Velkajärjestely ja sen lisäsuoritukset maksamatta

Anonyymi-ap

Pitkä tarina lyhyesti: Pääsin velkajärjestelyyn vuonna 2011. Suurin osa veloista oli saanut käräjäoikeuden yksipuolisen tuomion vuonna 2006. En pystynyt suoriutumaan velkajärjestelyn maksuista henkilökohtaisista syistä. Minulle määrättiin käräjäoikeuden päätöksellä lisäsuoritusvelvollisuus vuonna 2017, jota en myöskään hoitanut. Omaa hölmöyttäni en hakenut velkajärjestelyä raukeamaan eikä velkojakaan sitä tehnyt. Vj loppui aikanaan maksamattomana. Velkajärjestely oli kohdallani suuri virhe, koska ilman sitä velkani olisivat vanhentuneet 15 vuotta ensimmäisestä tuomiosta eli vuonna 2021. Nyt velkoja sanoo, että vanhentuminen alkaa vasta lisäsuoritustuomiosta ja kestäisi siis vuodesta 2017 eteenpäin vielä 15 vuotta eli vuoteen 2032. Tuntuu todella epäreilulta, että velkajärjelyn takia vanhentumisaika onkin 15 vuoden sijasta 11 vuotta kauemmin! Nyt tarvitsisin velkajärjestelyä tuntevan lakimiehen neuvoa, milloin vanhentuminen alkaa tällaisessa tapauksessa? Tulisiko kyseeseen velan lopullinen vanhentuminen velan erääntymisestä eli 20 vuodessa? Silloin pääsisin velasta eroon vuonna 2026. Tai ensimmäisestä tuomiosta vuonna 2006 eli 15 vuodessa, jolloin velka olisikin jo vanhentunut? Luin kerran jostain, että jos samaan velkaan kohdistuu useampi ulosottoperuste (tuomio) niin silloin vanhentuminen lasketaan varhaisimmasta tuomiosta. Jään pian eläkkeelle ja olen tällä hetkellä työtön. Ahdistaa hirveästi, kun eläkkeeni tulee muutenkin olemaan hyvin pieni, jos olenkin vielä vuosia ulosotossa. Luulin juuri velkojen vanhentuneen ja huokaisin helpotuksesta, nyt sitten tulikin tämä pommi niskaan.

3

364

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sitten mulla täytyy jossain olla rahaa helmassa. Käytä niitä.
      Kai ymmärrät, että muut maksavat velkajörjestelyyn päässeen velat.
      Mene töihin!

• Anonyymi

Ulosotossa niitä koko ajan lyhennän... ja töihin menisin, jos töitä saisin, tällä hetkellä osa-aikaisena.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      71
      2993
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      48
      2618
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2255
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2158
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1966
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1732
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1556
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1507
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1320
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1319
    Aihe