Kelakyytien hinnoittelu

Anonyymi-ap

Yhteiskunnan kelakyydit pitäisi olla hinnoiteltu niin että myös kuljettajien palkat maksettaisi lakien mukaan.
Kuitenkaan nämä kyytejä välittävät yhtiöt eivät valvo mitään.
Myös työaikalakia rikotaan sumeilematta.
Hinta pitäisi olla vähintään 2e kilometri ja provisio max 1,5% ja silti olisi vaikea noudattaa tilaajavastuusopimuksessa sovittuja asioita.

13

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kelakyydit ovat sosiaali- ja terveysministeriön hinnoittelemia ja määräämiä. Kyse on sairausvakuutuslain määräämistä kuljetuksista.

      "Vakuutetun matkakustannukset korvataan kuitenkin erityisajoneuvon käytöstä aiheutuneiden kustannusten perusteella, jos vakuutetun sairaus, vaikea vamma tai liikenneolosuhteet edellyttävät erityisajoneuvon käyttöä. Erityisajoneuvolla tarkoitetaan omaa autoa, taksia, vammaisvarustettua ajoneuvoa, pienoislinja-autoa, sairaankuljetusajoneuvoa, moottorivenettä, moottorikelkkaa, helikopteria ja muuta vastaavaa ajoneuvoa."

      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20041224#O2L4P5

      Nykyisen Sosiaalidemokraattien johtaman hallituksen toimesta kuljetuksien saaminen on laiminlyöty. Sosiaalidemokraatit ja Vasemmisto sallivat myös kuljetuksia hoitavien työntekijöiden alipalkkauksen ja sorron sekä laittomat työajat ja työolosuhteet.

      Oikeusvaltiossa valtakunnallinen ministeriön alainen laiton toiminta ei olisi mahdollista. Suomessa harjoitetaan valtakunnallisesti lakien rikkomista ministeriön johdolla.

      • Anonyymi

        Ainakin Uudenmaan kelakyydit ovat TH:n ja LTX:n tarjoamia, joiden tarjoushinnnoilla EN aja yhtään mitään kyytiä.

        Ajakoot mamut.


      • Anonyymi

        Aika lähellä olet. Itse nimittäin jo työni puolesta näen päivittäin, mikä on tilanne sote-/kelatakseissa. Asiakkaat on sekaisin "millä" taksilla pitäisi mennä, kun esim ohjeet on niin vaikeaselkoisia ja mikä hauskinta on se, että riippuu vielä asiastakin. Sitten kun onnistuu saamaan oikean taksin, ei se tulekkaan. Keskus vain ilmoittaa, että "kaikki" ajossa. No kai sitä nyt mielummin ajelee 100 km päähän, kun kilometrin päässä olevaan tk:een tai muuhun pakolliseen asiointipaikkaan. Taksiala (myös ns normitaksi) on niin totaalisen pilattu ja on päin persettä, kuin olla ja voi. Mutta eihän nuo pösilöt tammipöytiensä takaa tajua. Se toimii, kun paperilla on niin ja piste.
        Itse maksan kaverille ilomielin muutaman kympin kyydistä. Siitä hyötyy molemmat: minä saan turvallisen ja varman kyydin, kaveri hiukka ylimääräistä, ja kumpikin voidaan näyttää verottajalle keskaria. Eihän niitä kiinnosta edes suomea taitamattomien "oikeiden" taksien pimeät, kuitittomat ajot.


    • Anonyymi

      Välityskeskus tekee sopimuksen Kelan kanssa, mutta taksiyrittäjät tuottavat palvelun eli koko asia on typerästi hoidettu tekemällä kuljetussopimukset yhtiöiden kanssa, joilla ei ole takseja.

      Välityskeskuksella ei ole määräysvaltaa itsenäisiin taksiyrittäjiin tai taksinkuljettajiin. He hyväksyvät tai hylkäävät tarjotut ajot, koska he kantavat palveluntuottamisen kustannukset. Kannattamaton ajotarjous on aina hylättävä, koska siitä ei saa palkkaa.

      Kela-kyydin ajamisen kustannus voi olla suurempi kuin taksiyrittäjän siitä saama tuotto. Yrittäjä ei tietenkään aja tappiollisia ajoja, eikä ammattikuljettaja aja metriäkään huonolla palkalla. Sen vuoksi kyytejä jätetään ajamatta, jotka välityskeskus on luvannut tuottaa Kelalle. Tietenkin päivittäisinä sesonkiaikoina valitaan aina paremmin tuottava toinen asiakas eli kaikki kelakyydit hylätään.

      Kela-kyydin kustannukset ovat myös liian suuret suhteessa taksi-yrittäjän saamaan tuottoon, jos asiakas pitäisi hakea kauempaa kuin missä auto tilaushetkellä sijaitsee. Myös silloin kyydit hylätään.

      Eli ainoa ongelma on palkka ja palkanmaksuhaluttomuus. Kela on valtion laitos, jonka pitäisi hoitaa Suomessa asuvien perusturvaa eri elämäntilanteissa. Sairaiden kuljetuksesta siellä ei välitetä, eikä työtään tekevien taksinkuljettajien toimeentulosta.

    • Anonyymi

      Näissä kelakyydeissä kuuluisi olla todella hyvä hinta, koska vaatimukset ovat kovat ja vielä julkisia yhteiskunnan henkilökuljetuksia.
      Vaaditaan kaiken maailman koulutuksia ja maksullisia kursseja. Kalustovaatimuksineen päivineen.
      Yhdensuuntainen pitkä kela keikka on käytännössä kannattamaton jo.

      Hinnoittelu kuntoon heti. Kiitos.
      Itsellä on hyväntekeväisyys tehty näiden suhteen.

    • Anonyymi

      Lähtökohtaisesti taksitoiminta on elinkeinonharjoittamista jolloin omistaja toimii kuljettajana. Ei ole olemassa lakia joka takaisi elinkeinonharjoittajalle jonkin tietyn "palkan". Asia on päässyt pahasti hämärtymään täällä palstalla. Jos joku käyttää autossaan palkkatyövoimaa, on vastuu työaikalain ja palkkojen osalta hänellä, eikä välitysfirmalla.

      • Anonyymi

        Käytännössä tämä elinkeinonharjoittaja on työsuhteessa välitysyhtiöön. Ja välitysyhtiö kouluttaa uusia kuljettajia maksua vastaan elinkeinonharjoittajille.
        Usein myös nämä palkattuja kuljettajia käyttävät elinkeinonharjoittajat istuvat välitysyhtiön hallituksessa päättämässä asioista, eivätkä itsekään noudata mitään lakeja omien kuljettajien palkanmaksun eikä työajan suhteen.
        Sitten nämä sankarit määrää säännöt ja tekee hintatarjoukset juuri näihin kilpailutuksiin.


      • Anonyymi

        Tarkoitatko että lähtökohtaisesti omistajalla ei saa olla kuin yksi taksilupa ja yksi auto.


      • Anonyymi

        Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista määrää tarjouksen pyytäjän selvittämään useita asioita.

        Vastuu on Kelalla, jonka olisi lain mukaan pitänyt sulkea tarjoukset pois mm. Seuraavista syistä;
        4) joka on laiminlyönyt velvollisuutensa maksaa Suomen tai sijoittautumismaansa veroja tai sosiaaliturvamaksuja ja jonka hankintayksikkö voi näyttää toteen muulla kuin lainvoimaisella päätöksellä tai tuomiolla;

        5) joka on rikkonut Suomen tai Euroopan unionin lainsäädännön, työehtosopimusten taikka liitteessä C lueteltujen kansainvälisten sopimusten ympäristö-, sosiaali- ja työoikeudellisia velvoitteita, ja hankintayksikkö voi näyttää rikkomuksen toteen;

        6) joka on tehnyt muiden toimittajien kanssa sopimuksia, joilla pyritään vääristämään kilpailua, ja hankintayksikkö voi näyttää tämän toteen;

        Ja

        Sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä muiden erityisten palveluiden hankintoihin sovellettavat säännökset

        Tämän luvun mukaisissa palveluhankinnoissa hankintayksikön on otettava huomioon kyseistä palvelua koskeva lainsäädäntö. Sosiaali- ja terveyspalvelujen hankinnassa palvelun käyttäjien yksilöllisten ja pitkäaikaisten sekä toistuvien hoito- tai sosiaalipalvelujen turvaamiseksi hankintayksikön on otettava huomioon käyttäjien erityistarpeet ja kuuleminen siten kuin muualla laissa säädetään.

        Sen lisäksi, mitä 1 momentissa säädetään, hankintayksikön on sosiaali- ja terveyspalvelujen hankinnassa otettava huomioon palvelujen laatuun, jatkuvuuteen, esteettömyyteen, kohtuuhintaisuuteen, saatavuuteen ja kattavuuteen, eri käyttäjäryhmien erityistarpeisiin, käyttäjien osallistumiseen ja vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseen sekä innovointiin liittyvät tekijät.

        Pitkäkestoisia hoito- ja asiakassuhteita koskevan sosiaali- ja terveyspalvelun hankinnassa hankintayksikön on määritettävä sopimusten kesto ja muut ehdot siten, että sopimuksista ei muodostu kohtuuttomia tai epätarkoituksenmukaisia seurauksia palvelun käyttäjille.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20161397


      • Anonyymi

        Kelan sopimuksessa lukee, että kuljettajalle on maksettava työehtosopimuksen mukainen palkka. Palveluntuottajan eli välitysyhtiön on varmistettava, että alihankkija eli taksiyritykset käyttävät palkkauksissaan TESsiä. Mikäli näin ei ole, niin sopimus palveluntuottajan kanssa pitää irtisanoa.

        Useissa taksiyrityksissä palkkauksena on provisio, joka on sopimuksen rikkomus ja irtisanomisperuste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko että lähtökohtaisesti omistajalla ei saa olla kuin yksi taksilupa ja yksi auto.

        En tiedä mitä tarkoitan, olen vain välitysyhtiön pikkupelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kelan sopimuksessa lukee, että kuljettajalle on maksettava työehtosopimuksen mukainen palkka. Palveluntuottajan eli välitysyhtiön on varmistettava, että alihankkija eli taksiyritykset käyttävät palkkauksissaan TESsiä. Mikäli näin ei ole, niin sopimus palveluntuottajan kanssa pitää irtisanoa.

        Useissa taksiyrityksissä palkkauksena on provisio, joka on sopimuksen rikkomus ja irtisanomisperuste.

        Valvontaa ei ole, eikä kukaan edes hintatarjouksen tehneestä välitysyhtiöstä tiedä kuinka kuljettajien palkat kuuluu maksaa. Sukkien väri kyllä määrätään tarkasti.
        Ns palkkalaki on suomessa se joka määrää ja jota ei voida sivuttaa vaikka ala ei ole järjestäytynyt.

        Palkatulle taksinkuljettajalle kuuluu automaattisesti ainakin:

        -Pyhäpäivinä aina kaksinkertainen palkka
        -Ylityöt ja niiden määräytyminen??
        -työajan noudattaminen lepoaikoineen (myös päivystäminen on työaikaa)

        Ilmaisen työn teettäminen on rangaistavaa Suomessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valvontaa ei ole, eikä kukaan edes hintatarjouksen tehneestä välitysyhtiöstä tiedä kuinka kuljettajien palkat kuuluu maksaa. Sukkien väri kyllä määrätään tarkasti.
        Ns palkkalaki on suomessa se joka määrää ja jota ei voida sivuttaa vaikka ala ei ole järjestäytynyt.

        Palkatulle taksinkuljettajalle kuuluu automaattisesti ainakin:

        -Pyhäpäivinä aina kaksinkertainen palkka
        -Ylityöt ja niiden määräytyminen??
        -työajan noudattaminen lepoaikoineen (myös päivystäminen on työaikaa)

        Ilmaisen työn teettäminen on rangaistavaa Suomessa

        Oon ihimisarka aikamiespoeka syrjäkyläl. Koulut käyty. Apukoulu. Nyt aattelin ruveta johonki työhö. Taksihommista haaveillu. Kysynkin palionko päivystyksestä taksissa nykyjään maksetaa. Ainaskin muissa ammateissa maksetaa. Alla esimerkiks palomiehistä
        https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009455757.html?share=7ac783cb832585ece4d47454eb5b9f49
        Äitini etevä näissä tietsikkahommisa. Osas tuon linkinki tähän pistää ite en ois osannu. Mutta eihän se taksihommisa oo väliks
        Terv nimim. Neuvosta kiitolline


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5721
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2562
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      240
      1572
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1370
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1087
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      881
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      872
    8. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      73
      791
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe