Tampere: 4.4. kokouksessa pieni esitys maallistumisesta ja parisuhteista

Tampereen VA:n vuosikokouksessa 4.4.2023 pidän pienen esityksen maallistumista kuvaavista parisuhteen solmimiseen liittyvistä tilastoista. Siis vähän niinkuin siviilivihkiminen vs. kirkollinen vihkiminen, mutta juttu on hiukan monipolvisempi kuin pelkkä prosenttiosuus.

Jos aihe sattuu kiinnostamaan, voi laittaa viestiä.

14

233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos minulla olisi siideripurkki, nostaisin nyt ahkeruudelle
      Ja t katko kalsiumviivoille asti?

      Loppuisiko maallistuminen jos lopettaisit sen edistämisen?

      • Ei loppuisi. Me pelaamme katsomuspalloa alamäkeen päin ja ainakin Suomessa kehityksen suunta näyttää nyt aivan varmalta; laitamme siihen vain lisää vauhtia. Toki laajemmin katsoen taantuminenkin on mahdollista, vrt. esim. Iran 70-luvulla ja nyt.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ei loppuisi. Me pelaamme katsomuspalloa alamäkeen päin ja ainakin Suomessa kehityksen suunta näyttää nyt aivan varmalta; laitamme siihen vain lisää vauhtia. Toki laajemmin katsoen taantuminenkin on mahdollista, vrt. esim. Iran 70-luvulla ja nyt.

        Eipä ne Jorin mielipiteet paljon paina.
        Jumala voi antaa Tampereelle näinä jumalattomuuden lopun aikoina vielä herätyksen, niin että tuhansia tamperelaisia tulee uskoon; Herraan Jeesukseen uskoviksi.
        Myös monia vapaa-ajattelijoita tulee uskoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ne Jorin mielipiteet paljon paina.
        Jumala voi antaa Tampereelle näinä jumalattomuuden lopun aikoina vielä herätyksen, niin että tuhansia tamperelaisia tulee uskoon; Herraan Jeesukseen uskoviksi.
        Myös monia vapaa-ajattelijoita tulee uskoon.

        Näissä kaikissa maallistumisen mainingeissa vapareilla ei kuitenkaan ole ratkaisua ihmiskunnan vakavimpaan ongelmaan: syntiongelmaan.


      • Öteisti kirjoitti:

        Näissä kaikissa maallistumisen mainingeissa vapareilla ei kuitenkaan ole ratkaisua ihmiskunnan vakavimpaan ongelmaan: syntiongelmaan.

        Tarkoitatko syntiongelmalla jotain, millä on merkitystä uskonnollisen termistön ulkopuolella?


      • jori.mantysalo kirjoitti:

        Tarkoitatko syntiongelmalla jotain, millä on merkitystä uskonnollisen termistön ulkopuolella?

        >>>>Tarkoitatko syntiongelmalla jotain, millä on merkitystä uskonnollisen termistön ulkopuolella?

        Kyllä.
        Katso päivän sanomalehti- tai nettiuutisia:

        Missä murha, tappo, ryöstö, varkaus, petos, näpistys, homous, huoruus, kateus....
        ....siinä syntiongelma.

        Myönsitpä sen tai et.


      • Öteisti kirjoitti:

        >>>>Tarkoitatko syntiongelmalla jotain, millä on merkitystä uskonnollisen termistön ulkopuolella?

        Kyllä.
        Katso päivän sanomalehti- tai nettiuutisia:

        Missä murha, tappo, ryöstö, varkaus, petos, näpistys, homous, huoruus, kateus....
        ....siinä syntiongelma.

        Myönsitpä sen tai et.

        Eli yleiskielen termein puhut pahuuden ongelmasta.

        Kuitenkin jos katsotaan Suomea, niin aika maallistunutta porukkaa täällä on, ja varsin vähän on tappoja, ryöstöjä ym. Toki yhtälö on varmasti ainakin osin käänteinen, uskontoonkin turvaudutaan jos maa on levoton, mutta ei tuo ihan suoraviivaisesti kumminkaan vaikuta siltä, että enemmän uskoa toisi enemmän rehellisyyttä ja kunnollisuutta.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Eli yleiskielen termein puhut pahuuden ongelmasta.

        Kuitenkin jos katsotaan Suomea, niin aika maallistunutta porukkaa täällä on, ja varsin vähän on tappoja, ryöstöjä ym. Toki yhtälö on varmasti ainakin osin käänteinen, uskontoonkin turvaudutaan jos maa on levoton, mutta ei tuo ihan suoraviivaisesti kumminkaan vaikuta siltä, että enemmän uskoa toisi enemmän rehellisyyttä ja kunnollisuutta.

        Msalo pääset liian helpolla uskovaisia kurittaessasi

        Avelet niille posmotustasi äärivasemmistolaisella innolla

        Äärivasemmistohuligaanit ja putinhyysärit kuten Valiitto eivät aivan heti taida tulla muotiin. Enää koskaan?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Eli yleiskielen termein puhut pahuuden ongelmasta.

        Kuitenkin jos katsotaan Suomea, niin aika maallistunutta porukkaa täällä on, ja varsin vähän on tappoja, ryöstöjä ym. Toki yhtälö on varmasti ainakin osin käänteinen, uskontoonkin turvaudutaan jos maa on levoton, mutta ei tuo ihan suoraviivaisesti kumminkaan vaikuta siltä, että enemmän uskoa toisi enemmän rehellisyyttä ja kunnollisuutta.

        Huligaani Arhinmäki olisi Usassa istunut vuosia mellakoinnista mutta Stadissa istuu apupormestarina


    • Tämä siis viikon päästä tiistaina. Saattaa tuossa pienessä esityksessäni jotain uuttakin olla, jota olen luvuista kaivanut.

    • Anonyymi

      Vaikea.pi haasta: siviilihautajaiset.

      • Anonyymi

        No mutta nautitaan nyt tästä parisuhdeasiasta..


    • Anonyymi

      Maallistumisen eturintamassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe