Luulin että maksimissaan 15 vuotta vanhat velat yrityksiltä yksityiselle voisi mennä käräjille mutta näköjään sitten raja onkin 20 vuotta ja käräjäoikeuden päätöksen jälkeen sitten tuo 15 vuotta vielä eli tulee laskulle 19 +15 vuotta aikaa kunnes täysin vanhenee?
Minulla siis menossa 2013 vuoden lopulla eräpäivällä olevia käräjille ja samassa köntässä myös 2015 vuonna erääntyviä laskuja.
19 vuotta vanhoja laskuja menossa vasta nyt käräjille
13
207
Vastaukset
- Anonyymi
Eihän nuo ole kuin 8–10 vuotta vanhoja velkoja.
Velat yrityksille vanhenevat lopullisesti 20 vuodessa erääntymisestä tai 15 vuodessa ulosottoperusteen antamisesta, kumpi päivä nyt sattuu tulemaan vastaan ensimmäisenä.- Anonyymi
Oho laitoin vahingossa 10 vuotta tuoreemmat vuodet. Eli siis 2003 ja 2005 vuosista kyse.
- Anonyymi
Mutta siis pointti että eikö velka vanhenekkaan 20 vuodessa lopullisesti kun ilmeisesti 19 vuotta vanhan velan voi laittaa oikeuteen ja sitten tulee uusi vanheneminen joka on 15 vuotta joten yhteensä tuossa tapauskessa tulee 24 vuotta tuollaiselle laskulle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta siis pointti että eikö velka vanhenekkaan 20 vuodessa lopullisesti kun ilmeisesti 19 vuotta vanhan velan voi laittaa oikeuteen ja sitten tulee uusi vanheneminen joka on 15 vuotta joten yhteensä tuossa tapauskessa tulee 24 vuotta tuollaiselle laskulle.
Kyllä vanhenee. Lopullista vanhentumista ei voi estää mikään. Otappa yhteys perintätoimistoon (oletan että perintätoimisto näitä on uudelleen laittamassa vireille ulosottoon, vai?) ja ilmoita että kyseinen saatava on vanhentunut.
Tässä vielä lakipykälät asiaa koskien.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030728 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä vanhenee. Lopullista vanhentumista ei voi estää mikään. Otappa yhteys perintätoimistoon (oletan että perintätoimisto näitä on uudelleen laittamassa vireille ulosottoon, vai?) ja ilmoita että kyseinen saatava on vanhentunut.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030728No eihän se velka ole vielä vanhentunut, jos se on 19 vuotta vanha. Jos velallisella on varallisuutta, se ehditään realisoimaan ennen velan vanhentumista, ellei palkasta pysty nipistämään tarpeeksi nopeasti kaikkea velkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eihän se velka ole vielä vanhentunut, jos se on 19 vuotta vanha. Jos velallisella on varallisuutta, se ehditään realisoimaan ennen velan vanhentumista, ellei palkasta pysty nipistämään tarpeeksi nopeasti kaikkea velkaa.
Juuh, pitikin kommentoida vielä tuohon jälkikäteen ettei tosiaan ole vielä vanha jos vuodelta 2003. Hyvä kun korjasit !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030728Kiitos. Perintäfirmat joo kyseessä
- Anonyymi
Sen verran hämärä sepustus että mahdoton vastata. Koita selvinpäin uudestaan?
- Anonyymi
Eli jotain on tapahtunut joskus ja nytkin tapahtuu?
Hyvä - Anonyymi
Samaa sotaahan ei voi käydä kahdesti vai voiko sittenkin?
- Anonyymi
Eli siis... jos velka on nyt ollut 19v erääntymisestä niin sitä voi kyllä periä jos vanhentuminen on vuosien saatossa katkaistu ja sen voi viedä käräjillekin mutta se kyllä vanhenee silti kun tulee eräänytmisestä 20v...vaikka olisi tuore tuomio
- Anonyymi
Kiitos eli 20 vuotta vanha lasku vanhenee vaikka se olisi pistetty oikeuteen milloin tahansa. Kiitos paljon
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445299Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243460Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992870Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui582686- 1732365
- 252157
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271899Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661865Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161401