Miten varmistaa taloyhtiön autopaikkojen ulkopistorasioiden turvallisuus?

Anonyymi-ap

Taloyhtiössämme on ilmaantunut outo ilmiö. Ulkopistorasioista on revitty ajastimia irti, jolloin pistokkeet eivät ole käytettävissä eikä osien kiinnittämisen jälkeenkään em. pistorasia toimi varmuudella luotettavasti ja turvallisesti. miten pistorasian voisi testata turvallisesti, jotta auto ei rikkoutuisi ja testaajakin olisi turvassa. Yksi teko ja tekijä on varmuudella tiedossa, jolloin kello-osuus revittiin , jotta auton akkua voisi ladata yhtämittaisesti , ja tekoon riitti naapurin yllytys. mutta kahden myöhemmän ilkivallan tekijät eivät ole varmuudella tiedossa eikä motiivit. Auton lämmityssysteemien uusinta on hyvin kallista puuhaa, puhumattakaan virheellisten laitteiden aiheuttamista tapaturmariskeistä, palo- ja räjähdysvaarasta sekä käyttäjän mahdollisuudesta saada sähköisku. laitteiden rikkominen asianomaisten tietämättä aiheuttaa paitsi käyttäjälle, myös ulkopuolisille vaaratilanteita. Ulkopistorasioita on 10, kakis yhdessä tolpassa. Avaimia on useammilla tilapäisillä asukkaillakin ollut käytössä. Onko muuten mahdollista käyttää em. pistorasioita jotenkin etänä esim. yöllä?

81

913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun et kerran asiasta mitään tajua niin jätä sähköremontit isännöitsijän huoleksi. Hän hoitaa tolpat kuntoon.

      • Anonyymi

        Ymmärtämättömän vastaus, kiitos. Anteeksi jos selitin väärin tilanteen. . Älä vastaa jos et itse mitään ymmärrä. Tarkoitin tietysti korjauksen jälkeistä testausta. Sähkömies ei voi viipyä paikanpäällä tuntikausia ja harva antaa autonsa testattavaksi. Kuka maksaa, jos johdot kuumenevat, auto räjähtää ja ihmisiäkin saattaa loukkaantua. Olen kyllä alan koulutuksen saanut, ja lisäksi vahvan turvallisuuskoulutuksen- Tekniikka on kehittynyt minun koulutusvuosien ja ammatissa työskentelyni jälkeen ja siksi kysyin lähinnä miten nykyisin korjauksen onnistuminen mitataan. On olemassa uusia mittalaitteita, joita en itse omista. Ei riitä, että auton laittaa korjauksen jälkeen kahdeksi tunniksi tolppaan ja se tunnin päästä räjähtää tai syttyy palamaan ja huomataan että ei ollut vielä kunnossa. Näin talvella ulkoasennustyöt lumirännässä ja pakkasessa ei ole helppoa. Annatko sinä autosi testiin. Moinien mielestä riittää, että sähkökynä toimii ja valo syttyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärtämättömän vastaus, kiitos. Anteeksi jos selitin väärin tilanteen. . Älä vastaa jos et itse mitään ymmärrä. Tarkoitin tietysti korjauksen jälkeistä testausta. Sähkömies ei voi viipyä paikanpäällä tuntikausia ja harva antaa autonsa testattavaksi. Kuka maksaa, jos johdot kuumenevat, auto räjähtää ja ihmisiäkin saattaa loukkaantua. Olen kyllä alan koulutuksen saanut, ja lisäksi vahvan turvallisuuskoulutuksen- Tekniikka on kehittynyt minun koulutusvuosien ja ammatissa työskentelyni jälkeen ja siksi kysyin lähinnä miten nykyisin korjauksen onnistuminen mitataan. On olemassa uusia mittalaitteita, joita en itse omista. Ei riitä, että auton laittaa korjauksen jälkeen kahdeksi tunniksi tolppaan ja se tunnin päästä räjähtää tai syttyy palamaan ja huomataan että ei ollut vielä kunnossa. Näin talvella ulkoasennustyöt lumirännässä ja pakkasessa ei ole helppoa. Annatko sinä autosi testiin. Moinien mielestä riittää, että sähkökynä toimii ja valo syttyy.

        Tekninen ymmärtämisessä on kyllä kirjoitustesi perusteella niin huonolla tolalla että taitaa olla aivan turhaa yrittääkään muuta vastata kuin mitä tuo edellinenkin vastaili.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärtämättömän vastaus, kiitos. Anteeksi jos selitin väärin tilanteen. . Älä vastaa jos et itse mitään ymmärrä. Tarkoitin tietysti korjauksen jälkeistä testausta. Sähkömies ei voi viipyä paikanpäällä tuntikausia ja harva antaa autonsa testattavaksi. Kuka maksaa, jos johdot kuumenevat, auto räjähtää ja ihmisiäkin saattaa loukkaantua. Olen kyllä alan koulutuksen saanut, ja lisäksi vahvan turvallisuuskoulutuksen- Tekniikka on kehittynyt minun koulutusvuosien ja ammatissa työskentelyni jälkeen ja siksi kysyin lähinnä miten nykyisin korjauksen onnistuminen mitataan. On olemassa uusia mittalaitteita, joita en itse omista. Ei riitä, että auton laittaa korjauksen jälkeen kahdeksi tunniksi tolppaan ja se tunnin päästä räjähtää tai syttyy palamaan ja huomataan että ei ollut vielä kunnossa. Näin talvella ulkoasennustyöt lumirännässä ja pakkasessa ei ole helppoa. Annatko sinä autosi testiin. Moinien mielestä riittää, että sähkökynä toimii ja valo syttyy.

        Ei ne tolppien korjaajat mitään autoja testaile. Autot voi viedä autohuoltoon testattaviksi ja itsesi voit vidä psykiatrin vastaanotolle testattavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne tolppien korjaajat mitään autoja testaile. Autot voi viedä autohuoltoon testattaviksi ja itsesi voit vidä psykiatrin vastaanotolle testattavaksi.

        Taidatte olla itse tolppien sähkökellojen rikkojia. Siksi alahaisella tasolla teidän provottaminen on Tässä tapauksessa tahallinen virheellinen tiedottaminenkin on sekin jo rikos. Nykyiset tolpat ovat vikavirtasuojattuja ja niihin ei voi liittää viallisia laitteita. Toisaalta ne sallivat melko suuritehoiset lämmityslaitteet, joiden tehot saattavat ylittää aikaisemmin rakennetun sähköverkoston, jonka sulakkeiden kautta tolpat saavat sähkönsä.
        Minä en lähde neuvomaan noin tyhmien vastausten kirjoittajia liian tarkkaan, mutta nykyiset tolpat hyväksyvät suuremmat tehot kuin aikaisemmat ja mittaavat taas tarkkaan vikavirtaa. Sähkölaitteiden väkisin repiminen ei ainakaan kerro minkäänlaisesta sähköalan ja vaarojen ymmärtämisestä. haluaisin tietää kyllä miksi näin tehdään. Yksi syy on se että mittarit antavat sähköä vain 2 tuntia kerrallaan ja auton akun lataaminen pienellä virralla on hidasta puuhaa ja vaatii auton ja lataamisen valvontaa. Tässä tapauksessa ensimmäinen rikkominen tapahtui em. syistä, mutta miksi seuraavat. Onko kyse nuorisoilkivalallasta tai muusta piruilusta vai onko tavoitteena saada ulkopistorasiat sähköautojen käyttöön. Olen toiminut yläasteen fysiikan opettajana ja tiedä miten monella tasolla esim. 15- 16v oppilaat etenkin pojat sähköopin ja turvallisuuden ymmärtävät.ta iparemminkin eivät ymmärrä. On onneksi niitäkin , paljonkin hyviä, jopa kympin oppijoita.


      • Anonyymi

        Tuleee ihan orpo olo kun kokoomuslailla ei eiitä rahat sähkölaskuunsa ilman marinin sosiaalitukea


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekninen ymmärtämisessä on kyllä kirjoitustesi perusteella niin huonolla tolalla että taitaa olla aivan turhaa yrittääkään muuta vastata kuin mitä tuo edellinenkin vastaili.

        Eihön siinä mitään trvii repii irti siirtää van kaski johtoa sama n ruubin alle


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärtämättömän vastaus, kiitos. Anteeksi jos selitin väärin tilanteen. . Älä vastaa jos et itse mitään ymmärrä. Tarkoitin tietysti korjauksen jälkeistä testausta. Sähkömies ei voi viipyä paikanpäällä tuntikausia ja harva antaa autonsa testattavaksi. Kuka maksaa, jos johdot kuumenevat, auto räjähtää ja ihmisiäkin saattaa loukkaantua. Olen kyllä alan koulutuksen saanut, ja lisäksi vahvan turvallisuuskoulutuksen- Tekniikka on kehittynyt minun koulutusvuosien ja ammatissa työskentelyni jälkeen ja siksi kysyin lähinnä miten nykyisin korjauksen onnistuminen mitataan. On olemassa uusia mittalaitteita, joita en itse omista. Ei riitä, että auton laittaa korjauksen jälkeen kahdeksi tunniksi tolppaan ja se tunnin päästä räjähtää tai syttyy palamaan ja huomataan että ei ollut vielä kunnossa. Näin talvella ulkoasennustyöt lumirännässä ja pakkasessa ei ole helppoa. Annatko sinä autosi testiin. Moinien mielestä riittää, että sähkökynä toimii ja valo syttyy.

        "Sähkömies ei voi viipyä paikanpäällä tuntikausia ja harva antaa autonsa testattavaksi. Kuka maksaa, jos johdot kuumenevat, auto räjähtää ja ihmisiäkin saattaa loukkaantua."

        Kyllä nyt vähän ylianalysoit tilannetta. Ei auto sähkömiehen tarkastaman pistorasiaan kytkemisen jälkeen räjähdä tai pala, tai sitten autossa on jokin vikana.

        Pistorasiat ovat hyvin yksinkertaisia laitteita, mutta niissä on omat suojalaitteet ja autoissa omansa.

        Kysyt että kuka maksaa. Jos asennuksessa on vikaa, niin asentava yritys maksaa vastuuvakuutuksellaan.


    • Anonyymi

      Lähinnä siis tolpassa voisi jotain tapahtua jos se ei enää kestä kuormitusta. Auton kanssa ja auton johdolle ei tapahdu mitään.

      Aika paljon nykyään nämä tolpat ovat sellaisia että peitelevy takana on pistorasia johon laitat tavallisen kellokytkimen kiinni, ja sitten peitelevy päälle jolloin vain kellokytkin näkyy.
      Jos se kytkin revitään väkisin pois, se muovinen peitelevy menee rikki.
      Se pistorasia siellä takana ei ole suojattu millään muovikotelolla, eli pykälien mukaan sen jälkeen kun peitelevy on rikki tai kateissa, tavallinen henkilö ei saisi viedä kättään 30 senttiä lähemmäksi koteloa. Jos sähköt katkaistaan niin voisi kai kuka tahansa laittaa kellokytkin ja peitelevy takaisin pistorasiaan.

      • Anonyymi

        Kellot on revitty irto, jotta patteriautoilijat pääsevät varastamaan sähköä rajoituksetta.

        Ne kellot on tolpissa just sitä varten, että niillä rajoitetaan kuomraa. Jos olisi joka tolpassa kuorma (lämmitys/lataus) päällä samaan aikaan niin ei kestä tolppien kaapelointi -> kaapeleita suojaavat sulakkeet palavat.

        Ainoa oikea ratkaisu on välittömästi poistaa vialliset tolpat käytöstä. Sitten paremmalla ajalla voitte yhtiössä pohtia, uusitaanko tolpat samanlaisiksi vai rakennetaanko peräti latauspisteitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kellot on revitty irto, jotta patteriautoilijat pääsevät varastamaan sähköä rajoituksetta.

        Ne kellot on tolpissa just sitä varten, että niillä rajoitetaan kuomraa. Jos olisi joka tolpassa kuorma (lämmitys/lataus) päällä samaan aikaan niin ei kestä tolppien kaapelointi -> kaapeleita suojaavat sulakkeet palavat.

        Ainoa oikea ratkaisu on välittömästi poistaa vialliset tolpat käytöstä. Sitten paremmalla ajalla voitte yhtiössä pohtia, uusitaanko tolpat samanlaisiksi vai rakennetaanko peräti latauspisteitä.

        Kellot rajoittaa sähkölaskua ei huippukuormia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kellot rajoittaa sähkölaskua ei huippukuormia

        Kellot rajoittaa huippukuormia, koska kaikki ei lähde töihin 7:32. Kun lähtöajat vaihtelevat, ei kaikki lämmittimet ole saman aikaan päällä ja kaapelit voidaan mitoittaa paljon pienemmälle kuormalle kuin 1,8 kW x autopaikkojen määrä.

        Mutta pisteet silti sinulle tyhmyyden julkituonnista. Tai siis puoli pistettä. On moinen tehty niin helpoksi, ettei enää vaadi ponnistelua.

        Tuli myös, jälleen kerran, selväksi, millaisia idiootteja, loisia ja varkaita patteriautoilijat ovat. Ihan OK patteriuskonlahkon oppien mukaa rikkoa kellokytkin ja varastaa sähköä mielin määrin. Ja jos lopulta varkaita on niin paljon, että kaapeleita suojaavat sulakket palavat, niin siitähän saa hyvän syyn maksattaa parkkipaikan sähköremontti muilla osakkailla. Patteriuskovien lahkon mukaan muut riemukielin maksavet patteripetterin autoilun kulut. Ettei petterin itse tarvi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kellot rajoittaa huippukuormia, koska kaikki ei lähde töihin 7:32. Kun lähtöajat vaihtelevat, ei kaikki lämmittimet ole saman aikaan päällä ja kaapelit voidaan mitoittaa paljon pienemmälle kuormalle kuin 1,8 kW x autopaikkojen määrä.

        Mutta pisteet silti sinulle tyhmyyden julkituonnista. Tai siis puoli pistettä. On moinen tehty niin helpoksi, ettei enää vaadi ponnistelua.

        Tuli myös, jälleen kerran, selväksi, millaisia idiootteja, loisia ja varkaita patteriautoilijat ovat. Ihan OK patteriuskonlahkon oppien mukaa rikkoa kellokytkin ja varastaa sähköä mielin määrin. Ja jos lopulta varkaita on niin paljon, että kaapeleita suojaavat sulakket palavat, niin siitähän saa hyvän syyn maksattaa parkkipaikan sähköremontti muilla osakkailla. Patteriuskovien lahkon mukaan muut riemukielin maksavet patteripetterin autoilun kulut. Ettei petterin itse tarvi.

        Hieman asian viereen, en ymmärrä muutenkaan miksi yllytetään ostamaan sähköllä toimivia autoja, (suorastaan vaaditaan) kun venäjän sota uhkaa katkaista sähkön kahvinkeittimestäkin ja asunnon lämmöstä puhumattakaan. Nyt on vielä jatkuvat lakot ja työriidat meneillään. Sähköautojen omistajien pitäisi ottaa selvää uuteen asuntoon muuttaessaan , onko siellä latauspisteitä tai lupa ladata em. kulkupeliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kellot on revitty irto, jotta patteriautoilijat pääsevät varastamaan sähköä rajoituksetta.

        Ne kellot on tolpissa just sitä varten, että niillä rajoitetaan kuomraa. Jos olisi joka tolpassa kuorma (lämmitys/lataus) päällä samaan aikaan niin ei kestä tolppien kaapelointi -> kaapeleita suojaavat sulakkeet palavat.

        Ainoa oikea ratkaisu on välittömästi poistaa vialliset tolpat käytöstä. Sitten paremmalla ajalla voitte yhtiössä pohtia, uusitaanko tolpat samanlaisiksi vai rakennetaanko peräti latauspisteitä.

        SÄHKÖÄ VARASTETAAN


    • Anonyymi

      Aloitus on lennokas vedätys, ei sieltä tavallisen pistorasian kautta paljoa sähköä kukaan pysty "varastamaan"
      Mitähän seuraavaksi ?

      • Anonyymi

        Kiitos näille jälkimmäisille järkeville vastaajille. Löytyihän sentään niitäkin jotka ymmärtävät. Kyse on vain siitä, että ulkopistorasioita on rajoitetusti ja yhden pistorasian rikkominen aiheuttaa ongelmia myös samassa tolpassa olevan toisen pistorasian käyttäjälle. Tolppia kun ei ole kuin 5. Autotalleja useita kymmeniä. Bussilakko tulossa. Talvella sähkötyöt pakkasessa ei ole suositeltavia. Toinen omatoiminen kellon irroitus rikkoi kellon ym. irtonaisen lisäksi jo jotain muuta sisältä ja kesti puoli vuotta ylikin ennen sen korjaamista. Minun sattui olemaan viereinen saman tolpan pistoke ja autoni johto kuumeni em. rikkomisen jälkeen, omassa pistokkeessa vaikka toinen rikkinäinen pistorasia otettiin pois verkosta, omallenikin oli tapahtunut joitakin vaurioita. Vaihdoin käyttämääni tolppaa , jota naapurini ei sillä hetkellä tarvinnut ja nyt tapahtui jälleen sama temppu. Ulkotolpat eivät enää riitä rikottaviksi. Vastaajat parhaatkin unohtavat rikotun sähkölaitteen oikosulun mahdollisuuden, joka voi olla hidaskin, samoin rikkinäisten laitteiden käyttäjän sähköiskun mahdollisuuden. Autoni laitteet ovat toimineet kuumenematta tässä toisessa tolpassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos näille jälkimmäisille järkeville vastaajille. Löytyihän sentään niitäkin jotka ymmärtävät. Kyse on vain siitä, että ulkopistorasioita on rajoitetusti ja yhden pistorasian rikkominen aiheuttaa ongelmia myös samassa tolpassa olevan toisen pistorasian käyttäjälle. Tolppia kun ei ole kuin 5. Autotalleja useita kymmeniä. Bussilakko tulossa. Talvella sähkötyöt pakkasessa ei ole suositeltavia. Toinen omatoiminen kellon irroitus rikkoi kellon ym. irtonaisen lisäksi jo jotain muuta sisältä ja kesti puoli vuotta ylikin ennen sen korjaamista. Minun sattui olemaan viereinen saman tolpan pistoke ja autoni johto kuumeni em. rikkomisen jälkeen, omassa pistokkeessa vaikka toinen rikkinäinen pistorasia otettiin pois verkosta, omallenikin oli tapahtunut joitakin vaurioita. Vaihdoin käyttämääni tolppaa , jota naapurini ei sillä hetkellä tarvinnut ja nyt tapahtui jälleen sama temppu. Ulkotolpat eivät enää riitä rikottaviksi. Vastaajat parhaatkin unohtavat rikotun sähkölaitteen oikosulun mahdollisuuden, joka voi olla hidaskin, samoin rikkinäisten laitteiden käyttäjän sähköiskun mahdollisuuden. Autoni laitteet ovat toimineet kuumenematta tässä toisessa tolpassa.

        Huuhaajut ovat tervetulleita tällekin palstalle.

        Sähkömies tekee sähkötöitä jos sille maksetaan. Ihan riippumatta säästä ja lämpötilasta.
        Jos autoosi on tullut hidas oikosulku niin vie se korjaamolle saamaan valohoitoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos näille jälkimmäisille järkeville vastaajille. Löytyihän sentään niitäkin jotka ymmärtävät. Kyse on vain siitä, että ulkopistorasioita on rajoitetusti ja yhden pistorasian rikkominen aiheuttaa ongelmia myös samassa tolpassa olevan toisen pistorasian käyttäjälle. Tolppia kun ei ole kuin 5. Autotalleja useita kymmeniä. Bussilakko tulossa. Talvella sähkötyöt pakkasessa ei ole suositeltavia. Toinen omatoiminen kellon irroitus rikkoi kellon ym. irtonaisen lisäksi jo jotain muuta sisältä ja kesti puoli vuotta ylikin ennen sen korjaamista. Minun sattui olemaan viereinen saman tolpan pistoke ja autoni johto kuumeni em. rikkomisen jälkeen, omassa pistokkeessa vaikka toinen rikkinäinen pistorasia otettiin pois verkosta, omallenikin oli tapahtunut joitakin vaurioita. Vaihdoin käyttämääni tolppaa , jota naapurini ei sillä hetkellä tarvinnut ja nyt tapahtui jälleen sama temppu. Ulkotolpat eivät enää riitä rikottaviksi. Vastaajat parhaatkin unohtavat rikotun sähkölaitteen oikosulun mahdollisuuden, joka voi olla hidaskin, samoin rikkinäisten laitteiden käyttäjän sähköiskun mahdollisuuden. Autoni laitteet ovat toimineet kuumenematta tässä toisessa tolpassa.

        Sinun autosi lämmitysjohdon kuumeneminen ei mitenkään voi johtua viereisen saman tolpan rikkonaisesta pistorasiasta. Eikä oikein edes siitä, että oma pistorasiasi olisi rikki.
        Ainoa mikä voisi aiheuttaa sinun johdon pistotulpan lämpenemistä, olisi ylikuormitettu ja kärähtänyt pistorasia. Sen toteamiseen ei tarvita edes mittaria, sillä ylikuumentunut pistorasia näyttää tältä https://tukes.fi/-/lataa-sahkoautosi-turvallisesti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun autosi lämmitysjohdon kuumeneminen ei mitenkään voi johtua viereisen saman tolpan rikkonaisesta pistorasiasta. Eikä oikein edes siitä, että oma pistorasiasi olisi rikki.
        Ainoa mikä voisi aiheuttaa sinun johdon pistotulpan lämpenemistä, olisi ylikuormitettu ja kärähtänyt pistorasia. Sen toteamiseen ei tarvita edes mittaria, sillä ylikuumentunut pistorasia näyttää tältä https://tukes.fi/-/lataa-sahkoautosi-turvallisesti

        Uskotko, että em. tolppia ja ajastimia on nykyisin kymmeniä eri tyyppisiä. Viimeksi kun ajastin revittiin, se revittiin raa-asti ja saattoi rikkoa yhteisiä sisäosia, em. tolpan toisen pistokkeen käyttäjät olivat majoitustoimintaa harjoittavan osakkeen omistajan asukkaita, jotka vaihtuivat 1-6 viikon välein ja olivat eri maiden kansalaisia, autotkin ja lämmityslaitteet ehkä poikkeavia, eikä motivaatio suojella em. pistoketta kovinkaan suuri. joka tapauksessa autoni lämmitysjohto kuumeni , vaikak oli vain hieman yli puoli tuntia siinä näennäisesti ehjänä pysyneessä pistorasiassa. Onneksi oli melko lämmin päivä, (noin -5C) sillä oletan että pitempi aika em. pistokkeessa olisi voinut sytyttää auton tai ainakin rikkoa lohkolämmittimen. kahdella pistorasialla on yhteinen pääkytkin ja yhteinen vikavirtasuoja sekä molemmilla oma päällä pois kytkin. Kyllä em. pistokkeiden johdot kulkevat sisällä melko lähekkäin ellei päällekkäin. Olen varma autoni lämmityslaitteiden olleen kunnossa, sillä olin tarkistuttanut ne hiljattain ja toiseksi olen käyttänyt toisessa tolpassa autoni lämmityslaitteita jo vuoden verran. (tietysti talvikauden vaan) elin noin 7kk noin 6-8 kertaa kuukaudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskotko, että em. tolppia ja ajastimia on nykyisin kymmeniä eri tyyppisiä. Viimeksi kun ajastin revittiin, se revittiin raa-asti ja saattoi rikkoa yhteisiä sisäosia, em. tolpan toisen pistokkeen käyttäjät olivat majoitustoimintaa harjoittavan osakkeen omistajan asukkaita, jotka vaihtuivat 1-6 viikon välein ja olivat eri maiden kansalaisia, autotkin ja lämmityslaitteet ehkä poikkeavia, eikä motivaatio suojella em. pistoketta kovinkaan suuri. joka tapauksessa autoni lämmitysjohto kuumeni , vaikak oli vain hieman yli puoli tuntia siinä näennäisesti ehjänä pysyneessä pistorasiassa. Onneksi oli melko lämmin päivä, (noin -5C) sillä oletan että pitempi aika em. pistokkeessa olisi voinut sytyttää auton tai ainakin rikkoa lohkolämmittimen. kahdella pistorasialla on yhteinen pääkytkin ja yhteinen vikavirtasuoja sekä molemmilla oma päällä pois kytkin. Kyllä em. pistokkeiden johdot kulkevat sisällä melko lähekkäin ellei päällekkäin. Olen varma autoni lämmityslaitteiden olleen kunnossa, sillä olin tarkistuttanut ne hiljattain ja toiseksi olen käyttänyt toisessa tolpassa autoni lämmityslaitteita jo vuoden verran. (tietysti talvikauden vaan) elin noin 7kk noin 6-8 kertaa kuukaudessa.

        Uskon ja tiedän, että on monenmoisia ajastimia. Se, että niitä on rikottu, ei mitenkään voi nostaa käyttämäsi pistorasian 230 v jännitettä suuremmaksi.
        Sieltä rikkonaisestakaan pistorasiasta ei yksinkertaisesti voi tulla sellaista sähköä joka aiheuttaisi sinun autosi johdon kuumenemisen. Autossasi on joko liian tehokkaita lämppäreitä tai sitten autossa / johdossa on vikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskon ja tiedän, että on monenmoisia ajastimia. Se, että niitä on rikottu, ei mitenkään voi nostaa käyttämäsi pistorasian 230 v jännitettä suuremmaksi.
        Sieltä rikkonaisestakaan pistorasiasta ei yksinkertaisesti voi tulla sellaista sähköä joka aiheuttaisi sinun autosi johdon kuumenemisen. Autossasi on joko liian tehokkaita lämppäreitä tai sitten autossa / johdossa on vikaa.

        Kytkentää näkemättä, ei voi ulkopuolinen päätellä mitä tuhoa on tehty. Jos tolpille tulee kolme vaihetta, ja nollajohto on saatu katkaistua, voi 230V sijaan saada n. 400V, mikä ei ole suotavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huuhaajut ovat tervetulleita tällekin palstalle.

        Sähkömies tekee sähkötöitä jos sille maksetaan. Ihan riippumatta säästä ja lämpötilasta.
        Jos autoosi on tullut hidas oikosulku niin vie se korjaamolle saamaan valohoitoa.

        Ole kiltti äläkä vastaa, ellet itse ymmärrä. Sinä et ole tervetullut huuhaajaa, kun väität oikeaoppisia sähköturvallisuusmääräyksiä vääräksi. Sähkötyötä ei saa tehdä vesi- eikä räntäsateessa turvallisuussyistä. Jokainen sähkömies tietää alkeissäännöt. Ensinnäkin asennus ei ehkä onnistu ja sähköiskun vaara on suuri. Tietysti teltan voi asentaa tolpan suojaksi, kuten nykyään tehdään kattotyöt telttojen ja telineiden sisällä. Mitä varten luulet että autotolppien pistokkeet ovat koteloituina. Koteloinnista huolimatta ilman kosteuskin saattaa päästä sisälle. Mitä pakkaseen tulee, sormet eivät oikein taivu tarpeeksi kylmässä asettelemaan pieniä osia paikoilleen. Hätätyöt on pakko tehdä. Käytetään kaiketi apuvälineitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskon ja tiedän, että on monenmoisia ajastimia. Se, että niitä on rikottu, ei mitenkään voi nostaa käyttämäsi pistorasian 230 v jännitettä suuremmaksi.
        Sieltä rikkonaisestakaan pistorasiasta ei yksinkertaisesti voi tulla sellaista sähköä joka aiheuttaisi sinun autosi johdon kuumenemisen. Autossasi on joko liian tehokkaita lämppäreitä tai sitten autossa / johdossa on vikaa.

        Olette te uskomattomia, kun näkemättä tietämättä ja itse toteamatta väitätte tietävänne että vika on autossa. Olen muualla jo kertonut että autoni tarkastettiin juuri em. laitteiden osalta tunnetussa korjaamossa (näkyy laskussa) ennen talvikautta ja sitä on keskimmäisen tahallisen kellon rikkomisen jälkeen käytetty toisessa kokonaan ehjässä tolpassa 7 talvikuukauden ajan säännöllisesti 0.5- 1,5 tuntia/ käyttökerta, kerran kakis tuntia., johdon kuumenematta tippaakaan. Ei teistä vastaajista sähköalalle olisi ainakaan, vika kun on aina jossakin muualla, enimmäkseen autossa. Onneksi se kellon irrotus on näkyvä vika. Haukkua ei saisi mutta pässejä olette


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olette te uskomattomia, kun näkemättä tietämättä ja itse toteamatta väitätte tietävänne että vika on autossa. Olen muualla jo kertonut että autoni tarkastettiin juuri em. laitteiden osalta tunnetussa korjaamossa (näkyy laskussa) ennen talvikautta ja sitä on keskimmäisen tahallisen kellon rikkomisen jälkeen käytetty toisessa kokonaan ehjässä tolpassa 7 talvikuukauden ajan säännöllisesti 0.5- 1,5 tuntia/ käyttökerta, kerran kakis tuntia., johdon kuumenematta tippaakaan. Ei teistä vastaajista sähköalalle olisi ainakaan, vika kun on aina jossakin muualla, enimmäkseen autossa. Onneksi se kellon irrotus on näkyvä vika. Haukkua ei saisi mutta pässejä olette

        Paskanjauhannan täydellinen osaaminen on hieno taito. Jatka samalla linjalla niin lukijat nauraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ole kiltti äläkä vastaa, ellet itse ymmärrä. Sinä et ole tervetullut huuhaajaa, kun väität oikeaoppisia sähköturvallisuusmääräyksiä vääräksi. Sähkötyötä ei saa tehdä vesi- eikä räntäsateessa turvallisuussyistä. Jokainen sähkömies tietää alkeissäännöt. Ensinnäkin asennus ei ehkä onnistu ja sähköiskun vaara on suuri. Tietysti teltan voi asentaa tolpan suojaksi, kuten nykyään tehdään kattotyöt telttojen ja telineiden sisällä. Mitä varten luulet että autotolppien pistokkeet ovat koteloituina. Koteloinnista huolimatta ilman kosteuskin saattaa päästä sisälle. Mitä pakkaseen tulee, sormet eivät oikein taivu tarpeeksi kylmässä asettelemaan pieniä osia paikoilleen. Hätätyöt on pakko tehdä. Käytetään kaiketi apuvälineitä.

        Ja taas höpöhöpöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun autosi lämmitysjohdon kuumeneminen ei mitenkään voi johtua viereisen saman tolpan rikkonaisesta pistorasiasta. Eikä oikein edes siitä, että oma pistorasiasi olisi rikki.
        Ainoa mikä voisi aiheuttaa sinun johdon pistotulpan lämpenemistä, olisi ylikuormitettu ja kärähtänyt pistorasia. Sen toteamiseen ei tarvita edes mittaria, sillä ylikuumentunut pistorasia näyttää tältä https://tukes.fi/-/lataa-sahkoautosi-turvallisesti

        On totta, että kuumeneminen voi tapahtua jos itse johto on viallinen tai auton laitteet ylittävät sallitun kuormituksen, mutta lisäksi vaaratilanteita ja johdon kuumenemista tapahtuu myös jos itse sähköjärjestelmässä ja -syötössä on vikaa tai järjestelmä syöttää sähköä epätasaisesti, ja lisäksi jos ajastin ei toimi. Em. tapauksessahan johto oli uusi eikä kuumentumista tapahtunut toisessa tolpassa jota oli jo käytetty useita talvikuukausia, ennen tätä uutta tahallista ajastimen poistoa myös toisesta tolpasta. Lisäksi kuumeneminen on saattanut olla tilapäinen ilmiö ja sattumalta juuri samanaikainen tolpan sähkölaitteiden rikkomisen kanssa. Esim. likaa ja roskia joutunut väärään paikkaan tilapäisesti. Yllä oleva pistorasian palaminen pitäisi olla ennalta ehkäistävissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On totta, että kuumeneminen voi tapahtua jos itse johto on viallinen tai auton laitteet ylittävät sallitun kuormituksen, mutta lisäksi vaaratilanteita ja johdon kuumenemista tapahtuu myös jos itse sähköjärjestelmässä ja -syötössä on vikaa tai järjestelmä syöttää sähköä epätasaisesti, ja lisäksi jos ajastin ei toimi. Em. tapauksessahan johto oli uusi eikä kuumentumista tapahtunut toisessa tolpassa jota oli jo käytetty useita talvikuukausia, ennen tätä uutta tahallista ajastimen poistoa myös toisesta tolpasta. Lisäksi kuumeneminen on saattanut olla tilapäinen ilmiö ja sattumalta juuri samanaikainen tolpan sähkölaitteiden rikkomisen kanssa. Esim. likaa ja roskia joutunut väärään paikkaan tilapäisesti. Yllä oleva pistorasian palaminen pitäisi olla ennalta ehkäistävissä.

        Täyttä huuhaata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olette te uskomattomia, kun näkemättä tietämättä ja itse toteamatta väitätte tietävänne että vika on autossa. Olen muualla jo kertonut että autoni tarkastettiin juuri em. laitteiden osalta tunnetussa korjaamossa (näkyy laskussa) ennen talvikautta ja sitä on keskimmäisen tahallisen kellon rikkomisen jälkeen käytetty toisessa kokonaan ehjässä tolpassa 7 talvikuukauden ajan säännöllisesti 0.5- 1,5 tuntia/ käyttökerta, kerran kakis tuntia., johdon kuumenematta tippaakaan. Ei teistä vastaajista sähköalalle olisi ainakaan, vika kun on aina jossakin muualla, enimmäkseen autossa. Onneksi se kellon irrotus on näkyvä vika. Haukkua ei saisi mutta pässejä olette

        Oliko se sähkö vai autokorjaamo -jos auto niin eihn ne mitään sähköstä ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko se sähkö vai autokorjaamo -jos auto niin eihn ne mitään sähköstä ymmärrä.

        Kyllä ne varmaan ymmärsi ja jos sinä osaat lukea, olen kertonut että auton lohkolämmitin on toiminut useita kuukausia moitteettomasti kuumentamatta sähköjohtoa, joka riittää osaamiseen. Kyse oli firmasta joka tekee molempia ja on tunnettu liike, mainostaa ei saa enkä tässä halua, mutta saattaa olla että autolleni ole tehty tahallista ilkivaltaa. Olisi pitänyt ottaa poliisiin yhteyttä jo silloin heti. Syy miksi tarkistutin autoni oli että sisälämmitin ei toiminut. Siitä oli vain johto irti. Jäähdytysnestettä katosi syksyllä ja siellä oli ilmakuplia. Ehkä sitä oli tarvittu jonkun toisen autoon. Olin juuri ostanut käytetyn autoni ja pakoputkikin irtosi, joita tapauksia on nykyisin enemmän Itäs-Suomessa, mutta minun pihapiirissäni oli toinenkin tapaus. Epäilen että kaikkien töiden takana on ilkivalta ja joku muu käsittämätön tavoite. Tavoitteena on kaiketi saada ulkopistorasioiden tilalle niitä sähköautojen latauspisteitä, hyvin arveluttavalla tavalla. Autotalleihinhan ei ole yhtä helppo päästä, kun öiseen aikaan pihassa olevien autojen ja pistorasioiden kimppuun. Tuli nyt sitten selvitettyä sähköoppia samalla, niille jotka sitä vähän edes ymmärtävät ennestään. Parasta olisi jos taloyhtiö asennuttaisi pihaan pari valvontakameraa joiden kautta myös tallit tulisi valvottua,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne varmaan ymmärsi ja jos sinä osaat lukea, olen kertonut että auton lohkolämmitin on toiminut useita kuukausia moitteettomasti kuumentamatta sähköjohtoa, joka riittää osaamiseen. Kyse oli firmasta joka tekee molempia ja on tunnettu liike, mainostaa ei saa enkä tässä halua, mutta saattaa olla että autolleni ole tehty tahallista ilkivaltaa. Olisi pitänyt ottaa poliisiin yhteyttä jo silloin heti. Syy miksi tarkistutin autoni oli että sisälämmitin ei toiminut. Siitä oli vain johto irti. Jäähdytysnestettä katosi syksyllä ja siellä oli ilmakuplia. Ehkä sitä oli tarvittu jonkun toisen autoon. Olin juuri ostanut käytetyn autoni ja pakoputkikin irtosi, joita tapauksia on nykyisin enemmän Itäs-Suomessa, mutta minun pihapiirissäni oli toinenkin tapaus. Epäilen että kaikkien töiden takana on ilkivalta ja joku muu käsittämätön tavoite. Tavoitteena on kaiketi saada ulkopistorasioiden tilalle niitä sähköautojen latauspisteitä, hyvin arveluttavalla tavalla. Autotalleihinhan ei ole yhtä helppo päästä, kun öiseen aikaan pihassa olevien autojen ja pistorasioiden kimppuun. Tuli nyt sitten selvitettyä sähköoppia samalla, niille jotka sitä vähän edes ymmärtävät ennestään. Parasta olisi jos taloyhtiö asennuttaisi pihaan pari valvontakameraa joiden kautta myös tallit tulisi valvottua,

        Joo tämä selventikin kaiken -sinusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskotko, että em. tolppia ja ajastimia on nykyisin kymmeniä eri tyyppisiä. Viimeksi kun ajastin revittiin, se revittiin raa-asti ja saattoi rikkoa yhteisiä sisäosia, em. tolpan toisen pistokkeen käyttäjät olivat majoitustoimintaa harjoittavan osakkeen omistajan asukkaita, jotka vaihtuivat 1-6 viikon välein ja olivat eri maiden kansalaisia, autotkin ja lämmityslaitteet ehkä poikkeavia, eikä motivaatio suojella em. pistoketta kovinkaan suuri. joka tapauksessa autoni lämmitysjohto kuumeni , vaikak oli vain hieman yli puoli tuntia siinä näennäisesti ehjänä pysyneessä pistorasiassa. Onneksi oli melko lämmin päivä, (noin -5C) sillä oletan että pitempi aika em. pistokkeessa olisi voinut sytyttää auton tai ainakin rikkoa lohkolämmittimen. kahdella pistorasialla on yhteinen pääkytkin ja yhteinen vikavirtasuoja sekä molemmilla oma päällä pois kytkin. Kyllä em. pistokkeiden johdot kulkevat sisällä melko lähekkäin ellei päällekkäin. Olen varma autoni lämmityslaitteiden olleen kunnossa, sillä olin tarkistuttanut ne hiljattain ja toiseksi olen käyttänyt toisessa tolpassa autoni lämmityslaitteita jo vuoden verran. (tietysti talvikauden vaan) elin noin 7kk noin 6-8 kertaa kuukaudessa.

        Vikavirtasuoja on olemassa vääriä kytkentöjä varten.
        Se laukeaa heti.


    • Anonyymi

      Nuo taloyhtiön = osakkaiden yhteisestä kassasta kiinteällä kk-maksulla tarjottavat lämmitystolpat ovat tulleet tiensä päähän. Ei ole muuta tietä eteenpäin, kuin poistaa niistä kellot ja varustaa jokainen töpseli omalla mittarilla. Eli jokainen haltija maksaa pienen kk-maksun + kuluttamansa sähkön mittarin mukaisesti.

      Tällöin ei tarvita enää naapuri-kyttäystä ja jokainen saa lämmittää ja/tai ladata autoaan ihan kuten haluaa parkkipaikan/tolppien sähkökapasiteetin puitteissa. Eivätkä autottomat tai järkevät autoaan turhaan lämmittämättömät asukkaat joudu maksamaan muiden lämmitystä ja latausta!

      • Anonyymi

        K: Mistä tietää, että patteriuskis valehtelee?

        V: siitä, että huulet liikkuu. Patteriuskis valehtelee aina.

        Kelloit pois ja rajattomasti halpaa sähköä kaikille ja minimaalisilla kustannuksilla, lupaa uskis.

        Uskis yrittää kusettaa. Esilämmitys kestää max. 2 h ja patteriauton lataus koko yön yli. Lataus- el ihuijaushybridien pienen (10-13 kWh) akunkin lataamiseen kuluu tyyliin 5 tuntia + mahdollinen lämmitys päälle. Onnettomalla 8 A latausvirrallakin patteriauto kuormittaa pysäköintialueen kaapeliointia siinä missä 3-4 auton esilämmitys. Kun kellot poistetaan ja suurta osaa tolppia kuormitetaan a) samanaikaisesti ja b) pitkäaikaisesti lopputulos on, että kaapeloinnin kesto ylitetään.

        Mutta uskis haluaa kusettaa taloyhtiön sallimaan patteriautojen lataaminen. Kun sulakkeet alkavat paukkua, pääsee tekemään kymppitonnien remonttia.... jonka kustannuksista valtaosan maksavat muut osakkaat. Ei petteri ole itse valmis aiheuttamastaan haitasta maksamaan. Eikä ole valmis edes maksamaan sähköstä. Siksi tolppien kellot rikotaan vähin äänin ja tähän auliisti jaellaan neuvoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        K: Mistä tietää, että patteriuskis valehtelee?

        V: siitä, että huulet liikkuu. Patteriuskis valehtelee aina.

        Kelloit pois ja rajattomasti halpaa sähköä kaikille ja minimaalisilla kustannuksilla, lupaa uskis.

        Uskis yrittää kusettaa. Esilämmitys kestää max. 2 h ja patteriauton lataus koko yön yli. Lataus- el ihuijaushybridien pienen (10-13 kWh) akunkin lataamiseen kuluu tyyliin 5 tuntia mahdollinen lämmitys päälle. Onnettomalla 8 A latausvirrallakin patteriauto kuormittaa pysäköintialueen kaapeliointia siinä missä 3-4 auton esilämmitys. Kun kellot poistetaan ja suurta osaa tolppia kuormitetaan a) samanaikaisesti ja b) pitkäaikaisesti lopputulos on, että kaapeloinnin kesto ylitetään.

        Mutta uskis haluaa kusettaa taloyhtiön sallimaan patteriautojen lataaminen. Kun sulakkeet alkavat paukkua, pääsee tekemään kymppitonnien remonttia.... jonka kustannuksista valtaosan maksavat muut osakkaat. Ei petteri ole itse valmis aiheuttamastaan haitasta maksamaan. Eikä ole valmis edes maksamaan sähköstä. Siksi tolppien kellot rikotaan vähin äänin ja tähän auliisti jaellaan neuvoja.

        Patteriuskis tietysti kusettaa mutta keskuksessa on sulake suojaamassa syöttökaaplia. On aivan samantekevää kuinka monta pistorasiaa on käytössä.


      • Anonyymi

        Todella järkevä ajatus, vielä parempi jos tekniikka sallisi etänä pistokkeiden virrankulutuksen siirtämään kotiin omaan sähkökaappiin. Löysin muuten juuri vanhoista keskusteluista ohjeen jota yksi käyttäjä pyysi letkulämmittimelleen ja sai, eli kuinka helposti kellon saa irti . Toinen tapa rikkoo kellon varmuudella, toista käytettäessä kello saattaa toimia vielä uudelleen asennuksessa. Minun tässä viimeisessä rikkomistapauksessa, kello oli kevyesti kiinni ja irtosi ovea avattaessa ja johtoon koskettaessa, mutta yksi osa tipahti lumihankeen. minä en ainakaan pysty vakuuttamaan se toimivuutta, enkä uskalla lähteä asentamaan. Kolutukseni on teoreettinen, eikä siihen liity asentajan tutkintoa. On myös siis olemassa laite , testeri, jolla asentaja voi tarkistaa työnsä jäljen. Vikavirtasuojan ym. Jota tietoa hain, tosin melko monimutkainen testi sekin. Alla.
        Sähköasennuksen käyttöönottotarkastus - Napapiirin Sähkö Oy (napapiirinsahko.fi)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella järkevä ajatus, vielä parempi jos tekniikka sallisi etänä pistokkeiden virrankulutuksen siirtämään kotiin omaan sähkökaappiin. Löysin muuten juuri vanhoista keskusteluista ohjeen jota yksi käyttäjä pyysi letkulämmittimelleen ja sai, eli kuinka helposti kellon saa irti . Toinen tapa rikkoo kellon varmuudella, toista käytettäessä kello saattaa toimia vielä uudelleen asennuksessa. Minun tässä viimeisessä rikkomistapauksessa, kello oli kevyesti kiinni ja irtosi ovea avattaessa ja johtoon koskettaessa, mutta yksi osa tipahti lumihankeen. minä en ainakaan pysty vakuuttamaan se toimivuutta, enkä uskalla lähteä asentamaan. Kolutukseni on teoreettinen, eikä siihen liity asentajan tutkintoa. On myös siis olemassa laite , testeri, jolla asentaja voi tarkistaa työnsä jäljen. Vikavirtasuojan ym. Jota tietoa hain, tosin melko monimutkainen testi sekin. Alla.
        Sähköasennuksen käyttöönottotarkastus - Napapiirin Sähkö Oy (napapiirinsahko.fi)

        Kun et kerran asiasta yhtään mitään ymmärrä niin jätä suosiolla rasioiden korjaaminen isännöitsijän vastuulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriuskis tietysti kusettaa mutta keskuksessa on sulake suojaamassa syöttökaaplia. On aivan samantekevää kuinka monta pistorasiaa on käytössä.

        Mitä arvon ajatusten mätäoja sitten ajatteli tehdä, kun rupaa ne sulakkeet palamaan joka yö?


    • Anonyymi

      Jos ilkivaltaa esiintyy, niin heti sähköt pois autolämmitystolpilta. Tiedote vaan ilmoitustaululle, että sähköt palautetaan kun syyllinen ilmoittautuu setelitukon kanssa isännöitsijälle. Sakinhivutus toimi aina tehokkaasti!

      • Anonyymi

        Ei oikein onnistu ja pahimpana talvikautena liian julma. Ei onnistu siksi, että talleja on 30 ja ulkopistokkeita vaan 10. tekijät voivat olla tallien omistajia. Niitä ei pysty valvomaan. niissäkin pitäisi käyttää kelloja. Lisäksi linja-autolakko tulossa, joka katkaisee huomenna bussiliikenteen asumisalueellamme, ellei sopua synny.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oikein onnistu ja pahimpana talvikautena liian julma. Ei onnistu siksi, että talleja on 30 ja ulkopistokkeita vaan 10. tekijät voivat olla tallien omistajia. Niitä ei pysty valvomaan. niissäkin pitäisi käyttää kelloja. Lisäksi linja-autolakko tulossa, joka katkaisee huomenna bussiliikenteen asumisalueellamme, ellei sopua synny.

        Jotta asia tulisi jo perusteellisesti selvitettyä, ulkopistorasiat meillä ovat suhteellisen uusia ja täyttävät turvallisuusmääräykset, mutta tallit eivät sitä tee. Tallien kuormitus nousee joskus tai pelätään nousevan yli niiden johdotusten kapasiteetin. Tallien keskukseen kulkevat kaapelit ja ulkopistorasioiden kaapelit ovat yhtä vanhoja kuin taloyhtiö ja niiden kuormitus on lujilla ruuhka-aikaan pakkasilla. Toisaalta on jo autoja jotka eivät tarvitse ulkopuolista lämmitystä . Talleihin ei näe sisälle, koska niiden lämmitys on päällä. Pistorasiat on yhdistetty 4 samalle sulakkeelle. ja vanhanaikaiselle keskukselle. varmaan löytyy muitakin tapaoja korjata ongelmia kuin käydä repimässä ulkopistokkeiden kelloja irti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotta asia tulisi jo perusteellisesti selvitettyä, ulkopistorasiat meillä ovat suhteellisen uusia ja täyttävät turvallisuusmääräykset, mutta tallit eivät sitä tee. Tallien kuormitus nousee joskus tai pelätään nousevan yli niiden johdotusten kapasiteetin. Tallien keskukseen kulkevat kaapelit ja ulkopistorasioiden kaapelit ovat yhtä vanhoja kuin taloyhtiö ja niiden kuormitus on lujilla ruuhka-aikaan pakkasilla. Toisaalta on jo autoja jotka eivät tarvitse ulkopuolista lämmitystä . Talleihin ei näe sisälle, koska niiden lämmitys on päällä. Pistorasiat on yhdistetty 4 samalle sulakkeelle. ja vanhanaikaiselle keskukselle. varmaan löytyy muitakin tapaoja korjata ongelmia kuin käydä repimässä ulkopistokkeiden kelloja irti.

        Sähkön sulkeminen kaikilta epäilyiltä olisi jo rikos ja yhden sulakkeen irrottaminen sulkee kolme muuta pistoketta. Pitäisi kaiketi tehdä kysely, millaisia autoja ja millaisia toiveita osakkailla on ja tehdä korjaussuunnitelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotta asia tulisi jo perusteellisesti selvitettyä, ulkopistorasiat meillä ovat suhteellisen uusia ja täyttävät turvallisuusmääräykset, mutta tallit eivät sitä tee. Tallien kuormitus nousee joskus tai pelätään nousevan yli niiden johdotusten kapasiteetin. Tallien keskukseen kulkevat kaapelit ja ulkopistorasioiden kaapelit ovat yhtä vanhoja kuin taloyhtiö ja niiden kuormitus on lujilla ruuhka-aikaan pakkasilla. Toisaalta on jo autoja jotka eivät tarvitse ulkopuolista lämmitystä . Talleihin ei näe sisälle, koska niiden lämmitys on päällä. Pistorasiat on yhdistetty 4 samalle sulakkeelle. ja vanhanaikaiselle keskukselle. varmaan löytyy muitakin tapaoja korjata ongelmia kuin käydä repimässä ulkopistokkeiden kelloja irti.

        Vielä lisäys , että em. autotallien ja ulkopistokkeiden keskukset sulakkeineen sijaitsevat kahdessa eri yksityistallissa. joihin ei ihan noin vaan voi mennä edes. Vaatii melkoisia järjestelyjä ennen sähkön katkaisua. Pitänee sitten kutsua lumihiutalepartio kotipihaan ihmettelemään miksi käyttämättömistä tolpista ei oteta tarvittavaa sähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä lisäys , että em. autotallien ja ulkopistokkeiden keskukset sulakkeineen sijaitsevat kahdessa eri yksityistallissa. joihin ei ihan noin vaan voi mennä edes. Vaatii melkoisia järjestelyjä ennen sähkön katkaisua. Pitänee sitten kutsua lumihiutalepartio kotipihaan ihmettelemään miksi käyttämättömistä tolpista ei oteta tarvittavaa sähköä.

        Kun et kerran asiasta mitään ymmärrä niin lopeta jankutus ja jätä työt sellaisille, joille ne kuuluvat.
        Isännöitsijä ja huoltomies voivat mennä aivan minne tahansa missä on jotain talon sähköverkkoon kuuluvia keskuksia. Siinä ei ole kellään nokan koputtamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä lisäys , että em. autotallien ja ulkopistokkeiden keskukset sulakkeineen sijaitsevat kahdessa eri yksityistallissa. joihin ei ihan noin vaan voi mennä edes. Vaatii melkoisia järjestelyjä ennen sähkön katkaisua. Pitänee sitten kutsua lumihiutalepartio kotipihaan ihmettelemään miksi käyttämättömistä tolpista ei oteta tarvittavaa sähköä.

        Ei ole mitään ongelmaa. Sulakkeet irti ryhmäkeskukselta. Turvallisuus ennen kaikkea. Kitinä alkaa, tottakai, mutta se ei ole sinun vikasi. Voi ohjeistaa ottamaan yhteyttä kellot rikkoneisiin sankareihin.

        Nimittäin, jos olet hallituksen jäsen etkä tee mahd. ongelmalle mitään, niin olet vahingon sattuessa syytettyjen penkillä ja korvausvastuussa. Tämä on nähty taannoisessa lumepudotuseposodissa, missä katolta tippunut jääpaakku surmasi jalankulkijan. Ei pelastanut lumepudotuksesta tehty sopimus eikä se, että lumenpudottajat eivät vaan olleet ehtineet hätiin myräkän jälkeen. Hallitus katsottiin silti syypääksi tapahtumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkön sulkeminen kaikilta epäilyiltä olisi jo rikos ja yhden sulakkeen irrottaminen sulkee kolme muuta pistoketta. Pitäisi kaiketi tehdä kysely, millaisia autoja ja millaisia toiveita osakkailla on ja tehdä korjaussuunnitelmia.

        Sähköjen katkaisu on perusteltua jo turvallisuuden takia, jos huomataan että pistorasioita on maalikoiden toimesta peukaloitu. Samalla voi käynnistää menettelyn että tulevaisuudessa hankitaan sähköliike korjaamaan vauriot.


    • Anonyymi

      Niin huuhaa juttua kuin vaan voi olla...

    • Anonyymi

      Pääasia että palsta pysyy aktiivisena...

    • Anonyymi

      Jos johto on lämmin tolpan päästä ja viileämpi keskellä ja auton päässä, niin vika on joko tolpan pistorasiassa tai johdon pistotulpassa.

      Jos johto on lämmin auton päässä ja viileä tolpan päässä, niin vika on auton töpselissä tai johdon autoon pidtettävän töpselissä.

      Jos johto lämpiää koko matkalta ja ehkä vähän viileämpi keskellä, niin auto ottaa liikaa sähköä ja vika on autossa.

      Jos johto autoon pysyy viileänä mutta tolppa savuaa muualta kuin pistorasiasta niin vika on tolppaan menevissä kaapeleissa.

      • Anonyymi

        Jos sähköauton omistajan pää käy punaisena ja korvista tulee savua aamulla kun auton akku ei ole latautunut niin sitten vika on ehdottomasti jossain muualla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sähköauton omistajan pää käy punaisena ja korvista tulee savua aamulla kun auton akku ei ole latautunut niin sitten vika on ehdottomasti jossain muualla.

        On tullut hyvin selväksi että aloittajan päässä on vikaa.


      • Anonyymi

        Toista kautta arvioituna, jos johto on täysin kylmä parinkin tunnin lämmityksen jälkeen toisessa tolpassa vika on siinä tolpassa joka rikottiin, sen molemmissa pistorasioissa. m.o.t. Yksinkertaisempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toista kautta arvioituna, jos johto on täysin kylmä parinkin tunnin lämmityksen jälkeen toisessa tolpassa vika on siinä tolpassa joka rikottiin, sen molemmissa pistorasioissa. m.o.t. Yksinkertaisempaa.

        Jos johto on tåysin kylmä niin sille voi laittaa villapaidan tai sitten voi mennä viereen julistamaan jotain pazkaa riittävän kovalla äänellä.


    • Anonyymi

      Eikö ne vaan vois ottaa lopullisesti pois käytöstä. Oppispa.

      • Anonyymi

        Kyse on isosta kaupungista, jossa uusiin taloihin ei kaikkiin enää mahdu autoja omaan pihapiiriin, vaan autolle on lunastettava paikka muualta , kalliista halleista jne. Kaikki osakkaat eivät ymmärrä miten onnekkaita ovat. Toinen asia on sitten järjestää niitä latauspaikkoja , jos/kun ne tulevat pakollisiksi taloyhtiöille. Pihapiirimme on niin iso, että lisäpaikkojakin on mahdollista järjestää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on isosta kaupungista, jossa uusiin taloihin ei kaikkiin enää mahdu autoja omaan pihapiiriin, vaan autolle on lunastettava paikka muualta , kalliista halleista jne. Kaikki osakkaat eivät ymmärrä miten onnekkaita ovat. Toinen asia on sitten järjestää niitä latauspaikkoja , jos/kun ne tulevat pakollisiksi taloyhtiöille. Pihapiirimme on niin iso, että lisäpaikkojakin on mahdollista järjestää.

        Ei tarvetta ole ottaa pysäköintipaikkoja pois käytöstä. Ainoastaan lämmitystolpat, joita on peukaloitu ja joiden sähköturvallisuus on kyseenalainen. Tämä onnistuu erittäin helposti poistamalla sulakkeet tai avaamalla johdonsuojakytkimet kiinteistökeskukselta.

        Oikeastaa pakkokin, jos ei tiedetä, mitä siellä nyt on vialla. Ei ole yhdenvertaista kohtelua, että osa saa jollain kympin kk maksulla rosvota 24 h/d sähköä tolpasta muiden piikkiin. Mahd. vahingon sattuessa on hallitus syytettyjen penkillä aiheesta "ette hoitaneet velvollisuuksianne"

        Eli mahd. pikaisesti tolpilta sähköt kokonaan pois. Sitten vaan ylimääräistä yhtiökokousta pystyy aiheesta mitä tehdään:

        a) korjataan tolpat ennalleen (ja korotetaan paikkamaksua operaation rahoittamiseksi)

        b) päivitetään tolpat latauksen salliviksi malleiksi (ml. energiamittaus), tosin latausteho voi jäädä ihan säälittäväksi, jos ei kaapelointia uusita

        c). korjataan tolpat ja rakennetaan niiden ohelle muutama latauspiste (joista peritään korkeampaa paikkamaksua operaation kulujen kattamiseksi)

        d) päivitetään kaikki tolppapaikat 11 kW latauksen salliviksi

        d olisi pitkällä tähtäyksellä järkevin, mutta hintaa tulee helposti 3+ tonnia tolppapaikkaa kohti. Tämä voi vaatia oman sähköliittymän hankkimisen autopaikoille, kun ei riitä paukut talon pääkeskuksessa eikä liittymiskaapelissa ja näiden uusiminen talon ollessa asuttuna ei ole ihan helppo eikä halpa juttu.

        d vaatii myös pysäköintialueen kaapeloinnin uusimisen, joten voisi olla fiksua "samalla vaivalla" uusia valaistus, asvaltointi, istutukset.... hups 5 numeroisissa summissa ollaan. Ja aikataulu tässä tapauksessa sellainen, ettei valvista tule vieä syksyllä 2023. Päätöksentekon, suunnittelun kilpailutus ja valinta ja varsinainen sunnittelu, sitten urakoitsijan valinta ja näiden nuijittaminen yhtiökokouksissa... jep kesä 2024 tähtäimessä.

        Kiitokset voitte aina tilaisuuden tullen antaa oman käden oikeutta käyttäneille patteriuskovaisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvetta ole ottaa pysäköintipaikkoja pois käytöstä. Ainoastaan lämmitystolpat, joita on peukaloitu ja joiden sähköturvallisuus on kyseenalainen. Tämä onnistuu erittäin helposti poistamalla sulakkeet tai avaamalla johdonsuojakytkimet kiinteistökeskukselta.

        Oikeastaa pakkokin, jos ei tiedetä, mitä siellä nyt on vialla. Ei ole yhdenvertaista kohtelua, että osa saa jollain kympin kk maksulla rosvota 24 h/d sähköä tolpasta muiden piikkiin. Mahd. vahingon sattuessa on hallitus syytettyjen penkillä aiheesta "ette hoitaneet velvollisuuksianne"

        Eli mahd. pikaisesti tolpilta sähköt kokonaan pois. Sitten vaan ylimääräistä yhtiökokousta pystyy aiheesta mitä tehdään:

        a) korjataan tolpat ennalleen (ja korotetaan paikkamaksua operaation rahoittamiseksi)

        b) päivitetään tolpat latauksen salliviksi malleiksi (ml. energiamittaus), tosin latausteho voi jäädä ihan säälittäväksi, jos ei kaapelointia uusita

        c). korjataan tolpat ja rakennetaan niiden ohelle muutama latauspiste (joista peritään korkeampaa paikkamaksua operaation kulujen kattamiseksi)

        d) päivitetään kaikki tolppapaikat 11 kW latauksen salliviksi

        d olisi pitkällä tähtäyksellä järkevin, mutta hintaa tulee helposti 3 tonnia tolppapaikkaa kohti. Tämä voi vaatia oman sähköliittymän hankkimisen autopaikoille, kun ei riitä paukut talon pääkeskuksessa eikä liittymiskaapelissa ja näiden uusiminen talon ollessa asuttuna ei ole ihan helppo eikä halpa juttu.

        d vaatii myös pysäköintialueen kaapeloinnin uusimisen, joten voisi olla fiksua "samalla vaivalla" uusia valaistus, asvaltointi, istutukset.... hups 5 numeroisissa summissa ollaan. Ja aikataulu tässä tapauksessa sellainen, ettei valvista tule vieä syksyllä 2023. Päätöksentekon, suunnittelun kilpailutus ja valinta ja varsinainen sunnittelu, sitten urakoitsijan valinta ja näiden nuijittaminen yhtiökokouksissa... jep kesä 2024 tähtäimessä.

        Kiitokset voitte aina tilaisuuden tullen antaa oman käden oikeutta käyttäneille patteriuskovaisille.

        Sähkötolppia on siis vain 5 ja pistorasioita 10. Pelkkä autopaikka ei riitä talvella . Te muutamat haluatte nyt rangaista niitä jotka eniten jo muutenkin kärsivät ja joille ilkivaltaa on tehty., samaa promottamista sekin. Se tolppien poisto on kai ollut jo alkuperäinen tavoitekin, koska tolpista on rikottu vain toinen, jolloin toinenkin on käyttökelvoton ennen korjauksia. Ei montaa tarvita lisää. Ulkopistorasioiden omistajat maksavat , eli siis muutenkin huono-osaiset maksavat tallien omistajien sähköt ja korjaukset , eli 7 osakkeen omistajaa 29 tallin. kulut. Ulkopistorasioiden käyttäjät omistaisivat sitten jatkossa siis vain pelkän kylmän paikan . jos sitäkään. Tallien omistajia ei voi valvoa sähkön suhteen. Tavoitteena myös heillä ehkä tilalle vapaita paikkoja sähkön käyttöä sähköautoille. Vielä kuitenkin autokantamme on melko vanhaa eikä edes uusiudu nopeasti sotauhkan ja energian loppumisuhkan alla. Kovilla pakkasilla ei ilman auton omaa sisäistä lämmityslaitetta voisi siis teidän ratkaisun mukaan enää autoaan käyttää. Pienillä pakkasillakin autojen päästöt ovat pienempiä ja lämmitys Jäissä oleva auto on sekin turvallisuusriski. Tyhmänäkö pidätte? Silloinhan ilkivallan tavoite on saavutettu. Nyt on vielä bussilakko ja junatkin uhkaavat lopettaa. Moni on hankkinut auton, maksaa kaikki sen menot voidakseen käydä työssä tai eläkkeellä ostoksilla ja hoitamassa terveyttään. Saisitte hävetä ehdotuksinenne. Eriarvoisuus on muutenkin räikeä. Ainoa oikea tapa on estää ilkivalta, saada tekijät kiinni vaikka valvontakameralla. Tai jokaiselle oma tolppa omalla lukolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkötolppia on siis vain 5 ja pistorasioita 10. Pelkkä autopaikka ei riitä talvella . Te muutamat haluatte nyt rangaista niitä jotka eniten jo muutenkin kärsivät ja joille ilkivaltaa on tehty., samaa promottamista sekin. Se tolppien poisto on kai ollut jo alkuperäinen tavoitekin, koska tolpista on rikottu vain toinen, jolloin toinenkin on käyttökelvoton ennen korjauksia. Ei montaa tarvita lisää. Ulkopistorasioiden omistajat maksavat , eli siis muutenkin huono-osaiset maksavat tallien omistajien sähköt ja korjaukset , eli 7 osakkeen omistajaa 29 tallin. kulut. Ulkopistorasioiden käyttäjät omistaisivat sitten jatkossa siis vain pelkän kylmän paikan . jos sitäkään. Tallien omistajia ei voi valvoa sähkön suhteen. Tavoitteena myös heillä ehkä tilalle vapaita paikkoja sähkön käyttöä sähköautoille. Vielä kuitenkin autokantamme on melko vanhaa eikä edes uusiudu nopeasti sotauhkan ja energian loppumisuhkan alla. Kovilla pakkasilla ei ilman auton omaa sisäistä lämmityslaitetta voisi siis teidän ratkaisun mukaan enää autoaan käyttää. Pienillä pakkasillakin autojen päästöt ovat pienempiä ja lämmitys Jäissä oleva auto on sekin turvallisuusriski. Tyhmänäkö pidätte? Silloinhan ilkivallan tavoite on saavutettu. Nyt on vielä bussilakko ja junatkin uhkaavat lopettaa. Moni on hankkinut auton, maksaa kaikki sen menot voidakseen käydä työssä tai eläkkeellä ostoksilla ja hoitamassa terveyttään. Saisitte hävetä ehdotuksinenne. Eriarvoisuus on muutenkin räikeä. Ainoa oikea tapa on estää ilkivalta, saada tekijät kiinni vaikka valvontakameralla. Tai jokaiselle oma tolppa omalla lukolla.

        KORJAUS Sähkötolppia on siis vain 5 ja pistorasioita 10. Pelkkä autopaikka ei riitä talvella . Te muutamat haluatte nyt rangaista niitä jotka eniten jo muutenkin kärsivät ja joille ilkivaltaa on tehty., samaa promottamista sekin. Se tolppien poisto on kai ollut jo alkuperäinen tavoitekin, koska tolppien pistorasioista on rikottu vain toinen, jolloin toinenkin on käyttökelvoton ennen korjauksia. Ei montaa tarvita lisää, niin kaikki ovat arveluttavia käyttää. Ulkopistorasioiden omistajat maksavat jo nyt , eli siis muutenkin huono-osaiset kurjissa sääoloissa autoilijat maksavat tallien omistajien sähköt ja korjaukset , eli 7 osakkeen omistajaa 29 tallin. kulut. Ulkopistorasioiden käyttäjät omistaisivat sitten jatkossa siis vain pelkän kylmän paikan . jos sitäkään. Tallien omistajia ei voi valvoa sähkön suhteen. Tavoitteena myös heistä ehkä muutamilla saada tilalle vapaita paikkoja ja monen tunnin sähkön käyttöä sähköautoille. Vielä kuitenkin autokantamme on melko vanhaa eikä edes uusiudu nopeasti sotauhkan ja energian loppumisuhkan alla. Kovilla pakkasilla ei ilman auton omaa kallista sisäistä lämmityslaitetta voisi siis teidän ratkaisun mukaan enää autoaan käyttää. Lisäksi pienillä pakkasillakin autojen päästöt ovat pienempiä ja lämmitetty auto on turvallisempi. Jäissä oleva auto on sekin turvallisuusriski ja jäissä oleva kuski. Tyhmänäkö te pidätte? Silloinhan ilkivallan tavoite on nimenomaan saavutettu. Nyt on vielä bussilakko ja junatkin uhkaavat lopettaa. Moni on hankkinut auton, maksaa kaikki sen menot voidakseen käydä työssä tai eläkkeellä ostoksilla ja hoitamassa terveyttään. Esim. liikuntarajoitteinen tai infektioherkkä , kuka mistäkin syystä. Saisitte hävetä ehdotuksinenne. Eriarvoisuus on muutenkin jo räikeä. Ainoa oikea tapa on estää ilkivalta, saada tekijät kiinni vaikka valvontakameralla. Tai jokaiselle oma tolppa omalla lukolla. Nyt te haluatte rangaista lisää ilkivallan uhreja, estämällä koko talviautoilun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KORJAUS Sähkötolppia on siis vain 5 ja pistorasioita 10. Pelkkä autopaikka ei riitä talvella . Te muutamat haluatte nyt rangaista niitä jotka eniten jo muutenkin kärsivät ja joille ilkivaltaa on tehty., samaa promottamista sekin. Se tolppien poisto on kai ollut jo alkuperäinen tavoitekin, koska tolppien pistorasioista on rikottu vain toinen, jolloin toinenkin on käyttökelvoton ennen korjauksia. Ei montaa tarvita lisää, niin kaikki ovat arveluttavia käyttää. Ulkopistorasioiden omistajat maksavat jo nyt , eli siis muutenkin huono-osaiset kurjissa sääoloissa autoilijat maksavat tallien omistajien sähköt ja korjaukset , eli 7 osakkeen omistajaa 29 tallin. kulut. Ulkopistorasioiden käyttäjät omistaisivat sitten jatkossa siis vain pelkän kylmän paikan . jos sitäkään. Tallien omistajia ei voi valvoa sähkön suhteen. Tavoitteena myös heistä ehkä muutamilla saada tilalle vapaita paikkoja ja monen tunnin sähkön käyttöä sähköautoille. Vielä kuitenkin autokantamme on melko vanhaa eikä edes uusiudu nopeasti sotauhkan ja energian loppumisuhkan alla. Kovilla pakkasilla ei ilman auton omaa kallista sisäistä lämmityslaitetta voisi siis teidän ratkaisun mukaan enää autoaan käyttää. Lisäksi pienillä pakkasillakin autojen päästöt ovat pienempiä ja lämmitetty auto on turvallisempi. Jäissä oleva auto on sekin turvallisuusriski ja jäissä oleva kuski. Tyhmänäkö te pidätte? Silloinhan ilkivallan tavoite on nimenomaan saavutettu. Nyt on vielä bussilakko ja junatkin uhkaavat lopettaa. Moni on hankkinut auton, maksaa kaikki sen menot voidakseen käydä työssä tai eläkkeellä ostoksilla ja hoitamassa terveyttään. Esim. liikuntarajoitteinen tai infektioherkkä , kuka mistäkin syystä. Saisitte hävetä ehdotuksinenne. Eriarvoisuus on muutenkin jo räikeä. Ainoa oikea tapa on estää ilkivalta, saada tekijät kiinni vaikka valvontakameralla. Tai jokaiselle oma tolppa omalla lukolla. Nyt te haluatte rangaista lisää ilkivallan uhreja, estämällä koko talviautoilun.

        Vielä lisäys. Kyseinen rivitalo sijaitsee alueella , jossa lähin kauppa on 1,5 km päässä, apteekki 3km päässä , vaatekaupat 3 km päässä jne. Kuinka moni voi kävellä em, matkat, nytkin kaupunkia vaivaa norovirus, korona ja influenssat, tapaturmat jne. Syöpä on jo joka kolmannella. Suunnitelmat sähköautoista ja polkupyörän käytöstä ovat epärealistiset, maailmaa kokemattomien ajatuksia. Niiden aika ei ole vielä eikä myöskään siten että kaikki omaavat useiden kymppitonnien auton. Joitakin ehkä on jossakin ajassa järjestettävä. Taloyhtiön asukkaista osa on asunut talossa kymmeniä vuosia, yhtiö on rauhallisella alueella järven tuntumassa. Moni on suunnitellut elämänsä autoineen vuosiksi eteenpäin. Tallitkin ovat kylmiä ja sidotut tiettyihin osakkeisiin. Tolppapaikan omistajat eivät voi ostaa tallia tai saada käyttöönsä kuin sattumalta ja lyhyeksi aikaa vuokralle. Kyseiselle alueelle ei rakennustöiden takia kulkeneet bussit kokonaiseen kesään, eli 2021. Asunto-osakeyhtiössä on alun perin suunniteltu hienosti, eli kaikilla on myös talviautoilun mahdollistava yksi autopaikka ja kolme ylimääräistä kahden auton omistajille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä lisäys. Kyseinen rivitalo sijaitsee alueella , jossa lähin kauppa on 1,5 km päässä, apteekki 3km päässä , vaatekaupat 3 km päässä jne. Kuinka moni voi kävellä em, matkat, nytkin kaupunkia vaivaa norovirus, korona ja influenssat, tapaturmat jne. Syöpä on jo joka kolmannella. Suunnitelmat sähköautoista ja polkupyörän käytöstä ovat epärealistiset, maailmaa kokemattomien ajatuksia. Niiden aika ei ole vielä eikä myöskään siten että kaikki omaavat useiden kymppitonnien auton. Joitakin ehkä on jossakin ajassa järjestettävä. Taloyhtiön asukkaista osa on asunut talossa kymmeniä vuosia, yhtiö on rauhallisella alueella järven tuntumassa. Moni on suunnitellut elämänsä autoineen vuosiksi eteenpäin. Tallitkin ovat kylmiä ja sidotut tiettyihin osakkeisiin. Tolppapaikan omistajat eivät voi ostaa tallia tai saada käyttöönsä kuin sattumalta ja lyhyeksi aikaa vuokralle. Kyseiselle alueelle ei rakennustöiden takia kulkeneet bussit kokonaiseen kesään, eli 2021. Asunto-osakeyhtiössä on alun perin suunniteltu hienosti, eli kaikilla on myös talviautoilun mahdollistava yksi autopaikka ja kolme ylimääräistä kahden auton omistajille.

        Kun riittävän pitkät horinat ja tarinat raapustelee niin sähkötolpatkin korjaantuvat samalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KORJAUS Sähkötolppia on siis vain 5 ja pistorasioita 10. Pelkkä autopaikka ei riitä talvella . Te muutamat haluatte nyt rangaista niitä jotka eniten jo muutenkin kärsivät ja joille ilkivaltaa on tehty., samaa promottamista sekin. Se tolppien poisto on kai ollut jo alkuperäinen tavoitekin, koska tolppien pistorasioista on rikottu vain toinen, jolloin toinenkin on käyttökelvoton ennen korjauksia. Ei montaa tarvita lisää, niin kaikki ovat arveluttavia käyttää. Ulkopistorasioiden omistajat maksavat jo nyt , eli siis muutenkin huono-osaiset kurjissa sääoloissa autoilijat maksavat tallien omistajien sähköt ja korjaukset , eli 7 osakkeen omistajaa 29 tallin. kulut. Ulkopistorasioiden käyttäjät omistaisivat sitten jatkossa siis vain pelkän kylmän paikan . jos sitäkään. Tallien omistajia ei voi valvoa sähkön suhteen. Tavoitteena myös heistä ehkä muutamilla saada tilalle vapaita paikkoja ja monen tunnin sähkön käyttöä sähköautoille. Vielä kuitenkin autokantamme on melko vanhaa eikä edes uusiudu nopeasti sotauhkan ja energian loppumisuhkan alla. Kovilla pakkasilla ei ilman auton omaa kallista sisäistä lämmityslaitetta voisi siis teidän ratkaisun mukaan enää autoaan käyttää. Lisäksi pienillä pakkasillakin autojen päästöt ovat pienempiä ja lämmitetty auto on turvallisempi. Jäissä oleva auto on sekin turvallisuusriski ja jäissä oleva kuski. Tyhmänäkö te pidätte? Silloinhan ilkivallan tavoite on nimenomaan saavutettu. Nyt on vielä bussilakko ja junatkin uhkaavat lopettaa. Moni on hankkinut auton, maksaa kaikki sen menot voidakseen käydä työssä tai eläkkeellä ostoksilla ja hoitamassa terveyttään. Esim. liikuntarajoitteinen tai infektioherkkä , kuka mistäkin syystä. Saisitte hävetä ehdotuksinenne. Eriarvoisuus on muutenkin jo räikeä. Ainoa oikea tapa on estää ilkivalta, saada tekijät kiinni vaikka valvontakameralla. Tai jokaiselle oma tolppa omalla lukolla. Nyt te haluatte rangaista lisää ilkivallan uhreja, estämällä koko talviautoilun.

        "Tyhmänäkö te pidätte?"

        Kyllähän tämä varsin selväksi jo tullut -eli kyllä joo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tyhmänäkö te pidätte?"

        Kyllähän tämä varsin selväksi jo tullut -eli kyllä joo.

        Niin ja jostain vielä vakavammastakin selvästi kyse.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Nyt pateripetterillä puntti tutisee, kun on tullut omakin tolppa rikottua. Hätäpäissän yrittää selitttää, ettei mitään ongelaa ole tai jos olisikin, ei voi korjaus mitään maksaa.


      • Anonyymi

        Tuo testeri ei täytä standardin vaatimuksia käyttöönotto tarkastukseen eli sillä ei voi varmasti osoittaa kaiken olevan kunnossa.
        Ilmeisesti sentään osaa varoittaa jos vaihe suojakoskettimessa, toisin kuin monet vastaavat,


    • Anonyymi

      Parkkipaikka kuuluu osakkaan hallintaan joten pistorasia nauttii kotirauhan suojaa.

      • Anonyymi

        Kun on vain naula päässä, kaikki ongelmat näyttävät vasaroilta.

        Tässähän ei ollut kyse huoneistokohtaisista paikoista, vaan yhtiön hallinnassa olevista vuokrattavista paikoista.


      • Anonyymi

        Kyllä hyvä huomio. Asiasta ollaan nykyisin eri mieltä Hallitus vaihtunut isännöitsijätoimistot vaihtuneet ja osakkaat osa vaihtuneita, osa omistusasuntojen vuokralaisia. Ulkopistokepaikat on kyllä jaettu siten että kaikilla, jotka eivät omista tallia on ollut rivitalon numerojärjestystä noudattaen oma ulkopistorasiallinen autopailla. Tallitkaan eivät enää ole vanhana niin omia kuin aikaisemmin, koska sähköt ja ovien ja lukkojen korjauskulut maksetaan yleensä jo hoitovastikkeilla. Toisaalta myös hallinnallinen autopaikka nauttii kotirauhaoikeudesta, myös vuokralaisten paikat. Esimerkkinä lakikirjassa teltta ja sen ympäristö metsässä, vaikka sijaitsee jokamiehen oikeudella toisen maalla, mutta riittävän etäällä muiden kotipihoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä hyvä huomio. Asiasta ollaan nykyisin eri mieltä Hallitus vaihtunut isännöitsijätoimistot vaihtuneet ja osakkaat osa vaihtuneita, osa omistusasuntojen vuokralaisia. Ulkopistokepaikat on kyllä jaettu siten että kaikilla, jotka eivät omista tallia on ollut rivitalon numerojärjestystä noudattaen oma ulkopistorasiallinen autopailla. Tallitkaan eivät enää ole vanhana niin omia kuin aikaisemmin, koska sähköt ja ovien ja lukkojen korjauskulut maksetaan yleensä jo hoitovastikkeilla. Toisaalta myös hallinnallinen autopaikka nauttii kotirauhaoikeudesta, myös vuokralaisten paikat. Esimerkkinä lakikirjassa teltta ja sen ympäristö metsässä, vaikka sijaitsee jokamiehen oikeudella toisen maalla, mutta riittävän etäällä muiden kotipihoista.

        Noinhan se menee.
        Pihalla olevaa autopaikkaa ei saa katsoa koska se on salakatselua ja se pitää kiertää vähintää kymmenen metrin etäisyydeltä. Missään tapauksessa ei autopaikkaan saa koskea jalallaankaan vaikka siinä ei autoa olisikaan.


    • Anonyymi

      Yleinen yhteenveto vinkeistä ja niiden oikeutetusta käytöstä:

      Tolppia ei voi /saa poistaa eikä katkaista sähköä, Täysin laitonta . Turvallisuussyistä ei ole kyllä edes tarpeen. Nykyajan autopistorasioille , joita on kaksi yhdessä tolpassa on sisällä virran katkaisijat molemmille erikseen, joista sähkön saa poikki, usein vielä vikavirtakytkin, jonka toiminta pitäisi testata säännöllisin väliajoin.
      Toinen hyvä keino on lisätä turvallisuutta vaihtamalla lukot ja silloin vain kahdella tolpan käyttäjällä on avain yhteen tolppaan ja yleisavain hallintoyksiköillä.
      Jos pihaan jäisi vain pelkät parkkipaikat, ei sinne kyllä voi laittaa latauspisteitä sähköautoille, vai minne ne ladattavat autot sitten pysäköidään 5-15 tunniksi.
      Pistorasioiden ajastinosien poistajille ja sähkölaitteiden rikkojille pitäisi saada kunnon rangaistukset, eli saada tekijät kiinni ja laittaa korvausvastuuseen ja lisäksi sakkoja ja korvausvelvoite "kivun ja säryn" aiheuttamisesta. Kyllä varmasti lakkaa em. toiminta.

      • Anonyymi

        Niin ja hybridiautot ja sähköautot tarvitsevat latausta kesät talvet. tavalliset vanhanaikaiset autot vain yleensä vain talvisin. Jota tilannetta vain harvat vielä sisäistävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja hybridiautot ja sähköautot tarvitsevat latausta kesät talvet. tavalliset vanhanaikaiset autot vain yleensä vain talvisin. Jota tilannetta vain harvat vielä sisäistävät.

        Kun ranet ovat vaarantaneet tolppien sähköturvallisuuden tekemällä jotain ranetuksia, ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin pikaisesti poistaa tolpat käytöstä! Siihen asti, kunnes ongelmat on selvitetty ja korjattu. Tässäkin syyttömät kärsivät patteriautoilijoiden perseilystä. Mutta ehkä myös ymmärtävät maksattaa potut pottuina eli ei annetan mitään ilmaiseksi tälle loispurukalle enää jatkossa.

        Tolppia ei ole tarkoitettu patteriautojen lataamiseen. Patterileluja lataillaa ja sähköä ryöstetään myös kesähelteillä. Tämä on ongelma. Lämpötolppia käytetään normaalisti vain talvipakkasille. Kylmä sää auttaa kaapeloinnin ja pistorasioiden jäähdytyksessä silloinkin, kun ei ole kaikki ihan tip top. Yleinen moka, minä on Suomessa paljon tehty on vetää kaapeleita surutta ulkoseinän lämmöneristeen läpi. Ja patteriautojen tiimoilta on myös nostettu esiin, ettei normaalit pistorasiat kestä pitkäaikaisesti yli 10 A kuormaa. Näistä syistä on kaapelien ja pistorasioiden ylilämpeneminen ihan oikea uhka, kun patteripetterit varastavat sähköä yöt päivät läpeensä myös kesähelteillä.

        Lämpötolppien lukot ovat valitettavasti ihan naurettavia räpellyksiä. Monessa tolpassa kansi avautuu sopivasti alanurkasta nykäiste, oli lukossa tai ei. Näiden varaan ei turvallisuutta voi jättää.


    • Anonyymi

      Varastaa sähköä vai no ne voi varastaa seinän läpi poraa reiän missä pistorasia vetää omat johdot kyllä.

    • Anonyymi

      Kiitos heille jotka esittelivät muutamia moderneja sähkölaitteiden turvallisuutta ja kuntoa mittaavia laitteita. Tarkistin ne , tältä sivulta en niihin päässyt, mutta kopioimalla linkit pääsin . Paras mittari löytyi kuitenkin Youtubista vielä tässä annetun linkin jälkeen olevasta videosta., joka mittaa myös esim. jos välissä on viallinen johdin ym. Alla linkki

      https://www.youtube.com/watch?v=WTR3K1YeBOw

      • Anonyymi

        Tuollakaan ei voi mita kaikkea vaadittavaa eli ei kelpaa käyttöönottotarkastukseen.


      • Anonyymi

        Kun yotubesta katsoo videon niin on täysinpätevä sähkötarkastaja ja siitä Tukes myöntää kymmenen pistettä ja papukaijamerkin.


      • Anonyymi

        Tuohan oli vain tavallinen yleismittari, ei sillä pitkälle pötkitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohan oli vain tavallinen yleismittari, ei sillä pitkälle pötkitä!

        Niinpä, asennuksen tarkastukseen tarvitaan asennustesteri, tuollaiset yleismittarit ei siihen käy.


    • Anonyymi

      Tolppien sähköturvallisuuden testaamiseen on sähköturvallisuustestereitä, jollaisella asentaja varmistaa, ettei siitä voi saada sähköiskua.

      "Ulkopistorasioista on revitty ajastimia irti, jolloin pistokkeet eivät ole käytettävissä eikä osien kiinnittämisen jälkeenkään em. pistorasia toimi varmuudella luotettavasti ja turvallisesti."

      Sitten asennustyötä ei ole tehty oikein. Lämmitystolpan pistorasia on hyvin yksinkertainen laite, jonka saamisessa toimimaan ei pitäisi olla mitään vaikeutta.

      "miten pistorasian voisi testata turvallisesti, jotta auto ei rikkoutuisi ja testaajakin olisi turvassa. "

      Viitaten edelliseen. Pistorasia on hyvin yksinkertainen ja se joko toimii tai ei. Jos havaitset jotain mekaanisia vikoja, niin kannattaa ottaa yhteys sähkömieheen.

      "Onko muuten mahdollista käyttää em. pistorasioita jotenkin etänä esim. yöllä?"
      Kyllä on mahdollisuus asentaa etäohjattavia pistorasioita.

      • Anonyymi

        Sinun tosiaankin kannattaa aloittaa S2-opinnot SFS 6000:sta.


    • Anonyymi

      Se tolppapistorasian "modifioija" (esim. ajastinkellon poisto tai esto) vastaa tekonsa jälkeen koko pistorasian määräysten mukaisuudesta ja turvallisuudesta alkuperäisen valmistajan ja/tai asentajan sijasta. Eli jos jotakin sattuu, niin sähköasennukset tehnyt firma poistuu kuviosta ja modifioija neuvottelee sitten taloyhtiön vakuutusyhtiön kanssa kuka maksaa mahdolliset korvaukset. Neuvottelun tulos korvausten maksajasta on aika selvä!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2868
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2164
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe