En löytänyt täältä kovin montaa aktiivista keskustelua yrittäjyydestä. Olen palkkatöissä toisella alalla ja olen tehnyt nyt satunnaisesti kevytyrittäjänä laskuttamalla kuvauskeikkoja. Olisi tarkoitus mennä pikkuhiljaa yrittäjyyttä kohti pienin askelin.
Jos täältä löytyy muita yrittäjiä, niin minkälaisia kokemuksia yrityksen perustamisesta? Missä vaiheessa siirryitte sivutoimisesta yrittäjyydestä päätoimiseksi? Sitouttaako toiminimen perustaminen johonkin ja maksaako se?
Yrittäjäksi
8
111
Vastaukset
- Anonyymi
Itse perustin toiminimen siinä vaiheessa, kun huomasin, että laskuttamalla tehdyt työt oli yli puolet palkkatyöstä ja tiesin, että töitä on riittävästi jatkossakin. Toiminimen perustamisilmoitus kaupparekisteriin maksaa 60 euroa, jos tekee sähköisesti. Se oli helppo tehdä ja itsellä hyvin tuoreessa muistissa. Myös ennakkoperintärekisteriin ja arvonlisävelvolliseksi kannattaa rekisteröityä. Käy kurkkaamassa nämä sivut: https://www.broaden.fi/yritysakatemia/. Itse latasin sieltä aloittavan yrittäjän oppaan, missä on vastauksia mm. näihin kysymyksiin. Muutakin tärkeetä infoa sivuilta löytyy.
- Anonyymi
Vähän vaikuttaa alkuperäisen kysyjän tietämättömyys tekemällä tehdyltä tietämättömyydeltä. Netti on pullollaan yrityksen perustamisen sivustoja, oppaita ja ohjekirjasia. Lisäksi voi poiketa ELY-keskuksen pakeilla ja vielä Uusyrityskeskukseenkin mennä istuksimaan, ja liiketoimintasuunnitelmia laatimaan. Kyllä nuo paperipuolen perustiedot pitäisi aika helpolla löytyä jo näistä paikoista.
- Anonyymi
Joo niin löytyykin paljon tietoa. Olisi mukava keskustella aiheesta muiden samassa tilanteessa olleiden kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo niin löytyykin paljon tietoa. Olisi mukava keskustella aiheesta muiden samassa tilanteessa olleiden kanssa.
Itse olen ollut yrittäjä reilu 30 vuotta.
Olen nähnyt myös monia jotka ovat kokeilleet yrittäjyyttä.
Yrittäjällä tulee olla muutama ominaisuus jotta pärjää.
Talouspuolella pitää olla kyky olla tuhlaamatta kaikki ja heti, verottaja haluaa omansa pois vaikka pihassa olisikin uusi mersu, eli kyky ajatella firman raha on firman ja oma raha on omaa.
Toinen on ahkeruus, pitääkö potkia perseelle että saat tehtyä hommat vai lähdetko omatoimisesti liikeelle vaikka kyseessä olisi vittumainen homma.
Valitettavasti jonkin verran on niitä yrittjiä jotka tuhlaa heti rahat ja vielä laiskoja, he seilaavat kriisistä toiseen jatkuvasti ja katoavat aika nopeasti kuvioista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> "Sitouttaako toiminimen perustaminen johonkin ja maksaako se?"
> "Minkälaisia kokemuksia yrityksen perustamisesta?"
Tuo ensimmäinen on sellainen kysymys, johon löytyy kymmeniltä sivuilta vastaus. Jos olet jo kevytyrittäjä, niin lienet itsekin jo tör,männyt tähöän asiaan.
Toinen kohta on sen evrran epämääräinen keskustelunaloitus, että vaikeahkoa tuollaiseen on vastata. Haluatko kuulla että:
"jännitti aloittaa yrittäminen..." tai
"pelkäsin että saanko tienattua elantoni tästä..."
jne.
Keskustelun edistämiseksi, kerro mieluummin omista kokemuksistasi, tähän saakka. Silloin ehkä muidenkin on helpompaa kommentoida niitä, ja kertoa omia kokemuksiaan.
- Anonyymi
Itsekin miettinyt yrityksen perustamista. Teen pienimuotoisesti nyt kevytyrittäjänä markkinoinnin töitä yhdelle yritykselle. Olisi kiva tehdä niitä töitä enemmänkin. Tuli vastaan tällainen testi: https://www.broaden.fi/mika-on-yrittajaprofiilisi/. Tämän mukaan olen tutkiskeleva yrittäjä.
- Anonyymi
N mä olen ton mukaan päämäärätietoinen yrittäjä, eli ei muutakun haasteita kohti :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389