Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Tekoäly ohjelmoinnin apuna.

Anonyymi-ap

Osuin äsken sivulle jossa ennustettiin ohjelmoinnin katoavan 5 vuodessa.
Esimerkkeinä käytettiin C ja Java-kielen esimerkkejä, joita GPT-3 sai
sitten korjailla, C-risukasasta sillä tuntui olevan jonkin verran tuntumaa,
sai jotakin aikaan siellä.

Kokeilin sitä Forth-kielen yksinkertaisimmilla esimerkeillä, siinä ei ole mitään
tuntua risukasasta, vaan hyvin pelkistettyä ja tehokasta koodia jolla on myös
merkitystä.

Keskustelu käytiin suomeksi sellaisena kuin se on esitetty.

Minä.

: test . ; mitä tämä koodi tekee


GPT-3:
"Tämä näyttää olevan merkkijono, joka sisältää joitakin merkkejä, kuten välilyönnin, plus-merkit, pisteen ja puolipisteen, mutta se ei ole kelvollinen koodi millään ohjelmointikielellä, koska sillä ei ole mitään toiminnallisuutta.

Jos kuitenkin oletetaan, että tämä olisi ohjelmakoodi joissakin ohjelmointikielissä, kuten C tai Java, tämä voisi yrittää lisätä kahta arvoa yhteen, joita se ei kuitenkaan ole määrittänyt. Se ei myöskään tulosta tai tallenna mitään, joten sillä ei olisi havaittavaa vaikutusta."

Metsään meni.

Sitten vielä yksinkertaisempi.

Minä.

: 1 1 ; entä tämä

"Tämä näyttää myös olevan merkkijono, joka sisältää joitakin merkkejä ja matemaattisia operaattoreita, mutta se ei ole kelvollinen koodi millään ohjelmointikielellä, koska sillä ei ole mitään toiminnallisuutta.

Jos kuitenkin oletetaan, että tämä olisi Forth-ohjelmointikoodia, se yrittää lisätä kaksi arvoa yhteen. Koodin oikeellisuus ja tarkoitus riippuu kuitenkin siitä, miten tämä koodi on käsitelty ja ajettu ohjelmointiympäristössä, joten sen vaikutukset voivat vaihdella eri tilanteissa."

Ei ollut mitään tuntumaa, sillä ei ole siis Forth-kielestä kovinkaan laajaa aineistoa,
Tämän perusteella C-ohjelmoijat ovat todella vaarassa töiden suhteen.

GPT-4 pitäisi tulla tänä vuonna, saa nähdä mihin se pystyy.

F.

3

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Milloin viimeksi teit oman käyttöjärjestelmän, itseasiassa Knoppix on aika jännä juttu, minäkin joskus tein mutta vain ms-dos -tyyppisen kuitenkin graafinen alkulogo oli kuten ei 80-luvulla yleensä ollut :D

      MS-DOS = Microsoft Disk Operating System... IBM;:llä oli oma sen nimi oli PC-DOS = Personal Computer Disk Operating System.

      nykyään laitan kyllä melkein kaikki jutut tietokoneen tekemään laskut sun muut kun ei viitsi, tietokone voi laskea kun itseä laiskottaa... grafiilkkakiihdyttimien kanssa on aika hauskaa leikkiä AMDn juttujen kanssa ja direct3d:llä tulee hassuja juttuja ruudulle joskus vahingossakin, laskee nopeasti matriiseja ja pyörittelee kuvia :D

      • Anonyymi

        Itse olen taas nykyisin kolannut mökkini pihan lumesta, on ihan ok arkiliikuntaa ja hiki tulee mukavasti pintaan, luultavasti huomenakin lähden kolailemaan lunta.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2338
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1738
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1547
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1475
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1439
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      75
      1258
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe