oli suloinen puolikesy siilimme.
On totta että lintuja ruokkiessa ei saisi tippua ruokaa rotille ja hiirille. Minä ratkaisin sen juuri edellä kerrotulla tavalla. Laitoin talipalloja puisen lintulaudan sisälle, jonne ei helposti oravat eikä harakat päässeet, eikä sieltä tippunut innokkailta nokkijoilta maahan muruakaan Vain ulosteita ja katajasta neulasia.
Nyt ihmettelen miksi ei tehdä lintulautoja jotka toimivat samoin, tähteet jäävät ruokintapaikan sisälle, eivätkä rotat kiipeä tosiaankaan katajaa pitkin ylös.
Viime kesä oli surullinen kun jotkut asukkaat laittoivat pihoihinsa rotta-ansoja. Omiin rivitalopihoihin oli taloyhtiön lupa pyydystää rottia, ehtona tietysti, ettei pyydykseen mene oravat, naapurin kissanpentu eikä siilit. Näitä kuitenkin em. pyydyksiin saamani tiedon mukaan meni useita ja alueella roikkui nokka murskaksi vääntyneitä suojelun alaisia siilejä. Vaikka lain mukaan siilin tappamisesta saa sakkoja noin 400 euroa /siili. Pyydyksien käyttäjien käsitys oli toinen, heillä oli lupa toimia. Yhtäkään rottaa varmuudella ei näihin onnistuttu saamaan.

2

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin siis lupa rottapyydyksille koskien omassa hallinnassa olevaa piha-aluetta oli annettu siksi että vain omaa pihaa oli mahdollista valvoa siten ,että kyse on vain rotista ja niiden vähentämisestä, eikä suojeltavista eläimistä. Taloyhtiön yleisille alueille ei pyydyksiä saanut laittaa ja myrkkyjen käyttö on muutenkin ollut lailla kiellettyä. Myrkkyjen käyttö on kaiketi sallittua vain omissa sisätiloissa, talousrakennuksissa ym., joista se ei pääse luontoon , koirille , kissoille eikä linnuille ym.

    • Anonyymi

      " lain mukaan siilin tappamisesta saa sakkoja"

      Voi olla, että saa, mutta ei aina ole niin.
      Siilejä jää toisinaan auton alle niin, että ne vaikkapa pimeällä onnistuvat tulemaan näkemättä sinne renkaan alle. Ei niistä ole sakkoja jaettu.

      Vaikka siilin tappaisi tarkoituksellakin, niin sakot jää saamatta, jos ei jää kiinni.

      Lisäksi vielä, kyllä siilien tappamisesta muutakin on saanut kuin sakkoja, joissakin väestönosissa. Eli niistä on saanut vatsansa täyteen. Siilithän ovat perinteisesti olleet mustalaisten juhlaruokaa. Ja se on tosiasia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2612
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2141
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe