Taksiyrittäjä ei ole yrittäjä vaan kartellin renki

Anonyymi-ap

Useat taksiyrittäjät ajavat ajojaan jollekin välitysyhtiölle eli ovat ennenminkin työntekijöitä kuin yrittäjiä. Taksiyrittäjä ajaa välitysyhtiöiden ajoja välitysyhtiöiden määräämillä ajovuoroilla ja hinnoilla. Työmääräykset ja ohjeet, jopa työasua myöden, tulevat välitysyhtiöiltä. Taksiyrittäjä ei voi vaatia mitään, vaan ajaa välitysyhtiön käskyjen mukaan. Asetelma on sama kuin provisiopalkkaisella työntekijällä. Ajat käskyjemme mukaan tai lopetat.

Taksiyrittäjä ei saa päättää mistään asioista itse välitysyhtiön "yrittäjäduunarina". Vain välitysyhtiötä voi vaihtaa, joka ei hyödytä mitään, koska hinnat ja toimintatapa on kaikilla sama. Kaikilla välitysyhtiöillä yrittäjä on työntekijän asemassa, eikä saa päättää itse mistään. Lisäksi välitysyhtiöt vaihtavat keskenään ajoja, siirtäen niitä toisilleen.

Suomessa on taksialan kartelli välitysyhtiöiden toimesta. Taksiaplikaatioiden tilaukset on kohdistettu välitysyhtiöiden kautta. Myös julkisen sektorin hinnoittelu ja ajot on sovittu keskenään ennen tarjouksien tekoa. Taksiliitto on osa toimintaa, joka toimii välitysyhtiöiden rahaliikenteen välittäjänä ja järjestää vain välitysyhtiöiden järjestelmiin sopivia taksikortteja julkiselle sektorille. Myös ns. Kelakyydit on sovittu ennen tarjouksien lähettämistä. Ne on jaettu aluekohtaisesti hiljaisella sopimuksella.

Vain Suomessa taksialalle on keskittynyt koko rikoslain kirjo kilpailu- ja hankintalain rikkomisista työntekijöiden palkka- ja työrikoksiin asti, sekä kaikki vero, vakuutus ja sosiaalikuluihin liittyvät rikokset niiden väliltä.

33

980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisi tarpeen nähdä milloin julkinen sektori ja työsuojeluviranomaiset hoitaisivat virkavelvoitteensa.

      • Anonyymi

        Kelan järjestämät ajot ovat pelkkää rikollisuutta.


      • Anonyymi

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        🍑 ­­N­­­y­m­f­­­o­m­a­a­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17766204I

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Sitten nämä pellet luulevat olevansa jotain yrittäjiä vaikka ovat pelkkiä välityksen koiria ja tulot riittää nipin napin elämiseen. 😅

      • Anonyymi

        Ajokoira yrittäjän vastuulla ja kulkukoiran tuloilla🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi

        Luulet tietäväsi, etkä tiedä luulevasi. ;)


      • Anonyymi

        Mistä sen tiedät, mitä Suomen tuhannet taksiyrittäjät luulevat? Vaikka sinä pidät luulojasi tosiasioina, kaikki eivät pidä. Onneksi.


      • Anonyymi

        Silti alalle hinku ja halu. Nämä uudet pellet ovat vaan niin xxxxx, olisi pidetty ala kurissa ja maineessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajokoira yrittäjän vastuulla ja kulkukoiran tuloilla🤣🤣🤣🤣

        Vuf, vuf, räksyttää taksiyrittäjä ja kuseskelee tolpille.


    • Anonyymi

      Eiköhän ne "rehellisimmät" löydy sieltä Helsingin aseman basaarista, ne eivät ole "kartelliin" kuuluvia.

      • Anonyymi

        Uudet yrittäjät ovat itsenäisiä ja rehellisiä. Vanhat ovat roskaväkeä.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Ajovuorot kiellettiin kkv:n toimesta.

    • Anonyymi

      Alipalkkaus ja työvoiman hyväksikäyttö on alalla tavanomaista.

      • Anonyymi

        Työaikalakeja ei noudateta, koska välitysyhtiöt määräävät ajovuorot kaikille autoille. Se on tietenkin laitonta, kuten kaikki muukin kartellien toiminta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työaikalakeja ei noudateta, koska välitysyhtiöt määräävät ajovuorot kaikille autoille. Se on tietenkin laitonta, kuten kaikki muukin kartellien toiminta.

        Rengit leikkivät isäntää🤣🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rengit leikkivät isäntää🤣🤣🤣🤣🤣

        Ja palstan trolli kriitikkoa.


      • Anonyymi

        … ja taksialalle etenkin taksilain uudistuksen myötä ja veronmaksuun kammoksuen suhtautuneen Sipilän hallituksen kätilöimänä eduskunnan siunauksella saatiin alustatalouden toimijoille vankka jalansija. Ja näkyy sama meininki olevan ruokapalvelualalla. Voitot yksityistetään. Kulut/tappiot sosialisoidaan. Ja verot valtion maksettavaksi. Sekä köyhät kyykkyyn: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009537715.html?cs=email


    • Anonyymi

      Haluavat olla pölöjä orjia.

    • Anonyymi

      Tyhmiä ne ainakin ovat.

    • Anonyymi

      ”Vain Suomessa taksialalle on keskittynyt koko rikoslain kirjo kilpailu- ja hankintalain rikkomisista työntekijöiden palkka- ja työrikoksiin asti, sekä kaikki vero, vakuutus ja sosiaalikuluihin liittyvät rikokset niiden väliltä.”
      Et ole, poika, asioista perillä. Taksialan rikollisuus on pientä verrattuna k.o. rikollisuuteen esim. rakennus- ja ravintola-alalla.
      Suhmurointi on Suomessa maan tapa. Alla esimerkki viime ajoilta Turun suunnalta:
      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c0f309bc-cf7f-4a82-932b-ba2aa0605774

    • Anonyymi

      K kauppias ei ole yrittäjä vaan Keskon renki.

      • Anonyymi

        No sun mielestä kaikki pienyrittäjät on renkejä, sehän jo on tullut selväksi.
        Olisko sun kannattanut itse istua sellä oman taksin ratissa enemmän, eikä ajattaa kuskeilla kaikkea ja istua baarissa päivät pitkät. Et olis noin katkera nyt kun rahat on loppu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sun mielestä kaikki pienyrittäjät on renkejä, sehän jo on tullut selväksi.
        Olisko sun kannattanut itse istua sellä oman taksin ratissa enemmän, eikä ajattaa kuskeilla kaikkea ja istua baarissa päivät pitkät. Et olis noin katkera nyt kun rahat on loppu.

        Paitsi ketjun aloittaja tolkuttaa palstalla viikosta toiseen, että isännät ovat kartellin renkejä, vaikka luulevat olevansa isäntiä. Aloittaja pitää luulojaan tosiasioina.


    • Anonyymi

      Taksi yrittäjä saa ihan itse päättää mihin sopimukseen lähtee mukaan vai vaihtaako alaa tai miten asiansa hoitaa, mutta yrittäjä hän kuitenkin on.

    • Anonyymi

      Jakotaksin autoilijat ovat kaikki yrittäjiä ja hyviä sellaisia.

      • Anonyymi

        Parhaita


    • Anonyymi

      Voi voi!

    • Anonyymi

      En usko kartelliin kela-ajojen suhteen. Aika heikko kate on ja silläpä kiinnostus varsinkin kaupugeissa huono. Jotain tarttis tehdä.

    • Anonyymi

      Onneksi on vanhat kunnon LTX ja HTD, parempia välitysyhtiöitä ei voisi maailmassa olla! Kyllä on juhlaa pitää autoja näin ammattitaitoisissa firmoissa. Puheluihin vastataan, keikkaa pukkaa ja välitys toimii. Kyllä rahalle saa vastinetta ja johto on joka penninsä ansainnut.

      • Anonyymi

        Lähitaksin sopimuksista kaikki pyrkivät eroon. Pelkkää paskaa koko touhu.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jäätävä epävarmuus

      Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      85
      2137
    2. Ainakin hän on elossa

      ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      43
      1710
    3. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

      Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      67
      1461
    4. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

      Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      74
      1228
    5. Mitä hellittelynimiä

      Sinulla on kaivatustasi?
      Ikävä
      77
      1161
    6. Pitsaa selliiä

      Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon
      Kuhmo
      26
      1144
    7. Tiedätkö et olet

      Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      48
      1133
    8. Mitä meille oikein

      Tapahtuu vai tapahtuuko mitään?
      Ikävä
      59
      1051
    9. Olet vain kiltimpi

      Ja rauhallisempi ja rakastavampi. Se vetoaa
      Ikävä
      37
      923
    10. Nyt tiedän

      Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      37
      902
    Aihe