Ateismia esillä

Anonyymi-ap

Teistinen instituutio tuo esille ateistista aatetta vuosien takaa.
Mitä ajatuksia asia herättää? Uusateismin jälkeiset uudet ateistit eivät ehkä muista, että myös uskonnottomissa instituutioissa on ollut esillä erilaisia teistisiä taiteen ja ritualismin esineitä.
Miten asian voi tulkita ateismin uusimpien aatevirtauksien parissa? Luoko teistinen esittely-ympäristö pelontunteita ateismia harjoittaviin? Vai voiko ihminen olla kohteesta riippumatta kiinnostunut ateismin aatehistoriasta?
https://museot.fi/nayttelykalenteri/?nayttely_id=31261

15

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos Pyhyyden kokemus tuntemus puuttuu kokonaan, ei voi sitoutua mihinkään uskontoon, missä Korkeimpia voimia pidetään totuutena. Tämän voi saavuttaa

      esim. yhdiställä musiikin saman aikaisesti kuvataiteeseen, liturgiaan, uskonnolliseen liturgiaan, rukoukseen, tuleen katsomiseen jne. erilaisia variaatioita on paljon.

      Ateismi ei tarjoa Pyhyyden kokemusta joka on metafyysinen, koska tämä
      konteksti = Lataus >>>puuttuu kokonaan edes optiona, mahdollisuutena.

      Uskonnon vastaisuus johtuu juuri tästä puuttuvasta mekanismista, joka on
      kuitenkin hyvinkin luonnollista ja kuuluu siis luontoon.

    • ”Teistinen instituutio tuo esille ateistista aatetta vuosien takaa.”

      Ateismi ei ole aate. Vai miten meinaat toteuttaa aattellisuutta amulukuismissasi? Muluku on Mosambikin Makua- ja Banaikansojen luojajumala, josta et ole koskaan edes kuullut, mutta kehitysvammaisen logiikkasi mukaan Mulukuun uskomattomuus olisi joku vitun aate.

      ”…uskonnottomissa instituutioissa on ollut esillä erilaisia teistisiä taiteen ja ritualismin esineitä.”

      Ei saatana mitä ripulivammailua taas😂😂😂 Taide ja ritualistinen käyttäytyminen kuuluu ihmisyyteen, ei pelkästään teismiin.

      ”Luoko teistinen esittely-ympäristö pelontunteita ateismia harjoittaviin?”

      Ei. Olen käynyt jopa ehtoollisella kirkosta eroamisen jälkeen eikä pelottanut yhtään. Taitaa tämä raivostuttaa enemmän hihhuleita kuin minua pelottaa.

      • Anonyymi

        Muut kuin ateistit yhdistävät Muluk jumaluuden mesoamerikkaisuuteen ja maya kalenteriin
        https://en.wikipedia.org/wiki/Maya_calendar

        Mielenkiintoiseksi asian uudessa ateismissa tekee sen terminologia. Esim. uusateismissa käytettiin termiä taisteleva ateismi, joka oli saman aatteen Marxilais-Leninistiläisen suuntauksen käytössä toisin merkityksin. Ja, kun ajattelemme aikoja taaksepäin Suomessa oli esim. ateismin läntisten suuntausten harjoittaminen aatteellisesti niiden Marxilais-Leninistisen siiven mukaan mahdotonta. Ja kyseessä kerrottiin olevan jonkinlainen korruptoituminen (ei oikea ateistisuus) suhteessa oikeaan aatteeseen. Ja hegemonia "yleisesti" vei vasemmalle.

        Vaikeaksi asian nykyään tekee juuri se, että uusateismin jälkeen on tullut uusi ateismi (tosin erillisenä aatteena), jossa aatteen kokonaismerkityksellisyys tunnetaan suhteessa omaan henkilökohtaiseen ateismiin. Jolloin selitykset ovat ateismin monimuotoisuuden mukaiset, mutta ateismin historian kieltäminen uusateismista jääneen kielenkäytön mukaista. Yhä vieläkin perinteinen länsimainen ateismi ja sen perinteet ovat ikään kuin jotenkin pannassa mm. palta-ateisisessakin genressä.


      • Anonyymi

        Luterilainen ehtoollinen on irvikuva Herran ateriasta, jota apostolien aikana tarjottiin seurakunnassa ja nautittiin pyhyydessä. Se oli täysi ateria, josta erotettiin leipää ja viiniä muistuttamaan Herran uhria (kuolemaa).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luterilainen ehtoollinen on irvikuva Herran ateriasta, jota apostolien aikana tarjottiin seurakunnassa ja nautittiin pyhyydessä. Se oli täysi ateria, josta erotettiin leipää ja viiniä muistuttamaan Herran uhria (kuolemaa).

        Kaikkien kristittyjen ehtoollinen ja juutalainen pääsiäisateria on irvikuva muinaisen lähi-idän uhri- ja yhteysateriasta. Ateriassa yhdistyi pahalta suojaava riitti ja esi-isien palvontaan kuuluva esi-isien lepyttäminen. Keväisin syntyi ihmisvauvat, karitsat, vasikat ja varsat. Osa näistä kuoli pian syntymän jälkeen. Ihmiset uskoivat, että paha henki Lamastu vei nämä. Veri oli vahva aine, joka esti Lamastua pääsemästä taloon sisään. Siksi tapettiin lammas, jonka verellä sudittiin talon oven pielet ja pakotettiin Lamastu ohittamaan talo. Tästä tulee koko riitin nimi, ohitusriitti, pesach, passover.

        Vastasyntyneiden vauvojen itku ärsytti esi-isien henkiä ja vaarana oli, että ne hylkäisivät talon ja se jäisi ilman suojelua. Siksi lammas syötiin juhla-aterialla ja esi-isille jätettiin myös ruokaa, jotta ne pysyisivät tyytyväisinä eivätkä jättäisi taloa. Ihan niin kuin suomalainen jouluateria, josta jätettiin taloa suojelevalle esi-isän hengelle, tontulle ruokaa yön yli.

        Jahven papit sepittivät tälle muinaiselle riitille uuden merkityksen, Egyptistä paon. Vanhat pakanalliset tavat kiellettiin. Jahve käski erikseen Kymmenessä käskyssä, ettei pääsiäsaterialta saanut jättää mitään ruokaa pöydälle yön yli. Tällä torjuttiin pakanallista esi-isien palvontaa.

        Kristityt sepittivät pääsiäisaterialle uuden merkityksen. Jeesus on nyt lammas, jonka verellä suditaan synnit puhtaaksi niin, että Jahve ohittaa ja antaa anteeksi synnit. Jeesuksen liha syödään yhteisellä juhla-aterialla. Ehtoollista sanotaankin yhteysateriaksi, Pyhäin yhteydeksi eli käytännössä pakanallisten esi-isien henkien yhteysateriaksi.

        Linkissä on tohtori Kristine Garrowayn tieteellinen ja erittäin mielenkiintoinen artikkeli asiasta.

        https://www.thetorah.com/article/the-origins-of-the-biblical-pesach


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilainen ehtoollinen on irvikuva Herran ateriasta, jota apostolien aikana tarjottiin seurakunnassa ja nautittiin pyhyydessä. Se oli täysi ateria, josta erotettiin leipää ja viiniä muistuttamaan Herran uhria (kuolemaa).

        On vaikea sanoa onko asiasta iloinen vai surullinen? Mutta, jos olisi oma ateistinen monikulttuuritila ihmiset voisivat järjestää peli-iltoja ja ruokshetkiä sekä vaikkapa ateismin eri vaiheita esittäviä näyttelyitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luterilainen ehtoollinen on irvikuva Herran ateriasta, jota apostolien aikana tarjottiin seurakunnassa ja nautittiin pyhyydessä. Se oli täysi ateria, josta erotettiin leipää ja viiniä muistuttamaan Herran uhria (kuolemaa).

        "Se oli täysi ateria, josta erotettiin leipää ja viiniä"

        Luterilaisilta vaatiikin paljon, jotta kykenevät erottamaan leivän ja viinin. Luterilaiset ihmettelevät ehtoollisella: "Miksi me olemme aivan kännissä, vaikka olemme syöneet kaiken aikaa pelkkää leipää?"


      • Anonyymi

        "Ei. Olen käynyt jopa ehtoollisella kirkosta eroamisen jälkeen eikä pelottanut yhtään. Taitaa tämä raivostuttaa enemmän hihhuleita kuin minua pelottaa."

        Yksi ateismin illuusion muodoista on se, että eroaminen kirkosta tms. tekee ihmisestä teistittömän tai ateistin. Näin ei suinkaan ole asianlaita.

        "Taide ja ritualistinen käyttäytyminen kuuluu ihmisyyteen, ei pelkästään teismiin."

        Jos ajattelemme asiaa ateismin aatehistorian valossa voidaan osoittaa, että Marxilais-Leninistisen aatteen ja ateismin rajapinnoilla operoinut elin, jonka nimeä en nyt muista (ateismin tutkimuslaitos?), teki havainnon, että ihmisiä pitää teismeissä kiinni ritualismi, syntymä, kuolema ja siirtymäriitit. Mutta, koska samassa laitoksessa sen aiempi tulkinta ateismista piti sisällään taikauskoisen ritualismin kitkemisen, ei vastaavia palveluita ollut tarjolla jumalattomalla puolella. Päätettiin rakentaa erilaisille rituaaleille ateistiset seremoniat ja rakennukset joissa niitä suorittaa.

        Yhteenvetona voidaan todeta, että osassa erästä ateismin tulkintaa voidaan todeta tietyssä historianvaiheessa pidetyn selvänä, että ritualismia ei ole, eikä tulisi olla kunnon ateistin elämässä. Ennen kuin uusi valo kirkastui ja kertoi, että näin ei ole asianlaita.

        Samoin on ollut asianlaita, myös siten, että vielä varhaisempi tulkinta ateismista am. viitekehyksissä piti sisällään ajatuksen, että seremoniaa hoitaa teistinen puoli. Ja ateistin kunnia-asia on täysi rituaalittomuus ja seremoniattomuus.

        Mutta, koska uusateismi hävisi olemassaolonsa, niin kuin niin monet eri ateismin olemassa olemisen muodot sitä ennen , on nykyinen uusi ateistinen tulkinta se, että debattia ateismin vaiheista ei voi käydä. Kunnes uusi ateismin valo taas ehkä jälleen kertoo, että ehkä voikin olla mahdollista, mahdollisesti jollain uudella ja ehkä jännällä "twistillä" säestettynä?


    • Anonyymi

      Uskomattomuus on aate, koska se sisältää voimakkaan tuomiovallan
      kaikkia uskontoja kohtaan. Ihan samoin kuin Hitler eli vähän kuin rotuoppia.

      Ateismin itseisarvo ei ole siis pelkkä uskomattomuus, vaan voimakas
      arvostelu kaikkea hengellistä kohtaan.

      Vastarannan kiiski-periaate, protestiliike missä on voimakkaita sanankäänteitä
      kuten ripulivajakki. Minkä ikäinen ihminen kirjoittaa näin. Ja onko kaikki OK ?

      • Anonyymi

        Todennäköisesti mainitulla tavalla kirjoittava on saanut jonkin traumaattisen kokemuksen uskontoihin liittyen. Se on ymmärrettävää, koska uskonnollisissa piireissä liikkuu usein täysin sekopäisiä ihmisiä, jotka manipuloivat muita ihmisiä.

        Ateistiseen asenteeseen voi sairastua niin kuin teistiseenkin asenteeseen voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todennäköisesti mainitulla tavalla kirjoittava on saanut jonkin traumaattisen kokemuksen uskontoihin liittyen. Se on ymmärrettävää, koska uskonnollisissa piireissä liikkuu usein täysin sekopäisiä ihmisiä, jotka manipuloivat muita ihmisiä.

        Ateistiseen asenteeseen voi sairastua niin kuin teistiseenkin asenteeseen voi.

        Me teistit emme arvostele ateisteja vajakeiksi ja muilla termeillä alentavasti.
        Se on kokonaan ateistisen etymologian, omaperäisen perussanaston tulosta.
        Luokitellaan siis ihminen oman uskomuksensa mukaan sulavaksi lumiukoksi.
        Uskonnot tulevat säilymään vaikka teknologia kehittyykin. Ne ovat syvällä
        eri kulttuureissa, aivan kuten henkilöpalvonta ja ateismi on Pohjois-Koreassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me teistit emme arvostele ateisteja vajakeiksi ja muilla termeillä alentavasti.
        Se on kokonaan ateistisen etymologian, omaperäisen perussanaston tulosta.
        Luokitellaan siis ihminen oman uskomuksensa mukaan sulavaksi lumiukoksi.
        Uskonnot tulevat säilymään vaikka teknologia kehittyykin. Ne ovat syvällä
        eri kulttuureissa, aivan kuten henkilöpalvonta ja ateismi on Pohjois-Koreassa.

        Saattaa olla että ette kutsu vajakeiksi, mutta uhkailette helvetin tulella. Mitä se kertoo aikuisesta ihmisestä?


    • Anonyymi

      sanna on nyky uskonto !!!

      • Anonyymi

        maatuskalle sannan naama 🤣


      • Anonyymi

        Mielenkiintoinen näkökanta on erilaisten medioiden esittämien asioiden verrattavuus uskonnolliseen tai ateistisfanaattiseen toimintaan. Voidaanko ajatella, että on olemassa arjesta irrallaan olevia mikrototuuksia, jotka yhdessä epärealistisuudessaan muodostavat aivan uudenlaisen teistisen tai ateistisen uskonnon, jossa on hegemonia, mutta jota harjoittavat eivät osaa huomata praktiikkaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4190
    2. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2353
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      32
      2282
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      96
      2084
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1887
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1860
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1567
    8. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1531
    9. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      188
      1350
    10. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      75
      1194
    Aihe