Hyvin kaunis ja inhimillinen kirjoitus

Anonyymi-ap

71

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Arvokas kirjoitus kirkon piiristä. On ihmisyyden puolustamisen aika sellaista
      puhetta vastaan, joka sulkee arvot pois.

    • Anonyymi

      Kirkko instituutiona on linnoittautunut liian kauas ihmisistä. Nuoren piispan
      kirjoitus on siksi tervetullut yllätys.
      Tarvitsemme kaikille ihmisille armollista ja sydämellistä kirkkoa, joka puhuu,
      kuuntelee, hyväksyy eikä käännä selkäänsä kellekään ja mahdollisesti
      onnistuisi avaamaan silmiämme inhimillisyydelle ja ihmisyydelle.

    • Anonyymi

      Hieno homma, että piispa saa nykyään varovasti edes ottaa kantaa yhteiskunnallisestikin.

      • Anonyymi

        Turun täti on vieraantunut luterilaisuudesta sehän on ollut koko ajan tiedossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turun täti on vieraantunut luterilaisuudesta sehän on ollut koko ajan tiedossa

        Voisitko tutkia tarkemmin, mistä itse olet vieraantunut.


    • Anonyymi

      Japanilaiset eivät etsi eivätkä pyydä sinulta mitään kaikkein vähiten turvapaikkaa

      älä siis levitä tietämättömän tädin höpötyksiä

      Kun Japanissa tulee maanjäristys tai ydinreaktori tuhoutuu tsunamissa
      ne eivät pyydä sinulta apua vaan hoitavat itse

      kaikenlaiset Turkit ja islamilaiset ovat koko ajan kuusessa

      kannattaa siis ruveta japanilaiseksi ja harkita buddhalaisuutta ms

      • Anonyymi

        Mistä ne japanilaiset tähän haalittiin?
        Miksi.


    • Anonyymi

      Rasistisuus on RUMAA. Rasismi on sivistymättömyyttä.
      Onneksi kaikki suomalaiset eivät ole sivistymättömiä.

      • Anonyymi

        Ketään ei saisi sulkea pois joukosta. Ei voi ymmärtää ihmisiä, joille toinen tuntematon
        ihminen on uhka ja vihollinen. Elämä on täysin sattumanvaraista, kuka hyvänsä meistä
        voisi olla kuka tahansa toinen. Ympäristö tai olosuhteet ei tee kenestäkään huonoa
        saatikka vihattavaa ihmistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketään ei saisi sulkea pois joukosta. Ei voi ymmärtää ihmisiä, joille toinen tuntematon
        ihminen on uhka ja vihollinen. Elämä on täysin sattumanvaraista, kuka hyvänsä meistä
        voisi olla kuka tahansa toinen. Ympäristö tai olosuhteet ei tee kenestäkään huonoa
        saatikka vihattavaa ihmistä.

        Aloitus ja sen liite oli kaunis ja asiaa. Ihminen syntyessä ei voi valita maata johon syntyy,ei isää,äitiä, ei sukua,ei uskontoa, ei ihon,hiuksien ei silmien väriä. Mutta yhteistä meillä kaikilla on meidän jokaisen ihmisen veri on punainen.Kanta -Suomalaisena naisena vanhana olen sannut tuota rasismia itselleni juuri siksi hyväksyn ihmisen ihonväristä huolimatta tai syntyperästä huolimatta. Ihmisten luulot kuvitelmat ovat suuremmat kuin totuus! Hyviä esim. Edesmennyt ystäväni oli perussuomalinen .inhosi mualta tulleita. Mutta hänelle kelpasi heidä halvat kampaajat, ruoka kaupat,kuin pizzeriassa istuminen ja halvat pitzzat.Virolaisia ei myöskään sietänyt. Mutta tupakan hakumatkalla oli ja usein Tallina. Osti vaateet,kengät sieltä.ymm,Eli kaikki halpa kelpas ja palvelu.Mutta sanoin ei kelvannut mikään.En käsitä.en käsitänyt asiaa.Milään tavoin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitus ja sen liite oli kaunis ja asiaa. Ihminen syntyessä ei voi valita maata johon syntyy,ei isää,äitiä, ei sukua,ei uskontoa, ei ihon,hiuksien ei silmien väriä. Mutta yhteistä meillä kaikilla on meidän jokaisen ihmisen veri on punainen.Kanta -Suomalaisena naisena vanhana olen sannut tuota rasismia itselleni juuri siksi hyväksyn ihmisen ihonväristä huolimatta tai syntyperästä huolimatta. Ihmisten luulot kuvitelmat ovat suuremmat kuin totuus! Hyviä esim. Edesmennyt ystäväni oli perussuomalinen .inhosi mualta tulleita. Mutta hänelle kelpasi heidä halvat kampaajat, ruoka kaupat,kuin pizzeriassa istuminen ja halvat pitzzat.Virolaisia ei myöskään sietänyt. Mutta tupakan hakumatkalla oli ja usein Tallina. Osti vaateet,kengät sieltä.ymm,Eli kaikki halpa kelpas ja palvelu.Mutta sanoin ei kelvannut mikään.En käsitä.en käsitänyt asiaa.Milään tavoin?

        Kiitos kirjoituksestasi, siinä oli paljon olennaista ja niin totta,
        halvat palvelut kyllä kelpaa ihmisiltä, joita muuten ei voi sietää.


    • Anonyymi

      Pakanallekin tulee levollinen ole, kun kaiken myllerryksen keskellä saa lukea
      ihmisen kirjoittavan inhimillisyyden puolesta. Kiitos. Aamen.

    • Anonyymi

      Asiallinen kirjoitus ilman raamatun paasausta.

    • Anonyymi

      Jos Mari Leppäsen kirjoitus olisi julkaistu nimettömänä/anonyymina, niin
      vastaukset, mielipiteet voisivat olla erilaisia ...vai olisivatko...mitä mieltä?

      • Anonyymi

        Voi hyvinkin olla - tai siis varmasti olisi tullut kärkeviä kommentteja.
        Siksi on hyvä, että tietty "auktoriteetti" puhuu asiaa, toivottavasti se saa
        tietyt ihmiset menemään itseensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi hyvinkin olla - tai siis varmasti olisi tullut kärkeviä kommentteja.
        Siksi on hyvä, että tietty "auktoriteetti" puhuu asiaa, toivottavasti se saa
        tietyt ihmiset menemään itseensä.

        Totta on, että nimellä tai nimettömänä kirjoittajia arvostellaan eri mittareilla.
        Demeter voi kirjoittaa rasistisen mielipiteen ja se hyväksytään, mutta jos
        rekkaamaton mustalaispoika kirjoittaa samasta asiasta niin melkein tappeluksi
        menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta on, että nimellä tai nimettömänä kirjoittajia arvostellaan eri mittareilla.
        Demeter voi kirjoittaa rasistisen mielipiteen ja se hyväksytään, mutta jos
        rekkaamaton mustalaispoika kirjoittaa samasta asiasta niin melkein tappeluksi
        menee.

        Tuo rasismisyyte on tosi vakava asia, sinun pitää voida todistaa se!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo rasismisyyte on tosi vakava asia, sinun pitää voida todistaa se!

        Toteamus ei ole syyte, vaikkei asia minulle kuulukaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totta on, että nimellä tai nimettömänä kirjoittajia arvostellaan eri mittareilla.
        Demeter voi kirjoittaa rasistisen mielipiteen ja se hyväksytään, mutta jos
        rekkaamaton mustalaispoika kirjoittaa samasta asiasta niin melkein tappeluksi
        menee.

        Sattumalta huomasin kirjoituksesi, Ano 17.01.

        Jospa ystävällisesti toisit esille ne dokumentit, joiden perusteella olen tuollaisen "arvonimen" ansainnut. Silloin tällöin sitä on minulle tarjottu, ei tietenkään suoraan, keskustelun hengessä, vaan ikäänkuin selän takana, mustamaalaamisen tarkoituksessa.

        Olen kyllä aikaisemminkin pyytänyt lisäselvitystä, perusteluja tuolle nimitykselle, mutta niitä ei ole tullut. Eihän niitä koskaan.

        Tällä kertaa olen kyllä tosissani. Kaikki tietävät, että "rasisti"-nimitys on pahinta mitä näillä foorumeilla voi toiselle sanoa, enkä enää halua sitä kuulla itseeni yhdistettynä.

        Reiluinta ja kohtuullisinta olisi minusta käydä avoin keskustelu asiasta, siis niiden dokumenttien valossa, joihin vetoat. Itse olen siihen valmis, oletko sinä ?

        demeter1


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Sattumalta huomasin kirjoituksesi, Ano 17.01.

        Jospa ystävällisesti toisit esille ne dokumentit, joiden perusteella olen tuollaisen "arvonimen" ansainnut. Silloin tällöin sitä on minulle tarjottu, ei tietenkään suoraan, keskustelun hengessä, vaan ikäänkuin selän takana, mustamaalaamisen tarkoituksessa.

        Olen kyllä aikaisemminkin pyytänyt lisäselvitystä, perusteluja tuolle nimitykselle, mutta niitä ei ole tullut. Eihän niitä koskaan.

        Tällä kertaa olen kyllä tosissani. Kaikki tietävät, että "rasisti"-nimitys on pahinta mitä näillä foorumeilla voi toiselle sanoa, enkä enää halua sitä kuulla itseeni yhdistettynä.

        Reiluinta ja kohtuullisinta olisi minusta käydä avoin keskustelu asiasta, siis niiden dokumenttien valossa, joihin vetoat. Itse olen siihen valmis, oletko sinä ?

        demeter1

        "avoin keskustelu" ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "avoin keskustelu" ?

        Tulihan se sieltä: tarkennuspyyntö epätarkkaan ilmaisuun !..)) Viestin sisältö oli tietenkin toisarvoinen, vai ?

        Sen kohdalla olen tietysti itsekin voimaton. Kyllä mietin jatkotoimia, koska ei kai ole kenenkään etu se, että palstan annetaan villiintyä vapaasti ilman, että kukaan joutuu vastaamaan sanoistaan. Leikkiähän tämä vain, tosikot älkööt vaivautuko, niinkö ?

        Että minä kaipaan tuota aikaa, kun "tuppisuusuomalainen" punnitsi sanansa tarkkaan ja seisoi niiden takana. Nyt kun meillä on tämä kuuluisa sananvapaus, sitä voi käyttää näinkin: heittää herja sinne toinen tänne ja jatkaa matkaa itsetyytyväisyyttä puhkuen. "Sainpahan sanottua".... Eipä näytä tulleen vastausta keskustelupyyntööni.

        Ohimennen kuulin, että Ruotsissa on nyt herätty näkemään, että yhteiskunta ei pysy kasassa ellei jokaiselle kansalaiselle aseteta tiettyjä velvollisuuksia, vapaus ilman vastuuta on tuhoisaa. Ihmisoikeuksien rinnalle täytyisi asettaa ihmisvelvollisuudet.

        Niiden noudattamiseksi riittäisi mielestäni hyvin meille kaikille tuttu käsky: tee toiselle se, minkä toivoisit itsellesi tehtävän.
        Vanhaa hapatusta tietysti tämänpäivän omavoimaiselle kansalaiselle, jolla on toistaiseksi riittänyt leipää ja sirkushuveja. Miten pitkään niitä riittää ja entä sitten - voi kai kysyä ?


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Tulihan se sieltä: tarkennuspyyntö epätarkkaan ilmaisuun !..)) Viestin sisältö oli tietenkin toisarvoinen, vai ?

        Sen kohdalla olen tietysti itsekin voimaton. Kyllä mietin jatkotoimia, koska ei kai ole kenenkään etu se, että palstan annetaan villiintyä vapaasti ilman, että kukaan joutuu vastaamaan sanoistaan. Leikkiähän tämä vain, tosikot älkööt vaivautuko, niinkö ?

        Että minä kaipaan tuota aikaa, kun "tuppisuusuomalainen" punnitsi sanansa tarkkaan ja seisoi niiden takana. Nyt kun meillä on tämä kuuluisa sananvapaus, sitä voi käyttää näinkin: heittää herja sinne toinen tänne ja jatkaa matkaa itsetyytyväisyyttä puhkuen. "Sainpahan sanottua".... Eipä näytä tulleen vastausta keskustelupyyntööni.

        Ohimennen kuulin, että Ruotsissa on nyt herätty näkemään, että yhteiskunta ei pysy kasassa ellei jokaiselle kansalaiselle aseteta tiettyjä velvollisuuksia, vapaus ilman vastuuta on tuhoisaa. Ihmisoikeuksien rinnalle täytyisi asettaa ihmisvelvollisuudet.

        Niiden noudattamiseksi riittäisi mielestäni hyvin meille kaikille tuttu käsky: tee toiselle se, minkä toivoisit itsellesi tehtävän.
        Vanhaa hapatusta tietysti tämänpäivän omavoimaiselle kansalaiselle, jolla on toistaiseksi riittänyt leipää ja sirkushuveja. Miten pitkään niitä riittää ja entä sitten - voi kai kysyä ?

        "Niiden noudattamiseksi riittäisi mielestäni hyvin meille kaikille tuttu käsky: tee toiselle se, minkä toivoisit itsellesi tehtävän"

        Hieno lause. Miten rasistit saataisiin omaksumaan se ?


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Tulihan se sieltä: tarkennuspyyntö epätarkkaan ilmaisuun !..)) Viestin sisältö oli tietenkin toisarvoinen, vai ?

        Sen kohdalla olen tietysti itsekin voimaton. Kyllä mietin jatkotoimia, koska ei kai ole kenenkään etu se, että palstan annetaan villiintyä vapaasti ilman, että kukaan joutuu vastaamaan sanoistaan. Leikkiähän tämä vain, tosikot älkööt vaivautuko, niinkö ?

        Että minä kaipaan tuota aikaa, kun "tuppisuusuomalainen" punnitsi sanansa tarkkaan ja seisoi niiden takana. Nyt kun meillä on tämä kuuluisa sananvapaus, sitä voi käyttää näinkin: heittää herja sinne toinen tänne ja jatkaa matkaa itsetyytyväisyyttä puhkuen. "Sainpahan sanottua".... Eipä näytä tulleen vastausta keskustelupyyntööni.

        Ohimennen kuulin, että Ruotsissa on nyt herätty näkemään, että yhteiskunta ei pysy kasassa ellei jokaiselle kansalaiselle aseteta tiettyjä velvollisuuksia, vapaus ilman vastuuta on tuhoisaa. Ihmisoikeuksien rinnalle täytyisi asettaa ihmisvelvollisuudet.

        Niiden noudattamiseksi riittäisi mielestäni hyvin meille kaikille tuttu käsky: tee toiselle se, minkä toivoisit itsellesi tehtävän.
        Vanhaa hapatusta tietysti tämänpäivän omavoimaiselle kansalaiselle, jolla on toistaiseksi riittänyt leipää ja sirkushuveja. Miten pitkään niitä riittää ja entä sitten - voi kai kysyä ?

        Ymmärrän. On se niin inhottavaa, kun nykyään saa sanoa suoraan:
        https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009304809.html


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Tulihan se sieltä: tarkennuspyyntö epätarkkaan ilmaisuun !..)) Viestin sisältö oli tietenkin toisarvoinen, vai ?

        Sen kohdalla olen tietysti itsekin voimaton. Kyllä mietin jatkotoimia, koska ei kai ole kenenkään etu se, että palstan annetaan villiintyä vapaasti ilman, että kukaan joutuu vastaamaan sanoistaan. Leikkiähän tämä vain, tosikot älkööt vaivautuko, niinkö ?

        Että minä kaipaan tuota aikaa, kun "tuppisuusuomalainen" punnitsi sanansa tarkkaan ja seisoi niiden takana. Nyt kun meillä on tämä kuuluisa sananvapaus, sitä voi käyttää näinkin: heittää herja sinne toinen tänne ja jatkaa matkaa itsetyytyväisyyttä puhkuen. "Sainpahan sanottua".... Eipä näytä tulleen vastausta keskustelupyyntööni.

        Ohimennen kuulin, että Ruotsissa on nyt herätty näkemään, että yhteiskunta ei pysy kasassa ellei jokaiselle kansalaiselle aseteta tiettyjä velvollisuuksia, vapaus ilman vastuuta on tuhoisaa. Ihmisoikeuksien rinnalle täytyisi asettaa ihmisvelvollisuudet.

        Niiden noudattamiseksi riittäisi mielestäni hyvin meille kaikille tuttu käsky: tee toiselle se, minkä toivoisit itsellesi tehtävän.
        Vanhaa hapatusta tietysti tämänpäivän omavoimaiselle kansalaiselle, jolla on toistaiseksi riittänyt leipää ja sirkushuveja. Miten pitkään niitä riittää ja entä sitten - voi kai kysyä ?

        "Vanhaa hapatusta tietysti tämänpäivän omavoimaiselle kansalaiselle, jolla on toistaiseksi riittänyt leipää ja sirkushuveja. Miten pitkään niitä riittää ja entä sitten - voi kai kysyä ?"

        Perustelut, kiitos ! Miksei riittäisi ?


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Tulihan se sieltä: tarkennuspyyntö epätarkkaan ilmaisuun !..)) Viestin sisältö oli tietenkin toisarvoinen, vai ?

        Sen kohdalla olen tietysti itsekin voimaton. Kyllä mietin jatkotoimia, koska ei kai ole kenenkään etu se, että palstan annetaan villiintyä vapaasti ilman, että kukaan joutuu vastaamaan sanoistaan. Leikkiähän tämä vain, tosikot älkööt vaivautuko, niinkö ?

        Että minä kaipaan tuota aikaa, kun "tuppisuusuomalainen" punnitsi sanansa tarkkaan ja seisoi niiden takana. Nyt kun meillä on tämä kuuluisa sananvapaus, sitä voi käyttää näinkin: heittää herja sinne toinen tänne ja jatkaa matkaa itsetyytyväisyyttä puhkuen. "Sainpahan sanottua".... Eipä näytä tulleen vastausta keskustelupyyntööni.

        Ohimennen kuulin, että Ruotsissa on nyt herätty näkemään, että yhteiskunta ei pysy kasassa ellei jokaiselle kansalaiselle aseteta tiettyjä velvollisuuksia, vapaus ilman vastuuta on tuhoisaa. Ihmisoikeuksien rinnalle täytyisi asettaa ihmisvelvollisuudet.

        Niiden noudattamiseksi riittäisi mielestäni hyvin meille kaikille tuttu käsky: tee toiselle se, minkä toivoisit itsellesi tehtävän.
        Vanhaa hapatusta tietysti tämänpäivän omavoimaiselle kansalaiselle, jolla on toistaiseksi riittänyt leipää ja sirkushuveja. Miten pitkään niitä riittää ja entä sitten - voi kai kysyä ?

        " ei kai ole kenenkään etu se, että palstan annetaan villiintyä vapaasti ilman, että kukaan joutuu vastaamaan sanoistaan"

        Älä ota niin vakavasti. Tämä on suomi24 vaan. Ei täällä kenenkään kunnia ole uhattuna,
        jos ei itse sitä tahraa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Vanhaa hapatusta tietysti tämänpäivän omavoimaiselle kansalaiselle, jolla on toistaiseksi riittänyt leipää ja sirkushuveja. Miten pitkään niitä riittää ja entä sitten - voi kai kysyä ?"

        Perustelut, kiitos ! Miksei riittäisi ?

        Perustelut. siis mille ? Ano 13.10.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Perustelut. siis mille ? Ano 13.10.

        "on toistaiseksi riittänyt leipää ja sirkushuveja. Miten pitkään niitä riittää ja entä sitten - voi kai kysyä ?"

        Miksei riitä ja mihin se liittyy ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        " ei kai ole kenenkään etu se, että palstan annetaan villiintyä vapaasti ilman, että kukaan joutuu vastaamaan sanoistaan"

        Älä ota niin vakavasti. Tämä on suomi24 vaan. Ei täällä kenenkään kunnia ole uhattuna,
        jos ei itse sitä tahraa.

        Niin aina sanotaan, Ano 13.17. Ettei pidä ottaa vakavasti.

        Aika pitkään huumorilla pärjää, mutta taitaa se ihmisluonto - vai omaniko vain ? - olla sellainen, että joskus korsi katkaisee kamelin selän. Jokin pieni herja voi sen tehdä kun sillä on taipumus nostaa pintaan myös aikaisemmin koetut ja muidenkin kokemat.

        Mutta oikeassa olet: kenekään kunnia ei ole uhattuna..)) Eikä kukaan pakota täällä olemaan, etenkään tunnistettavana..))


      • Anonyymi kirjoitti:

        "on toistaiseksi riittänyt leipää ja sirkushuveja. Miten pitkään niitä riittää ja entä sitten - voi kai kysyä ?"

        Miksei riitä ja mihin se liittyy ?

        No yritin viitata maailmantilanteeseen, Ano 13.40. Juuri uutisissa kerrottiin, että Suomen tulee vahvistaa omia rajojaan, omaa puolustustaan. Kuka olisi uskonut, että Ukrainaan hyökätään ? Suurvallan naapurina mekin ollaan ja vielä neuvotellaan Nato-jäsenyydestä, mistä ei naapurissa tykätä.

        Leipä ja sirkushuvit yritti olla se kuuluisa metafora kuvaamaan meidän tämänhetkistä elintasoa ja elämänlaatua. Velaksi eletään, tuhotaan luontoa entiseen maalliin, syödään tulevien sukupolvien elinmahdollisuudet, maailmanlaajuisesti. Nämä voivat mielestäni muodostua tuon riittävyyden esteeksi, ettei kovin pitkään voida jatkaa nykyistä menoa.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        No yritin viitata maailmantilanteeseen, Ano 13.40. Juuri uutisissa kerrottiin, että Suomen tulee vahvistaa omia rajojaan, omaa puolustustaan. Kuka olisi uskonut, että Ukrainaan hyökätään ? Suurvallan naapurina mekin ollaan ja vielä neuvotellaan Nato-jäsenyydestä, mistä ei naapurissa tykätä.

        Leipä ja sirkushuvit yritti olla se kuuluisa metafora kuvaamaan meidän tämänhetkistä elintasoa ja elämänlaatua. Velaksi eletään, tuhotaan luontoa entiseen maalliin, syödään tulevien sukupolvien elinmahdollisuudet, maailmanlaajuisesti. Nämä voivat mielestäni muodostua tuon riittävyyden esteeksi, ettei kovin pitkään voida jatkaa nykyistä menoa.

        Miten se liittyy aloitukseen tai keskusteluun ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten se liittyy aloitukseen tai keskusteluun ?

        Ei mitenköän (liity aloituksen keskusteluun). Anteeksi. Olin kyllä juuri pääsemässä Mari Leppäsen puheen kommentointiin, mutta jätän nyt väliin.
        Ramoona kirjoitti siitä taas niin kattavasti, ettei siihen oikeastaan ole mitään lisättävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta on, että nimellä tai nimettömänä kirjoittajia arvostellaan eri mittareilla.
        Demeter voi kirjoittaa rasistisen mielipiteen ja se hyväksytään, mutta jos
        rekkaamaton mustalaispoika kirjoittaa samasta asiasta niin melkein tappeluksi
        menee.

        Ikä alkaa näkyä palstalla. Vanhat asiat vain pysyvät mielessä ja kerrotaan uusina yhä uudestaan.
        Mistä asiasta se mustalaispoika halusikaan kertoa?
        Onko ikää tarpeeksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " ei kai ole kenenkään etu se, että palstan annetaan villiintyä vapaasti ilman, että kukaan joutuu vastaamaan sanoistaan"

        Älä ota niin vakavasti. Tämä on suomi24 vaan. Ei täällä kenenkään kunnia ole uhattuna,
        jos ei itse sitä tahraa.

        Et ole tainnut olla silmätikkuna itse?
        Syytöksiä voidaan esittää, mutta viitteitä ei tarvitse.
        Stalkkaajat saavat hyvän mielen, jossa selviää, että kohde ahdistuu.
        Neuvotaan etsimään itse. Arkistot ovat käytettävissä kaikilla.
        Mkr.


    • Olen kiitollinen että on turvapaikka, oma koti.
      Arvostan sitä yli kaiken.
      Nytkin on luonnonmullistuksia ja sotia jotka tuhoavat ihmisiltä kodin.
      Jos tulisi omalle kohdalle niin sen hirveyden ymmärtäisi vielä paremmin.
      On paha olla näiden ihmisten takia, he eivät ole syyllisiä siihen että ovat menettäneet kaiken.
      Meillä on hyvin, pitää auttaa niin paljon kun pystymme rajallisilla voimillamme.

    • Anonyymi

      Olen ihmeissäni että kristillinen kirkko hehkuttaa muslimeja jotka haluaa alistaa koko maailman valtansa alle ja me jotka vastustaa sitä on rasisteja. Kannattaa lukea Koraania.

      • Anonyymi

        Älä ala vouhottaa. IHMISYYDESTÄ piispa kertoo, ei hehkuta mitään. Ikävää, jos rasisteilla "kilahtaa" kaikki jutut, missä IHMISYYTTÄ puolustetaan.


      • Anonyymi

        Kristillinen kirkkokin on tehnyt henkistä väkivaltaa tunkeutumalla käännyttämään
        ihmisiä eri mantereilla. Miksi kristillinen kirkko luulee olevansa ainoan oikean
        uskon edustaja ?


    • Anonyymi

      Tiesittekö ?
      Maailmassa on arviolta yli 10 000 uskontoa. Noin 300:lla uskonnolla on yli puoli miljoonaa kannattajaa. Uskontoja syntyy koko ajan lisää.

    • Anonyymi

      Tulipa ihan sattumalta mieleen tapaus, että 60 plussassa joku hehkutti
      (äskettäin nostetussa vanhemmassa ketjussa)
      etnofobista blogistia uskottelemalla itselleen, että "täytyy talousmiestä uskoa".
      "Talouslaskelmista" saa verukkeen itselleen, ettei ole rasistinen vaan
      "puhtaasti taloudellisesti ajatteleva" ihminen.

      • Anonyymi

        Kyseinen ketju meni yht'äkkiä poistoon, joku ikäryhmäläinen ehkä huomasi sieltä vanhat kommenttinsa, jotka eivät olleet olleet kovin eduksi hänelle.


      • Anonyymi

        Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa.


      • Anonyymi

        Luin äskettäin vanhan ketjun, joka oli nostettu ylös jostain syystä. Tuttu nm siellä ihasteli
        pakolaisia vihaavaa ihmistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin äskettäin vanhan ketjun, joka oli nostettu ylös jostain syystä. Tuttu nm siellä ihasteli
        pakolaisia vihaavaa ihmistä.

        Miksi kerrot täällä?
        Toivottavasti etvihjaile mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa.

        Kas tässä uutta vedenpaisumusta odotellessa:Ken miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu....


    • Olen saanut piispa Mari Leppäsestä äidillisen, maanläheisen ja avarasydämisen ihmisen kuvan. Hänen kirjoituksissaan näkyy hengellisten asioiden rinnalla ihmiselämän arkinen ja käytännöllinen puoli. Hän puhuu yhdessä ruokailun puolesta, ruokapöytään kokoontuu päivittäin oma perhe, usein myös ystäviä, kutsuja saavat myös turvapaikanhakijat. Voimia saa ihmisten kohtaamisesta, luonnosta ja liikunnasta, kirkkosalien hiljaisuudesta ja rauhasta.

      Ystävyys ulottuu yli kieli- ja uskontorajojen, eroista huolimatta ihmisillä voi olla samoja perusarvoja ja yhdistäviä tekijöitä, kuten äitiys. Luin joskus artikkelin Leppäsen perheessä alkuun asuneesta syyrialaisesta turvapaikanhakijasta, joka oli paetessaan joutunut jättämään kotimaahan vaimonsa ja pienen lapsensa. Siinä yhteydessä piispa jakoi myös punajuurihummus- ja simennäkkärireseptinsä, joita kokeiltiin meilläkin ja hyviksi todettiin.
      Myöhemmin tämä turvapaikanhakija sai perheensäkin Suomeen turvaan.

    • Anonyymi

      Rasismi on ruma piirre ihmisessä. Rasismi on Suomessa erittäin vakavasti otettava
      ja suuri ongelma. Se on todellisuutta, jonka monet suomalaiset ja Suomessa asuvat joutuvat kohtaamaan päivittäin. Rasismi on ihmisryhmän tai sen jäsenen ihmisarvon alentamista etnisyyden, ihonvärin, kulttuurin, uskonnon, kansalaisuuden tai äidinkielen perusteella. Rasismi on yksi syrjinnän muodoista ja se on kielletty Suomen laissa.

      • Eiköhän tuo ole tuttu määritelmä meille kaikille, Ano 10.12, jopa minulle, jota nyt on rasismista syytetty. Perusteita en tiedä eikä niitä ole minulle kerrottu pyynnöistäni huolimatta.

        Ei siis voi olla näkemättä sitäkään, että rasismista on tullut myös lyömäase, riidan ja eripuran aiheuttaja, jonka avulla on helppo kohentaa omaa julkikuvaa ja halventaa toista, ellei tämä tulkitse asioita samoin kuin itse tekee tai näkee asiasta sellaista mitä ei itse näe tai tunnista.

        Pikkujuttuhan tuo rasismisyytös täällä on, kun tämän foorumin luonteeseen kuuluu "sanoa suorat sanat", mutta en kyllä sitä tahtoisi ohittaakaan juuri tuosta syystä, minkä kerroin edellisessä vastauksessa. Eli vastuullisuudesta on mielestäni kyse, kai sitä täälläkin sopii peräänkuuluttaa ?


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Eiköhän tuo ole tuttu määritelmä meille kaikille, Ano 10.12, jopa minulle, jota nyt on rasismista syytetty. Perusteita en tiedä eikä niitä ole minulle kerrottu pyynnöistäni huolimatta.

        Ei siis voi olla näkemättä sitäkään, että rasismista on tullut myös lyömäase, riidan ja eripuran aiheuttaja, jonka avulla on helppo kohentaa omaa julkikuvaa ja halventaa toista, ellei tämä tulkitse asioita samoin kuin itse tekee tai näkee asiasta sellaista mitä ei itse näe tai tunnista.

        Pikkujuttuhan tuo rasismisyytös täällä on, kun tämän foorumin luonteeseen kuuluu "sanoa suorat sanat", mutta en kyllä sitä tahtoisi ohittaakaan juuri tuosta syystä, minkä kerroin edellisessä vastauksessa. Eli vastuullisuudesta on mielestäni kyse, kai sitä täälläkin sopii peräänkuuluttaa ?

        Yhtään et "peräänkuuluttanut vastuullisuutta", kun kerhonne jäsenet maalittivat
        rumin nimityksin muita kirjoittajia ja manipuloivat palstaa. Manipulointi on henkistä väkivaltaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yhtään et "peräänkuuluttanut vastuullisuutta", kun kerhonne jäsenet maalittivat
        rumin nimityksin muita kirjoittajia ja manipuloivat palstaa. Manipulointi on henkistä väkivaltaa.

        Pikkuisen nyt on epämääräinen tuo viestisi, Ano 14.06. En osaa sovittaa itseeni, valitan.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Pikkuisen nyt on epämääräinen tuo viestisi, Ano 14.06. En osaa sovittaa itseeni, valitan.

        Ulkopuolinenkin tässä ihmettelee tuota vainoa sinua kohtaan. Sinä päinvastoin olet aina kirjoittanut humaanisti ja suvaitsevaisuuden puolesta. Ylläpidon pitäisi bannata tuo maalittajasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkopuolinenkin tässä ihmettelee tuota vainoa sinua kohtaan. Sinä päinvastoin olet aina kirjoittanut humaanisti ja suvaitsevaisuuden puolesta. Ylläpidon pitäisi bannata tuo maalittajasi.

        Maalittajat on ihan eri ihmiset tällä palstalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ulkopuolinenkin tässä ihmettelee tuota vainoa sinua kohtaan. Sinä päinvastoin olet aina kirjoittanut humaanisti ja suvaitsevaisuuden puolesta. Ylläpidon pitäisi bannata tuo maalittajasi.

        Kiitos palautteesta, Ano 14.20. Mielestäni vastasin sinulle jo päivällä mutta eipä näy ruudulla.
        Kyllä tämä "hyökkäys" meni niinkuin ne yleensä menevät täällä: yksi heittää herjan, muut lähtevät mukaan. Joukossa on voimaa, hyvässä ja pahassa.

        Itse tietysti lisäsin vettä myllyyn kun osallistuin "keskusteluun", mutta aina ei jaksa pysyä vaiti, vaikka hyvin tietää mitä siitä seuraa. Ei mitään..))

        Kiva että olet kokenut minut noin kuin kuvasit. Kyllä kai meidän ikäluokan tyttölapset ovat vielä kiltiksi kasvatettuja, enkä ole itse nähnyt mitään syytä muuttaa linjaa..))


    • Anonyymi

      Jotkut tuntevat olevansa muitten ihmisten yläpuolella pelkän ihonvärin ansiosta.

      • Anonyymi

        80-vuotiaat palstalaiset ovat varmasti suomen kansalaisia.


    • Anonyymi

      Ihminen ei voi vaikuttaa siihen missä syntyy. Ympäristö ja huonot olosuhteet
      eivät tee ihmistä huonompiarvoiseksi ihmisenä.

    • Anonyymi

      Rasisti ei koskaan myönnä rasistisuuttaan eikä aina edes tunnista rasismia
      itsessään.

    • Anonyymi

      Piispan hyvä puhe menee joiltakin kuin vesi hanhen selästä.

      • Anonyymi

        Se on totta ja panee funtsimaan, millä tavalla - ja varsinkin miksi - ihmiset ymmärtävät asioita niiin eri tavalla tai eivät ymmärrä ollenkaan, mutta ovat silti kovasti jotain mieltä aiheesta kuin aiheesta.


    • Anonyymi

      Piispa yrittää lisätä inhimillistä ymmärrystä ihmisten kesken, kiitos hänelle !
      Suomen täytyy olla kauhea paikka elää ihmisille, jotka eivät suvaitse
      muunmaalaisia:

      "Etla: Maahanmuuton tulisi kolminkertaistua, jotta työikäisten määrä saadaan vakautumaan
      Elinkeinoelämän tutkimuslaitos (Etla) arvioi, että maahanmuuton tulisi liki kolminkertaistua, jotta työikäisten määrä saadaan vakautumaan. Tämä tarkoittaisi noin 44 000 ihmisen maahanmuuttoa vuodessa.

      Etlan raportin mukaan maahanmuutolla olisi merkittävä positiivinen vaikutus talouskasvulle ja ennen kaikkea julkisen talouden rahoitukselliselle kestävyydelle."

      Etla on Elinkeinoelämän Tutkimuslaitos

    • Anonyymi

      Kysyin onko täällä joku klikki, joka edustaa ylläpitoa, koska harva se päivä joku vetää herneet nenään ja uhkailee ylläpidolla.
      Pitääkö ymmärtää, että vastaus on 'kyllä' koska kysymys poistettiin heti ?
      Ei saa kysyä eikä mielipiteenvapaus koske kaikkia.

      • Anonyymi

        Ylläpito poistaa jos poistaa.
        On naurettavaa jatkuvasti väittää, että me kirjoittajat olisimme jollakin tavalla ylläpidon suosimia, niin että meidän pyynnöstämme joku kirjoitelma poistettaisiin syyttä suotta, pelkästä ilkeydestä.
        Poistoa pyydetään erityisellä kaavakkeella, johon jokainen voi tutustua ja käyttää.
        Kokemukseni on, että pyyntöjä ei suinkaan noudateta tuosta vaan. Voi olla, ettei sitä huomioida ja teksti säilyy ketjussa.
        Katsotaan nyt, säilyykö tämä kommentti mukana.
        Pyydetäänkö poistoa?
        Joskus aikoinaan joku kirjoitti, että olisi yp:n syytä tarkkailla joitakin kirjoittajia, ja siitäkös sitten on riemua saatu.
        Osa palstalaisista on demonisoitu ja muistutetaan tuon tuostakin, että SELLAISIA ne ovat.

        Ketään ei tietenkään voida nimetä, mutta voidaan mainita kokonainen ryhmä kirjoittajia, joita innokkaasti halutaan syyttää manipulointiyrityksestä.
        Kukaan ei ole ikinä osoittanut, että tarkkailua olisi tapahtunut, sehän olisikin vaikea prosessi, ja ihan turha, mutta helppoa on väittää, että sellaista on suoritettu.
        Yp kun ei vastaa vaikka mitä kysyisit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpito poistaa jos poistaa.
        On naurettavaa jatkuvasti väittää, että me kirjoittajat olisimme jollakin tavalla ylläpidon suosimia, niin että meidän pyynnöstämme joku kirjoitelma poistettaisiin syyttä suotta, pelkästä ilkeydestä.
        Poistoa pyydetään erityisellä kaavakkeella, johon jokainen voi tutustua ja käyttää.
        Kokemukseni on, että pyyntöjä ei suinkaan noudateta tuosta vaan. Voi olla, ettei sitä huomioida ja teksti säilyy ketjussa.
        Katsotaan nyt, säilyykö tämä kommentti mukana.
        Pyydetäänkö poistoa?
        Joskus aikoinaan joku kirjoitti, että olisi yp:n syytä tarkkailla joitakin kirjoittajia, ja siitäkös sitten on riemua saatu.
        Osa palstalaisista on demonisoitu ja muistutetaan tuon tuostakin, että SELLAISIA ne ovat.

        Ketään ei tietenkään voida nimetä, mutta voidaan mainita kokonainen ryhmä kirjoittajia, joita innokkaasti halutaan syyttää manipulointiyrityksestä.
        Kukaan ei ole ikinä osoittanut, että tarkkailua olisi tapahtunut, sehän olisikin vaikea prosessi, ja ihan turha, mutta helppoa on väittää, että sellaista on suoritettu.
        Yp kun ei vastaa vaikka mitä kysyisit.

        "Kukaan ei ole ikinä osoittanut, että tarkkailua olisi tapahtunut"

        Tarkkailua pyytänyt on itse kertonut siitä täällä.


    • Anonyymi

      Piispa kirjoittaa hienosti muitten hyväksymisen puolesta, mutta täällä se
      aiheutti päinvastaisen reaktion.

      • Anonyymi

        Olisit ssinäkin voinut kirjoittaa hienon kommentin hienoon aloitukseen, mutta tyydyt vain moittimaan muiden kirjoituksia. Kyllä tästä löytyy hyviäkin kommentteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisit ssinäkin voinut kirjoittaa hienon kommentin hienoon aloitukseen, mutta tyydyt vain moittimaan muiden kirjoituksia. Kyllä tästä löytyy hyviäkin kommentteja.

        "Kyllä tästä löytyy hyviäkin kommentteja." Niin löytyy ja yhden parhaista
        eli inhimillisimmistä juuri minä olenkin kirjoittanut.
        Ketään en ole moittinut.
        Mitä hyvää sinä kirjoitit tähän ketjuun ?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Piispan kirjoitus "avattuna":

        Ukrainan sodan pitkittyessä on pidettävä kiinni toivosta

        Oikeudenmukaisen ja kestävän rauhan saavuttamiseksi täytyy pitäytyä totuudessa
        ja tehdä työtä tulevaisuuden hyväksi.

        Lähes päivälleen neljä vuotta sitten tapasin Venäjän ortodoksisen kirkon patriarkan Kirillin Moskovassa. Hän ilmaisi tuolloin huolensa Ukrainan tilanteesta. Hänen mukaansa valtiovalta vainosi Ukrainassa Moskovan patriarkaattiin kuuluvia ortodokseja.

        Aiemmin Kirill oli ollut avoin kulttuurien vuoropuhelulle. Venäläisen arvomaailman länsimaistuminen ja Euroopan integraation eteneminen Itä-Euroopan ortodoksimaihin olivat kuitenkin muuttaneet hänen suhtautumisensa.

        Kohtaaminen patriarkan kanssa oli sävyisä, mutta hänen julkinen retoriikkansa on jyrkentynyt sitä mukaa, kun lännen vaikutus ortodoksisiin maihin on syventynyt. Venäjän nykyjohdolle Ukraina näyttäytyy isovenäläisen sivilisaation kehtona, jonka länsimaistumiskehitys täytyy pysäyttää. Pelko, katkeruus ja epäluulo ovat johtaneet vihaan ja lännen demonisointiin.

        TAPAAMINEN Kirillin kanssa palasi mieleeni, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan vuosi sitten.

        Venäjä ei ole joutunut käsittelemään totalitaristista menneisyyttään samalla tavalla kuin esimerkiksi Saksa. Se näkyy Venäjän kansallisessa itseymmärryksessä. Venäjä on pyrkinyt selittämään hyökkäystään kertomalla tarinaa, jossa se esiintyy yhtäältä jalona vapauttajana ja toisaalta vääryyttä kärsineenä uhrina.

        Venäjän teot puhuvat kuitenkin omaa kieltään. Ne ovat julman ja väkivaltaisen valloittajan tekoja.

        Myös Venäjän ortodoksisen kirkon johto on valinnut puolensa sodassa Ukrainaa vastaan. Samalla Suomen evankelis-luterilaisen kirkon suhteet Venäjän ortodoksiseen kirkkoon ovat katkenneet. Enää voi vain arvailla, mitä patriarkan mielessä liikkuu.

        Hyökkäys Ukrainaan herättää pelkoa, ahdistusta ja vihaa myös Suomessa. Se palauttaa mieleen sukupolvien takaiset muistot ja houkuttelee kaivautumaan henkiseen poteroon. Uutiset ukrainalaisten kärsimyksistä synnyttävät myötätuntoa ja suuttumusta. Pettymys Venäjään on valtava.

        Enää voi vain arvailla, mitä patriarkan mielessä liikkuu.
        Tulevaisuus tuntuu epävarmalta. Mitä tehdä, kun naapuri käyttäytyy arvaamattomasti ja sen käsitys itsestään ja paikastaan maailmassa on vaarallinen ja tuhoisa?

        Ennen kaikkea on pidettävä kiinni totuudesta. Sille valheelliselle kertomukselle, jolla Venäjä perustelee sotatoimiaan, uhkailuaan ja vaatimuksiaan, ei tule antaa periksi. Venäjän on kohdattava totuus itsestään ja kannettava vastuu teoistaan.

        VENÄJÄN hyökkäys pakottaa katsomaan äärimmäistä väkivaltaa ja kärsimystä omassa kotimaanosassamme. Euroopan vakaus horjuu, eikä menetetty luottamus palaudu helposti. Uhkaan ja epävarmuuteen on kuitenkin reagoitava päättäväisesti. Ukrainaa ei saa unohtaa eikä jättää yksin. On sitouduttava ukrainalaisten tueksi.

        Sota herättää syviä ihmisyyteen liittyviä kysymyksiä. Luterilainen ihmiskäsitys tunnistaa ihmisluonnon pahuuden, mutta luottaa myös sen kykyyn sitoutua hyvään. Toivottoman pessimistinen ihmiskuva vain vahvistaisi pahan otetta.

        Pahuutta ei voi ulkoistaa, sitä on jokaisessa. Vihollisen demonisointi kuluttaa empatiakykyä, ruokkii kokonaisiin kansakuntiin kohdistuvaa vihaa ja laskee kynnystä kohdella vastustajia epäinhimillisesti. Siksi sitä tulee välttää viimeiseen saakka. Mitä piittaamattomampi hyökkääjä on ihmisarvosta ja ihmisoikeuksista, sitä päättäväisemmin niitä on puolustettava.

        RAUHA ei kasva kylvämällä vihaa ja maalaamalla mustavalkoisia viholliskuvia. Se viriää halusta kantaa vastuuta, rakentaa luottamusta ja tehdä yhteistyötä.

        On tärkeää vaalia mielikuvaa tulevasta rauhan ajasta. Miten silloin tuemme Ukrainan jälleenrakentamista? Miten kehitämme naapuruutta Venäjän kanssa? Näihin kysymyksiin meidän tulee etsiä vastauksia jo nyt.

        Ihmisten kyky katsoa tulevaisuuteen on kantanut monien kriisien yli. Toivo ei ole vailla pohjaa. Oleellista on sitoutua työhön valoisampien näkymien toteutumiseksi. Apu ukrainalaisille on konkreettinen tapa pitää yllä toivoa.

        Tapio Luoma

        Kirjoittaja on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon arkkipiispa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Piispan kirjoitus "avattuna":

        Ukrainan sodan pitkittyessä on pidettävä kiinni toivosta

        Oikeudenmukaisen ja kestävän rauhan saavuttamiseksi täytyy pitäytyä totuudessa
        ja tehdä työtä tulevaisuuden hyväksi.

        Lähes päivälleen neljä vuotta sitten tapasin Venäjän ortodoksisen kirkon patriarkan Kirillin Moskovassa. Hän ilmaisi tuolloin huolensa Ukrainan tilanteesta. Hänen mukaansa valtiovalta vainosi Ukrainassa Moskovan patriarkaattiin kuuluvia ortodokseja.

        Aiemmin Kirill oli ollut avoin kulttuurien vuoropuhelulle. Venäläisen arvomaailman länsimaistuminen ja Euroopan integraation eteneminen Itä-Euroopan ortodoksimaihin olivat kuitenkin muuttaneet hänen suhtautumisensa.

        Kohtaaminen patriarkan kanssa oli sävyisä, mutta hänen julkinen retoriikkansa on jyrkentynyt sitä mukaa, kun lännen vaikutus ortodoksisiin maihin on syventynyt. Venäjän nykyjohdolle Ukraina näyttäytyy isovenäläisen sivilisaation kehtona, jonka länsimaistumiskehitys täytyy pysäyttää. Pelko, katkeruus ja epäluulo ovat johtaneet vihaan ja lännen demonisointiin.

        TAPAAMINEN Kirillin kanssa palasi mieleeni, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan vuosi sitten.

        Venäjä ei ole joutunut käsittelemään totalitaristista menneisyyttään samalla tavalla kuin esimerkiksi Saksa. Se näkyy Venäjän kansallisessa itseymmärryksessä. Venäjä on pyrkinyt selittämään hyökkäystään kertomalla tarinaa, jossa se esiintyy yhtäältä jalona vapauttajana ja toisaalta vääryyttä kärsineenä uhrina.

        Venäjän teot puhuvat kuitenkin omaa kieltään. Ne ovat julman ja väkivaltaisen valloittajan tekoja.

        Myös Venäjän ortodoksisen kirkon johto on valinnut puolensa sodassa Ukrainaa vastaan. Samalla Suomen evankelis-luterilaisen kirkon suhteet Venäjän ortodoksiseen kirkkoon ovat katkenneet. Enää voi vain arvailla, mitä patriarkan mielessä liikkuu.

        Hyökkäys Ukrainaan herättää pelkoa, ahdistusta ja vihaa myös Suomessa. Se palauttaa mieleen sukupolvien takaiset muistot ja houkuttelee kaivautumaan henkiseen poteroon. Uutiset ukrainalaisten kärsimyksistä synnyttävät myötätuntoa ja suuttumusta. Pettymys Venäjään on valtava.

        Enää voi vain arvailla, mitä patriarkan mielessä liikkuu.
        Tulevaisuus tuntuu epävarmalta. Mitä tehdä, kun naapuri käyttäytyy arvaamattomasti ja sen käsitys itsestään ja paikastaan maailmassa on vaarallinen ja tuhoisa?

        Ennen kaikkea on pidettävä kiinni totuudesta. Sille valheelliselle kertomukselle, jolla Venäjä perustelee sotatoimiaan, uhkailuaan ja vaatimuksiaan, ei tule antaa periksi. Venäjän on kohdattava totuus itsestään ja kannettava vastuu teoistaan.

        VENÄJÄN hyökkäys pakottaa katsomaan äärimmäistä väkivaltaa ja kärsimystä omassa kotimaanosassamme. Euroopan vakaus horjuu, eikä menetetty luottamus palaudu helposti. Uhkaan ja epävarmuuteen on kuitenkin reagoitava päättäväisesti. Ukrainaa ei saa unohtaa eikä jättää yksin. On sitouduttava ukrainalaisten tueksi.

        Sota herättää syviä ihmisyyteen liittyviä kysymyksiä. Luterilainen ihmiskäsitys tunnistaa ihmisluonnon pahuuden, mutta luottaa myös sen kykyyn sitoutua hyvään. Toivottoman pessimistinen ihmiskuva vain vahvistaisi pahan otetta.

        Pahuutta ei voi ulkoistaa, sitä on jokaisessa. Vihollisen demonisointi kuluttaa empatiakykyä, ruokkii kokonaisiin kansakuntiin kohdistuvaa vihaa ja laskee kynnystä kohdella vastustajia epäinhimillisesti. Siksi sitä tulee välttää viimeiseen saakka. Mitä piittaamattomampi hyökkääjä on ihmisarvosta ja ihmisoikeuksista, sitä päättäväisemmin niitä on puolustettava.

        RAUHA ei kasva kylvämällä vihaa ja maalaamalla mustavalkoisia viholliskuvia. Se viriää halusta kantaa vastuuta, rakentaa luottamusta ja tehdä yhteistyötä.

        On tärkeää vaalia mielikuvaa tulevasta rauhan ajasta. Miten silloin tuemme Ukrainan jälleenrakentamista? Miten kehitämme naapuruutta Venäjän kanssa? Näihin kysymyksiin meidän tulee etsiä vastauksia jo nyt.

        Ihmisten kyky katsoa tulevaisuuteen on kantanut monien kriisien yli. Toivo ei ole vailla pohjaa. Oleellista on sitoutua työhön valoisampien näkymien toteutumiseksi. Apu ukrainalaisille on konkreettinen tapa pitää yllä toivoa.

        Tapio Luoma

        Kirjoittaja on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon arkkipiispa.

        "On tärkeää vaalia mielikuvaa tulevasta rauhan ajasta. Miten silloin tuemme Ukrainan jälleenrakentamista? Miten kehitämme naapuruutta Venäjän kanssa? Näihin kysymyksiin meidän tulee etsiä vastauksia jo nyt."

        Piispa hyvää puhetta kommentoin, että eiköhän ole Venäjän asia miettiä
        miten se kehittää naapuruutta (naapurimaihin) ?
        Tähän asti on mennyt päin mäntyä, eikä se johdu naapurimaista.


    • Anonyymi

      "Lähes päivälleen neljä vuotta sitten tapasin Venäjän ortodoksisen kirkon patriarkan Kirillin Moskovassa. Hän ilmaisi tuolloin huolensa Ukrainan tilanteesta. Hänen mukaansa valtiovalta vainosi Ukrainassa Moskovan patriarkaattiin kuuluvia ortodokseja."

      Piispako ei tiedä, että patriarkka Kirill kuuluu Putinin oligarkkiklaaniin
      ja on entinen KGB-upseeri, silloin nimeltään "Mihail".
      Kirkko on valjastettu sodan käyttöön Venäjällä.
      Kirill on siunannut tykit ja ohjuksetkin.

      • Anonyymi

        Jo on kornia siunata aseet, joilla on tarkoitus tappaa viattomia ihmisiä.


    • Anonyymi

      Todellinen uskon lahja siunaa vihollisuudetkin.Niin meidän kuin monen muun uskonnon parissakin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      81
      3328
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      88
      2903
    3. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      40
      2299
    4. Seinäjoen ampumistapaus

      Kyseessä olivat helluntainkirkkoon kuuluvia. Niin myös Jyväskylän tapauksessa. Mistä he saavat aseet ?
      Seinäjoki
      51
      2149
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      85
      2129
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1727
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1696
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      25
      1677
    9. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      263
      1554
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1479
    Aihe