Kiskobussit

Matkustaja

Eilen oli suuri päivä rautateiden henkilöliikenteessä Suomessa. VR aloitti kiskobussiliikenteen Joensuun ja Pieksämäen välisellä rataosuudella. Lähitulevaisuudessa veturivetoisia taajamajunia korvataan taloudellisilla ja ympäristöystävällisillä kiskobusseilla myös monilla muilla vähäliikenteisillä rataosuuksilla. Ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1988 on VR:llä kaupallisessa matkustajajunaliikenteessä dieselmoottorivaunujunia. Keski-Euroopan tiheillä rautatieverkoilla hyvinkin yleinen junatyyppi on palannut Suomeen. Keskieurooppalainen matkanteko on palannut maahamme, mistä voimme olla todella ylpeitä. VR:n uusi kiskobussi on todella onnistunut hankinta, kaiken lisäksi se on erittäin mahtavan ja tyylikkään näköinen ja lyö laudalta kaikki muut kulkupelit! Dieselmoottorivaunujen saaminen Suomeen ei ole ollut mikään itsestäänselvyys. Kansalaisvaikuttaminen ja mm. mielipidekirjoitukset ovat varmasti omalta osaltaan vahvasti muokanneet ilmapiiriä suotuisaksi kiskobussien hankinnalle. Suomessa ei edes kunnolla monikaan tiedä, miten laajaa ja merkittävää junaliikenne Keski-Euroopassa, vaikkapa Saksassa on. Henkilöliikennettä yli 40 000 ratakilometrillä ja jokaisella rataosuudella lähes poikkeuksetta 2 junaa tunnissa vähintään. Kun ei tunneta, eivät edes poliitikot kunnolla, kuinka hyvin rataliikenne muualla on järjestetty, ei mikään ihme, että vuosien varrella Suomen henkilöliikenteen rataverkko on uhannut kohtalokkaasti supistua. Nyt on saavutetty selkeä torjuntavoitto. Kiitos siitä Liikenneministeriölle ja maamme rautatielaitokselle!

9

2540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei uutta

      Oli niitä kiskobusseja ennenkin, joskus 60-70 luvuilla. Niitä sinisiä joita kutsuttiin "lättähatuiksi".

      Mikä ero muuten on kiskobussilla ja junalla? Eikös kaikki ole junia jotka junan kiskoilla kulkee, eikä pelkkä dieselmoottori tee junasta kiskobussia, onhan dieselvetoisia junia ennenkin ollut.

      • tsukutsuku

        kisko bussit ovat noin yhden juna vaunun kokoisia junat ovat paljon isompia


      • Matkustaja

        Tottakai on ollut kiskobusseja Suomessa ennenkin. Etkö huomannut, että mainitsin sen kirjoituksessani. Vielä 1988 oli niitä liikenteessä; ei tarvitse mennä edes niin kauas kuin 60 tai 70-luvuille! Kiskobussitkin ovat junia vaikkapa vain yhdellä yksittäisellä yksiköllä eli moottorivaunulla ajettaessa linjalla. Sen sijaan vaihtotyötehtävissä järjestelyratapihalla oleva kiskokulkuneuvo ei virallisesti ole juna, mutta linjalle mennessään se muuttuu junaksi. Nämä on niitä virallisia määritelmiä, jotka ovat maallikoille ja ratinpyörittäjille yleensä vieraita! Kiskobussit ovat dieselmoottorivaunujunia, mutta kaikki dieselmoottorivaunujunat eivät ole kiskobusseja. VR:llä oli aikoinaan ns. porkkanajunia liikenteessä; ne olivat dieselmoottorivaunujunia, mutta eivät kiskobusseja. Kiskobussiletkassa ei pääse siirtymään sisäkautta vaunusta toiseen toisin kuin dieselmoottorijunissa (esim. porkkanajuna).


      • Holmer
        Matkustaja kirjoitti:

        Tottakai on ollut kiskobusseja Suomessa ennenkin. Etkö huomannut, että mainitsin sen kirjoituksessani. Vielä 1988 oli niitä liikenteessä; ei tarvitse mennä edes niin kauas kuin 60 tai 70-luvuille! Kiskobussitkin ovat junia vaikkapa vain yhdellä yksittäisellä yksiköllä eli moottorivaunulla ajettaessa linjalla. Sen sijaan vaihtotyötehtävissä järjestelyratapihalla oleva kiskokulkuneuvo ei virallisesti ole juna, mutta linjalle mennessään se muuttuu junaksi. Nämä on niitä virallisia määritelmiä, jotka ovat maallikoille ja ratinpyörittäjille yleensä vieraita! Kiskobussit ovat dieselmoottorivaunujunia, mutta kaikki dieselmoottorivaunujunat eivät ole kiskobusseja. VR:llä oli aikoinaan ns. porkkanajunia liikenteessä; ne olivat dieselmoottorivaunujunia, mutta eivät kiskobusseja. Kiskobussiletkassa ei pääse siirtymään sisäkautta vaunusta toiseen toisin kuin dieselmoottorijunissa (esim. porkkanajuna).

        "Porkkanajunalla" niitä onnettomia kokeiluja 70-luvun alussa italialaisella DM-9 tyypillä, vai oliko jotain muitakin moottorivaunuja.(en tarkoita DM-7)

        Jako päätyoven mukaan kiskobusseihin ja juniin on hieman keinotekoinen, asim. DM-9 koostui kolmesta vaunusta mutta niitä voitiin kytkeä myös moniajoon, jolloin yksiköstä toiseen ei ollut kulkumahdollisuutta, eli oliko se silloin kiskobussi ?

        Dieselmoottorikaluston paluusta olen sitä mieltä että kysymyksessä on selvä muutos huonompaan suuntaan, koska toisaalta koko kiskoliikenteen kehitys on suuntautunut dieselmoottorien vähentämiseen ja sähköistyksen lisäämiseen, ja ilmeisesti vain taloudelliset realiteetit ovat mahdollistaneet moisen tilapäisratkaisun ja toivottavasti elinkaari jää mahdollisimman lyhyeksi.


      • Matkustaja
        Holmer kirjoitti:

        "Porkkanajunalla" niitä onnettomia kokeiluja 70-luvun alussa italialaisella DM-9 tyypillä, vai oliko jotain muitakin moottorivaunuja.(en tarkoita DM-7)

        Jako päätyoven mukaan kiskobusseihin ja juniin on hieman keinotekoinen, asim. DM-9 koostui kolmesta vaunusta mutta niitä voitiin kytkeä myös moniajoon, jolloin yksiköstä toiseen ei ollut kulkumahdollisuutta, eli oliko se silloin kiskobussi ?

        Dieselmoottorikaluston paluusta olen sitä mieltä että kysymyksessä on selvä muutos huonompaan suuntaan, koska toisaalta koko kiskoliikenteen kehitys on suuntautunut dieselmoottorien vähentämiseen ja sähköistyksen lisäämiseen, ja ilmeisesti vain taloudelliset realiteetit ovat mahdollistaneet moisen tilapäisratkaisun ja toivottavasti elinkaari jää mahdollisimman lyhyeksi.

        Voi pyhä yksinkertaisuus ihmisten alhaista tiedon tasoa! Suomessa on kyllä viime vuosina sähköistetty ratoja paljon, mutta aina tulee olemaan vähäliikenteisiä ratoja, joita ei kannata sähköistää suhteellisen vähäisen tavaraliikenteen ja ohuiden matkustajavirtojen vuoksi. Tähän saumaan sopivat kiskobussit nyt ja tulevaisuudessa kuin "nenä päähän"! Ovat siinä erittäin taloudellisia ja myös hankintahinnaltaan edullisia.
        Asiasta kolmanteen. Niinpä, määritelmäni ei ollutkaan aukoton. Kun kaksi- tai useampivaunuisia yksiköitä kytketään yhteen ja ei ole kulkuyhteyttä yksiköstä toiseen, juna on tietenkin dieselmoottorivaunujuna, ei kiskobussi. Hyvä pointti! Mutta tämänhän piti olla itsestäänselvyys. Siksi, koska se yksi yksikkö jo on moottorivaunujuna!
        Porkkanajunat olivat niitä oranssinvärisiä junia, joita oli liikenteessä 60-luvun puolivälistä 80-luvun loppupuolelle. Miten niin italialaisia? Nehän olivat suomalaisen Valmetin kiskokalustotuotantoa, etkö muista?


      • Matkustaja
        Holmer kirjoitti:

        "Porkkanajunalla" niitä onnettomia kokeiluja 70-luvun alussa italialaisella DM-9 tyypillä, vai oliko jotain muitakin moottorivaunuja.(en tarkoita DM-7)

        Jako päätyoven mukaan kiskobusseihin ja juniin on hieman keinotekoinen, asim. DM-9 koostui kolmesta vaunusta mutta niitä voitiin kytkeä myös moniajoon, jolloin yksiköstä toiseen ei ollut kulkumahdollisuutta, eli oliko se silloin kiskobussi ?

        Dieselmoottorikaluston paluusta olen sitä mieltä että kysymyksessä on selvä muutos huonompaan suuntaan, koska toisaalta koko kiskoliikenteen kehitys on suuntautunut dieselmoottorien vähentämiseen ja sähköistyksen lisäämiseen, ja ilmeisesti vain taloudelliset realiteetit ovat mahdollistaneet moisen tilapäisratkaisun ja toivottavasti elinkaari jää mahdollisimman lyhyeksi.

        Monasti aika turhauttavaa vastata mielipiteisiin, joista huomaa selvästi, ettei esittäjä ole mikään rautatieliikennettä tunteva. Mutta virheet on oikaistava! Raivostuttavaa lukea tekstiäsi, että "toivottavasti kiskobussien elinkaari jää lyhyeksi". Onko tarkoitus vain ärsyttää? Kiskobussit ovat erittäin hyvä hankinta. Kenen etua toivomuksesi palvelee? Ei ainakaan parantaisi junaliikenteen kannattavuutta. Kiskobussien käyttämät radat eivät ole mitään erillisiä saarekkeita, vaan kiskobussit toimivat merkittävinä kaukoliikenteen liityntä/syöttöliikennejunina. Rautatiekaluston käyttöikä on pitkä. Olet varmaan joku katkera linja-autoliikennöitsijä, joka ei ymmärrä maailman menosta mitään! Ja ne porkkanajunat eivät olleet mikään onneton kokeilu, vaan ne olivat liikenteessä yli 20 vuotta.


      • Holmer
        Matkustaja kirjoitti:

        Monasti aika turhauttavaa vastata mielipiteisiin, joista huomaa selvästi, ettei esittäjä ole mikään rautatieliikennettä tunteva. Mutta virheet on oikaistava! Raivostuttavaa lukea tekstiäsi, että "toivottavasti kiskobussien elinkaari jää lyhyeksi". Onko tarkoitus vain ärsyttää? Kiskobussit ovat erittäin hyvä hankinta. Kenen etua toivomuksesi palvelee? Ei ainakaan parantaisi junaliikenteen kannattavuutta. Kiskobussien käyttämät radat eivät ole mitään erillisiä saarekkeita, vaan kiskobussit toimivat merkittävinä kaukoliikenteen liityntä/syöttöliikennejunina. Rautatiekaluston käyttöikä on pitkä. Olet varmaan joku katkera linja-autoliikennöitsijä, joka ei ymmärrä maailman menosta mitään! Ja ne porkkanajunat eivät olleet mikään onneton kokeilu, vaan ne olivat liikenteessä yli 20 vuotta.

        Tarkoitit siis Dm-9 ä porkkanajunalla.

        Kyllä muistan oikein hyvin ne kaikki vaikeudet, joita kyseinen tyyppi aiheutti.

        Kaluston piti olla tosi modernia mm levyjarrut ensimmäisenä Suomen raidehistoriassa lossien asemasta, mutta muistat varmaan itsekin ne italialaiset Bredan bokserikoneet joista hajosi ensimmäisten lumien tullessa poikkeuksetta ainakin pumpun käyttökytkimet tai muuta vastaavaa.

        Olivat aina myöhässä tai remontissa, ja ehkä niitä myöhemmin saatiin laastaroitua jonkinlaiseen käyttövarmuuteen.

        En ole Linja-autoilija enkä edes linja-autoliikenteen kannattaja, mielipiteeni on kuitenkin, että paluu dieselkalustoon on askel taaksepäin ja ainoastaan keino hyödyntää jotenkin rapistuvaa raideverkostoa.

        Jos liikennemäärät ovat sitä luokkaa, että raideliikennettä kannattaa kehittää, niin kehityksen suunta ei voi olla paluu dieselkalustoon.


    • Ukko.-Pekka

      Miten kukaan voi olla noin hurahtanu, että innostus juniin ylittää jo järjen käytön.

      Mikä ihmeen taivas nyt on auennut ?

      Näitä samanlaisia kiskobusseja on liikkunut samoilla rataosuuksilla mekein 50 vuotta sitten, ja moneen kertaan kannattamattomana lopetettu.

      Jos VR jonkin velvoitteen pakottamana joutuu yhä ylläpitämään kannattamattomia linjoja, ja hankkii halvimman mahdollisen kaluston, tässä tapauksessa muutaman hieman muunnellun "hyväksi koeteltua 60-luvun tekniikkaa, modernin ja taitavan itäeurooppalaisen tehtaan toteuttamana", niin eipä luulisi kenelläkään olevan isompaa aihetta juhlimiseen.

      Kun vielä muistaa, että linjat joihin kalusto sijoitetaan ovat jatkuvasti poteneet matkustajakatoa, ja väestön vähenemä alueilta on sitä suuruusluokkaa, että toiveet liikenteen vilkastumisesta ovat pelkkää utopiaa. ( poikkeus Karjaa-Hanko )

      Kirjoituksesta aistii tunteen, että nämä mainiot 60- luvun nostalgian mieleen tuovat kulkineet ovat jopa niin hienoja, että ne sopisivat pääkaupunkiseudun lähiliikenteenkin hoitamiseen. ( voi ziisus ! )

      Miten olisi pieni silmien raotus, ja toteaminen, että 2000 luku on jo menossa ja vaikka potisit millaista lapsenomaista kiinnostusta juniin, niin muutaman kiskobussin hankinta ei todellakaan ole mikään valtakunnallisesti juhlittava suurtapaus.

      • Matkustaja

        Suuri ilo se on pienikin ilo. Toiset potee lapsenomaista kiinnostusta juniin toiset autoihin! Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Ja kiskobussit on tarkoitettu sähköistämättömille rataosuuksille, joten en niitä sijoittaisi pääkaupunkiseudulle, jossa kaikki radat on sähköistettyjä! Mutta maailmassa on paljon suurkaupunkeja, joissa kaikki radat ei ole sähköistettyjä ja dieselmoottorivaunukalusto on yleisessti käytössä. Ja nyt kyllä selvästi lioittelet innostustani. Mutta kyllä se uuden kaluston saanti myös vähäliikenteisille radoille paikallisesti ainakin tuo ainakin joksikin aikaa jonkinlaista tulevaisuudenusko liikenteen säilymisestä. Sitä sopii juhlia, ihmiset juhlii niin monia asioita. Kyllä moni vähempiarvoisia asioitakin juhlistaa!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8323
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      66
      4644
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4333
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3463
    6. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3440
    7. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3358
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3123
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2861
    10. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2634
    Aihe