rakennusvalvoja

vai suunnittelija

vai kumpikin. Olemme ostamassa talopakettia ja toimitussisällössä lukee, että rakentajan on itse hommattava vastaava pääsuunnittelija. Voinko se olla minä itse? Kun periaatteessahan pääsuunnittelijana on paketin toimittaja... Valvojahan pitää kuitenkin hommata. Voiko valvoja toimia myös pääsuunnittelijana jos minä itse en siihen kelpaa...?

16

11789

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinulla on

arkkitehdin, rak.inssin tai rakennusmestarin pätevyys ja rakennusvalvonta hyväksuu työkokemuksesi.

Rakennulupakuvat tekee talotehtaan suunnittelija ja valvojan palkaat jos itse et pysty toimitusta ja rahankäyttöäsi valvomaan.

Vastaavan mestarin vaatii rakennuvalvonta ja hän voi toimia myös pääsuunnittelijana jos työkokemus tai koulutus riittää.

• just

toistepäin. Voin olla itse suunnittelijana mutta valvojan hommaan tarvitaan koulutus

• peukku68
        just kirjoitti:

toistepäin. Voin olla itse suunnittelijana mutta valvojan hommaan tarvitaan koulutus

pääsuunnittelijalla on oltava koulutus, valvojalla on oltava koulutus ja molemmat on rakennusvalvonnassa hyväksyttävä vielä tämän lisäksi. itse et voi oikeastaan hoitaa kumpaakaan hommaa ilman että siitä ei mitään hyvää seuraa vaikka olisikin koulutus. ei hammaslääkärikään omaa suuta paikkaa..

• ollenkaan
        peukku68 kirjoitti:

pääsuunnittelijalla on oltava koulutus, valvojalla on oltava koulutus ja molemmat on rakennusvalvonnassa hyväksyttävä vielä tämän lisäksi. itse et voi oikeastaan hoitaa kumpaakaan hommaa ilman että siitä ei mitään hyvää seuraa vaikka olisikin koulutus. ei hammaslääkärikään omaa suuta paikkaa..

Tarvitaan vastaava työnjohtaja eli vastaava mestari.

Valvojana olet itse tai vaimosi tai palkkaamasi henkilo, se ei siis ole pakollinen rakennustyömailla, mutta tumpelorakentajille suositeltava henkolö.

• peukku68
        ollenkaan kirjoitti:

Tarvitaan vastaava työnjohtaja eli vastaava mestari.

Valvojana olet itse tai vaimosi tai palkkaamasi henkilo, se ei siis ole pakollinen rakennustyömailla, mutta tumpelorakentajille suositeltava henkolö.

se on jännä miten valvoja elää suussa aina van..

vastaava on kyllä hyvä olla ellei ole ammattilainen ja silloinkin jos ei tee itse pitkästä. onpahan joku jonka oikeasti pitäisi katsoa että kaikki tulee oikein..

• aina vaan
        peukku68 kirjoitti:

peukku68 (ja monet muut) jakavat ilmeisesti ihan piruuksissaan vääriä tietoja.

Se on totta, että pääsuunnittelijalla on oltava tarvittava koulutus ja kokemus. Samoin vastaavalla mestarilla.

Valvojaa omakotitalotyömaalla ei lakisääteisesti tarvita.

Sekä pääsuunnittelijana että vastaavana mestarina voi aivan hyvin toimia itse, jos omaa tarvittavan koulutuksen jne.

"itse et voi oikeastaan hoitaa kumpaakaan hommaa ilman että siitä ei mitään hyvää seuraa..."
        Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa?

Meillä mieheni toimi sekä pääsuunnittelijana että vastaavana mestarina. Molemmathan ovat tavallisissa tapauksissa henkilöitä, jotka rakennuttaja palkkaa (ovat siis "rakennuttajan miehiä"). Jos rakennuttaja itse hoitaa ko. hommat, ovat asiat niin hyvin kuin voivat nimenomaan rakennuttajan kannalta. On itse koko ajan tilanteen tasalla; ei tarvitse kysellä keneltäkään neuvoja, kun osaa itse neuvoa urakoitsijoita; on helppo asioida kunnan rakennustarkastajan ym. viranomaisten kanssa, kun se on entuudestaan tuttua hommaa jne.

• Arkkivaari
        aina vaan kirjoitti:

Se on totta, että pääsuunnittelijalla on oltava tarvittava koulutus ja kokemus. Samoin vastaavalla mestarilla.

Sekä pääsuunnittelijana että vastaavana mestarina voi aivan hyvin toimia itse, jos omaa tarvittavan koulutuksen jne.

"itse et voi oikeastaan hoitaa kumpaakaan hommaa ilman että siitä ei mitään hyvää seuraa..."

Meillä mieheni toimi sekä pääsuunnittelijana että vastaavana mestarina. Molemmathan ovat tavallisissa tapauksissa henkilöitä, jotka rakennuttaja palkkaa (ovat siis "rakennuttajan miehiä"). Jos rakennuttaja itse hoitaa ko. hommat, ovat asiat niin hyvin kuin voivat nimenomaan rakennuttajan kannalta. On itse koko ajan tilanteen tasalla; ei tarvitse kysellä keneltäkään neuvoja, kun osaa itse neuvoa urakoitsijoita; on helppo asioida kunnan rakennustarkastajan ym. viranomaisten kanssa, kun se on entuudestaan tuttua hommaa jne.

Totta, valvoja ei ole lakisääteinen.
        Kuitenkin aloituskokouksessa kirjataan valvontatehtäviä jollekin henkilölle - ainakin pyritään kirjaamaan. Pääsuunnittelijan ja arkkitehdin tehtäväluetteloissakin mainitaan tästä: 'Ne työmaavalvontatehtävät, jotka aloituskokouksessa on määrätty'.

Työmaavalvonta ei kuulu normaalisti suunnittelijan tehtävänkuvaan, joten erillinen valvoja on paikallaan valvomassa rakennuttajan (asiakkaan) etuja, mm sitä, että hän saa sitä, mitä on ostanut, ja rakentaminen sujuu määräysten, suunnitelmien ja hyvän rakentamistavan puitteissa. Tehtävän luonteesta johtuen valvojalla tulee olla sekä koulutus että kokemusta.

Rakennuttajan pitää ymmärtää varata valvojalle riittävät resurssit hoitaa homma asiallisesti. 2-3 tuntia kuukaudessa ei riitä mihinkään.

Joku voi vielä ihmetellä, mitä on sitten kattavammissa arkkitehtisuunnittelupaketeissa (myös LVI- S- ja rakennesuunnittelussa) esiintyvä suunnittelijavalvonta.
        Suunnittelija käy työmaalla muutaman kerran työmaan aikana erikseen kutsuttaessa ja/tai sovituissa työmaakokouksissa.
        Silloin käsitellään työmaalla esiin tulleet täsmennystarpeet ja samalla suunnittelija katsoo, että kaikki on asiallisen näköistä ja suunnitelmien mukaista sillä tarkkuudella kuin asia on silloin havainnoitavissa.
        Suunnittelijavalvontaan ei siis kuulu lähes päivittäinen työmaalle tulleiden tarvikkeiden, tehtyjen rakenteiden, eristysten, läpivientien, raudoitusten jnejne tarkastaminen.

• Arkkivaari
        peukku68 kirjoitti:

vastaava on kyllä hyvä olla ellei ole ammattilainen ja silloinkin jos ei tee itse pitkästä. onpahan joku jonka oikeasti pitäisi katsoa että kaikki tulee oikein..

Vastaava työnjohtaja on ammattilainen, joka on pakko määrätä työmaalle ennen rakennustöiden alkua. Hänet on esitettävä kunnan rakennusvalvonnan hyväksyttäväksi.
        Vastaava on vastuussa viranomaisiin päin siitä, että työmaalla kaikki sujuu määräysten mukaisesti. Vastaavalla ei ole lakisääteisiä velvoitteita valvoa tilaajan etua.

Usein vastaava on urakoitsijan mies, työpäällikkö tai muu sen tapainen. Silloin tilaajan on hyvä miettiä, katsooko vastaava myös hänen etuansa. Hyvä valvoja on useimmiten hyvä sijoitus.

Valvoja ei siis elä sitkeästi suussa niinkuin sammas, vaan on elävää elämää ja usein hintaansa arvokkaampi satunnaiselle rakennuttajalle.

• valvoja

Jos haluat että rahapussinomistajan etua valvotaan älä luota vastaavaan työnjohtajaan. Valvoja on sinun edunvalvojasi. Pääsuunittelijan koulutusvaatimuksesta ei tarkkoja vatimuksia.
        Luota valvojaan.

• Valvoja
        peukku68 kirjoitti:

Ei valvojaa tarvitse rak.valvontassa hyväksyttää

• valvoja
        peukku68 kirjoitti:

Olis sinun syytä selvittää mikä ero heillä on.
        Siis Vastaava joudutaan rakennuslupahakemuksesa hyväksyttämään. Valvoja roli on valvoa rakennuttamisen tasoa ja rakennuttajan etua.

• valvoja
        peukku68 kirjoitti:

On sinulla nykypäivän rakentaminen pahasti hukassa. Nimen omaan pätevä valvoja on se joka valvoo että rakentamisen laatu on hyvän rakentamistason mukainen, siis ryl.ym. muita se ei kiinnosta.

• Valvoja
        Arkkivaari kirjoitti:

Kuitenkin aloituskokouksessa kirjataan valvontatehtäviä jollekin henkilölle - ainakin pyritään kirjaamaan. Pääsuunnittelijan ja arkkitehdin tehtäväluetteloissakin mainitaan tästä: 'Ne työmaavalvontatehtävät, jotka aloituskokouksessa on määrätty'.

Työmaavalvonta ei kuulu normaalisti suunnittelijan tehtävänkuvaan, joten erillinen valvoja on paikallaan valvomassa rakennuttajan (asiakkaan) etuja, mm sitä, että hän saa sitä, mitä on ostanut, ja rakentaminen sujuu määräysten, suunnitelmien ja hyvän rakentamistavan puitteissa. Tehtävän luonteesta johtuen valvojalla tulee olla sekä koulutus että kokemusta.

Rakennuttajan pitää ymmärtää varata valvojalle riittävät resurssit hoitaa homma asiallisesti. 2-3 tuntia kuukaudessa ei riitä mihinkään.

Joku voi vielä ihmetellä, mitä on sitten kattavammissa arkkitehtisuunnittelupaketeissa (myös LVI- S- ja rakennesuunnittelussa) esiintyvä suunnittelijavalvonta.
        Suunnittelija käy työmaalla muutaman kerran työmaan aikana erikseen kutsuttaessa ja/tai sovituissa työmaakokouksissa.
        Silloin käsitellään työmaalla esiin tulleet täsmennystarpeet ja samalla suunnittelija katsoo, että kaikki on asiallisen näköistä ja suunnitelmien mukaista sillä tarkkuudella kuin asia on silloin havainnoitavissa.
        Suunnittelijavalvontaan ei siis kuulu lähes päivittäinen työmaalle tulleiden tarvikkeiden, tehtyjen rakenteiden, eristysten, läpivientien, raudoitusten jnejne tarkastaminen.

Asiaa. Valvojan roolia ei ole tarpeeksi ymmärretty, ja kossupullolla niitä ei tehdä.

• Valvoja
        Arkkivaari kirjoitti:

Nyt on kovaa vääntöä sitä kuka on paras pääsuunnittelija.
        Kuitenkin tulee muistaa, että pääsuunnittelija johon monesti arkkitehtia ehdotetaan on rooli joka kerrä ympärilleen hankkeen eri osapuolet ja toimii yhteistyössä heidän kanssaan . Mielestäni valvoja olisi paras pääsuunnittelija (yl.rak ins.)

• Valvoja
        aina vaan kirjoitti:

Pääsuunnittelijan rooli on vielä auki kuka olisi paras, jotkut ovat sitä mieltä että arkkitehti tai suunnittelija.
        Mutta päsuunittelijanrooli on yhteenkokooja, hän työmaalla hoitaa hommaa mm. kerä tiedot muutoksista ym. ja on tilanteen tasalla muissä mennään. Siksi haluttiin yksi taho, joka on myös aliurakoitsijoiden ym muutoksien ajantasalla. Minusta tämä henkilö ei ole arkkitehti tai suunnittelija, valvojalle rooli sopii parhaiten (hän yl rak.ins.) Arkkitehdit yl. "taiteilijoita" eivät rakennesuunnittelijoita.

• valvoja
        aina vaan kirjoitti:

Kun tai jos olet hankkeessa aloitta rakennuttamista palkka ensimmäiseksi hyvä ja asiantunteva valvoja hankkeeseen. Se takaa asianmukaisen lopputuloksen. Muut asianosaiset ovat muiden/oman edun valvojia, ja pyrkimys mahdollisimman edulliseen rakentamisratkaisuun "riskilläkin", ja näistä syntyy ne ongelmat, joihin hyvä valvoja osaa jo ennakkoon varautua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      354
      2834
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1078
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      978
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe