asun helsingissä meren rannalla ja mulla on parveke pohjoiseen, eli vain ilta-aurinko paistaa. minua kiinnostaisi että voiko parvekkeella kasvattaa jotain puuta joka voisi olla siellä ympäri vuoden ja miten se onnistuu? mikä puu ja mitä tulee ottaa huomioon? kirsikka ja muut hedelmäpuut kiinnostais mutta tietenkin puun viihtyminen ratkaisee. laittakaahan vinkkejä että miten pääsisin alkuun vai kannattaako kokeilla ollenkaan... :)
mikä puu parvekkeelle?
9
3724
Vastaukset
- nojoo
hesalaiselle parvekkeelle sopii oikein hyvin joulukuusi
- Bella
Mulla on parvekkeella omppupuu (Valkeakuulas), varretettu. Jo ensivuona odotan omenoita.
- ei parveke viljelijä
Kuusi hyvinkin. Mutta tarkemmin ajatellen. Se pitäisi olla kuitenkin ylivuotinen.
- vuodenko
ruukun tulee olla iso ja vuorattu esim. styroksilla.
Pensaskirsikka-Kirsa, Nordia-esimerkiksi.
Pilariomenapuut-lyhytoksaisia.
Viiniköynnös-Zilga.
Riippapunapaju.
Vartettu herukka.
Ks. esim. www.muhevainen.fi
Löytyisikö jo näistä.- ehkäpä
kirjavalehtiset kanukat ja vartettu ruusumanteli kerrotun kirsikkamaisen kukinnan vuoksi.
- viilee79
ehkäpä kirjoitti:
kirjavalehtiset kanukat ja vartettu ruusumanteli kerrotun kirsikkamaisen kukinnan vuoksi.
joo, toi kirsikka kuulostaa todella kiinnostavalta. tänään sain perus pelakuut laitettua, ja on siellä sellanen pieni marjakuusikin jo ulkona. puuttuu vaan se lehtipuu :)
- voisi
viilee79 kirjoitti:
joo, toi kirsikka kuulostaa todella kiinnostavalta. tänään sain perus pelakuut laitettua, ja on siellä sellanen pieni marjakuusikin jo ulkona. puuttuu vaan se lehtipuu :)
-siis pensaskirsikkaa-kasvatettavan ns. säleikköpuuna vaikka pensas onkin. Näin siitä tulee kapeahko ei 'puska'. Siis sido se seinustaa vasten jollain ja leikkauksin pidät sen kapeana.
Penaskirsikka on itsepölytteinen, koko n. 2m. - Maija9
Tiedätkö, mistä riippapunapajuja saa hankittua? Tähän mennessä kukaan ei ole tiennyt ja sinä mainitsit sen.
- Helsingissä myös
Itse asun melkein keskustassa. Parvekkeesamme ei ole kattoa, koska ylin kerros. Tuija on viihtynyt siellä jo 4 vuotta ympäri vuoden. Vieraat sitä aina ihmettelevät, että miten se on säilynyt niin komeana. Mitän muuta en ole tehnyt kuin kastelluta ja antanut ravinnepuikkoja silloin tällöin. Talvella myös kaunis kun siinä on lunta ja siihen laittaa kynttilät. Suosittelen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417054
- 323958
- 473391
- 402959
- 172736
- 372238
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472127- 402078