Miksei suomessa toteuteta kansallisesti tärkeää suomalaisten säveltäjien musiik

Anonyymi-ap

Miksei arvokkaan ja tärkeän, mutta suurelta osin unohdetun ja ohjelmistosta kadonneen musiikkiperinnön taltioimista äänilevylle mielletä niin tärkeäksi kansalliseksi projektiksi ja kulttuuriteoksi että kaikki yksityiset ja julkiset tahot, valtio etunenässä, osallistuisivat kulttuurisäätiöiden tuella sen toteuttamiseen, siten että kaikkien suomalaisten menneisyyden säveltäjien keskeisimmät pääteokset, jotka on mainittu suomalaisia säveltäjiä kirjassa, saataisiin levytettyä?

8

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos saan itse vastata, niin se johtuu mm. siitä etteivät suuret massat kuuntele suomalaista sinfoniamusiikkia vähänkään tuntemattomilta säveltäjiltä, musiikin mahdollisesta korkeatasoisuudestakaan huolimatta, vaan vannovat joidenkin harvojen tunnettujen säveltäjien nimeen.

      Myös se, ettei näiden tuntemattomampien, unohdettujen ja nimettömien säveltäjien musiikista ole olemassa juurikaan minkäänlaista merkittävämpää korkeimman tason tutkimustietoa, on syynä heidän musiikkinsa aliarvostukseen, sekä ennen kaikkea sitä, ettei tavallisen kansan parissa ruohonjuuritasolla ole laajempaa tietämystä ja tietoa näistä suurelle yleisölle tuntemattomista nimistä, jolloin ei myöskään katsota tarpeelliseksi niiden laajamittaista taltioimista äänilevylle pohjoismaisittain korkeasta laatutasosta huolimatta, mikä voidaan katsoa suureksi tappioksi musiikkielämällemme. Virossa, Norjassa ja ruotsissa kansallisesti arvokas musiikkiperintö on sen sijaan taltioitu äänilevylle suomea paljon suuremmassa mittakaavassa.

    • Anonyymi

      "Miksei arvokkaan ja tärkeän, mutta suurelta osin unohdetun ja ohjelmistosta kadonneen musiikkiperinnön taltioimista äänilevylle mielletä niin tärkeäksi kansalliseksi projektiksi"

      No esimerkiksi tapaus Georg Malmstén. Hän on yhä eniten yksittäisiä kappaleita levylle laulanut suomalainen artisti. Silti valtaosaa noista hänen tekemistään levytyksistä ei ole vuosiin missään muodossa saatavana. Se johtuu siitä että ne levytykset tehtiin pääosin Saksassa ja niiden matriisit tuhoutuivat tai katosivat Saksassa toisen mailmansodan aikana.

      Osasta niitä levytyksiä Malmsténilla oli tekijäkappale, mutta nekin tuhoutuivat kun ryzzä pommitti talvisodan aikana maantasolle sen kerrostalon Helsingissä missä Malmstén perheineen tuolloin asui. Joten Malmsténin tekijänkappaleet monista varhaisista levytyksistään myös ovat tuhoutuneet.

      Luultavaa kuitenkin on että koska noita levyjä on aikoinaan ollut myynnissä 78 kierroksen savikiekkoina että osasta noita levytyksiä yhä on yksittäisiä kopioita säilynyt ja ne ovat päätyneet yksittäisten kansalaisten vinteille tai varastoihin säilöttynä ja unohdettuina vaihtelevan kuntoisina 78 kierroksen levyinä, mutta aika näyttää tuleko niitä koskaan esille.

    • Anonyymi

      tankkimoottorin ääni, hävittäjälentokoneen ääniä pitää tallentaa ja saa apurahan, mutta tuohon klassiseen liikatarjontaan ei saa mitään

      marssimusiikki on apuraha

      • Anonyymi

        Ei vanhoja, unohdettu ja ohjelmistosta kadonneita suomalaissäveltäjiä ole levytetty liikaa ja kuitenkin he edustavat ehdottomasti parasta antia suomen säveltaiteelle, mikäli musiikin tuottana emotionaalinen kokemus oa ratkaisevassa asemassa musiikin laadukkuutta arvioitaessa eikä poppulariteetti.


    • Anonyymi

      koska musiikki on aineetonta kulttuuria ja siihen ei saa aineellista vastiketta

      bitcoinin myötä musiikkikin saa....

    • Anonyymi

      kukaan ei osaa käyttää tietokoneita

    • Anonyymi

      Juu-u juu-u. Otetaan vaikka Annimari Gylen-Pacius-Bertin-Vogelius-Lötjösen mestariteos "Kleine Zimmer Nach Furz Geraucht". Se vaarassa kadota, koska ei löytyä niin taidokas soittaja. Kuvittele, ota ensin piano, ja poista kaikki musta näppäin. Niiden tilalle laita hiirenloukku.. kun sä soitta, pitää oikea rytmi tulla naps, naps, A-duuri, naps.

    • Anonyymi

      Uskon, että kyse on siitä, että kun jokin tuntemattomammaksi jäänyt teos ei nauti riittävän suurta populariteettia, jotta sen arvo ylipäänsä ymmärrettäisiin puhtaana esteettistä nautintoa tuottavana taideteoksena, kun eivät suuret massat ja kansanjoukot ole tulleet sinuiksi tällaisen harvoin esitetyn musiikin kanssa, jota kenties jonkun suosituksi tulleen kansallissäveltäjän maine vielä kaiken kukkuraksi himmentää ja tuntuu kenties hänen suurta kansansuosiota nauttivaan musiikkiinsa nähden jotenkin vaikeaselkoiselta, ei kenties vain parin musiikkitieteilijän teoksesta esittämien lausuntojen ja siitä tehtyjen analyysien perusteella katsota nauhoittamisen väärtiksi, vaan se jää auttamatta toisarvoisten seikkojen vuoksi unholaan, mitä sen puhdas ja objektiivinen taiteellinen kvaliteetti ei välttämättä edellyttäisi ja voidaan olettaa että suomen musiikinhistoria käsittää jopa huomattavan määrän tällaista arvokasta säveltaidetta, joka laiminlyödään vain sen tähden että sen olemattomaksi jäänyt historiallinen maine ja populariteetti eivät tee tästä tallentamisesta joko taloudellisesti ja kaupallisesti kannattavaa bisnestä taloudellisen voiton maksimoinnin kannalta tai joku julkisin verovaroin ylläpidetty yleisradioyhtiö ei usko nimettömän tekijän teoksen vetovoimaan puoleensa vetävänä artefaktina, jonka luokse yleisö voisi löytää ja omisi sen itselleen kansallisesti arvokkaana kulttuuriperintönä, joka kerttoisi jotain olennaista kansakunnasta ja sen vaiheista tai siitä itsestään, vaikka teosten korkea laatu itsessään edellyttäisi teoksen esitetyksi tulemista. Siltikin joku Pylkkäsen merkittävä ja hieno jousikvartetto, joka on tallennettu kantanauhalle, on esitetty muistaakseni vain kerran radioaalloilla eikä Fougstedtin sellokonserttoakaan sen enempää,.

      Herää vain kysymys, miksi näitä kantanauhatallenteita ylipäänsä tehdään, jos itse musiikki ei löydä tietään yleisön luo ja tule kuulluksi ja sisäistetyksi, jolloin arvokas kulttuurityö menee tyystin hukkaan. Minusta tällaisten kantanauhatallenteiden tulisi soida radiokanavilla säännöllisemmin ja tiuhempaan, jotta kansallisesti arvokas kulttuuriperintö saisi sille kuuluvan arvoisensa paikan ihmisten sydämissä eikä arkistojen kätköissä lojumassa, joka tuntuu sangen ristiriitaiselta toiminnalta. Tuntuu siltä, että musiikkia nauhoitetaan vain ikään kuin velvollisuuden tunnosta hienoa musiikkia arkistoon pölyttymään, josta yleisö ei kuitenkaan saa kyllin usein nauttia, vaan se saattaa soida vain jonkun erinäisen kerran radiossa kun se on jonkun musiikkitoimittajan näppeihin vahingossa tarttunut, mutta koska siitä ei ole aikojen saatossa tullut yleismaailmallisen ihailun kohdetta kuten suurista ja yleisesti tunnustetuista mestareista, ja heidän teoksistaan, ei sillä katsota ja ajatella olevan myöskään mitään elämää suurempaa yleismaailmallista merkitystäkään suurena taiteena, vaan sen syrjään sysääminen ja unohtaminen käy vaivattomasti ja tuntuu siksi jopa loogiselta, sillä eihän Fougstedt mikään Beethovenin kaltainen sankari ja yli ihminen ollut, jonka teosten tulisi soida jatkuvasti radiossa, niin väliäkö sillä vaikkei soisi ollenkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe