Jos perävetolaite irtoaa/vääntyy kivelleajossa?

Anonyymi-ap

Jos perävetolaite irtoaa/vääntyy kivelleajossa, niin sehän jos itsessään saatta aiheuttaa uppomaisvaaran?

Asaa en siis tunne sen enempää, mutta viime kesänä ostin traileripurren ja harjoittelin purjehtimaan (perämoottorilla). Sitten siinä harjoittelun aikana vene alkoi ajatumaan sivuttain ja ajautui matalaan ja jäi kiinni kölistä pohjaan. Lähti koneella ajamalla pois ja mitään vahinkoa/ongelmaa ei ollut tai tullut.

Jälkeenpäin vaan mietin, että jos purjeveneessä on perävetolaite ja vastaava tapahtuu syystä tai toisesta tuollaiselle veneelle, ja jos käy huono tuuri ja vene ajautuu kivelle ja vääntää perävetolaitetta irti tai muuten, niin eikä siellä pohjassa ole aika iso aukko josta vesi pääsee sisään jos se repeytyy?

6

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Periaatteessa joo, muttei taida perimätieto muistaa tuollaisia tapauksia. Moottoriveneillä kyllä aika yleistä, kun niissä ei ole sitä köliä. Itselläkin käynyt moottoriveneen vetolaite muutamaan otteeseen pohjassa, ja se on aivan eri tavalla kuumottava tilanne kuin purjeveneessä pohjakosketus, joka osuu miltei poikkeuksetta köliin.

      • Anonyymi

        Noi on aina tapaus kohtaisia. Kun tilanteet ja veneet poikkeavat toisistaan kovasttikkin.

        Itse näen suurimpana riskinä tuota vetolaitetta koskien purjehtimisen isompaan ammattilais verkkoon, ja se lumpsahtaa kölin ali nousten vetariin kiinni. Näitä on avomerellä tarjolla välillä...

        Toinen riski on kivilleajo kölin osuessa etureunasta alakulmasta reippaammalla vauhdilla, tämä lyö valtavalla voimalla kölin takakulmaa rungosta sisään.

        Riippuen suunnittelun ja rakentamisen tasosta ja koneen paikasta voi isku aiheuttaa vain laminointien pikku vaurioita pilssin tuki palkeissa tai ikävämmin reiän/halkeaman pohjaan tai pahimmillaan tuonne vetarin kohdille.

        Harvinaista, että uppoaisi, teoriassa joo...


    • Anonyymi

      Purjevenevetolaite on varsin hyvin suojassa kölin ja peräsimen välissä. En ole koskaan kuullut sen osuvan kiveen. Pitäisi olla hyvin poikkeuksellinen tilanne ja kivi, jotta tuo olisi mahdollista.

      Purjevenevetolaite on lisäksi varsin tukevasti kiinni eli ei ihan helppolla osumastakaan vuotoa aiheutaisi.

    • Anonyymi

      Itse en ole koskaan kuullut että noin voisi tapahtua, mutta sellaista olen kuullut että eräs vene Atlantilla joutui orcan hyökkäyksen kohteeksi ja kolhi vetolaitteen (vuoto) ja menetti peräsimensä. Ohjailykyvytön vene ja vuoto pohjassa. Tuossa tilanteessa ei kovin hyvä homma.

    • Anonyymi

      Sisäperämoottoreissa on peräpeilin sisäpuolella polttomoottori, ja ulkopuolella perävetolaite. En ole koskaan nähnyt tai edes kuullut että purjeveneessä olisi käytetty perävetolaitetta, joten sellaisia ei purjeveneissä välttämättä ole edes olemassa.
      Pienemmissä purjeveneissä käytetään usein perämoottoreita, ja niistähän aloittajalla on jo omiakin kokemuksia.
      Isommissa purjeveneissä käytettävissä sisämoottoreissa on kaksi selvästi yleisintä tapaa voimansiirron järjestämiseen potkurin ja moottorin välille.
      1) S-vetolaite (ei siis suinkaan perävetolaite) pohjan alle. Se ei ole käännettävissä ohjausta varten (vaikka yksittäistapauksia tiedän olevan joissa käännettävyys on saatu aikaan, mutta sellaisia ei liene valmiina myynnissä). Sijainti on yleensä kölin ja peräsimen välissä, ei siis edes perässä.
      2) Akseliveto joko suoraan koneen ja vaihteiston takana, tai V-vaihde, millä akselien suunta muuttuu ~160 astetta vaihteistossa itsessään. Kummassakaan kakkoskohdan vaihtoehdossa ei ole minkäänlaista vetolaitetta, vaan voimansiirto on toteutettu erillisin komponentein: (akselitiiviste, vannasputki, akselilaakeri ja sen tuenta, ym.)

      Mikään ei estä rakentamasta konekoppaa siten, että se muodostaa samalla vesi- ja painetiiviin erillisen osastonsa, jonka ilmanoton, pakokaasujen poiston ja jäähdytysveden läpiviennit läpäisevät vesitiiviisti toteutettuna. S-vetolaitteen tapauksessa se on silloin kokonaisuudessaan järjestettävästi osastoinnin sisään, joten vuoto osaston sisällä ei vuoda oikein toteutettuna pisaraakaan muualle veneeseen. Akselivedon tapauksessa kyseisen osaston läpäisee myös pyörivä akseli vannasputkineen. Muutostyöt ovat rakenteellisesti varsin yksinkertaisia toteuttaa myös jälkikäteen jos vuodon mahdollisuus noihin liittyen huolestuttaa. Merkittäviä lisäkustannuksia syntyy lähinnä tarvittavien sisutusmuutosten seurauksena, joilta välttyy jos nuo asiat huomioidaan jo ennen uuden veneen rakentamisen aloittamista.

      • Anonyymi

        Yanmaria ainakin saa ZF:n kääntyvällä SD 15 SPP:llä, jolloin purjeveneeseenkin saa joystickohjauksen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä ikävöit?

      Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      132
      2782
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

      Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      56
      2227
    3. Ammuskelua taas

      Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      25
      1783
    4. Et saa mua ikinä

      Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1548
    5. Introverttinä osastolla

      Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      Henkinen hyvinvointi ja mielenterveys
      364
      1318
    6. Päivämääriä

      Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1293
    7. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

      Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      72
      1270
    8. Toivotko, että

      hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1075
    9. VIELÄKIN NAURATTAA

      Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      90
      999
    10. 130
      954
    Aihe