Rozexin käyttäjät?

tiituliitu

En ole kuullut vielä tähän asti keneltäkään mitään hyvää sanottavaa tähän Rozex voiteeseen. Kaikki ovat lähinnä haukkuneet ja sanoneet että pahentaa vaan tilannetta. Onko kenelläkään päinvastaisia, siis positiivisia kokemuksia. Pelottaa alkaa laittaa sitä kasvoihin...

Nyt olen käyttänyt kortisonia joka on auttanut ihottumaan (nimeättömään toistaiseksi) hyvin. Siis ei tiedetä varmasti onko kyse ruusufinnistä...siksikin pelottaa alkaa käyttään sitä rozexia. Jos kortisoni tuntuu auttavan, niin kannattaako teistä alkaa käyttämään sen jälkeen rozaxia?

11

2201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henna

Nimeämästäsi voiteesta en tiedä, mutta kiinnostuin mainitsemastasi kortisonista. Käytin sitä itse jonkin aikaa ja tuntui ainakin aluksi että se paransi ihoa. Jostain syystä lopetin käytön... en nyt muista miksi. En ole kuullut että sitä suositeltaisiin akneiholle. Mutta haluaisin tietää kuinka kauan olet käyttänyt kortisoni-voidetta ja auttoiko se huomattavasti? Täytyy varmaan taas uudestaan kokeilla jos auttaisi...

• flipperi

Kortisonivoiteita ei pitäisi käyttää pitkiä aikoja ilman lääkärin ohjetta. Mielestäni on turhaa käyttää niitä aknen hoitoon, sillä akne ei kuulunu kortisonivoiteiden käyttöindikaatioihin. Pitkäaikainen steroidivoiteiden käyttö aiheuttaa ihon ohenemistä ja haurastumista, etenkin kasvojen alueella. Muita iholla ilmeneviä haittavaikutuksia ovat mm. striat eli arpijuovat ("raskausarvet") ja ihoverisuonten laajeneminen ja kortisonivoiteet saattavat jopa AIHEUTTAA AKNEA. Pitkäaikaisella paikallisella käytöllä voi olla myös systeemisiä haittavaikutuksia, sillä pieni määrä kortisonia imeytyy ihon läpi elimistöön. Systeemisesti imeytyvä kortisoni vaikuttaa lisäkilpirauhasen toimintaan.

• L_P
        flipperi kirjoitti:

Kortisonivoiteita ei pitäisi käyttää pitkiä aikoja ilman lääkärin ohjetta. Mielestäni on turhaa käyttää niitä aknen hoitoon, sillä akne ei kuulunu kortisonivoiteiden käyttöindikaatioihin. Pitkäaikainen steroidivoiteiden käyttö aiheuttaa ihon ohenemistä ja haurastumista, etenkin kasvojen alueella. Muita iholla ilmeneviä haittavaikutuksia ovat mm. striat eli arpijuovat ("raskausarvet") ja ihoverisuonten laajeneminen ja kortisonivoiteet saattavat jopa AIHEUTTAA AKNEA. Pitkäaikaisella paikallisella käytöllä voi olla myös systeemisiä haittavaikutuksia, sillä pieni määrä kortisonia imeytyy ihon läpi elimistöön. Systeemisesti imeytyvä kortisoni vaikuttaa lisäkilpirauhasen toimintaan.

Tietyntyyppiseen akneen kortisoni voi pahimmassa tapauksessa olla ainut helpotus, tosin usein vain hetkellinen: acne cystica, acne conglobata, acne fulminans jne.

• flipperi
        L_P kirjoitti:

Tietyntyyppiseen akneen kortisoni voi pahimmassa tapauksessa olla ainut helpotus, tosin usein vain hetkellinen: acne cystica, acne conglobata, acne fulminans jne.

Niin mutta osaako tavallinen maallikko arvioida onko juuri hänen aknensa se, joka reagoi kortisonihoitoon?? Eiköhän kortisonihoidon tarpeen arvioiminen ja hoidon aloittaminen kuulu ihotautilääkärille?

• L_P
        flipperi kirjoitti:

Niin mutta osaako tavallinen maallikko arvioida onko juuri hänen aknensa se, joka reagoi kortisonihoitoon?? Eiköhän kortisonihoidon tarpeen arvioiminen ja hoidon aloittaminen kuulu ihotautilääkärille?

Tietysti kuuluu, kuten varmaan myös se, tuleeko olla kortisonia käyttämättä. Rebound-reaktiota tulee siis välttää. Mitkään tällä palstalla annetut ohjeet eivät johda oikeaan diagnoosiin ja hoitoon, joten aina varmin paikka on mennä lääkärille.

Tiituliitu taisi kuitenkin todeta, että kortisonilla on vastetta hänen ihottumalleen. Mutta haluan vieläkin korostaa, ettei kortisonia - ainakaan hydrokortisonia vahvempia steroideja puhumattakaan tableteista - pidä aloittaa omin päin, eikä niitä onneksi ilman reseptiä saakaan.

• flipperi
        L_P kirjoitti:

Tietysti kuuluu, kuten varmaan myös se, tuleeko olla kortisonia käyttämättä. Rebound-reaktiota tulee siis välttää. Mitkään tällä palstalla annetut ohjeet eivät johda oikeaan diagnoosiin ja hoitoon, joten aina varmin paikka on mennä lääkärille.

Tiituliitu taisi kuitenkin todeta, että kortisonilla on vastetta hänen ihottumalleen. Mutta haluan vieläkin korostaa, ettei kortisonia - ainakaan hydrokortisonia vahvempia steroideja puhumattakaan tableteista - pidä aloittaa omin päin, eikä niitä onneksi ilman reseptiä saakaan.

Sitä mä ajoinkin takaa, ettei pidä omin päin kokeilla kortisonia akneen vaan ainoastaan jos lääkäri/ihotautilääkäri niin sanoo.

Ilman reseptiä saatavat hydrokortisonivoiteet eivät ole täysin vaarattomia. 2.5 prosenttinen on mielestäni jo aika vahvaa tavaraa ja sen voisi luokitella keskivahvaksi steroidiksi.

• Henna
        flipperi kirjoitti:

Sitä mä ajoinkin takaa, ettei pidä omin päin kokeilla kortisonia akneen vaan ainoastaan jos lääkäri/ihotautilääkäri niin sanoo.

Ilman reseptiä saatavat hydrokortisonivoiteet eivät ole täysin vaarattomia. 2.5 prosenttinen on mielestäni jo aika vahvaa tavaraa ja sen voisi luokitella keskivahvaksi steroidiksi.

Otin nyt kokeiluun Hydrocortison 2,5%-voiteen ja kahdessa päivässä on jo iho huomattavasti parempi. Tämän perusteella voidetta kannattaisi jatkossakin käyttää? Pääasiassa ongelmana on vanhojen finnien jättämät ruvet ja punoittavat alueet jotka hilseilevät. Kasvoja pestessä ruvet irtoavat jolloin alkaa taas vuotaa verta. Uusia finnejä tulee ehkä suunnilleen yksi per päivä. Kortisoni on siis nimenomaan auttanut näihin kuiviin alueisiin ja rupiin. Olen käyttänyt 2 kk isotretinoiinia, joka on muuten auttanut mutta ruvet kestävät todella kauan parantua, vaikka käytän kosteusvoidetta (Aqualan L), ja nyt kortisoni näyttäisi olevan ratkaisu(?). Voisinko käyttää sitä ajoittain (jos pidän taukoja)? Ei kai siitä haittaa pitäisi olla? Ja lisätietona että olen 26-vuotias ja akne on pahentunut lähivuosina.

• flipper
        Henna kirjoitti:

Otin nyt kokeiluun Hydrocortison 2,5%-voiteen ja kahdessa päivässä on jo iho huomattavasti parempi. Tämän perusteella voidetta kannattaisi jatkossakin käyttää? Pääasiassa ongelmana on vanhojen finnien jättämät ruvet ja punoittavat alueet jotka hilseilevät. Kasvoja pestessä ruvet irtoavat jolloin alkaa taas vuotaa verta. Uusia finnejä tulee ehkä suunnilleen yksi per päivä. Kortisoni on siis nimenomaan auttanut näihin kuiviin alueisiin ja rupiin. Olen käyttänyt 2 kk isotretinoiinia, joka on muuten auttanut mutta ruvet kestävät todella kauan parantua, vaikka käytän kosteusvoidetta (Aqualan L), ja nyt kortisoni näyttäisi olevan ratkaisu(?). Voisinko käyttää sitä ajoittain (jos pidän taukoja)? Ei kai siitä haittaa pitäisi olla? Ja lisätietona että olen 26-vuotias ja akne on pahentunut lähivuosina.

2.5 prosenttinen on jo aika vahvaa tavaraa. Kannattaisiko kuitenkin käyttää 1 prosenttista jos nyt niin välttämättä jotain pitää käyttää?

En osaa sanoa onko kortisoni oikea ratkaisu punoittaviin hilseileviin alueisiin..nehän johtuvat ihon kuivuudesta, joten itse hoitaisin niitä ennemmin perusvoiteilla. Jos Aqualan L on liian kevyt niin löytyy kyllä rasvaisempiakin vaihtoehtoja. Esimerkiksi Orionin Ceralan voisi auttaa, sillä se sisältää iholle tarpeellisia keramideja. Myös Bepanthenin kevyempi versio voisi auttaa, sillä se sisältää ihoa uudistavaa dekspantenolia. Jos kasvojesi punoitus ja hilseily johtuu atooppisesta ihosta niin kehottaisin kääntymään ihotautilääkärin puoleen.

Mutta jokainen saa tietysti hoitaa ihoaan niin kuten haluaa.
        Isotretioniini ohentaa ihoa ja niin tekee myös kortisoni, joten varohan ettet saa liikaa tuhoa aikaiseksi.
        Iho "kyllästyy" paikallisesti käytettäviin kortikosteroidivoiteisiin noin parin hoitoviikon aikana, minkä jälkeen voide ei enää tehoa. Tämä toleranssi häviää, kun pitää muutaman viikon tauon. Tämän takia kortisonivoiteita ei pidä käyttää jatkuvasti.

Ja kun kyselet onko kortisonivoiteen käytöstä haittaa niin luepa aikaisempia kirjotuksiani niin siellä on kyllä kerrottu haittavaikutuksista, jotka voivat tulla nimenomaan kasvoille.

• L_P
        Henna kirjoitti:

Ei lyhyinä kuureina käyttämiselle pitäisi olla vasta-aiheita. Kokeile esim. Septisonia, jossa on kortisnonina prednisolonia 5 mg. Koska isotretinoinikuuri on meneillään, ei rebound-ilmiötäkään pitäisi tulla eli aknen pahemeista käytön jälkeen. Joskushan kuurin aikana käytetään jopa 4-ryhmän steroideja, tosin vain harvoissa erityistapauksissa.

Olen samaa mieltä flipperin kanssa siitä, että käy kuitenkin nyt ensin lääkärillä.

• tiituliitu
        L_P kirjoitti:

Ei lyhyinä kuureina käyttämiselle pitäisi olla vasta-aiheita. Kokeile esim. Septisonia, jossa on kortisnonina prednisolonia 5 mg. Koska isotretinoinikuuri on meneillään, ei rebound-ilmiötäkään pitäisi tulla eli aknen pahemeista käytön jälkeen. Joskushan kuurin aikana käytetään jopa 4-ryhmän steroideja, tosin vain harvoissa erityistapauksissa.

Olen samaa mieltä flipperin kanssa siitä, että käy kuitenkin nyt ensin lääkärillä.

Itse käytän vain 0,5 %. Ja käytin noin viisi päivää kun alkoi auttamaan. Nyt pidän taukoa käytöstä ja aloitan uudestaan jos vaikuttaa että ihottuma palaa.
        2,5 % en edes uskaltaisi käyttää. Tämä mitä käytän on lääkärin määrämä kortisoni-sekoitus jossa mukana muitakin ainesosia.

• Henna
        tiituliitu kirjoitti:

Itse käytän vain 0,5 %. Ja käytin noin viisi päivää kun alkoi auttamaan. Nyt pidän taukoa käytöstä ja aloitan uudestaan jos vaikuttaa että ihottuma palaa.
        2,5 % en edes uskaltaisi käyttää. Tämä mitä käytän on lääkärin määrämä kortisoni-sekoitus jossa mukana muitakin ainesosia.

Ostin 1% kortisonia ja käytän sitä nyt vähäisissä määrin toistaiseksi jossei haittavaikutuksia esiinny. Kyselen lisää ihotautilääkäriltä kesäkuun alussa. Tänään kuulin kommentin että ihoni näyttää paremmalta :o) ja se oli kiva kuulla! Kortisoni sen teki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe