Säästäminen teki minusta pihin

Anonyymi-ap

Sen jälkeen kun aloitin rahastosäästämisen, olen huomannut muuttuvani pihiksi. Ennen tuli matkustelua ja osteltua kaikenlaisia juttuja, nykyään laitan vaan kaikki liikenevät rahat säästöön rahastoihin. Tuntuu ettei sieltä henno nostaa rahaa pois vaan haluaa antaa niiden olla siellä pitkäaikaisena sijoituksena.

Onko muille käynyt samoin? Hävisikö elämästä nauttiminen samalla?

3

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei hävinnyt nauttiminen. Osa elämän nautintoa on myös taloudellinen turvallisuus ja tieto siitä, että on varaa johonkin, vaikka sitä ei välttämättä mene ostamaan. Oli sitten kyse "hienosta" autosta tai lomatkasta.
      Mutta sinällään tunnistan tuon asian. Tosin vaurauden kasvaessa huomaa myös sellaisen kivan asian, että vaikka rahaa käyttää, niin se ei oikeastaan vähene ollenkaan.
      Sellainen ero meillä taitaa olla, että vaikka itsekin laitan periaatteessa kaiken rahan sijoituksiin, niin koska välillä tulee kotiutettua voittoja, niin tilillä käy välillä kymmeniä tuhansia euroja rahaa ja siinä voi mennä pitkäkin tovi ennen kuin ne löytävät uuden kohteen. Varsinkin näin laskevassa markkinassa. Siinä välissä voi käyttää ihan huomaamatta jokusen tonnin lomaan, eikä sen rahan katoamista pitkässä juoksussa edes huomaa.

      • Anonyymi

        Kateeksi käy tuollainen, itsellä summat niin pieniä, että vasta eläkkeelle jäädessä pääsee ehkä nauttimaan sijoituksista. No, ehkä uuden auton hinta on hyvä hätävara kuitenkin siellä aiemminkin vaikkei rikastukaan.


    • Anonyymi

      Siinä mielessä teki minustakin 'pihin', että kun aloin rahastosäästämään, autoilu on mulla mennyt sillä periaatteellä että halvalla pitää päästä. Auto on niin järjetön rahan viejä ja uudet autot kalliita, että olen laittanut rahani mielummin rahastoihin. Mieluiten olisin ilman autoa, mutta sitä tarvitsee työssä. Siis vanha pienikulutuksinen auto on minulla käytössä, vaikka varallisuuden perusteella pitäisi kai olla uudempi. Ostan uuden sitten kun on aikanut kunnolla kertyä massia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe