Janette Grönfors aloitti työt kaupan kassalla, pian paikalle saapui poliisi

Anonyymi-ap

K-Market Kyöstissä Pirkkalassa ensimmäistä iltavuoroaan yksin tehnyt Janette Grönfors sai kuvaavan oppitunnin arkipäivän rasismista.

– ANNOITKOHAN nyt oikein rahasta takaisin?

Kaupan työntekijälle kysymys voi kuulostaa loukkaavalta. Etenkin, kun kassakone kertoo kyllä palautettavan euromäärän automaattisesti ja oikein.

Pirkkalalainen Janette Grönfors, 35, on jo tottunut kysymykseen, vaikka työura paikallisen K-Marketin myyjänä on vielä varsin lyhyt.

– Olen töissä nyt kolmatta viikkoa, Grönfors kertoo.

– Muutaman kerran on noin kysytty.

Kerran kävi niinkin, että asiakas sai Grönforsilta vaihtorahana takaisin kymmenen euron setelin. Seuraavana päivänä asiakas palasi takaisin varmistaakseen setelin aitouden.

Aito oli.

GRÖNFORS ei halua syyllistää asiakkaita. Mutta takaraivossa on silti käynyt ikävä ajatus: voiko tapahtumien taustalla olla rasismi?

Grönfors on romani, joka pukeutuu töissäkin perinteiseen romaniasuun eli paksuun, samettiseen hameeseen.

Rasismiajatus sai vahvaa katetta, kun Grönfors oli ensimmäistä kertaa yksin iltavuorossa.

– Oli sunnuntai. Yhtäkkiä poliisi tuli paikalle ja kertoi, että asiakas oli soittanut ja kertonut, että täällä oli romaninainen kaupan kassan takana eikä myyjää näy missään.

Hämmentyneen Grönforsin ei auttanut muuta kuin kertoa poliisipartiolle olevansa itse myyjä. Eli se romaninainen kassan takana.

– Poliisi sanoi, ettei sitten mitään, alkoi nauraa, pyyteli anteeksi ja kehotti tekemään työni rauhassa.

GRÖNFORS ei ajatellut asiaa tilanteessa sen kummemmin.

– Mutta kun kerroin siitä kotona miehelleni, hän ihmetteli, että voiko tuollaisia ihmisiä olla olemassa.

Kyseessä oli toki poikkeustapaus, joka toivottavasti ei toistu. Grönfors korostaa, että suurin osa asiakkaista suhtautuu häneen hyvin. Samalla hän miettii sitä, mikä tuona sunnuntai-iltana meni pieleen.

– Erikoista, ettei asiakas nähnyt lainkaan tätä K-Marketin työntekijöiden liiviä, joka oli päälläni.

Niinpä. Yksi mahdollisuus on se, että etniseen taustaan viittaava suuri hame säikäytti asiakkaan ja vei huomiokyvyn.

– Osaan suhtautua näihin asioihin huumorilla, hyvällä itsetunnolla varustettu neljän lapsen äiti kertoo.

– Kaikkihan ne minua vähän täällä tuijottaa. Mutta hyvähän se on. Antaa tuijottaa, Grönfors nauraa.

9

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      AIEMMIN Grönfors on työskennellyt muun muassa koulunkäyntiavustajana ja ruokajakelijana. Kun nuorin lapsista meni päiväkotiin, Grönfors päätti kysyä töitä aivan kodin vieressä olevasta kaupasta.

      Takana oli ikäviä kokemuksia työmarkkinoilta. Grönfors joutui jättämään sihteerin opinnot kesken, kun hänelle ei noin 60 puhelusta huolimatta auennut opintojen edellyttämää työssäoppimispaikkaa.

      Onnekseen K-Market Kyöstin kauppias Virpi Sten oli vuosien mittaan oppinut tuntemaan ja luottamaan asiakkaaseensa. Hän tarjosi Grönforsille heti osa-aikatöitä, vaikkei vapaata paikkaa varsinaisesti ollutkaan auki.

      – Pirkkalalaisilta on tullut sataprosenttisesti hyvää palautetta Janettesta, Sten korostaa.

      STENILLÄ on nollatoleranssi rasismin ja kaikenlaisen kiusaamisen suhteen.

      – Kaikki eivät ymmärrä, että työpaikoilla on eroa. Esimerkiksi sairaalassa hygieniavaatimukset ovat niin korkeita, ettei siellä voi pukeutua, miten haluaa. Vaatteiden tulee kestää myös laitospesu. Jossain tehtaassa leveä hame voi taas olla vaaraksi työturvallisuudelle.

      Sten tietää, että romaniasu on poikkeustapaus myös kaupassa. Hameen käyttäminen ei kuitenkaan ole ongelma.

      – Isoissa ketjuissa käytetään toki mielellään yhteneviä työasuja, ja meilläkin vähintään kaupan liiviä. Mutta tänä päivänä pitää mielestäni ottaa huomioon myös monimuotoisuus ja kohdata ihminen ihmisenä.

      – Koska työvaateohjeistuksessa sallitaan esimerkiksi omien housujen käyttö ja monet niitä haluavat pitääkin, ei hame ole siihen nähden mitenkään poikkeava.

      GRÖNFORSILLE on selvää, että hän haluaa kunnioittaa romaniperinnettä ja tehdä töitä hameessa.

      Grönfors kiittää Steniä rohkeudesta palkata hänet.

      – Olen iloinen tästä työpaikasta. Haluan olla täällä niin kauan kuin saan.

      Grönforsin kokemuksista kertoi ensimmäisenä Pirkkalainen. Aiheesta on kertonut myös Aamulehti.

      https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000008790235.html

    • Anonyymi

      Mahtaako tämä "myyjä" kutsua sakkinsa "ostoksille"?

      • Anonyymi

        Itselläni oli vähän samanlainen kokemus muutama vuosi takaperin. Eräänä iltana huomasin maidon olevan loppu ja suuntasin lähikauppaani hakemaan lisää jotta ei aamulla tarvitsisi juoda kahveja mustana. Kaupan pihalla hiukan ihmettelin koska kaupan nimi oli vielä päivällä ollut valtakunnallisesti tunnettu "Siwa", mutta nyt nimi oli hätäisesti sotkettu maalilla yli ja tilalle oli kirjotettu "VELLIPYYN KAUPPA".
        Sisälle tullessani hämmästykseni oli vielä suurempi kun kaupan kassan takana seisoi Alaston Romanimies joka iloisesti minulle vilkutti ja huusi: "HAI SIE!". Hämmästyksestä toivuttuani huomasin että hyllyt jotka normaalisti notkuivat elintarvikkeista olivat nyt täynnä erilaisia ja erikokoisia kumisia siittimiä, aikuisviihdelehtiä joiden nimi oli "Goldmedal Homosexual" sekä keskellä kauppaa katosta roikkui jonkinlainen keinu. Myös siinä missä normaalisti oli maitokaappi, oli nyt suuri häkki jossa villisti tanssi pelkkiin stringeihin pukeutunut romanimies. Poistuin kaupasta ja tästä erikoisesta kohtaamisesta lähtien olen juonut kahvini mustana.

        Olikohan näitä samoja Grönforseja jotka pitivät tätä kauppaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni oli vähän samanlainen kokemus muutama vuosi takaperin. Eräänä iltana huomasin maidon olevan loppu ja suuntasin lähikauppaani hakemaan lisää jotta ei aamulla tarvitsisi juoda kahveja mustana. Kaupan pihalla hiukan ihmettelin koska kaupan nimi oli vielä päivällä ollut valtakunnallisesti tunnettu "Siwa", mutta nyt nimi oli hätäisesti sotkettu maalilla yli ja tilalle oli kirjotettu "VELLIPYYN KAUPPA".
        Sisälle tullessani hämmästykseni oli vielä suurempi kun kaupan kassan takana seisoi Alaston Romanimies joka iloisesti minulle vilkutti ja huusi: "HAI SIE!". Hämmästyksestä toivuttuani huomasin että hyllyt jotka normaalisti notkuivat elintarvikkeista olivat nyt täynnä erilaisia ja erikokoisia kumisia siittimiä, aikuisviihdelehtiä joiden nimi oli "Goldmedal Homosexual" sekä keskellä kauppaa katosta roikkui jonkinlainen keinu. Myös siinä missä normaalisti oli maitokaappi, oli nyt suuri häkki jossa villisti tanssi pelkkiin stringeihin pukeutunut romanimies. Poistuin kaupasta ja tästä erikoisesta kohtaamisesta lähtien olen juonut kahvini mustana.

        Olikohan näitä samoja Grönforseja jotka pitivät tätä kauppaa?

        Oisit saanu maitoo jos oisit pyytänyt Sepon Erikoista NAURAA


    • Anonyymi

      En ole koskaan aikaisemmin nähnyt noin epäesteetisen näköistä romaninaista. ei ollut kyllä kauneudella pilattu

    • Anonyymi

      No joo, tai siis tämä kyseinen romaniasuun ja kauppiaan liiviin pukeutunut nainen näytti minun mielestäni enemmänkin Taimaalaiselta kuin romanilta

    • Anonyymi

      No onhan sitä kaikenlaista pöljää, kun ennakkoluulot kaivaa niiden päätä .
      Muka ei osaa antaa oikein takaisin , vaikka kone ihan itse laskee rhan joka putoaa siihen kuppiin, niin että luulis nyt kaikkien senkin tietävän.
      Loukkaavaa se varmaan on, kun tehdään sellaisia kysymyksiä ja näytetään se oma tyhmyytensä avoimesti.
      Kyllähän sitä itsekkin sai lapsena kuulla jos jonkinlaista juttua romaaneista , ja mikään ei pitänyt paikkaansa . Perisuomalainen vainoharhaisuus aiheuttaa niin monelle pahaa mieltä. Kun niputetaan yhteen kaikki jotka ovat romaaneja, jos yksi on tehnyt jotain rikollista.

    • Anonyymi

      Hienoa Janette!

    • Anonyymi

      Mitä se on tuo työ, josta niin paljon tälläkin palstalla puhutaan? Miulle kerran petsko sano Kuopiossa, että mittee työ siinä maleksitta, alakakee kalappia.

      Oonko mie työ?

      Mertsi Raineri Feija Forssasta vaan

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe