Jos perävetolaite irtoaa/vääntyy kivelleajossa, niin sehän jos itsessään saatta aiheuttaa uppomaisvaaran?
Asaa en siis tunne sen enempää, mutta viime kesänä ostin traileripurren ja harjoittelin purjehtimaan (perämoottorilla). Sitten siinä harjoittelun aikana vene alkoi ajatumaan sivuttain ja ajautui matalaan ja jäi kiinni kölistä pohjaan. Lähti koneella ajamalla pois ja mitään vahinkoa/ongelmaa ei ollut tai tullut.
Jälkeenpäin vaan mietin, että jos purjeveneessä on perävetolaite ja vastaava tapahtuu syystä tai toisesta tuollaiselle veneelle, ja jos käy huono tuuri ja vene ajautuu kivelle ja vääntää perävetolaitetta irti tai muuten, niin eikä siellä pohjassa ole aika iso aukko josta vesi pääsee sisään jos se repeytyy?
Jos perävetolaite irtoaa/vääntyy kivelleajossa?
6
118
Vastaukset
- Anonyymi
Periaatteessa joo, muttei taida perimätieto muistaa tuollaisia tapauksia. Moottoriveneillä kyllä aika yleistä, kun niissä ei ole sitä köliä. Itselläkin käynyt moottoriveneen vetolaite muutamaan otteeseen pohjassa, ja se on aivan eri tavalla kuumottava tilanne kuin purjeveneessä pohjakosketus, joka osuu miltei poikkeuksetta köliin.
- Anonyymi
Noi on aina tapaus kohtaisia. Kun tilanteet ja veneet poikkeavat toisistaan kovasttikkin.
Itse näen suurimpana riskinä tuota vetolaitetta koskien purjehtimisen isompaan ammattilais verkkoon, ja se lumpsahtaa kölin ali nousten vetariin kiinni. Näitä on avomerellä tarjolla välillä...
Toinen riski on kivilleajo kölin osuessa etureunasta alakulmasta reippaammalla vauhdilla, tämä lyö valtavalla voimalla kölin takakulmaa rungosta sisään.
Riippuen suunnittelun ja rakentamisen tasosta ja koneen paikasta voi isku aiheuttaa vain laminointien pikku vaurioita pilssin tuki palkeissa tai ikävämmin reiän/halkeaman pohjaan tai pahimmillaan tuonne vetarin kohdille.
Harvinaista, että uppoaisi, teoriassa joo...
- Anonyymi
Purjevenevetolaite on varsin hyvin suojassa kölin ja peräsimen välissä. En ole koskaan kuullut sen osuvan kiveen. Pitäisi olla hyvin poikkeuksellinen tilanne ja kivi, jotta tuo olisi mahdollista.
Purjevenevetolaite on lisäksi varsin tukevasti kiinni eli ei ihan helppolla osumastakaan vuotoa aiheutaisi. - Anonyymi
Itse en ole koskaan kuullut että noin voisi tapahtua, mutta sellaista olen kuullut että eräs vene Atlantilla joutui orcan hyökkäyksen kohteeksi ja kolhi vetolaitteen (vuoto) ja menetti peräsimensä. Ohjailykyvytön vene ja vuoto pohjassa. Tuossa tilanteessa ei kovin hyvä homma.
- Anonyymi
Sisäperämoottoreissa on peräpeilin sisäpuolella polttomoottori, ja ulkopuolella perävetolaite. En ole koskaan nähnyt tai edes kuullut että purjeveneessä olisi käytetty perävetolaitetta, joten sellaisia ei purjeveneissä välttämättä ole edes olemassa.
Pienemmissä purjeveneissä käytetään usein perämoottoreita, ja niistähän aloittajalla on jo omiakin kokemuksia.
Isommissa purjeveneissä käytettävissä sisämoottoreissa on kaksi selvästi yleisintä tapaa voimansiirron järjestämiseen potkurin ja moottorin välille.
1) S-vetolaite (ei siis suinkaan perävetolaite) pohjan alle. Se ei ole käännettävissä ohjausta varten (vaikka yksittäistapauksia tiedän olevan joissa käännettävyys on saatu aikaan, mutta sellaisia ei liene valmiina myynnissä). Sijainti on yleensä kölin ja peräsimen välissä, ei siis edes perässä.
2) Akseliveto joko suoraan koneen ja vaihteiston takana, tai V-vaihde, millä akselien suunta muuttuu ~160 astetta vaihteistossa itsessään. Kummassakaan kakkoskohdan vaihtoehdossa ei ole minkäänlaista vetolaitetta, vaan voimansiirto on toteutettu erillisin komponentein: (akselitiiviste, vannasputki, akselilaakeri ja sen tuenta, ym.)
Mikään ei estä rakentamasta konekoppaa siten, että se muodostaa samalla vesi- ja painetiiviin erillisen osastonsa, jonka ilmanoton, pakokaasujen poiston ja jäähdytysveden läpiviennit läpäisevät vesitiiviisti toteutettuna. S-vetolaitteen tapauksessa se on silloin kokonaisuudessaan järjestettävästi osastoinnin sisään, joten vuoto osaston sisällä ei vuoda oikein toteutettuna pisaraakaan muualle veneeseen. Akselivedon tapauksessa kyseisen osaston läpäisee myös pyörivä akseli vannasputkineen. Muutostyöt ovat rakenteellisesti varsin yksinkertaisia toteuttaa myös jälkikäteen jos vuodon mahdollisuus noihin liittyen huolestuttaa. Merkittäviä lisäkustannuksia syntyy lähinnä tarvittavien sisutusmuutosten seurauksena, joilta välttyy jos nuo asiat huomioidaan jo ennen uuden veneen rakentamisen aloittamista.- Anonyymi
Yanmaria ainakin saa ZF:n kääntyvällä SD 15 SPP:llä, jolloin purjeveneeseenkin saa joystickohjauksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606634- 1003432
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.262740- 212408
- 271943
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3571832- 251660
- 321498
- 491482
- 111442