Uskonnon varjolla "terve"

Onko muilla käynnyt mielessä minkälaisia mielenterveysongelmaisia ihmisiä uskovaisten piireissä hyväksytään.

Osa kuulee ääniä, toiset näkevät ilmestyksiä/näkyjä. Aikuiset ihmiset tuomitsevat elämäniloja syntinä...

,mutta kun vaihdat Jeesuksen, jumalan, jahven tai allahin jne. tilalle menninkäisen tai tonttu-ukon olet hullu. Itse en näe näiden välillä minkäänlaista eroa.

7

986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elli

      ja voi olla, että monelta lykkääntyy avun hakeminen ja saaminen siksi, että oireita pidetään uskispiireissä normaaleina, jopa pyhän hengen lahjoina. Ja jos sairauden tunnetta tulee, niin siihenkin voidaan etsiä parannusta uskiskonsteista.

      Minusta menninkäinen on sikäli hieman Jahvea uskottavampi otus, että sitä ei vaivaa teodikea-ongelma.

    • mielessä. Useinhan uskovaiset ovat "sokeita" mielenterveysongelmille omissa piireissään. Omissa piireissä olevia mielenterveysongelmia ei tavallisesti hyväksytä eikä tunnusteta. Pilemminkin päinvastoin ja mielenterveysongelmainen saattaa olla jopa arvostettu uskonnollinenopettaja uskonnollisissa piireissä. Eikä kukaan huomaa mitään.

      • YKX

        kerros nyt edes yksi tapaus; ateismin puolella histoaria on kyllä tämän todistanut.


      • Ateisti X
        YKX kirjoitti:

        kerros nyt edes yksi tapaus; ateismin puolella histoaria on kyllä tämän todistanut.

        "kerros nyt edes yksi tapaus; ateismin puolella histoaria on kyllä tämän todistanut."

        Heitäpä pari esimerkkiä. Vai jauhatko vain sontaa niin kuin yleensä?


      • YKX kirjoitti:

        kerros nyt edes yksi tapaus; ateismin puolella histoaria on kyllä tämän todistanut.

        David Koresh (daavidin oksa),
        James Warren (kansan temppeli),
        Auringon temppeli -useita sekopäisiä johtohahmoja,
        Aum shinrikyo (Korkein totuus),
        Taivaan Portti,
        Liike Jumalan Kymmenen Käskyn Palauttamiseksi (Joseph Kibwetere, Credonia Mweringe),

        Käyppä http://www.uskontojenuhrientuki.fi tuolta lukemassa lisää.

        Suomessa seurattavia liikkeitä voisi olla Lestadiolaiset, Jehovat, Scientologit.


      • YKX kirjoitti:

        kerros nyt edes yksi tapaus; ateismin puolella histoaria on kyllä tämän todistanut.

        Edellisessä vastauksessa tulikin jo joitakin esimerkkejä. Empä tässä nyt niitä jatka se kummemmin. Niin ja pidän mielenterveys ongelmaisina myös lapsiin sekaantujiat ja niitä "sokeita" uskonvejiä ja -sisaria jotka vain hymistelevät tapahtumille. Niin myös luultavasti tekin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      113
      910
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      556
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      520
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe