Pohjoismaiset yhteishankinnat. Kannattaisiko kokeilla?

Anonyymi-ap

Saabin Suomelle tarjoama valvontakone näkee yli 500 kilometrin päähän. Tarjouksen mukana on kaksi GlobalEye AEW&C -tutkavalvontakonetta. (Airborne Early Warning and Control) http://www.lentoposti.fi/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=51844&g2_GALLERYSID=c302c82372d9c92a38f0a0fa452775c8

Olisiko järkevää hankkia näitä pohjoismaisena yhteistyönä, jolloin kallis hinta pysyisi aisoissa?

Myös käytetylle matkustajakoneen pohjalle tehtynä saataisiin hintaa merkittävästi alaspäin. Intia hankkii useita vastaavia AWACS koneita Airbus A320 pohjalle rakennettuna. http://galaxiamilitar.es/wp-content/uploads/2020/12/A320-AEWC-rendering.jpg

Maailmalla lentävät AWACS koneet ovat enimmäkseen rakennettu vanhojen matkustajakoneiden runkoihin. Samoin ilmatankkaus- ja miehistönkuljetuskoneetkin.

Saksa myös hankki Open Skies tarkkailulentoja varten käytetyn Airbus A319 koneen joka vasrusteltiin kameroilla ja sensoreilla tekemään ilmasta tapahtuvaa valvontaa.
Berlin obtains modified A319 for arms control monitoring flights
https://www.flightglobal.com/mro/berlin-obtains-modified-a319-for-arms-control-monitoring-flights/133310.article

https://www.planespotters.net/photo/1287274/1503-german-air-force-airbus-a319-133cj

https://www.v1images.com/product/german-air-force-airbus-a319-133cj-1503-18/

57

1580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Naton osana saadaan lainaan. Sieltä saadaan myös satelliittitietoa ym. dataa.

      • Anonyymi

        Kriisin ollessa päällä kaikki Euroopan koneet on varattuna.

        Turkin maanjäristys osoitti että NATO:n kuljetuskonekapasiteetti loppui kesken ensiminuuteilla kun kaikki tilasivat päällekkäin samat kolme yhteistä C-17 Globemaster III Strategic Airlift Capability (SAC) kuljetuskonetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kriisin ollessa päällä kaikki Euroopan koneet on varattuna.

        Turkin maanjäristys osoitti että NATO:n kuljetuskonekapasiteetti loppui kesken ensiminuuteilla kun kaikki tilasivat päällekkäin samat kolme yhteistä C-17 Globemaster III Strategic Airlift Capability (SAC) kuljetuskonetta.

        Ei loppunut ....Noita C-17 Globemastereita on valmistettu 279. Eivät siis lopu kesken, että jätä "ilmailun aasintuntija", se pjaskasjauhaminen vähemmälle.

        Iso-Britannialla on 8 C-17 koneen laivasto.

        -44.Div.-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei loppunut ....Noita C-17 Globemastereita on valmistettu 279. Eivät siis lopu kesken, että jätä "ilmailun aasintuntija", se pjaskasjauhaminen vähemmälle.

        Iso-Britannialla on 8 C-17 koneen laivasto.

        -44.Div.-

        Yhteisesti Eurooppaan hankittuja on vain 3kpl.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteisesti Eurooppaan hankittuja on vain 3kpl.

        Mitä sitten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sitten?

        Niistä ei riitä jos tarvetta ilmenee kerralla paljon.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jopa Romanialla on oma "Open Skies" valvontakone. Mutta paljon varakkaammalla suomella ei.
        Antonov An-30 - Romanian Air Force "Open Skies" 1105 - takeoff at Manching Air Base [2160p] https://www.youtube.com/watch?v=bWLLR1qjx8w


    • Anonyymi

      Yhteishankinnat olisivat edullisia ja järkeviä, mutta valtion toiminnassa ei yleensä ole mitään järkeä ja edullisuutta.

    • Anonyymi

      Saksan ilmavoimat tekee jatkuvasti järkeviä ja taloudellisia hankintoja. He kyttäävät lentoyhtiöitä joilla tulee vähän käytettyjä koneita myyntiin ja tekevät nopeita päätöksiä näiden koneiden hankinnasta.

      Esimerkkinä Lufthansan myyntiin tulleet kaksi Airbus A321 matkustajakonetta jotka hankittiin ja sisustettiin Saksan valtiojohdon lentoja varten. Rekisterinumerot 15-04 ja 15-05 https://cdn.jetphotos.com/full/5/71174_1537527866.jpg

      Sekä konkurssiin mennen lentoyhtiön tilaamat uudet Airbus A321NEO LR (New Engine Option Long Range) koneet jotka oli myynnissä tavallista halvemmalla ja jotka ilmavoimat osti suoraan tehtaalta ja muutti armeijan miehistönkuljetuskoneiksi. https://berlin-spotter.de/wp-content/uploads/2022/06/luftwaffe_15-11_2.jpg
      https://www.airdatanews.com/wp-content/uploads/2022/06/a321lr-luftwaffe-1-1.jpg
      Jotka voidaan tarvittaessa varustaa MEDEVAC lääkintäevakointilentoja varten lentäviksi sairaaloiksi. https://www.bundeswehr.de/resource/image/230304/landscape_ratio16x9/1000/563/d4b4811cc00dd2e361d55f41d610e200/36AB9EFDF3F2CFAED845688499621F48/patiententransport-mit-dem-a321-200.jpg

      • Anonyymi

        Saksan hankkimat Airbus A321NEO LR koneet olivat nopealla aikataululla hankittuja ja hankintaprojektin nimeksi annettiin "Project Pluto" eli Projekti Pluto.

        Ja se on osoittautunut yhdeksi parhaimmin hoidetuksi ja taloudellisimmaksi valtion projektiksi. Osasyynä tähän on sanottu olevan ilmavoimien nopea valmius tarttua eteentuleviin ostotilaisuuksiin.


    • Anonyymi

      Suomalainen hankintamenetelmä menee seuraavalla tavalla:

      1. Perustetaan isopalkkainen toimikunta ja kysytään tarjous valmistajalta uudesta koneesta ja sen varustelusta tarkoitusta varten

      2. Todetaan toimikunnassa parin vuoden kovapalkkaisen istumisen jälkeen sen olevan liian kallis.

      3. Suositellaan puolustusvoimille ja valtioneuvostolle ettei hankintaa tehdä.

      Piste!

      Tällä menetelmällä ei ole mitään tekemistä nopeasti eteen tulevan sopivan ostotilanteen kanssa, kuten Saksassa tehdään.

      • Anonyymi

        Tuohon kakkosvaiheeseen voisi vielä lisätä

        2. Todetaan toimikunnassa parin vuoden kovapalkkaisen istumisen ja "tuhannen kampaviinerin jälkeen" sen olevan liian kallis. 😝 😜 🤪


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon kakkosvaiheeseen voisi vielä lisätä

        2. Todetaan toimikunnassa parin vuoden kovapalkkaisen istumisen ja "tuhannen kampaviinerin jälkeen" sen olevan liian kallis. 😝 😜 🤪

        "kysytään tarjous valmistajalta uudesta koneesta ja sen varustelusta tarkoitusta varten"

        Ja käytetyn koneen hankkiminen halvalla ja muuntaminen käyttötarkoitusta varten EI tule tälle toimikunnalle mieleenkään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "kysytään tarjous valmistajalta uudesta koneesta ja sen varustelusta tarkoitusta varten"

        Ja käytetyn koneen hankkiminen halvalla ja muuntaminen käyttötarkoitusta varten EI tule tälle toimikunnalle mieleenkään!

        "EI tule tälle toimikunnalle mieleenkään!"

        No ei tietenkään! 😜 🤪

        Tämä on suomi!

        Byrokratian, pilkunviilauksen ja kaavoihin kangistuneiden virkamiesten ihannemaa ja märkä uni.


      • Anonyymi

        Suomalainen virkamiesprosessi menee seuraavanlaisesti:

        "Änkyrä, änkyrä, saatana, perkele!"

        "Mitenkä niin ei muka rahat riitä, kun minä isopalkkainen ja tärkeä virkamies/upseeri niin sanon?"

        THE END!


    • Anonyymi

      Tässä näitä Saksan hankkimia Airbus A320 sarjan monikäyttö koneita.

      Sarjaan kuuluu neljä kokoluokkaa. A318, A319, A320 ja A321. Kaikissa koneissa on sama ohjaamo, joten lentäjien ei tarvitse kuin kouluttautua yhdellä sarjan koneella lentämiseen ja he ovat samalla kelpoisia lentämään kaikilla neljällä konetyypillä. Tämä säästää koulutuskustannuksia ja mahdollistaa lentäjäpoolin tehokkaan käytön.

      Airbus A321
      Handover of the first of two Airbus A321LR for German Armed Forces
      https://www.youtube.com/watch?v=MSpDErL78K8
      15-10 *New Plane* German Air Force Airbus A321-251NX(15+10) arriving and departing Las Vegas!
      https://www.youtube.com/watch?v=7f1V4uJoBNc
      15-04 Airbus A321 - German Air Force 15+04 - takeoff at Memmingen Airport
      https://www.youtube.com/watch?v=8Fq173jzNsU

      Airbus A319
      15-03 Beobachtungsflugzeug Airbus A-319 OH
      https://www.youtube.com/watch?v=uSL6b2zY-T8
      15-01 Airbus ACJ319 A319-115CJ Luftwaffe German Air Force 15+01 arrival Munich Airport
      https://www.youtube.com/watch?v=im0u4RxKork
      15-02 Takeoff Airbus A319 Luftwaffe Flugbereitschaft @ Manching im November 2022
      https://www.youtube.com/watch?v=NEQF4WJ5p7I
      15-02 Luftwaffe Airbus ACJ319 A319-133/CJ German Air Force 15+02 arrival at Munich Airport SIKO 2020
      https://www.youtube.com/watch?v=rBase-sxbOo

    • Anonyymi

      Thaimaan tsunami 2004 opetti että jokaisella modernilla teollisuusmaalla pitäisi olla oma MEDEVAC lentojen järjestämiskyky joka on jatkuvassa valmiudessa. Samoin Turkin maanjäristyksen aikana monet maat lenneättivät kansalaisiaan pois maasta MEDEVAC lennoilla.

      Suomella ja pohjoismailla olisi syytä olla muutama yhteinen pitkänmatkan kuljetuskone joitka voidaan varustaa lentävällä saiaraalavarustuksella. Tässä Saksan valmiudet. https://www.bundesregierung.de/resource/image/1744048/16x9/1023/575/b299dbe217b86771c7f12d19d3ebab18/Cw/2020-04-15-bundeswehr-krankentransport.jpg

      https://eatc-mil.com/uploads/news/article 2020/DEU A310 MRTT/200328_MedEvac Unterstützung_KS11725-1.jpg

      https://c8.alamy.com/comp/2JK04FE/german-air-force-gaf-departing-hamburg-airport-eddh-ham-with-a-airbus-a321-251nx-a21n-d-aplb-10613-2JK04FE.jpg

    • Anonyymi

      Ehkä, mutta NATO tarvitsee jotain samanlaista kuin NASA:n Helios lennokki joka pystyi lentämään 29,524 metrin korkeuteen. 20 km korkeus riittää. Erityisesti valmiustilan ajaksi, katsomaan kauas rajan taakse passiivisilla antenneilla, tutkalla ja kameralla.

      • Anonyymi

        Pienten maiden ei kannata hankkia kaikkein kalleinta ja uusinta lennokkia ja käyttää kaikkia rahojaan siihen, vaan pysyä testatussa tekniikassa ja minimoida kustannukset käyttämällä käytettyjä alustoja lentokoneina ja asentamalla niihin maamilmalla jo käytössä olevaa hyväksi todettua tekniikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienten maiden ei kannata hankkia kaikkein kalleinta ja uusinta lennokkia ja käyttää kaikkia rahojaan siihen, vaan pysyä testatussa tekniikassa ja minimoida kustannukset käyttämällä käytettyjä alustoja lentokoneina ja asentamalla niihin maamilmalla jo käytössä olevaa hyväksi todettua tekniikkaa.

        Tuo riippuu tilanteesta eikä yleistä periaatetta ole.

        20 kilometriin lentävä lennokki ei ole kallis väistämättä. Riippuu koosta, varustelusta, nopeudesta ja toiminta-ajasta.

        Riippuu siitä onko se tehty hiilikuidusta, alumiinista vai kalvosta kehikon päällä ym.

        Vaikka olisi kallis, maiden ryhmällä on varaa muutamaan.


    • Anonyymi

      Belgian ilmavoimat käyttää myös Airbus A321 koneita miehintönkuljetukseen ja MEDEVAC lentoihin.
      https://cdn.plnspttrs.net/28360/cs-trj-belgian-air-force-airbus-a321-231_PlanespottersNet_940064_35ed367fea_o.jpg

      https://cdn.plnspttrs.net/43005/cs-trj-belgian-air-force-airbus-a321-231_PlanespottersNet_974572_2c07f2e5bd_o.jpg

      Ja kehitteillä on myös sukellusveneitä jahtaava versio A321 koneesta. Pohjaan asennetaan magnetometri ja muita sensoreita havaitsemaan sukellusveneitä veden alta.
      https://www.globalsecurity.org/military/world/europe/images/a321-tips2.jpg
      https://www.globalsecurity.org/military/world/europe/images/a321-tips1.jpg

      • Anonyymi

        Onhan se ihan eri asia matkustaa pitkiä matkoja kuten rauhanturvaajien vaihtoja ympäri maailman oikeassa matkustajakoneessa ja matkustamiseen tarkoitetussa istuimessa. Jos suomessa halutaan matkustaa epämukavasti ja ahtaasti, niin nykyinen tapa kyllä täyttää sen!

        Suomen Casa kuljetuskoneiden rahtitila on meluisa ja ensisijaisesti ei tarkoitettu matkustamiseen. Lisäksi siellä istutaan sivusuunnassa ja väliaikaisesti asennetuissa ahtaissa penkeissä. WC tilat ovat rahtitilan nurkkaan asennettu siirrettävä Bajamaja vessa. Keittiötä ei ole, joten matkan aikana voidaan syödä vain kylmiä ruokia. Koneen lentonopeus on huomattavasti hitaampi ja lentoetäisyys lyhyempi kuin suihkumoottorillisen A321.

        Saksan käyttämissä Airbus A321LR koneissa on oikea matkustamo, 6-8 oikeaa WC tilaa ja koneen molemmissa päissä täysimittaiset lentokonekeittiöt. https://www.airdatanews.com/german-air-force-takes-delivery-of-the-worlds-first-military-airbus-a321/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se ihan eri asia matkustaa pitkiä matkoja kuten rauhanturvaajien vaihtoja ympäri maailman oikeassa matkustajakoneessa ja matkustamiseen tarkoitetussa istuimessa. Jos suomessa halutaan matkustaa epämukavasti ja ahtaasti, niin nykyinen tapa kyllä täyttää sen!

        Suomen Casa kuljetuskoneiden rahtitila on meluisa ja ensisijaisesti ei tarkoitettu matkustamiseen. Lisäksi siellä istutaan sivusuunnassa ja väliaikaisesti asennetuissa ahtaissa penkeissä. WC tilat ovat rahtitilan nurkkaan asennettu siirrettävä Bajamaja vessa. Keittiötä ei ole, joten matkan aikana voidaan syödä vain kylmiä ruokia. Koneen lentonopeus on huomattavasti hitaampi ja lentoetäisyys lyhyempi kuin suihkumoottorillisen A321.

        Saksan käyttämissä Airbus A321LR koneissa on oikea matkustamo, 6-8 oikeaa WC tilaa ja koneen molemmissa päissä täysimittaiset lentokonekeittiöt. https://www.airdatanews.com/german-air-force-takes-delivery-of-the-worlds-first-military-airbus-a321/

        Armeija ei ole hienostelua varten!

        Miehet käyköön vaikka riu'ulla koneen siivellä lennon aikana ja syökööt kylmiä proteiinipatukoita!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Armeija ei ole hienostelua varten!

        Miehet käyköön vaikka riu'ulla koneen siivellä lennon aikana ja syökööt kylmiä proteiinipatukoita!

        Paskokoot pakkiin ja syökööt siitä jos nälkä tulee!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se ihan eri asia matkustaa pitkiä matkoja kuten rauhanturvaajien vaihtoja ympäri maailman oikeassa matkustajakoneessa ja matkustamiseen tarkoitetussa istuimessa. Jos suomessa halutaan matkustaa epämukavasti ja ahtaasti, niin nykyinen tapa kyllä täyttää sen!

        Suomen Casa kuljetuskoneiden rahtitila on meluisa ja ensisijaisesti ei tarkoitettu matkustamiseen. Lisäksi siellä istutaan sivusuunnassa ja väliaikaisesti asennetuissa ahtaissa penkeissä. WC tilat ovat rahtitilan nurkkaan asennettu siirrettävä Bajamaja vessa. Keittiötä ei ole, joten matkan aikana voidaan syödä vain kylmiä ruokia. Koneen lentonopeus on huomattavasti hitaampi ja lentoetäisyys lyhyempi kuin suihkumoottorillisen A321.

        Saksan käyttämissä Airbus A321LR koneissa on oikea matkustamo, 6-8 oikeaa WC tilaa ja koneen molemmissa päissä täysimittaiset lentokonekeittiöt. https://www.airdatanews.com/german-air-force-takes-delivery-of-the-worlds-first-military-airbus-a321/

        Vähän lisää noista Saksan A321LR koneista.

        Have You Seen The German Air Force's New A321LRs?
        https://www.youtube.com/watch?v=77KbIMqemnY


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän lisää noista Saksan A321LR koneista.

        Have You Seen The German Air Force's New A321LRs?
        https://www.youtube.com/watch?v=77KbIMqemnY

        Hyvin samanlaiset kooltaan kuin Uuden Seelannin Boeing 757 multirole koneet.

        Royal New Zealand Air Force Boeing 757-200
        https://www.planespotters.net/photos/fleet/Royal-New-Zealand-Air-Force/Boeing/757-200

        Air Force Boeing 757 Returns To New Zealand Skies
        https://www.scoop.co.nz/stories/PO0808/S00239.htm

        Boeing 757-2K2
        https://www.airteamimages.com/boeing-757_NZ7572_new-zealand---air-force_83126.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin samanlaiset kooltaan kuin Uuden Seelannin Boeing 757 multirole koneet.

        Royal New Zealand Air Force Boeing 757-200
        https://www.planespotters.net/photos/fleet/Royal-New-Zealand-Air-Force/Boeing/757-200

        Air Force Boeing 757 Returns To New Zealand Skies
        https://www.scoop.co.nz/stories/PO0808/S00239.htm

        Boeing 757-2K2
        https://www.airteamimages.com/boeing-757_NZ7572_new-zealand---air-force_83126.html

        Kanadan ilmavoimat käyttää Airbus A310 koneita ja ovat vaihtamassa ne uudempiin Airbus A330-200 mallieihin.
        Canada's Oldest Airbus Jets! Modified Air Force A310s
        https://www.youtube.com/watch?v=WhKR08ViRb8


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin samanlaiset kooltaan kuin Uuden Seelannin Boeing 757 multirole koneet.

        Royal New Zealand Air Force Boeing 757-200
        https://www.planespotters.net/photos/fleet/Royal-New-Zealand-Air-Force/Boeing/757-200

        Air Force Boeing 757 Returns To New Zealand Skies
        https://www.scoop.co.nz/stories/PO0808/S00239.htm

        Boeing 757-2K2
        https://www.airteamimages.com/boeing-757_NZ7572_new-zealand---air-force_83126.html

        Uusi-Seelanti: Väkiluku: 5,123 miljoonaa

        Suunnileen saman kokoinen kuin Suomi, mutta silti omaa itsenäisen miehistö- ja kalustokuljetuskapasiteetin lentokoneilla.

        Siksi ihmettelen miksi pohjoismaat eivät edes yhdessä ole saaneet mitään vastaavaa aikaan?
        Yhteishankintojen synergiaetu olisi mitä ilmeisin.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Suomella on taas erittäin epätaloudellisesti joka tehtävään eri konetyyppi.

        Signaalitiedusteluun Fokker F.27 Mk 100 Friendship FF-1
        Miehistökuljetuksiin Casa C-295M
        Henkilökuljetus ja maalinhinauslentotehtävissä Learjet 35 A/S
        Yhteyskoneina Pilatus PC-12NG

        Ja kaikissa on eri tyyppihyväksynnällä toimivat lentäjät, huoltohenkilökunta ja joka mallille erikseen ja varaosavarasto.

        Kustannuksia kustannusten perään!

        A320 sarjan koneilla saataisiin kaikki toiminnot yhden tyyppihyväksynnän piiriin ja lentäjät, mekaanikot ja varaosat sopisivat keskenään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomella on taas erittäin epätaloudellisesti joka tehtävään eri konetyyppi.

        Signaalitiedusteluun Fokker F.27 Mk 100 Friendship FF-1
        Miehistökuljetuksiin Casa C-295M
        Henkilökuljetus ja maalinhinauslentotehtävissä Learjet 35 A/S
        Yhteyskoneina Pilatus PC-12NG

        Ja kaikissa on eri tyyppihyväksynnällä toimivat lentäjät, huoltohenkilökunta ja joka mallille erikseen ja varaosavarasto.

        Kustannuksia kustannusten perään!

        A320 sarjan koneilla saataisiin kaikki toiminnot yhden tyyppihyväksynnän piiriin ja lentäjät, mekaanikot ja varaosat sopisivat keskenään.

        turhan isoja osaan tehtävistä

        esim. signaalitiedusteluun sopii paremmin lennokki tai 3 kerralla eri suunnista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        turhan isoja osaan tehtävistä

        esim. signaalitiedusteluun sopii paremmin lennokki tai 3 kerralla eri suunnista.

        Lennokki sopii vain paikalliseen signaalietiedusteluun kenttäolosuhteissa.

        Laajojen alueiden kokonaiskuvan saamiseksi ei ole parempaa keinoa kuin täysin varusteltu signaalitiedustelukone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lennokki sopii vain paikalliseen signaalietiedusteluun kenttäolosuhteissa.

        Laajojen alueiden kokonaiskuvan saamiseksi ei ole parempaa keinoa kuin täysin varusteltu signaalitiedustelukone.

        Global hawk, Reaper, NASA Helios, ym. voi lentää tuhansia kilometrejä, enemmän kuin tarvitaan Suomessa ja ne on tehty erittäin kalliista hiilikuidusta. Suomelle riittää alumiini tai lasikuitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Global hawk, Reaper, NASA Helios, ym. voi lentää tuhansia kilometrejä, enemmän kuin tarvitaan Suomessa ja ne on tehty erittäin kalliista hiilikuidusta. Suomelle riittää alumiini tai lasikuitu.

        Niihin ei mahdu millään täysimittaisia SIGINT-COMJAM-DF laitteistoja!

        Samoin henkilökunta joka ohjaa laitteiston toimintaa ja analysoi saman tien kerättyä tietoa puuttuu lennokeista kokonaan. Vihollisen aktiivisen signaalihäirintätilanteen ollessa meineillään, ei voida luottaa kauko-ohjattuun lennokkiin ja sen tietoliikenneyhteyksiin, joten leitteiston käyttäjät on syytä olla koneessa mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niihin ei mahdu millään täysimittaisia SIGINT-COMJAM-DF laitteistoja!

        Samoin henkilökunta joka ohjaa laitteiston toimintaa ja analysoi saman tien kerättyä tietoa puuttuu lennokeista kokonaan. Vihollisen aktiivisen signaalihäirintätilanteen ollessa meineillään, ei voida luottaa kauko-ohjattuun lennokkiin ja sen tietoliikenneyhteyksiin, joten leitteiston käyttäjät on syytä olla koneessa mukana.

        Tiedon pitää kuitenkin lähteä ulos jotta siitä olisi hyötyä.

        Optinen lähetin on immuuni. Lasersäde tai LED keila pilvien yläpuolella 100 km päähän linkkiasema- lennokkiin tai maahan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedon pitää kuitenkin lähteä ulos jotta siitä olisi hyötyä.

        Optinen lähetin on immuuni. Lasersäde tai LED keila pilvien yläpuolella 100 km päähän linkkiasema- lennokkiin tai maahan.

        Kun menetetään kauko-ohjausyhteys lennokkiin, menetetään koko kallis lennokki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun menetetään kauko-ohjausyhteys lennokkiin, menetetään koko kallis lennokki.

        Se lentää kotiin tai taka-alueelle automaation avulla eli kehittyneen ohjelmiston varassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se lentää kotiin tai taka-alueelle automaation avulla eli kehittyneen ohjelmiston varassa.

        Mitäpä hyötyä sellaisesta on jos se ei voi alkuunkaan lentää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niihin ei mahdu millään täysimittaisia SIGINT-COMJAM-DF laitteistoja!

        Samoin henkilökunta joka ohjaa laitteiston toimintaa ja analysoi saman tien kerättyä tietoa puuttuu lennokeista kokonaan. Vihollisen aktiivisen signaalihäirintätilanteen ollessa meineillään, ei voida luottaa kauko-ohjattuun lennokkiin ja sen tietoliikenneyhteyksiin, joten leitteiston käyttäjät on syytä olla koneessa mukana.

        Tuollainen SIGINT-COMJAM-DF kone olisi ollut erittäin hyödyllinen vuosi sitten kun Venäjältä tuli voimakas GPS häirintäsignaali joka häiritsi jopa siviililentoliikennettäkin.

        Itärajaa pitkin lentävä SIGINT kone olisi nopeasti paikantanut signaalin lähtökohdan ja analysoinut sen alkuperän.


    • Anonyymi

      Joka kuljetukseen ei tarvita paineistettua tilaa.

      • Anonyymi

        JA juuri siksi hankitaan kaksi eri konetyyppiä koska se on halvempaa...?


      • Anonyymi

        "Joka kuljetukseen ei tarvita paineistettua tilaa."

        Ei tarvita, mutta siitä painestetusta tilasta ei ole mitään haittaa tavaraa kuljetettaessa.
        Tässä piileekin juuri se koneen monikäyttöisyys. Voidaan kuljettaa sekä ihmisiä että kalustoa vuorotellen samalla koneella.

        Kahden konetyypin hankinta tähän tarkoitukseen maksaa tuplasti lentohenkilökunnan koulutuksena, mekaanikkojen koulutuksena ja kahden eri varaosavaraston ylläpitona.


    • Anonyymi

      Jokainen F-35 on pieni AWACS kone kiitos sen erittäin kehittyneen tutkan.

      • Anonyymi

        Äärimmäisen kallis hankkia ja käyttää siihen tarkoitukseen.


    • Anonyymi

      No nyt sitä AWACS konetta sitten ihan virallisilta tahoilta ehdotellaan!

      Itä-Suomi ei ehkä jääkään tuulivoimapaitsioon – selvitysmies löysi keinoja sallia voimaloita: Awacs-tutkakone, sensoreita, mallia Britanniasta

      Puolustusvoimien kielteinen kanta on tähän asti käytännössä estänyt tuulivoiman rakentamisen Itä-Suomeen. Tuulivoimalat häiritsevät tutkavalvontaa. https://yle.fi/a/74-20022237

    • Anonyymi

      Mitä tulee Turkin ilmavoimiin, niin ilmavoimien ykkönen siinä maassaon ainakin iso kone!

      Jumbojetti Boeing 747-8
      https://i.redd.it/zoz0iynzwuo31.jpg

      Lisäksi on erittäin iso nelimoottorinen Airbus A340-500
      https://editorial01.shutterstock.com/wm-preview-1500/9897097k/bec7a627/Shutterstock_9897097k.jpg

      Kaksimoottorinen iso Airbus A330-200
      https://cdn.jetphotos.com/full/5/60712_1487589751.jpg

      Kapearunkoinen Airbus A319
      https://live.staticflickr.com/913/29767538808_7d3f05af1d_b.jpg

      Ja kapearunkoinen Airbus A318
      https://www.aa.com.tr/uploads/userFiles/7fc6ad83-e801-4dd2-b1c1-974abd5a6af0/2022/Ocak/AA-26665702.jpg

      Airbus A330 ja 340 samanaikaisesti lentokentällä.
      https://pbs.twimg.com/media/DKZXDG5WsAAfMYQ.jpg:large

    • Anonyymi

      Turkin lentokalustoa käytössä.

      Turkish Government A340-500 (TC-CAN), A330-200 (TC-TUR) + A319-100 (TC-ANA) with President ERDOGAN onboard departing from Berlin Tegel Airport (TXL). https://www.youtube.com/watch?v=UEX7tld44Nk

    • Anonyymi

      Pohjoismaisena yhteishankintana voitaisiin saada omaan käyttöön muutamia tällaisiakin.

      Suomen taivaalla vieraili valvonta­kone, jolla on herkät korvat – tällainen on Yhdys­valtain RC-135 Rivet Joint

      Yhdysvaltain ilmavoimien signaalitiedustelukone teki valvontalennon Suomen ilmatilassa. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009473943.html

    • Anonyymi

      Ei kannata kokeilla!

      Suomen erityisolosuhteisiin ei sovellu mitkään spagetinpurijoiden ja hiusverkkomaiden vehkeet!

      • Anonyymi

        Mistähän hiusverkoista nyt puhut?

        Airbus lentokoneita valmistaa yhteiseuroooppalainen European Aeronautic Defence and Space Company (EADS).


    • Anonyymi

      Ei tule yhteistyötä!

      Suomen politiikka on mennä sieltä missä on kallein polku. Joka tarkoitukseen oma konetyyppi ja vieläpä sellainen jollaista ei muilla pohjoismallakaan ole.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4709
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1471
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1031
    Aihe