Kela vaatii, että jokainen Kela-kuljetuksia ajava taksinkuljettaja on suorittanut erityisryhmien kuljettajakoulutuksen vuoden 2024 alkuun mennessä. Erityisryhmien taksinkuljettajakoulutus vaaditaan kaikilta Kela- tai sote-kuljetuksia ajavilta taksinkuljettajilta. Eli henkilöautoa ajavankin on osattava käyttää mm. invanostinta ja pyörätuolin kiinnitys, vaikka niitä henkilöautoissa ei ole. Sekä esteettömillä että henkilöautoilla ajavien kuljettajien on suoritettava koulutus.
Vaatimus on laiton, koska lainsäädäntö ei edellytä ko. koulutusta.
Kelan vaatimuksen jälkeen myös monet kunnat eli vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisia kuljetuksia tilaavat ja järjestävät ovat alkaneet vaatia samaa koulutusta kuljettajilta. Hekään eivät ole valmiita maksamaan koulutusta tai lisähintaa erityisryhmiä varten koulutetusta kuljettajasta.
Laittomia ja perusteettomia vaatimuksia esitetään sen mukaan mitä päähän pälkähtää, mutta kukaan ei ole valmis maksamaan mistään mitään.
Kela vaatii kuljettajien koulutusta laittomasti - kukaan ei maksa?
40
1606
Vastaukset
- Anonyymi
Tollotaksari maksaa, jotta voi kuskailla vajakkeja tappiolla.
- Anonyymi
Jos on kyseessä palkkakuljettaja, maksaa työnantaja sen koulutuksen, ihan niinkuin muillakin aloilla. Jos elinkeinonharjoittaja, maksaa hän sen itse. Taidat olla vähän tyhmä jollet tuota tiedä.
- Anonyymi
Koulutuksen maksaa se taho, joka sen on sopinut ja tilannut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koulutuksen maksaa se taho, joka sen on sopinut ja tilannut.
Jep. Eli yrittäjä, joka siis tässä tapauksessa sopii kuljetuksen tilaajan kanssa siitä, että kuljetuksen suorittajalla pitää olla tietyt taidot. Yrittäjä siis tilaa ja maksaa koulutuksen täyttääkseen kuljetukselle asetetut ehdot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koulutuksen maksaa se taho, joka sen on sopinut ja tilannut.
Niin tietenkin. Taksiyrittäjä ole sopinut Kelan kanssa mitään, joten asia ei koske heitä.
- Anonyymi
Vaatimuksia voi esittää kuinka paljon haluaa. Niihin ei tarvitse kenenkään suostua. Jos kelakuljetuksia välittävät yhtiöt ovat sopineet koulutuksista Kelan kanssa, niin he tietenkin maksavat alihankkijoiden eli autoilijoiden henkilökunnan koulutukset.
- Anonyymi
Välitysyhtiöiden kuuluu maksaa koulutus.
- Anonyymi
Ambulanssi kuljetukset on ulkoistettu halpaan yango pirssiin -60%!😲😲
- Anonyymi
Taksi on alihankkija ja ihan kaikilla aloilla itse alihankkijan pitää kouluttaa väkensä joka kelpaa palvelun ja työn ostajalle.
Onko ihan kauhean vaikea asia ymmärtää? - Anonyymi
Ilman koulutuksia jää ilman Kela kyytejä. Yksinkertaista. Sitten pitää vain ajaa muita kyytejä.
- Anonyymi
Jokaisen yrittäjän etu on olla ajamatta kelakyytejä. Uskomatonta, että joku haluaa ajaa tappiolla.
- Anonyymi
Niin,en aja alihintaan kelakyytejä, olen aiemmin ajanut kuuden vuoden ajan invataksia, kuitenkin pitäisi maksaa "kurssin" hinta ja käydä kurssi.
- Anonyymi
Polkuhintaisia kyytejä ja auto kuluu yllättävän nopeasti vaihtokuntoon. Erittäin huono yhtälö.
- Anonyymi
Huono hinta, huonot asiakkaat, huono maksutuksen kulku. Ei jatkoon.
- Anonyymi
Ensi vuonna ei sitten pääse kukaan hoitoihin. Eipä se ole yllätys, sehän on ollut hallituspuolueiden linja koko ajan terveydenhuollossa.
- Anonyymi
Eivät tosiaankaan pääse hoitoihin, koska kaikilta Kela-välityksessä olevilta ajoneuvoilta edellytetään E6-päästöluokkaa 1.1.2024 alkaen. Myös esteettömiltä ajoneuvoilta. E5- päästöluokan esteettömillä ajoneuvoilla ei voi ajaa Kela-kuljetuksia 31.12.2023 jälkeen.
Siinäpähän vaikka kävelevät, meidän ajot päättyy vuodenvaihteessa. Ei näillä taksoilla pysty uusimaan kalustoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät tosiaankaan pääse hoitoihin, koska kaikilta Kela-välityksessä olevilta ajoneuvoilta edellytetään E6-päästöluokkaa 1.1.2024 alkaen. Myös esteettömiltä ajoneuvoilta. E5- päästöluokan esteettömillä ajoneuvoilla ei voi ajaa Kela-kuljetuksia 31.12.2023 jälkeen.
Siinäpähän vaikka kävelevät, meidän ajot päättyy vuodenvaihteessa. Ei näillä taksoilla pysty uusimaan kalustoa.Jos aikoo ajaa taksia ja tarjota palvelujaan, niin sääntöihin joutuu taipumaan.
Voi yrittämisestä tulla tuskaa kun monikansalliset ja väriset kuskit painivat tolpilla kun tappelevat kyydeistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos aikoo ajaa taksia ja tarjota palvelujaan, niin sääntöihin joutuu taipumaan.
Voi yrittämisestä tulla tuskaa kun monikansalliset ja väriset kuskit painivat tolpilla kun tappelevat kyydeistä.Mamutaustaiset kuljettajathan tunnetaan juurikin innokkuudestaan noudattaa sääntöjä…,
Tervetuloa vain taksialalle, mamut.
Tervemenoa vain eläkkeelle tai muihin hommiin, kantasuomalaiset. Johan olettekin liian kauan v:n 2018 jälkeen syöneet mamujen leipää taksin ratissa.
Joko meidän taksien vapautuksen autuudesta märkiä unia nähneiden toive vihdoin toteutuu?
- Anonyymi
Kiva kusetus. Hienosti välitysyhtiöt saavat taas rahastettua renkipoikiaan eli taksiyrittäjiä. Yrittäjät maksavat tarpeettomasta paskakurssista, jotta voivat ajaa paskakyytejä.
- Anonyymi
Kesken sopimuskauden ei kai voi muuttaa sopimusehtoja, eli jos tällaista kuljettajien erityiskoulutusvaatimusta ei alkuperäisessä sopimuksessa mainita, ei sellaista voi edellyttää .
- Anonyymi
Monilla aloilla työtekijän pitää suorittaa tiettyjä lupia ja hankkia pätevyyksiä, ei niitä ostava asiakas maksa, vaan työn tarjoajan/antajan pitää huolehtia työtekijöitten pätevyydestä ja luvista.
Taksissa on nykyään sellaista väkeä ettei niitä pitäisi päästää edes rattiin, saati kuljettamaan vanhuksia, vammaisia ja muita Kelan tuilla liikkuvia.- Anonyymi
Nykytaksarit ei myöskään oikein hahmota yrittäjän ja palkkakuljettajan eroa, ja siksi täällä saa lukea aika liikuttavia avautumisia mm Kelasta palkanmaksajana tai välityskeskuksen velvollisuudesta vahtia taksikuskien työaikoja.
- Anonyymi
Aivan, taksin asiakas ei maksa koulutuksia, vaan työn tarjoaja eli Kela ja välitysyhtiöt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykytaksarit ei myöskään oikein hahmota yrittäjän ja palkkakuljettajan eroa, ja siksi täällä saa lukea aika liikuttavia avautumisia mm Kelasta palkanmaksajana tai välityskeskuksen velvollisuudesta vahtia taksikuskien työaikoja.
Julkisella sektorilla on erityinen vastuu kilpailutuksistaan. Kelakuljetuksien ehtoina on SELVITETTÄVÄ välitysyhtiöille millä työehtosopimuksella toimitaan. Valitysyhtiöiden on SELVITETTÄVÄ Kelalle alihankkijoidensa käyttämät työehtosopimukset.
Toivottavasti näin on tehty, muuten sopimukset pitää purkaa rikkomuksien vuoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykytaksarit ei myöskään oikein hahmota yrittäjän ja palkkakuljettajan eroa, ja siksi täällä saa lukea aika liikuttavia avautumisia mm Kelasta palkanmaksajana tai välityskeskuksen velvollisuudesta vahtia taksikuskien työaikoja.
Sinä varmaan hahmotat...
- Anonyymi
Vammaisia voi kuljettaa kuka vain, ei ne edes tajua missä ovat.
- Anonyymi
Sinua ei ainakaan voi päästää ulos psykiatriselta.
- Anonyymi
Kun työnantajalla on tarvetta varmistaa työntekijän osaamisen taso, työntekijälle voidaan tarjota koulutusta. Koulutukseen käytetty aika on työaikaa, jolta ajalta on maksettava palkkaa.
Kuljettajien kannattaa käydä maksuton koulutus, jolta ajalta on maksettava palkkaa, koska työaikaa on kaikki se aika jolloin on työnantajan käytettävissä.
Provisiopalkkaisille maksetaan keskiansion mukainen tuntipalkka. - Anonyymi
Täällä kyllä huomaa, että se taksikuskin työ on se viimeinen oljenkorsi mihin enää pääsee kun ei ole koulutusta tai motivaatiota kouluttaa itseään.
- Anonyymi
… tai taksikuskin työ toiseksi viimeinen. Viimeinen on tuo katkera taksityötä tekevien mollaus, kuten edellä ;)
- Anonyymi
Tampio pitäää jälleen luulojaan faktoina. Kuten esim. alla olevasta linkistä aukeavasta artikkelista ilmenee, koulutus ei nykymuotoisilla kapitalismin kilpakentillä takaa työpaikkaa:
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/c9abc569-24df-4e2d-b81c-36dd4fe11047
Myös tohtoritasoisen tutkinnon suorittaneita työttömiä on Suomessa varovaisesti arvioituna kymmeniä. - Anonyymi
Äitisi oli eri mieltä, isäsi on joku paikkakunnan taksikuskeista. Mahdotonta selvittää kuka.
- Anonyymi
Turha koulu jos ei puhua suomi kieli.
Asiakas neuvo mihi ajeta.
Aja 65 jos alue 80.
Miksi torvi kokoaika takana.
Miksi mummo haukku kun minä aja.
Minä pyytä mummo tule sauna. - Anonyymi
Voi jösses mitä selitystä! Ei moiseen vaatimukseen mitään lakia tarvita. Kyse on tilaajan/maksajan vaatimuksesta. Taksiala painottaa jatkuvasti julkisuudessa alalle koulutusta. Tässä tapauksessako, kun kyse on Kela kuljetuksista, joita käyttävät sairaat ihmiset moista koulutusta ei tarvita? Minä joudun käyttämään Kela taksia usein ja voi sitä kuljettajien kirjoa. Ennen vuotta 2018 joka ainoa Kela kuljettaja osasi suomea, osasi avata ovet, osasi avustaa autoon ja autosta. Nyt moiset kuljettajat ovat todella harvassa ja siksi käytän nykyään vain tuttutaksia.
- Anonyymi
Kuljetuksista määrää työaikalaki, työsuojelulaki, työturvallisuuslaki, työsopimuslaki, vakuutuslaki, joita kaikkia Kela tilaajana rikkoo. Tilaajavastuulain mukaan Kelan olisi valvottava sopimuksien ja lakien noudattamista.
Kannattaa myös muistaa, että maksajana on veronmaksajat. Kelakuljetuksia käyttävät ulisevat kaikesta, mutta eivät ole valmiiya maksamaan mistään. Rahalla pääsee millä kyydillä vain, vaikka helikopterilla. Pummilla kulkijoiden olisi syytä pitää suunsa ummessa. - Anonyymi
Maksa itse kuljetuksesi, äläkä pummaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuljetuksista määrää työaikalaki, työsuojelulaki, työturvallisuuslaki, työsopimuslaki, vakuutuslaki, joita kaikkia Kela tilaajana rikkoo. Tilaajavastuulain mukaan Kelan olisi valvottava sopimuksien ja lakien noudattamista.
Kannattaa myös muistaa, että maksajana on veronmaksajat. Kelakuljetuksia käyttävät ulisevat kaikesta, mutta eivät ole valmiiya maksamaan mistään. Rahalla pääsee millä kyydillä vain, vaikka helikopterilla. Pummilla kulkijoiden olisi syytä pitää suunsa ummessa.Kela on asiakas ja asiakas päättää millaisen palvelun ostaa ja hyväksyy. Sekö harmittaa kun kielitaito vaikeuttaa koulutuksesta selviämistä?
- Anonyymi
Työnantaja maksaa tai on ilman kuljettajia.
- Anonyymi
No, kujettaja on ilmeisesti "palkallisessa" koulutuksessa. Kenen työnantaja oikeasti maksaa palkan koulutuksen ajalta?
- Anonyymi
Työnantaja maksaa, koska laki määrää näin. Ajattelitko työnantajien olevan rikollisia.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat
Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi1791448Mietin sinua nainen
Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten55992Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta
Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa63741Kyllä suoraan
Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.35705Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin
Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi51687Voisitko nainen kertoa mulle
Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun111660- 81659
- 36634
- 64608
Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan
Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e303597