Miten tärkeää on hautakivi?

Anonyymi-ap

Haluaisin kuulla mielipiteitä asiasta.
Mitä hautakivi merkitsee kenellekin?

Kysyn tätä siksi, koska isäpuoleni otti oman isäni ja veljeni nimet pois hautakivestä.
Asia painaa minua mahdottomasti.

Mitä mieltä olisitte, jos teille sattuisi samantapaista?

52

330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitähän mahtaa tarkoittaa nimien pois ottaminen hautakivestä? Hauta-aika ohi? Mikä osuus / omistus isäpuolella on jonkun 'vieraan' hautaan? Aika epäselvä on aloituksesi.

      • Anonyymi

        Ei ollut minkäänlaista, luvatta otti.
        Minä olen sen hautapaikan haudanhaltija.
        Kysyin että miltä tuntuisi, jos muille tapahtuisi tällaista.

        Suostuivat lopulta, että "saan" laittaa uudelleen isäni ja veljeni nimet hautakiveen, - mutta omalla kustannuksella.
        Eivät ymmärrä, että tottakai pitäisi kustantaa kuolinpesän varoista edes.

        Mitä mieltä olette, miltä teistä tuntuisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut minkäänlaista, luvatta otti.
        Minä olen sen hautapaikan haudanhaltija.
        Kysyin että miltä tuntuisi, jos muille tapahtuisi tällaista.

        Suostuivat lopulta, että "saan" laittaa uudelleen isäni ja veljeni nimet hautakiveen, - mutta omalla kustannuksella.
        Eivät ymmärrä, että tottakai pitäisi kustantaa kuolinpesän varoista edes.

        Mitä mieltä olette, miltä teistä tuntuisi?

        En tiedä, onko tällaiasta tapahtunut Suomessa aikaisemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut minkäänlaista, luvatta otti.
        Minä olen sen hautapaikan haudanhaltija.
        Kysyin että miltä tuntuisi, jos muille tapahtuisi tällaista.

        Suostuivat lopulta, että "saan" laittaa uudelleen isäni ja veljeni nimet hautakiveen, - mutta omalla kustannuksella.
        Eivät ymmärrä, että tottakai pitäisi kustantaa kuolinpesän varoista edes.

        Mitä mieltä olette, miltä teistä tuntuisi?

        Ei tunnu hyvältä En ymmärrä miksi joku voi tehdä niin .
        Ihmiset jotka on haudattu kerran siihen hautaan ovat nimetty hautakivessä, joten en jättäisi asiaa siihen, vaan jollain pitäisi olla tietoa miten tälläisissä tapauksissa tehdään.
        Loukkaus myös sinua kohtaan . Ei kai joku jolla ei ole ollut osaa ei arpaa siihen hautaan voi päättää asioita ilman että siitä puhuu ensin sinun kanssasi .
        Se joka otti nimet pois maksaa sen että ne laitetaan sinne takaisin .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut minkäänlaista, luvatta otti.
        Minä olen sen hautapaikan haudanhaltija.
        Kysyin että miltä tuntuisi, jos muille tapahtuisi tällaista.

        Suostuivat lopulta, että "saan" laittaa uudelleen isäni ja veljeni nimet hautakiveen, - mutta omalla kustannuksella.
        Eivät ymmärrä, että tottakai pitäisi kustantaa kuolinpesän varoista edes.

        Mitä mieltä olette, miltä teistä tuntuisi?

        Väärin ja loukkaavasti tehty. Hauta on lähimmäisemme viimeinen lepopaikka. Äärimmäisen loukkaava hävittää nimi. Jos tilanpuute vaatii karsimista, on hankittava suurempi kivi.
        Kysyisin hautakonttorista,miksi teko on sallittu, vaikka olet haudasta vastuussa. Millaiset säännöt kivistä on olemassa noin yleisellä tasolla? Voisiko joku esim. omavaltaisesti hävittää kiven ja vaihtaa sen toiseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut minkäänlaista, luvatta otti.
        Minä olen sen hautapaikan haudanhaltija.
        Kysyin että miltä tuntuisi, jos muille tapahtuisi tällaista.

        Suostuivat lopulta, että "saan" laittaa uudelleen isäni ja veljeni nimet hautakiveen, - mutta omalla kustannuksella.
        Eivät ymmärrä, että tottakai pitäisi kustantaa kuolinpesän varoista edes.

        Mitä mieltä olette, miltä teistä tuntuisi?

        Miten nimet poistetaan kivestä? Kuka sen tekee / teki? Ihmettelen edelleen, vaikka en kiviä kumartelekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin ja loukkaavasti tehty. Hauta on lähimmäisemme viimeinen lepopaikka. Äärimmäisen loukkaava hävittää nimi. Jos tilanpuute vaatii karsimista, on hankittava suurempi kivi.
        Kysyisin hautakonttorista,miksi teko on sallittu, vaikka olet haudasta vastuussa. Millaiset säännöt kivistä on olemassa noin yleisellä tasolla? Voisiko joku esim. omavaltaisesti hävittää kiven ja vaihtaa sen toiseen?

        Helsinki Hautausmailla, Jos tila kivessä alkaa vähenee.Niin laitetaan pient laatat kiveen jatko. 2 vuotta sitten maksoi pieni nimi latta 300e. Henkilön etunimi sukunimi,syntymäaika ja kuolin aika.Meneiden sukupuiden nimiä poistamatta.Jotkut taas lisäävät jos kivi täynnä,Lattoja ei mahdu.erilliset pienet laatta kivet siihen eteen, Miten on mahdollista ulkopuolinen voi noin toimia. Ylensä Haudan vastuu henkilö on Haudan haltia, Miten ulkopuolinen saanut luvan mutoksiin haudan kiveen.Rikkonnut hauta Rauhaa.Itse otaisin yhteys serakuntaan joka vastaa hautuusmaasta.Saman paikaan johon siis haudasta ,sen oikeudesta vastaa ja jolle haudasta maksettu.Saat ainakin lisätiedot miten toimia?


    • Anonyymi

      Hautarauhan rikkomiseen syyllistyy, jos
      esim. turmelee tai häpäisee hautaa tai kuolleen muistomerkkiä.
      Hautakivi on muistomerkki.

      Mikä oikeuttaisi isäpuolesi poistamaan nimiä ?
      Ei mikään ?

    • Anonyymi

      Olettaisi, ettei muutoksia saa tehdä kysymättä hautaoikeuden haltijalta.
      Seurakunnasta voisi saada vastuaksia.

    • Anonyymi

      Sanoisimpa,,,

      alottajan kysymykseen,,, isäpuolesi toiminta on / oli erittäin törkeä teko,

      jos olisi munun omaisesta kysmys, ottaisin heti seurakuntaan yhteyttä ja kysisin neuvoa kuinka nyt voisi toimia ja asian oikaista,,,

      koen alottajan kokeneen suuren vääryyden,,,

      • Anonyymi

        Seurakunta on samaa mieltä.

        Olen taistellut asian puolesta pitkään.
        Nyt olen ottamassa asiaa käräjille. Tuntuu vain, että ei jaksaisi.
        Vastassa on kuitenkin kaksi asianajajaa, jotka vastustavat ja kolme sisarpuolta.

        En ymmärrä, miten voivat olla niin sydämettömiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seurakunta on samaa mieltä.

        Olen taistellut asian puolesta pitkään.
        Nyt olen ottamassa asiaa käräjille. Tuntuu vain, että ei jaksaisi.
        Vastassa on kuitenkin kaksi asianajajaa, jotka vastustavat ja kolme sisarpuolta.

        En ymmärrä, miten voivat olla niin sydämettömiä!

        Jokatapauksessa ovat tehneet suuren vääryyden,
        jopa loukattu isäsi ja sukuasi,
        kaiken järjenmukaan sinä saat oikeutta jos jaksat asian panna vireille,
        ja isäpuolesi joutuu maksamaan sinulle korvauksia loukkauksesta ja kärsimyksestä
        myös maksamaan hautakiveen uudelleen kirjoitetut nimet,
        tämä on minun mielipide,

        en pidä väärintekijöistä missä muodossa, enkä usko että suomen oikeuskaan suomen lainmukaan hyväksyy isäpuolesi toiminnan,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seurakunta on samaa mieltä.

        Olen taistellut asian puolesta pitkään.
        Nyt olen ottamassa asiaa käräjille. Tuntuu vain, että ei jaksaisi.
        Vastassa on kuitenkin kaksi asianajajaa, jotka vastustavat ja kolme sisarpuolta.

        En ymmärrä, miten voivat olla niin sydämettömiä!

        Se toinen asianajaja on pesänjakaja joka kuuntelee vain sisarpuolten asianajajaa.
        On hyvä tuttu hänen kanssaan ja puolueellinen.

        No, otan asian esille käräjillä, Mutta on paljon selittämistä.

        Helpottaa kun saan kertoa.
        Olen ollut ihan yksin tämän asian kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se toinen asianajaja on pesänjakaja joka kuuntelee vain sisarpuolten asianajajaa.
        On hyvä tuttu hänen kanssaan ja puolueellinen.

        No, otan asian esille käräjillä, Mutta on paljon selittämistä.

        Helpottaa kun saan kertoa.
        Olen ollut ihan yksin tämän asian kanssa.

        Jos olet vähävarainen
        olet oikeutettu saamaan oikeus-apua
        oikeusaputoimistosta,
        siellä on oikeat tuomarit jotka tietää suomen lainkirjaimet täysin,
        ne auttaa taatusti sinua saamaan oikeutta,

        kannataa mennä ensin oikeuaputoimistoon juttelemaan tuomarin kanssa asiasta sieltä saat varmasti oikeaa tietoa ja apua ,,,

        lykkyä tykö,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seurakunta on samaa mieltä.

        Olen taistellut asian puolesta pitkään.
        Nyt olen ottamassa asiaa käräjille. Tuntuu vain, että ei jaksaisi.
        Vastassa on kuitenkin kaksi asianajajaa, jotka vastustavat ja kolme sisarpuolta.

        En ymmärrä, miten voivat olla niin sydämettömiä!

        Älä rupea käräjöimään, ellet ole varma, että voitat.
        Jos häviät tulee kalliiksi.
        Tulee halvemmaksi laitattaa itse uudestaan nimet kiveen.
        Sinä olet hautaoikeuden haltija. Ei kukaan muu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä rupea käräjöimään, ellet ole varma, että voitat.
        Jos häviät tulee kalliiksi.
        Tulee halvemmaksi laitattaa itse uudestaan nimet kiveen.
        Sinä olet hautaoikeuden haltija. Ei kukaan muu.

        Jos nimet mahtuu uudestaan harkitse laitattaa ne takaisin. Et voi raaputtaa pois
        isäpuolesikaan nimeä muuten teet saatat tehdä lainvastaisesti itse,
        vaikka toiset henkilöt on tehneet ensin väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seurakunta on samaa mieltä.

        Olen taistellut asian puolesta pitkään.
        Nyt olen ottamassa asiaa käräjille. Tuntuu vain, että ei jaksaisi.
        Vastassa on kuitenkin kaksi asianajajaa, jotka vastustavat ja kolme sisarpuolta.

        En ymmärrä, miten voivat olla niin sydämettömiä!

        Käräjöiminen on kallista, aina. Siinä menee aikaa ja rahaa.
        Panisin saman rahan hautakiveen. Jos nimiä on paljon, isompi kivi ja kirjaimet pienempinä, eikä niiden ole pakko olla kultaiset. Kaunis punainen graniitti ja mustat kirjaimet, esimerkiksi.
        Jos joku on käsitellyt omin luvin hautakiveä aikaisemmin, olet mielestäni oikeutettu samaan. Kysy kuitenkin hautakonttorista ja ilmoita sinne aikomuksesi. Korosta sinne myös, että sinä haudan kunnosta vastaavana olet oikeutettu tietämään, jos nimiin ollaan koskemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä rupea käräjöimään, ellet ole varma, että voitat.
        Jos häviät tulee kalliiksi.
        Tulee halvemmaksi laitattaa itse uudestaan nimet kiveen.
        Sinä olet hautaoikeuden haltija. Ei kukaan muu.

        Turha lähteä käräjille. Laitata kiveen nimi laatat,Ovat halvemmat kuin kiveen hakattavana nimet.


    • Anonyymi

      Kysy hautakonttorista neuvoa. Eikö isäpuolen omaisen nimi mahtunut kiveen, vai miksi poisto?
      Voiko haudalle asettaa kaksi kiveä? Poistetuille nimille oma?

    • Anonyymi

      En halua mitään kiviä itselleni.

      • Anonyymi

        Niin, maailmassa miljoonien ja taas miljoonien hautapaikkatiedotkin ovat hävinneet, ei ole kiven kiveä useimmiten koskaan laitettukaan. En ymmärrä koko "kivityksen" tarkoitusta ja samoin toivon etten joutuisi painavaa kiveä niskassani kanniskelemaan, on sitä tässä eletyssä elämässä jo riittämiin painoja kanniskeltu.


      • Anonyymi

        Aloittaja ei ehkä tarkoita sinua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja ei ehkä tarkoita sinua.

        Ehkä otin, ehkä en, ehkä en tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä otin, ehkä en, ehkä en tiedä.

        Kiitos myötätunnosta!
        On ollut kova paikka, paljon murehdin ja tuli mahdottomasti työtä, kun rupesin saamaan asian kuntoon.

        Vielä kävi niin, että sisarpuoli laittoi isäni ja veljeni nimien paikoille isäpuolen nimen!
        Sitten teki minusta rikosilmoituksen!
        Meni vuosi aikaa siinäkin sitä setviessä.
        Syyttäjä totesi minut syyttömäksi ja että olen hautapaikan haltija.
        Samaa mieltä on seurakunta.

        Isäpuoli ja sisarpuoli yrittivät mitätöida isäni ja veljeni elämät ja sukuni.
        Hävytöntä!

        On kaikkea muutakin petollisuutta ollut heidän puoleltaan.
        Nyt yrittävät, että minun pitäisi korvata isäni ja veljeni nimien takaisin kaiverrukset!
        Asianajajansa on samaa mieltä. En ymmärrä, miten sydämettömiä ovat. Velipuoli totesi vielä että "ei merkitse mitään". Minulle ja lapsilleni merkitsee!
        Ei olisi paikkaa, missä käydä.

        Valitan käräjäoikeudelle, että takaisin nimien kaiverruskustannukset on tultava kuolinpesältä.
        Tosin en paljon luota tähän käräjäoikeuteen.

        Tuntuisi pahalta, jos olisin jättänyt asian.
        Laitan takaisin isäni ja veljeni nimet keväällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, maailmassa miljoonien ja taas miljoonien hautapaikkatiedotkin ovat hävinneet, ei ole kiven kiveä useimmiten koskaan laitettukaan. En ymmärrä koko "kivityksen" tarkoitusta ja samoin toivon etten joutuisi painavaa kiveä niskassani kanniskelemaan, on sitä tässä eletyssä elämässä jo riittämiin painoja kanniskeltu.

        " Taakka ei nujerra ihmistä, vaan tapa, jolla hän taakkansa kantaa. "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos myötätunnosta!
        On ollut kova paikka, paljon murehdin ja tuli mahdottomasti työtä, kun rupesin saamaan asian kuntoon.

        Vielä kävi niin, että sisarpuoli laittoi isäni ja veljeni nimien paikoille isäpuolen nimen!
        Sitten teki minusta rikosilmoituksen!
        Meni vuosi aikaa siinäkin sitä setviessä.
        Syyttäjä totesi minut syyttömäksi ja että olen hautapaikan haltija.
        Samaa mieltä on seurakunta.

        Isäpuoli ja sisarpuoli yrittivät mitätöida isäni ja veljeni elämät ja sukuni.
        Hävytöntä!

        On kaikkea muutakin petollisuutta ollut heidän puoleltaan.
        Nyt yrittävät, että minun pitäisi korvata isäni ja veljeni nimien takaisin kaiverrukset!
        Asianajajansa on samaa mieltä. En ymmärrä, miten sydämettömiä ovat. Velipuoli totesi vielä että "ei merkitse mitään". Minulle ja lapsilleni merkitsee!
        Ei olisi paikkaa, missä käydä.

        Valitan käräjäoikeudelle, että takaisin nimien kaiverruskustannukset on tultava kuolinpesältä.
        Tosin en paljon luota tähän käräjäoikeuteen.

        Tuntuisi pahalta, jos olisin jättänyt asian.
        Laitan takaisin isäni ja veljeni nimet keväällä.

        Hyvä
        laita vain,
        olet hautapaikan haltia
        sitä ei kumoa kukaan,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä
        laita vain,
        olet hautapaikan haltia
        sitä ei kumoa kukaan,,

        Hyvä haltia se on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos myötätunnosta!
        On ollut kova paikka, paljon murehdin ja tuli mahdottomasti työtä, kun rupesin saamaan asian kuntoon.

        Vielä kävi niin, että sisarpuoli laittoi isäni ja veljeni nimien paikoille isäpuolen nimen!
        Sitten teki minusta rikosilmoituksen!
        Meni vuosi aikaa siinäkin sitä setviessä.
        Syyttäjä totesi minut syyttömäksi ja että olen hautapaikan haltija.
        Samaa mieltä on seurakunta.

        Isäpuoli ja sisarpuoli yrittivät mitätöida isäni ja veljeni elämät ja sukuni.
        Hävytöntä!

        On kaikkea muutakin petollisuutta ollut heidän puoleltaan.
        Nyt yrittävät, että minun pitäisi korvata isäni ja veljeni nimien takaisin kaiverrukset!
        Asianajajansa on samaa mieltä. En ymmärrä, miten sydämettömiä ovat. Velipuoli totesi vielä että "ei merkitse mitään". Minulle ja lapsilleni merkitsee!
        Ei olisi paikkaa, missä käydä.

        Valitan käräjäoikeudelle, että takaisin nimien kaiverruskustannukset on tultava kuolinpesältä.
        Tosin en paljon luota tähän käräjäoikeuteen.

        Tuntuisi pahalta, jos olisin jättänyt asian.
        Laitan takaisin isäni ja veljeni nimet keväällä.

        Valita tuollaisesta asianajajasta asianajaliittoon.
        Pidä puolesi vaan, selvää vääryyttä vastaan.


    • Anonyymi

      Ja millähän oikeudella isäpuoli tuon teki? Ei kai hänellä mitään oikeuksia heidän hautaansa ollut, vaan jälkeenjääneillä sukulaisilla.
      Itselleni en hautakiveä tarvitse, enkä hautaakaan, mutta jos on hauta niin onhan se mukava jos siinä kivikin on.

    • Anonyymi

      Oliko hautakivi väärällä haudalla ja ketä toisia siellä oli? Miksi isäsi ja veljesi haudattiin samaan kuoppaan, mihin heitä ei olisi ilmeisesti pitänyt haudata.

      Jotain ilmeisesti on, jota en nyt itse ymmärrä. On minullakin velipuoli, mutta ei onneksi edes samalla hautausmaalla jonne itseni tulen tuhkineni joutumaan, mikäli sitten ei järveen, jossa mieheni "lepää" myrskyissä.

      • Anonyymi

        Hautakivi oli oikealla paikalla, ja isän kuolinpesästä maksettu.

        Kyllä tämä järjestyy.
        Olen pannut yksin topakasti hanttiin, mutta on ollut kyllä paljon tekemistä, kun olen joutunut kaiken todistelemaan osakkaita ja asianajajaansa vastaan.
        Eikö jo jonkinlainen moraalinen selkäranka kerro, että väärin tekivät ja että heidän pitäisi edes korvata takaisin kaiverrukset. - Mutta ei!
        Velipuoli vielä totesi, että "Ei merkitse mitään".

        Ei se nyt sovi ollenkaan, että isäni ja veljeni nimet otettiin pois.
        Olin lapsi kun isäni kuoli, ja onhan se tärkeää minulle ja lapsilleni ja että sukuni nimi säilyy.
        Isäni taisteli eturintamalla jatkosodassa.
        Niin törkeää oli ottaa isän ja veljeni nimet omavaltaisesti pois hautakivestä!

        Laitan nimet takaisin keväällä, kun lumi sulaa, ja teen moitteen käräjäoikeudelle.
        Saa nähdä myöntyykö käräjäoikeus.
        Jos ei - niin sitten tulee yleiseen keskusteluun.


    • Anonyymi

      Perilliset saavat ruumiini muun perinnön mukana.
      Tehkööt, mitä parhaaksi näkevät, kunhan noudattavat maan säännöksiä.

      • Anonyymi

        Olet tietenkin kysynyt , jutellut ja selvittänyt, tahtovatko he päättää puolestasi asioista, jotka voisit ilmoittaa ja selvittää etukäteen elossa ihan itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet tietenkin kysynyt , jutellut ja selvittänyt, tahtovatko he päättää puolestasi asioista, jotka voisit ilmoittaa ja selvittää etukäteen elossa ihan itse.

        Ei onnistunut.
        Salamyhkäistä porukkaa, mitään eivät rehdisti kerro.
        Kun yritin, niin tuli luuri korvaan,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei onnistunut.
        Salamyhkäistä porukkaa, mitään eivät rehdisti kerro.
        Kun yritin, niin tuli luuri korvaan,

        Puhelin ei ole oikea tapa hoitaa ko. aihetta ja kertoja olet sinä, eivät he.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhelin ei ole oikea tapa hoitaa ko. aihetta ja kertoja olet sinä, eivät he.

        Kun om matkaa yli 600 kilometriä, niin eiköpä liene.
        Puolustele sinä rauhassa vaan tätä porukkaa, ei haittaa.
        Kunhan kohdallesi sattuu vastaavanlaista, niin luulenpa että kieli kellossasi vaihtuu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun om matkaa yli 600 kilometriä, niin eiköpä liene.
        Puolustele sinä rauhassa vaan tätä porukkaa, ei haittaa.
        Kunhan kohdallesi sattuu vastaavanlaista, niin luulenpa että kieli kellossasi vaihtuu...

        "Vastaavanlaista"? Mitä "porukkaa"? Sinun läheisiäsi / omaisiasi? Ettekö näe / ole yhdessä ikinä?


    • Anonyymi

      Vaimolla sukuhauta, joka yläreunassa komeilee hänen sukunimensä. Siihen hänkin haluaa tulla haudatuksi.
      Vaimo haluaa, että mieskin, jolla on siis
      oma sukumensä,, haudattaisiin hänen sukunsa hautaan., joka on hyvällä paikallakin.
      Mies on ilmoitta ut ettei hän hyväksyttiin tätä.. On ilmoittanut useampiakin paikkakuntia,, joile hänet voisi aikanaan haudata.
      Mitä mieltä olet kyseisestä tilanteesta?

      • Anonyymi

        Miehen toiveen mukaan tulee toimia.


    • Anonyymi

      Jos hän on esittänyt toiveen hautapaikastaan, pitäsi sitä noudattaa. Toisaalta - vainajalla ei ole enää sananvaltaa. Murheellisia kertomuksia kuultu riidoista, joita on käyty vainajan hautauksesta ja kuolinilmoituksista.

      • Anonyymi

        Olen sitä mieltä, että jos vaimo haluaa tulla haudatuksi omaan sukuhautaan, niin hänen toivomustaan tulee noudattaa.

        Vaimo voisi kirjoittaa hautatahdon ja luovuttaa sen seurakunnalle.
        Samalla perusteilla, kuten testamenttikin kirjoitetaan, ilmaistaan oma tahto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, että jos vaimo haluaa tulla haudatuksi omaan sukuhautaan, niin hänen toivomustaan tulee noudattaa.

        Vaimo voisi kirjoittaa hautatahdon ja luovuttaa sen seurakunnalle.
        Samalla perusteilla, kuten testamenttikin kirjoitetaan, ilmaistaan oma tahto.

        Lisäys.

        Mutta on miehen oma tahto, minne haluaa tulla haudatuksi.
        Kirjoittakoon mies oman hautatahtonsa!

        Kun ajattelee lapsia, niin he haluavat mennä oman vanhempansa haudalle.
        eivätkä jonkun toisen suvun haudalle.

        Ovat olleet yhdessä elinaikanaan.
        Voisivat keskustella myös jälkeläistensä kanssa,


    • Anonyymi

      Tosi törkeää toimintaa. En kuitenkaan käräjöintiin uskaltaisi.
      Me pahoitimme mielemme kun sisar meni isoäidin hautaan ja perheensä laittoi kiveen vain tulitikkuaskin kokoisen lätkän jossa isoäidin nimi. Sisar omi isoäidin haudan. Mutta eihän tämä meidän juttu ole mitään sinun kohteluusi verrattuna.
      Itselle ei merkite hautakivi. Tuhkani laitetaan yhteiseen alueeseen ja nimeni isoon paasiin muiden kanssa. Ei tarvitse lasten hoitaa, kun siihen ei yksityinen saa laittaakaan kun korkeintaa hautakynttilän.
      Kestämistä sinulle.

    • Anonyymi

      Loukkaavaa !Sanat ei riitä sanomaan enenmpää.Helsinki 9.3.23

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3075
    3. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3074
    4. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3070
    5. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe