Kun aloitin sijoittamisen vuonna 2016 marssin oman pankkini puheille ja siellä avasin kapitaalisopimuksen tarkoituksena sijoittaa sinne aina kuukausittain rahaa eläkeikään asti, eli noin 40 vuoden ajan.
Nyt muutamia vuosia myöhemmin olen sen verran oppinut että kulut ovat yksi pahimpia voittojen syöjiä tässä lajissa. Olen avannut passiivisia indeksirahastoja kylkeen, joiden vuosikulut ovan tuommoista 0,1 - 0-2% luokkaa.
Kysymys kuuluukin seuraavasti. Olisiko järkevämpää luopua tästä aktiivisesti hoidetusta kapitaalisopimuksesta jonka vuosittaiset kulut ovat 1,67% ja siirtää rahat edullisempii vaihtoehtoihin vaiko jatkaa alkuperäisen suunnitelman mukaan sijoittamista pitkälle tulevaisuuteen?
Liian suuret kulut?
3
218
Vastaukset
- Anonyymi
Itse mysin pois kaikki, joissa vuosikulut on yli 0,5%. Pitkällä aikavälillä kulut syövät voitot.
- Anonyymi
🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑
❤️ Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17751855W
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Eikä nuo indeksirahastojen kulutkaan mitään pieninpiä ole. Monissa ETF:ssä kulut on luokkaa 0,0X%. Samalla saa hajautuksen aivan eri tasolle, kuin yleisimmissä rahastoissa. Noin 30 eri ETF:ää on minulla Nordnetissä. Toki myös indeksirahastoina Nordnetin omat, joissa ei ole maksuja. Kannattaa heti avata arvo-osuustili Nordnetiin ja unohtaa oman pankin "sijoitusneuvot".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Björn Wahlroos, maataloustuet lakkautettava
Sanoo pankkimies. Mitäs persut ja muut tukinulliem perskärpäset tähän? "Wahlroos listaa kansallisen maataloustuen. – I1363261Persut päättivät hiilivoiman kieltämisestä Suomessa
Moni on jo unohanut kuka hyväksyi hiilivoimaloiden kieltämisen Suomessa: persut Sukupuolineutraalit liikennemerkitk712870Nalle Wahlroos ei ulise kuten Teemu Selänne sähkölaskuista
Nalle "hah hah" nauroi saamistaan sähkötuista, kun taas Teemu-poika itkeä tirautti kovasta sähkön hinnasta. Nalle nauro362249Muistattekos kuinka kokoomus ja persut vinkuivat sähkön hinnasta?
Oppositiossa vuonna 2022, kun sähkön hinta uhkasi nousta 20 senttiin kilowattitunnilta? Nyt ovat hiiren hiljaa, kun pitä1102178Mikä aate kaiken pahan takana?
Se laiskistuttaa kansat, opettaa vaatimaan etuisuuksia, syleilee maailmoja eikä omaa kansaa.1322023Vain persut vastustivat hiilivoimaloiden alasajoa
Persut vastusti jyrkästi hiilen kieltolakia ja on myöhemmin vaatinut hiilivoimaloiden pitämistä käytössä. He perusteliva471991Muistan vuosikymmenten takaa
Toivottavasti voit hyvin ja jaksat työssäsi. Olet upea ja erinomainen ihminen, toivon kaikkea hyvää.121386Päivi Räsäsen seksipaljastus loksauttaa Katja Ståhlin leuat! Elämäni biisi kohujakso tv:ssä!
Elämäni biisi -suosikkisarjan uusinnat ovat startanneet ja nyt vuorossa on sarjan 2. jakso v. 2019. Sinisille sohville151174Kristinoppi ja vähäkatekismus:
Luther Lapsikasteesta: "Mitä kaste antaa eli hyödyttää? Kaste vaikuttaa syntien anteeksiantamuksen, vapauttaa kuolemas671014- 120959