Millä myyjä voi suojautua piilovikoja

vastaa

Millä myyjä voi suojautua piilovikoja vastaa, sillä eihän myyjälläkään ole mitään ylimääräisiä rahoja maksella korvauksia kaikista löytyneistä vioista. Tälläkin palstalla on puhuttu jopa 100000,-€:n korjauskuluista. Eihän tuon suuruisia korjaukia ole mitään järkeä tehdä, vaan koko talo kaatopaikalle ja uusi tilalle.

Olen ajatellut kirjoittaa taloni kauppakirjaan tekstin, että koko talo märkä, pahasti homeessa ja talo sisältää runsaasti rakennusvirheitä myydään purettavaksi. Kauppahinta koskee vain tonttia ja kunnallistekniikan liittymiä.

Paritaloissa on turha puhua, että As Oy maksaa, sillä toisen puoliskon omistaja ei varmasti tule osallistumaan kuluihin ainakaan vapaa ehtoisesti.

As Oy maksaa = asunnon ostaja maksaa

42

8624

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miten "suojautua"

Ainoa keino on suojautua tehdä raskaimman luokan kuntotutkimus, jolloin KAIKKI kriittiset paikat avataan ja tarkastetaan malliin; ei kiveäkään jää kääntämättä. JOS ostaja sen maksaa, siitä vaan tekemään, mutta ostaja vastaa korjauksista kaupanteon jälkeen.

• VesiJose

Tuo on huono suojaus, silti voi tulla vaurioita. Paras suojaus on että muuttaa ulkomaille ja häviää ostajan tavoittamattomiin.

• Anonyymi

Mäille on ostaja maksanut laaja kuntotarkastus, huomattu valesokkeli jne. Nyt 3kk talon myyntiin tuli ostajalta vaatimus kosteusvaurio löydetty ja 47t euroa vaaditaan. Siis ennen myynti, oli 2 kuntotarkastusta plus viimeinen laaja.

• epäillys?

Jos korjaus kustannukset on 100 000 E, niin silloin yleensä kysymykseen tuleekin kaupanpurku ja myyjä saa paskansa takaisin. Eihän piilovioilta voi mitenkään suojautua kun kerran ne viat on piilossa. Jos sitten on jotain mitä epäilee tai jopa tiedossa olevia vaurioita ne on syytä tutkia ja kertoa. Muuten mennään vahingon korvauspuolelle ja silloin ei pelkkä vaurion korjaus riitä.
      Totta kai voit myydä talosi tuollaisin tekstein, mutta ota huomioon että hinta pitää olla vähän alhaisempi kuin sillä alueella tontit maksavat. Pitäähän hinnassa ottaa huomioon purkukustannukset.

• Emäntä

Kaikki sympatia niille myyjille, jotka kuntotutkimuksista huolimatta joutuvat maksamaan hirveitä summia.
      Kuitenkin on näitäkin myyjiä, jotka eivät ota mitään vastuuta. Taloissa kaikki on päin peetä, mutta niitä ei näe ennekuin on "nätit kuoret" otettu pois päältä.

Paras turva on kun sen kuntoTUTKIMUKSEN teettää. Ei mitään arviota tai tarkastusta vaan kunnon tutkimus. Silloin voi jo olla hyvillä mielin. Jos runko vaan on ehjä ja katto hyvä niin loppujen korjaaminen on jo halvempaa. Meinaten, ettei tutkimuksessa ole mitään hälyttävää löytynyt.
      Jos löytyy niin halvemmaksi tulee korjata itse ensin ja sitten myydä. Eikä tehdä vaikeimman kautta kaikkea jälkikäteen.
      Siinä säästyy omat hermot ja tulevan ostajan hermot ja terveys.

Ostimme unelmatalon. Meillä on hutkittu homeet ja lahot piiloon. Meillä on mennyt terveys, rahat ja järki.
      Seuraava talo rakennetaan itse tai ostetaan talo missä on kaikki seinät avattu ja lattiarakenteet ja katto tutkittu. Siis pinnoitteet pois vain.

• Homenokka

Millaisia oireita teillä on ilmennyt?

• jtl

Kyl tarkastukset kannattaa teettää, niin ei tule jälkeenpäin ongelmia. Olimme pari viikkoa sitten ostamassa -87 vuonna rakennettua omakotitaloa. Saimme kiinteistövälittäjän välityksellä sovittua sopivan hinnan ja nimet papereihin, joihin onneksi vaadimme, että tarjous on voimassa jos kartoituksessa ei löydy mitään suurempaa vikaa, kuin mitä normaalisti tuon ikäisellä talolla on kulumia.
        Tarkastaja tuli poransa kanssa, nappasi jalkalistaa auki ja porasi reiän välilaatan läpi alalaattaan (pohja kaksilaattainen). Totesi, että on hiukan kosteaa, mut ei vielä mitään hätää tehdään reikä parin metrin päähän ja katsotaan miltä sit näyttää. Toisen reiän jälkeen totesi, että ei ole enää kostea, nyt on jo märkä. Piikkasi omistajan luvalla aukon päällilaattaan ja totesi, että alalaatassa on reikiä, joista vesi tulee laattojen väliin.

Talo oli ulkoapäin täysin moitteettomassa kunnossa, patosuojalevyt vaihdettu pari vuotta sitten, sadekaivot ja salaojitus tarkistettu säännöllisesti.
        Meidän tarjouksemme luonnollisesti purkaantui. Myyjä ihmettelee mitä oikein tekisi ja yrittää kaupata taloa kosteana talona, kun rahapula painaa päälle.
        Eli aina kannattaa teettää tarkastukset, vaikka kuinka kaikki olisi ulospäin ok. Välttyy turhilta harmeilta tulevaisuudessa.
        Itseäkin harmittaa, kun olis muuten ollut just oikean hintainen ja kokoinen talo.

• Emäntä
        Homenokka kirjoitti:

Millaisia oireita teillä on ilmennyt?

Oireet löytyvät mistä tahansa sivuilta kun pistät googlella etsien.
        Meillä: kuumetta, nuhaa, päänsärkyä, väsymystä, nenä verenvuotoa, astmaa, keuhkotulehdus ilman astmaa, poskiontelon tulehduksia, silmätulehduksia, nivel särkyä... muistinkohan nyt kaikki. Niin ihottumaa, kutiamista.

Home näkyy ja haisee. Itse sen hirveen hajun tajusi vasta pois muuton jälkeen.

• purkaa

se talo jo ennen kauppaa, niin saa tontista täyden hinnan. Tai antaa ostajan tehdä kuntotutkimus ja saa availla paikkoja mielin määrin, kunhan on ensin esisopimus, jos mitään hälyttävää ei löydy, niin ostaja saa talon, eikä kauppaa voi purkaa, kuin vain jos talo ei ole ikäänsä vastaavassa kunnossa. Puutalon ikähän on noin 50-70 vuotta pitää ostettaessa myös muistaa.

• tehtiin näin:

myyjä myi talon tonttina, jolloin ei ole vastuussa home/lahovaurioista, koska kauppaa ei tehdä talosta joka tntilla on, se tulee "kylkiäisenä". ostaja sai itse tarkastaa talon sekä teettää tutkimukset jos halusi, mutta tarjous tehtii vain tontista. myyjä painotti asiaa, koska epäili talon uumenissa piilevän ties mitä, eikä itse halunnut kustantaa tarkastusta/jälkikorvauksia. talo kuitenkin ollut koko ajan asuttu.

• myydäkkään
        tehtiin näin: kirjoitti:

myyjä myi talon tonttina, jolloin ei ole vastuussa home/lahovaurioista, koska kauppaa ei tehdä talosta joka tntilla on, se tulee "kylkiäisenä". ostaja sai itse tarkastaa talon sekä teettää tutkimukset jos halusi, mutta tarjous tehtii vain tontista. myyjä painotti asiaa, koska epäili talon uumenissa piilevän ties mitä, eikä itse halunnut kustantaa tarkastusta/jälkikorvauksia. talo kuitenkin ollut koko ajan asuttu.

varsinaisesti taloa vaan kiinteistö, jolla voi olla talo tai sitten ei.

Siis myyjä vastaa kiinteitökaupassa tontilla olleen talon piilovioista 5-vuotta kaupanteon jäkeen.

Myyjän suullinen painotus ei poista vastuuta eikä muuten kirjallinenkaan.

Mahdollisissa piilovikatapauksissa kiinteistökaupan hinta voi kertoa ettei talolle ole juuri hintaa laitettu ja myyjän vastuu on sitä kautta pienempi.

• kaitse
        myydäkkään kirjoitti:

varsinaisesti taloa vaan kiinteistö, jolla voi olla talo tai sitten ei.

Siis myyjä vastaa kiinteitökaupassa tontilla olleen talon piilovioista 5-vuotta kaupanteon jäkeen.

Myyjän suullinen painotus ei poista vastuuta eikä muuten kirjallinenkaan.

Mahdollisissa piilovikatapauksissa kiinteistökaupan hinta voi kertoa ettei talolle ole juuri hintaa laitettu ja myyjän vastuu on sitä kautta pienempi.

Hah, jos kauppakirjassa lukee että myydään purettavaksi niin varmasti poistaa vastuut.

• ellei sitä
        kaitse kirjoitti:

Hah, jos kauppakirjassa lukee että myydään purettavaksi niin varmasti poistaa vastuut.

pureta, 5-vuotta piilovikojen suhteen merkinnöistä huolimatta.

• juuuuuu
        ellei sitä kirjoitti:

pureta, 5-vuotta piilovikojen suhteen merkinnöistä huolimatta.

Ei varmasti jää myyjälle mitään vastuuta jos myydään talo ja laitetaan kauppakirjaan että purkukuntoinen ja asuinkelvoton.
        Ostaja kauppakirjan allekirjoituksellaan hyväksyy ettei voi siihen muuttaa.

• toisin
        juuuuuu kirjoitti:

Ei varmasti jää myyjälle mitään vastuuta jos myydään talo ja laitetaan kauppakirjaan että purkukuntoinen ja asuinkelvoton.
        Ostaja kauppakirjan allekirjoituksellaan hyväksyy ettei voi siihen muuttaa.

uuden maakaaren mukaan tuollainen ekauppakirjan ehto ei poista ostajan oikeutta vedota tarvittaessa kiinteistön virheeseen. Katsokaa maakaaresta.

Jotta virheeseen ei voisi vedota, sen pitää olla yhsilöity tarkasti. OLi talo myyty purettavaksi, korjattavaksi, vuokrattavaksi tms sillä ei ole mitään merkitystä lain mukaan. Piilovirhe voi olla kaikissa noissa tapauksissa korvausten saamisen arvoinen.

• Jaska
        toisin kirjoitti:

uuden maakaaren mukaan tuollainen ekauppakirjan ehto ei poista ostajan oikeutta vedota tarvittaessa kiinteistön virheeseen. Katsokaa maakaaresta.

Jotta virheeseen ei voisi vedota, sen pitää olla yhsilöity tarkasti. OLi talo myyty purettavaksi, korjattavaksi, vuokrattavaksi tms sillä ei ole mitään merkitystä lain mukaan. Piilovirhe voi olla kaikissa noissa tapauksissa korvausten saamisen arvoinen.

Pakkohan sillä on olla merkitystä jos tiedetään talon olevan asuinkelvoton. Ei ostaja voi silloin ostaa sitä asuttavaksi. Ostaja ei voi siellä silloin asua. Talossa ei silloin ole asumista haittaavia piilovirheitä koska siellä ei asuta.

Maakuopassakaan ei ole asumista haittaavia piilovirheitä jos sitä ei ole asumiseen tarkoitettu, ei myöskään leikkimökissä, eikä koirankopissa. Sellaisikin voi kiinteistöllä olla. Kiinteistö on myös rakentamaton tontti. Onko myyjä velvollinen rakennuttamaan siihen talon vaikka ostaja on ostaessaan tiennyt ettei kiinteistöllä ole taloa?

Olisi hyvä jos joku tällaiseen pelleilyyn hankkisi sen ennakkotapauksen mutta nykyajan laintulkintakäytännönmukaan varmaan ensimmäinen ohikulkija on syyllinen.

• Ci-Tikka
        Jaska kirjoitti:

Pakkohan sillä on olla merkitystä jos tiedetään talon olevan asuinkelvoton. Ei ostaja voi silloin ostaa sitä asuttavaksi. Ostaja ei voi siellä silloin asua. Talossa ei silloin ole asumista haittaavia piilovirheitä koska siellä ei asuta.

Maakuopassakaan ei ole asumista haittaavia piilovirheitä jos sitä ei ole asumiseen tarkoitettu, ei myöskään leikkimökissä, eikä koirankopissa. Sellaisikin voi kiinteistöllä olla. Kiinteistö on myös rakentamaton tontti. Onko myyjä velvollinen rakennuttamaan siihen talon vaikka ostaja on ostaessaan tiennyt ettei kiinteistöllä ole taloa?

Olisi hyvä jos joku tällaiseen pelleilyyn hankkisi sen ennakkotapauksen mutta nykyajan laintulkintakäytännönmukaan varmaan ensimmäinen ohikulkija on syyllinen.

Hmm... Mitenköhän minä olen asunut runsas 2 vuotta purettavaksi myydyssä, asuinkelvottomassa talossa.

...josta muuten ei ole löytynyt käytännössä mitään vikaa mitä ei näkynyt ostohetkelläkään. Rakenteiden (hirsi) paljastuminen on lähes aina ollut ilon aihe sillä ne ovat olleet priimakuntoisia vaikka päältä ulkovuorauksen perusteella näyttää kulahtaneelta. Muutin taloon aluksi täysin ilman remonttia ja nyt olen sitä pikku hiljaa rempannut harrastuksekseni. Tosin ei ole tullut mieleenkään reklamoida myyjälle kun olen havainnut, että katossa oli ostohetkellä havaitun muutaman vuotokohdan lisäksi yhteensä n. 10 reikää, kattotiilistä joka 20. halki, aluskate repeillyt.

• juuuuu
        Ci-Tikka kirjoitti:

Hmm... Mitenköhän minä olen asunut runsas 2 vuotta purettavaksi myydyssä, asuinkelvottomassa talossa.

...josta muuten ei ole löytynyt käytännössä mitään vikaa mitä ei näkynyt ostohetkelläkään. Rakenteiden (hirsi) paljastuminen on lähes aina ollut ilon aihe sillä ne ovat olleet priimakuntoisia vaikka päältä ulkovuorauksen perusteella näyttää kulahtaneelta. Muutin taloon aluksi täysin ilman remonttia ja nyt olen sitä pikku hiljaa rempannut harrastuksekseni. Tosin ei ole tullut mieleenkään reklamoida myyjälle kun olen havainnut, että katossa oli ostohetkellä havaitun muutaman vuotokohdan lisäksi yhteensä n. 10 reikää, kattotiilistä joka 20. halki, aluskate repeillyt.

Näinhän se juuri menee.
        Vaikka asutkin niin myyjä ei ole vastuussa siitä että asut.
        Vaikka löytyisi mitä vikaa niin et voi myyjältä mitään vaatia.

• Ci-Tikka
        juuuuu kirjoitti:

Näinhän se juuri menee.
        Vaikka asutkin niin myyjä ei ole vastuussa siitä että asut.
        Vaikka löytyisi mitä vikaa niin et voi myyjältä mitään vaatia.

Näin on. Tai siis en tiedä onko juridisesti mutta näin minä asian miellän ja tällä periaatteella olen taloni ostanut, tietäen ettei talo ole uusi ja se sisältää useita puutteita, jopa vikoja. Myyjä kävi vuosi talon ostostani vierailemassa ja yllättyi melkoisesti nähdessään kaunokaisen vaiheittaisen kuoriutumisen Tuhkimon nuhjuisista vaatteista.

• päätös
        Ci-Tikka kirjoitti:

Näin on. Tai siis en tiedä onko juridisesti mutta näin minä asian miellän ja tällä periaatteella olen taloni ostanut, tietäen ettei talo ole uusi ja se sisältää useita puutteita, jopa vikoja. Myyjä kävi vuosi talon ostostani vierailemassa ja yllättyi melkoisesti nähdessään kaunokaisen vaiheittaisen kuoriutumisen Tuhkimon nuhjuisista vaatteista.

luepa oheinen oikeuden päätös ja rupea laskuttamaan myyjää. http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4000000000000016&posting=22000000008448706

• voivoi

• Ci-Tikka
        päätös kirjoitti:

luepa oheinen oikeuden päätös ja rupea laskuttamaan myyjää. http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4000000000000016&posting=22000000008448706

No siis minun OIKEUSTAJUUNI ei mahdu että laskuttaisin tieten tahtoen projektikuntoisen talon kunnostuksen myyjällä, oli minulla siihen oikeus tahi ei. Minun tapaukseni ei sinänsä olekaan rinnastettavissa tähän ketjun varsinaiseen asiaan vaan halusin vain tuoda esiin näkökannan: joka ostaa talon maininnalla "purettavaksi tai kunnostettavaksi" ja jos vielä jossakin kummittelee sana "asuinkelvoton kaupantekohetkellä" niin on ITSESTÄÄN SELVÄÄ että ostaja vastaa KAIKESTA itse eikä tähän tarvi mitään lakimiestä. Jos on uusavuton eikä ymmärrä taloista tai remonteista mitään, on paras pysyä vuokralla tai ostaa kuplaihnnalla uusi (ja tapella sitten rakennusliikkeen kanssa). Tämän takia myös purku-täyskunnostettavia taloja myydessä kannattaa myyjän hiukan kysellä että mitä ostaja kaavailee ostoksensa kanssa eikä myydä sitä paikalle posket punaisena ilmestyvälle sinisilmäistä intoa puhisevalle nuorelleparille.

• Peltsi
        Ci-Tikka kirjoitti:

No siis minun OIKEUSTAJUUNI ei mahdu että laskuttaisin tieten tahtoen projektikuntoisen talon kunnostuksen myyjällä, oli minulla siihen oikeus tahi ei. Minun tapaukseni ei sinänsä olekaan rinnastettavissa tähän ketjun varsinaiseen asiaan vaan halusin vain tuoda esiin näkökannan: joka ostaa talon maininnalla "purettavaksi tai kunnostettavaksi" ja jos vielä jossakin kummittelee sana "asuinkelvoton kaupantekohetkellä" niin on ITSESTÄÄN SELVÄÄ että ostaja vastaa KAIKESTA itse eikä tähän tarvi mitään lakimiestä. Jos on uusavuton eikä ymmärrä taloista tai remonteista mitään, on paras pysyä vuokralla tai ostaa kuplaihnnalla uusi (ja tapella sitten rakennusliikkeen kanssa). Tämän takia myös purku-täyskunnostettavia taloja myydessä kannattaa myyjän hiukan kysellä että mitä ostaja kaavailee ostoksensa kanssa eikä myydä sitä paikalle posket punaisena ilmestyvälle sinisilmäistä intoa puhisevalle nuorelleparille.

Tuo oli pitkästä aikaa fiksu kirjoitus tällä palstalla.

• Mara
        Ci-Tikka kirjoitti:

Näinhän sen pitäisi olla, mutta kuin laki antaa kaiken maailman poropeukaloille mahdollisuuden maksattaa kaikki kulut myyjällä.
        Kuten oikeuden pätöksessä esim virheellinen täytemaa. Hiekkaa on aina käytetty täytemaan sokkeleissa, mutta nyt se onkin oikeuden päätöksellä virhe, joka korjataan myyjän kustannuksella.

• Goodwill

Periaatteessa on oikein, että myyjä vastaa piilovioistakin, koska jos sellaisia löytyy ei talo ole alunperinkään ollut niin arvokas kuin mitä luultiin. Jos myyjä epäilee, että jotakin voi olla vialla, mutta sitä ei ole todettu kuntotarkastuksessa voidaan kauppakirjaan laittaa ( tietenkin ostajan suostumuksella esim. " ostaja on tietoinen ,että kiinteistöllä oleva rakennus voi olla laajankin peruskunnostuksen tarpeessa jne. Kun myöhemmin asiasta lähdetään riitelemään nämä tekstit vähentävät myyjän vastuuta.

• myyjän vastuuta

ei voi kauppakirjan teksteillä poistaa vaikka niin luullaan, laki menee omien merkintöjen edelle.

• Peltsi
        myyjän vastuuta kirjoitti:

ei voi kauppakirjan teksteillä poistaa vaikka niin luullaan, laki menee omien merkintöjen edelle.

Olisiko sitten syytä vaihtaa vähän selväjärkisempiä henkilöitä Arkadianmäelle?

• ostanko talon?

Jos talo myydään purkutalona ja varsinaisen kaupan ilmoitetaan kohdistuvan tonttiin ja mahdolliset viat mainitaan vaikka kuinka yleisellä tasolla, ei varmasti myyjä joudu vastuuseen, jos taloa ei puretakaan.Ostaja tietää ostaneensa purkukunnossa olevan talon. Mistä vioista hän voisi vaatia korvauksia?

Sittenhän olisi sama ostaa jostain maalta autiotila ja vaatia tilan myyjää valtaviin korvauksiin.

• erottele

mitenkään mihin tarkoitukseen talo tai kiinteistö ostetaan.

Korvausvastuu ei koske kauppakirjassa erikseen mainittuja vikoja tai puutteita.

Ostajan oikeutta piilovikojen korvauksiin ei voi rajoittaa millään yleisellä tasolla, ja piilovioistahan ei voi olla mitään mainintaa!!

Purettavaksi tarkoitetussa talossakin voi olla piilovirhe, sieltä löytyy hometta ja puutavara ei kelpaa kierrätettäväksi eikä polttopuuksi, myyjän on korvattava vahinko uuden maakaaren perusteella.

Ostin mökin purettavaksi muutama vuosi sitten.

Verhoilun alta puuttuikin osasta rakennusta hirret, vaikka ullakolta katsottuna se oli hirsimökki. Myyjä suostui mukisematta kaupan purkuun ja palautti rahat.

• Emäntä
        erottele kirjoitti:

mitenkään mihin tarkoitukseen talo tai kiinteistö ostetaan.

Korvausvastuu ei koske kauppakirjassa erikseen mainittuja vikoja tai puutteita.

Ostajan oikeutta piilovikojen korvauksiin ei voi rajoittaa millään yleisellä tasolla, ja piilovioistahan ei voi olla mitään mainintaa!!

Purettavaksi tarkoitetussa talossakin voi olla piilovirhe, sieltä löytyy hometta ja puutavara ei kelpaa kierrätettäväksi eikä polttopuuksi, myyjän on korvattava vahinko uuden maakaaren perusteella.

Ostin mökin purettavaksi muutama vuosi sitten.

Verhoilun alta puuttuikin osasta rakennusta hirret, vaikka ullakolta katsottuna se oli hirsimökki. Myyjä suostui mukisematta kaupan purkuun ja palautti rahat.

Mitenköhän meidän käy. Me ostettiin asumiskäyttöön tarkoitettu hirsitalo josta puuttui osa hirsistä. Että näin...
        Meilläpä ei myyjä suostu palauttaa rahoja vaan joudutaan oikeuteen.
        Repikää siitä huumoria...

• maalta autiotalon

kauppakirjaan merkintä, että ei sovellu asumistarkoitukseen.

Nyt ystäväni on menossa oikeuteen, sillä ostaja haluaa rahat (tai ainakin osan takaisin) sillä talo oli niin huonossa kunnossa...

• mitään
        maalta autiotalon kirjoitti:

kauppakirjaan merkintä, että ei sovellu asumistarkoitukseen.

Nyt ystäväni on menossa oikeuteen, sillä ostaja haluaa rahat (tai ainakin osan takaisin) sillä talo oli niin huonossa kunnossa...

tunnetut viat pitää aina eritellä, muuten piiliiloviosta joutuu vastuuseen maakaaren mukaan, oli talo ja kiinteistö myyty mihin tarkoitukseen tahansa.

Ihan sama vaikka myisi liiterin tai ladon tai navetan, piilovioista vastaa myyjä.

• vastuuta

Ainakin vastuu aikaa voi lyhentää 5 vuodesta 2 vuoteen, kun muuttaa omakotitalon AS OY:ksi. Ostajalle voi sitten aina sanoa, että ei ole minun vika, vaan As Oy vastaa. Todellisuudessahan ostaja ja As Oy ovat sama asia, mutta juridisesti ovat kaksi eri asiaa.

• Liisa

ei kaikilta osin ole kovin toimiva, koska asunto-osakeyhtiökaupoissa myyjän vastuu määritellään myös siltä pohjalta, miten korjauskustannukset vaikuttavat yhtiövastikkeeseen.

• Liisa

Kommentti tekstiisi:
      "Olen ajatellut kirjoittaa taloni kauppakirjaan tekstin, että koko talo märkä, pahasti homeessa ja talo sisältää runsaasti rakennusvirheitä myydään purettavaksi. Kauppahinta koskee vain tonttia ja kunnallistekniikan liittymiä.

Paritaloissa on turha puhua, että As Oy maksaa, sillä toisen puoliskon omistaja ei varmasti tule osallistumaan kuluihin ainakaan vapaa ehtoisesti."

Kiinteistökaupassa asia voidaan hoitaa turvallisesti ja ilman pelkoa vastuista siten, että jo myynti-ilmoittelusta käy ilmi, että kaupataan tonttia, jonka rasitteena on purettava rakennus.

Asunto-osakeyhtiön osakkeiden kauppa on sitten tietenkin aivan toinen asia ja siinä tulee huomioida AsOy-lain 9.luvun 87 §.

Paras tapa suojautua on aina perusteellinen, pätevän ammattilaisen tekemä kuntotutkimus ja virheiden huolellinen kirjaaminen kauppakirjaan. Markkinoilla on ollut myös kattavia vakuutuksia, joiden avulla on voitu suojautua piilovirheiden vastuilta. Niitä ei kuitenkaan ole Suomessa jostain syystä haluttu käyttää. Tanskassa ne ovat pakollisia ja Ruotsissakin puolet omakotikaupoista vakuutetaan.

• Peltsi

Kuka tarjoaa tällä hetkellä tällaista vakuutusta?
        Olen yrittänyt kysyä ja etsiä, siinä vielä onnistumatta.

• emäntä
        Peltsi kirjoitti:

Kuka tarjoaa tällä hetkellä tällaista vakuutusta?
        Olen yrittänyt kysyä ja etsiä, siinä vielä onnistumatta.

kuulemma. kallista lystiä.

• edessä

Jokaisesta asunnon ostajasta tulee isona myyjä, vaikka sitten perillistensä avulla kuolinpesänsä kautta. Siispä ostajankin on hyvä miettiä miten myynti joskus onnistuu (jos onnistuu).

• Sisäpiirin tieto

14.7. esitellään Oulussa "Pienrakentamisen laatu" -seminaarissa ainakin yksi ratkaisu piilovikojen havaitsemiseen. Samainen ratkaisu on esillä Oulun asuntomessuilla. Eipä sekään kaikkea ratkaise, mutta on yllättävän hyvä alku.

• Mut

Eihän kukaan myyjä halua että ne piiloviat paljastuu.

• mutta kun
        Mut kirjoitti:

Eihän kukaan myyjä halua että ne piiloviat paljastuu.

paljastuu niin niistä joutuu maksamaan.

• Anonyymi

Kun teet sellaisen kauppakirjan niin hinta on tontin arvo miinus talon purkukulut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      131
      3700
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1875
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1671
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1382
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      116
      1230
    6. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      92
      1218
    7. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      68
      1099
    8. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      31
      1087
    9. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      67
      985
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      101
      965
    Aihe